PDA

Bekijk Volledige Versie : Allochtone leerlingen via trucjes geweigerd



Marsipulami
09-09-05, 03:53
Allochtone leerlingen via trucjes geweigerd


pdw
ANTWERPEN - Sommige secundaire scholen lappen het Gelijke-Kansendecreet en de wetgeving rond inschrijvingen aan hun laars. Dat zegt Mark Laquière, die als gedetacheerde van het ministerie van Onderwijs voor het Iqra-project in Antwerpen werkt.



,,Een moeder komt met een stukje papier naar mij: Voor de eventuele inschrijving komt u terug op ma 20/6 om 11.20 uur . Geen adres van een school, geen telefoonnummer. 'Ik ben naar de school geweest om mijn dochter in te schrijven, maar de directie stak me dit in mijn handen. En toen ik terugging, zat de school vol', zegt die moeder me. Een klassieke truc van secundaire scholen'', vertelt Laquière.

Hij maakt deel uit van het onderwijsteam van Iqra, een project om de leerachterstand van allochtone kinderen weg te werken en ouders mondiger te maken. Laquière: ,,Scholen vragen allochtone moeders om later eens terug te komen. Op die manier kunnen ze selecteren wie ze wel en niet willen. Dat is onwettig.''

Hij is zelf enkele keren meegeweest met een allochtone moeder. ,,De behandeling was toen helemaal anders. Ik ben nooit moeten terugkomen voor de inschrijving.''

Het Gelijke-Kansendecreet dateert van 2002. Sindsdien mogen basisscholen en secundaire scholen voor het eerste jaar basis of eerste jaar secundair geen leerlingen weigeren.

Ze mogen wel een eerste inschrijvingsperiode alleen openstellen voor de broers en zussen van andere leerlingen. Maar de algemene inschrijvingsperiode moet voor iedereen toegankelijk zijn.

Wie klachten heeft, kan terecht bij de Commissie leerlingenrechten. In 2003 waren er zo'n 70 klachten, vorig jaar 50, dit jaar zit men op 41.

Ludo Veny, de voorzitter van de commissie, kent de trucjes die scholen toepassen. ,,Een school zegt tegen de ouders: denk eerst nog maar eens goed na over de studiekeuze voor ik inschrijf. Als die ouders dan geen voet bij stuk houden, is de kans groot dat een week later de school vol is. Of ze zeggen: we kunnen uw zoon nog niet inschrijven want hij heeft nog geen diploma van het lager onderwijs. Dat is waar, maar dat geldt voor elke leerling natuurlijk.''

Een directie die geconfronteerd wordt met een klacht, beweert vaak dat de ouder niet echt wilde inschrijven, maar alleen informatie kwam halen. Als die ouder niet zwart op wit kan bewijzen dat hij wel degelijk zijn kind wilde inschrijven, kan de commissie niets doen. En bewijzen zijn er uiteraard zelden.

,,De klachten die we binnenkrijgen, zijn het topje van de ijsberg'', zegt Veny. Want welke (allochtone) ouder kent de stap naar deze commissie en zal hem ook effectief doen?

(ig)


09/09/2005 (ig)

©Copyright De Standaard

Pytaghoras
09-09-05, 09:45
Dezelfde overkwam mijn oudste broer, toen hij zijn dochter en zoon ging inschrijven. De directeur van die basisschool zei dat hij over 2 maanden moet terugkomen, dan kan hij zijn kinderen voor het volgende jaar inschrijven.

Na twee maanden zei de directeur tegen mijn broer dat hij pas volgende maand moet terugkomen. Na een maand was die school vol en de directeur ontkende dat hij mijn broer ooit op de vloer heeft gehad. Hij zei: meneer, u bent nooit bij mij geweest en school is nu vol.

Nadat mijn broer de directeur heeft bereigd om een klacht in te dienen, zei de directeur: ik ga wel kijken of ik dan wel plaats voor jouw kinderen kan maken. Mijn broer mocht daarna zijn kinderen inschrijven!

Zwarte Schaap
09-09-05, 09:51
Bij mij in de buurt heb je twee scholen. Een 'elitaire' basisschool met allemaal kinderen van buiten de wijk en een volksschooltje met vrijwel alleen kinderen uit de buurt.

Op deze 'elitaire' basisschool worden leerlingen uit de buurt sinds mensenheugenis geweigerd, ook de tokkie-flodder Nederlanders.

vlegeltje
09-09-05, 11:03
Geplaatst door Zwarte Schaap
Bij mij in de buurt heb je twee scholen. Een 'elitaire' basisschool met allemaal kinderen van buiten de wijk en een volksschooltje met vrijwel alleen kinderen uit de buurt.

Op deze 'elitaire' basisschool worden leerlingen uit de buurt sinds mensenheugenis geweigerd, ook de tokkie-flodder Nederlanders.

Bij mij zijn ook twee scholen, een witte en een zwarte. De wachtlijst voor de witte school is zo lang dat je je kind er in moet schrijven als ie acht maanden oud is.

Maar er is nu afgesproken dat ze elk jaar 10% kinderen uit de buurt moeten aannemen. En dat doen ze ook.

Rudy
09-09-05, 13:30
Geplaatst door vlegeltje
Bij mij zijn ook twee scholen, een witte en een zwarte. De wachtlijst voor de witte school is zo lang dat je je kind er in moet schrijven als ie acht maanden oud is.

Maar er is nu afgesproken dat ze elk jaar 10% kinderen uit de buurt moeten aannemen. En dat doen ze ook.

In Mechelen is een school waar toekomstige moeders een plaatsje reserveren voor hun spruit. Idd, dus ongeveer drie jaar vooraleer het kind naar de eerste kleuterklas mag. Dit even terzijde.

Ik ken de situatie in Nederland niet. In België heerst er een enorme concurrentiestrijd tussen de scholen en je vraagt je af hoe het toch in godsnaam mogelijk is dat organisaties (scholen in dit geval) kunnen concurreren terwijl ze uiteindelijk worden bezoldigd door dezelfde belastingbetalers.
De scholen beschikken over een autonomie, maken hun eigen schoolreglement. Maar, en daar zit het hem juist, veel directeurs (schoolhoofden) zijn iets te ijverig als het om het imago van hun school gaat.
Het gaat zelfs zover dat directeurs van (sorry voor de uitdrukking) ‘zwarte’ scholen hun leerkrachten op pad sturen om ‘witte’ leerlingen te ronselen.

De directeurs in de Belgische scholen zijn eigenlijk verbeterde leerkrachten, gescreend op hun pedagogische kwaliteiten maar niet op hun leiderskwaliteiten. Velen worden dan nog directeur in de school waar ze uiteindelijk altijd zelf les hebben gegeven waardoor ze dus baas worden van hun ex-collega’s. Dit zijn dus (figuurlijk dan) geen gezonde situaties.

Veel leerkrachten zijn racistisch ingesteld omdat er meer energie gevraagd wordt bij het lesgeven aan allochtone leerlingen (kleuter, lager). Het absenteïsme is dan ook schering en inslag in deze scholen. In heel wat scholen heerst dan ook een verziekte situatie tussen de leerkrachten door een sneeuwbaleffect van afwezigheden en vervangingen.

Wegens het gebrek aan managementskwaliteiten bij de directeurs, zijn deze laatsten enkel in staat door het ronselen van witte leerlingen en weigeren van zwarte, een oplossing te vinden.

Een triestige situatie die stillekesaan onhoudbaar wordt.

Rudy