PDA

Bekijk Volledige Versie : Jason en Jermaine



Good Kahuna
07-09-05, 22:43
Zojuist een documentaire gezien op NL1 over Jason en Jermaine W., verdachten van de Hofstadgroep. Heeft iemand dat gezien?

sjaen
08-09-05, 08:42
De ergste nachtmerrie van Jason W.’s vader

’Zie ik ineens Jason op tv. Mijn kind, gewond. Ik dacht: shit, hoe kan dat?’
door Kustaw Bessems en Hélčne Butijn


Toen de boze puber Jason W. niet van zijn vader op aan kon, en ruzie met zijn moeder kreeg, vond hij een nieuwe familie in de radicaal-islamitische ’Hofstadgroep’. Een interview met vader W.
Carl W. (46) heeft al veel ellende meegemaakt, maar de arrestatie van zijn oudste zoon Jason op 10 november was het begin van zijn ergste nachtmerrie ooit, vertelt hij. „Ik ben militair geweest, ik kan wat hebben, maar nu ben ik gesloopt.”

Hij zat die avond met zijn jongste zoon Jermaine op de bank. Op tv naderde een beleg van twee vermoedelijke terroristen in het Haagse Laakkwartier de ontknoping. De twee hadden een granaat naar de politie gegooid.

„Zie ik ineens Jason op televisie. Het was donker, hij was slecht te zien, maar ik wist het zeker: mijn kind. Shit, hoe kon dat nou? En hij was gewond.” Volgens AIVD-informatie was Jason degene die de granaat wierp. Jermaine werd later ook opgepakt, op verdenking van terrorisme.

Pas geleden, in de gevangenis, zag Carl de schotwond van Jason, in diens schouder. „Ik zei tegen hem: hoe kan het dat je nog leeft? Jason zei: dat is Allah. Ik zei: ja, dat moet het zijn.’’

Kort voor de actie in het Laakkwartier logeerde Jason drie dagen bij zijn vader. ,,We praatten over politiek, religie en sport.” Jermaine was na de moord op Theo van Gogh nog bij hem. „Hij zei: Mohammed B. is een kennis van Jason. Ik zei:, Hoe kun je nou omgaan met zo iemand? Maar Jermaine antwoordde: pa, Mohammed B. is een normaal iemand. Het was allemaal een totale verrassing voor me.”

Carl werd geboren in New York en groeide op in South Carolina. Hij werd opgeleid als verfmenger maar ging bij het Amerikaanse leger. In 1977 werd hij gelegerd in Soesterberg. Hij trouwde met een Nederlandse en kreeg drie kinderen. Jason is 20, Jermaine 18 en Carls dochter 14.

Zeven jaar geleden scheidden Carl en zijn vrouw. Carl ging in Veenendaal wonen. Hij had belangstelling voor de wereldgodsdiensten en bestudeerde ook de islam. In een moskee in Veenendaal bekeerde hij zich. Al houdt hij zich, zegt hij verontschuldigend, nog niet aan alle voorschriften. Ook zijn kinderen bracht hij naar Koranles.

Carl raakte na de scheiding aan de drank. Het contact met zijn kinderen verwaterde.

„Anderhalf jaar lang heb ik alleen gebeld met mijn gezin. Die periode was cruciaal voor Jason. Juist toen had hij altijd ruzie met zijn moeder. Over kleding, over de neusbel van zijn zusje, dat was tegen zijn leer. Maar er is nooit fysiek geweld geweest, alleen mondeling.” Jasons moeder vluchtte met haar dochter naar een blijf-van-mijn-lijfhuis. „En achteraf denk ik dat Jason werd opgevangen door de jongens die nu bekend zijn als de Hofstadgroep.”

,,Jermaine bekeerde zich twee jaar ook geleden tot de islam. Maar die is niet zo serieus. Jason is anders, harder. Als heel jong kind was hij agressief, maar dat trok bij. De laatste tijd maakte Jason zich boos. Over politiek en islam. Hij was helemaal zo van djihad enzo.”

Carl weet dat Jason de radicale Fourkaanmoskee in Eindhoven bezocht. ,,Ik merkte dat hij belangstelling verloor voor de dingen waar hij mee bezig was. We keken vroeger altijd voetbal. Maar toen ik de laatste keer dat hij bij mij was over Ajax begon, de Champion’s League, zei hij: pa, ik ben daar niet meer mee bezig.”

„Ik heb er geen moeite mee dat mijn zoons moslim zijn, maar ik ben teleurgesteld door Jasons extremisme. Ik begrijp nog niet helemaal hoe dat is gekomen. Hij heeft een muur om zich heen en het lukt mij nog niet daar doorheen te breken. Hij heeft tegen mij gelogen, bijvoorbeeld over zijn reizen naar Pakistan - God weet wat hij daar heeft gedaan. Misschien heb ik het allemaal niet willen zien.’’

Carl is uit de kliniek en heeft inmiddels een klein huis. „Mijn paradijsje.” Zijn budget wordt beheerd door hulpverleners.

Jermaine is voorlopig vrij en heeft zijn oude baan terug, bij een bakkerij.

Jason zit nog vast en krijgt regelmatig bezoek van zijn vader en Jermaine.

Bron: Trouw


Is die enge Fourkaanmoskee in Eindhoven nog open?

Ron Haleber
08-09-05, 09:32
Geplaatst door sjaen

Is die enge Fourkaanmoskee in Eindhoven nog open?

Natuurlijk, ik had hier kort geleden op het pb nog een uitgebreide discussie met de Eritrese woordvoerder Chatoloog ervan - over Salman Rushdie!

Sommigen van ons volgen er cursussen fiqh of arabisch...

waterfiets
08-09-05, 09:34
Geplaatst door Good Kahuna
Zojuist een documentaire gezien op NL1 over Jason en Jermaine W., verdachten van de Hofstadgroep. Heeft iemand dat gezien?

Stukjes van gezien. Kon niet echt blijven hangen bij dat programma.

Ron Haleber
08-09-05, 09:42
Geplaatst door Good Kahuna
Zojuist een documentaire gezien op NL1 over Jason en Jermaine W., verdachten van de Hofstadgroep. Heeft iemand dat gezien?

Brave familie van Amerikaanse evangelicals die gospels zongen van 'Jesus is the Victory'. Ruilde later Jesus in voor Mohammed! :tik:

sjaen
08-09-05, 09:50
Geplaatst door Ron Haleber
Natuurlijk, ik had hier kort geleden op het pb nog een uitgebreide discussie met de Eritrese woordvoerder Chatoloog ervan - over Salman Rushdie!

Sommigen van ons volgen er cursussen fiqh of arabisch...

Is er verschil tussen Arabisch leren middels Koran of anders geformuleerd; bestaat er een klassiek /modern Arabisch?

Ron Haleber
08-09-05, 10:03
Geplaatst door sjaen
Is er verschil tussen Arabisch leren middels Koran of anders geformuleerd; bestaat er een klassiek /modern Arabisch?

Loop de Al Furqaan maar ff binnen! Daar leggen ze je alles haarfijn uit!

sjaen
08-09-05, 10:14
Geplaatst door Ron Haleber
Loop de Al Furqaan maar ff binnen! Daar leggen ze je alles haarfijn uit!

Waarom ontwijk je mijn vraag?

Als het een stomme vraag is mag je dat gerust zeggen hoor, kan wel tegen een stootje!

Ron Haleber
08-09-05, 10:24
Geplaatst door sjaen
Waarom ontwijk je mijn vraag?

Als het een stomme vraag is mag je dat gerust zeggen hoor, kan wel tegen een stootje!

Het is geen stomme vraag. Maar het is niet mijn taak hier alles te gaan uitleggen als jezelf de plek noemt waar ze dat voor jou doen...! :student:


Ik heb wel andere dingen te doen dan hier een vraagbaak beginnen van "vraagt u maar'... :moe:

waterfiets
08-09-05, 16:51
Toen ikmij afvroeg waarom ik niet kon blijven hangen bij dat programma bedacht ik mij dat dat half herkenbaar in beeld brengen van personen mij echt tegenstaat. Die Germaine was best recht door zee maar je maakt van iemand een crimineel als je hem zo op die manier in beeld brengt.

Good Kahuna
08-09-05, 17:18
Geplaatst door waterfiets
Toen ikmij afvroeg waarom ik niet kon blijven hangen bij dat programma bedacht ik mij dat dat half herkenbaar in beeld brengen van personen mij echt tegenstaat. Die Germaine was best recht door zee maar je maakt van iemand een crimineel als je hem zo op die manier in beeld brengt.

Had ik eigenlijk geen last van. Ik vond de manier waarop ze het deden wel creatiever dan bij Peter R. de Vries en zo, met een donkere gestalte en een verdraaide stem.

Jermaine recht door zee? Soms wel even, maar volgens mij bevindt die jongen zich in de twilight zone - erg vatbaar voor radicale ideeën.

waterfiets
08-09-05, 18:42
Geplaatst door Good Kahuna

Jermaine recht door zee? Soms wel even, maar volgens mij bevindt die jongen zich in de twilight zone - erg vatbaar voor radicale ideeën.

Ja maar daarom werd hij ook geinterviewd ... en ik vind dat hij zijn gedachtengoed duidelijk verwoordde. Ik bedoel, wat je zegt is helemaal niet in tegenspraak met hetgeen ik er over zeg.

Good Kahuna
08-09-05, 19:17
Geplaatst door waterfiets
Ja maar daarom werd hij ook geinterviewd ... en ik vind dat hij zijn gedachtengoed duidelijk verwoordde. Ik bedoel, wat je zegt is helemaal niet in tegenspraak met hetgeen ik er over zeg.

Hij was voor een groot deel wel straight, ja. Maar eerlijk gezegd geloofde ik hem gewoon niet meer vanaf het moment dat het ging over dat bezoek van Jason aan Pakistan, voor die vermeende koran-studie. Dat bedoelde ik met niet recht door zee.