PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Osama’s Grot': Marokkaan Benzakour geselt de Nederlandse mentaliteit!



Ron Haleber
11-09-05, 16:04
'Osama’s Grot': Marokkaan Benzakour geselt de Nederlandse mentaliteit!


De stem van de Marokkanen wordt in de media maar al te weinig gehoord. De enige columnist die vanuit hun achtergrond en politiek engagement een duidelijk geluid laat horen - vol humor en vlijmscherp sarcasme - is Mohammed Benzakour.

In zijn laatste dikke publicatie "Osama’s Grot - Allah, Holland & ik" (L.J.Veen, Amsterdam/Antwerpen, 256 pag.) heeft hij de beste van zijn columns van de laatste jaren gebundeld.

Hier mijn beoordeling van de bundel:



Benzakour is niet bang zijn scherpe persoonlijke visie te uiten over de meest uiteenlopende zaken die Nederland met name sinds 11 september 2001 hebben beroerd. Of het nu rappende imams, de Zwijndrechtse Turken, eerwraak, zijn allochtone kapper, de journalistieke verruwing, de Osama-hype of de anti-islamhetze betreft, steeds geeft Benzakour er een onvervalste eigen kijk op als onafhankelijk Marokkaans auteur.

Zijn Nederlandse en allochtone collega's geselt hij zonder erbarmen... Zo moeten Ephimenco, Paul Scheffer, Elsbeth Etty, Leon de Winter en "de achterlijkheid" van Jessica Durlacher het ontgelden. Maar ook allochtonen als Zeki Arslan, Hafid Bouazza, Ebru Omar en de 'Amerikaan' Mohammed Sini ontkomen niet aan zijn sarcasme.

Met name richt hij zich tegen politici als de 'arrogantie' van Hirsi Ali die hij het recht betwist te spreken "als een Voltaire": "De islamophobe grammofoonplaat van Ayaan wentelt elk etnisch probleem af op het conto van de islam". Ayaan gebruikt daarbij "drogredeneringen die een eerstejaars islamologiestudent op z'n sloffen kan ontmaskeren". Ook Nawijn krijgt er als "marktkoopman" van langs. Nawijn is bezig "geheel naar analogie van de Marokkaanse rulhandelcode, een klimaat te scheppen waarin toekomstige, weliswaar iets afgezwakte voorstellen ineens weldadig redelijk klinken".

Daarnaast schroomt Benzakour niet om tegen de stroom op te roeien met tegendraadse beschouwingen over het felle onrecht dat de Palestijnen wordt aangedaan en met zijn kritiek op de Amerikaanse inval in Irak en Afghanistan: "Hoelang blijven RTL Nieuws en het NOS Journaal het nieuws openen met ingezakte parkeerschuurtjes in Tiel - waarbij geeneen gewonde viel -, als onder het toeziend oog van de VN zich op de Gazastrook een mini-shoah aan het voltrekken is"?



Het meest boeiendst en informatiefst lijkt mij Benzakour voor de Nederlandse lezer wanneer hij typische dingen van alledag beschrijft en waarin zijn Marokkanen zich met hun eigen kijk daarop onderscheiden van het gebruikelijke doen en laten van onze maatschappij. Zoals de rol van de 'reinheid' in de islam, de wijze waarop Marokkanen met 'de dood' omgaan, over hun meer lichamelijke beleving van liefde met de daarbij horende uitdrukkingen in de taal. Zo gaat hij in "Verbeelding in de gezondheidszorg" in op hun toeschrijven van het ongewone dat ze overkomt aan 'het boze oog', en aan - 'uit het vuur geschapen' - jinns, demonen en geesten met alle verrassingen die dat met zich meebrengt.




Vanzelfsprekend is er kritiek mogelijk op Benzakours benadering. Hij wordt daarvoor dan ook niet gespaard. Met name is bij zijn eigen Imazighen - Berbers - de kritiek niet mals zoals hier te lezen valt:

Benzakour, de berber die zichzelf haat.

http://www.abin.nu/index.php?subaction=showfull&id=1086349850&archive=&start_from=&ucat=2&show_cat=2



Als "de Berber die zichzelf haat" wordt door deze broeders hem een "denigrerende manier van spreken over de Berber" verweten. Het meest stoort hen dat Benzakour de Arabisch-Europese Liga van Abu Jahjah heeft verdedigd, met name in zijn voorafgaande boek: http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&postid=1411758#post1411758

Lees daarover ook het ongepubliceerde stuk: "Waarom ik een boek over Abou Jahjah schreef": http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?threadid=97680

In zijn column over "De Berberse neo-islam" kritiseert Benzakour de Berberse voorman Chafik die Berbers immuun acht voor het moslim-extremisme. Benzakour ontkende dit en "uit Berberhoek - van schuimbekkende Berbersites - kreeg ik dan ook indertijd woedende reacties". "Hoe durf ik Chafik af te vallen door te beweren dat migranten en met name Berbers ontvankelijk zijn voor (gewelddadig) geloofsfanatisme". Maar Benzakour slaat dit verwijt op zijn beurt weer terug: "Precies twee jaar later wordt de eerste godsdienstig gemotiveerde moord gepleegd (op Theo van Gogh) door ene Mohammed B.: een Berber. Maar dat niet alleen. De verdachte Samir A. is een Berber, de twee Eindhovense jongens die in Pakistan werden vermoord: beide Berbers, de AIVD-tolk die informatie lekte: een Berber" (p 104).



Zover ik overzie, laten de kranten en media "Osama's Grot" links liggen, schreven geen of nauwelijks recensies - enkel bij de NMO kwam Benzakour er over aan 't woord. Wel heeft de beruchte islamdeskundige Hans Jansen - bekend van radio en tv - in HP/De Tijd een stuk over Benzakours bundel geschreven dat van politiek rechtse kant wel als "vernietigend" zal worden gezien. Dat maakt nieuwsgierig! Het lijkt me voor een Maroc-website daarom interessant om zijn twee grootste bezwaren weer te geven zodat de lezer zelf kan oordelen of ik met mijn lof op Benzakour grotelijks overdrijf:

"Benzakour maakt twee fouten die zonder meer groot zijn. Hij gelooft dat de wereld overheerst wordt door duistere machten, en dat waar die machten overheersen, de rede heeft afgedaan (pp. 108 en 109).
De Leidse universiteitsbibliotheek heeft in 2000 onder de titel "Duistere Machten" een tentoonstelling georganiseerd waar tientallen boeken en pamfletten uit het Midden-Oosten vertoond werden die ook vanuit deze sombere opvatting geschreven waren. De tentoonstelling liet prachtig zien dat dit geloof, in die superioriteit en onafwendbaarheid van Duistere Machten, ongeveer het zieligste is dat er op intellectueel gebied in het Midden-Oosten te vinden is. 'Duistere machten' zijn in dit verband trouwens de joden, het Pentagon, de vrijmetselarij, de Rotary-clubs enzovoort. Deze zielige onzin heeft nu via de pen van Benzakour de Nederlandse multiculturele samenleving weten te verrijken.

Grote Fout nummer twee is dat Benzakour, net als zo veel inwoners van het Midden-Oosten, doet alsof hij niet weet dat het Westen superieur is (p. 156-158). Hij acht het 'avondland' (Benzakour vindt dat kennelijk een goede term, en ik neem hem graag over) niet superieur, bijvoorbeeld omdat 'psychiaters nachtdiensten draaien'. Maar dat doen urologen en longartsen toch ook? Waarom is dat fout? Het lijkt me eerder verkeerd dat er in het Midden-Oosten geen behoorlijke medische nachtdiensten zijn.

Die superioriteit van het Westen is een gevoelige kwestie, omdat daarmee natuurlijk de hele multicul-ideologie staat of valt. In het Midden-Oosten bestaat er volstrekte eenstemmigheid over de superioriteit van het Westen. Er bestaat alleen verschil van mening over de vraag hoe het Midden-Oosten de achterstand kan inhalen, of die achterstand wel openlijk toegegeven mag worden, en hoe de voorsprong van het Westen theologisch moet worden geduid. Alleen multiculturele goeierds, en zielige gevallen als Mohammed Benzakour, plaatsen een vraagteken bij die Westerse superioriteit. Tot ze een keer kiespijn hebben. Dan willen ze zo snel mogelijk naar hun niet-multiculturele tandarts".



Het lijkt me duidelijk dat Jansen op deze twee "fouten" - de vermeende omissies van het niet ongewone antisemitisme in de Arabische wereld en van de technologische superioriteit van het Westen - in principe wel gelijk heeft. Maar kan men dat Benzakour zelfs als omissie verwijten -laat staan als fout? Is het Benzakour's intentie geweest om een wetenschappelijke verhandeling te schrijven? Of wil Benzakour duidelijk een columnist zijn die zijn licht laat vallen op onderbelichte zaken? In dat laatste geval valt zijn eenzijdigheid - dunkt me - goed te begrijpen. Hij schrijft namelijk niet voor analfabeten, maar voor lieden die dagelijks de krant lezen en die dus met genoemde beide punten eindeloos worden overvoerd. Jansen's sarcastische kritiek is dus wel vermakelijk, maar snijdt tenslotte geen hout.

Wil men dus in een geestig en onderhoudend geschreven stijl de originele stem van de Marokkaan in Nederland eens horen, dan zal men deze bundel moeten lezen!

Zwarte Schaap
11-09-05, 16:58
Effe tussendoor ronnnieboy. Ik heb je expertise als islamoloog nodig. In de volgende topic zou ik graag willen dat je je expertise als islamoloog beschikbaar voor mij (ons) wil stellen in een belangrijke probleem.

De heer Grandia stelt het volgende:

„Op verschillende plaatsen in de koran zegt Mohammed, Allah citerend, dat de mensen van het boek, joden en christenen, gedood moeten worden omdat zij vijanden van Allah zijn . Allen die hen doden zijn helpers van Allah. Zij zullen beloond worden. Als nu een christen een vijand van Allah is, wie kan deze Allah dan zijn? Dezelfde als de God der Schriften? Nee toch! Dan kan Allah toch nooit instemmen met de woorden van God de Vader: „Deze is mijn Geliefde Zoon, hoort Hem”?

dit is de link:
http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?postid=2258725#post2258725

Kun je me met de geciteerde korancitaten van Ronald helpen?

ronald
11-09-05, 19:29
Geplaatst door Zwarte Schaap
Effe tussendoor ronnnieboy. Ik heb je expertise als islamoloog nodig. In de volgende topic zou ik graag willen dat je je expertise als islamoloog beschikbaar voor mij (ons) wil stellen in een belangrijke probleem.

De heer Grandia stelt het volgende:

„Op verschillende plaatsen in de koran zegt Mohammed, Allah citerend, dat de mensen van het boek, joden en christenen, gedood moeten worden omdat zij vijanden van Allah zijn . Allen die hen doden zijn helpers van Allah. Zij zullen beloond worden. Als nu een christen een vijand van Allah is, wie kan deze Allah dan zijn? Dezelfde als de God der Schriften? Nee toch! Dan kan Allah toch nooit instemmen met de woorden van God de Vader: „Deze is mijn Geliefde Zoon, hoort Hem”?

dit is de link:
http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?postid=2258725#post2258725




Kun je me met de geciteerde korancitaten van Ronald helpen?


Bedoel je dit?


Hst. Al Nisa
74. Laten derhalve zij, die hun tegenwoordig leven voor het leven in het Hiernamaals willen offeren, voor de zaak van God strijden. En wie voor de zaak van God strijdt, hetzij hij gedood wordt of overwint, weldra zullen Wij hem een grote beloning geven.
75. En waarom strijd je niet voor de zaak van God en voor de zwakken -- mannen, vrouwen en kinderen - die zeggen: "Onze Heer, neem ons uit deze stad waarvan de bewoners onderdrukkers zijn en schenk ons een vriend en een helper uwerzijds.
76. Zij die geloven, strijden voor de zaak van God, maar de ongelovigen strijden voor de zaak van de boze. Strijdt daarom tegen de vrienden van Satan; voorzeker, Satan's plan is zwak.

Hst. Al-Maidah
33. De vergelding dergenen die oorlog tegen God en Zijn boodschappers voeren en er naar streven wanorde in het land te scheppen, is slechts dat zij gedood of gekruisigd worden, of dat hun handen en hun voeten de ene rechts en de andere links, worden afgesneden, of dat zij het land worden uitgezet. Dat zal voor hen een schande in deze wereld zijn en in het Hiernamaals zullen zij een grote straf ontvangen.
Hst. al-An’faal
39. En bestrijdt hen totdat er geen vervolging is en de godsdienst geheel voor God wordt. Maar als zij ophouden dan ziet God voorzeker hetgeen zij doen.

Hst. At-Taubah
5. Wanneer de heilige maanden voorbij zijn, doodt dan de afgodendienaren waar je hen ook vindt en grijpt hen en belegert hen en loert op hen uit elke hinderlaag. Maar als zij berouw hebben en het gebed houden en de Zakaat betalen, laat hun weg dan vrij. Voorzeker, God is Vergevensgezind, Genadevol.
29. Bestrijdt diegenen onder de mensen van het Boek, die in God noch in de laatste Dag geloven, noch voor onwettig houden wat God en Zijn boodschapper voor onwettig hebben verklaard, noch de ware godsdienst belijden totdat zij de belasting met eigen hand betalen, terwijl zij onderdanig zijn.


Volgens jouw redenering is Allah dus een andere ja.

Zwarte Schaap
11-09-05, 19:35
Die link heb ik toch gegeven, dat hoefde je niet te herhalen, zo verpesten we alleen maar ronnniesboy topic !

ronald
11-09-05, 19:44
Geplaatst door Zwarte Schaap
Die link heb ik toch gegeven, dat hoefde je niet te herhalen, zo verpesten we alleen maar ronnniesboy topic !



Dan is het toch een staaltje van onwetendheid dat je daar niet op wist te reageren?

Zwarte Schaap
11-09-05, 19:47
Geplaatst door ronald
Dan is het toch een staaltje van onwetendheid dat je daar niet op wist te reageren?

Ik ben serieus als ik zeg dat we ronniesboy topic niet moeten verzieken.

ronald
11-09-05, 19:50
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ik ben serieus als ik zeg dat we ronniesboy topic niet moeten verzieken.


Waarom kom JIJ dan met totaal iets anders hier??

Zwarte Schaap
11-09-05, 19:56
Geplaatst door ronald
Waarom kom JIJ dan met totaal iets anders hier?? Omdat ik in deze topic het meeste kans heb dat hij mijn berichtje gaat lezen.

ronald
11-09-05, 21:17
Geplaatst door Zwarte Schaap
Omdat ik in deze topic het meeste kans heb dat hij mijn berichtje gaat lezen.


...mmmm.... dus eigenlijk ben jij degene die hier de topic van Haleber zit te verzieken..... sissygirl.

Zwarte Schaap
11-09-05, 21:29
Geplaatst door ronald
...mmmm.... dus eigenlijk ben jij degene die hier de topic van Haleber zit te verzieken..... sissygirl.

Als je niet sneeky dit verhaaltje verlengde was er niets aan de hand....jij sneeky schowdiemieter smoushond.

ronald
11-09-05, 21:44
Geplaatst door Zwarte Schaap
Als je niet sneeky dit verhaaltje verlengde was er niets aan de hand....jij sneeky schowdiemieter smoushond.


Is dat een arabisme of een germanistische uitglijder?

Zwarte Schaap
11-09-05, 21:57
Geplaatst door ronald
Is dat een arabisme of een germanistische uitglijder?

Ik noem het een multimix

ronald
11-09-05, 21:58
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ik noem het een multimix



Goed zo... neem maar van alles het beste.... Ein Wolf in schaapskleren.

Joesoef
11-09-05, 22:17
Geplaatst door Zwarte Schaap
Als je niet sneeky dit verhaaltje verlengde was er niets aan de hand....jij sneeky schowdiemieter smoushond.

:lol:

Zwarte Schaap
12-09-05, 04:15
Geplaatst door Zwarte Schaap
Als je niet sneeky dit verhaaltje verlengde was er niets aan de hand....jij sneeky schowdiemieter smoushond.

"Jullie die geloven! Mensen moeten elkaar niet belachelijk maken. Misschien zijn zij juist beter dan zij! (...) En maakt geen aanmerkingen op elkaar en geeft elkaar geen scheldnamen. (...)" (Koran 49:11)

"En twist niet met de Mensen van het Boek behalve op de beste manier ..." (Koran 29:46)

"Verdraag wat zij zeggen dus geduldig en prijs de lof van jouw Heer ..." (Koran 50:39)

Wanneer jij hen ziet die onze tekenen bespotten, wend je dan van hen af totdat zij op een ander gesprek overgaan..." (Koran 6:68)

"Misschien dat God tussen jullie en hen die jullie als vijand beschouwen genegenheid zal brengen, God is Almachtig, en God is Vergevend en Barmhartig". (Koran 60:7).

"God verbiedt niet dat jullie hen die niet wegens de godsdienst tegen jullie gestreden hebben en die jullie niet uit jullie woningen verdreven hebben, met respect en rechtvaardigheid te behandelen." (Koran 60:8)


Ik moet meer de Koran lezen.

Afrux
12-09-05, 12:16
Het conflict tussen Mohammed en de Imazighen heeft weinig te maken met zijn politieke en ideologische voorkeur. Dat is een persoonlijke keuze en iedereen heeft het recht om het zelf te bepalen.

Het conflict is ontstaan vanwege zijn achterlijke, oppervlakkige en onzin theeorien die hij rond vertelt over de Amazigh beweging en prominenete Imazighen. Simpel weg omdat deze meestal het tegenovergestelde politieke en ideologische gedachtengang hebben.

Natturlijk zijn MB, SA, en allen van Amazigh afkomst. Maar deze mensen hebben geen identiteit, zij ien zichzelf in de eerste plaats al moslim en dan nog liever als ARabiere. De Amazigh ebweging is voor deze mensen een KOFR instituut. Wanneer Chafik spreekt over Imazighen die niet vatbaar kunnen zijn voor extremisme, dan heeft hij het over Amazigh bewusten, over Imazighen die opgroiene ergens in de atlas in een Amazigh milieu. Het is een vaste gegeven dat de Amazigh society altijd erg liberaal is en samen heeft geleefd met verschillende rassen en religies, zoals het nog steeds het geval is in Marokko. DE reactie van Benzakour op Chafik was dus helemaal uit haar verband gerukt.

Wat Chafik vorig jaar zei, zegt vandaag Azulay in Trouw (Jood/Amazigh en adviseur van de koning) over de Marokkaanse gemeenschap in Marokko en de manier van leven.Het verschil tussen chafik en Benzakour is natuurlijk te voor te stellen, zowel op wetenschappelijk, sociale and intelectueel niveau.. Chafik wordt gerespecteerd door heel Marokko, Berber en Arabier. Benzakour wordt niet eens gerespecteerd door zijn eigen berbers. Benzakour drinkt vandaag en doet alles wat allah verboden heeft om de volgende dag de heilge te spelen op een bijeekomst van de ene of andere moslim organisatie. Chafik drinkt niet , maar hij speelt geen heilige. Nee hij levert ongezouten kritiek op de koran scholen en de extremisten.


Lees dit interessante interview van Chafik www.tawiza.nl

------
Mohamed Chafik - Islam predikt scheiding tussen religie en politiek
Hassan Amouch (Vertaling)



Interview Mohamed Chafik:
"Islam predikt scheiding tussen religie en politiek"

Academicus, pedagoog, voorvechter van de erkenning van de Amazigh identiteit in Marokko en voorstander van de scheiding tussen politiek en religie, Mohamed Chafik (1926) onthult in dit interview enkele onbekende details over zijn loopbaan. Het interview is vorige week in Marokkaans Franstalig tijdschrift Tel Quel gepubliceerd (nummer 181, zie ook www.telquel-online.com). Hieronder een Nederlandse vertaling.


Interview:

U was lange tijd dicht bij het centrum van de macht geweest zonder uw geloofwaardigheid bij uw achterban op het spel te zetten? Hoe heeft u het voor elkaar gekregen?

Ik was dicht bij het centrum van de macht maar ik heb nooit privileges aanvaard. Toen ik rector werd van het IRCAM (1) heb ik geweigerd om ervoor te worden betaald. Ik had geen dienstauto, chauffeur of onkostenvergoeding. Niet dat ik rijk ben. Maar ik heb het gedaan om niet de indruk te wekken dat ik achter materiele privileges aanging. Ik ben sinds het begin van de jaren 60 altijd voorzichtig geweest.

Toen het hoofd van het Koninklijke Kabinet, Dhr Hammedi, mij heeft gevraagd om voor Hassan II te komen werken, heb ik hem nadrukkelijk gevraagd om zijn baas te informeren dat ik idee�n heb die niet helemaal hetzelfde zijn als die van hem en dat ik een eigen stijl en karakter heb. Kortom, ik ben daar niet de geschikte persoon voor en zal daardoor er niet ongeschonden vanuit komen. 48 uur later vertelde Dhr Hammedi mij dat de koning geen bezwaar had tegen mijn voorwaarden. Hij wilde slechts dat ik "rapporten schreef over het onderwijssysteem in Marokko telkens wanneer hij daar behoefte aan heeft."

Enkele jaren later kwam Dhr. Bensouda langs om mij te vertellen dat ik gekozen werd als directeur van het Koninklijke Kabinet. Ik liet hem weten dat als de koning een traditionele opvoeding voor zijn kinderen wilde, ik daar niet de geschikte persoon voor ben. De koning is vrij om de leraren zelf te kiezen maar ik wil de verantwoordelijkheid met niemand delen. Daarnaast wil ik me niet door de koninklijke protocollen binnen het Paleis laten beperken. Ik wil alleen en vrij kunnen werken. Ook deze keer heeft de koning mijn voorwaarden aanvaard. Veel mensen die mij goed kennen zullen dit bevestigen. Integriteit was mijn wapen geweest.

Veel waarnemers denken dat de oprichting van het IRCAM bijdraagt aan de offici�le erkenning van Tamazight. Tegelijkertijd heeft het instituut de integratie van de taal in het Marokkaanse systeem vertraagd. Wat stoort u het meest, het trage tempo van de administratie van de Maghzen of het ongeduld van de Amazigh activisten?


Beide. Maar ik praat liever over de administratie van de Maghzen. Het pan-Arabisme is via deze administratie ons land binnengekomen. Een gedicht uit 1986 gepubliceerd in Ittihad (Marokkaanse krant) zegt het zo: "Wij hebben van Arabisme onze nieuwe religie gemaakt". Sporen van deze ideologie zijn nog in de geest te vinden van veel ambtenaren in dit land zoals inspecteurs, functionarissen van de burgerlijke stand en andere leden van de locale overheid. Stelt u zich voor, een Marokkaan kan zijn zoon een naam geven als "Azz El Arab" (De trots van de Arabieren). Een Amazigh kan hetzelfde niet doen. Zijn naam "Aburz Imazighen" (De trots van Imazighen) wordt geweigerd. Het is amusant en dramatisch tegelijk.

Wat betreft het ongeduld van de Amazigh activisten, ik denk dat de jongeren ongeduldiger zijn omdat ze de Jaren van Lood (2) niet hebben meegemaakt. Het is trouwens wel interessant om te weten dat het IRCAM, een klein instituut zonder veel macht, haar werk rustig blijft doen. Het staat op het punt om Tamazight te standaardiseren. Ter vergelijking even dit: de Arabische taal is niet gestandaardiseerd. Als een leerling een gewoon woordenboek, zoals "Petit Robert" (Frans woordenboek), voor modern Arabisch wil raadplegen dan kan hij het gewoon niet vinden. Dat bestaat namelijk niet.

Was de keuze voor Tifinagh om Tamazight te schrijven wel verstandig? Of was het een diplomatieke keuze in overleg met het Paleis om de Islamisten zoet te houden?

De keuze voor Tifinagh is uit pedagogische overwegingen gemaakt. In die tijd heb ik een lezing van twee uur hierover gegeven. Het heeft de voorstanders van het Latijnse schrift niet kunnen overtuigen. Ze hebben later hun mening veranderd. Het bewijs dat de gemaakte keuze niet verkeerd was.

Allereerst, Tifinagh wordt van links naar rechts geschreven, net als het Latijnse schrift. Dit in tegenstelling tot het Arabisch dat van rechts naar links wordt geschreven. Wij hoeven dus de toetsborden niet om te draaien. Bovendien zijn we af van onnodige complicaties zoals de problemen bij het weergeven van algebra�sche verhandelingen. Het is overigens waar dat het Hebreeuws, net als het Arabisch, ook van rechts naar links wordt geschreven. Maar toen ik dit probleem aan Isra�lische specialisten heb voorgelegd hebben ze mij verzekerd dat de echte werktaal voor hen het Engels was en niet het Hebreeuws. Hetzelfde geldt voor de Japanners.

Met uitzondering van de Arabieren is iedereen bezig de eigen taal te koppelen aan het universeel gestandaardiseerd systeem van moderne talen. Dat is uiteindelijk de weg die Tifinagh moet volgen om de Amazigh identiteit te doen ontplooien. Ik zou bijvoorbeeld aan elke willekeurige leraar vragen om voor zijn leerlingen drie teksten in de drie verschillende systemen te schrijven: Tifinagh, Arabisch en Latijns. De leerling zal snel begrijpen hoe de Westerlingen hun taal schrijven, hoe de Arabieren dat doen en hoe Imazighen, zijn eigen volk, het doen. Zonder deze verschillen tussen de systemen zullen de kinderen hun eigen schrift niet herkennen. Daarnaast moeten wij ook niet vergeten dat het Tifinagh ouder is dan het Fenicisch. Dat heeft een emotionele waarde.

Uw Amazigh Manifest uit 2000 stelt voor om onze geschiedenis opnieuw te lezen. Waarom denkt u dat de Staat hier geen haast mee heeft? Het feit dat de Socialisten nu verantwoordelijk zijn voor het onderwijs kan deze zaak verhaasten?

Van alle politieke actors in het land zijn de Maghzen en de Islamisten het meest bang hiervoor. In het Manifest lezen ze dat Moulay Ismael (3) een nieuwe fase van geweld had geopend. Veel hovelingen van het Paleis gingen naar de koning om bij hem te klagen over wat er in het Manifest staat: "Kijk uit voor die mensen. Zie hier wat ze over onze voorouders schrijven!"

De Islamisten op hun beurt, waaronder ook de theologen die aan de touwtjes trekken en de fundamentalisten in dienst van de overheid, propageren de "vreedzame" aankomst van de eerste moslims in Noord Afrika. Ze noemen het "futuhat islamiyya" (Islamitische veroveringen). Daarbij verzwijgen ze historische feiten zoals de nederlaag van het Arabische leger van 700.000 "nobele mannen" die door de autochtone Imazighen in de pan werd gehakt. Wat betreft de USPF (4), die vandaag aan de macht is, wij moeten niet vergeten dat hun ideologen al in 1970 samen met Istiqlal (5) het manifest hebben ondertekend om de totale arabisering van de school en dus van het volk aan te kondigen. Dat hebben ze gedaan om zogenaamd de taal van de kolonisator (het Frans) uit te banen.

Dit neemt ons naar het onderwerp over het failliet van de Marokkaanse school. Wie zijn volgens u verantwoordelijk hiervoor? De nationalistische politieke partijen of Hassan II?

Afrux
12-09-05, 12:17
De hele politieke klasse is hier verantwoordelijk voor. Maar we moeten ook nuanceren. Demagogie was vooral afkomstig uit de twee grote partijen: Istiqlal en USPF. Tegenover hen stond Hassan II. Maar hij was machteloos. Hij kon hen het hoofd niet bieden en Mohamed Benhima groen licht geven om zijn hervormingen van het onderwijs door te voeren. Wij hadden toestemming van Benhima gekregen om aan de slag te gaan. Wij hadden toen een meerjaren plan opgesteld die van 18 tot 30 jaar zou lopen. Wij waren van plan om een puur Marokkaans onderwijs van de grond te krijgen. Het zou tweetalig onderwijs zijn met uitsluitend Marokkaans kader en Marokkaans programma. Het had zelfs op een intelligente arabisering van het onderwijs kunnen uitmonden mits andere Arabieren zich op dezelfde golflengte bevonden.

Ondertussen had Ahmed Reda Guedira, voormalig minister, het Ministerie van Onderwijs in een deplorabele staat achtergelaten. Hij ging met studenten van de vakbond onderhandelen en heeft al hun eisen ingewilligd. Vervolgens nam hij de benen en liet chaos achter. De koning belde mij op en zei: "Si Chafik, u heeft een maand tijd. U gaat naar het bureau van de Minister en maakt voor ons een rapport". Toen ik secretaris-generaal werd heb ik direct aangekondigd dat ik een puur Marokkaans onderwijs wilde. Ik heb CPR�s (6) in het leven geroepen die later aan idioten werden overgedragen om die te runnen. Ik zeg wel idioten want dat waren het.

Maar over het algemeen dachten zowel Hassan II als de politieke partijen alleen aan het behoud van hun macht. Het welzijn van volk en vaderland interesseerde hen niet veel. De Marokkaanse school werd opgeofferd omwille van hun machtspolitiek.

En u heeft het opgegeven om voor een echt Marokkaanse school te vechten �

Ik wist dat ik zou verliezen. De omstandigheden in die tijd waren niet ideaal. Mensen waren nog niet rijp om in te zien dat de school in dienst moet zijn van het welzijn van de samenleving en niet andersom. Onze samenleving heeft te lang "de koranschool" belangrijk gevonden. De Fransen hebben hun taal op een oppervlakkige manier in het Marokkaanse onderwijs ge�ntroduceerd. Voor de meeste nationalisten zou de onafhankelijkheid van het land een terugkeer betekenen naar de situatie van voor het protectoraat. Er was geen ander ideaalbeeld van de toekomst om voor te vechten. Vandaag weten we dat de "koranschool" haar limiet heeft bereikt. Het failliet van het economische en politieke systeem in ons land zijn daar het bewijs van.

Ja, maar de COSEF (7) doet nog moeite om de hervormingen door te voeren. Wie heeft hier schuld aan? De Staat, de experts of de leraren?

Niemand. Men kan de mentaliteit niet snel veranderen door wetten uit te vaardigen. Daar zijn tiental jaren van rijpheid van de geest voor nodig. De Duitsers hebben in 1948 een hervormingsplan voor het onderwijs opgesteld. Het werd pas in 1960 werkelijk uitgevoerd. Men kan de hervorming van de school niet zomaar improviseren. Speciaal om deze reden moet men eerst sociologisch, historisch en economisch onderzoek doen. Weet u, mensen zijn niet altijd vatbaar voor de rede ook al is ��n van de doelstelling van de school mensen redelijk op te voeden. Er is veel tijd en bekwaamheid nodig om de school te hervormen. Wij zijn nog ver verwijderd van dat ideaal.

In de laatste tijd is er een rel ontstaan over een aantal onderwijsinspecteurs die het afschaffen van het onderwijs van het vak "islamitische opvoeding" eisen. Denkt u dat het de juiste manier is om de school neutraler te maken?

Laten we re�el blijven. Denkt u dat de mensen, de staat en de politieke partijen het zouden accepteren? Afschaffen van de "islamitische opvoeding" als vak op school zal zeker voordelen hebben. Maar, het gaat hier niet alleen over religieus onderwijs. Het hele onderwijssysteem staat ter discussie. Men moet er voor zorgen dat de leraar zijn vak uitoefent zonder misbruik van de school te maken om zijn eigen morele autoriteit op te leggen. Een leraar, net als een arts of een rechter, staat tegenover mensen die erg kwetsbaar zijn. De leraar moet leren om juist te handelen en de kwetsbaarheid van de leerlingen niet uit te buiten.

Abdeslam Yassine is een islamitische mysticus die van de onwetendheid van het volk profiteert. U had met hem te maken toen hij inspecteur was. Ook heeft u politieke discussies met hem gevoerd. Denk u dat na zijn dood zijn beweging onveranderd voort zal bestaan?

Ik denk het niet. Ik weet ook niet of er mensen zijn in zijn beweging die zijn erfgenamen zullen worden. Een ding is zeker, niemand kan zijn aura erven. Ik kan me vergissen, maar de beweging "Al Adl wa Al Ihssan" [8] is een beweging die zwaar leunt op de persoonlijkheid van Yassine. Wij moeten weten dat deze man, die ik zeer respecteer, een traditioneel onderwijs heeft genoten voordat hij zich open heeft gesteld voor vreemde talen. Toen we in Amerika waren was hij de meest Anglofiel van ons allemaal. Maar op een gegeven moment, toen we de leraren gingen vormen, werd hij door zijn traditionele vorming ingehaald. Hij gaf me toe dat hij wanhopig was, dat hij een "goeroe" zocht om hem de weg aan te wijzen. Hij had op een gegeven moment een visioen waarin hij een man in een moskee ontmoette die hem naar Sidi Abb�s (een mysticus in Marokko, red.) heeft geleid. Toen deze Cheikh van Madagh stierf, vertelde hij me dat hij zijn testament in een aardepot heeft gestopt en begraven. Ik antwoordde hem dat de Cheikh zijn eigen zoon als opvolger zou aanwijzen. Yassine werd er zo ontzet van dat hij er melding van heeft gemaakt in zijn brief "Islam ou le d�luge" (Islam of de zondvloed). Dat is ongeveer het vertrekpunt geweest voor Yassine en zijn beweging.

U verdedigt de scheiding tussen politiek en religie. Denkt u dat de Marokkaanse Staat kan moderniseren zonder haar religieus karakter te verliezen?

Moderniteit is ��n geheel. Het gaat niet alleen om de techniek die wij importeren. Het gaat ook om bepaalde normen zoals rationalisme, vakbekwaamheid en historisch bewustzijn. Toch ben ik geen la�sict. Voor mij, Islam predikt in wezen de scheiding tussen religie en politiek. Wij moeten alleen weten hoe wij hiermee om moeten gaan. Veel studierichtingen binnen de Islam worden verwaarloosd of overschaduwd door eenzijdige theologische aspecten. Dat doen sommige Islamisten doelbewust. Ze weigeren mensen uit te leggen waar het voor staat. Neem dit citaat uit de Koran als voorbeeld in de politiek: wat betekent de tekst "Wa amruhun shura bayna hum" (De onderdanen zullen onderling in overleg treden)? De Oulemas (schriftgeleerden) zwijgen hier over. Islam heeft hier naar mijn mening de weg aangeduid naar democratie.

Er staat verder in de laatste onthulde verzen van de Koran duidelijk: "La ikraha fi ad-din" (Er is geen dwang bij het beoefenen van godsdienstige plichten). Ook dit is een aanduiding voor de vrijheid van het individuele geweten. Een ander voorbeeld: de Koran schrijft dat Mohammed de laatste profeet is en dat de Oulemas (schriftgeleerden) de erfgenamen zijn van de profeten. Dit wil naar mijn mening zeggen dat men beroep moet doen op de reden als middel voor het oplossen van problemen in plaats van het overnemen van de tradities zonder die te toetsen. Het probleem blijft over: hoe maken wij duidelijk aan de mensen dat de erfgenamen van de profeten niet alleen religieus schriftgeleerden hoeven te zijn maar ook andere geleerden die veel meer weten op andere vakgebieden dan religie? Onze overgang naar de moderniteit hangt af van het oplossen van dit soort problemen.

(einde interview)



Biografie Mohamed Chafik:
1926: geboren in A�t Sadden (Middel Atlas).
1955: inspecteur basisonderwijs (gediplomeerd in Geschiedenis, Klassiek Arabisch en Tamazight).
1968: hoofdverantwoordelijk voor het "Cabinet Royal".
1972: publicatie eerst boek "Pens�e sous developp�es" (Onderontwikkelde gedachten).
1976: Directeur Generaal "Coll�ge Royale".
1980: lid van "Academie du Royaume du Maroc".
1987: publicatie "Overzicht 33 eeuwen van de geschiedenis van de Imazighen"
2000: voltooiing woordenboek Arabisch - Tamazight.
2001: benoemd tot eerste rector IRCAM, Koninklijk Instituut voor de Amazigh Cultuur.
2002: hoofdwinnaar Prins Clausprijs voor Cultuur en Ontwikkeling.
____________________

Noten:

1. IRCAM: afkorting van Koninklijk Instituut voor de Amazigh Cultuur, opgericht in 2000.
2. De jaren van lood: vertaling van "Les ann�es de plomb", de repressieve regeerperiode van Hassan II tussen 1961 en 1990.
3. Moulay Ismael: sultan van Marokko, heeft tussen 1672 en 1727 geregeerd. Hij stond bekend om zijn oorlogen tegen Imazighen.
4. USPF: afkorting van "Union Socialiste des Forces Populaires", pan-Arabische en socialistische politieke formatie ontstaan eind jaren 50 van de vorige eeuw.
5. Istiqlal: betekent "onafhankelijkheid", Arabisch-nationalistische politieke formatie ontstaan in de jaren 40 van de vorige eeuw.
6. CPR: commissies ter ondersteuning van de hervorming van het onderwijs.
7. COSEF: afkorting van "Charte nationale d'Education et de Formation", (Nationaal Verdrag voor Onderwijs en Vorming"), nieuw orgaan opgericht om het onderwijs te hervormen. Zie ook: http://www.cosef.ac.ma.
8. Al Adl wa Al Ihsan: staat voor "Rechtvaardigheid en Liefdadigheid", niet erkende religieuspolitieke groepering in Marokko.

Ron Haleber
12-09-05, 13:07
Geplaatst door Afrux


Moderniteit is één geheel. Het gaat niet alleen om de techniek die wij importeren. Het gaat ook om bepaalde normen zoals rationalisme, vakbekwaamheid en historisch bewustzijn. Toch ben ik geen la�sict. Voor mij, Islam predikt in wezen de scheiding tussen religie en politiek. Wij moeten alleen weten hoe wij hiermee om moeten gaan. Veel studierichtingen binnen de Islam worden verwaarloosd of overschaduwd door eenzijdige theologische aspecten. Dat doen sommige Islamisten doelbewust. Ze weigeren mensen uit te leggen waar het voor staat. Neem dit citaat uit de Koran als voorbeeld in de politiek: wat betekent de tekst "Wa amruhun shura bayna hum" (De onderdanen zullen onderling in overleg treden)? De Oulemas (schriftgeleerden) zwijgen hier over. Islam heeft hier naar mijn mening de weg aangeduid naar democratie.

Er staat verder in de laatste onthulde verzen van de Koran duidelijk: "La ikraha fi ad-din" (Er is geen dwang bij het beoefenen van godsdienstige plichten). Ook dit is een aanduiding voor de vrijheid van het individuele geweten. Een ander voorbeeld: de Koran schrijft dat Mohammed de laatste profeet is en dat de Oulemas (schriftgeleerden) de erfgenamen zijn van de profeten. Dit wil naar mijn mening zeggen dat men beroep moet doen op de reden als middel voor het oplossen van problemen in plaats van het overnemen van de tradities zonder die te toetsen. Het probleem blijft over: hoe maken wij duidelijk aan de mensen dat de erfgenamen van de profeten niet alleen religieus schriftgeleerden hoeven te zijn maar ook andere geleerden die veel meer weten op andere vakgebieden dan religie? Onze overgang naar de moderniteit hangt af van het oplossen van dit soort problemen.

(einde interview)



Afrux, bedankt voor je verwijzing naar Mohamed Chafik!

Met name het stuk hier geeft aan dat het om een man met visie over het geheel van Marokko gaat en niet om een sektariër...

Jammer genoeg kon hij in juni j.l. niet op het congres op de VU komen waar veel docenten van het IRCAM uit Rabat wel aanwezig waren...

In werkgroepen is er intensief over de Imazigh-cultuur en geschiedenis gedebateerd. Onder meer door Nederlandse Marokkanen en óók door Zakya Daoud - kenster van Moh. ben Abdelkrim...

Zij was echter in besloten kring pessimistisch over de mogelijkheid van meer vrijheid voor de Imazighen, met name door de nog steeds tamelijk zwakke positie van Mo6.

Is Chafik momenteel minister van Awqaf?

Afrux
12-09-05, 16:10
Geplaatst door Ron Haleber
Afrux, bedankt voor je verwijzing naar Mohamed Chafik!

Met name het stuk hier geeft aan dat het om een man met visie over het geheel van Marokko gaat en niet om een sektari�r...

Jammer genoeg kon hij in juni j.l. niet op het congres op de VU komen waar veel docenten van het IRCAM uit Rabat wel aanwezig waren...

In werkgroepen is er intensief over de Imazigh-cultuur en geschiedenis gedebateerd. Onder meer door Nederlandse Marokkanen en ��k door Zakya Daoud - kenster van Moh. ben Abdelkrim...

Zij was echter in besloten kring pessimistisch over de mogelijkheid van meer vrijheid voor de Imazighen, met name door de nog steeds tamelijk zwakke positie van Mo6.

Is Chafik momenteel minister van Awqaf?

Nee Chafik is met pensioen. Hij heeft nooit een politieke positie bekleed en ook niet geacceepteerd. Hij is ook nooit lid geweest van een politieke partij.

Voor je kennis:
Hij heeft in 81 een jaar vast gezet omdat hij een artikel publiceerde waarin hij Tamazight beschouwde als een volwaardige taal zoals het arabisch en het frans.

Fatima Elmernissi zet over hem: Hij heeft me vlkeugels en roots gegeven.



The Man Who Gave Me Roots and Wings and Wings
Geplaatst op 03-02-2005 (22:09)

door: Fatema Mernissi




By Fatema Mernissi

There are people who come into the world at the right time. I am one of those people. I was born in 1940, in a Morocco that believed very strongly in its Nahda. According to my favourite dictionary, 'nahda' (an Arabic word of ten mistakenly translated as Renaissance, though it has nothing to do with giving birth) means 'energy' ('at-taqa'), and the verb 'nahada' means 'to stand up' or better yet, 'to assume a fighting posture' (1).' In the Morocco of my childhood, people were convinced that they could drive out the French and Spanish troops who were colonising them and create a fabulous new future for themselves. Just as Europeans were killing each other in what they called the Second World War, Arabs were convinced that a civilisation so full of self-destructive violence could no longer dominate the world and that it was possible to escape from it. In my Morocco, the religious authorities dreamed of educated women who wore no veils, and in 1947 they opened a women's school in the Qaraouiyine, the medieval university of theology in Fez, the city where I was born (2). In my neighbourhood, an alem (a religious authority) opened one of the first private co-educational schools where, between prayers, boys and girls were asked to learn history, geography and mathematics and especially to sing and do gymnastics. It was to this school that my father sent me.

What my father had not foreseen was that colonisation was going to take a different, more insidious form: that of a Cold War or the atrophy of Arab brains, which was pre-programmed as soon as Standard Oil of California discovered oil in Saudi Arabia in 1933, and which snuffed out any dream of renewal by financing one of the great mechanisms of censure and terror in the history of humanity. (3) , An Arab power that financed democracies that liberated the brain and unleashed human capital was perceived as contrary to the interests of the American strategists who were redrawing the map of the world.' In June 1948, the American Secretary of Defence, James Forrestal told the Joint Chiefs of Staff: 'Arabia should henceforth be considered as included within the defence zone of the Western Hemisphere,' notes Antoine Basbous, the di rector of the 'Observatoire des pays arabes' and an expert on Islamism, to explain Bin Laden and the events of September 11, 2001 (4).'The war in Palestine in 1948 'sounded the first death toll for the Arab renaissance'.(5)

In 1954, adolescence was for me a chaotic crash landing into a depressed Morocco where occupation troops were still present and there was scarcely a sign of their withdrawal in 1956, the year of so-called 'independence'. The latter was no more than the draping of an apparatus of terror in amore oriental cloth; an apparatus that drew its strength from a perverse West that praised human rights in the morning and fornicated with despots in the evening. And it was precisely in 1954 that a man came into the classroom of the Middle School for Muslim Girls where I was studying and revealed a secret to me: I could continue to cultivate the dream of Nahda all by myself. Like the vestals in temples deserted by the gods.

The Young Professor Who Praised Diversity

This man's name was Mohammed Chafik. He was tall and thin, and his eyes looked into space with the intensity characteristic of visionaries; you feel you exist for them, but they are fascinated by something bigger. I later understood that his lofty carriage and his ramrod straight back proceeded from the tact that he did not move through space, as did the more mediocre among us, but through time. And his time resembled that of Albert Einstein, who reminded us that 'The distinction between past, present, and future is only an illusion, even if a stubborn one.' (6) He taught me to respect no border that affects my sovereignty as a human being, whether it be spatial, like the veil, or temporal, like the notion of progress which depreciates the past, cuts me off from millions of years and reduces my identity. Roots and wings, he constantly repeated, that is what a good teacher can give his pupil. He succeeded in helping me surmount the feeling of despair that overwhelmed my generation, surrounded as it was by a Cold War fraught with extremism, and he did so by opening up to me vast prairies of memory: 'The generations called upon to promote and manage the era of the opening up of our Maghrebin societies will recognise a historical fact that has been officially obscured for decades, if not for centuries: Punicised, Hellenised, Latinised, strongly Arabised, and then superficially Gallicised, North Africa remains fundamentally Berber.' (7) Whereas the extremists who were baying all around wanted to send me back to the mythic caliphal harem, denying me the sovereign right to move through streets and parliaments, here was a young man who came back to the city of Fez to challenge borders, destroy calendars and to invite me to roam freely through a past that escapes Saudi Arabia and the Americans who supported it!

Moreover, he was handsome, which was hardily surprising, since he came from Beni Sadden, an area in the suburbs of Fez that was famous for the beauty of its men and women. He was young, but above all dazzlingly eloquent. He came into my classroom one rainy morning in the autumn of 1954 and greeted us without smiling, which was odd in a city where politeness required one to show one's gums. He declared that he was going to teach us something I had never heard of: ' At-tarjama'. At break time I ran to the dictionary and discovered what the word meant: 'To translate someone's words ('tarjama lahu') means to explain them in another language.' (8) I closed the dictionary and took it in my arms as if it were a lover: the idea of travelling between languages enchanted me. But when class resumed, Professor Chafik told us that his translation course was going to help us move back and forth between Arabic and French. My heart sank, for I was afraid of the French; I found them cruel. As if he were reading my mind, Professor Chafik added that 'To learn the enemy's language is al ready to begin transforming him.' An unaccustomed silence came over the class: this man was speaking to us about the enemy in a different way. The other teachers, embittered by the events in Palestine, told us that to speak the enemy's language was to betray the Arab nation! This man told us the contrary! One key concept came back again and again in his course: 'Tafutah', opening up in the sense of regenerating dialogue with foreigners.

Afrux
12-09-05, 16:12
To Open Up to the Enemy is to Capture His Strength

He spoke of opening up to the other as a strategy both for surviving and for flourishing. This was the key concept in his worldview, and he never ceased to teach it. 'Clearly, it is the opening up of the mind that is at issue here. We are talking about a deliberate and sustained effort on the part of the individual to grasp the foreigner's point of view.' (9) He was to bring polemics to my school for young Muslim girls and then to Morocco as a whole, by rejecting xenophobia: '1Ishall tell these supporters of cultural xenophobia,' he later wrote with defiance, 'that I am Francophone and proud of it, without having the slightest passion for France. Like all Moroccans of my generation, I have serious reasons to execrate France and yet I do not hate it, for it is my country's weakness that makes France strong." (10) The idea of conceiving colonisation and its opposite -the liberation of individuals and peoples - in terms of a circulation of energy, rather than borders that block identities and erect exclusion, delighted Professor Chafik's female audience, which was haunted by the nightmare of a harem that the extremists were beginning to brandish. But the turmoil in the translation class suddenly over spilled into the whole school system and beyond, reaching the city's intellectual elite. For although this young professor was barely twenty years old, he was expressing dissidence based on the Arabic language and the Koran which he often cited. But to support his thesis of the secular nature of political power, which set off alarm bells among all the police watching over the world, both local and international, he touched upon a taboo: the Berber language.

To proclaim one's Berber, Kurdish or Christian identity was to weaken the Arab nation by allowing it to crumble away, cried the preachers in Saudi Arabia, who had massive resources enabling them to use the holy scripture as a strategic weapon to diffuse censorship and exclusion: 'Saudi Arabia has published 53 million copies of the Koran...(11)' Hence the danger represented by such thinkers as Mohammed Chafik, who did not draw their notions of democracy from a West contaminated by its own Cold War. Chafik's conception of democracy was rooted in a Koran which cites linguistic pluralism as one of Allah's miracles: 'Islam, as a religion and a worldview, has a very clear position regarding pluralism, be it linguistic or ethnic. The verse of the surah 'The Romans' sums it up very well: ' And among his miracles the diversity of your languages and colours. There are, truly, signs for those who know how to decode them." (12) Chafik points out that diversity, celebrated as a divine miracle in the Koran, 'is constantly reconfirmed by scientific discoveries as a manifestation of a rich and balanced environment. And little by little, humanity has become convinced that linguistic diversity enriches thought and energises culture, because each language organises reality in a different way.' (13) But the true miracle is that Mohammed Chafik's voice, as dissonant as it was, made itself heard in Morocco despite the cacophony of an Arab world deafened by the Saudi extremist media machine. Professor Chafik influenced many generations including that of the young King Mohammed VI, who was his most prominent royal student. Morocco is one of those rare countries where democratisation is currently making unprecedented progress, where Berber is recognised as one of the official languages, civil society is encouraged and women have invaded the parliament.

How can this be explained? Some people will tell you that Morocco has chosen the path of democratisation because it has no oil, but only human potential as a source of energy and wealth. Others will tell you that our democratisation is on the right path because Moroccans have had an opportunity to listen attentively to thinkers like Professor Chafik and to celebrate them as guiding lights during the darkest decades of the Cold War.

Needless to say, if you suggest to Professor Chafik that tolerance, linguistic pluralism and diversity, and the recent creation of the Royal lnstitute of Berber Culture is in some sense the realisation of the dream that he has stubbornly tried to share since he made up his mind at the age of eighteen to become a teacher, he will smile with the modesty that befits all great men and tell you that you are exaggerating. But I persist in saying so and I repeat to my teacher, Mohammed Chafik, that the audacity I have had, which has allowed me to travel the planet and discover the world for myself without being impressed by mediocre extremist propagandists, is certainly due in large measure to my grandmother Yasmina, who was illiterate, as was his own, but also and especially to the tact that he convinced me in his translation classes that I had roots and wings.

Translated from French by Steven Rendall. Prince Claus Fund for Culture and Development © 2002

Notes:
1. Ibn Manzhur, .lisan al-Arab. (The Language of the Arabs; Cairo: Dar al-Maarif, 1979), 6:456.lbn Manzhur was born in Cairo in 1232 and died in1311.

2. Photos of this event, in which the theologians invited women to share their academic space now seem almost surrealistic. Consider, for instance. the picture of Professor AbdelhadiTazi on page 182 of his book on 'The Qaraouiyine University' (Beirut: Dar al-Kitab al-Lubnani. 1972).

3. George Corm. .Le Proche Orient éclaté. (Paris: Gallimard.1991). p.63.

4. Antoine Basbous, .L. Arabie Saoudite en question. (Paris: Editions Perrin [www.editions-perrin.fr. August 2002]).

5. George Corm, .Conflits et identités au Moyen Orient: 1919-1991. (Paris: Arcantere. 1992). p. 97.

6. Quoted by Paul Davies in his book 'About Time: Einstein's Unfinished Revolution. (New York: Sirnon and Schuster, 1995). p. 70.

7. Les générations appelées a promouvoir et a gérer I'ere d.ouverture de nos sociétés maghrébines se rendront a une évidence historique officiellement occultée pendant des déciennies sinon des siecles: punicisées, hellénisée, latinisée, fortement arabisée, puis superficiellement francisée, I' Afrique du Nord demeure foncierement berbere: Mohammed Chafik, 'Le Vécu individuel d'une apparence identitaire pluridimensionnelle.. manuscript written 12 September 2002, p. 11. This manuscript was published in the daily newspaper .Le Journal'. p. 2.

8. I came across this expression again years later in .Lisan al-Arab.: .Tarjama kalamahu idha fassarahu bi-lisanin akhar: Ibn Manzhur, 'Lisan al-Arab'.

9. Mohammed Chafik, .LeVécu indiyiduel..:, p. 2.

10. Ibid., p. 10.

11. Ibid..p.10.

12. Mohammed Chafik. Al-Lugha al Amazighiya' (TheAmazigh Language; Casablanca: Le Fennec, 2(KX), p. 8. Amazigh is the name the inhabitants of North Africa. Whom the Greeks called Berbers, originally gaye themselves. Professor Chafik reminds us that among the Greeks, the word .barbaros' meant any non-Greek, whether or not civilised. See: .Le Vécu indiyiduel..., p. 1. As for the Koranic yerse cited, I giye my translation of yerse 22 of surah 'Ar-Rum': 'wa min ayatihi...ikhtilafu alsinatikum wa alwanikum. Inna fi dhalika la-ayatin li-alamin'.

13. Mohammed Chafik, . Al-Lugha al Amazighiya', p. 8.

Ron Haleber
13-09-05, 15:17
O ja, vragen over Koranteksten hebben niets te maken met Benzakour. Off-topic - ga naar: Islam en meer.

Zwarte Schaap
13-09-05, 16:01
Geplaatst door Ron Haleber
O ja, vragen over Koranteksten hebben niets te maken met Benzakour. Off-topic - ga naar: Islam en meer.

Discussie is allang beslecht, late reaktie dus.

Jammer ik had verwacht dat een islamoloog zich nuttig zou maken door leugens inzake de korancitaten te kunnen weerspreken. Helaas blijft deze islamoloog vaak alleen steken bij (arabische homo-) literatuur van zijn helden.

Ron Haleber
13-09-05, 19:30
Geplaatst door Zwarte Schaap
Discussie is allang beslecht, late reaktie dus.



Meneer is op zijn lange tenen getrapt omdat hij niet op zijn wenken bediend wordt.

Jammer voor jou, de slavernij is hier allang geleden afgeschaft. Je zult dus ergens ver hier vandaan de onbeschofte slavendrijver moeten gaan uitgangen om je slachtoffers te beledigen...! :auw2:

Zwarte Schaap
13-09-05, 19:38
Geplaatst door Ron Haleber
Meneer is op zijn lange tenen getrapt omdat hij niet op zijn wenken bediend wordt.

Jammer voor jou, de slavernij is hier allang geleden afgeschaft. Je zult dus ergens ver hier vandaan de onbeschofte slavendrijver moeten gaan uitgangen om je slachtoffers te beledigen...! :auw2:

;)

Maar effe serieus, ik wilde echt je mening als islamoloog weten inzake die korancitaten.

Ik beloof dat ik het alleen zal lezen en geen commentaar zal geven.

ronald
13-09-05, 21:59
Geplaatst door Ron Haleber
Meneer is op zijn lange tenen getrapt omdat hij niet op zijn wenken bediend wordt.

Jammer voor jou, de slavernij is hier allang geleden afgeschaft. Je zult dus ergens ver hier vandaan de onbeschofte slavendrijver moeten gaan uitgangen om je slachtoffers te beledigen...! :auw2:


Dank je, je bent de enige die er positief op reageert.

Ron Haleber
14-09-05, 09:15
Geplaatst door Zwarte Schaap
;)

Maar effe serieus, ik wilde echt je mening als islamoloog weten inzake die korancitaten.

Ik beloof dat ik het alleen zal lezen en geen commentaar zal geven.

Schaap eigenlijk heb ik om duidelijke redenen alle communicatie met je verbroken. Zeker als je geletterde joodse jongens als Ronald voor 'smoushondjes' gaat uitmaken want dat deden ze in 40-45 in Duitsland óók. Nogmaals: hou het netjes. Ook je antisemitisme moet en kun jij op een veel zakelijker manier onder woorden brengen zoals het hoort!


Ik begrijp dat jouw vraag dus serieus is dit keer. Maar hij is off-topic. En ik ga me hier niet meer verkopen als islamoloog. Je weet dat MO_NL mij vroeg om een deskundige en/of imam daarvoor te zoeken. Maar tot nu toe hoor ik na mijn pogingen niets van het bestuur...

Ik ben met een kleine club wat aan het brainstormen over zo'n figuur. Heel toevallig mailde ik net Maarten - die definitief is afgehaakt -daarover het volgende. Ik citeer het omdat het puur over zaken van maroc.nl gaat en over totaal niets privés.


Maarten, ik verwees je naar het verleden toen er nog een Maarten, een Ron en een paar anderen waren die met engelengeduld verstand en rede probeerden aan te brengen in fundie-gegil... Maar die twee heren zijn vertrokken - ik hoop dat je dat in de gaten hebt? Zet de klok eens een jaar later! Er worden allang geen goede debatten meer gevoerd op maroc.nl - het is scheld-schaap online geworden...

Het enige wat ik nog deed, was tijdens Londen een boeiend gesprek aangaan met Orakel - die zich verder ook van alles distantieert, Ik zette het op internet: http://www.ronhaleber.nl/wert.html

Dus zet daar maar je tanden in! Mijn mening komt verder overeen met wat iemand anders me al schreef over dat fundiegedoe toen we brainstormden over een deskundige en/of imam op zo'n site:


"Het gaat hier niet om serieuze moslims die ietwat zijn afgedwaald van sirat mustaqim, het gaat om voorheen straattuig dat nu een morele rechtvaardiging heeft gevonden voor gebrek aan manieren en beschaving ".

Deze centrale zin waar alles om gaat, formuleer ik wat anders, maar mijn visie komt tenslotte precies op hetzelfde neer!

Maarten, hopelijk is hiermee een groot misverstand bij jou uit de weg geruimd...?

Nog een stukje van die tekst:

"Dus dat beschavingsoffensief zie ik één marocnlcyberimammetje niet oplossen. Zijn stemmetje zal verdrinken in de zee van opruiender volk. De Zwarte Schapen brullen al over subsidiehoeren voordat de goede man zijn stalletje zal hebben opgezet.

Maar veel succes, hihi."


Schaap ik hoop dat je mijn inschatting van de situatie hier op maroc.nl nu wat duidelijker is. Ik heb tot nog toe niet de indruk dat iemand aan de vraag van MO_NL kan voldoen. En ondertussen maak jij het met je verzieken van discussies alleen maar veel erger.

Reageer dus ajb. zoals je al zei, hier maar niet op. En laat me verder maar met rust.

sjaen
14-09-05, 11:01
:wow:



:rotpc: