PDA

Bekijk Volledige Versie : Marokkaans parlementslid lapt autochtone opinie aan zijn laars



Marsipulami
07-09-05, 11:10
Spirit-parlementslid voert actie tegen holebi-adoptie

BRUSSEL - Brussels parlementslid Fouad Ahidar kant zich openlijk tegen adoptie door holebiparen. Daarmee brengt hij zijn partij Spirit - die nadrukkelijk voorstander is van holebi-adoptie - in verlegenheid.



Ahidar is lid van het erecomité van de beweging Actie Gezin, een platform dat enkele relatief onbekende verenigingen groepeert en zaterdag in Brussel een ,,mars voor het gezin'' organiseert tegen holebi-adoptie.

Volgens Kris Vleugels van Actie Gezin tekende Fouah Ahidar uit eigen beweging de petitie tegen holebi-adoptie. ,,Toen ik hem daarop vroeg om in ons erecomité zitting te nemen, ging hij meteen akkoord'', vertelt Vleugels.

Ahidar: ,,Ik heb geen problemen met het homohuwelijk, maar het toelaten van adoptie gaat inderdaad een brug te ver. Vanuit een persoonlijk en religieus standpunt heb ik het moeilijk met het opvoeden van kinderen door een homopaar, vooral als het om twee mannen gaat. Ik weet echt niet of dat voor het kind een goede oplossing is. Bovendien zijn er genoeg heteroparen die kinderen willen adopteren. Ook vind ik dat de homobeweging niet echt op een kindvriendelijke manier naar buiten komt. Denk maar aan de beelden van de gay parade. ''

De Brusselaar gaat hiermee lijnrecht in tegen het standpunt van zijn partij. Spirit wil zelfs dat het adoptierecht voor holebi's in een volgend regeerakkoord opgenomen wordt. ,,In de partij verwekt mijn standpunt wel enige wrevel'', geeft Ahidar toe. ,,De voorzitter Geert Lambert wil het nog bespreken. Ik neem in elk geval niet deel aan de betoging zaterdag. Op vraag van de partij, ja. Ik weet echter niet of ik een dergelijk voorstel zou kunnen goedkeuren. Omdat ik in het Brussels parlement zetel, doet die situatie zich echter niet voor.''

,,Dat mensen het lastig hebben met holebi-adoptie valt onder hun ethische vrijheid'', zegt de Spirit-woordvoerder. ,,We betreuren het echter dat Fouad daar actief mee naar buiten komt, vooral omdat hij zijn standpunt intern nooit laten horen heeft. Spirit blijft voorstander van het recht op adoptie door mensen van hetzelfde geslacht.''

Actie Gezin wijst op nog meer steun vanuit de politiek: ,,Vanuit Franstalige hoek krijgen we steun vanuit de MR. Aan Vlaamse kant komt die vooral vanuit christen-democratische hoek.'' CD&V zal echter niet aanwezig zijn op de mars. ,,In dit dossier is ons standpunt intussen bekend'', meldt voorzitter Jo Vandeurzen. ,,Onze parlementsleden zullen hun verantwoordelijkheid in het parlement opnemen. Vanuit deze overwegingen zullen wij niet deelnemen aan dit initiatief.''

(mar, aho)


07/09/2005 (mar, aho)

©Copyright De Standaard

observer
07-09-05, 11:33
Ook vind ik dat de homobeweging niet echt op een kindvriendelijke manier naar buiten komt. Denk maar aan de beelden van de gay parade. '' wat een lulkoek duizenden hetros duiken parenclubs,naaktstranden drugdisco's etc in

mogen dan hetro's ook niet meer adopteren

sjaen
07-09-05, 15:15
Die Ahidar barst zowat uit elkaar van de vooroordelen.

Zo zie je maar weer; beter langharig dan kortzichtig.