PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Nederlanders' meten met twee maten als het over talen gaat.



Zwarte Schaap
09-09-05, 00:53
Nederlanders niet bang voor oprukkend Engels


DEN HAAG (ANP) – Sprekers van het Nederlands zien de toekomst van hun taal zonnig tegemoet. Ongeveer acht op de tien Nederlanders en Vlamingen verwachten dat het Nederlands stand zal houden tegen het Engels. Doemscenario’s over de oprukkende Engelse taal zijn niet erg realistisch.
.
Dat concludeert de Nederlandse Taalunie op grond van het donderdag gepresenteerde onderzoek Taalpeil dat het bureau Trendbox uitvoerde onder 550 Nederlanders, driehonderd Vlamingen en 250 Surinamers. De unie hield het onderzoek omdat het samenwerkingsverband op gebied van de Nederlandse taal de 25e verjaardag viert.
.
Bijna alle ondervraagden zeiden trots te zijn op hun taal. Ze vinden het Nederlands mooi, al zijn Nederlanders meer te spreken over het Vlaams dan over hun eigen variant van het Nederlands. Bijna driekwart van de Surinamers vindt het eigen Nederlands mooi. Over het ’Nederlands–Nederlands’ zijn ze niet te spreken. Slechts een op de vijf kan het waarderen.
.
CDA en ChristenUnie kondigden al voor de zomer een initiatiefwetsvoorstel aan om het Nederlands steviger te verankeren in de grondwet. De partijen maken zich zorgen over het oprukkende Engels, vooral in het onderwijs. In het basisonderwijs zijn er nu 54 scholen met tweetalig onderwijs, in het voortgezet onderwijs zijn dat er 65, meldt de Nederlandse Taalunie.
.
Maar Nederlanders maken zich daar geen zorgen over. De beheersing van hun taal is niet in het geding vinden ze. Mensen tussen de 25 en 49, de leeftijdsgroep met schoolgaande kinderen, juicht tweetalig onderwijs zelfs toe: ze vinden dat het leren van een vreemde taal niet jong genoeg kan beginnen.
.
CDA–Kamerlid De Vries maakt zich ook zorgen over taalverloedering in sms–berichten. Bijna de helft van de ondervraagde Nederlanders in Taalpeil denkt dat sms’en slecht is voor de taalvaardigheid. Het blijken echter vooral de 35–plussers te zijn die deze vorm van communicatie als een bedreiging zien.
.
De taalunie liet ook vragen naar het leesgedrag van Nederlandstaligen. Nederlanders zeggen het meest te lezen, zestien boeken jaarlijks, op de voet gevolgd door Surinamers. Vlamingen houden het op tien boeken.
.
Gevraagd om spontaan een Nederlandstalige schrijver te noemen, komen de meeste Nederlanders en Surinamers met Jan Wolkers op de proppen, onder Vlamingen is Annie M.G. Schmidt het bekendst. Van hen weet een op de vijf geen enkele Vlaamse schrijver te noemen, in Nederland kent bijna een op de tien geen eigen auteur. De Surinaamse letteren zijn hier een onontgonnen gebied. Slechts een enkele Vlaming of Nederlander weet een Surinaamse schrijver op te hoesten


Bron: Reformatorisch Dagblad 08/09/05

Alleen het 'Marokkaans' en het Turks zijn een bedreiging voor de integratie en de Nederlandse taal. Voor die groepen is tweetalligheid niet geschikt.

Doet me denken aan de voorzitter van de VVD-Rotterdam die in een campagnefilmpje van de afgelopen verkiezingen met boze toon en gebalde vuist op de tafel sloeg vergezeld met de volgende woorden:''Ik zal er voor zorgen dat er weer Nederlands in de straten van Rotterdam gesproken wordt !!!''

barfly
09-09-05, 07:33
Geplaatst door Zwarte Schaap
Nederlanders niet bang voor oprukkend Engels


DEN HAAG (ANP) – Sprekers van het Nederlands zien de toekomst van hun taal zonnig tegemoet. Ongeveer acht op de tien Nederlanders en Vlamingen verwachten dat het Nederlands stand zal houden tegen het Engels. Doemscenario’s over de oprukkende Engelse taal zijn niet erg realistisch.
.
Dat concludeert de Nederlandse Taalunie op grond van het donderdag gepresenteerde onderzoek Taalpeil dat het bureau Trendbox uitvoerde onder 550 Nederlanders, driehonderd Vlamingen en 250 Surinamers. De unie hield het onderzoek omdat het samenwerkingsverband op gebied van de Nederlandse taal de 25e verjaardag viert.
.
Bijna alle ondervraagden zeiden trots te zijn op hun taal. Ze vinden het Nederlands mooi, al zijn Nederlanders meer te spreken over het Vlaams dan over hun eigen variant van het Nederlands. Bijna driekwart van de Surinamers vindt het eigen Nederlands mooi. Over het ’Nederlands–Nederlands’ zijn ze niet te spreken. Slechts een op de vijf kan het waarderen.
.
CDA en ChristenUnie kondigden al voor de zomer een initiatiefwetsvoorstel aan om het Nederlands steviger te verankeren in de grondwet. De partijen maken zich zorgen over het oprukkende Engels, vooral in het onderwijs. In het basisonderwijs zijn er nu 54 scholen met tweetalig onderwijs, in het voortgezet onderwijs zijn dat er 65, meldt de Nederlandse Taalunie.
.
Maar Nederlanders maken zich daar geen zorgen over. De beheersing van hun taal is niet in het geding vinden ze. Mensen tussen de 25 en 49, de leeftijdsgroep met schoolgaande kinderen, juicht tweetalig onderwijs zelfs toe: ze vinden dat het leren van een vreemde taal niet jong genoeg kan beginnen.
.
CDA–Kamerlid De Vries maakt zich ook zorgen over taalverloedering in sms–berichten. Bijna de helft van de ondervraagde Nederlanders in Taalpeil denkt dat sms’en slecht is voor de taalvaardigheid. Het blijken echter vooral de 35–plussers te zijn die deze vorm van communicatie als een bedreiging zien.
.
De taalunie liet ook vragen naar het leesgedrag van Nederlandstaligen. Nederlanders zeggen het meest te lezen, zestien boeken jaarlijks, op de voet gevolgd door Surinamers. Vlamingen houden het op tien boeken.
.
Gevraagd om spontaan een Nederlandstalige schrijver te noemen, komen de meeste Nederlanders en Surinamers met Jan Wolkers op de proppen, onder Vlamingen is Annie M.G. Schmidt het bekendst. Van hen weet een op de vijf geen enkele Vlaamse schrijver te noemen, in Nederland kent bijna een op de tien geen eigen auteur. De Surinaamse letteren zijn hier een onontgonnen gebied. Slechts een enkele Vlaming of Nederlander weet een Surinaamse schrijver op te hoesten


Bron: Reformatorisch Dagblad 08/09/05

Alleen het 'Marokkaans' en het Turks zijn een bedreiging voor de integratie en de Nederlandse taal. Voor die groepen is tweetalligheid niet geschikt.

Doet me denken aan de voorzitter van de VVD-Rotterdam die in een campagnefilmpje van de afgelopen verkiezingen met boze toon en gebalde vuist op de tafel sloeg vergezeld met de volgende woorden:''Ik zal er voor zorgen dat er weer Nederlands in de straten van Rotterdam gesproken wordt !!!''

Ik zie de link ff niet tussen Vlaams, Surinaams-Nederlands en Nederlands enerzijds en Marokkaans en Turks anderzijds, dat zijn toch geen Nederlandse dialecten? Marokkaans en Turks maakt toch geen deel uit van de NTU?

Zwarte Schaap
09-09-05, 08:31
Geplaatst door barfly
Ik zie de link ff niet tussen Vlaams, Surinaams-Nederlands en Nederlands enerzijds en Marokkaans en Turks anderzijds, dat zijn toch geen Nederlandse dialecten? Marokkaans en Turks maakt toch geen deel uit van de NTU?

de link moet je leggen met het Engels en niet met de nederlandse dialecten. Engels is heel welkom in Nederland, men zegt dubbeltallig onderwijs op jonge leeftijd goed is voor de kinderen, als het maar geen Turks of Marokkaans is want dan is het land te klein en stagneert het de integratie.

Tomas
09-09-05, 08:49
Geplaatst door Zwarte Schaap
de link moet je leggen met het Engels en niet met de nederlandse dialecten. Engels is heel welkom in Nederland, men zegt dubbeltallig onderwijs op jonge leeftijd goed is voor de kinderen, als het maar geen Turks of Marokkaans is want dan is het land te klein en stagneert het de integratie.

Wat is de dubbele maat in deze? Een taal is een taal volgens jou? Staat voor jou nederlands als voertaal ter discussie? Is engels niet de taal van europa?

Zwarte Schaap
09-09-05, 08:57
Geplaatst door Tomas
Wat is de dubbele maat in deze? Een taal is een taal volgens jou? Staat voor jou nederlands als voertaal ter discussie? Is engels niet de taal van europa?

Als Marokkaanen en Turken hun eigen taal spreken is dat niet goed voor de integratie maar voor Nederlanders is dubbeltalligheid wel goed. Engels ziet men niet als bedreiging maar het Turks en Marokkaans wel.

Julien
09-09-05, 08:57
ik zie die 2 maten ook niet.

men zal echt niet vrezen dat Marokkaans of Turks het Nederlands zal verdringen. Men is alleen maar bang voor slechte integratie als je alleen maar Turks of Marokkaans spreekt. Aangezien je in Nederland woont, lijkt het me volkomen logisch dat je vloeiend Nederlands kunt spreken.

Daarnaast is Engels een Germaanse taal, net als het Nederlands.

Tomas
09-09-05, 09:03
Geplaatst door Zwarte Schaap
Als Marokkaanen en Turken hun eigen taal spreken is dat niet goed voor de integratie maar voor Nederlanders is dubbeltalligheid wel goed. Engels ziet men niet als bedreiging maar het Turks en Marokkaans wel.

Stom, was even vergeten dat jij de ziekte van ik-kan-geen-antwoord geven hebt. Sorry.

Zwarte Schaap
09-09-05, 09:06
Geplaatst door Tomas
Stom, was even vergeten dat jij de ziekte van ik-kan-geen-antwoord geven hebt. Sorry.

Ga het handje van je fransozenliefje maar vasthouden, dan doe je nog eens wat nuttigs.

catwomen
09-09-05, 09:14
Nederlands is de taal die in bijna alle nederlandse gezinnen wordt gesproken. Wanneer er daarnaast op scholen tweetalig onderwijs wordt geboden, dan gaat dat niet ten koste van de nederlandse taal.

Het belang van het engels als tweede taal is vele malen groter dan het belang van turks of marokkaans als tweede taal op school.

Wanneer turkse of marokkaanse oudsers het belangrijk vinden dat hun kind ook de taal van herkomst kan spreken, dan is dit een taak aan de ouders. De ouders dienen er wel voor te zorgen dat hun kind zich ruim voldoende kan redden in het nederlands. immers indien hun leven zich in Nederland voordoet, moeten zij zich hier in het nederlands kunne redden.

Wide-O
09-09-05, 09:15
Grappig, de discussie in Vlaanderen gaat op het moment veeleer over het Chinees.

Tomas
09-09-05, 09:18
Geplaatst door Wide-O
Grappig, de discussie in Vlaanderen gaat op het moment veeleer over het Chinees.

Als 2e taal?

Tomas
09-09-05, 09:19
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ga het handje van je fransozenliefje maar vasthouden, dan doe je nog eens wat nuttigs.

Geobsedeerd met homofiele relaties. Wat betekent dat als je die overal ziet. Vooral waar ze niet kunnen zijn? Een psycholoog in de zaal?

Wide-O
09-09-05, 09:21
Geplaatst door Tomas
Als 2e taal?

Nou ja, bij ons als derde taal dan naast NL/FR. Ipv het Engels als derde taal.

De belangstelling voor de richting Sinologie is trouwens ook heel erg groot zo blijkt. Economische motieven spelen daarbij een hoofdrol, maar er blijkt ook meer algemene interesse te zijn voor China.

Tomas
09-09-05, 09:25
Geplaatst door Wide-O
Nou ja, bij ons als derde taal dan naast NL/FR. Ipv het Engels als derde taal.

De belangstelling voor de richting Sinologie is trouwens ook heel erg groot zo blijkt. Economische motieven spelen daarbij een hoofdrol, maar er blijkt ook meer algemene interesse te zijn voor China.

Onbegrijpelijk. Als niche taal heel begrijpelijk. Maar in het globaliserende europa, waar bijna geen bedrijf zich niet in meerdere europese landen heeft gevestigd om dan engels niet als belangrijkste taal te beschouwen vind ik absurd. Iedereen krijgt regelmatig te maken met het engels. Bijna niemand -ook niet als china superpower wordt- met het chinees. Voor ons heeft chinees net zoveel waarde als portugees of tjechisch. Da's dus een hele andere orde dan het engels. Want daar kan ik net zo goed mee in portugal en tjechie terecht. Althans zolang ze niet net zo gaan denken als belgie.

freya
09-09-05, 09:28
Ik zie die dubbele maat wel.

Zolang het over engels gaat vindt men dat een kind dat niet vroeg genoeg kan leren.

In discussies over Turks en Marokkaans lijkt het vaak alsof men vindt dat kindenren die tweede talen niet vroeg genoeg kunnen afleren.

De afschaffing van onderwijs in eigen taal geeft ook al aan dat het goed beheersen van een tweede taal niet van belang is zodra het geen engels/frans/spaans is.

Wide-O
09-09-05, 09:30
Geplaatst door Tomas
Althans zolang ze niet net zo gaan denken als belgie.

Zuidist ! :D

Het is voor een stuk een hype, gebaseerd op de berichtgeving over de Chinese wonder-economie.

Er wordt overigens niet gestelt dat het Engels zou verdwijnen uit de scholen.

Sommige sinologen stellen overigens dat het een maat voor niets is, omdat China steeds meer mensen zal hebben die het Engels machtig zijn. Daarnaast heb je nog het probleem van de vele verschillende Chinese "dialecten". Dus moet je ook weer kiezen. Kantonees ?

Zwarte Schaap
09-09-05, 09:31
Geplaatst door Tomas
Geobsedeerd met homofiele relaties. Wat betekent dat als je die overal ziet. Vooral waar ze niet kunnen zijn? Een psycholoog in de zaal? Je gedraagt je net als een slappe wijf, wanneer je er niet uitkomt, ruzie maken en hysterisch doen.

Tomas
09-09-05, 09:33
Geplaatst door Wide-O
Zuidist ! :D

Het is voor een stuk een hype, gebaseerd op de berichtgeving over de Chinese wonder-economie.

Er wordt overigens niet gestelt dat het Engels zou verdwijnen uit de scholen.

Sommige sinologen stellen overigens dat het een maat voor niets is, omdat China steeds meer mensen zal hebben die het Engels machtig zijn. Daarnaast heb je nog het probleem van de vele verschillende Chinese "dialecten". Dus moet je ook weer kiezen. Kantonees ?

Ah. Niet een stuk hype, maar gewoon een hype.

Leer iedereen nou maar engels. Ieder jaar kom je er verder en verder mee. Ideaal.

Tomas
09-09-05, 09:34
Geplaatst door Zwarte Schaap
Je gedraagt je net als een slappe wijf, wanneer je er niet uitkomt, ruzie maken en hysterisch doen.

't is slap wijf.

Zwarte Schaap
09-09-05, 09:36
Geplaatst door Tomas
't is slap wijf. Slappe lul voor mijn part.

sjaen
09-09-05, 09:54
Geplaatst door Zwarte Schaap
Slappe lul voor mijn part.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag,
dat heel Holland Limburgs lult

Ik heb mien ganse lange leave gewacht,
op d'n daag di mos koome en op de nacht.
Op alles wat ik woj, mar wat ik noeit kreeg,
't waas te deur of te vroeg of te laat vur meej.
Wachte op succes en op de moeijen daag,
dat ik in de zon in miene zeilboet laag.
Riek woj ik weare, beroemd en gevierd,
mar tot nou toe heb ik allien mar gelierd.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag,
dat heel Holland Limburgs lult. dat heel Holland Limburgs lult.

Zoveul tied en zoveul energie,
en amper iemand di meej kent, zeg nou wie.
Soms heb ik gedocht: 't keumt dor al dat beer,
en met een vies gezicht zat ik mien glaas wir neer.
Of 't keumt dor 't eate, ik leaf verkierd,
haj ik vroeger mar doorgelierd.
Denke, denke, denke, ik begreep 't neet,
mar ik wiet nou, woar 't a leet.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag,
dat heel Holland Limburgs lult. dat heel Holland Limburgs lult.

Want d'r keumt ennen daag, dan loep ik dor Maastricht,
dan zidde minse denke, ik ken dat gezicht.
Dan loep ik over stroat en wer noagerend.
"Doar hedde di beroemde", ik bin herkend.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag,
dat heel Holland Limburgs lult. dat heel Holland Limburgs lult.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag,
dat heel Holland Limburgs lult. dat heel Holland Limburgs lult

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag,
dat heel Holland Limburgs lult. dat heel Holland Limburgs lult.

:zwaai:

Julien
09-09-05, 16:51
Geplaatst door freya
Ik zie die dubbele maat wel.

Zolang het over engels gaat vindt men dat een kind dat niet vroeg genoeg kan leren.

In discussies over Turks en Marokkaans lijkt het vaak alsof men vindt dat kindenren die tweede talen niet vroeg genoeg kunnen afleren.

De afschaffing van onderwijs in eigen taal geeft ook al aan dat het goed beheersen van een tweede taal niet van belang is zodra het geen engels/frans/spaans is.

oh op die manier.. maar ik denk dat het toch anders zit. En dan snap ik nog steeds niet die dubbele maat.

de reden waarom veel mensen bang waren/ zijn voor het gebruik van Engels is het feit dat veel jongeren Engelse woorden gebruiken waar ze normaal gesproken Nederlands praten. Bijvoorbeeld: "Die chick is hot, ik heb never zo'n sweety gezien" etc. etc.

En nu blijkt dat men helemaal niet zo angstig is, dat door dit soort woordgebruik het Nederlands zal verdwijnen.

Een vreemde taal als 2e taal leren , is een HEEL ander verhaal. Geen normaal mens die zal denken dat door het leren van een 2e taal de 1e taal, het Nederlands, zal verdwijnen. Das natuurlijk belachelijk. Men leert al honderden jaren andere talen naast het Nederlands. Of dat nou Latijn, Engels, Frans of Marokkaans is.

Dat men aan allochtonen vraagt om vloeiend Nederlands te leren, is toch heel normaal. We leven in Nederland. Mijn ouders hebben me daarnaast ook opgevoed in een andere taal, daar is iedereen vrij in.

Cherry Bo
09-09-05, 18:06
Geplaatst door freya
Ik zie die dubbele maat wel.

Zolang het over engels gaat vindt men dat een kind dat niet vroeg genoeg kan leren.

In discussies over Turks en Marokkaans lijkt het vaak alsof men vindt dat kindenren die tweede talen niet vroeg genoeg kunnen afleren.

Komt omdat het Turks en Marokkaans voor veel van die kinderen hier in Nederland geen tweede maar een eerste taal is.

Het Nederlands daarentegen is voor die kinderen tweede taal en krijgen daardoor bijvoorbeeld te maken met een achterstand op school.

Of een Turks/Marokkaans accent, spreekfouten en dus ook schrijffouten, niet echt bevorderlijk bij sollicitaties etc.

mark61
09-09-05, 18:21
Geplaatst door freya
Ik zie die dubbele maat wel.

Zolang het over engels gaat vindt men dat een kind dat niet vroeg genoeg kan leren.

In discussies over Turks en Marokkaans lijkt het vaak alsof men vindt dat kindenren die tweede talen niet vroeg genoeg kunnen afleren.

De afschaffing van onderwijs in eigen taal geeft ook al aan dat het goed beheersen van een tweede taal niet van belang is zodra het geen engels/frans/spaans is.

Het onderscheid is moedertaal <> vreemde taal. Moeilijk onderscheid blijkbaar, voor sommigen.

Nou, ik begrijp het wel. Moedertalen in het onderwijs brengen helpt op geen enkele manier de verwerving van het Nederlands. Engels is een tweede, VREEMDE taal waar je nog veel plezier van kan hebben. Dan denkt men aan de economie van NL.

Dit nog afgezien van het feit dat Arabisch voor 80% van de NLMarokkanen NIET de moedertaal is en Turks voor ik schat ff 50% van de NLTurken NIET. Bovendien zijn de Berberdialecten dermate beperkt ontwikkeld dat je er eigenlijk niks aan hebt, formeel dan, in een school-en-daarna-situatie. Er valt geen zinnig gesprek in te voeren. Koerdisch same thing. Het is een leuke hobby, mogelijk emotioneel belangrijk, maar meer iets voor de privé-sfeer. Geen Berber kan zijn eigen taal schrijven, op Afrux na ws., en boeken zijn er niet of nauwelijks in. Een soort Fries-tegen-de-weeromstuit.

Daar komt nog bij dat de eerste generatie de eigen moedertaal hoogst gebrekkig beheerst. Geen OETC gaat daar wat aan doen. Dat verklaart ook waarom Nederlands sowieso de eerste taal is van de meeste 2e generatie-NLMar.

Ik heb dat hele OETC nooit begrepen. Hobby van stompzinnige Hollanders die geen idee van talen in het algemeen en de moedertalen van NLMarTur in het bijzonder hebben. Bevorderen van nationalistisch imperialisme, das alles.

Als je een taal wilt handhaven of ontwikkelen die geen maatschappelijk nut heeft, dan doe je dat lekker zelf. Iraniërs in Engeland sturen hun kinderen naar zelfopgerichte zaterdagscholen, en zijn meteen zo slim om ze Farsi in het Latijnse schrift te leren. Kan je nog s chatten met de guys back home.

Ik weet niet waarom het niet gebruikelijk is geworden hier om Arabisch in het Latijnse schrift te schrijven, maar het betekent de dood van Arabisch als informele voertaal. Om over Berberse en Koerdische talen nog maar te zwijgen. Al willen Koerden wel vaak het Latijnse alfabet gebruiken. Als ze hun taal kunnen schrijven, dan. Which not.

mark61
09-09-05, 18:27
Geplaatst door Cherry Bo
Komt omdat het Turks en Marokkaans voor veel van die kinderen hier in Nederland geen tweede maar een eerste taal is.

Welnee, voor de meesten is het de tweede taal.

Marokkaans bestaat overigens niet. Er is Marokkaans Arabisch, dat je alleen kan spreken, niet schrijven, en Standaard-Arabisch (MSA - fosha) dat je niet spreekt, tenzij op tv, maar schrijft. Het verschil is enorm. Marokkanen moeten S-A op school leren, en het blijft een vreemde, tweede taal. In Marokko moet je in feite vaak 4 talen kennen om volledig te kunnen functioneren.


Het Nederlands daarentegen is voor die kinderen tweede taal en krijgen daardoor bijvoorbeeld te maken met een achterstand op school.

Juistem. Vroeger werd sowieso een oogje dichtgeknepen bij het Nederlands van allo's; nu nog zie je dat VWO'ers afgrijselijk slecht NL kennen. Dit niet geholpen door het feit dat autochtonen ook al zo slecht hun taal kennen.

Overigens zijn NLMarokkanen veel taliger dan NLTurken, dus brengen de eersten de ene schrijver na de andere voort, en de tweeden niet, tenzij in het Turks. Zotte toestand.

Tomas
09-09-05, 18:30
Je hebt bijkbaar weer veel in te halen gezien je steno-achtige geschrijf.

mark61
09-09-05, 18:48
Geplaatst door Tomas
Je hebt bijkbaar weer veel in te halen gezien je steno-achtige geschrijf.

:hihi: Yep. Wil snel weer weg.