PDA

Bekijk Volledige Versie : Defensiebedrijf RDM betaalde in 1998 1,5 miljoen smeergeld aan dictator Pinochet



Zwarte Schaap
10-09-05, 12:19
'RDM betaalde Pinochet smeergeld'

SANTIAGO (ANP) - Het Nederlandse defensiebedrijf RDM van ondernemer Joep van den Nieuwenhuyzen heeft in 1998 1,5 miljoen dollar smeergeld gestort op geheime rekeningen van oud-dictator Pinochet van Chili. Dat blijkt uit gegevens van de Chileense rechter Muņoz.

http://www.ad.nl/multimedia/archive/00003/_RDM_betaalde_Pinoche_3450h.jpg

Het Nederlandse defensiebedrijf RDM van ondernemer Joep van den Nieuwenhuyzen (archieffoto, augustus 2004)) heeft in 1998 1,5 miljoen dollar smeergeld gestort op geheime rekeningen van oud-dictator Pinochet van Chili. Dat blijkt uit onderzoek van een Chileense rechter. ANP-Foto

De rechter leidt een onderzoek naar de financiële wandelgangen van Pinochet. Uit de documentatie in het bezit van de Chileense regering blijkt dat in mei en juni 1998, respectievelijk RDM Technology en RDM Holding bedragen van 749.982 en 850.000 dollar overmaakten op rekeningen van de bank Coutts in Miami ten name van de maatschappij Cornwall, meldde de Chileense krant La Tercera.

In dat zelfde jaar verkocht RDM ruim tweehonderd Leopard-tanks van het Nederlandse leger aan Chili voor een bedrag van 80 miljoen dollar. Pinochet, die in 1990 aftrad als dicator van Chili, bleef tot 1997 aan als landmachtgeneraal en kocht her en der wapentuig in voor het Chileense leger.

RDM-directeur Joep van den Nieuwenhuyzen hoopte, via de verkoop van opgeknapt tweedehands legermateriaal, lucratieve contracten voor de bouw van onderzeeërs in de wacht te slepen. RDM ging in 2004 failliet.

Van den Nieuwenhuyzen was zaterdag niet bereikbaar voor commentaar.


Bron: AD/Rotterdams Dagblad 10/10/05

~Panthera~
10-09-05, 12:31
:moe: :kotsen:

Zwarte Schaap
10-09-05, 12:35
Geplaatst door ~Panthera~
:moe: :kotsen:

Export van de democratie heet dat.

By the way, het koninklijke huis heeft na de bloedige staatsgreep Pinochet 50 miljoen geschonken voor zijn heldhaftige optreden tegen de vuile communisten.

David
10-09-05, 12:39
Geplaatst door Zwarte Schaap
Export van de democratie heet dat.

By the way, het koninklijke huis heeft na de bloedige staatsgreep Pinochet 50 miljoen geschonken voor zijn heldhaftige optreden tegen de vuile communisten.


:student: Het Verderfelijke Westen!

~Panthera~
10-09-05, 12:40
Geplaatst door Zwarte Schaap
Export van de democratie heet dat.

By the way, het koninklijke huis heeft na de bloedige staatsgreep Pinochet 50 miljoen geschonken voor zijn heldhaftige optreden tegen de vuile communisten.


Net zo walgelijk. :kotsen:
Communisten, my ass.

sjaakie
10-09-05, 16:19
Geplaatst door Zwarte Schaap
Export van de democratie heet dat.

By the way, het koninklijke huis heeft na de bloedige staatsgreep Pinochet 50 miljoen geschonken voor zijn heldhaftige optreden tegen de vuile communisten.

Vertel verder aub.
Of heb je een bron voor mij ?? :confused:

sjaakie
11-09-05, 16:16
Geplaatst door sjaakie
Vertel verder aub.
Of heb je een bron voor mij ?? :confused:


AUB????
SVP????
Please ????

Zwarte Schaap
11-09-05, 16:43
Geplaatst door sjaakie
AUB????
SVP????
Please ????

Wat ik beweerde kwam rechtstreeks uit mijn geheugen. Ik meende ooit in een docu dat gezien te hebben waar iemand dat zei.

Ik heb het even op internet gezocht maar kan dat niet terugvinden zoals ik het zei.

Op internet vind je dat via een bankrekening van Juliana prins Bernard de tegenstanders van Allende steunde. Het bedrag is veel lager dan de 50 miljoen.

1) Of mijn geheugen laat mij in de steek (lijkt mij onwaarschijnlijk, bedragen van 50 miljoen zijn zulke specifieke getallen die ik niet snel vergeet)
2) Of het programma waar ik dat gezien heb heeft sterk overdreven.
3) Of wat ik op tv gezien gaat over iets anders. In mijn geheugen heeft men het achteraf betaald, na de moord op Allende. Op internet is het vooraf betaald.

Wat wel vast staat is dat het koninklijke huis met het CIA samengespand hebben om Allende niet te laten regeren.

sjaakie
11-09-05, 16:50
Geplaatst door Zwarte Schaap
Wat ik beweerde kwam rechtstreeks uit mijn geheugen. Ik meende ooit in een docu dat gezien te hebben waar iemand dat zei.

Ik heb het even op internet gezocht maar kan dat niet terugvinden zoals ik het zei.

Op internet vind je dat via een bankrekening van Juliana prins Bernard de tegenstanders van Allende steunde. Het bedrag is veel lager dan de 50 miljoen.

1) Of mijn geheugen laat mij in de steek (lijkt mij onwaarschijnlijk, bedragen van 50 miljoen zijn zulke specifieke getallen die ik niet snel vergeet)
2) Of het programma waar ik dat gezien heb heeft sterk overdreven.
3) Of wat ik op tv gezien gaat over iets anders. In mijn geheugen heeft men het achteraf betaald, na de moord op Allende. Op internet is het vooraf betaald.

Wat wel vast staat is dat het koninklijke huis met het CIA samengespand hebben om Allende niet te laten regeren.



Oke
spijtig dat je het nergens kan terug vinden.

bedoel je dit misschien ? (http://www.stelling.nl/kleintje/326/Portein.htm)

Zwarte Schaap
11-09-05, 17:04
Geplaatst door sjaakie
Oke
spijtig dat je het nergens kan terug vinden.


Ook dat andere wat op internet te vinden is vind ik zeer kwalijk. Het is wel een duidelijk bewijs hoe men invloed uitoefent in arme landen, de touwtjes in handen heeft in zogenaamde democratien.

Een duidelijk voorbeeld hoe de wil van het volk = democratie, door imperialisten uit het westen wordt bepist.