PDA

Bekijk Volledige Versie : Nederlandse Justitie heeft zich misdadig gedragen.



Zwarte Schaap
06-09-05, 10:55
Justitie hield bewijs Nienke achter

HILVERSUM - Het Openbaar Ministerie en het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) hebben jarenlang cruciaal DNA-bewijs achtergehouden in de zaak van de vermoorde Nienke Kleiss. Dat meldde het televisieprogramma Netwerk maandag op basis van eigen onderzoek.

Medewerkers van het OM wisten al jaren dat Cees B., die in eerste instantie is veroordeeld voor de moord op het 10-jarige meisje, nooit de dader kon zijn.

B. werd in 2002 veroordeeld tot achttien jaar cel en tbs. Hij kwam eind vorig jaar op vrije voeten nadat Wik H., die vastzat op verdenking van andere misdrijven, de moord op Nienke in juni 2000 in het Beatrixpark in Schiedam had bekend. H. werd onlangs door de rechtbank in Rotterdam tot twintig jaar celstraf en tbs veroordeeld. De herzieningszaak van B. dient in november.

In het justitieonderzoek naar Cees B. speelde DNA-materiaal een grote rol. Volgens Netwerk wisten zowel het NFI als de aanklagers van het OM die de zaak bij de rechtbank en het gerechtshof behandelden, en het college van procureurs-generaal dat het DNA-materiaal dat was aangetroffen op de moordplek onmogelijk van Cees B. kon zijn. Het OM hield deze informatie echter geheim. De advocaat van B. en de rechters kregen de stukken nooit te zien.

Het NFI liet de cruciale informatie achterwege in het eindrapport dat aan de rechters werd gepresenteerd. Ook een getuige-deskundige van het NFI die tijdens de rechtszaak werd gehoord, legde een onvolledige getuigenis af.

Bovendien zouden honderden justitiemedewerkers van het bestaan van de voor B. ontlastende informatie op de hoogte zijn geweest. Dit werd met hen gedeeld tijdens vertrouwelijke justitiepresentaties door een NFI-medewerker waar de Schiedammer parkmoord als voorbeeldzaak diende.

Een van de toehoorders bij zo'n presentatie was politiepsycholoog H. Timmerman, toen nog werkzaam bij het zogeheten cold-caseteam van de politie Groningen. Hij trok intern tevergeefs aan de bel. Het feit dat hij met Netwerk praatte, heeft geleid tot zijn ontslag.

J. Taekema, de advocaat van B., heeft voor de rechtbank en het hof altijd volgehouden dat het OM zijn cliënt er heeft ingeluisd. Hij gaat nu bekijken of het mogelijk is om aangifte te doen tegen vertegenwoordigers van het NFI en het OM om ze strafrechtelijk te vervolgen.

PvdA-Kamerlid Wolfsen wil een parlementair onderzoek naar de zaak, liet hij in Netwerk weten. Hij vindt het onacceptabel dat justitie en het NFI de rechters onjuist hebben geïnformeerd en dat nog eens honderden mensen bewust hebben gezwegen. Volgens een woordvoerder van het college van procureurs-generaal is er geen bewijs voor het achterhouden van bewijs in de zaak. (ANP)


Bron: AD/Rotterdams Dagblad 06/09/05

waterfiets
06-09-05, 13:24
Als dit waar is en te bewijzen kan daar een aardige miljoenenclaim inzitten. Ik zou Sponk bellen!

wytze
06-09-05, 13:30
Spong is al bezig.
Het is echt ongelooflijk dit. En de klokkenluider wordt zoals te doen gebruikelijk hier ook weer opgehangen. t gaat goed met nederland :duim:

David
06-09-05, 13:51
Geplaatst door wytze
't gaat goed met Nederland :duim:


Melodramatische doemdenkerij.

wytze
06-09-05, 14:38
Geplaatst door David
Melodramatische doemdenkerij.



jij vindt het geen probleem dat HONDERDEN JUSTITIEMEDEWERKERS willens en wetens een onschuldige laten veroordelen en dat degene die, als enige, daar z'n mond over open doet wordt ontslagen?

Pytaghoras
06-09-05, 15:25
En waarom doet de justitie zoiets? Gewoon om aan het volk het gevoel te geven dat ze het goede werk doet door zomaar een onschuldige persoon achter de tralies te plaatsen.

Zwarte Schaap
06-09-05, 16:11
OM zou bewijs hebben achtergehouden. 'Druk om te scoren leidt tot fouten'


Justitie zou ontlastend bewijs hebben achtergehouden in de zaak van de Schiedamse parkmoord. ,,Officieren van justitie zijn allang geen onafhankelijke magistraten meer.''

Door onze redacteuren Sheila Kamerman en Rinskje Koelewijn

De moord op Nienke (10) in het Schiedamse Beatrixpark in juni 2000 was een drama. En vrijwel alles wat daarop volgde ook. Het sporenonderzoek, het verhoor van getuige Cees B. die later verdachte werd, de interpretatie van het bewijsmateriaal door de officier van justitie en het finale oordeel van de hoogste rechters. Alles ging mis, wat er uiteindelijk toe leidde dat de verkeerde man vier jaar vast zat (hij werd veroordeeld tot achttien jaar cel en tbs). Pas toen een andere man de moord bekende, kwam de zaak pas echt aan het rollen.

Pas toen stelden de politie, de rechtbank en het gerechtshof een onderzoek in naar het eigen handelen. Waar was het misgegaan? Rechtspsycholoog Peter van Koppen schreef al ver voor de echte dader bekend werd, een boek over de zaak Nienke. Hij schreef dat Cees B. de verdachte niet kón zijn, ook al had hij twee keer een bekentenis afgelegd, en dat de politiemensen al vanaf het allereerste begin geleden hebben aan een tunnelvisie: de politie wilde zo graag een dader en de rechercheurs waren er zo van overtuigd dat Cees B. het had gedaan, zegt Van Koppen, dat zij alleen oog hadden voor bewijs tégen hem. En welbewust het bewijs dat hem vrijpleitte negeerden, of erger nog: achterhielden. De officier van justitie volgde de bewijsvoering van de politie en de rechter die van de officier. Fout op fout, vindt Van Koppen.

En nu lijkt er nog een fout bijgekomen. Gisteren meldde het tv-programma Netwerk dat het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) cruciale informatie achterwege zou hebben gelaten in het eindrapport dat aan de rechters werd gepresenteerd. Op het lichaam van Nienke, haar kleding en de veter waarmee ze werd gewurgd werden door het NFI zeven DNA-sporen gevonden. Twee daarvan waren redelijk volledig, de anderen niet. De NFI-medewerker zag echter in de overige vijf (aangetroffen op haar lichaam en op de veter waarmee ze werd gewurgd) toch een dader-profiel. Peter van Koppen: ,,Ik dacht altijd dat het NFI die sporen niet onderzocht heeft, omdat ze daar toen nog geen wettelijke toestemming voor hadden. Nu blijkt het anders te liggen.'' Het OM zou de andere, voor B. ontlastende sporen, opzettelijk hebben verzwegen.

Honderden justitiemedewerkers zouden van het bestaan van de voor B. ontlastende informatie op de hoogte zijn geweest. Zij hoorden hierover tijdens besloten justitiepresentaties door een NFI-medewerker waar de Schiedamse moord als voorbeeldzaak diende. Een van de toehoorders bij zo'n presentatie was politiepsycholoog H. Timmerman, toen nog werkzaam bij het zogeheten cold-caseteam van de politie Groningen. Het feit dat hij daarover met Netwerk praatte, heeft geleid tot zijn ontslag.

Volgens het OM is er geen bewijs achtergehouden. In het requisitoir in hoger beroep zei de advocaat-generaal dat er met ,,de meest verfijnde technieken'' DNA-onderzoek is gedaan, maar ,,dat er niets is gevonden waarmee het team vooruit kon''. Ook zei de advocaat-generaal dat er een DNA-profiel was gevonden van een ,,onbekend mannelijk individu'' onder het nagelvuil en op de linkerlaars van Nienke. Vergelijking van dat profiel met die in de profielenbank leverde niets op. De advocaat-generaal spreekt niet over de sporen op de veter en het lichaam. Door het vervoer en bewaren van het lichaam van Nienke én het feit dat ,,bij strangulatie veel vocht vrijkomt'' zouden daar volgens de advocaat generaal ,,weinig bruikbare sporen'' zijn aangetroffen.

Van Koppen: ,,De NFI-medewerker die getuigde tijdens de rechtzaak zei dat het profiel op de laars en onder haar nagel net zo goed van een willekeurig jongetje van haar school kon zijn, want het was wel duidelijk een mannelijk profiel. In Engeland hadden ze dan bij alle jongetjes op haar school DNA laten afnemen, om die hypothese te toetsen. Hier niet.''

Het rapport naar het handelen van politie, justitie en rechtbank is inmiddels afgerond. De officiële presentatie zou eind oktober zijn, maar het parket generaal sluit niet uit dat het eerder wordt vrijgegeven door de onstane commotie over de rol van het NFI. In het rapport zou van minuut tot minuut beschreven staan wat er is gebeurd. Of daar ook de DNA-sporen vermeld worden die werden aangetroffen op de veter een haar lichaam is onbekend. Vraag blijft dus: heeft justitie die informatie doelbewust achtergehouden voor de rechter of hebben ze ongewild belangrijk bewijs veronachtzaamd? Dat laatste is ook kwalijk, maar minder ernstig dan bewijs achterhouden. Mijn zorg is, zegt rechtspsycholoog Peter van Koppen, dat de conclusie van het rapport zal zijn: er is heel veel misgegaan in de zaak-Nienke, maar het is een incident. Dit is geen incident. Er zijn volgens Van Koppen meer zaken waarin bewust bewijs is achtergehouden door het OM. De Deventer Moordzaak, de vuurwerkramp.

Volgens Van Koppen zijn er uit de zaak-Nienke belangrijke lessen te leren over het functioneren van het OM. ,,De officieren van justitie zijn allang geen onafhankelijke magistraten meer, het zijn crime fighters geworden. Ze moeten koste wat kost een dader vinden, scoren. En dat kan vervelende consequenties hebben: zoals het achterhouden van ontlastend bewijs.

De consequentie voor minister Donner (CDA, Justitie) is in elk geval dat hij de Tweede Kamer uitleg moet geven. De fracties van de PvdA en coalitiepartij VVD zinspelen op een parlementair onderzoek. ,,Als de feiten kloppen, dan gaat het om bijzonder schokkende feiten'', zegt Kamerlid Weekers (VVD). ,,Ik wil zo snel mogelijk weten of er iets onbewust fout is gegaan of dat er met feiten gemanipuleerd is.'' Volgens J. de Wit (SP) zijn er met de uitzending van Netwerk ,,sterke aanwijzingen'' boven tafel gekomen dat er grote fouten zijn gemaakt in de zaak-Nienke.

Zijn collega Wolfsen (PvdA) ,,hoopt oprecht dat het niet waar is''. Maar alleen al de voortdurende onrust rondom de zaak maakt snelle verduidelijking noodzakelijk, vindt hij. ,,De onderste steen moet boven.''


Bron: NRC-Handelsblad 06/09/05

Zwarte Schaap
06-09-05, 16:15
Dit belooft wat voor de (toekomstige) terrreurwetgeving. Als met zo een standaardstrafzaak honderden justitiemedewerkers hun mond kunnen dichthouden dan hou ik me hart vast als men bij zogenaamde terroristenrechtzaken oncontroleerbare geheime AIVD informatie mag gebruiken.

Joesoef
06-09-05, 16:28
Geplaatst door Zwarte Schaap
Dit belooft wat voor de (toekomstige) terrreurwetgeving. Als met zo een standaardstrafzaak honderden justitiemedewerkers hun mond kunnen dichthouden dan hou ik me hart vast als men bij zogenaamde terroristenrechtzaken oncontroleerbare geheime AIVD informatie mag gebruiken.


Kijk maar naar het metro 'incident' in Engeland. De scoringsdrang is er en er zijn ongetwijfeld zaken die niet uitlekken.

Zwarte Schaap
06-09-05, 16:40
Geplaatst door Alcibiades
Ben je soms iets van plan?

Ik ben van plan om een gezinnetje te stichten en daarmee gelukkig oud te worden, inschallah.

Maar genoeg over mij, lets go back to the subject.

Seif
06-09-05, 16:43
Geplaatst door wytze
jij vindt het geen probleem dat HONDERDEN JUSTITIEMEDEWERKERS willens en wetens een onschuldige laten veroordelen en dat degene die, als enige, daar z'n mond over open doet wordt ontslagen?

Onschuldig is een groot woord voor iemand die daadwerkelijk een pedofiel is.

Maar je hebt gelijk, zelfs pedofielen verdienen een eerlijke rechtsgang.

Alhoewel ik verwacht had dat onze grote pedofielenjager, zwarte schaap justitie in deze zou steunen.

Zwarte Schaap
06-09-05, 16:50
Geplaatst door Seif
Onschuldig is een groot woord voor iemand die daadwerkelijk een pedofiel is.

Maar je hebt gelijk, zelfs pedofielen verdienen een eerlijke rechtsgang.

Alhoewel ik verwacht had dat onze grote pedofielenjager, zwarte schaap justitie in deze zou steunen.

Ik ben dus niet eerlijk wil je zeggen, mooi dan weet ik dat ook weer.

Eke
06-09-05, 17:01
Pffff. een schadevergoeding eisen..Ik hoorde van Spong dat hij mensen die verantwoordelijk hiervoor zijn geweest wil laten zitten (cel).Dat lijkt me veel beter, naast een flinke vergoeding aan de man die onterecht gezeten heeft voor die vreselijke moord..

En IK eis een schadevergoeding omdat ons land wegzakt in het slib door zulke lieden en me dat zorgen geeft.

Eke
06-09-05, 17:05
Geplaatst door Seif
.

Alhoewel ik verwacht had dat onze grote pedofielenjager, zwarte schaap justitie in deze zou steunen.

wat een gezeur van je, Zeep :moe:

Spoetnik
06-09-05, 17:11
Geplaatst door David
Melodramatische doemdenkerij.

Inderdaad.. het gaat slecht met nederland :mad: