PDA

Bekijk Volledige Versie : - Moslima verbannen uit de kerk...



ZwYgStErr
15-09-05, 12:38
Not!

Maar kwil wel weten, welke richting van het christendom beelden in de kerk toelaat, en welke niet. Protestanten niet? En euhm die anderen wel?

:confused:

~Panthera~
15-09-05, 12:41
Geplaatst door ZwYgStErr
Not!

Maar kwil wel weten, welke richting van het christendom beelden in de kerk toelaat, en welke niet. Protestanten niet? En euhm die anderen wel?

:confused:


De Katholieke kerk staan beelden in, verder weet ik het niet.

Killer avatar trouwens. :hihi:

ZwYgStErr
15-09-05, 12:42
Geplaatst door ~Panthera~
De Katholieke kerk staan beelden in, verder weet ik het niet.

Killer avatar trouwens. :hihi:

Khoor net dat Protestanten ze ook hebben, maar ze vereren ze niet. :confused:

Tnx dude :moe:

~Panthera~
15-09-05, 12:48
Geplaatst door ZwYgStErr
Khoor net dat Protestanten ze ook hebben, maar ze vereren ze niet. :confused:

Tnx dude :moe:


Van Protestanten weet ik het niet, wellicht dat Wortel het weet ( ? )


DudIN, btw. :hihi:

ZwYgStErr
15-09-05, 12:49
Geplaatst door ~Panthera~
Van Protestanten weet ik het niet, wellicht dat Wortel het weet ( ? )


DudIN, btw. :hihi:

Wortel!!!

DudeTTE, ashmen dudIN. Wrom zegt iedereen dudIN? :jammer:

~Panthera~
15-09-05, 12:50
Geplaatst door ZwYgStErr
Wortel!!!

DudeTTE, ashmen dudIN. Wrom zegt iedereen dudIN? :jamemr:


:regie: hallo, IK ben een dudette !! :haha:

Neem een bakkie koffie... :hihi:

ZwYgStErr
15-09-05, 12:52
Geplaatst door ~Panthera~
:regie: hallo, IK ben een dudette !! :haha:

Neem een bakkie koffie... :hihi:

Ja, dudette, dus geen dudin, dude! :wtf:

Klus geen koffie, lekker kopje thee... :)

Hey, ken jij wortel? :/

sjaen
15-09-05, 12:54
Geplaatst door ~Panthera~
:regie: hallo, IK ben een dudette !! :haha:

Neem een bakkie koffie... :hihi:

Ehh, mevr. Dudette a.u.b.

:regie: altijd met twee woorden spreken :handbang:

~Panthera~
15-09-05, 12:54
Geplaatst door ZwYgStErr
Ja, dudette, dus geen dudin, dude! :wtf:

Klus geen koffie, lekker kopje thee... :)

Hey, ken jij wortel? :/


:fplet:

Wortel zit hier vaak op het forum, dus voila, ask him. :D

ZwYgStErr
15-09-05, 12:56
Geplaatst door sjaen
Ehh, mevr. Dudette a.u.b.

:regie: altijd met twee woordenspreken :handbang:

Ik en Panthera zijn :moe:-matties en kunnen elkaar alles maken. Dus! :ego:

Weet jij het antwoord? :/

ZwYgStErr
15-09-05, 12:58
Geplaatst door ~Panthera~
:fplet:

Wortel zit hier vaak op het forum, dus voila, ask him. :D

kmag geen topics openen en mensen apart aanspreken. :o

sjaen
15-09-05, 13:05
Geplaatst door ZwYgStErr
Ik en Panthera zijn :moe:-matties en kunnen elkaar alles maken. Dus! :ego:

Weet jij het antwoord? :/
Alleen de Katholieken denk ik, echter die beelden worden niet vereerd hoor!
Heeft met devotie te maken, maar onze huiskatholiek Marsipulami kan je daar meer over vertellen.

sjaen
15-09-05, 13:09
Belangrijke praktische en uiterlijke verschillen tussen het protestantisme en het katholicisme zijn:
Binnen het protestantisme berust alle gezag bij de bijbel (sola scriptura). Binnen het rooms-katholicisme wordt hiernaast ook het gezag van de traditie en de paus (apostolische successie) erkend.
Binnen de Rooms-katholieke Kerkstructuur bestaat een hiërarchie met priesters, bisschoppen en een paus (episcopale structuur). Binnen het lutheranisme en het anglicisme komt deze episcopale structuur in iets gewijzigde vorm terug, maar binnen het calvinisme heeft men gekozen voor een democratische kerkstructuur met door alle kerkleden (trapsgewijs) gekozen synodes.
Binnen het katholicisme kent men een Maria- en heiligenverering. Binnen het protestantisme wordt aan hen geen bijzondere voorbiddersrol toegekend, en wordt het richten van verzoeken om voorbede aan hen als aanbidding, en daarmee als een vorm van christelijke afgodendienst, gezien: Solus Christus.
Als afgeleide hiervan verschilt ook het uiterlijk van kerken: Rooms-katholieke kerken zijn versierd met beelden van heiligen en afbeeldingen van bijbelse patronen (lekenboeken), veel protestantse kerken kennen geen beelden. Protestantse kerken verschillen per stroming in de hoeveelheid versiering. Binnen het Lutheranisme is vaak wel plaats voor diverse versieringen als muurschilderingen, wandtapijten, etc, binnen het calvinisme is dit minder algemeen (sola scriptura).
Het protestantisme kent twee sacramenten (doop en Avondmaal) in plaats van zeven binnen de Rooms-katholieke Kerk, omdat de reformatoren de onderbouwing van de overige vijf onvoldoende in de bijbel konden terugvinden (sola scriptura).
Het protestantisme gelooft dat iemands zonden vergeven worden wanneer de persoon dit oprecht tegenover God belijdt (sola gratia). Binnen het rooms-katholicisme kan dit door het opbiechten van de zonde tegenover een geestelijke, of verrichten van goede werken en het door geestelijke werken verdienen van aflaten.
Binnen het protestantisme wordt gesproken over het heilig avondmaal, binnen de rooms-katholieke kerk over de mis. Opvattingen binnen het protestantisme over het heilig avondmaal variëren per stroming. Algemeen wordt binnen het protestantisme Jezus lijden voor de zonden herdacht. Binnen het rooms-katholicisme wordt het offer van Jezus Christus bij elke mis opnieuw tegenwoordig gesteld.
Katholieken hebben een zondagsplicht terwijl binnen het protestantisme de zondag als "dag van God voor God" gezien wordt.
Het ambt van predikant bij de protestanten is niet-sacramenteel en verenigbaar met het huwelijk, het ambt van priester bij de katholieken is sacramenteel en celibatair (behalve voor mannelijke gehuwde dominees die tot de Rooms-katholieke Kerk zijn overgegaan: zij kunnen als gehuwde tot priester gewijd worden).
Binnen de meeste protestantse kerken kent men tegenwoordig vrouwelijke kerkleiders. Binnen het rooms-katholicisme nemen vrouwen eveneens leidinggevende taken waar, uitgezonderd in de sacramentele orde.
Naast de hostie gebruiken de katholieken ook een altaar en wierook tijdens de dienst; de protestanten gebruiken deze elementen meestal niet.


Bron: GOOGLE!!!!!!!!!

~Panthera~
15-09-05, 13:24
Geplaatst door ZwYgStErr
kmag geen topics openen en mensen apart aanspreken. :o


Dan PM je hem toch, of kan dat ook niet ? :moe:

Rabi'ah.
15-09-05, 13:30
Geplaatst door ZwYgStErr
Not!

Maar kwil wel weten, welke richting van het christendom beelden in de kerk toelaat, en welke niet. Protestanten niet? En euhm die anderen wel?

:confused:

Katholieken laten beelden toe in de kerk en vereren die ook, Oosters-orthodoxen laten alleen iconen (=geschilderde afbeeldingen van heilig geachte personen) toe en protestanten laten geen beelden toe.

Ron Haleber
15-09-05, 13:53
De Google van Sjaen geeft het wel juist weer.

Hoogkerkelijke protestanten o.a onder Anglicanen en Lutheranen staan in beperkte mate beelden/figuren toe.

Het Kruis is wat meer aanvaard. Ook vind je graftombes in bijv. de Kerk op de Dam uit de prot. tijd.

Maar het centrale feit in de NL-geschiedenis is DE BEELDENSTORM. Daarop ontstond in 1568 de 80-jarige vrijheidsoorlog tegen de kath. Spanjaarden.

Ik google verder ook maar ff:

De Beeldenstorm is de verzamelnaam voor een serie vernielingen van Rooms-katholieke heiligdommen, die plaatsvond tussen 10 augustus en oktober 1566 in de Nederlanden. De Beeldenstorm begon in Steenvoorde, in Frans-Vlaanderen. Indirect leidde de Beeldenstorm tot het uitbreken van de Tachtigjarige Oorlog en het ontstaan van de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden.

Tijdens de Beeldenstorm werden honderden Rooms-katholieke kerken, kapellen, abdijen en kloosters met hun inhoud (altaren, beelden, doopvonten, koorgestoelten, preekstoelen, orgels, kelken, schilderijen, kerkelijke boeken en gewaden) vernield door woedende menigten.

De Beeldenstorm had een duidelijke religieuze oorzaak: rond die tijd kwam het Calvinisme op in de Nederlanden. De Calvinisten waren erg tegen het vereren van heiligen, zoals dat in de Rooms-katholieke kerk gebruikelijk was. Zij baseerden zich daarbij op de Bijbelse Tien Geboden. Ook ergerden de calvinisten zich aan de uitbundige rijkdom binnen de kerken. Zelf waren de calvinisten van mening dat een kerk zo sober mogelijk moest zijn ingericht.

De Beeldenstorm in de Nederlanden was zeker niet de eerste binnen Europa. Eerder waren er al Beeldenstormen geweest in steden als Wittenberg (1522), Zürich (1523), Kopenhagen (1530), Münster (1534), Genève (1535), Augsburg (1537) en in Schotland (1559).

Als wraak voor de Beeldenstorm zond de Spaanse koning Filips II de hertog van Alva naar de Nederlanden om orde op zaken te stellen. Tegen diens bewind ontstond twee jaar later een opstand, die zou uitmonden in de onafhankelijkheid van de noordelijke Nederlanden.

Wortel
15-09-05, 14:00
Zo te lezen zijn de belangrijkste dingen over protestanten al gezegd.
Maar voor wat nadere fine-tuning kun je me alles vragen, ZwYgStErr.

Marsipulami
15-09-05, 14:48
Heiligen zijn vrome mensen die veel goeds gedaan hebben in hun leven en door de RK kerk als voorbeeld gesteld worden aan andere gelovigen. In een tijd dat het grootste deel van de christenheid niet kon lezen of schrijven en er geen radio televisie en kranten waren. Toen was het soms wel handig om met beelden en schilderijen te werken om aan mensen de boodschap van het evangelie te brengen.

Maar de protestanten hadden dat zo niet begrepen. Zij waren ervan overtuigd dat ze God beter zouden dienen door het interieur van katholieke kerken kort en klein te slaan en het kostbaar eeuwenoud religieus kunstpatrimonium te vernielen, katholieken te vermoorden en onze kerken onrechtmatig in beslag te nemen, enz.. Het actuele protestantisme teert nog altijd op talloze kerken die ze door diefstal hebben bekomen van brave katholieke gemeenschappen die ze verjaagd hebben.

(Voor deze uitleg heb ik google niet eens nodig gehad ;) )

wytze
15-09-05, 15:05
Geplaatst door Marsipulami

Maar de protestanten hadden dat zo niet begrepen. Zij waren ervan overtuigd dat ze God beter zouden dienen door het interieur van katholieke kerken kort en klein te slaan en het kostbaar eeuwenoud religieus kunstpatrimonium te vernielen, katholieken te vermoorden en onze kerken onrechtmatig in beslag te nemen, enz.. Het actuele protestantisme teert nog altijd op talloze kerken die ze door diefstal hebben bekomen van brave katholieke gemeenschappen die ze verjaagd hebben.




:stout: het steekt nog steeds zie ik. :hihi:

reason
15-09-05, 15:08
Geplaatst door sjaen

Het protestantisme gelooft dat iemands zonden vergeven worden wanneer de persoon dit oprecht tegenover God belijdt (sola gratia). Binnen het rooms-katholicisme kan dit door het opbiechten van de zonde tegenover een geestelijke, of verrichten van goede werken en het door geestelijke werken verdienen van aflaten.

Aanvulling: in de rk kerk is ook een vereiste voor het vergeven van de zonden dat iemand oprecht spijt heeft.


[i]Het ambt van predikant bij de protestanten is niet-sacramenteel en verenigbaar met het huwelijk, het ambt van priester bij de katholieken is sacramenteel en celibatair (behalve voor mannelijke gehuwde dominees die tot de Rooms-katholieke Kerk zijn overgegaan: zij kunnen als gehuwde tot priester gewijd worden).
[/B]

Ik meen dat dat laatste niet alleen voor gehuwde dominees geldt; maar voor alle gehuwden. Maar alleen als ze hun roeping en priesterwijding krijgen nadat ze zijn gehuwd.

reason
15-09-05, 15:11
Geplaatst door Rabi'ah.
Katholieken laten beelden toe in de kerk en vereren die ook, Oosters-orthodoxen laten alleen iconen (=geschilderde afbeeldingen van heilig geachte personen) toe en protestanten laten geen beelden toe.

Voor de zorgvuldigheid: het zijn niet de beelden die worden vereerd, maar de heiligen zelf. Aan hen 'wordt eer gebracht', omdat ze door hun goede leven ten voorbeeld worden gesteld aan alle christenen.

Ik meen dat sommige protestantse kerken wel beelden toelaten, zoals de anglicanen.

Tomas
15-09-05, 15:12
Geplaatst door ZwYgStErr
Khoor net dat Protestanten ze ook hebben, maar ze vereren ze niet. :confused:

Tnx dude :moe:

En -niet relevant maar- er bestaat geen enkele religie -volgens mijn beperkte kennis- die beelden vereren. In alle gevallen zijn de beelden symbolen voor iets anders.

nard
15-09-05, 15:22
Geplaatst door Marsipulami
Heiligen zijn vrome mensen die veel goeds gedaan hebben in hun leven en door de RK kerk als voorbeeld gesteld worden aan andere gelovigen. In een tijd dat het grootste deel van de christenheid niet kon lezen of schrijven en er geen radio televisie en kranten waren. Toen was het soms wel handig om met beelden en schilderijen te werken om aan mensen de boodschap van het evangelie te brengen.


Jajaja, beelden als boeken der leken. 't Is bekend. En onderwijl de Bijbel in het latijn houden en aflaten verkopen om het gepeupel met lichaam en ziel aan je te binden.
Gelukkig dat na de Reformatie de Bijbel in no time in de landstaal overgezet werd. Hadden de mensen eindelijk écht wat in handen.

;)



Maar de protestanten hadden dat zo niet begrepen. Zij waren ervan overtuigd dat ze God beter zouden dienen door het interieur van katholieke kerken kort en klein te slaan en het kostbaar eeuwenoud religieus kunstpatrimonium te vernielen, katholieken te vermoorden en onze kerken onrechtmatig in beslag te nemen, enz.. Het actuele protestantisme teert nog altijd op talloze kerken die ze door diefstal hebben bekomen van brave katholieke gemeenschappen die ze verjaagd hebben.

(Voor deze uitleg heb ik google niet eens nodig gehad ;) )

Nah, geld zat, die Roomsen. De aflatenhandel was een miljardenzwendel. Zitten ze in het Vaticaan nu nog steeds op te potten.
Maar inderdaad ruw en zonde. Beelden hadden beter voorzichtig gedemonteerd en verpatst kunnen worden. Had het nog wat opgeleverd.

Bofko
15-09-05, 15:30
Geplaatst door Tomas
En -niet relevant maar- er bestaat geen enkele religie -volgens mijn beperkte kennis- die beelden vereren. In alle gevallen zijn de beelden symbolen voor iets anders.

Mozes had dat niet door toen hij na 40 dagen vasten de berg Sinai afdaalde en het zojuist bevrijdde volk een Gouden Kalf meende te zien vereren.

reason
15-09-05, 15:32
Geplaatst door nard
Nah, geld zat, die Roomsen. De aflatenhandel was een miljardenzwendel. Zitten ze in het Vaticaan nu nog steeds op te potten.


Nou, de winst van die aflatenhandel werd er in braspartijen en orgieën doorheen gejaagd.
Waren bepaald geen heiligen die het in die tijd in het vaticaan voor het zeggen hadden.

mark61
15-09-05, 18:59
Geplaatst door Bofko
Mozes had dat niet door toen hij na 40 dagen vasten de berg Sinai afdaalde en het zojuist bevrijdde volk een Gouden Kalf meende te zien vereren.

Na 40 dagen vasten zie je niks meer helder. Behalve God waarschijnlijk.

Marsipulami
15-09-05, 20:01
Geplaatst door Alcibiades
Dat was overwegend andersom.



De protestanten zijn begonnen. De katholieken hadden het recht op zelfverdediging.



In de meeste gevallen ging het helemaal anders.

Toen de protestanten gestopt zijn met geweld te gebruiken tegen de katholieken, is het protestantisme geen meter meer vooruit geraakt.


Hij is dan ook erg eenzijdig.

De waarheid ligt dan ook niet altijd in het midden. Na 500 jaar protestantse geschiedenisvervalsing is het wel goed geweest. Luther was de christelijke Osama Bin Laden van zijn tijd. Hij lag aan de basis van een eeuw godsdienstoorlogen.

sjaen
15-09-05, 20:16
Geplaatst door Marsipulami
De protestanten zijn begonnen. De katholieken hadden het recht op zelfverdediging.




Toen de protestanten gestopt zijn met geweld te gebruiken tegen de katholieken, is het protestantisme geen meter meer vooruit geraakt.



De waarheid ligt dan ook niet altijd in het midden. Na 500 jaar protestantse geschiedenisvervalsing is het wel goed geweest. Luther was de christelijke Osama Bin Laden van zijn tijd. Hij lag aan de basis van een eeuw godsdienstoorlogen.

Wat maakt het uit, we zijn allemaal gelovigen, let's have a party

:wohaa:

Marsipulami
15-09-05, 20:21
Geplaatst door nard
En onderwijl de Bijbel in het latijn houden

Het Latijn was (is) de universele taal van de kerk en stond (staat) borg voor de eenheid onder de christenen. Serieuze christenen houden vast aan het Latijn zoals moslims vasthouden aan het Arabisch als taal voor de koran en het rituele gebed. Daar is niks mis mee.


en aflaten verkopen om het gepeupel met lichaam en ziel aan je te binden.

De verkoop van aflaten is al afgeschaft sinds het concilie van Trente. Misschien kan je om de vijfhonderd jaar jouw kijk op andersgelovige christenen eens wat bijstellen.


Gelukkig dat na de Reformatie de Bijbel in no time in de landstaal overgezet werd. Hadden de mensen eindelijk écht wat in handen. ;)

Ja daarom zijn de protestanten dan ook hopeloos onderling verdeeld in ontelbare splinterkerkjes. Iedereen doet maar wat en speelt in zijn eentje voor God. Katholieken zijn bescheidener en blijven wat hun interpretatie van de schrift in dialoog met het kerkelijk leergezag.



Nah, geld zat, die Roomsen. De aflatenhandel was een miljardenzwendel. Zitten ze in het Vaticaan nu nog steeds op te potten.

Je protestantse opvoeding heeft goed gewerkt zo te zien.

Marsipulami
15-09-05, 20:26
Geplaatst door Alcibiades
Mars, weet je dat de Calvinistische reformatie in de Nederlanden in de Zuidelijke Nederlanden begonnen is?

Ja zoals de wahabistische reformatie van de VS begonnen is bij de twin towers in New York.

Marsipulami
15-09-05, 20:32
Geplaatst door Alcibiades
Als Alva de zaak niet zeer efficiënt de kop had ingedrukt was jij nu waarschijnlijk een calvinist.

Gods wegen zijn ondoorgrondelijk ;)

wytze
16-09-05, 12:55
Geplaatst door Marsipulami
Het Latijn was (is) de universele taal van de kerk en stond (staat) borg voor de eenheid onder de christenen.





Nu alleen nog allemaal latijn leren :D
dan kunnen we eindelijk eens ontdekken wat die eenheid eigenlijk inhoudt :D

reason
16-09-05, 13:02
Geplaatst door wytze
Nu alleen nog allemaal latijn leren :D
dan kunnen we eindelijk eens ontdekken wat die eenheid eigenlijk inhoudt :D

sja, soms draaft mars geloof ik een beetje door. :knipoog:

Rabi'ah.
16-09-05, 13:04
Mars moet niej zo zeuren.

Zowel de politieke als religieuze onderdrukking van andersdenkenden door de Kerk liep de spuigaten uit.

Met christendom had het instituut bitter weinig te maken, eerder met geld en macht.

Bovendien was de machtspolitiek van Spanje ook een instrument voor de Kerk.

Dus: Protestant represent! :handbang:

ZwYgStErr
16-09-05, 14:11
Geplaatst door Tomas
En -niet relevant maar- er bestaat geen enkele religie -volgens mijn beperkte kennis- die beelden vereren. In alle gevallen zijn de beelden symbolen voor iets anders.

Kbedoelde niet echt verering. Strelen en kusjes geven enzo. Hmmm, dit klink best ziekelijk, zo. Daarom zijn beelden dus haram. :hihi:

En Rabi'ah, sjaen en de rest bedankt. Khad het antwoord binnen toen en 10 minuten nodig. Google leverde nix op, kkan niet zoeken, nieh on -en nieh offline :s.

Khad een presentatie en had ff wat extra's nodig. Het was verskrikkuluuuuk! Normaal voel ik geen zenuwen, maar twas dit x zo erg, dat me handen gewoon trilden, enzo. Ik kon de dop van de viltstift niet eens erop krijgen, me hand zat hlml onder de stift. :hihi: :aanwal:

:huil:

Ey, waarom huil ik uit bij jullie. :cheefbek:

ZwYgStErr
16-09-05, 14:12
Geplaatst door sjaen
Wat maakt het uit, we zijn allemaal gelovigen, let's have a party

:wohaa:

Waahahahahahaha! Waarom heeft God jullie grappig gemaakt, dat mag niet!

:maf3:

wytze
16-09-05, 14:15
Geplaatst door ZwYgStErr

Khad een presentatie en had ff wat extra's nodig. Het was verskrikkuluuuuk! Normaal voel ik geen zenuwen, maar twas dit x zo erg, dat me handen gewoon trilden, enzo. Ik kon de dop van de viltstift niet eens erop krijgen, me hand zat hlml onder de stift. :hihi: :aanwal:

:huil:

Ey, waarom huil ik uit bij jullie. :cheefbek:


en hoe liep de presentatie verder af? kreeg je wel een voldoende of ging het niet om een cijfer?

reason
16-09-05, 14:18
Geplaatst door Rabi'ah.
Mars moet niej zo zeuren.
Zowel de politieke als religieuze onderdrukking van andersdenkenden door de Kerk liep de spuigaten uit.
Met christendom had het instituut bitter weinig te maken, eerder met geld en macht.
Bovendien was de machtspolitiek van Spanje ook een instrument voor de Kerk.
Dus: Protestant represent! :handbang:

sja, dit vind ik nou ook weer overdreven.
In alle christelijke en niet-christelijke geloofsstromingen zijn de nodige zaken aan te wijzen die beter niet hadden kunnen gebeuren, inclusief protestantse.
Voor de rk kerk was de periode ruwweg 1450-1550m een dieptepunt. Dat heeft o.a. JP II ook erkend.

ZwYgStErr
16-09-05, 14:21
Geplaatst door wytze
en hoe liep de presentatie verder af? kreeg je wel een voldoende of ging het niet om een cijfer?

We hebben zo een vage hippie hoog in de wolken docent. :maf3: Je kan geen fouten maken, en als je die al maakt, moet, wil en kun je er van leren. Dus fouten maken is goed! Lucky me. :moe:

Tging niet echt om een cijfer, tmoest gewoon gedaan worden.

wytze
16-09-05, 14:31
Geplaatst door ZwYgStErr
We hebben zo een vage hippie hoog in de wolken docent. :maf3: Je kan geen fouten maken, en als je die al maakt, moet, wil en kun je er van leren. Dus fouten maken is goed! Lucky me. :moe:




:D tjeemigdepeemig. bestaat dat soort docenten nog? bof jij ff. :haha:

ZwYgStErr
16-09-05, 14:34
Geplaatst door wytze
:D tjeemigdepeemig. bestaat dat soort docenten nog? bof jij ff. :haha:

Ja, erg vaag. Maar ik klaag niet. Lang leve belabberde presentaties en heel veel fouten.

:hihi:

wytze
16-09-05, 14:42
Geplaatst door ZwYgStErr
Ja, erg vaag. Maar ik klaag niet. Lang leve belabberde presentaties en heel veel fouten.

:hihi:



en lang leve vage hippie docenten :lole:

ZwYgStErr
16-09-05, 14:46
Geplaatst door wytze
en lang leve vage hippie docenten :lole:

Hij is wel al boven de 60. Ze sterven uit, man.

:(

wytze
16-09-05, 14:53
Geplaatst door ZwYgStErr
Hij is wel al boven de 60. Ze sterven uit, man.

:(


oh. da's minder. :moe:

maar er is hoop: er is een hele nieuwe generatie hippies momenteel. mogelijk gaan enkele daarvan naar de pabo (zo heet dat toch?) :roken:

ZwYgStErr
16-09-05, 14:57
Geplaatst door wytze
oh. da's minder. :moe:

maar er is hoop: er is een hele nieuwe generatie hippies momenteel. mogelijk gaan enkele daarvan naar de pabo (zo heet dat toch?) :roken:

Komt goed, ik ga gewoon in zijn plaats. En laat zijn gedachte voortleven, euhm, via mijn... najah, ... :tik:

Pabo? Ik ben boven de 12 hoor.

:moe:

wytze
16-09-05, 14:59
Geplaatst door ZwYgStErr
Komt goed, ik ga gewoon in zijn plaats. En laat zijn gedachte voortleven, euhm, via mijn... najah, ... :tik:

Pabo? Ik ben boven de 12 hoor.

:moe:



Heel goed als je zijn levenswerk voortzet :duim:

oh sh*t, pabo is voor lager onderwijs??
sorry :D

Marsipulami
16-09-05, 15:53
Geplaatst door Rabi'ah.
Mars moet niej zo zeuren.

Zowel de politieke als religieuze onderdrukking van andersdenkenden door de Kerk liep de spuigaten uit.

Met christendom had het instituut bitter weinig te maken, eerder met geld en macht.

Bovendien was de machtspolitiek van Spanje ook een instrument voor de Kerk.

Jij bent ook protestant opgevoed zo te zien. ;)

Oeroeboeroe
16-09-05, 15:54
Geplaatst door wytze
en lang leve vage hippie docenten :lole:

http://www.oi-punk.de/shop/catalog/images/Button-gegenhippies-257.jpg

:D :D :D

wytze
16-09-05, 15:57
Geplaatst door Oeroeboeroe
http://www.oi-punk.de/shop/catalog/images/Button-gegenhippies-257.jpg

:D :D :D

:moe:

wytze
16-09-05, 16:04
http://www.spelletjes.nl/game478.html



:D :D :D

Oeroeboeroe
16-09-05, 16:22
Geplaatst door wytze
Spelletje :D :D :D

:lachu: :hihi:

MaRiaH
17-09-05, 02:36
Geplaatst door Rabi'ah.
Mars moet niej zo zeuren.

Zowel de politieke als religieuze onderdrukking van andersdenkenden door de Kerk liep de spuigaten uit.

Met christendom had het instituut bitter weinig te maken, eerder met geld en macht.

Bovendien was de machtspolitiek van Spanje ook een instrument voor de Kerk.

Dus: Protestant represent! :handbang:

wat een bullshit.. :ergleuk:

ik zou zeggen.. schoenmaker blijf bij je leest.