PDA

Bekijk Volledige Versie : Tussen twee vuren



IbnRushd
16-09-05, 15:41
Tussen twee vuren


Het nieuws dat de politie kort geleden een aantal leden van de Hofstadgroep heeft ingerekend, liet een grote indruk achter bij de moslimgemeenschap, haar vertegenwoordigers en de moskeeën. Temeer dit ervoor heeft gezorgd dat hierdoor een vertekend beeld over de Islam is ontstaan. Om maar niet te spreken over de schadelijke gevolgen van één zo’n dwaze terreurdaad voor de moslims.

En om nog maar eens duidelijk te maken dat de moslimgemeenschap deze afgedwaalde methodologie verwerpt en bereid is om een positieve bijdrage te leveren aan de veiligheid van deze samenleving, heeft een aantal moslims belastende verklaringen afgelegd tegen deze Hofstadgroep. Helaas pakte achteraf gezien deze goedbedoelde poging verkeerd uit voor diegenen, want zo werden hun namen en de verslagen van hun verklaringen doorgespeeld aan de pers om vervolgens opgeblazen te worden tot een media-event en aanleiding te zijn voor onrust onder de moslims.

Als voorbeeld hiervan verwijs ik naar het NRC Handelsblad en zijn publicatie van de getuigenis van Abdelhakim A. op 6 augustus jl. In het artikel worden getuigenissen overgenomen die rechtstreeks verkregen zijn van politieverhoren. Zo staat er: “Hij (Nouredine El F.) zei ook dat hij Mohammed B. kende.” Nouredine El F. vertelt Abdelhakim A. dat het maar goed is dat Theo van Gogh is gedood. Hij zegt dat hij erbij betrokken was. “Hij vertelde dat hij Mohammed B. heeft gestimuleerd.” Hebben de mensen achter dit stuk wel eens stil gestaan bij de schadelijke gevolgen van het plaatsen van zo’n artikel.

Het is toch van de zotte dat verklaringen van mensen in handen van de media terechtkomen en dat advocaten ongestraft misbruik kunnen maken van hun inzagerecht en vertrouwelijke informatie doorspelen of misschien wel doorverkopen aan derden zonder rekening te houden met de veiligheid en het imago van mensen. Ik vraag mij werkelijk af of het prijsgeven van zulke gevoelige informatie andere moslims niet zal afschrikken om in de toekomst met belangrijke informatie naar de autoriteiten te stappen.

Diep verontwaardigd ben ik over de manier hoe hier omgegaan wordt met verklaringen van mensen en ik heb dan ook geen goed woord over voor degenen die hun ambtsplicht schenden en vertrouwlijke informatie doorspelen aan de media. Ook de media valt te verwijten dat zij niet eerst contact opneemt met de betrokkenen alvorens tot plaatsing van zo’n zwaarwegend artikel over te gaan.

Op basis van het voorgaande wil ik de moslims dan ook adviseren om in de toekomst geen getuigenissen af te leggen zonder eerst de absolute garantie te krijgen dat hun verklaringen en namen niet zullen uitlekken.

Wat betreft de geruchten die de ronde doen over dat wij het zouden toestaan om samen te werken met niet-moslims in de strijd tegen moslims, dit is een duidelijke vorm van misleiding. Want het is algemeen bekend dat het Islamitisch geoorloofd is om de handen in elkaar te slaan met moslims en niet-moslims om onrecht tegen te gaan en dat het verboden is om iemand te helpen in het plegen van onrecht tegenover anderen ongeacht de geloofs- en/of levensbeschouwing van de slachtoffers. Allah zegt namelijk (interpretatie van de betekenis):

“En helpt elkander in het (verrichten van het) goede en de godsvrucht en helpt elkander niet in (het begaan van) de zonde en de agressie.” (Soerat al-Maa’idah: 2)

Een tijdje terug (eind maart 2005) zijn een aantal moslimmeisjes naar mij toegekomen en hebben gezegd dat zij met de dood bedreigd werden door een aantal moslimjongens. Moeten deze jongens, die zich schuldig maken aan dit soort wandaden, volgens jullie in beschermering worden genomen? Of moeten deze misdadigers juist tot een halt gebracht worden en aangegeven worden bij de autoriteiten?

Volgens de Islam zijn het doden van onschuldige mensen en het verwoesten van hun eigendommen twee grote vormen van onrecht en het zaaien van verderf. Allah zegt dan ook (interpretatie van de betekenis):

“En wanneer hij zich afwendt, loopt hij op de aarde rond om er verderf te zaaien en het gewas en het vee te vernietigen. En Allah houdt niet van het verderf.” (Soerat al-Baqarah: 205)

In dit licht benadruk ik nog eens dat het plegen van aanslagen op gebouwen, bussen, treinen, metro’s en vliegtuigen zoals in Londen, Madrid en New York is gebeurd en waarbij onschuldige burgers de dood hebben gevonden door alle erkende moslimgeleerden als een ernstig misdrijf en verboden wordt beschouwd. Het is een religieuze verplichting voor iedereen om de strijd aan te binden tegen dit onrecht, ook al zal dit betekenen dat wij deze onrechtplegers moeten aangeven bij de autoriteiten om daarmee onschuldige levens te redden, het beeld van de Islam op te poetsen en de veiligheid van de moslims in het westen te waarborgen.

Tot slot wil ik graag nog even kwijt dat uitspraken over zulke gevaarlijke zaken alleen gedaan mogen worden door de geleerden, Allah zegt (interpretatie van de betekenis):

“En vraagt het de bezitters van kennis indien jullie het niet weten.” (Soerat an-Nahl 43)

www.al-yaqeen.com