PDA

Bekijk Volledige Versie : Zus slachtoffer Nieuw-Buinen: geen noodweer politie



delirious
12-09-05, 09:32
NIEUW-BUINEN - Anneke van der Lei, de zus van het slachtoffer dat zaterdagnacht bij een brand in Nieuw-Buinen door de politie is neergeschoten, zegt dat de agent onnodig zijn wapen heeft gebruikt. "Mijn broer werd enorm kwaad, omdat zijn zoontje met pepperspray in het gezichtje werd gespoten. Mijn broer begon te tieren en de agent schoot zonder pardon", zei de vrouw maandagochtend.


Ze was zelf aanwezig bij het incident. Haar broer werd in zijn nek en buik geraakt en werd overgebracht naar het Martini Ziekenhuis in Groningen. Het Openbaar Ministerie in Drenthe wilde maandag niet reageren op deze lezing van het schietincident.




Brand

Zaterdagnacht brak voor de tweede keer binnen een week brand uit bij een bandengroothandel. Buurtbewoners togen naar het vuur, boos omdat zij het roet van de eerste brand nog maar amper hadden weggepoetst. "Veertien jaar geleden brak daar ook een grote brand uit. Toen was er veel schade in de buurt. Niemand heeft dit uitgekeerd gekregen. Dus de emotie was groot", schetst Van der Lei. Aangemoedigd door de omstanders gooide haar broer als sterke man een bloembak door de ruiten van het kantoor van het bandencentrum.

Pepperspray

Door dit incident kwam een agent op de broer af, die juist door een buurtgenoot in bedwang werd gehouden. "De handen van mijn broer werden op zijn rug vastgehouden. De agent wilde zien of mijn broer bewapend was en wilde die handen zien", vertelt de zus. De agent spoot volgens haar met pepperspray. "Hij raakte mijn broer niet, wel zijn zoontje en de man die hem vasthield. Toen werd hij wild en stormde op de agent af".

Bil

Zes schoten volgden, volgens het verhaal van Van der Lei. Eén kogel schampte de bil van een vrouw die met een huilend kind op de arm wegrende van het incident. "Die vrouw is 's middags nog naar het ziekenhuis geweest om zich te laten behandelen", zegt de zus.

Zij zegt zich te hebben ontfermd over haar broer die bloedend op de grond lag: "Ik hoorde een agent paniekerig roepen: 'Ik heb iemand gedood'. Er stonden meer agenten, die kwamen toen pas in actie. Mijn broer zou een mes hebben gehad. Dat is niet zo. Hij had een klein mesje aan zijn riem hangen. Die is van de riem gescheurd en lag onder hem".

Woedend

Van der Lei is woedend op justitie en politie: Voor haar is de kous niet af. "Ik ga aangifte doen en vraag de buurtbewoners dit ook te doen. Die agent heeft als een wilde geschoten en er liepen kinderen rond bij de brand. Levensgevaarlijk." De toestand van haar broer is stabiel. "Hij heeft veel pijn, één kogel zit nog bij zijn nekwervel, die kunnen de artsen niet verwijderen", zegt de zus. "In het ziekenhuis zeiden ze al dat een ander dit niet had overleefd. Mijn broer heeft een hele grote engel op zijn schouder gehad".


nu.nl