PDA

Bekijk Volledige Versie : Help !



vgeld
05-09-05, 22:33
Een varken in het nieuws (check this ! (http://www.aljazeera.com/me.asp?service_ID=9716) ). Sorry dierenvrienden, Sheikh Hamad Ben Khalifa Al Thani verdient het predikaat schurft varken en niet zomaar een varken.

vgeld
05-09-05, 22:52
Ik krijg zelfs mijn posting geplaatst op Al Jazeera over dit onderwerp. Klik op de link en zoek op Vgeld. (win explorer en klik op zoeken )

Zwarte Schaap
05-09-05, 23:08
Geplaatst door vgeld
Ik krijg zelfs mijn posting geplaatst op Al Jazeera over dit onderwerp. Klik op de link en zoek op Vgeld. (win explorer en klik op zoeken )


kids are dying in niger and the dictators are donating money for the 'haley burtons'. once the arab ppl will grab the authoritarians from morocco to yemen and will judge them publicly

Vgeld from Netherlands

Zo eindelijk, Vgeld heeft toch ballen dat ie ook de Marokkaanse autoriteiten wil berechten! (Je ip nummer van je wanadoo cable is wel zichtbaar daar trouwens.)

Ik keek zo net zembla over de inzet van private bedrijven in de bezettingsoorlog in Irak. Het amerikaanse leger schijnt ergens in de buurt van 1,4 miljard dollar 'opgelicht' te zijn door een dochterbedrijf van Haliburton.

Al Sawt
05-09-05, 23:17
Zoals ik al eerder al zei: We moeten eerst onze paleizen/stallen uitmesten en onze gelederen sluiten. Alleen dan kunnen we interne en vooral externe dreigingen en geografische misvormingen de kop bieden en amputeren.


Geplaatst door Zwarte Schaap
[I]Ik keek zo net zembla over de inzet van private bedrijven in de bezettingsoorlog in Irak. Het amerikaanse leger schijnt ergens in de buurt van 1,4 miljard dollar 'opgelicht' te zijn door een dochterbedrijf van Haliburton. Oorlog in Irak is op de rug van miljoenen Irakezen, een bedrijfsterrein geworden. Waar men miljarden dollars opstrijkt voor eigen economisch gewin.

Maar er is een lichtpuntje: Buitenlandse huurlingen vormen een makkelijke doelwit voor Iraakse verzet.

Max Stirner
05-09-05, 23:28
Geplaatst door vgeld
Ik krijg zelfs mijn posting geplaatst op Al Jazeera over dit onderwerp. Klik op de link en zoek op Vgeld. (win explorer en klik op zoeken )



Alsof er geen Amerikanen zijn die nu hulp kunnen gebruiken....

Zwarte Schaap
05-09-05, 23:37
Geplaatst door Max Stirner
Alsof er geen Amerikanen zijn die nu hulp kunnen gebruiken....

Het probleem is geen geld of matriele zaken maar de allocatie van de hulp. De negers van New Orleans schijnen niet zo een prioriteit te zijn voor Bush om tijdig een effectieve hulp-infrastructuur op te zetten.

Al Sawt
05-09-05, 23:38
Geplaatst door Max Stirner
Alsof er geen Amerikanen zijn die nu hulp kunnen gebruiken.... Klopt.

Maar ze zijn gezegend met een overheid, dat miljarden dollars over de balk kan gooien.

En dat vormt een verschil met mensen in nood in Niger en alle andere rampgebieden.

Max Stirner
05-09-05, 23:47
Geplaatst door Al Sawt
Klopt.

Maar ze zijn gezegend met een overheid, dat miljarden dollars over de balk kan gooien.

En dat vormt een verschil met mensen in nood in Niger en alle andere rampgebieden.


Niet helemaal.

In Afrika (ook in straatarme landen zoals Niger en Burkina Faso) zijn er zat schatrijke mensen, fancy hotels, 4W drives etcetc.

Het probleem is de verdeling van de welvaart - nog veel meer dan in de VS.

Max Stirner
05-09-05, 23:49
Geplaatst door Zwarte Schaap
Het probleem is geen geld of matriele zaken maar de allocatie van de hulp. De negers van New Orleans schijnen niet zo een prioriteit te zijn voor Bush om tijdig een effectieve hulp-infrastructuur op te zetten.


Dat is heel vaak een probleem. Atjeh was ook niet echt een prioriteit voor Jakarta.

Geen reden om niet te helpen - ook al is het zuur dat je weet dat een groot deel niet terechtkomt bij diegenen die het daadwerkelijk nodig hebben.

Zwarte Schaap
05-09-05, 23:52
Geplaatst door Max Stirner
Niet helemaal.

In Afrika (ook in straatarme landen zoals Niger en Burkina Faso) zijn er zat schatrijke mensen, fancy hotels, 4W drives etcetc.

Het probleem is de verdeling van de welvaart - nog veel meer dan in de VS.

In dit geval (de eerste dagen)speelt geld geen rol. Het gaat om de coordinatie en aanleggen van een effectieve infrastructuur waarlangs de hulp richting de hulpbehoevenden gedirigeerd kan worden. Er is behoefte aan zwaar matrieel, elektriciteitnet opzetten, gemalen weer laten werken. Lijken ruimen, puin ruimen, orde handhaven etc..

Zwarte Schaap
05-09-05, 23:54
Geplaatst door Max Stirner
Dat is heel vaak een probleem. Atjeh was ook niet echt een prioriteit voor Jakarta.

Geen reden om niet te helpen - ook al is het zuur dat je weet dat een groot deel niet terechtkomt bij diegenen die het daadwerkelijk nodig hebben.

Kunnen we dus stellen dat de USA op het niveau van een derde wereld land opereert voor hulp aan de eigen inwoners?

Max Stirner
06-09-05, 00:10
Geplaatst door Zwarte Schaap
Kunnen we dus stellen dat de USA op het niveau van een derde wereld land opereert voor hulp aan de eigen inwoners?

Tsja, ik weet het eigenlijk niet.

Tis heel verleidelijk en makkelijk om te zeggen `ja`, maar.... de beste stuurlui staan aan wal natuurlijk.....het ondergelopen gebied is net zo groot als Engeland......

En wat betreft die prioriteiten: als je moet kiezen tussen zwarte, niet stemmende, sloebers in New Orleans of je witte Christenfundie-brothers in de countryside, tsja....dan is de keus natuurlijk gauw gemaakt. First things first. :tik:

vgeld
06-09-05, 00:20
Geplaatst door Zwarte Schaap
kids are dying in niger and the dictators are donating money for the 'haley burtons'. once the arab ppl will grab the authoritarians from morocco to yemen and will judge them publicly

Vgeld from Netherlands

Zo eindelijk, Vgeld heeft toch ballen dat ie ook de Marokkaanse autoriteiten wil berechten! (Je ip nummer van je wanadoo cable is wel zichtbaar daar trouwens.)

Als die tiefus honden naar mijn adres vragen kan ik het ze geven. No worries mate. Ik doe alles publiekelijk en de staat der Nederlanden waakt over mijn veiligheid :melig: . Die tiefus dictators hebben het alleen gemunt op individuen die nauwlijks de eindjes aan elkaar kunnen knopen en ook nog analfabeet zijn. Vgeld zegt tegen die tiefus honden :fuckit:

Mark
06-09-05, 06:51
Geplaatst door vgeld
Een varken in het nieuws (check this ! (http://www.aljazeera.com/me.asp?service_ID=9716) ). Sorry dierenvrienden, Sheikh Hamad Ben Khalifa Al Thani verdient het predikaat schurft varken en niet zomaar een varken.

hey wat meer respect voor de geliefde emir van Qatar.

Als enige leider hier in de buurt gaat ie democratie introduceren in zijn land... daarnaast zijn er hier geen arme arabieren te bekennen die een revolutie zouden willen (ja ok de palestijnse en eqyptische gastarbeiders maar die moeten hun bek houden want het is hun olie niet).

Al Sawt
06-09-05, 12:01
Geplaatst door Max Stirner
Niet helemaal.

In Afrika (ook in straatarme landen zoals Niger en Burkina Faso) zijn er zat schatrijke mensen, fancy hotels, 4W drives etcetc.

Het probleem is de verdeling van de welvaart - nog veel meer dan in de VS. Onzin!

Sjieke hotels en SUV`s bepalen heus niet de welvaartspeil van een land. Want die kunnen net zo goed in handen liggen van buitenlandse bedrijven of personen.

Verenigde Staten beschikt over financiele en materiale middelen, om haar eigen bevolking te ondersteunen.

Dat kan je niet zeggen Niger en Burkina Faso. Die ook nog eens beschikking hebben over een klimaatzone in hun land. Als ze door hongersnood getroffen worden, dan worden ze ook keihard door getroffen.

Om VS met Sahellanden te vergelijken, is een aanfluiting voor menselijke waarde.

Max Stirner
06-09-05, 12:30
Geplaatst door Al Sawt
Onzin!

Sjieke hotels en SUV`s bepalen heus niet de welvaartspeil van een land. Want die kunnen net zo goed in handen liggen van buitenlandse bedrijven of personen.

Verenigde Staten beschikt over financiele en materiale middelen, om haar eigen bevolking te ondersteunen.

Dat kan je niet zeggen Niger en Burkina Faso. Die ook nog eens beschikking hebben over een klimaatzone in hun land. Als ze door hongersnood getroffen worden, dan worden ze ook keihard door getroffen.

Om VS met Sahellanden te vergelijken, is een aanfluiting voor menselijke waarde.


Tuurlijk zijn de materiele en financiele middelen van de VS veel groter dan die van de Sahel-landen.....maar wat betreft de ongelijke verdeling van rijkdommen is er een parallel.

Je kan in dat soort landen zoveel eten als je wil.....als je geld hebt. Sommige mensen hebben dat (plentyplenty), veel mensen niet. De contrasten zijn gigantisch, nog veel groter dan in de VS.

Ook wat betreft uitgaven aan oorlogstuig (als % van het bbp) zijn veel Afrikaanse landen de VS trouwens de baas.

Zwarte Schaap
06-09-05, 13:03
Geplaatst door Max Stirner
Ook wat betreft uitgaven aan oorlogstuig (als % van het bbp) zijn veel Afrikaanse landen de VS trouwens de baas.
Als je BNP op het niveau van een derde wereld land ligt dan is de aankoop van 1 tank een grote hap uit het BNP.

Afrikaanse landen zijn dumpplekken van oud militair matrieel uit het westen en uit de communistische staten. Ze zijn egdwongen om mee te doen aan de koude oorlog. De koude oorlog werd niet in het westen of in Rusland uitgevochten maar in de derde wereld landen.

By the way meer dan 50 % van de militaire uitgaven in de wereld komen voor rekening voor de USA. Dat zegt wel genoeg.

wytze
06-09-05, 13:56
Volgens mij kan Roemenie ook wel wat hulp gebruiken na de grote overstromingen. Daar hoor je gek genoeg niemand over.

Max Stirner
06-09-05, 14:09
Geplaatst door Zwarte Schaap
Als je BNP op het niveau van een derde wereld land ligt dan is de aankoop van 1 tank een grote hap uit het BNP.

Afrikaanse landen zijn dumpplekken van oud militair matrieel uit het westen en uit de communistische staten. Ze zijn egdwongen om mee te doen aan de koude oorlog. De koude oorlog werd niet in het westen of in Rusland uitgevochten maar in de derde wereld landen.

By the way meer dan 50 % van de militaire uitgaven in de wereld komen voor rekening voor de USA. Dat zegt wel genoeg. \


OK.....maar ik vin dat je de Derde Wereld-landen nu iets te veel beschrijft als willoze slachtoffers in de handen van het grote boze Westen.

Zwarte Schaap
06-09-05, 18:26
Geplaatst door Max Stirner
\


OK.....maar ik vin dat je de Derde Wereld-landen nu iets te veel beschrijft als willoze slachtoffers in de handen van het grote boze Westen.

Het zijn machteloze slachtoffers van de duivels uit het westen.

mark61
06-09-05, 18:37
Geplaatst door Max Stirner
Niet helemaal.

In Afrika (ook in straatarme landen zoals Niger en Burkina Faso) zijn er zat schatrijke mensen, fancy hotels, 4W drives etcetc.

Het probleem is de verdeling van de welvaart - nog veel meer dan in de VS.

Nou, niet echt. In heel Niger staat 1 5-sterrenhotel, en ik verzeker je, het is beroerd. De elite is heel klein en al zouden ze alles weggeven, de bevolking zou er niets van merken.

In de VS hoeft maar een klein beetje te worden herverdeeld om de armen een normaal bestaan te geven.

mark61
06-09-05, 18:38
Geplaatst door Zwarte Schaap
Kunnen we dus stellen dat de USA op het niveau van een derde wereld land opereert voor hulp aan de eigen inwoners?

Jazeker. Eigenlijk nog beroerder. Zelfs derde-wereldlanden doen in één week nog wel iets meer dan het leger sturen om op de armen te knallen.

mark61
06-09-05, 18:41
Geplaatst door Al Sawt
...

Om VS met Sahellanden te vergelijken, is een aanfluiting voor menselijke waarde.

Yep. Er zijn wat uitzonderingen: Kongo, Nigeria, Botswana. Dat laatste land verdeelt zijn welvaart trouwens heel aardig over de bevolking.

mark61
06-09-05, 18:43
Geplaatst door Zwarte Schaap
Afrikaanse landen zijn dumpplekken van oud militair matrieel uit het westen en uit de communistische staten. Ze zijn egdwongen om mee te doen aan de koude oorlog. De koude oorlog werd niet in het westen of in Rusland uitgevochten maar in de derde wereld landen.

Niemand dwingt of heeft ooit die dictators gedwongen wapens te kopen, ze wilden maar al te graag. De meeste Afrikaanse landen hebben nauwelijks een leger nodig. Conflicten zijn hoogst zelden tussen staten. Eritrea <> Ethiopië is een uitzondering.

De koude oorlog is overigens al een jaar of twintig afgelopen.

Wide-O
06-09-05, 18:48
Geplaatst door Zwarte Schaap
Kunnen we dus stellen dat de USA op het niveau van een derde wereld land opereert voor hulp aan de eigen inwoners?

Nee, want die derde wereld landen hebben niet de middelen die de USA hebben. Het is dus nog een stukje erger.

Daarvoor hoef je niet eens anti-US te zijn: zelfs Clinton vandaag achtte het politiek opportuun om zware kritiek op Bush jr te geven, hetgeen een former president normaal niet doet.

De hele wereld kijkt verbijsterd naar de chaos over there. En ja, het is een groot gebied, allemaal waar, maar er lijkt gewoon geen lijn of overtuiging in de operaties te zitten.

G.W. Bush is de pedalen kwijt. Ik hoop dat hij snel van het politieke toneel zal verdwijnen.

mark61
06-09-05, 19:05
Geplaatst door Wide-O
G.W. Bush is de pedalen kwijt. Ik hoop dat hij snel van het politieke toneel zal verdwijnen.

Al moet gezegd dat een president niet direct iets met de organisatie van rampbestrijding heeft te maken. Dat moet vantevoren al uitgebreid geregeld zijn. Daar is de FEMA (http://www.fema.gov/about/) voor. Die pas net is opgericht.

Ik heb alleen maar vragen. Ben benieuwd of iemand hier de antwoorden heeft.

Waarom staan er niet al voor de ramp in de buurt lui klaar om telefoon- en elec.kabels te repareren? Dat was toch ruim te voorzien.

Was er eigenlijk een plan om openbare gebouwen (ziekenhuizen en zo) te ontruimen? Was er maar één ziekenhuis vergeten?

Waar waren de stads- en staatsdiensten?

Moest iedereen op eigen kosten weg en onderdak vinden? Als ze die Dome beschikbaar stelden hadden ze wel meteen een Dome ergens anders beschikbaar kunnen stellen. Dat je zelf je Greyhound- of Amtrakkaartje moet betalen is nog tot daaraantoe.

Was die overstroming echt zo'n verrassing?

En wat gebeurde er de eerste vier dagen eigenlijk? Niks? Hoorde een arts op BBC vertellen dat ie zich had opgegeven om te komen helpen. Moest ie een formulier invullen met pasfoto. Dat was vorige week donderdag. Zou pas vandaag antwoord krijgen, want gisteren was het een feestdag...

Wide-O
06-09-05, 19:09
Geplaatst door mark61
Al moet gezegd dat een president niet direct iets met de organisatie van rampbestrijding heeft te maken. Dat moet vantevoren al uitgebreid geregeld zijn. Daar is de FEMA (http://www.fema.gov/about/) voor. Die pas net is opgericht.


Mjah, maar zoals je zelf al stelde zijn er bijvoorbeeld behoorlijk wat budgetten geschrapt door GW. Die dan werden aangewend voor Defensie.



Ik heb alleen maar vragen. Ben benieuwd of iemand hier de antwoorden heeft.

Waarom staan er niet al voor de ramp in de buurt lui klaar om telefoon- en elec.kabels te repareren? Dat was toch ruim te voorzien.

Was er eigenlijk een plan om openbare gebouwen (ziekenhuizen en zo) te ontruimen? Was er maar één ziekenhuis vergeten?

Waar waren de stads- en staatsdiensten?

Moest iedereen op eigen kosten weg en onderdak vinden? Als ze die Dome beschikbaar stelden hadden ze wel meteen een Dome ergens anders beschikbaar kunnen stellen. Dat je zelf je Greyhound- of Amtrakkaartje moet betalen is nog tot daaraantoe.

Was die overstroming echt zo'n verrassing?

En wat gebeurde er de eerste vier dagen eigenlijk? Niks? Hoorde een arts op BBC vertellen dat ie zich had opgegeven om te komen helpen. Moest ie een formulier invullen met pasfoto. Dat was vorige week donderdag. Zou pas vandaag antwoord krijgen, want gisteren was het een feestdag...

Ik moet je de antwoorden schuldig blijven. Ik geloof niet eens in een "complot" of zo. New Orleans is geloof ik één van de belangrijkste havens van de US. Met ontelbare boorplatforms voor de kust etc.

Arrogantie ? Domheid ?

mark61
06-09-05, 19:17
Geplaatst door Wide-O
Mjah, maar zoals je zelf al stelde zijn er bijvoorbeeld behoorlijk wat budgetten geschrapt door GW. Die dan werden aangewend voor Defensie.

Yep, daar kan je hem direct op 'pakken'. Dat golfen terwijl volk ligt te kreperen natuurlijk ook, maar dat doet ie altijd al.


Ik moet je de antwoorden schuldig blijven. Ik geloof niet eens in een "complot" of zo. New Orleans is geloof ik één van de belangrijkste havens van de US. Met ontelbare boorplatforms voor de kust etc.

Nee, geen complot, want opeens ligt 10% van de olieproduktie plat. Al hoorde ik al dat de raffinagecapaciteit de laatste jaren expres was teruggebracht om de winsten te verhogen. Magoed.


Arrogantie ? Domheid ?

Most probably. Ongeloof.

Max Stirner
06-09-05, 19:18
Geplaatst door mark61
Nou, niet echt. In heel Niger staat 1 5-sterrenhotel, en ik verzeker je, het is beroerd. De elite is heel klein en al zouden ze alles weggeven, de bevolking zou er niets van merken.

In de VS hoeft maar een klein beetje te worden herverdeeld om de armen een normaal bestaan te geven.


Niger ken ik niet, maar ik ben net in Burkina Faso (Ouagadougou) geweest en ik verbaasde me over het aantal fancy hotels en restaurants, de dure winkels en poenerige auto`s. Het halve stadscentrum wordt momenteel platgegooid voor nog meer moois.

Het contrast met de hongerige bedelende kindertjes en invaliden vonnik nogal misselijkmakend.



.

mark61
06-09-05, 19:23
Geplaatst door Max Stirner
Niger ken ik niet, maar ik ben net in Burkina Faso (Ouagadougou) geweest en ik verbaasde me over het aantal fancy hotels en restaurants, de dure winkels en poenerige auto`s. Het halve stadscentrum wordt momenteel platgegooid voor nog meer moois.

Het contrast met de hongerige bedelende kindertjes en invaliden vonnik nogal misselijkmakend.

Oh, leuk, wat deed je daar? Ouagadougou is de Afrikaanse hoofdstad van de ontwikkelingshulp. Het is de hoofdstad met de fraaiste gebouwen van alle Westafrikaanse hoofdsteden die ik ken.

De helft van de begroting van Burkina komt structureel uit ontwikkelingshulp. De auto's zijn voor de helft van de elite, voor de andere helft van de ontwikkelingsmafia. De hotels en restaurants zitten er ook vol mee. An economy of sorts. Dat verklaart ook het hoge percentage bedelaars. Met zijn Fespaco is het een soort uithangbord voor geitewollensokkenAfrikaliefhebbers.

De fantastische Hollandse weg- en waterbouwers hebben er reservoirs voor drinkwater aangelegd. Opeens werd Burkina geconfronteerd met een voor de Sahel wat exotische plaag: malaria. Zodat nu een Italiaanse hulporganisatie al weer jaren malaria aan het bestrijden is. Zo kom je de tijd wel door, als ontwikkelingssamenwerker. (Destijds was de Sahel verdeeld; NL 'deed' Burkina; Niger bijv. was van Denemarken)

Mark
06-09-05, 19:36
Geplaatst door Zwarte Schaap
Het zijn machteloze slachtoffers van de duivels uit het westen.

ik had het niet beter in een parodie reactie kunnen zeggen, chapeau!

Max Stirner
06-09-05, 19:56
Geplaatst door mark61 [/i]
[B]Oh, leuk, wat deed je daar?

Bekpekken... :)


Ouagadougou is de Afrikaanse hoofdstad van de ontwikkelingshulp. Het is de hoofdstad met de fraaiste gebouwen van alle Westafrikaanse hoofdsteden die ik ken.

Heel wat wereldverbeteraars gezien ja. Gelukkig kon ik me daar vrij makkelijk van distantieren en duidelijk maken dat ik slechts aapjes kwam kijken.... :p

BF is nu het troetelkindje van Khadaffi trouwens, heb ik me laten vertellen.....zijn portret is overal en veel dure gebouwen worden met zijn hulp gebouwd - in het kader van Project 2000 of zoiets.
Ouagadougou is momenteel één grote bouwplaats, echt ongelovelijk. Binnenkort komen er zelfs twee snelwegen die over elkaar heen kruisen.... :cool:

Kben benieuwd hoe die stad er over vijf jaar uitziet. Hopelijk niet als een troeperige bouwplaats vol onvoltooide mega-projecten.




De fantastische Hollandse weg- en waterbouwers hebben er reservoirs voor drinkwater aangelegd. Opeens werd Burkina geconfronteerd met een voor de Sahel wat exotische plaag: malaria. Zodat nu een Italiaanse hulporganisatie al weer jaren malaria aan het bestrijden is. Zo kom je de tijd wel door, als ontwikkelingssamenwerker. (Destijds was de Sahel verdeeld; NL 'deed' Burkina; Niger bijv. was van Denemarken)

Hebben wij die reservoirs aangelegd? Het leek mij wel een intelligent idee, op het eerste gezicht......

Zwarte Schaap
06-09-05, 20:32
Geplaatst door mark61
Niemand dwingt of heeft ooit die dictators gedwongen wapens te kopen, ze wilden maar al te graag. De meeste Afrikaanse landen hebben nauwelijks een leger nodig. Conflicten zijn hoogst zelden tussen staten. Eritrea <> Ethiopië is een uitzondering.

De koude oorlog is overigens al een jaar of twintig afgelopen.

Slaap lekker mark.

Zwarte Schaap
06-09-05, 20:38
Geplaatst door Mark
ik had het niet beter in een parodie reactie kunnen zeggen, chapeau!

Hou jij je nou maar bezig met je pornosites en pornoverzameling dan komt alles wel goed met je. (Dit is geen parodie.)

Mark
06-09-05, 20:46
Geplaatst door Zwarte Schaap
Hou jij je nou maar bezig met je pornosites en pornoverzameling dan komt alles wel goed met je. (Dit is geen parodie.)

is prima, dan kan jij je bezig houden met je paranoide haat tegen het westen :maf2:

Zwarte Schaap
06-09-05, 20:53
Geplaatst door Mark
is prima, dan kan jij je bezig houden met je paranoide haat tegen het westen :maf2:

Het inkomen van de rijkste 20% van de wereldbevolking is meer dan 60 keer zo groot als dat van de armste 20%. Zo’n 1,2 miljard mensen hebben een inkomen van minder dan 1 dollar per dag. Per jaar sterven 12,2 miljoen kinderen van onder de vijf jaar. De rijkste 20 % van de wereldbevolking verbruikt ruim 85 % van de grondstoffen; de armste 80 % van de wereldbevolking verbruikt samen minder dan 15 % van alle grondstoffen. Arme landen dragen het minst bij aan het broeikaseffect, maar lijden de meeste schade als gevolg van klimaatsveranderingen: denk bijvoorbeeld aan de schrijnende tv-beelden over droogte, hongersnood en overstromingen.

Bron: Christenunie-jongeren.

Yep, ik ben paranoide.

mark61
06-09-05, 23:11
Geplaatst door Max Stirner
Bekpekken... :)

Lachen. Hoe kwam je daar? Met de trein, bus of vliegtuig? En waarvandaan en waarheen. Nou wil ik t allemaal weten ook.


Heel wat wereldverbeteraars gezien ja. Gelukkig kon ik me daar vrij makkelijk van distantieren en duidelijk maken dat ik slechts aapjes kwam kijken.... :p

:hihi:


BF is nu het troetelkindje van Khadaffi trouwens, heb ik me laten vertellen.....zijn portret is overal en veel dure gebouwen worden met zijn hulp gebouwd - in het kader van Project 2000 of zoiets.
Ouagadougou is momenteel één grote bouwplaats, echt ongelovelijk. Binnenkort komen er zelfs twee snelwegen die over elkaar heen kruisen.... :cool:

Wat moeten ze nou weer met snelwegen? Ze hebben niet eens auto's. Ik vind het wel practisch dat het vliegveld midden in de stad ligt. Kon zo na het avondeten instappen.


Kben benieuwd hoe die stad er over vijf jaar uitziet. Hopelijk niet als een troeperige bouwplaats vol onvoltooide mega-projecten.

Intussen crepeert de rest van het land vrolijk door. Zit Blaise Compaoré er nog steeds, de ouwe broedermoordenaar?


Hebben wij die reservoirs aangelegd? Het leek mij wel een intelligent idee, op het eerste gezicht......

Das het vermoeiende met do-gooders, die kijken nooit verder dan hun neus lang is. Als je zo'n onhandig zwartje ziet voel je je opeens zo superieur dat elke simpele oplossing zooooveel slimmer lijkt dan wat ze zelf kunnen bedenken. Brrrr.

mark61
06-09-05, 23:14
Geplaatst door Zwarte Schaap
maar lijden de meeste schade als gevolg van klimaatsveranderingen: denk bijvoorbeeld aan de schrijnende tv-beelden over droogte, hongersnood en overstromingen.

Gelul. Droogte, hongersnood en overstromingen zijn er ALTIJD geweest in Afrika, in dezelfde frequentie. Alleen is de bevolkingsdruk nu zo groot dat het regenwoud wordt gesloopt en de Sahara met een noodgang oprukt. Het enige wat het westen daarmee te maken heeft zijn de medische voorzieningen en overige hulp die die overbevolking hebben mogelijk gemaakt.

Sad but true.

Zwarte Schaap
06-09-05, 23:22
Geplaatst door mark61
Gelul. Droogte, hongersnood en overstromingen zijn er ALTIJD geweest in Afrika, in dezelfde frequentie. Alleen is de bevolkingsdruk nu zo groot dat het regenwoud wordt gesloopt en de Sahara met een noodgang oprukt. Het enige wat het westen daarmee te maken heeft zijn de medische voorzieningen en overige hulp die die overbevolking hebben mogelijk gemaakt.

Sad but true.

"It is better to keep your mouth shut and appear stupid than to open it and remove all doubt." (Mark Twain)

mark61
06-09-05, 23:27
Geplaatst door Zwarte Schaap
Slaap lekker mark.

Dank je.

Je hebt weer s geen terzake doend verweer.

Zo kan ik je verzekeren dat pakweg de burgeroorlog in Angola (of Mozambique) een ordinaire stammenstrijd was, waarbij Cuba, Zuid-Afrika en de VS graag meededen. Wat er voor Cuba in zat weet ik niet, olie denk ik, voor de VS natuurlijk olie, en voor Zuid-Afrika rust in eigen tent door de natives aan de andere kant van de grens met zichzelf bezig te houden. Zoiets was het geloof ik wel. In any case was de grondoorzaak interne machtsstrijd.

In Congo-Brazzaville laten 2 roverhoofdmannen zich al 20 jaar heel willig gebruiken om Elf-Aquitaine ter wille te zijn.

Nigeria maakt er geheel autonoom een zooitje van; Shell en de verzamelde oliebedrijven hebben niks aan al die onzin.

In Congo proberen tientallen roverhoofdmannen de controle te krijgen over de rijkdommen, en laten zich met graagte betalen en bewapenen door een stuk of 20 landen.

Van Rwanda en Burundi kan je nog zeggen dat België de bestaande tegenstellingen verscherpten; toch is ook daar alleen sprake van machtsstrijd tussen facties waar het westen als geheel geen klap mee te maken heeft, om de simpele reden dat er niks te halen valt.

Ethiopië weigerde zijn imperialistische aspiraties tav Eritrea op te geven, met het bekende gevolg. Het is nu eenmaal een Amharik-imperium dat tientallen volkeren onderdrukt. Al eeuwen, zonder enige witte inbreng.

Somalië stortte in nadat een impopulaire, door de USSR gesteunde dictator werd weggejaagd en er eigenlijk niks bleek dat de mensen samenhield. Westerse inbreng nihil.

In Mauretanië, Mali en Niger wordt gevochten tussen Arabieren hetzij Toeareg, en zwarte Afrikanen die door hun bevolkingstoename het schaarse land nog schaarser maken. Westerse inbreng: gezondheidszorg.

In Oeganda kwam een geschifte bloeddorstige dictator aan de macht die vond dat de Indiërs de schuld waren van alles; hun verdrijving stortte het land in crisis. Nu zit er een dictator die probeert een stuk van de Congolese koek te snoepen, en zitten er een bende waanzinnige terroristen het noorden uit te moorden. Westerse inbreng: gezondheidszorg.

En zo kan ik nog wel ff doorgaan. Verder nog iets?

Droom lekker verder, Schaap.

mark61
06-09-05, 23:28
Geplaatst door Zwarte Schaap
"It is better to keep your mouth shut and appear stupid than to open it and remove all doubt." (Mark Twain)

Je bent nu jezelf aan het toespreken?

Omdat je er geen ruk vanaf weet maar wel denkt onzinnige oneliners op het bord te kunnen slingeren?

Mark Twain was toch zo'n racist uit Louisiana?

Al Sawt
06-09-05, 23:29
Geplaatst door Max Stirner
Tuurlijk zijn de materiele en financiele middelen van de VS veel groter dan die van de Sahel-landen.....maar wat betreft de ongelijke verdeling van rijkdommen is er een parallel. Dat klopt. Maar wat betreft de financiele reserves, is er een groot verschil.


Je kan in dat soort landen zoveel eten als je wil.....als je geld hebt. Sommige mensen hebben dat (plentyplenty), veel mensen niet. De contrasten zijn gigantisch, nog veel groter dan in de VS. Beste Max,

Sahel landen zijn zeer arm en hebben een zeer klein bovenlaag die altijd buitenschoots blijft van misère. Landen als Mali en Niger, ontberen ook nog eens noodzakelijke expertise, om rampen te voorkomen of bestrijden. Wat in schril contrast staat met VS.


Ook wat betreft uitgaven aan oorlogstuig (als % van het bbp) zijn veel Afrikaanse landen de VS trouwens de baas. Omdat de BNP zeer bedroevend laag is. Zelfs mijn uitgaven kunnen een hap nemen uit BNP van een land als Niger of Mali.

Zwarte Schaap
06-09-05, 23:34
Geplaatst door mark61
Dank je.

Je hebt weer s geen terzake doend verweer.

Zo kan ik je verzekeren dat pakweg de burgeroorlog in Angola (of Mozambique) een ordinaire stammenstrijd was, waarbij Cuba, Zuid-Afrika en de VS graag meededen. Wat er voor Cuba in zat weet ik niet, olie denk ik, voor de VS natuurlijk olie, en voor Zuid-Afrika rust in eigen tent door de natives aan de andere kant van de grens met zichzelf bezig te houden. Zoiets was het geloof ik wel. In any case was de grondoorzaak interne machtsstrijd.

In Congo-Brazzaville laten 2 roverhoofdmannen zich al 20 jaar heel willig gebruiken om Elf-Aquitaine ter wille te zijn.

Nigeria maakt er geheel autonoom een zooitje van; Shell en de verzamelde oliebedrijven hebben niks aan al die onzin.

In Congo proberen tientallen roverhoofdmannen de controle te krijgen over de rijkdommen, en laten zich met graagte betalen en bewapenen door een stuk of 20 landen.

Van Rwanda en Burundi kan je nog zeggen dat België de bestaande tegenstellingen verscherpten; toch is ook daar alleen sprake van machtsstrijd tussen facties waar het westen als geheel geen klap mee te maken heeft, om de simpele reden dat er niks te halen valt.

Ethiopië weigerde zijn imperialistische aspiraties tav Eritrea op te geven, met het bekende gevolg. Het is nu eenmaal een Amharik-imperium dat tientallen volkeren onderdrukt. Al eeuwen, zonder enige witte inbreng.

Somalië stortte in nadat een impopulaire, door de USSR gesteunde dictator werd weggejaagd en er eigenlijk niks bleek dat de mensen samenhield. Westerse inbreng nihil.

In Mauretanië, Mali en Niger wordt gevochten tussen Arabieren hetzij Toeareg, en zwarte Afrikanen die door hun bevolkingstoename het schaarse land nog schaarser maken. Westerse inbreng: gezondheidszorg.

In Oeganda kwam een geschifte bloeddorstige dictator aan de macht die vond dat de Indiërs de schuld waren van alles; hun verdrijving stortte het land in crisis. Nu zit er een dictator die probeert een stuk van de Congolese koek te snoepen, en zitten er een bende waanzinnige terroristen het noorden uit te moorden. Westerse inbreng: gezondheidszorg.

En zo kan ik nog wel ff doorgaan. Verder nog iets?

Droom lekker verder, Schaap.

De wapens die daar gebruikt worden komen natuurlijk zomaar uit de lucht vallen. De duizenden CIA moorden in Afrika op de oppositie waren voor de lol gepleegd. Zuid-Amerika vergeet je maar voor het gemak. Is je nog iets bijgebleven van Irangate?

Zwarte Schaap
06-09-05, 23:45
Geplaatst door mark61
Je bent nu jezelf aan het toespreken?

Omdat je er geen ruk vanaf weet maar wel denkt onzinnige oneliners op het bord te kunnen slingeren?

Wat kun je inbrengen tegen het argument dat de wijd verspreide superieure westerse medische voorzieningen de oorzaak is dat zwartjes elkaar afmaken?

Overbevolking in Afrika, laat me niet lachen.

Net nog een programma gezien over hoe indiaanse boeren worden weggejaagd en de oerwoud wordt platgewalst voor genetisch gemodificeerde sojalandbouw. Om te dienen voor voedsel voor de varkens in het westen. Het belangrijkste argument voor genetisch gemanipuleerde voedsel die gentechnologiebedrijven gebruiken is om zogenaamd de hongersnood uit te roeien.


Mark Twain was toch zo'n racist uit Louisiana?

"I have no color prejudices nor caste prejudices nor creed prejudices. All I care to know is that a man is a human being, and that is enough for me; he can't be any worse." (Mark Twain)

Max Stirner
07-09-05, 13:14
Geplaatst door mark61 [/i]
[B]Lachen. Hoe kwam je daar? Met de trein, bus of vliegtuig? En waarvandaan en waarheen. Nou wil ik t allemaal weten ook.


Met 30 man in een tro-tro - waarvan de motor de godganse tijd oververhit raakte - , vanuit Bolgatanga.

Na BF weer terug naar Ghana - vond ik een (nog) leuker land, vooral het noorden. Mali doe ik nog wel es one of these dayz, was nu helaas geen tijd voor.



Wat moeten ze nou weer met snelwegen? Ze hebben niet eens auto's. Ik vind het wel practisch dat het vliegveld midden in de stad ligt. Kon zo na het avondeten instappen.

Die hebben ze wel. Behoorlijk veel zelfs.
Bovendien hebben ze hele snelle brommertjes en ezels....

Dat vliegveld schijnt `ingehaald` te zijn door de bebouwing. Tligt wel lekker centraal ja..... :D



Intussen crepeert de rest van het land vrolijk door. Zit Blaise Compaoré er nog steeds, de ouwe broedermoordenaar?

Ja. Hij heeft een mooi paleisje en is grote vriendjes met Khadaffi.

Meneer de President heeft trouwens een paar jaar geleden de grote overdekte markt in de fik laten zetten en vervolgens drie dagen gewacht met het bellen van de brandweer..... ..Je hebt altijd baas boven Bush... :p

mark61
07-09-05, 15:04
Geplaatst door Max Stirner
Met 30 man in een tro-tro - waarvan de motor de godganse tijd oververhit raakte - , vanuit Bolgatanga.

Hiha. Met de Ghanese STC is het allemaal gewoon comfy touringcargedoe, behalve dat je 's nachts bij Paga wordt gedropt. Leuke overnachting onder de star lit sky, dat zeker. Maar jij bent dus hard core. Goed zo jongen.


Na BF weer terug naar Ghana - vond ik een (nog) leuker land, vooral het noorden.

Yep. En ik moet ook nog steeds Mali echt bekijken.


Bovendien hebben ze hele snelle brommertjes en ezels....

Man, die mobylettes vergiftigen de boel.


Meneer de President heeft trouwens een paar jaar geleden de grote overdekte markt in de fik laten zetten en vervolgens drie dagen gewacht met het bellen van de brandweer..... ..Je hebt altijd baas boven Bush... :p

Oh, is dat zo? Zeker geleerd van Rawlings. Dat moet helpen tegen politiek verzet, schijnt.