PDA

Bekijk Volledige Versie : Voor het eerst witrugzakspin in België



Marsipulami
17-09-05, 17:08
Voor het eerst witrugzakspin in België

De spinnenvereniging Arabel heeft in de Antwerpse binnenstad een spin gevonden die voor het eerst in België is aangetroffen: de witrugzakspin.
Dat heeft de vereniging, die een jaar lang onderzoek verrichtte naar de verschillende spinnensoorten in Antwerpen, zaterdag bekendgemaakt.
Liefst 105 verschillende soorten spinnen werden in de periode van september 2004 tot september 2005 aangetroffen in de Antwerpse binnenstad. "We hebben veel meer soorten aangetroffen dan verwacht", zegt onderzoeker Koen Van Keer. "We dachten zo'n 50 à 60 verschillende soorten aan te treffen, maar het zijn er veel meer geworden. En dat is opmerkelijk, omdat er zoveel 'steen' is in Antwerpen. Momenteel telt de Belgische fauna zo'n 700 verschillende soorten spinnen".
Naast de grote diversiteit aan spinnen werd ook een spin aangetroffen die voor het eerst op Belgische bodem werd gesignaleerd. Het gaat om de witrugzakspin die werd gevonden in de boomschors van een lindenboom op het Steenplein. Naast de nieuwe soort werden ook negen spinnen van de 'rode lijst' aangetroffen. Het gaat om spinnen die uiterst zeldzaam of bedreigd zijn. De meest voorkomende spin in de binnenstad is dan weer de grote huisspin.

Uit het spinnenonderzoek bleek tevens dat het klimaat aan het opwarmen is. Dat werd bevestigd door de aanwezigheid van sommige soorten. "Zo zijn er de vierspitsspinneneter en het zuidershaardertje die normaal in zuidelijke landen leven", legt Van Keer uit. "Zij zijn via de haven van Antwerpen binnengekomen en overleven perfect. Hiermee wordt dus aangetoond dat het klimaat opwarmt. Een andere vaststelling die dat aantoont, is dat er meer spinnen van binnen naar buiten verhuizen".

vlegeltje
17-09-05, 17:15
Sebastiaan

Dit is de spin Sebastiaan.
Het is niet goed met hem gegaan.

LUISTER!

Hij zei tot alle and're spinnen:
Vreemd, ik weet niet wat ik heb,
maar ik krijg zo'n drang van binnen
tot het weven van een web.

Zeiden alle and're spinnen:
O, Sebastiaan, nee, Sebastiaan,
kom, Sebastiaan, laat dat nou,
wou je aan een web beginnen
in die vreselijke kou?

Zei Sebastiaan tot de spinnen:
't Web hoeft niet zo groot te zijn,
't hoeft niet buiten, 't kan ook binnen
ergens achter een gordijn.

Zeiden alle and're spinnen:
O, Sebastiaan, nee, Sebastiaan,
toe, Sebastiaan, toom je in!
Het is zo gevaarlijk binnen,
zo gevaarlijk voor een spin.

Zei Sebastiaan eigenzinnig:
Nee, de Drang is mij te groot.
Zeiden alle and'ren innig:
Sebastiaan, dit wordt je dood...

O, o, o, Sebastiaan!
Het is niet goed met hem gegaan.

Door het raam klom hij naar binnen.
Eigenzinnig! En niet bang.
Zeiden alle and're spinnen:
Kijk, daar gaat hij met zijn Drang!

PAUZE

Na een poosje werd toen even
dit berichtje doorgegeven:
Binnen werd een moord gepleegd.
Sebastiaan is opgeveegd.

Oeroeboeroe
17-09-05, 17:16
Geplaatst door Marsipulami
Voor het eerst witrugzakspin in België

:verrassin Is ie giftig?

:auw2: Je moet er niet aan denken.

:hihi: Je kan het alleen maar hopen.

http://www.teulingtuning.com/nederlandse%20vlag.JPG


:engel: