PDA

Bekijk Volledige Versie : Racistische wet is omzeild, gemoedstoestand rechtse autochtonen kan gesust worden.



Zwarte Schaap
16-09-05, 23:06
Niet alle genaturaliseerden moeten inburgeren

DEN HAAG (ANP) - Minister Verdonk (Vreemdelingenzaken) zondert een groot deel van de genaturaliseerde Nederlanders uit van de inburgeringsplicht. Van deze groep moeten wel de uitkeringsgerechtigden, ouders met kleine kinderen en geestelijk bedienaren verplicht een inburgeringsexamen halen.

De plicht vervalt voor die drie specifieke groepen als zij acht jaar van de leerplichtige leeftijd in Nederland hebben gewoond of bepaalde Nederlandse diploma's of certificaten hebben. Verder moeten alle vreemdelingen van zestien tot 65 jaar verplicht inburgeren tenzij ze ook aan deze voorwaarden voldoen.

Het kabinet heeft vrijdag ingestemd met het aangepaste voorstel van Verdonk voor een nieuwe inburgeringswet. Antillianen en Arubanen komen evenmin onder de nieuwe wet te vallen, omdat het kabinet een aparte toelatingsregeling voor hen in petto heeft.

Door de wijzigingen denkt de bewindsvrouw dat er circa 500.000 vreemdelingen onder de nieuwe inburgeringsplicht vallen. Aanvankelijk waren dat er ongeveer 775.000. Verdonk heeft haar plannen aangepast, omdat de Raad van State had aangegeven dat die discriminerend zijn. Want vreemdelingen die tot Nederlander genaturaliseerd zijn, kun je niet zomaar nieuwe verplichtingen opleggen.

Bron: AD 16/09/05


Dan woon je hier 35 jaar, nog nooit 1 dag uitkering ontvangen, helaas door altijd hard gewerkt te hebben heb je nooit tijd gehad om een opleiding te volgen, je hebt al jaren je nederlandse nationaliteit en dan een paar maanden voor je pensioen moet je ineens nog gaan inburgeren omdat er een racistische sfeertje heerst in Nederland.

peyote
17-09-05, 05:53
Geplaatst door Zwarte Schaap
Dan woon je hier 35 jaar, nog nooit 1 dag uitkering ontvangen, helaas door altijd hard gewerkt te hebben heb je nooit tijd gehad om een opleiding te volgen, je hebt al jaren je nederlandse nationaliteit en dan een paar maanden voor je pensioen moet je ineens nog gaan inburgeren omdat er een racistische sfeertje heerst in Nederland.
Je voorbeeld is wel weer een uitzondering want de gemiddelde niet westerse allochtoon heeft geen 35 jaar werkervaring vlak voor zijn/haar pensioen. Deze groep kost de gemeenschap/belastingbetalers alleen maar geld. Niet zo raar dus om te kijken of die groep meer mee kan gaan draaien in de maatschappij, ook om voor zich zelf te kunnen zorgen ipv afhankelijk te blijven. Met racisme heeft het al helemaal niets te maken, meer met gemiddelden.

waterfiets
17-09-05, 08:10
Geplaatst door Zwarte Schaap

Dan woon je hier 35 jaar, nog nooit 1 dag uitkering ontvangen, helaas door altijd hard gewerkt te hebben heb je nooit tijd gehad om een opleiding te volgen, je hebt al jaren je nederlandse nationaliteit en dan een paar maanden voor je pensioen moet je ineens nog gaan inburgeren omdat er een racistische sfeertje heerst in Nederland.

Zie het als permanente educatie. Menigeen wil tegen zijn pensioen cursussen gaan doen om nog wat te leren. Maar jij kan dit alles natuurlijk alleen maar in de sfeer van racisme duiden.

tr_imparator
17-09-05, 13:09
dat betekent dus dat pa en ma naar school moeten gaan...lol..ten minste ..is dat ene verdrag met TR ook omzeild?

Zwarte Schaap
17-09-05, 13:58
Geplaatst door waterfiets
Zie het als permanente educatie. Menigeen wil tegen zijn pensioen cursussen gaan doen om nog wat te leren. Maar jij kan dit alles natuurlijk alleen maar in de sfeer van racisme duiden.

Het is geen kwestie van willen/vrije keus.

tr_imparator
17-09-05, 15:12
nah...heb er geen woorden voor.

waterfiets
17-09-05, 15:50
Geplaatst door Zwarte Schaap
Het is geen kwestie van willen/vrije keus.

Nee dat klopt maar daar heb ik niet zo veel bezwaar tegen zolang de gemiddelde allochtone middenstander bij mij in de buurt zich niet in het nederlands verstaanbaar kan maken.

Zwarte Schaap
17-09-05, 15:55
Geplaatst door waterfiets
Nee dat klopt maar daar heb ik niet zo veel bezwaar tegen zolang de gemiddelde allochtone middenstander bij mij in de buurt zich niet in het nederlands verstaanbaar kan maken.

De winkel instappen doe je uit vrije wil.

waterfiets
17-09-05, 16:00
Geplaatst door Zwarte Schaap
De winkel instappen doe je uit vrije wil.

Jawel maar het strookt niet met mijn maatschappijvisie dat je in een land gaat wonen en daar dan met handen en voeten moet duidelijk maken wat je bedoelt. Zeker niet als je een winkel hebt wat een servicegerichte instelling hoort te zijn. Het irriteert mij zelfs en ik vind het ook daarom wel goed dat daar wat meer druk op wordt uitgeoefend. Je kan wel constateren dat er een kloof is tussen autochtonen en allochtonen maar de taal beheersen is wel een eerste vereiste om daarin wat te veranderen. Ik vind ook dat de overheid daar behoorlijk zware eisen in mag stellen.

Oeroeboeroe
17-09-05, 16:02
Geplaatst door waterfiets
Nee dat klopt maar daar heb ik niet zo veel bezwaar tegen zolang de gemiddelde allochtone middenstander bij mij in de buurt zich niet in het nederlands verstaanbaar kan maken.


:melig:

Oeroeboeroe
17-09-05, 16:03
Geplaatst door Zwarte Schaap
De winkel instappen doe je uit vrije wil.

:p Kom op Schaap, deze zou je best gewoon kunnen incasseren.

tr_imparator
17-09-05, 16:09
Geplaatst door waterfiets
Jawel maar het strookt niet met mijn maatschappijvisie dat je in een land gaat wonen en daar dan met handen en voeten moet duidelijk maken wat je bedoelt. Zeker niet als je een winkel hebt wat een servicegerichte instelling hoort te zijn. Het irriteert mij zelfs en ik vind het ook daarom wel goed dat daar wat meer druk op wordt uitgeoefend. Je kan wel constateren dat er een kloof is tussen autochtonen en allochtonen maar de taal beheersen is wel een eerste vereiste om daarin wat te veranderen. Ik vind ook dat de overheid daar behoorlijk zware eisen in mag stellen.


dat betekent dat jij je visie als universeel ziet..ik moet zeggen dat ik helemaal geen moeite heb met mensen die geen NL kunnen spreken. Het probleem ligt bij jezelf. Je kan het gewoon niet hebben, omdat je een noob bent en zeggen dat je RUIMDENKEND bent..

Zwarte Schaap
17-09-05, 16:12
Geplaatst door waterfiets
Jawel maar het strookt niet met mijn maatschappijvisie dat je in een land gaat wonen en daar dan met handen en voeten moet duidelijk maken wat je bedoelt. Zeker niet als je een winkel hebt wat een servicegerichte instelling hoort te zijn. Het irriteert mij zelfs en ik vind het ook daarom wel goed dat daar wat meer druk op wordt uitgeoefend. Je kan wel constateren dat er een kloof is tussen autochtonen en allochtonen maar de taal beheersen is wel een eerste vereiste om daarin wat te veranderen. Ik vind ook dat de overheid daar behoorlijk zware eisen in mag stellen.

Yep maar als je een Amerikaan tegenkomt zet je je beste beentje voor om hem ten dienste te staan en doe je je best om hem te laten zien hoe goed je niet bent in het engels. Maar wanneer het een turk is vind je het maar irritant en moet de overheid daar zware eisen aan stellen.

waterfiets
17-09-05, 16:15
Geplaatst door tr_imparator
dat betekent dat jij je visie als universeel ziet..ik moet zeggen dat ik helemaal geen moeite heb met mensen die geen NL kunnen spreken. Het probleem ligt bij jezelf. Je kan het gewoon niet hebben, omdat je een noob bent en zeggen dat je RUIMDENKEND bent..

Ik universeel? Ik heb gewoon een mening. Of jij die ruimdenkend vind maakt mij niet uit. Als je in een land gaat wonen en niet de moeite neemt de taal van dat land te leren is er wat mij betreft iets mis met je. En ik heb weinig behoefte steeds alleen maar een vaag idee te hebben wat iemand bedoelt. Ik kan mij ook niet anders voorstellen dat dat dan andersom ook zo is dus die persoon krijgt op die wijze nooit een behoorlijk beeld van de maatschappij waarin hij/zijn woont. En dat noem ik gebrekkige integratie.

Oeroeboeroe
17-09-05, 16:16
Geplaatst door Zwarte Schaap
Yep maar als je een Amerikaan tegenkomt zet je je beste beentje voor om hem ten dienste te staan en doe je je best om hem te laten zien hoe goed je niet bent met in het engels. Maar wanneer het een turk is vind je het maar irritant en moet de overheid daar zware eisen aan stellen.

Klant in et ve gida pazari (vlees en levensmiddelenwinkeltje)

Klant: goedemiddag!

Ondernemer: ?

Klant: ik ben geen Yunan! Kunt u mij wellicht met enig respect behandelen?

Ondernemer: :verward: ?!!!

Klant: ?

Ondernemer: :ego:.

Klant: deze papagaai is dood.

Ondernemer: dat is correct.

Klant: mag ik een half kilo?

Ondernemer: natuurlijk. :fpimp: Mag het een onsje meer zijn?

tr_imparator
17-09-05, 16:16
je moet het ook nog zelf betalen..3000 euro ofzo. EN als je dat niet kan, moet je een lening afsluiten. zo simpel ligt dat..

:rolleyes:

Zwarte Schaap
17-09-05, 16:18
Geplaatst door Oeroeboeroe
Klant in et ve gida pazari (vlees en levensmiddelenwinkeltje)

Klant: goedemiddag!

Ondernemer: ?

Klant: ik ben geen Yunan! Kunt u mij wellicht met enig respect behandelen?

Ondernemer: :verward: ?!!!

Klant: ?

Ondernemer: :ego:

Klant: deze papagaai is dood.

Ondernemer: dat is correct.

Klant: mag ik een half kilo?

Was dat in de ochtend of in de avond?

waterfiets
17-09-05, 16:19
Geplaatst door Zwarte Schaap
Yep maar als je een Amerikaan tegenkomt zet je je beste beentje voor om hem ten dienste te staan en doe je je best om hem te laten zien hoe goed je niet bent in het engels. Maar wanneer het een turk is vind je het maar irritant en moet de overheid daar zware eisen aan stellen.

Als ik een amerikaan tegen kom dan is die hier meestal op vakantie. Als hij zich hier zou vestigen dan zou ik verwachten dat deze amerikaan ook nederlands leert en dat doen ze ook wel.

Wizdom
17-09-05, 16:22
Geplaatst door Zwarte Schaap
Niet alle genaturaliseerden moeten inburgeren

DEN HAAG (ANP) - Minister Verdonk (Vreemdelingenzaken) zondert een groot deel van de genaturaliseerde Nederlanders uit van de inburgeringsplicht. Van deze groep moeten wel de uitkeringsgerechtigden, ouders met kleine kinderen en geestelijk bedienaren verplicht een inburgeringsexamen halen.

De plicht vervalt voor die drie specifieke groepen als zij acht jaar van de leerplichtige leeftijd in Nederland hebben gewoond of bepaalde Nederlandse diploma's of certificaten hebben. Verder moeten alle vreemdelingen van zestien tot 65 jaar verplicht inburgeren tenzij ze ook aan deze voorwaarden voldoen.

Het kabinet heeft vrijdag ingestemd met het aangepaste voorstel van Verdonk voor een nieuwe inburgeringswet. Antillianen en Arubanen komen evenmin onder de nieuwe wet te vallen, omdat het kabinet een aparte toelatingsregeling voor hen in petto heeft.

Door de wijzigingen denkt de bewindsvrouw dat er circa 500.000 vreemdelingen onder de nieuwe inburgeringsplicht vallen. Aanvankelijk waren dat er ongeveer 775.000. Verdonk heeft haar plannen aangepast, omdat de Raad van State had aangegeven dat die discriminerend zijn. Want vreemdelingen die tot Nederlander genaturaliseerd zijn, kun je niet zomaar nieuwe verplichtingen opleggen.

Bron: AD 16/09/05


Dan woon je hier 35 jaar, nog nooit 1 dag uitkering ontvangen, helaas door altijd hard gewerkt te hebben heb je nooit tijd gehad om een opleiding te volgen, je hebt al jaren je nederlandse nationaliteit en dan een paar maanden voor je pensioen moet je ineens nog gaan inburgeren omdat er een racistische sfeertje heerst in Nederland.

Belachelijk initiatief... Inburgeren doe je met een motivatie... Niet omdat het moet van een Verdonk.... Laat ze als ze zulke goede bedoelingen heeft investeren in de nieuwe generatie die het hier moet rooien ipv geld weg te smijten aan allerlei hetzerige initiatieven om de onderbuik diarree vrij te houden...

Oeroeboeroe
17-09-05, 16:23
Geplaatst door Oeroeboeroe
Klant in et ve gida pazari (vlees en levensmiddelenwinkeltje)

Klant: goedemiddag!

Ondernemer: ?

Klant: ik ben geen Yunan! Kunt u mij wellicht met enig respect behandelen?

Ondernemer: :verward: ?!!!

Klant: ?

Ondernemer: :ego:.

Klant: deze papagaai is dood.

Ondernemer: dat is correct.

Klant: mag ik een half kilo?

Ondernemer: natuurlijk. :fpimp: Mag het een onsje meer zijn?

:jeweetog: @Schaap: het verhaal was nog niet af. Dit gebeurt mij vrijwel dagelijks (in verschillende winkels) en op elk tijdstip. M.a.w: ondernemers zijn ondernemers. Dan pas Turk, Eskimo of Nederlander.

Zwarte Schaap
17-09-05, 16:23
Geplaatst door waterfiets
Als ik een amerikaan tegen kom dan is die hier meestal op vakantie. Als hij zich hier zou vestigen dan zou ik verwachten dat deze amerikaan ook nederlands leert en dat doen ze ook wel.

Yep dat probleem is zo groot dat we er maar speciale wetten voor moeten maken.

Wizdom
17-09-05, 16:25
Geplaatst door tr_imparator
je moet het ook nog zelf betalen..3000 euro ofzo. EN als je dat niet kan, moet je een lening afsluiten. zo simpel ligt dat..

:rolleyes: Ik geloof dat de NAZIS je je eigen graf lieten graven.... is dit een variant daarop...

waterfiets
17-09-05, 16:26
Geplaatst door Zwarte Schaap
Yep dat probleem is zo groot dat we er maar speciale wetten voor moeten maken.

Blijkbaar wel omdat allochtonen niet uitzichzelf nederlands leren en dat opzichzelf ook weer problemen oplevert. Wie wil er nu een werknemer die gebrekkig nederlands kan?

Zwarte Schaap
17-09-05, 16:27
Geplaatst door Oeroeboeroe
:jeweetog: @Schaap: het verhaal was nog niet af. Dit gebeurt mij vrijwel dagelijks (in verschillende winkels) en op elk tijdstip. M.a.w: ondernemers zijn ondernemers. Dan pas Turk, Eskimo of Nederlander.

Het was een grapje van mijn kant.

tr_imparator
17-09-05, 16:27
Geplaatst door waterfiets
Ik universeel? Ik heb gewoon een mening. Of jij die ruimdenkend vind maakt mij niet uit.

man rot toch op.



Als je in een land gaat wonen en niet de moeite neemt de taal van dat land te leren is er wat mij betreft iets mis met je.

ik kan me 1001 voorstelllingen bedenken waarbij je het niet hebt kunnen leren. Het kan ook een bewuste keus zijn geweest om het niet te leren.


En ik heb weinig behoefte steeds alleen maar een vaag idee te hebben wat iemand bedoelt. Ik kan mij ook niet anders voorstellen dat dat dan andersom ook zo is dus die persoon krijgt op die wijze nooit een behoorlijk beeld van de maatschappij waarin hij/zijn woont. En dat noem ik gebrekkige integratie.

mijn moeder is niet geinteresseerd in politiek en maatschappij. Ze heeft liever dat ik alles regel en dan kan zij verder met haar eigen hobby's. Ik vind het geen probleem, en kan ook perfect overal vertalen. Het zorgsysteem beschikt over een perfect tolktelefoon. Om te winkelen heb je geen taal nodig, en als dat nodig is vraagt ze of ik even kan kijken. Anders een andere kennis die NL spreekt.

Gebrekkige integratie..lol ...:fuckit:

Wizdom
17-09-05, 16:29
Geplaatst door waterfiets
Blijkbaar wel omdat allochtonen niet uitzichzelf nederlands leren en dat opzichzelf ook weer problemen oplevert. Wie wil er nu een werknemer die gebrekkig nederlands kan?

Heb je die nep sollicitatie verhaal nog gelezen...

waterfiets
17-09-05, 16:33
Geplaatst door tr_imparator
[B]man rot toch op.

zak zelf door het ijs ...


mijn moeder is niet geinteresseerd in politiek en maatschappij. Ze heeft liever dat ik alles regel en dan kan zij verder met haar eigen hobby's.

Ik had het niet over je moeder maar over de buurt waarin ik woon waarin je je niet meer in het nederlands verstaanbaar kan maken. Jouw moeder heeft waarschijnlijk geen winkel en functioneert misschien prima zo (hoewel ze zeker niet geintegreerd is). Vele allochtonen die ik in werksituaties tegenkom doen dat niet omdat ze niet behoorlijk nederlands kunnen. Dan kan je wel zeggen dat kinderen en anderen kunnen helpen maar het is zonder meer onwenselijk en goed als de overheid daar wat aan wil veranderen en hogere eisen stelt.

Zwarte Schaap
17-09-05, 16:36
Geplaatst door waterfiets
Blijkbaar wel omdat allochtonen niet uitzichzelf nederlands leren en dat opzichzelf ook weer problemen oplevert. Wie wil er nu een werknemer die gebrekkig nederlands kan?

Blijkbaar hadden ze er geen tijd voor en was taal niet nodig om het vuile werk te doen. De autochtonen waren maar al te blij dat het vuile werk gedaan werd. Ook zijn er al jaren wachtlijsten geweest om de nederlandse taal te leren. Wel leuk en aardig maar dan moet je wel de faciliteiten hebben.

En verder blijk uit het onderzoek van El Qalem blijkt dat je ondanks dat je beter gekwalificeert bent dat de voorkeur van de meeste bedrijven toch uit gaat naar autochtonen.

Het is gewoon onze ouders op hun laatste dag nog even pesten om de rechtse sfeer ten dienste te staan. De gehersenspoelde rechtse autochtoon moet het gevoel krijgen dat er wat gedaan wordt aan het kunstmatig geschapen probleem.

tr_imparator
17-09-05, 16:39
Geplaatst door waterfiets


Ik had het niet over je moeder maar over de buurt waarin ik woon waarin je je niet meer in het nederlands verstaanbaar kan maken. Jouw moeder heeft waarschijnlijk geen winkel en functioneert misschien prima zo (hoewel ze zeker niet geintegreerd is). Vele allochtonen die ik in werksituaties tegenkom doen dat niet omdat ze niet behoorlijk nederlands kunnen. Dan kan je wel zeggen dat kinderen en anderen kunnen helpen maar het is zonder meer onwenselijk en goed als de overheid daar wat aan wil veranderen en hogere eisen stelt.

maar me moeder moet waarschijnlijk wel naar die taallessen. :vreemd:

Oeroeboeroe
17-09-05, 16:41
Geplaatst door Oeroeboeroe
Klant in et ve gida pazari (vlees en levensmiddelenwinkeltje)

Klant: goedemiddag!

Ondernemer: ?

Klant: ik ben geen Yunan! Kunt u mij wellicht met enig respect behandelen?

Ondernemer: :verward: ?!!!

Klant: ?

Ondernemer: :ego:.

Klant: deze papagaai is dood.

Ondernemer: dat is correct.

Klant: mag ik een half kilo?

Ondernemer: natuurlijk. :fpimp: Mag het een onsje meer zijn?

:D Het spijt me, maar ik ben nogal trots op deze (1 minuut 23 seconden en 4 honderdste kostte het slechts). Moet dus even in beeld blijven. *UP*

waterfiets
17-09-05, 16:41
Geplaatst door Zwarte Schaap
En verder blijk uit het onderzoek van El Qalem blijkt dat je ondanks dat je beter gekwalificeert bent dat de voorkeur van de meeste bedrijven toch uit gaat naar autochtonen.


Dat lijkt mij een beetje de kip en het ei verhaal. Wat was er eerder? Bedrijven mogen niet discrimineren en allochtonen moeten proberen te integreren. Je kan niet zeggen dat omdat bedrijven discrimineren hoeven we dus niet te integreren. Dat lijkt mij het paard achter de wagen spannen.

Wide-O
17-09-05, 16:42
Geplaatst door waterfiets
Ik had het niet over je moeder maar over de buurt waarin ik woon waarin je je niet meer in het nederlands verstaanbaar kan maken. Jouw moeder heeft waarschijnlijk geen winkel en functioneert misschien prima zo (hoewel ze zeker niet geintegreerd is). Vele allochtonen die ik in werksituaties tegenkom doen dat niet omdat ze niet behoorlijk nederlands kunnen. Dan kan je wel zeggen dat kinderen en anderen kunnen helpen maar het is zonder meer onwenselijk en goed als de overheid daar wat aan wil veranderen en hogere eisen stelt.

Wat ben je hier ineens fel over ???

Je lijkt wel een flamingant in Brussel :hihi:

Volgens mij zouden veel Nederlanders juist blij zijn als allochtonen alleen maar een soort broebeltaaltje kunnen spreken. Als ze wat radder van tong zijn, zijn het extremisten, weet je wel...

Heb jij daar nou echt last van ? En spreken we niet veeleer over eerste generaties van mensen die hun leven lang de pleuris hebben gewerkt ?

En zou het niet leuker zijn als het een *keuze* was, ipv het dictaat "u hoort er niet bij!" ?

Ken jij 3 Amerikanen die Nederlands hebben geleerd ? 3 Engelsen ? Ik niet, en ik ken er potverdikkie beroepsmatig *erg* veel.

Wide-O
17-09-05, 16:45
Geplaatst door tr_imparator
maar me moeder moet waarschijnlijk wel naar die taallessen. :vreemd:

Meen je dat jou ? Indien ja, schandalig vind ik dat.

Oeroeboeroe
17-09-05, 16:51
Geplaatst door Wide-O
Meen je dat jou ? Indien ja, schandalig vind ik dat.

:roker: Ik niet.

Motivering: als ik mezelf in een vergelijkbare positie projecteer in Turkije, zou ik de Taaleis volkomen begrijpen en ook accepteren.

De Taaleis is voor mij de enige eis. Maar wel niet-onderhandelbaar.

Geldt uiteraard ook voor die Amerikanen. Daarin geef ik je volkomen gelijk; nog geen 10% neemt de moeite fatsoenlijk Vlaams te leren kallen.

Zwarte Schaap
17-09-05, 16:51
Geplaatst door waterfiets
Dat lijkt mij een beetje de kip en het ei verhaal. Wat was er eerder? Bedrijven mogen niet discrimineren en allochtonen moeten proberen te integreren. Je kan niet zeggen dat omdat bedrijven discrimineren hoeven we dus niet te integreren. Dat lijkt mij het paard achter de wagen spannen.

Niks kip en ei, het is toch overduidelijk dat ze zich niet kunnen verbergen achter taal. Jij haalt het argument van taal erbij, ik laat je zien dat het met werk zit dieper, ookal spreek je je de taal, je nog steeds minder kans maakt op een baan.

Dan maar een eigen zaak beginnen. Dan heb je dat dan krijg je nog gezeur ook vanwege je taal. Ik zeg dan pleurt op naar buiten, daar is de uitgang.

Dan ga je maar naar Bakkerij Klootwijk daar betaal je wat meer maar je hebt je service in de gewenste taal.

Zwarte Schaap
17-09-05, 16:55
Geplaatst door Wide-O
En zou het niet leuker zijn als het een *keuze* was, ipv het dictaat "u hoort er niet bij!" ?

Het leukste van dit grapje is dat vanaf het begin dat men over de taalvaardigheid van allochtonen begon er altijd een wachtlijst is geweest om de Nederlandse taal te leren.

De vraag is altijd groter geweest dan het aanbod. en wat voor maatregel krijgen we dan? Een maatregel die de vraagzijde gaat bestraffen.

Wide-O
17-09-05, 16:57
Geplaatst door Oeroeboeroe
:roker: Ik niet.

Motivering: als ik mezelf in een vergelijkbare positie projecteer in Turkije, zou ik de Taaleis volkomen begrijpen en ook accepteren.

De Taaleis is voor mij de enige eis. Maar wel niet-onderhandelbaar.

Geldt uiteraard ook voor die Amerikanen. Daarin geef ik je volkomen gelijk; nog geen 10% neemt de moeite fatsoenlijk Vlaams te leren kallen.

Jij bent niet laaggeschoold en met via een speciaal programma in Turkije terechtgekomen om laaggeschoold werk te doen. Toch ? Appels & peren.

Ach man, mijn moeder werd vaak met de nek aangekeken omdat ze na 30 jaar België nog een beetje een Nederlands accent had. In Nederland vonden ze dan weer dat ze "zo raar Bels" sprak :rolleyes:

Had ze de taal maar moeten leren...

waterfiets
17-09-05, 16:57
Geplaatst door tr_imparator
maar me moeder moet waarschijnlijk wel naar die taallessen. :vreemd:

Voor zo'n groep als je moeder zou je een licht leerprogramma moeten hebben op kosten van de gemeenschap in een buurthuis. Voor iemand die een onderneming start of als werknemer aan de slag wil zou je hogere eisen moeten stellen. Ik heb er nog niet echt over doorgedacht maar ik vind wel dat je verschillende groepen verschillend moet behandelen. Ik ken de details van het programma van Verdonk niet.

Wizdom
17-09-05, 16:58
Geplaatst door Zwarte Schaap
Het leukste van dit grapje is dat vanaf het begin dat men over de taalvaardigheid van allochtonen begon er altijd een wachtlijst is geweest om de Nederlandse taal te leren.

De vraag is altijd groter geweest dan het aanbod. en wat voor maatregel krijgen we dan? Een maatregel die de vraagzijde gaat bestraffen.

De omgekeerde wet van Vraag en Aanbod... Uitgevonden door Rita... Dus vanaf heden.... De wet van Rita als we het hebben over onlogische maatregelen...

Oeroeboeroe
17-09-05, 17:01
Geplaatst door Wide-O
Jij bent niet laaggeschoold en met via een speciaal programma in Turkije terechtgekomen om laaggeschoold werk te doen. Toch ? Appels & peren.

Ach man, mijn moeder werd vaak met de nek aangekeken omdat ze na 30 jaar België nog een beetje een Nederlands accent had. In Nederland vonden ze dan weer dat ze "zo raar Bels" sprak :rolleyes:

:chinees: 1. uiteraard moet de overheid de Taaleis aanbieden en financieren;

:lekpuh: 2. niveau van zo'n taalcursus kan je afstemmen op de omstandigheden en de persoon van de cursist (rotwoord, ik weet het);

:o 3. maar zowel in NL als B begrepen ze je moeder aan het eind van het liedje wel.

waterfiets
17-09-05, 17:01
Geplaatst door Zwarte Schaap
Jij haalt het argument van taal erbij, ik laat je zien dat het met werk zit dieper, ookal spreek je je de taal, je nog steeds minder kans maakt op een baan.


Ik kan dat moeilijk ontkennen omdat dit een feit is dat je dan minder kansen hebt. Ik zeg alleen dat dat geen reden is om dan maar geen beleid te voeren dat allochtonen goed nederlands moeten leren. Zoals de overheid ook beleid moet voeren om discriminatie tegen te gaan.

Kortom jij sleept dit argument erbij en dat argument kan je dan in het vervolg voor alles gebruiken waar eisen aan allochtonen worden gesteld. Maar dat vind ik te makkelijk.

Wide-O
17-09-05, 17:09
Geplaatst door Oeroeboeroe
:chinees: 1. uiteraard moet de overheid de Taaleis aanbieden en financieren;


Helemaal mee eens: aanbieden <> verplichten.



:lekpuh: 2. niveau van zo'n taalcursus kan je afstemmen op de omstandigheden en de persoon van de cursist (rotwoord, ik weet het);


Voor mijn part gaan ze door totdat iedereen Drs. Neerlandicus is. Als't maar vrijwillig is, zeker voor mensen die hier al waren alvorens de spelregels veranderd werden. Als taal dan het probleem is (wat een achterhoedegevecht is), voer zo'n cursus dan in voor nieuwe migranten, en stel die eis duidelijk op voorhand. Iedereen gelijk voor de wet, en aangegane contracten worden NIET herzien na tig jaar.



:o 3. maar zowel in NL als B begrepen ze je moeder aan het eind van het liedje wel.

Vaak niet.

Oeroeboeroe
17-09-05, 17:30
Geplaatst door Wide-O
Helemaal mee eens: aanbieden <> verplichten.



Voor mijn part gaan ze door totdat iedereen Drs. Neerlandicus is. Als't maar vrijwillig is, zeker voor mensen die hier al waren alvorens de spelregels veranderd werden. Als taal dan het probleem is (wat een achterhoedegevecht is), voer zo'n cursus dan in voor nieuwe migranten, en stel die eis duidelijk op voorhand. Iedereen gelijk voor de wet, en aangegane contracten worden NIET herzien na tig jaar.



Vaak niet.

:mrt2: 1. je kan EN aanbieden EN financieren EN verplichten tegelijk. Dat sta ik voor. Sanctieloos uiteraard. Maar wel verplicht komen opdraven!

:baard: 2. oneens dus, over die vrijwilligheid.

:chinees: 3. ik ontbeer de juiste hoeveelheid informatie om verder te kunnen oordelen over de taalstrijd die je moeder gevoerd heeft.

waterfiets
17-09-05, 17:46
Geplaatst door Wide-O
Heb jij daar nou echt last van ? En spreken we niet veeleer over eerste generaties van mensen die hun leven lang de pleuris hebben gewerkt ?

En zou het niet leuker zijn als het een *keuze* was, ipv het dictaat "u hoort er niet bij!" ?

Ken jij 3 Amerikanen die Nederlands hebben geleerd ? 3 Engelsen ? Ik niet, en ik ken er potverdikkie beroepsmatig *erg* veel.

Nee hoor ook mensen die nog redelijk jong zijn spreken vaak belabberd nederlands. Ik heb ook nog wel eens onderzoek gedaan op VMBO's en daar zeggen de leerlingen zelf dat het een groot probleem voor ze is i.v.m. hun vervolgopleiding. En je kan het wel 'leuk' willen maken maar dat lijkt mij een onzinnige doelstelling. Nederland is niet de Efteling.

Ik ken verder sowieso niet zoveel amerikanen dus die vraag kan ik niet beantwoorden.

tr_imparator
17-09-05, 18:07
Geplaatst door waterfiets
Nee hoor ook mensen die nog redelijk jong zijn spreken vaak belabberd nederlands. Ik heb ook nog wel eens onderzoek gedaan op VMBO's en daar zeggen de leerlingen zelf dat het een groot probleem voor ze is i.v.m. hun vervolgopleiding. En je kan het wel 'leuk' willen maken maar dat lijkt mij een onzinnige doelstelling. Nederland is niet de Efteling.

Ik ken verder sowieso niet zoveel amerikanen dus die vraag kan ik niet beantwoorden.

ook Nederlanders die op het VMBO zitten, spreken belabberd Nederlands. Dan moet men de kwaliteit van het onderwijs verbeteren. Een beter idee is om te investeren in de Jeugd ipv de huidige ''allochtoose'' beroepsbevolking ..eigenlijk hele ''allochtoonse'' gemeenschap.

Oeroeboeroe
18-09-05, 02:51
Geplaatst door tr_imparator
ook Nederlanders die op het VMBO zitten, spreken belabberd Nederlands.

Klopt. Check de priks van Haleber maar eens! :boogie:

mark61
18-09-05, 14:12
Geplaatst door Oeroeboeroe
:mrt2: 1. je kan EN aanbieden EN financieren EN verplichten tegelijk. Dat sta ik voor. Sanctieloos uiteraard. Maar wel verplicht komen opdraven!

Het is volstrekt zinloos om on- of laaggeschoolde anderstalige 50+ers nog s Nederlands te gaan laten leren. Martelgang.

Die 50+ers voeden ook geen kleine kinderen meer op, waardoor ze een goede scholing in de weg zouden kunnen staan. Kansen op de arbeidsmarkt hebben ze ook niet meer, met of zonder Nederlands.

Het is dus alleen pesterij.

Jongeren gaan al verplicht naar school. Hou je over: de groep van 18 tot 50 die werkloos is en een baan zoekt / uitkering krijgt, of kleine kinderen opvoedt. Hoeveel zijn dat er?

Franse en Engelse allochtonen spreken voorzover ik kan vaststellen veel beter Frans en Engels dan NL allochtonen. Evengoed heb je er dezelfde problemen, hoogstens nog erger. Dus taal is niet het hele verhaal.

Wel vind ik het dan weer een waardeloze mentaliteit om te emigreren en te weigeren je ook maar enigszins in je nieuwe vaderland te verdiepen. Maar das dan weer het gevolg van het feit dat het gros van de 1e generatie dacht / van plan was 'ff' in Europa te gaan werken en zo snel mogelijk weer te vertrekken. Maar de schade die ze bij hun kinderen hebben aangericht...

mark61
18-09-05, 14:13
Geplaatst door tr_imparator
ook Nederlanders die op het VMBO zitten, spreken belabberd Nederlands. Dan moet men de kwaliteit van het onderwijs verbeteren. Een beter idee is om te investeren in de Jeugd ipv de huidige ''allochtoose'' beroepsbevolking ..eigenlijk hele ''allochtoonse'' gemeenschap.

Dat wordt ook gedaan, er gaat gigantisch veel geld naar 'zwarte' scholen, en van allerlei initiatieven eromheen, Brede Scholen en zo. Maar dat willen ze nu dus weer terugdraaien.

mark61
18-09-05, 14:16
Geplaatst door tr_imparator
mijn moeder is niet geinteresseerd in politiek en maatschappij. Ze heeft liever dat ik alles regel en dan kan zij verder met haar eigen hobby's. Ik vind het geen probleem, en kan ook perfect overal vertalen. Het zorgsysteem beschikt over een perfect tolktelefoon. Om te winkelen heb je geen taal nodig, en als dat nodig is vraagt ze of ik even kan kijken. Anders een andere kennis die NL spreekt.

Gebrekkige integratie..lol ...:fuckit:

Gevolg is wel dat ze je niet heeft kunnen helpen met Nederlands leren, met je huiswerk, en met wegwijs worden in de Nederlandse samenleving.

Dat dat jou allemaal op eigen kracht gelukt is is een fantastische prestatie van jou.

Helaas zijn niet al jouw leeftijdsgenoten daartoe in staat. Met 1 of 2 ouders die de taal niet spreken en geen idee hebben van hoe het land in elkaar zit begin je gewoonweg met een enorme achterstand aan je leven. Een achterstand die in veel gevallen niet meer ingelopen wordt, ondanks de enorme inspanningen die het Nederlandse onderwijs levert.

mark61
18-09-05, 14:20
Geplaatst door tr_imparator
ook Nederlanders die op het VMBO zitten, spreken belabberd Nederlands. Dan moet men de kwaliteit van het onderwijs verbeteren.

Das al een drama inderdaad. Dan is het nauwelijks een vrolijke gedachte dat daar nog veel alloVMBO-ers bijkomen. Tis vechten tegen de bierkaai voor het onderwijs. Ik ben ervan overtuigd dat het merendeel van de leraren/essen zich enorm inspant om daar wat aan te doen. Een voortdurende instroom van laagontwikkelde jonge ouders helpt dan natuurlijk helemaal niet.

Tis off topic, maar financiële eisen stellen aan importpartners is dan alleen hatelijk, discriminerend en niet relevant. Als er dan toch eisen gesteld moeten worden moeten dat scholingseisen zijn. Magoed.

Oeroeboeroe
18-09-05, 14:35
Geplaatst door mark61
Ik ben ervan overtuigd dat het merendeel van de leraren/essen zich enorm inspant om daar wat aan te doen.

Zeker. Moeilijk en energievretend vak.


Tis off topic, maar financiële eisen stellen aan importpartners is dan alleen hatelijk, discriminerend en niet relevant.

Eens.


Als er dan toch eisen gesteld moeten worden moeten dat scholingseisen zijn.

Te weten.....een drie weken durende intensieve cursus "smijliesgebruikend athébashen"!

:D

http://www.cosgan.de/images/smilie/froehlich/s020.gif

mark61
18-09-05, 14:37
Geplaatst door Oeroeboeroe
Te weten.....een drie weken durende intensieve cursus "smijliesgebruikend athébashen"!

:D

http://www.cosgan.de/images/smilie/froehlich/s020.gif

Dat kan een examenvraag zijn. :fpimp:

Julien
18-09-05, 15:36
Geplaatst door tr_imparator
dat betekent dat jij je visie als universeel ziet..ik moet zeggen dat ik helemaal geen moeite heb met mensen die geen NL kunnen spreken. Het probleem ligt bij jezelf. Je kan het gewoon niet hebben, omdat je een noob bent en zeggen dat je RUIMDENKEND bent..

In een land hoor je gewoon de taal van dat land te spreken. Dat lijkt me redelijk logisch.

Zelfs toen ik deze zomer 2 weken op vakantie ging naar Turkije heb ik wat Turkse woorden geleerd om met de Turken daar te kunnen praten.

tr_imparator
18-09-05, 23:46
Geplaatst door mark61
Gevolg is wel dat ze je niet heeft kunnen helpen met Nederlands leren, met je huiswerk, en met wegwijs worden in de Nederlandse samenleving.

Dat dat jou allemaal op eigen kracht gelukt is is een fantastische prestatie van jou.

Helaas zijn niet al jouw leeftijdsgenoten daartoe in staat. Met 1 of 2 ouders die de taal niet spreken en geen idee hebben van hoe het land in elkaar zit begin je gewoonweg met een enorme achterstand aan je leven. Een achterstand die in veel gevallen niet meer ingelopen wordt, ondanks de enorme inspanningen die het Nederlandse onderwijs levert.

Er is een vak dat heet maatschappijleer, waar je al het noodzakelijke leert. Je advies wordt behalve je IQ, inderdaad ook bepaald door achterstanden die je hebt op 4 gebieden(waarvan 1 taal); deze taalachterstand(alleen) die allochtonen krijgen in het begin kan niet bepalend zijn voor het vervolgonderwijs, ook al is deze heel groot. Dus ik weet of jou argument wel noemenswaardig is..Bovendien is etniciteit een co-factor voor deze achterstand. De werkelijke achterstand wordt veroorzaakt door slechte kwaliteit van het onderwijs..(zowel basis als vmbo; dit wordt momenteel opgelost door leerwegondersteuning in het vervolgonderwijs en extra subsidie aan zwarte scholen). maw etniciteit is slechts een confounder hierin.

A-->B

B-->C
_____
A-->C ?

@@ julien:


In een land hoor je gewoon de taal van dat land te spreken. Dat lijkt me redelijk logisch.



inderdaad je hoort in een land de taal van dat land te spreken, het is belachelijk op dit te verplichten(ik zie geen `moet` staan). recht op onderwijs ..remember?

:fpetaf: (het was recht op onderwijs >16, dat is nog steeds zo..toch?)

Julien
19-09-05, 00:13
Geplaatst door tr_imparator
inderdaad je hoort in een land de taal van dat land te spreken, het is belachelijk op dit te verplichten(ik zie geen `moet` staan). recht op onderwijs ..remember?

:fpetaf: (het was recht op onderwijs >16, dat is nog steeds zo..toch?)

ik vind verplichten wel wat ver gaan; maar als men ook verplicht dat je een rijbewijs moet hebben voordat je auto rijdt, vind ik het ook niet onlogisch dat men verplicht dat je de taal spreekt.
Die verplichting hoeft van mij niet zo hard te zijn. Maar in een periode van 10 jaar moet iedereen wel Nederlands vloeiend geleerd hebben vind ik. Mijn ouders hebben nog steeds een zwaar accent, het is ook een kuttaal om te leren dat Nederlands..maar je moet er nu eenmaal je best voor doen.. dat lijkt me heel logisch.
het is uberhaupt raar dat er nog mensen zijn die denken dat ze 50 jaar in een land kunnen wonen zonder de taal goed te spreken :moe:

Zwarte Schaap
19-09-05, 01:25
Geplaatst door Julien
ik vind verplichten wel wat ver gaan; maar als men ook verplicht dat je een rijbewijs moet hebben voordat je auto rijdt, vind ik het ook niet onlogisch dat men verplicht dat je de taal spreekt.
Die verplichting hoeft van mij niet zo hard te zijn. Maar in een periode van 10 jaar moet iedereen wel Nederlands vloeiend geleerd hebben vind ik. Mijn ouders hebben nog steeds een zwaar accent, het is ook een kuttaal om te leren dat Nederlands..maar je moet er nu eenmaal je best voor doen.. dat lijkt me heel logisch.
het is uberhaupt raar dat er nog mensen zijn die denken dat ze 50 jaar in een land kunnen wonen zonder de taal goed te spreken :moe:

Ik denk dat mijn ouders beter de taal van de inheemse bevolking spreken dan de Europeanen die elders in de derde wereld jarenlang vertoefd hebben.

Julien
19-09-05, 09:09
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ik denk dat mijn ouders beter de taal van de inheemse bevolking spreken dan de Europeanen die elders in de derde wereld jarenlang vertoefd hebben.

je ouders wonen toch in marokko? :maf3:

als ik in Marokko zou wonen, zou ik gewoon Marokkaans Arabisch leren..dat lijkt me logisch. Dat de Arabieren geen Berbers geleerd hebben toen ze Marokko veroverden heeft hier natuurlijk niks mee te maken.

Zwarte Schaap
27-09-05, 19:28
Geplaatst door Julien
Dat de Arabieren geen Berbers geleerd hebben toen ze Marokko veroverden heeft hier natuurlijk niks mee te maken.

Hahaha lachen met jou. Waar heb ik de arabieren erbij gehaald dan?