PDA

Bekijk Volledige Versie : Albert B.: AIVD onderschatte internet



vlegeltje
17-09-05, 10:46
AIVD onderschatte internet

Veiligheidsdienst

door Kustaw Bessems

Trouw 17 - 08 - 2005

Als de AIVD zijn werk goed wil blijven doen, moet de inlichtingendienst actiever worden op internet, zegt netsocioloog Albert Benschop.
Hij zal niet zeggen dat de AIVD de moord op Theo van Gogh had kunnen voorkomen. Maar het is ook niet ondenkbaar. Al vóór de moord hield dr. Albert Benschop radicaal-islamitische websites in de gaten. De AIVD deed dat volgens hem onvoldoende en was daarom ’aan één oog blind’. „Op internet hadden ze Mohammed B. en de mensen om hem heen in volle glorie aan het werk kunnen zien.”

Ook wie gevaar liep was Benschop duidelijk. „In de maanden vóór de moord zag je internetbedreigingen tegen Theo van Gogh gewoon aanzwellen.”

Benschop onderzoekt aan de Universiteit van Amsterdam, bij Mediastudies, de eigenaardigheden van het internet. Radicaal-islamitische tendensen houdt hij bij in zijn ’Kroniek van een aangekondigde moord’, een website die hij steeds bijwerkt en die binnenkort als boek verschijnt ( http://www2.fmg.uva.nl/sociosite/websoc/jihad_nl.html ). Te zien zijn onder meer en schietschijf en kogelgaten, geprojecteerd op een foto van Theo van Gogh. Met de tekst: ’wanneer is Theo aan de beurt?’ Het is maar een van de vele voorbeelden die Benschop vond.

„Inlichtingen- en opsporingsdiensten zochten op internet alleen maar naar bepaalde personen na specifieke aanwijzingen. Maar er is voortdurende en uitgebreide patrouille op internet nodig om terroristische netwerken in kaart te brengen. Dat kost veel gekwalificeerde mensen en vereist inzet van geavanceerde opsporingstechnologie, die de AIVD vóór de moord niet had.”

Wat had de dienst volgens Benschop anders kunnen zien? Zo’n beetje het halfjaar vóór de moord op Van Gogh verspreidden zich op internet veel, lange werken van ene Abu Zubair. Dit zou later het pseudoniem van Mohammed B. blijken. „Abu Zubair sprong eruit door zijn ongemene fanatisme en doordat zijn artikelen gretig aftrek vonden”, zegt Benschop. „Met een aantal anderen runde hij dreigende websites.”

De geschriften van Abu Zubair kwamen erop neer dat het de plicht is van elke individuele moslim om gewapende strijd te voeren tegen de ongelovige vijanden van de islam en dat je hiervoor van niets of niemand toestemming nodig hebt. De islam moet desnoods met het zwaard worden opgelegd. Al in het voorjaar van 2004 mailde hij rond dat de wereldleiders, ook premier Balkenende, zich moeten onderwerpen aan de islam. „Allah zal jullie in dit leven en in het Hiernamaals de beproeving van de vernedering doen ondergaan.”

De AIVD kende Mohammed B. De dienst observeerde zijn woning en probeerde zijn telefoon af te luisteren. de AIVD kwam hem tegen in het onderzoek naar de zogenoemde Hofstadgroep. Maar de dienst kwalificeerde hem als bijfiguur. Begrijpelijk, zegt Benschop, voor een organisatie die vooral conventionele inlichtingenmiddelen gebruikt, zoals volgen en afluisteren.

„Mohammed B. maakte geen reizen naar het buitenland, hij verkende geen overheidsgebouwen als mogelijke doelwitten, hij kocht geen ingrediënten voor explosieven. Hij zat altijd maar in zijn kamer te studeren of achter zijn computer.” De AIVD zocht vooral naar djihadisten die grootschalige aanslagen aan het voorbereiden waren.

„Maar op internet, daar drááide alles om Mohammed B. Je zag dat hij en zijn medestanders bewust Marokkaanse en islamitische sites penetreerden. Ze plaatsten een bericht en daaronder een hele reeks berichten onder andere namen die allemaal zeggen: wat een goede tekst. Eén man die een dag achter een computer zit, kan zichzelf heel groot maken.”

„ Mohammed B. gebruikte hiervoor ook zijn eigen computer. Technisch was het niet zo moeilijk geweest om de identiteit van ’Abu Zubair’te achterhalen’. Onder zijn teksten waren doodsbedreigingen, oproepen tot moord en haatzaaierij. Hiervoor had hij kunnen worden opgepakt.”

Benschop vindt dat de AIVD na de moord had moeten erkennen dat het internet-onderzoek gebrekkig was. „Het feitenrelaas dat het kabinet een week na de moord naar de Kamer stuurde, was een poging om de tekorten van de AIVD te verbloemen.” Zo wordt in het feitenrelaas een belangrijke internetbedreiging tegen Theo van Gogh maar summier weergegeven. „Muwahhidin Brigade op weg naar H.A. en T.V.G”, stond er op een aan de Hofstadgroep gelieerde website. Het geheime adres van Ayaan Hirsi Ali was erbij gepubliceerd en het dreigement tegen de VVD-politica werd dan ook zeer serieus genomen. Maar het leidde niet tot een scherpere dreigingsanalyse voor Theo van Gogh. „Het feitenrelaas was er helemaal op gericht dat de AIVD niet had kúnnen weten dat Mohammed B. gevaarlijk was of dat Theo van Gogh risico liep”, zegt Benschop.

„En in het jaarverslag over 2004, dat nota bene afgelopen april uitkwam, houdt de AIVD dit nóg vol”, zegt hij. De dienst schrijft: „Mohammed B. verkeerde in de periferie van de zogenaamde Hofstadgroep.” Terwijl justitie Mohammed B. in het strafrechtelijk onderzoek naar de groep inmiddels als spilfiguur heeft aangemerkt. „Omdat die inmiddels het internetmateriaal wel heeft”, weet Benschop.

„Er wordt vaak gezegd: die discussies op internet, dat is maar cafépraat. Maar de vergelijking gaat niet op. Uitingen op internet worden gedaan in de grootst mogelijke openbaarheid. Wat je daar zegt, heeft consequenties. Vroeger hield ik mijn studenten in colleges over racisme voor: als genoeg mensen zeggen dat Joden minderwaardig zijn, dan gaan mensen Joden ook zo behandelen. Als genoeg mensen zeggen dat Theo van Gogh dood moet, dan gebeurt dat ook. Voordat Theo van Gogh in het echt werd vermoord, was hij al op internet vermoord.”

Oeroeboeroe
17-09-05, 12:00
Geplaatst door Alcibiades
Ik vind dit wel belangijke opmerkingen.

:nerveus: Eens.

Bofko
17-09-05, 12:04
Geplaatst door Alcibiades
Ik vind dit wel belangijke opmerkingen.

De horrorkant van de self-fulfilling prophecy.

Ron Haleber
17-09-05, 12:06
De website van Albert Benschop is uitstekend en geeft veel informatie! :wow:

delirious
17-09-05, 12:16
„Er wordt vaak gezegd: die discussies op internet, dat is maar cafépraat. Maar de vergelijking gaat niet op. Uitingen op internet worden gedaan in de grootst mogelijke openbaarheid. Wat je daar zegt, heeft consequenties. Vroeger hield ik mijn studenten in colleges over racisme voor: als genoeg mensen zeggen dat Joden minderwaardig zijn, dan gaan mensen Joden ook zo behandelen. Als genoeg mensen zeggen dat Theo van Gogh dood moet, dan gebeurt dat ook. Voordat Theo van Gogh in het echt werd vermoord, was hij al op internet vermoord.”

Vervang het woord Jood maar voor Moslim, hedendaags.

Zwarte Schaap
17-09-05, 12:25
Geplaatst door Bofko
De horrorkant van de self-fulfilling prophecy.

Als je lang genoeg moslims stigmatiseert en criminaliseert dan gaan autochtonen ook denken dat moslims minderwaardige mensen zijn.

Dat is nu net de reden dat bepaalde figuren zoals MB zich gedwongen voelen om er wat tegen te doen.

Nederland smeekt en creert haar eigen terreur.

Zwarte Schaap
17-09-05, 12:29
Geplaatst door Alcibiades
Dat is inderdaad precies hetzelfde. Daarom mag je zoiets nooit zeggen.

De ergste autochtonen zijn sneeky genoeg om andere woorden te gebruiken. Zoals de cultuur is achterlijk of achterlopend etc... Dat gezeur is al systematisch 15 jaar aan de gang.

Walgelijk, als ik de kans kon krijgen was ik allang weg uit deze schijnheilige teringland.

sjaen
17-09-05, 12:36
Geplaatst door Bofko
De horrorkant van de self-fulfilling prophecy.

Indeed


remember zero point field

Mill
17-09-05, 12:38
Geplaatst door Ron Haleber
De website van Albert Benschop is uitstekend en geeft veel informatie! :wow:

Oude bekende Yehya figureert er ook prominent. Of is dat niet dezelfde?

"Yehya K. is een zoon van een familie van Marokkaanse afkomst. Zijn familie begrijpt niet waarom hun zoon door de politie is opgepakt. Volgens zijn vader, die al 35 jaar in Nederland woont, was de in beslag genomen kunstmest bedoeld voor de tuin en had hij deze meegekregen toen hij voor zijn baas in de kunstmestfabriek in Sluiskil werkte. Hij beschouwt zijn zoon niet als een fanatieke moslim. Volgens zijn vader zat Yehya wel veel achter de computer op internet. "Natuurlijk weet ik niet wat hij dan allemaal doet, maar ik kan me niet voorstellen dat hij iets ergs wil doen". Op school ging het goed met Yehya en als vakkenvuller bij de C1000 verdiende hij wat bij. De familie is bang dat zij in Sas van Gent wordt nagewezen als terreurgezin. "Ik schaam me zo. Onze familie krijgt in het dorp een slechte naam. Verschrikkelijk", zegt zijn vader. "Straks moet ik weer aan het werk. Daar durf ik bijna niet meer naar toe. Hoe kijken ze dan tegen me aan?" Zijn vrouw deelt deze angst: "Ik vind het al moeilijk om naar de winkel te gaan. Bang dat ze naar me kijken"

Mill
17-09-05, 12:41
Geplaatst door Zwarte Schaap
Als je lang genoeg moslims stigmatiseert en criminaliseert dan gaan autochtonen ook denken dat moslims minderwaardige mensen zijn.

Dat is nu net de reden dat bepaalde figuren zoals MB zich gedwongen voelen om er wat tegen te doen.

Nederland smeekt en creert haar eigen terreur.

Daar zal best wat in zitten, deze redenering.

Aan de andere kant stap je altijd wel heel makkelijk over de verwijtbaarheid van individuele acties heen. Als het over Mohammed Bouyeri gaat -- toch een meedogenloze slager, zoals ook weer in dit artikel blijkt -- begin je over dat ie het uit liefde heeft gedaan, en dat het zo'n gevoelige jongen is en dat ie als kind in de verkeerde zandbak heeft gespeeld.

Niet helemaal kosjer.

vlegeltje
17-09-05, 12:41
Geplaatst door Mill
Oude bekende Yehya figureert er ook prominent. Of is dat niet dezelfde?

"Yehya K. is een zoon van een familie van Marokkaanse afkomst. Zijn familie begrijpt niet waarom hun zoon door de politie is opgepakt. Volgens zijn vader, die al 35 jaar in Nederland woont, was de in beslag genomen kunstmest bedoeld voor de tuin en had hij deze meegekregen toen hij voor zijn baas in de kunstmestfabriek in Sluiskil werkte. Hij beschouwt zijn zoon niet als een fanatieke moslim. Volgens zijn vader zat Yehya wel veel achter de computer op internet. "Natuurlijk weet ik niet wat hij dan allemaal doet, maar ik kan me niet voorstellen dat hij iets ergs wil doen". Op school ging het goed met Yehya en als vakkenvuller bij de C1000 verdiende hij wat bij. De familie is bang dat zij in Sas van Gent wordt nagewezen als terreurgezin. "Ik schaam me zo. Onze familie krijgt in het dorp een slechte naam. Verschrikkelijk", zegt zijn vader. "Straks moet ik weer aan het werk. Daar durf ik bijna niet meer naar toe. Hoe kijken ze dan tegen me aan?" Zijn vrouw deelt deze angst: "Ik vind het al moeilijk om naar de winkel te gaan. Bang dat ze naar me kijken"

Hoogstwaarschijnlijk is het 'm.

sjaen
17-09-05, 12:42
Geplaatst door Zwarte Schaap
Als je lang genoeg moslims stigmatiseert en criminaliseert dan gaan autochtonen ook denken dat moslims minderwaardige mensen zijn.

Dat is nu net de reden dat bepaalde figuren zoals MB zich gedwongen voelen om er wat tegen te doen.

Nederland smeekt en creert haar eigen terreur.

Waarom denk jij dat de gemiddelde Nederlander het verschil tussen radicale en gematigde moslim niet maakt.

Hou eens op met je gegeneraliseer.
Hoezo self-fulfilling prophecy!!

It works two sides you know

sjaen
17-09-05, 12:44
Geplaatst door Zwarte Schaap
Als je lang genoeg moslims stigmatiseert en criminaliseert dan gaan autochtonen ook denken dat moslims minderwaardige mensen zijn.

Dat is nu net de reden dat bepaalde figuren zoals MB zich gedwongen voelen om er wat tegen te doen.

Nederland smeekt en creert haar eigen terreur.

Bullsh*t

Joesoef
17-09-05, 12:48
De AIVD heeft de zonderlingen onderschat.

sjaen
17-09-05, 12:48
Geplaatst door Zwarte Schaap
De ergste autochtonen zijn sneeky genoeg om andere woorden te gebruiken. Zoals de cultuur is achterlijk of achterlopend etc... Dat gezeur is al systematisch 15 jaar aan de gang.

Walgelijk, als ik de kans kon krijgen was ik allang weg uit deze schijnheilige teringland.

inline skates :jeweetog:

Bofko
17-09-05, 12:49
Geplaatst door Zwarte Schaap
Als je lang genoeg moslims stigmatiseert en criminaliseert dan gaan autochtonen ook denken dat moslims minderwaardige mensen zijn.

Dat is nu net de reden dat bepaalde figuren zoals MB zich gedwongen voelen om er wat tegen te doen.

Nederland smeekt en creert haar eigen terreur.

Da´s nu weer veel te eenzijdig. Mensen zijn geen kritiekloze robots, die je kunt laten geloven wat je wilt. Zelfs in het communistische USSR met zware censuur was dat onmogelijk, dus hier al helemaal.

Zwarte Schaap
17-09-05, 12:50
Geplaatst door Mill
Daar zal best wat in zitten, deze redenering.

Aan de andere kant stap je altijd wel heel makkelijk over de verwijtbaarheid van individuele acties heen. Als het over Mohammed Bouyeri gaat -- toch een meedogenloze slager, zoals ook weer in dit artikel blijkt -- begin je over dat ie het uit liefde heeft gedaan, en dat het zo'n gevoelige jongen is en dat ie als kind in de verkeerde zandbak heeft gespeeld.

Niet helemaal kosjer.

Het probleem is dat niet ik , maar de autochtone media en politici er over het feit heen stappen dat het een individuele zaak betreft, zij hebben het over de hele moslimsgemeenschap. Moslims worden telkens weer (gedwongen) opgeroepen om zich uitspreken tegen die misdaden van individuele mensen. Politic nemen wetten aan voor alle moslims terwijl het een individuele daad betreft.

Als je het hebt over uitspraken van mij dan moet je ze citeren en een link geven. Ik ga niet op jouw subjectieve interpretatie af.

Overigens zijn alle aanklachten tegen de Hofstadgroep vervallen, ze worden nu alleen nog maar verdacht van lidmaatschap van een criminele organisatie. De rest was maar show.

Zwarte Schaap
17-09-05, 12:52
Geplaatst door Bofko
Da´s nu weer veel te eenzijdig. Mensen zijn geen kritiekloze robots, die je kunt laten geloven wat je wilt. Zelfs in het communistische USSR met zware censuur was dat onmogelijk, dus hier al helemaal.

Kijk en luister om je heen, proef de sfeer. Je wilt me toch niet zeggen dat Nederland gezond bezig is?

Cherry Bo
17-09-05, 12:54
Geplaatst door Zwarte Schaap
Als je lang genoeg moslims stigmatiseert en criminaliseert dan gaan autochtonen ook denken dat moslims minderwaardige mensen zijn.

Dat is nu net de reden dat bepaalde figuren zoals MB zich gedwongen voelen om er wat tegen te doen.

Nederland smeekt en creert haar eigen terreur.

Er is niemand in Nederland die zó veel voor de stigmatisering van moslims betekend heeft als Mo B.

Oeroeboeroe
17-09-05, 12:55
Geplaatst door delirious
Vervang het woord Jood maar voor Moslim, hedendaags.

Of homo, of Surinamer.

:student: Er klagen zelfs al Amerikanen die in Europa wonen over hun bejegening tegenwoordig.

Zwarte Schaap
17-09-05, 12:55
Geplaatst door Joesoef
De AIVD heeft de zonderlingen onderschat.

De AIVD kan geen klote doen joh, allemaal show. Als jij wilt kun je iedereen doden zonder dat de AIVD daar wat tegen kan doen. Het is de taak van de politiek en media dat ze een gezonde sfeer vertegenwoordigen en er niet nog meer individuen zich genoodzaakt voelen om een daad te stellen.

Oeroeboeroe
17-09-05, 12:58
Geplaatst door Zwarte Schaap
deze schijnheilige teringland.

:rolleyes: Soms, Schaap, verdenk ik jou ervan dat je dit soort taalfoutjes expres maakt...

Zwarte Schaap
17-09-05, 12:59
Geplaatst door Cherry Bo
Er is niemand in Nederland die zó veel voor de stigmatisering van moslims betekend heeft als Mo B.

Dat met MB is niet eens een jaar geleden gebeurt. Kijk maar terug voor november verleden jaar, hoe intens de moslimhaat was onder de media en politici. MB ging niet zomaar uit de lol even van Gogh vermoorden, MB is gemaakt door de moslimhaat.

delirious
17-09-05, 13:00
Geplaatst door Cherry Bo
Er is niemand in Nederland die zó veel voor de stigmatisering van moslims betekend heeft als Mo B.

MoB is slechts de versterker.
De bekende druppel.

Oeroeboeroe
17-09-05, 13:02
Geplaatst door sjaen
Waarom denk jij dat de gemiddelde Nederlander het verschil tussen radicale en gematigde moslim niet maakt.

De gemiddelde maakt dat verschil in de regel nog net wel, heb ik het idee...

Mill
17-09-05, 13:03
Geplaatst door Zwarte Schaap
Dat met MB is niet eens een jaar geleden gebeurt. Kijk maar terug voor november verleden jaar, hoe intens de moslimhaat was onder de media en politici. MB ging niet zomaar uit de lol even van Gogh vermoorden, MB is gemaakt door de moslimhaat.

Als MoB is gemaakt door de moslimhaat, dan zijn de "hypocriete schijnheilige autochtonen" weer ergens anders door gemaakt.

De schuld ligt uiteindelijk bij God, zullen we dan maar zeggen, want bij personen ligt ie niet, die worden "gemaakt" door de omstandigheden.

Zwarte Schaap
17-09-05, 13:03
Geplaatst door Oeroeboeroe
:rolleyes: Soms, Schaap, verdenk ik jou ervan dat je dit soort taalfoutjes expres maakt...

Nee dat behoort tot mijn standaard taalfouten. Die, deze, dit en dat gooi ik altijd door elkaar. Ik heb namelijk nooit echt nederlandse grammatica geleerd. Nederlands heb ik altijd uit de losse pols gedaan op school, ik haalde altijd wel een voldoende vandaar dat ik er nooit wat voor deed. Dat had ik trouwens met alle talen. Ik had een hekel aan talen op school. De Ironie wil dat ik uiteindelijk in de taalwereld terecht ben gekomen.

Oeroeboeroe
17-09-05, 13:04
Geplaatst door Zwarte Schaap
Politic nemen wetten aan voor alle moslims terwijl het een individuele daad betreft.

:roker: Heel goed punt indeed.

tr_imparator
17-09-05, 13:05
Geplaatst door sjaen
Waarom denk jij dat de gemiddelde Nederlander het verschil tussen radicale en gematigde moslim niet maakt.



dat maakt NL(overgrote deel) inderdaad niet. Dus dan klopt wat ZS zegt.

DeStorthoop
17-09-05, 13:05
Leuk om te lezen dat ik niet domweg met prikken mijn werk aan het verzaken ben maar mij in feite in het middelpunt van het maatschappelijk debat bevind. :D


De website van Albert Benschop is uitstekend en geeft veel informatie!

Ik heb hem zonet even vluchtig door zitten lezen en hij valt me vooralsnog idd niet tegen. Hoewel...


Maroc.nl
Na de moord op Theo van Gogh werden in het gastenboek van Maroc.nl oproepen geplaatst om de taboes binnen het eigen geloof te doorbreken en de ontzuiling als gegeven te accepteren. Rechtsextremisten en verweesde fortunisten gebruikten het forum echter ook om uiting te geven aan hun xenofobie (afkeer van buitenlanders), islamofobie (afkeer van islam), racisme (afkeer van andere huidskleur, ooglid of neusvorm) en etnocentrisme (afkeer van vreemde culturen). In de eerste dagen na de moord op Van Gogh kon men de volgende provocerende (met originele hoofdletters en uitroeptekens versierde) berichten lezen.

* "Jullie tijd is gekomen om te gaan. Het is aan jullie de keuze; dood of naar je eigen land, maar vergeet niet dat je dan 500 jaar terug de tijd ingaat. Het blanke ras is altijd superieur geweest en dat zal altijd zo blijven. [...] Vrees ons! wij zijn het zat, en dat gaan jullie merken! NEDERLANDERS SLA DE HANDEN INEEN EN LATEN WE TERUG NEMEN WAAR ONZE VOORVADERS ZO HARD HEBBEN VOOR GEVOCHTEN EN GEWERKT! Nederland moet en zal weer schoon worden!" [whiteprideworldwide!].
* "Kutmoslims wie denken die gasten wel wie ze zijn. ik gaa ze zeker pakken net zo als hun doen gewoon een hoofd eraf snijden is toch de normaalste zaak bij dat soort debielen. nou de moskee in zaandaam zal de 1 zijn BOEM" [Ruud].
* "Na de moordaanslag op Theo van Gogh is het voor mij duidelijk, ik had het al niet op die moslims en marokkanen...maar dit slaat werkelijk alles...we moeten in opstand komen, LUID PROTEST !! Dood aan alle moslims, de hele familie van de DADER moeten ze gelijk het land uitzetten !! ik haat jullie marokkanen inclusief jullie families...WE GAAN HIER TEGEN IN OPSTAND !! LUID PROTEST en geen STILLE TOCHT !! Dood aan alle stinkmoslims..." [Romy - met als fictief webadres www.doodaanallemoslims.nl en als al even origineel emailadres: [email protected]].
* "Vuile schapenneukers. Allah is de grootste homo en varken die er bestaat. Wij Nederlanders afstammelingen van het superieure Arische ras, het Herrenvolk, hebben recht om de varkens van deze wereld te mogen vernietigen" [A. Hitler].

Bijna al deze provocerend rechtsextremistische uitlatingen werden door de webbeheerders van de site gehaald.

Beetje veel nadruk op de extremisten lijkt me, onder normale omstandigheden is de discussie hier imho toch wat inhoudelijker.

Oeroeboeroe
17-09-05, 13:06
Geplaatst door Cherry Bo
Er is niemand in Nederland die zó veel voor de stigmatisering van moslims betekend heeft als Mo B.

:roker: Ook zeer waar.


Op Bolkie na dan misschien.

Oeroeboeroe
17-09-05, 13:09
Geplaatst door DeStorthoop
Beetje veel nadruk op de extremisten lijkt me, onder normale omstandigheden is de discussie hier imho toch wat inhoudelijker.

:mrt: Geitenwollensokkenmierenneukert!

Oeroeboeroe
17-09-05, 13:12
Geplaatst door Oeroeboeroe
:roker: Ook zeer waar.


Op Bolkie na dan misschien.

:afro: Ik bedoel: niet Pim, maar Frits is de auctor intellectualis van de huidige sfeer in NL. Zoals de VVD alles regeert, trouwens.

VVD = oud geld. LPF = nieuw geld (projectontwikkelaars met name).

Pim was slechts het logische vervolg op Frits. Die dat overigens ook zo had gepland.

Cherry Bo
17-09-05, 13:19
Geplaatst door Zwarte Schaap

MB ging niet zomaar uit de lol even van Gogh vermoorden

(Niet voor de lol?
Ik denk dat het een combinatie was. Behalve het moorden uit idealisme verwachtte hij, al moordende, toch ook best een behoorlijke portie lol daar in de hemel, als martelaar.)


Geplaatst door Zwarte Schaap

MB is gemaakt door de moslimhaat.

Je bedoelt diezelfde emotie -haat dus- die hem deed moorden?

Of bestaat er zoiets als "goede haat" en "slechte haat"?
Of gerechtvaardigde en ongerechtvaardigde haat?
Want dat is wat je suggereert.

Hoe presteer je het dit recht te praten zeg!

Zwarte Schaap
17-09-05, 13:19
Geplaatst door Mill
Als MoB is gemaakt door de moslimhaat, dan zijn de "hypocriete schijnheilige autochtonen" weer ergens anders door gemaakt.

De schuld ligt uiteindelijk bij God, zullen we dan maar zeggen, want bij personen ligt ie niet, die worden "gemaakt" door de omstandigheden.

De moslimhaat is gekomen door de angst en de val van het communisme. Het is begonnen met de rel met Salman Rushie en Iran. De al in staat van ontbinding zijnde Sovjet Unie werd verruild voor de Islam. Dit is in Nederland en Frankrijk het best opgepakt. Vanaf dat moment hebben de liberalen internationaal besloten om de sovjet unie te vervangen door de Islam. (Het schijnt ook dat de uitgever van Rushdie dit relletje min of meer in elkaar gezet heeft. Zo konden ze al voor de uitgave van het boek vollop aandacht krijgen zodat de boekverkopen werden gestimuleerd door expres een fatwa tegen het boek uit te lokken)

1 van de eerste uitingen van deze gewijzigde positie zijn begonnen door de hijaabdiscussies en verboden. De hijaab werd het symbool voor de onderdrukking van de vrouw en de verachting voor de vrijheid van het westen door moslims.

Alle pijlen werden gericht op onderdrukking van het vrije woord en van vrijheid (gesymboliseerd door de onderdrukking van de vrouw). Zo werden moslims hier slachtoffer van gebeurtenissen en marketingtrucjes elders.

In de jaren 70 en 80 werd er precies hetzelfde geroepen. Ook moest men wereldwijd de strijd aangaan tegen het terrorisme, toen was het terrorisme van het communisme. Precies dezelfde zaken lees je nu ook terug, met 1 verschil, de plek is nu voorbehouden voor de Islam.

Mill
17-09-05, 13:22
Geplaatst door Zwarte Schaap
De moslimhaat is gekomen door de angst en de val van het communisme. Het is begonnen met de rel met Salman Rushie en Iran. De al in staat van ontbinding zijnde Sovjet Unie werd verruild voor de Islam. Dit is in Nederland en Frankrijk het best opgepakt. Vanaf dat moment hebben de liberalen internationaal besloten om de sovjet unie te vervangen door de Islam. (Het schijnt ook dat de uitgever van Rushdie dit relletje min of meer in elkaar gezet heeft. Zo konden ze al voor de uitgave van het boek vollop aandacht krijgen zodat de boekverkopen werden gestimuleerd door expres een fatwa tegen het boek uit te lokken)

1 van de eerste uitingen van deze gewijzigde positie zijn begonnen door de hijaabdiscussies en verboden. De hijaab werd het symbool voor de onderdrukking van de vrouw en de verachting voor de vrijheid van het westen door moslims.

Alle pijlen werden gericht op onderdrukking van het vrije woord en van vrijheid (gesymboliseerd door de onderdrukking van de vrouw). Zo werden moslims hier slachtoffer van gebeurtenissen en marketingtrucjes elders.

In de jaren 70 en 80 werd er precies hetzelfde geroepen. Ook moest men wereldwijd de strijd aangaan tegen het terrorisme, toen was het terrorisme van het communisme. Precies dezelfde zaken lees je nu ook terug, met 1 verschil, de plek is nu voorbehouden voor de Islam.

Ja, dit riedeltje heb je al in een stuk of 83 topics opgedreund. Maar daar hadden we het toch niet over?

Zwarte Schaap
17-09-05, 13:26
Geplaatst door Mill
Ja, dit riedeltje heb je al in een stuk of 83 topics opgedreund. Maar daar hadden we het toch niet over?

We zaten te zoeken naar de oorzaak hoe het allemaal een beetje begon. Waar de koude oorlog tegen de islam begon.

Dat het probleem kunstmatig is vergroot, een soort marketingtrucje van mensen die dat nodig hebben voor hun carriere terwijl de gewone burger dient als pion.

Mill
17-09-05, 13:29
Geplaatst door Zwarte Schaap
We zaten te zoeken naar de oorzaak hoe het allemaal een beetje begon. Waar de koude oorlog tegen de islam begon.

Dat het probleem kunstmatig is vergroot, een soort marketingtrucje van mensen die dat nodig hebben voor hun carriere terwijl de gewone burger dient als pion.

Als de gewone burger maar een pion is die over een bord wordt geschoven door het grootkapitaal/de zionisten/vrijmetselaars/satanisten/homo's, dan begrijp ik niet waarom je altijd zo kwaad bent op "schijnheilige autochtonen". Ze kunnen het ook niet helpen, ze zijn "gemaakt" door de machinaties van de Hoge Heren.

Oeroeboeroe
17-09-05, 13:36
Geplaatst door Oeroeboeroe
:afro: Ik bedoel: niet Pim, maar Frits is de auctor intellectualis van de huidige sfeer in NL. Zoals de VVD alles regeert, trouwens.

VVD = oud geld. LPF = nieuw geld (projectontwikkelaars met name).

Pim was slechts het logische vervolg op Frits. Die dat overigens ook zo had gepland.

:o En Geert is overigens weer het logische vervolg op Pim.

Eén voordeel: typisch linkse versplintering nu ook op rechts.

Oeroeboeroe
17-09-05, 13:38
Geplaatst door Mill
Als de gewone burger maar een pion is die over een bord wordt geschoven door het grootkapitaal/de zionisten/vrijmetselaars/satanisten/homo's, dan begrijp ik niet waarom je altijd zo kwaad bent op "schijnheilige autochtonen". Ze kunnen het ook niet helpen, ze zijn "gemaakt" door de machinaties van de Hoge Heren.

:cola: Schaap gaat soms wat heel makkelijk aan de keuzevrijheid van het individu voorbij, maar op macroniveau slaat hij wel vaak de spijker op de kop, is mijn bescheiden mening.

Oeroeboeroe
17-09-05, 13:40
Geplaatst door Alcibiades
Zou je niet eens de hand in eigen boezem steken? Je kunt niet ontkennen dat sinds de jaren '70 moslims wereldwijd een radicaliseringsproces hebben doorgemaakt.

:nerveus: Vrijwel de gehele Islamitische wereld heeft dan ook ten tijde van het kolonialisme jouw voorzaten op de koffie gehad. En nog steeds, overigens.

Oeroeboeroe
17-09-05, 13:46
Geplaatst door Alcibiades
Kutsmoes

:roker: Ik ben geen voorstander van radicalisme, en dus ook niet van Islamitisch radicalisme, laat dat duidelijk zijn. :baard: Als een moslim eenmaal radicaal is, maak dan je borst maar nat, zou ik bijna zeggen.

Maar voor een significant deel is de tegenreactie op kolonialisme wel degelijk langs religieuze lijnen geschied.

Zwarte Schaap
17-09-05, 13:50
Geplaatst door Mill
Als de gewone burger maar een pion is die over een bord wordt geschoven door het grootkapitaal/de zionisten/vrijmetselaars/satanisten/homo's, dan begrijp ik niet waarom je altijd zo kwaad bent op "schijnheilige autochtonen". Ze kunnen het ook niet helpen, ze zijn "gemaakt" door de machinaties van de Hoge Heren.

Ik ben ook helemaal niet echt boos op de autochtone pionnen. Ik neem zelfs hun eventuele domheid niet eens kwalijk. Alleen de intellectuelen, media en politiek zijn diegene op wie ik 'boos' ben.

(Heb ik trouwens al eerder en vaker gezegd)

Zwarte Schaap
17-09-05, 14:59
Website Nederlandse terreurdreiging in de lucht

Nederlanders kunnen vanaf vandaag terecht op de nieuwe website van de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding voor informatie over de terreurdreiging. Die is substantieel, staat er nu te lezen.

Dat blijft ook nog even zo: 'de kans op een terroristische aanslag is op dit moment reëel', stelt het team van Tjibbe Joustra, sinds april 2004 de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding, op de site: http://www.nctb.nl/

De bedoeling is burgers te informeren over de dreiging in Nederland en de website geeft antwoorden op vragen als: wat is het actuele dreigingsniveau? En: wat kunnen mensen zelf doen als er een aanslag wordt gepleegd?

Substantieel
De dreiging is momenteel 'substantieel'. Dat is de op één na zwaarste categorie: er worden terroristen gerekruteerd en Nederland wordt genoemd in verklaringen van terroristische netwerken. Alleen 'kritiek' (er zijn zeer sterke aanwijzingen dat een aanslag in Nederland zal plaatsvinden) is erger.

Vorige week vrijdag nog besloot CDA-minister Piet Hein Donner (Justitie) het toezicht op trein- en metrostations te verscherpen. Die extra alertheid is nog steeds van kracht (lees Donner: Verscherpte bewaking treinstations).

De beslissing werd genomen op advies van Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding, Joustra, wiens officiële taak is ervoor te zorgen dat alle instanties (ongeveer twintig) die betrokken zijn bij terreurbestrijding goed samenwerken.

De website is niet de enige manier waarop burgers worden geïnformeerd. Er komt een grote campagne die duidelijk moet maken wat de overheid doet en wat Nederlanders kunnen doen tegen terreur (lees Remkes: Campagne tegen terreur).

Bron: Elsevier 16/09/05

Zwarte Schaap
17-09-05, 15:24
Van de website zelf: http://www.nctb.nl/Terrorisme/actueel_dreigingsniveau/index.asp

Actueel Dreigingsniveau

De kans dat Nederland geconfronteerd wordt met een terroristische aanslag is op dit moment alleszins reëel. In het laatste Dreigingsbeeld Terrorisme Nederland wordt vastgesteld dat het dreigingsniveau substantieel is. Dit dreigingsniveau is, oplopend gezien, het derde niveau uit het viertal mogelijke algemene dreigingsniveaus: minimaal, beperkt, substantieel en kritiek. Gelet op de dynamiek van de nationale en internationale ontwikkelingen is het niet waarschijnlijk dat het algemene dreigingsniveau op korte termijn naar beneden zal kunnen worden bijgesteld.

Wat is substantieel?De dreiging in Nederland is op dit moment substantieel. Dat betekent dat de kans reëel is dat in Nederland een aanslag zal plaatsvinden. Radicalisering en rekrutering vinden op aanzienlijke schaal plaats. Ook wordt Nederland geregeld genoemd in verklaringen van serieus te nemen terroristische netwerken. Verder zijn er aanslagen geweest in andere, met Nederland vergelijkbare landen.

Op basis van deze en andere criteria is in de laatste Dreigingsrapportage het dreigingsniveau vastgesteld op substantieel.

De opbouw van de vier dreigingsniveaus:

De aard en ernst van de terroristische dreiging worden bepaald door vele factoren. In Nederland kennen we vier niveaus van oplopende dreiging: minimaal, beperkt, substantieel en kritiek. Hieronder zijn bij elk van de dreigingsniveaus enkele elementen opgesomd die, als zij aan de orde zijn, richting geven bij het bepalen van het dreigingsniveau. Benadrukt moet worden dat genoemde elementen niet uitputtend zijn. Zij dienen slechts ter illustratie. De verschillende dreigingsniveaus kunnen worden beschouwd als bandbreedtes zonder harde scheidslijnen. Dit betekent dat schommelingen kunnen optreden in aard, omvang en achtergrond van de dreiging, zonder dat er aanleiding is om een ander algemeen dreigingsniveau te kiezen. Elementen kunnen veranderen, maar de totale waardering blijft ongeveer gelijk.

Niveau Enkele bijbehorende criteria

Minimaal

Er is amper aanwezigheid van nationale en internationale terroristische netwerken
Het is niet waarschijnlijk dat aanslagen gepland worden
De open samenleving en het risicokarakter van een moderne samenleving houden dit niveau in stand

Beperkt

Er worden geen nieuwe trends of fenomenen waar dreiging vanuit gaat onderkend
Aanslagen blijken te kunnen worden voorkomen
Nederland wordt niet of nauwelijks genoemd in verklaringen van serieus te nemen terroristische netwerken

Substantieel

Er worden nieuwe trends en fenomenen waar dreiging vanuit gaat ontdekt
De kans dat een aanslag in Nederland zal plaatsvinden is reëel
Aanslagen vinden plaats in andere, met Nederland vergelijkbare landen
Radicalisering en rekrutering vinden op aanzienlijke schaal plaats
Nederland wordt geregeld genoemd in verklaringen van serieus te nemen terroristische netwerken

Kritiek

Er zijn zeer sterke aanwijzingen dat een aanslag in Nederland zal plaatsvinden
In Nederland heeft een aanslag plaatsgevonden en vervolgaanslagen zijn zeer waarschijnlijk
Nederland wordt vaak genoemd in zeer serieus te nemen verklaringen van terroristische netwerken en specifieke doelen worden daarbij serieus bedreigd

Oeroeboeroe
17-09-05, 15:27
http://images.art.com/images/PRODUCTS/large/10129000/10129555.jpg

Oeroeboeroe
17-09-05, 15:27
:D Oops. Sorry!

freya
17-09-05, 15:50
Geplaatst door Bofko
Da´s nu weer veel te eenzijdig. Mensen zijn geen kritiekloze robots, die je kunt laten geloven wat je wilt. Zelfs in het communistische USSR met zware censuur was dat onmogelijk, dus hier al helemaal.

Jij (onder)kent de macht van propaganda niet.

Bijna iedereen is te hersenspoelen.
Ik was laatst op een bijeenkomst van ex-terroristen ( mudjahedin)
Doodgewone normale mensen, zelfs een Engelse huismoeder, die binnen 1 a 2 jaar waren omgevormd tot moordmachines, klaar voor de gewapende strijd en erger. Totdat ze op een of andere manier wakker werden en met veel moeite uit de organisatie stapten.

Dit is een extreem voorbeeld, maar het laat wel zien hoe mensen beinvloedbaar zijn.
Het is gewoon een kwestie van steeds dezelfde boodschap herhalen, terwijl je erbij vertelt dat je toehoorders betere/intelligentere mensen zijn dan de buitenstaanders en er voor zorgen dat er zo min mogelijk tegengeluiden doordringen.
Komt dit niet een beetje bekend voor?

freya
17-09-05, 16:01
Geplaatst door Mill
Als MoB is gemaakt door de moslimhaat, dan zijn de "hypocriete schijnheilige autochtonen" weer ergens anders door gemaakt.

De schuld ligt uiteindelijk bij God, zullen we dan maar zeggen, want bij personen ligt ie niet, die worden "gemaakt" door de omstandigheden.

Het is een kwestie van kip of ei.

In dit geval kan je, als je je een beetje in de geschiedenis van het islamisme verdiept, toch echt niet ontkennen dat het ei gelegd is door het kolonialisme.

En na de val van het ijzeren gordijn ontstond er een overschot aan voer, daarvoor is een nieuwe afzetmerkt gecreeerd: de kippen.


Waar is Barneveld toch eigenlijk gebleven?