PDA

Bekijk Volledige Versie : Allochtoon niet geliefd, vluchteling wel populair



Zwarte Schaap
09-09-05, 09:56
Allochtoon niet geliefd, vluchteling wel populair

Van onze verslaggeefster Kim van Keken

DEN HAAG - Nederlanders zijn positief over ontheemden, blijkt uit onderzoek. Omdat ze ze exotisch vinden, denkt PvdA-Kamerlid Adelmund. Maar driekwart van de vluchtelingen die mogen werken, komt niet aan de bak.

Weinig allochtonen worden door Nederlanders opgenomen in de kennissenkring, maar ontheemden zijn wel populair. ‘Autochtonen vinden vluchtelingen exotisch en bijzonder’, zegt PvdA-Kamerlid Adelmund donderdag in een achterafzaaltje in, Nederland op z’n kleinst, Madurodam.

Met deze woorden reageert Adelmund, voorzitter van de Kamercommissie Integratie, op het jongste onderzoek van VluchtelingenWerk Nederland, de Integratiebarometer 2005 genaamd. Onderzoeksbureau Regioplan ondervroeg daarvoor tweehonderd vluchtelingen (met en zonder verblijfsvergunning), en TNS NIPO enquęteerde ruim vijfhonderd autochtonen.

Bijna alle vluchtelingen voelen zich veilig en vrij. Prettig. ‘Dat is natuurlijk ook de reden waarom ze hier naartoe zijn gekomen’, zegt onderzoeker Sander Mateman. Ruim 80 procent van de vluchtelingen zegt goed contact te hebben met een of meerdere Nederlanders, eenzelfde percentage is tevens op de hoogte van de Hollandse tradities.

Ook de Nederlanders zijn positief over ontheemden. Een ruime meerderheid vindt dat de grenzen open moeten blijven voor vluchtelingen. Al moeten daar volgens de helft van de ondervraagden voorwaarden aan worden verbonden, zoals een eerlijke verdeling van asielzoekers over Europa of een optie tot terugkeer zodra het ontvluchte land in vijf jaar veilig genoeg is. Ruim 40procent van de autochtonen, die geen contact hebben met een ontheemde, zou zo’n relatie trouwens wel graag willen.

De resultaten stemmen Kamerlid Adelmund zichtbaar tevreden. ‘Prachtig.’ Maar geluk, dus het veilige en vrije gevoel, is gebonden aan perioden, stelt ze. ‘Als je hier net bent als vluchteling denk je: wauw, ik sta op de lopende band. Maar na een tijd blijkt die band helemaal niet te lopen.’

Daarmee belandt ze meteen bij het slechte nieuws. Want, blijkt uit de Integratiebarometer, driekwart van de vluchtelingen die wettelijk mogen werken, zoekt een baan en heeft een hele of gedeeltelijke uitkering. ‘Die massale werkloosheid onder allochtonen is alarmerend’, roept de politica.

Maar de oplossing heeft ze ook. ‘Er moet iets worden gedaan aan de vluchtelingen die ellenlang in dat ellendige asielzoekerscentrum zitten. Want ook nu zitten mensen daar langer dan een jaar.’ Zonder al te veel voorzieningen, benadrukt ze. Zolang asielzoekers nog in de procedure zitten, mogen ze niet werken en nauwelijks cursussen volgen.

Nara (33) uit Azerbeidzjan, die ruim vijf jaar in Nederland woont en inmiddels een verblijfsstatus heeft, werd in eerste instantie afgewezen. ‘Ik mocht toen niet werken of studeren.’ Door gebrek aan werkervaring kan ze geen baan vinden. Ze wil ervaring opdoen via vrijwilligerswerk, maar van het Centrum voor Werk en Inkomen (CWI) moet ze beschikbaar zijn voor de arbeidsmarkt.

‘Mijn vader zei altijd: ‘‘kan niet, dat bestaat niet’’. Ik ben dus toch een studie politicologie begonnen en werk als vrijwilliger. Mijn zwakke punt is dat ik geen werkervaring heb, en dat moet je hebben volgens alle vacatures.’ En: ‘Vluchtelingen kunnen ook een bijdrage leveren aan de Nederlandse samenleving.’

Halleh Ghorashi, bijzonder hoogleraar aan de Vrije Universiteit Amsterdam en Iraans vluchteling, zegt dat de meeste ontheemden wel de kansen grijpen, als die er zijn. ‘Dat is een overlevingsstrategie.’ Onzekerheid hoort daarbij. ‘Wanneer is mijn Nederlands goed genoeg om succes te hebben?’ Met een klein accent praat ze verder: ‘Ach, mijn Nederlands is misschien niet perfect, maar ik ben wel bijzonder hoogleraar.’

Vluchtelingen doen het goed in de opinie, maar volgens Adelmund moet er ook geen mythe ontstaan. Het is volgens haar niet zo dat alle ontheemden perfect en probleemloos integreren. ‘Je kunt niet zeggen: hier hebben we te maken met een Turks of Marokkaans kind, dus die zal het waarschijnlijk slecht doen op school, terwijl dat Chinese vluchtelingetje hartstikke goed is. Dat is gewoon niet waar, het kan ook andersom.’


Bron: De Volkskrant 09/09/05