PDA

Bekijk Volledige Versie : Controverse groeit rond Amerika-single



Wide-O
15-09-05, 08:19
Controverse groeit rond Amerika-single Raymond van het Groenewoud
'Ik vermoed dat de VS wel tegen een stootje kunnen'

© VUM

BRUSSEL - De single ,,Weg met Amerika'' lag wekenlang onopgemerkt bij de radio's, maar sinds hij vorige week vrijdag tijdens ,,Wilde geruchten'' werd gedraaid, is het hek van de dam. Raymond van het Groenewoud is een racist, die niet over Marokkanen zou durven schrijven wat hij over Amerikanen schrijf: zo kunt u ook op onze website lezen.

,,Ik schrik ook wel een beetje van de reacties'', zegt Raymond aan de telefoon. ,,Zelf wou ik eindelijk 's zeggen wat iedereen denkt, en die reactie krijg ik ook vaak: 'goed dat iemand dit eens luidop zegt'. Maar er zijn ook veel negatieve reacties, ja. Het verbaast me vooral dat mensen de moeite doen om zo hard te reageren op een muis die piept tegen een olifant.''

Met het nummer ,,Italianen'' veroorzaakte hij jaren geleden een gelijkaardige buzz . ,,Voor 'Italianen' had ik alle clichés over Italianen verzameld en degenen die op de muziek pasten, opgesomd. ,,Weg met Amerika'' is meer privé-ergernis over de culturele en economische terreur van de VS. Ik vind het triest te constateren dat we een satellietstaat van de VS zijn geworden, dat we ons verlustigen met het imiteren van Amerikaanse voorbeelden. Ik vind het niet prettig te weten hoe CNN opereert. Ik weet hoe grote Amerikaanse firma's muziekfestivals opkopen om er daarna de lakens uit te delen. Ik heb mijn bekomst van al die lompe rapnummers. De cultus van de oneliner steekt me ook tegen. Ik herinner me onze eigenste Siegfried Bracke die in Humo vertelde 'als je het niet gezegd krijgt in dertig seconden, moet je misschien niet op tv komen'. Daar sta ik heel huiverachtig tegenover. Houd ik een pleidooi voor onze culturele identiteit? Voor zover die bestaat, zeer zeker.''

Hij weet dat hij zich blootstelt aan het verwijt dat dit niet allemaal uitgelegd wordt in het nummer. ,,Je kunt geen stelling innemen als je rekening houdt met alle individuen en nuances. Veel rappers balen van dezelfde machtswellust van het grote geld als ik; de bewoners van New Orleans zijn slachtoffer van gebeurtenissen die in het verlengde liggen van de verwijten in mijn lied. Dat valt in de tekst meer tussen de lijnen te lezen dan letterlijk, dat is het gevaar. De goede verstaander begrijpt dat ik niet het hele continent en al zijn bewoners wil laten onderlopen.''

Maar wat is het verschil tussen het cliché van de luidruchtige Amerikaan en dat van de criminele Marokkaan? ,,Het verschil is dat Marokkanen het in mijn ogen al moeilijk genoeg hebben, terwijl ik vermoed dat de VS wel tegen een stootje kunnen.'' Ondertussen wordt het gastenboek op zijn eigen website overspoeld met zowel steunbetuigingen als boze reacties. ,,Waarbij ik toch moet opmerken dat de ergste vuilspuiterij steevast anoniem is. Ik krijg vreemde reacties: 'ga maar bij de Marokkanen wonen', bijvoorbeeld. Of andere niet ter zake doende opmerkingen, zoals 'de Amerikanen hebben ons in 1945 wel bevrijd'. Je kunt daar ten eerste veel kanttekeningen bij maken, maar vooral zie ik het verband niet. Ik lees de reacties niet elke dag: ik moet ook nog leven.''

Misschien komt de verontwaardiging wel van Vlamingen die een paar dagen geleden nog aan Bush-bashing deden, maar nu partij trekken voor de underdog ? ,,Zou kunnen. Ik heb ook al ervaren dat lachen met het gezag niet in goede aarde valt. De Vlaming is wat dat betreft gespleten: zelf is hij vaak heel korzelig tegenover het gezag, maar hij heeft er wel een angstig respect voor. Je kunt niet ongestraft stout zijn, maar het is heel vaak leuk.''


15/09/2005 Inge Schelstraete

©Copyright De Standaard

Wide-O
15-09-05, 08:25
Stukje van de tekst: (lyrics ;) )

Hamburgers en cola, ja dat wist u al.
Maar kent u ook de oorzaak van het algemeen verval?
Kortzichtig denken, luidruchtig spreken, eeuwig in oneliners blijven steken.

Weg met Amerika!
Weg met die boeren van Amerika!
Weg met Amerika!
Weg met het kolonialisme van Amerika!

Weg met dat lelijke knauwende Engels.
Al die Angelsaksische pretentie, arrogantie.
Ja, een gloeiende pook in hun gat, en dat is dat! [...]

Die dwaze macho's, moh vent moh vent,
die spelen nu al 60 jaar politieagent. [...]
Ik ben van het Belgische, het Europese panel,
en ik verzoek u: clear my channel! [...])

ferrari
15-09-05, 08:28
Geplaatst door Wide-O
Stukje van de tekst: (lyrics ;) )

Hamburgers en cola, ja dat wist u al.
Maar kent u ook de oorzaak van het algemeen verval?
Kortzichtig denken, luidruchtig spreken, eeuwig in oneliners blijven steken.

Weg met Amerika!
Weg met die boeren van Amerika!
Weg met Amerika!
Weg met het kolonialisme van Amerika!

Weg met dat lelijke knauwende Engels.
Al die Angelsaksische pretentie, arrogantie.
Ja, een gloeiende pook in hun gat, en dat is dat! [...]

Die dwaze macho's, moh vent moh vent,
die spelen nu al 60 jaar politieagent. [...]
Ik ben van het Belgische, het Europese panel,
en ik verzoek u: clear my channel! [...])

Ja, ik geef toe: hier kunnen Amerikaanse liedjes niet tegenop.
Cole Porter, eat your heart out :maf:

waterfiets
15-09-05, 08:47
Leuk liedje toch? De gemiddelde rapper is heel wat grover. Maar omdat dit toevallig over amerika gaat zou het een probleem moeten zijn?

DeStorthoop
15-09-05, 09:33
Ik vat dat gedoe over marokkanen niet helemaal. Staat die van het Groenewoud in vlaanderen bekend als een vlaams-blokker of zoiets?

Wide-O
15-09-05, 09:38
Geplaatst door DeStorthoop
Ik vat dat gedoe over marokkanen niet helemaal. Staat die van het Groenewoud in vlaanderen bekend als een vlaams-blokker of zoiets?

Nee, helemaal niet - integendeel.

Maar hij is wel een geimporteerde Hollander ;)

waterfiets
15-09-05, 10:03
Geplaatst door DeStorthoop
Ik vat dat gedoe over marokkanen niet helemaal. Staat die van het Groenewoud in vlaanderen bekend als een vlaams-blokker of zoiets?

Ik denk dat de Vlaams Blokkers hem kwalijk nemen dat hij niet van die kritische teksten over Marokkanen schrijft ...

Wortel
15-09-05, 10:12
Er lijkt me niks mis met die tekst van van het Groenewoud. Dit lijkt me een iets gechargeerde vorm van ongenoegen over de arrogantie van de macht en de vervlakking die door al die veramerikanisering in de wereld wordt veroorzaakt. Hier botsen vrijheid van meningsuiting en de hysterie van het moment weer eens.
Destijds verklaarde Dave Hill van de engelse band Slade: "To hell with America". Geen haan die ernaar kraaide.

Net zomin als de vrouwenbeweging er een haan naar kraaide toen Raymond van het Groenewoud zijn "Meisjes" zong.
en in mijn eigen band zing ik regelmatig:
"Saddam Hoessein en Bin Laden zet ik onder een bommendouche,
maar liegen kan ik beter en mijn naam is Georgie Bush"

~Panthera~
15-09-05, 10:15
Geplaatst door Wortel
Er lijkt me niks mis met die tekst van van het Groenewoud. Dit lijkt me een iets gechargeerde vorm van ongenoegen over de arrogantie van de macht en de vervlakking die door al die veramerikanisering in de wereld wordt veroorzaakt. Hier botsen vrijheid van meningsuiting en de hysterie van het moment weer eens.
Destijds verklaarde Dave Hill van de engelse band Slade: "To hell with America". Geen haan die ernaar kraaide.

Net zomin als de vrouwenbeweging er een haan naar kraaide toen Raymond van het Groenewoud zijn "Meisjes" zong.
en in mijn eigen band zing ik regelmatig:
"Saddam Hoessein en Bin Laden zet ik onder een bommendouche,
maar liegen kan ik beter en mijn naam is Georgie Bush"



:hihi: right on !! :duim:

Wortel
15-09-05, 10:19
Dank je, Panthera
En met een knipoog naar die topic over de vastgezette meneer Wolfs. Ik zing dat %#W##$ ook hardop in Rotterdam!!

DeStorthoop
15-09-05, 10:21
Geplaatst door Wide-O
Nee, helemaal niet - integendeel.

Maar hij is wel een geimporteerde Hollander ;)

Dat maakt 'm verdacht, logisch. :D

Maar waarom er bij kritiek op een etnisch Nederlandse Belg die een nummer over Amerika schrijft Marokkanen betrokken moeten worden ontgaat me. En al helemaal waarom De Standaard daarin meegaat.

Wide-O
15-09-05, 10:21
Geplaatst door Wortel
Dank je, Panthera
En met een knipoog naar die topic over de vastgezette meneer Wolfs. Ik zing dat %#W##$ ook hardop in Rotterdam!!

Ik kom je wel een keer bezoeken :D En geen zeepjes oprapen :o

~Panthera~
15-09-05, 10:23
Geplaatst door Wortel
Dank je, Panthera
En met een knipoog naar die topic over de vastgezette meneer Wolfs. Ik zing dat %#W##$ ook hardop in Rotterdam!!


Oh boy, Wortel; naar welke gevangenis sturen we je post eerdaags ? :schok:
Dan weten we dat alvast. :D

;)

Wide-O
15-09-05, 10:25
Geplaatst door DeStorthoop
Dat maakt 'm verdacht, logisch. :D

Maar waarom er bij kritiek op een etnisch Nederlandse Belg die een nummer over Amerika schrijft Marokkanen betrokken moeten worden ontgaat me. En al helemaal waarom De Standaard daarin meegaat.

Snap ik. Maar dat was eerder een reactie op de kritiek op z'n website ("dit zou je niet durven zingen over Marokkanen"). Kritiek die natuurlijk nergens op slaat.

Het is gewoon een grappige clip, en ik snap de controverse er rond niet zo goed.

Juliette
15-09-05, 11:24
Geplaatst door waterfiets
Ik denk dat de Vlaams Blokkers hem kwalijk nemen dat hij niet van die kritische teksten over Marokkanen schrijft ...

Vlijmscherp inzicht in de gedachtengang van de Vlaams Blokker :duim:

vlegeltje
15-09-05, 11:49
Moet je kijken wat zij over ons zingen:

Political Science

by Randy Newman

No one likes us-I don't know why
We may not be perfect, but heaven knows we try
But all around, even our old friends put us down
Let's drop the big one and see what happens

We give them money-but are they grateful?
No, they're spiteful and they're hateful
They don't respect us-so let's surprise them
We'll drop the big one and pulverize them

Asia's crowded and Europe's too old
Africa is far too hot
And Canada's too cold
And South America stole our name
Let's drop the big one
There'll be no one left to blame us

We'll save Australia
Don't wanna hurt no kangaroo
We'll build an All American amusement park there
They got surfin', too

Boom goes London and boom Paree
More room for you and more room for me
And every city the whole world round
Will just be another American town
Oh, how peaceful it will be
We'll set everybody free
You'll wear a Japanese kimono
And there'll be Italian shoes for me

They all hate us anyhow
So let's drop the big one now
Let's drop the big one now

Wide-O
15-09-05, 11:51
:hihi:

Randy Newman rulez !

Wide-O
15-09-05, 11:52
Zie ook: "Short People" trouwens.

Wortel
15-09-05, 12:14
Ik kom je wel een keer bezoeken

Welkom, en insgelijks natuurlijk.


En geen zeepjes oprapen

:haha:


naar welke gevangenis sturen we je post eerdaags ?
Dan weten we dat alvast.

Dat zal de Schie wel worden, dan... :wink:

~Panthera~
15-09-05, 12:20
Geplaatst door Wortel

Dat zal de Schie wel worden, dan... :wink:


Genoteerd. :duim:

salinger
15-09-05, 12:29
Als het over de veramerikanisering van europa qua cultuur gaat: het is niet amerika die daar de schuldige aan is, maar de inwoners van europa zelf. Nergens wordt er dwang op je uitgeoefend om de MacDonalds binnen te gaan, of Coca-cola te gaan drinken. Niemand dwingt iemand om amerikaanse films te kijken of amerikaanse zenders.

Zijn kwaadheid is eigenlijk een kwaadheid op de mensen die vrijwillig rapmuziek kopen en luisteren of een macburger veroberen.

Interventie van Amerika op basis van geweld is natuurlijk van een gehele andere orde.