PDA

Bekijk Volledige Versie : Zembla: Voetballers met twee paspoorten!



RinC
12-09-05, 20:28
Ugur Yildirim, speler van SC Heerenveen en in het bezit van zowel een Nederlands als een Turks paspoort, werd wekenlang heen en weer geslingerd. Telkens stelde hij de keuze uit en zijn dilemma werd nationaal gespreksonderwerp. Maar uiteindelijk koos Yildirim voor het Nederlands elftal van bondscoach Marco van Basten en niet voor Turkije, het land van zijn ouders. Tot op heden heeft hij één duel met het Nederlands elftal gespeeld, begin februari tegen Engeland. Ook Khalid Boulahrouz (HSV Hamburg) koos voor Nederland. Maar Ali Boussaboun (aanvaller van Feijenoord) en Khalid Sinouh (tot voor kort doelman bij RKC) kozen voor Marokko. In 'Zembla' het verhaal over voetballers met twee paspoorten. Maandag 12 september, bij de VARA/NPS op Nederland 3.

Khalid Boulahrouz, geboren in Nederland en in het bezit van een Nederlands en Marokkaans paspoort, werd door Van Basten geselecteerd. Precies een jaar geleden maakte hij zijn debuut voor Oranje in de wedstrijd tegen Liechtenstein. Inmiddels heeft hij - de wedstrijd tegen Andorra meegerekend - acht interlands voor Oranje op zijn naam staan en is hij uitgegroeid tot een vaste kracht in het elftal van Van Basten.

Ook al zijn ze in Nederland geboren, volgens de Marokkaanse en Turkse wet gelden de spelers met ouders uit die landen óók als Marokkaans of Turks staatsburger. En dus kan het voorkomen dat er, wanneer er twee bondscoaches van twee verschillende landen aankloppen, een keuze gemaakt moet worden voor het geboorteland of voor het land van hun ouders.
In 'Zembla' praten vier topvoetballers openhartig over hun achtergrond, over de Islam en over het verlangen ooit in het land van hun ouders te wonen omdat Nederland volgens hen is veranderd sinds de moord op Theo van Gogh. Zo reisde 'Zembla' mee naar Marokko met Ali Boussaboun en Khalid Sinouh. Ze spelen daar het kwalificatieduel tegen Malawi. Duidelijk wordt dat de verafgoding van voetballers in Marokko veel verder gaat dan de bewondering voor Nederlandse spelers. Wanneer Ali Boussaboun de dag na de wedstrijd op de markt van Marakkech loopt en door fans wordt herkend, stroomt die bijna leeg en wil iedereen een glimp opvangen van de aanvaller van Marokko. Is hij in Nederland bij Feijenoord één van de elf, in Marokko wordt hij behandeld als een halfgod. Boussaboun zegt dan ook dat hij na zijn voetbalcarrière naar Marokko zal emigreren.

Samenstelling en regie: Bernard Krikke.
Research: Marjon van Essen, eindredactie: Kees Driehuis.


http://redir.vara.nl/zembla

Maggie
12-09-05, 20:30
Ik dacht woensdag pas! :eek:


Ik ga kijken. :D

Commeilfaut
12-09-05, 21:00
Sinouh is een eikel. Als hij de kans had om voor het Nederlands Elftal te kiezen had hij dat zondermeer gedaan. Nu mag die B-keeper voor een B-elftal spelen en is hij jaloers op iemand met werkelijk voetbaltalent.

delirious
12-09-05, 21:01
Khalid Boulahrouz :duim:

Commeilfaut
12-09-05, 21:02
Geplaatst door delirious
Khalid Boulahrouz :duim:

Yep! Superbig thumb up!

Don Vito
12-09-05, 22:22
als het een crimineel was dan was het een marokkaan, maar nu is ie natuurlijk een op en top hollander!

assassijn
12-09-05, 22:49
Goede docu. Kan nu ook absoluut meer respect opbrengen voor Boulahrouz, en begrijp waarom hij heeft gekozen voor NL.

delirious
12-09-05, 22:50
Geplaatst door assassijn
Goede docu. Kan nu ook absoluut meer respect opbrengen voor Boulahrouz, en begrijp waarom hij heeft gekozen voor NL.

Me 2.

Spitsboef
12-09-05, 22:50
Geplaatst door assassijn
Goede docu. Kan nu ook absoluut meer respect opbrengen voor Boulahrouz, en begrijp waarom hij heeft gekozen voor NL.
Yep.
me 2 :)

Oeroeboeroe
13-09-05, 00:48
Geplaatst door delirious
Khalid Boulahrouz :duim:

Gaat met Van der Vaart hoge ogen gooien in de Bundesliga dit jaar. :chef:

barfly
13-09-05, 07:25
Geplaatst door Don Vito
als het een crimineel was dan was het een marokkaan, maar nu is ie natuurlijk een op en top hollander!

Onzin, Boulahrouz blijft gewoon een Marokkaan zoals zoveel in Nederland maar wel een die straks werekdkampioen is. En omdat ie een geweldige verdediger is zal hij het respect van veel Nederlanders winnen. Niets meer en niets minder.

observer
13-09-05, 08:25
het is natuurlijk ook een logische keuze

spelers als bousabon hoeven maar naar het lijstje te kijken en zien vervolgens dat oranje genoeg aanvallers heeft om de engelsen en duitsers ook te voorzien

bedoel na van nistelrooy kuyt makaay robben van persie (kalou) vennegoor castelen babel etcetc kun je als aanvaller beter maar geen nederlander zijn

boulahrouz echter kan naar het lijstje kijken en ziet maar beperkte concurrentie en dan is het een simpele keuze

sinouh ach zoals al eerder gezegd b keeper, nu moet is zeggen dat marokko net als bv frankrijk vaak van die rare ballengrabbelaars heeft die superreddingen met knullige missers afwisselen

RinC
13-09-05, 08:42
Geplaatst door observer
het is natuurlijk ook een logische keuze

spelers als bousabon hoeven maar naar het lijstje te kijken en zien vervolgens dat oranje genoeg aanvallers heeft om de engelsen en duitsers ook te voorzien

bedoel na van nistelrooy kuyt makaay robben van persie (kalou) vennegoor castelen babel etcetc kun je als aanvaller beter maar geen nederlander zijn

boulahrouz echter kan naar het lijstje kijken en ziet maar beperkte concurrentie en dan is het een simpele keuze

sinouh ach zoals al eerder gezegd b keeper, nu moet is zeggen dat marokko net als bv frankrijk vaak van die rare ballengrabbelaars heeft die superreddingen met knullige missers afwisselen

Nu zal Yildirim (beste assistgever van NL) nooit meer gevraagd worden voor Oranje en zal ook niet meer spelen voor Turkije omdat hij al een keer voor Oranje uitkwam. Dat zijn de consequenties.

Oeroeboeroe
13-09-05, 09:16
Geplaatst door RinC
Nu zal Yildirim (beste assistgever van NL) nooit meer gevraagd worden voor Oranje en zal ook niet meer spelen voor Turkije omdat hij al een keer voor Oranje uitkwam. Dat zijn de consequenties.

Klopt, maar dat kan dus ook andersom. 1x spelen voor Turkije, niet meer kunnen spelen voor NL, nieuwe bondscoach Turkije, Yildrim exit.

Bovendien denk ik dat ie zijn laatste interland nog niet heeft gespeeld. :rolleyes:

Afrux
13-09-05, 09:46
Geplaatst door assassijn
Goede docu. Kan nu ook absoluut meer respect opbrengen voor Boulahrouz, en begrijp waarom hij heeft gekozen voor NL.

Hij was de enige die een beetje intellect itstraalde. De discussies met de twee andere, vooral die scheinheilige Sinouh, waren erg oppervlakkig, vooral als het om geld ging.

assassijn
13-09-05, 09:55
Geplaatst door Afrux
Hij was de enige die een beetje intellect itstraalde. De discussies met de twee andere, vooral die scheinheilige Sinouh, waren erg oppervlakkig, vooral als het om geld ging.

Waarschijnlijk omdat Sinouh een Arabische teringlijerT is....de hond.

Afrux
13-09-05, 09:59
Geplaatst door assassijn
Waarschijnlijk omdat Sinouh een Arabische teringlijerT is....de hond.

Is hij ARabisch? Zij naam doet vermoeden van niet...

Commeilfaut
13-09-05, 10:03
Geplaatst door Afrux
Is hij ARabisch? Zij naam doet vermoeden van niet...

Hij is Arabisch. Je ruikt het. De tering straalt er van af bij hem. Zie je dat dan niet, Überberber die je bent?

assassijn
13-09-05, 10:04
Geplaatst door Afrux
Is hij ARabisch? Zij naam doet vermoeden van niet...

Hij denkt van wel, net als alle andere "Arabieren" in Marokko die denken dat ze Arabisch zijn. Ze weten alleen zelf nog niet dat de eerste mens Amazigh was, en dat iedereen in Afrika en Europa Amazigh is.
De honden!.

Commeilfaut
13-09-05, 10:07
Geplaatst door assassijn
, en dat iedereen in Afrika en Europa Amazigh is.
De honden!.

G'd is een Amazigh... Hij heeft een tijd als gastarbeider in de Hoogovens gewerkt. Na zijn pensionering is hij teruggekeerd naar Al-Hoceima en heeft er een beach-ressort opgezet. Loopt goed, moet ik zeggen.

Afrux
13-09-05, 10:08
Geplaatst door Commeilfaut
Hij is Arabisch. Je ruikt het. De tering straalt er van af bij hem. Zie je dat dan niet, �berberber die je bent?

In dat geval zou je hem eerder een gearabiseerde kunnen noemen. vergeet niet dat Ddarija geen arabisch is maar meer een gemixte taal.

Ik ken ze alle drie niet, sterker nog ik wist pas gisteren dat die een voor Nederland speelde en die andere twee voor Marokko. Dat je iemand als verrader ziet die durft een eigen keuze te maken vond een domme reactie van die Sinnouh.

Is Zidane (berber) ook een verrader?

Commeilfaut
13-09-05, 10:09
Geplaatst door Afrux


Is Zidane (berber) ook een verrader?

Nee erger... Zidane is een leernicht.

delirious
13-09-05, 10:16
Geplaatst door assassijn
Hij denkt van wel, net als alle andere "Arabieren" in Marokko die denken dat ze Arabisch zijn. Ze weten alleen zelf nog niet dat de eerste mens Amazigh was, en dat iedereen in Afrika en Europa Amazigh is.
De honden!.



:fplet: :haha: Fokking hell, dit is nie goed.

Afrux
13-09-05, 10:24
[QUOTE]Geplaatst door delirious
:fplet: :haha: Fokking hell, dit is nie goed. [/QUOTEVol;gens mij is hij ook zo een Amazigh die worstelt met zijn identiteit... die heb je heel veel en dan ga je dit soort onzin uitkramen..

Het is altijd hetzelfde lied (in tamazight zeggen we het lied van een aghyur). Zij proberen altijd het Arabisch erbij te halen..

Wetenschappers en historici zijn het overeens dat minstens 98% van de Marokkaanen van Amazigh afkomst is. Het is een feit. Maar dan om onzin te vertellen over de eerste amazigh mens en europa getuigt van een minderwaardigheidscomplex van de eerste orde.

Delirious: Dit soort mensen heb je ook en zal je houden... helaas...

assassijn
13-09-05, 10:28
Geplaatst door Afrux
[QUOTE]Geplaatst door delirious
:fplet: :haha: Fokking hell, dit is nie goed. [/QUOTEVol;gens mij is hij ook zo een Amazigh die worstelt met zijn identiteit... die heb je heel veel en dan ga je dit soort onzin uitkramen..

Het is altijd hetzelfde lied (in tamazight zeggen we het lied van een aghyur). Zij proberen altijd het Arabisch erbij te halen..

Wetenschappers en historici zijn het overeens dat minstens 98% van de Marokkaanen van Amazigh afkomst is. Het is een feit. Maar dan om onzin te vertellen over de eerste amazigh mens en europa getuigt van een minderwaardigheidscomplex van de eerste orde.

Delirious: Dit soort mensen heb je ook en zal je houden... helaas...

Je kent je eigen geschiedenis niet eens nep-Amazigh. Volgens mij ben jij zo'n gearabiseerde Amazigh die leugens in de wereld helpt over Imazighen.
Zoals je weet was het verloren volk van Atlantis ook Amazigh, en zijn de Grieken en Romeinen ook Imazighen.
De vandalen die hier huishielden hebben hun naam te danken aan de Imazighen.

Commeilfaut
13-09-05, 10:29
Geplaatst door assassijn

De vandalen die hier huishielden hebben hun naam te danken aan de Imazighen.

Oh?

Afrux
13-09-05, 10:33
Geplaatst door assassijn
Je kent je eigen geschiedenis niet eens nep-Amazigh. Volgens mij ben jij zo'n gearabiseerde Amazigh die leugens in de wereld helpt over Imazighen.
Zoals je weet was het verloren volk van Atlantis ook Amazigh, en zijn de Grieken en Romeinen ook Imazighen.
De vandalen die hier huishielden hebben hun naam te danken aan de Imazighen.

Wat ik weet is dat de Imazighen de vandalen vandalus noemden vandaar de naam Andalus.. dat ze Imazighn waren!!!!

Ja ik ben een gearabiseerde, maar ik voel me Amazigh.

assassijn
13-09-05, 10:37
Geplaatst door Commeilfaut
Oh?

Imazighen zijn de nakomelingen van de Germaanse Vandalen.

Commeilfaut
13-09-05, 10:39
Geplaatst door assassijn
Imazighen zijn de nakomelingen van de Germaanse Vandalen.

Oh?




NIet teveel geloof gehecht aan Mein Kampf, denk je?

Don Vito
13-09-05, 10:44
Bladiblabla

wat ik mij laatste tijd realiseer dat wij Marokkanen in het algemeen ALLEMAAL een KUT volk zijn.

Amazight tot sjel7, se7rawi allemaal, la khliha sel3a

Commeilfaut
13-09-05, 10:47
Geplaatst door Don Vito
Bladiblabla

wat ik mij laatste tijd realiseer dat wij Marokkanen in het algemeen ALLEMAAL een KUT volk zijn.

Amazight tot sjel7, se7rawi allemaal, la khliha sel3a


Nee, Italo-Amerikanen zijn lekker.

delirious
13-09-05, 10:55
Geplaatst door Afrux
[QUOTE]Geplaatst door delirious
:fplet: :haha: Fokking hell, dit is nie goed. [/QUOTEVol;gens mij is hij ook zo een Amazigh die worstelt met zijn identiteit... die heb je heel veel en dan ga je dit soort onzin uitkramen..

Het is altijd hetzelfde lied (in tamazight zeggen we het lied van een aghyur). Zij proberen altijd het Arabisch erbij te halen..

Wetenschappers en historici zijn het overeens dat minstens 98% van de Marokkaanen van Amazigh afkomst is. Het is een feit. Maar dan om onzin te vertellen over de eerste amazigh mens en europa getuigt van een minderwaardigheidscomplex van de eerste orde.

Delirious: Dit soort mensen heb je ook en zal je houden... helaas...

Ben zelf geen Amazigh Afrux, en voor mij is iedereen gelijk Arabier of Amazigh, of het nu 98% of 10%.
Denk dat je er teveel een onnodige issue van maakt.

Ik snap assassijns sarcasme wel.