PDA

Bekijk Volledige Versie : Burgemeester Zaanstad stapt op door liefdesaffaire



Bofko
13-09-05, 09:43
ZAANDAM (ANP) - Burgemeester H. Meijdam van de gemeente Zaandstad stapt op. Dat heeft hij maandag bekendgemaakt. Hij besloot weg te gaan na publicaties over het vertrek van gemeentesecretaris M. Overmars, met wie hij een relatie heeft.

Afgelopen weekeinde lekten notulen uit over de regeling van Overmars waarin werd gesproken over een vertrekpremie van maximaal 200.000 euro.
De gemeentesecretaris nam ontslag nadat uitlekte dat zij een relatie heeft met de burgemeester. Haar geliefde volgt haar nu. Zijn burgemeesterschap in Zaanstad was van korte duur, want hij zat pas sinds januari in de gemeente. Overigens is zijn vertrek vrijwillig, van de wethouders mocht hij aanblijven.
,,Op het moment dat er over je gekletst wordt, tast dat je gezag aan'', lichtte hij toe. ,,Ik heb niks fout gedaan. Mijn geloofwaardigheid is niet in het geding, maar het gaat hier niet alleen om de feiten maar ook over de beleving van de feiten.''

Teleurstelling
Loco-burgemeester J. Schouten zei het vertrek van Meijdam te betreuren. ,,We verliezen een goede burgemeester. Het is uitermate teleurstellend dat een partij uit de gemeenteraad met de notulen naar een krant gaat.'' Zij doelde daarmee op raadslid L. Bertholet van de partij Zaanstad Transparant, die notulen van een vertrouwelijke bespreking liet uitlekken. ,,Als wij op zo'n manier met elkaar omgaan, komen we nooit een steek verder.''
Meijdam en Overmars zijn volgens Schouten persoonlijk zo beschadigd dat ze niet meer normaal door de stad kunnen lopen. Zij wilde verder niks zeggen over de vertrekregeling. ,,Zaken die de persoonlijke levenssfeer treffen, daar hoeven wij geen mededelingen over te doen.''
Meijdam toonde zich aangeslagen over de affaire. ,,Ik heb leukere dagen gekend'', zei hij. ,,Ik heb altijd politiek bedreven op de rand van de afgrond, dan weet je dat er een bananenschil op de grond ligt en daar ben ik nu over uitgegleden.''

home.nl

Oeroeboeroe
13-09-05, 11:48
Geplaatst door Bofko
Afgelopen weekeinde lekten notulen uit over de regeling van Overmars waarin werd gesproken over een vertrekpremie van maximaal 200.000 euro.

Driewerf bah. :mrt:

TonH
13-09-05, 11:54
Geplaatst door Bofko
Zij wilde verder niks zeggen over de vertrekregeling. ,,Zaken die de persoonlijke levenssfeer treffen, daar hoeven wij geen mededelingen over te doen.''

Wat een onzin... die vertrekregeling gaat de Zaanse burger NOG een keer tonnen kosten en valt dus NIET onder de persoonlijke levenssfeer.

Perfers systeen van graaiende bestuurders die zelf opstappen en dan nog dikke wachtgelden krijgen ook...

TonH
13-09-05, 12:10
Recht op 6 jaar wachtgeld provincie
Ex-burgemeester Henry Meijdam van Zaanstad heeft recht op wachtgeld van de provincie Noord-Holland.
Een woordvoerder van de provincie zegt dinsdag dat Meijdam maximaal zes jaar gebruik kan maken van deze regeling. Deze geldt vanaf het moment van vertrek als gedeputeerde. Tot hij ander werk heeft, krijgt hij in het 1e jaar 80%, en daarna 70% van zijn laatste salaris.
VVD'er Meijdam is 12 jaar gedeputeerde in Noord-Holland geweest. Hij trad maandag af als burgemeester vanwege de commotie die ontstond door zijn relatie met gemeentesecretaris Overmars. De baan bekleedde hij sinds begin januari.

AT5-text



:schok: Foutje, alle Noord-Hollanders zijn ook de l*l....

observer
13-09-05, 12:17
inmiddels is de zaak wat duidelijker

toen de burgermeester en zijn vriendin de raad inlichten hebben ze aangeboden dat ze beiden gingen solliciteren, als de raad dat goedvond zouden de kosten nul zijn omdat beide (goedfunctionerende) gewoon in de tussentijd hun werk zouden blijven doen tot ze een andere functie konden vinden

de raad vond dat onaanvaardbaar en er moest er 1 verdwijnen, iemand op die manier eruitwerken kost geld (overigens is het MAXIMAAL 2 ton als ze geen ander werk vind)

toen de raad ook nog dat naarbuiten bracht alsof de burgermeester en zijn vriendin profiteurs waren, en vervolgens hem vroegen te verklaren dat het stuk met het solliciteren nooit gebeurd was heeft hij ontslag genomen om de waarheid te kunnen vertellen (doordat hij zelf gegaan is krijgt hij dus geen wachtgeld)

TonH
13-09-05, 12:21
Geplaatst door observer
inmiddels is de zaak wat duidelijker

toen de burgermeester en zijn vriendin de raad inlichten hebben ze aangeboden dat ze beiden gingen solliciteren, als de raad dat goedvond zouden de kosten nul zijn omdat beide (goedfunctionerende) gewoon in de tussentijd hun werk zouden blijven doen tot ze een andere functie konden vinden

de raad vond dat onaanvaardbaar en er moest er 1 verdwijnen, iemand op die manier eruitwerken kost geld (overigens is het MAXIMAAL 2 ton als ze geen ander werk vind)

toen de raad ook nog dat naarbuiten bracht alsof de burgermeester en zijn vriendin profiteurs waren, en vervolgens hem vroegen te verklaren dat het stuk met het solliciteren nooit gebeurd was heeft hij ontslag genomen om de waarheid te kunnen vertellen (doordat hij zelf gegaan is krijgt hij dus geen wachtgeld)

Heb je een bron?

Dat van dat wachtgeld als burgemeester moeten we nog even afwachten, volgens mij... Hij heeft nu vast een verzoek om ontslag ingediend bij BiZa. Remkes heeft er een handje van om dan 'eervol ontslag' te verlenen, zoals bij die stelende burgemeester. Die laatste heeft daarmee gewoon recht op wachtgeld.

Tafrout
13-09-05, 12:23
Begrijp dit totaal niet.

Hij heeft uit zichzelf ontslag genomen en krijgt nog een wachtgeldregeling van 6 jaar????

Voor gewone burgers geldt als je ontslag neemt dat je geen recht meer hebt op een WW-uitkering omdat je door eigen toedoen een inkomen mist en je dan automatisch terugvalt op een WWB-uitkering waarop je ook een sanctie krijgt omdat je door eigen toedoen zonder baan zit.

Kan iemand dit verhelderen?

TonH
13-09-05, 12:29
Geplaatst door Tafrout
Begrijp dit totaal niet.

Hij heeft uit zichzelf ontslag genomen en krijgt nog een wachtgeldregeling van 6 jaar????

Voor gewone burgers geldt als je ontslag neemt dat je geen recht meer hebt op een WW-uitkering omdat je door eigen toedoen een inkomen mist en je dan automatisch terugvalt op een WWB-uitkering waarop je ook een sanctie krijgt omdat je door eigen toedoen zonder baan zit.

Kan iemand dit verhelderen?

Observer en ik hebben daar een kleine verschil van mening over... :D

Maar dat is ook mijn punt...

observer
13-09-05, 14:01
Geplaatst door TonH
Heb je een bron?

Dat van dat wachtgeld als burgemeester moeten we nog even afwachten, volgens mij... Hij heeft nu vast een verzoek om ontslag ingediend bij BiZa. Remkes heeft er een handje van om dan 'eervol ontslag' te verlenen, zoals bij die stelende burgemeester. Die laatste heeft daarmee gewoon recht op wachtgeld. hij is gisteren bij barend en van dorp en het oog op morgen geweest en de correspondentie is inmiddels ook vrijgegeven

Bofko
13-09-05, 14:03
Geplaatst door observer
hij is gisteren bij barend en van dorp en het oog op morgen geweest en de correspondentie is inmiddels ook vrijgegeven

Deze affaire begint Prins Charles-achtige proporties aan te nemen.

waterfiets
13-09-05, 14:54
Geplaatst door Tafrout

Kan iemand dit verhelderen?

Waarschijnlijk is er een aparte regeling voor politici. Niet zo vreemd omdat het risico 'af te branden' veel groter is dan voor ambtenaren. Ik heb er ook helemaal geen moeite mee want die vent is waarschijnlijk binnen een half jaar weer aan de slag. Maar waarom die partijen daar sowieso hebben aangedrongen op onmiddelijk vertrek? Let wel ... de burgemeester en Overmars hebben beiden aangeboden om vanuit hun huidige baan te solliciteren naar een nieuwe baan. Dan had het de gemeenschap niks gekost. Dat vind ik al vrij genereus want waarom moeten die mensen sowieso al opstappen?

TonH
13-09-05, 19:35
Geplaatst door waterfiets
Waarschijnlijk is er een aparte regeling voor politici. Niet zo vreemd omdat het risico 'af te branden' veel groter is dan voor ambtenaren. Ik heb er ook helemaal geen moeite mee want die vent is waarschijnlijk binnen een half jaar weer aan de slag. Maar waarom die partijen daar sowieso hebben aangedrongen op onmiddelijk vertrek? Let wel ... de burgemeester en Overmars hebben beiden aangeboden om vanuit hun huidige baan te solliciteren naar een nieuwe baan. Dan had het de gemeenschap niks gekost. Dat vind ik al vrij genereus want waarom moeten die mensen sowieso al opstappen?

Nee, een aparte regeling voor bestuurders... Dat politici een aparte regeling hebben vind ik nog niet eens zo gek. Want je hebt gelijk, dat zij risico's lopen... Het kan tenslotte zelfs zo zijn, dat je na een dag al weer op straat staat. Verder is de arbeidsmarkt voor bijvoorbeeld ex-wethouders en kamerleden belabberd, anders dan de door vrindjes toegespeelde snoepbaantjes, maar het bedrijfsleven wil die mensen meestal niet hebben.
Maar waarom burgemeester en commissarissen van de koningingin (ok, hier staan her en der wat te veel letters in, sorry :moe: ) ook zo'n regeling moeten hebben ontgaat me. Ze zijn aan niemand verantwoording verschuldigd, zijn niet gekozen en nemen gewoon ontslag...

Het verdere verhaal is natuurlijk te gek voor woorden, wanneer het waar is. Dan is ook die gemeenteraad geen knip voor de neus waard en zouden ze allemaal, zonder wachtgeld, moeten opstappen... :moe: