PDA

Bekijk Volledige Versie : Powell heeft spijt van toespraak in V-raad waarin hij oorlog in Irak rechtvaardigde



Zwarte Schaap
09-09-05, 08:40
Powell neemt afstand van toespraak in V-raad

WASHINGTON - De voormalige Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken, Colin Powell, heeft donderdag afstand genomen van zijn optreden voor de Veiligheidsraad, waarin hij in 2003 een oorlog in Irak rechtvaardigde.
.
Dit optreden is een schandvlek op zijn politieke blazoen, zei Powell in een gesprek met Barbara Walters van de televisiezender ABC. Powell zei in zijn toespraak tot het VN-orgaan in februari 2003 dat de Verenigde Staten over bewijzen van massavernietigingswapens in Irak beschikten. Zulke wapens zijn na de Amerikaans-Britse inval nooit gevonden.
.
Toenmalig CIA-directeur George Tenet was van de juistheid van de informatie waarop hij zijn redevoering baseerde overtuigd, zei Powell. Het inlichtingensysteem van de geheime dienst heeft echter niet goed gefunctioneerd. „Er waren mensen bij de geheime dienst die toentertijd wisten dat sommige bronnen niet betrouwbaar waren en dat hebben zij mij niet verteld. Dat heeft mij kapot doen gaan”, aldus de ex-minister.
.
Powell trok ook de door de regering-Bush gelegde koppeling tussen het Iraakse bewind van Saddam Hussein en terroristen in twijfel. Hij zei nooit een verband te hebben gezien tussen Bagdad en de aanslagen van 11 september 2001 in New York en Washington. Toch zei hij achter het besluit van Bush te staan om een oorlog te beginnen, omdat Saddam alle VN-resoluties aan zijn laars lapte.
.
Intussen gaan in Irak de gewelddadigheden door. Zo bracht een zelfmoordterrorist donderdag bij het Sadir-hotel in het centrum van Bagdad een met explosieven geladen auto tot ontploffing op het moment dat een konvooi van particulier Amerikaans beveiligingspersoneel passeerde. Drie voorbijgangers raakten gewond, maar de Amerikanen bleven ongedeerd, aldus een politiewoordvoerder.
.
Het zwaarbewaakte Sadir-hotel wordt voornamelijk gebruikt door buitenlands bewakingspersoneel en andere westerlingen die betrokken zijn bij de wederopbouw in Irak. Vorige week vrijdag kwam bij een autobomaanslag in de buurt van het hotel een Iraakse bewaker om het leven en raakten er twee gewond.
.
Woensdag werden vier Amerikaanse beveiligingsmedewerkers gedood bij een bomaanslag op hun auto in de buurt van de zuidelijke stad Basra. De Iraakse tak van al-Qaida heeft de verantwoordelijkheid voor die aanslag in een verklaring op internet opgeëist.
.
De Iraakse politie vond donderdag in de omgeving van de stad Mahmoudiya ten zuiden van Bagdad vijftien lichamen, allen in burgerkleding en zonder identiteitspapieren. Volgens een woordvoerder van de politie waren de slachtoffers met schoten omgebracht. Aan de rand van Bagdad werden later nog twee geblinddoekte en geboeide lichamen gevonden waarvan de identiteit evenmin kon worden vastgesteld.

Bron: Reformatorisch Dagblad 09/09/05

delirious
09-09-05, 08:41
De voormalige Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken, Colin Powell, heeft donderdag afstand genomen van zijn optreden voor de Veiligheidsraad, waarin hij in 2003 een oorlog in Irak rechtvaardigde.

Een beetje laat PowelT :jammer:

Wide-O
09-09-05, 08:48
Geplaatst door delirious
Een beetje laat PowelT :jammer:

Politici spelen het politieke spel. Bush wankelt, Irak is een puinhoop. Is het toevallig dat Powell(T) dit juist nu zegt ?

Volgens mij spreekt hij trouwens opnieuw niet geheel de waarheid: hij wist waarschijnlijk donders goed dat die WoMD er niet (meer ?) waren. Hans Blixen anyone ?

delirious
09-09-05, 08:51
Geplaatst door Wide-O
Politici spelen het politieke spel. Bush wankelt, Irak is een puinhoop. Is het toevallig dat Powell(T) dit juist nu zegt ?

Volgens mij spreekt hij trouwens opnieuw niet geheel de waarheid: hij wist waarschijnlijk donders goed dat die WoMD er niet (meer ?) waren. Hans Blixen anyone ?

Ik vat em Wide. :argwaan:

Zwarte Schaap
09-09-05, 08:52
Geplaatst door Wide-O
Politici spelen het politieke spel. Bush wankelt, Irak is een puinhoop. Is het toevallig dat Powell(T) dit juist nu zegt ?

Volgens mij spreekt hij trouwens opnieuw niet geheel de waarheid: hij wist waarschijnlijk donders goed dat die WoMD er niet (meer ?) waren. Hans Blixen anyone ?


Powell: Fouten op alle niveaus bij hulpverlening

NEW YORK (ANP) – Bij de hulpverlening aan de getroffenen door de orkaan Katrina zijn op alle niveaus veel fouten gemaakt. Dat heeft de voormalige Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Colin Powell gezegd in een interview met de zender ABC, dat vrijdagavond (plaatselijke tijd) wordt uitgezonden.
.
De 68–jarige Powell zei dat voorafgaand aan de komst van de orkaan de federale en lokale overheden en de bestuurders van de staten veel meer inspanningen hadden kunnen leveren ten gunste van de bewoners. Powell zei dat al ruim van te voren bekend was dat Katrina de staten aan de Golfkust zou treffen.
.
Powell denkt niet dat de hulpverlening na de orkaan zo laat op gang kwam, omdat veel getroffenen zwart zijn. Eerder stelden prominente Afro–Amerikanen dat met de gebrekkige hulpverlening opnieuw was bewezen dat veel zwarten in de Verenigde Staten nog altijd in een achtergestelde positie verkeren.
.
Dat veel getroffenen zwart zijn, heeft volgens de oud–minister niets te maken met discriminatie. Hij stelde dat veel achterblijvers niet de middelen hadden om naar elders uit te wijken. „Het gaat hier om mensen die geen creditcards hebben. Slechts één op de tien gezinnen op dat economische niveau in New Orleans heeft een auto".
.
In het gesprek met ABC kwam ook het Irak–beleid van de regering–Bush aan de orde. Voorafgaand aan de invasie van het Arabische land zei Powell voor de Verenigde Naties dat het regime van Saddam Hussein massavernietigingswapens had. De bewering bleken later onjuist. Powell gaf in het interview toe dat hij het gevoel heeft dat zijn reputatie daardoor een deuk heeft opgelopen. „Het was pijnlijk. Het is pijnlijk nu".

Bron: Reformatorisch Dagblad 09/09/05

waterfiets
09-09-05, 08:55
Wat ik ook vreemd vind: hij vind de oorlog wel gerechtvaardigd omdat Saddam VN resoluties aan zijn laars lapte maar diezelfde VN was op dat moment absoluut niet voor een oorlog maar voor verder onderzoek in Irak naar de aanwezigheid van massavernietigingswapens.
Bovendien ken ik wel meer landen die VN resoluties aan hun laars lappen (bijvoorbeeld Israel) en dat is nooit een argument geweest voor de VS om die landen aan te vallen.

freya
09-09-05, 09:22
Geplaatst door waterfiets
Wat ik ook vreemd vind: hij vind de oorlog wel gerechtvaardigd omdat Saddam VN resoluties aan zijn laars lapte maar diezelfde VN was op dat moment absoluut niet voor een oorlog maar voor verder onderzoek in Irak naar de aanwezigheid van massavernietigingswapens.
Bovendien ken ik wel meer landen die VN resoluties aan hun laars lappen (bijvoorbeeld Israel) en dat is nooit een argument geweest voor de VS om die landen aan te vallen.

Ja maar dat zie je helemaal verkeerd. Dat ligt allemaal heel anders hoor! :vreemd: :argwaan:


:giechel:


Of eigenlijk: :tranen:

observer
09-09-05, 14:27
Geplaatst door waterfiets
Wat ik ook vreemd vind: hij vind de oorlog wel gerechtvaardigd omdat Saddam VN resoluties aan zijn laars lapte maar diezelfde VN was op dat moment absoluut niet voor een oorlog maar voor verder onderzoek in Irak naar de aanwezigheid van massavernietigingswapens.
Bovendien ken ik wel meer landen die VN resoluties aan hun laars lappen (bijvoorbeeld Israel) en dat is nooit een argument geweest voor de VS om die landen aan te vallen.

het aan de laars lappen van resoluties klopte wel want de resolutie die al aangenomen was stelde dat iraq volledig moest meewerken aan inspecties en van alle chemische wapens moest aantonen dat ze vernietigd waren , sterker nog die resolutie stond het gebruik van geweld ook toe

en ach wie lapt er nu geen resolutis aan hun laars niet alleen israel hoor ook marokko en ongeveer elke arabische staat zelfs de eu meen ik

Spoetnik
09-09-05, 14:45
Geplaatst door observer
het aan de laars lappen van resoluties klopte wel want de resolutie die al aangenomen was stelde dat iraq volledig moest meewerken aan inspecties en van alle chemische wapens moest aantonen dat ze vernietigd waren , sterker nog die resolutie stond het gebruik van geweld ook toe

Iraq werkte mee aan de inspecties.. Het was de VN die de inspecteurs in 1998 terugtrok uit Iraq vanwege de bombardementen die Clinton uit liet voeren op Iraq, waarbij honderden doden vielen waaronder veel onschuldige burgers..