PDA

Bekijk Volledige Versie : Pedofilieslachtoffer werd 6 jaar opgesloten na aanranding door Vlaamse pater



Marsipulami
18-09-05, 00:15
Vrouw krijgt na 55 jaar 50.000 euro

Kerk betaalt slachtoffers seksschandalen


Geplaatst op 17/9 '05 om 10:05u
Door Theo Borgermans (Bron: Het Laatste Nieuws)


BRUSSEL (RKnieuws.net) - De katholieke kerk kent slachtoffers van oude en destijds toegedekte seksschandalen schadevergoedingen toe. Dat blijkt uit rapporten en brieven van een speciale interdiocesane commissie, die de redactie van Het Laatste Nieuws kon inkijken.



Eén van de slachtoffers die nu worden vergoed, is de 70-jarige Eva Dubuisson. Ze werd als 14-jarige aangerand door een pater. Pas nu erkent de kerk de ‘zwaarwichtige fout’ en is ze bereid de vrouw 50.000 euro smartengeld te betalen.

Vijfenvijftig jaar geleden stopten de kerk en het gerecht het verhaal van de Oost-Vlaamse Eva Dubuisson in de doofpot. Sterker: het kind werd door de jeugdrechter schuldig bevonden aan ontucht en zes jaar lang opgesloten in een ‘verbeteringsschool’, zonder recht op verdediging. Ze wordt nu eindelijk officieel als slachtoffer erkend door de kerk. De schadevergoeding van 50.000 euro moet worden betaald door de congregatie waartoe de intussen overleden dader behoorde.

«De verontschuldigingen komen zeer laat, maar deze ultieme rechtzetting siert de kerk», aldus de vrouw. (tb)

Oeroeboeroe
18-09-05, 03:01
Geplaatst door Marsipulami
De verontschuldigingen komen zeer laat, maar deze ultieme rechtzetting siert de kerk, aldus de vrouw.

En dat is ook zo.

Marsipulami
18-09-05, 12:38
Geplaatst door Alcibiades

Het zou mooi zijn als het volledige dossier openbaar werd gemaakt.

Ik vind dat het slachtoffer moet beoordelen in hoeverre zij openbaarheid wenst en dat anderen hun neus daar niet moeten tussen steken.

Marsipulami
18-09-05, 12:47
Geplaatst door Alcibiades
Kan ik me voorstellen, vanuit jouw standpunt. Jij en je ambtsgenoten hebben niets meer te vrezen. En het slachtoffer heeft de zilverlingen ontvangen.

Wie zijn mijn ambtsgenoten ?


En jawel, de wens van het slachtoffer moet gerespecteerd.

Marsipulami
18-09-05, 12:58
Geplaatst door Alcibiades
Ik ben er altijd van uit gegaan dat jij werkzaam bent in één of andere functie in de rk kerk. Of heb ik het mis?

Helemaal

mark61
18-09-05, 13:39
Geplaatst door Marsipulami
Ik vind dat het slachtoffer moet beoordelen in hoeverre zij openbaarheid wenst en dat anderen hun neus daar niet moeten tussen steken.

Daar hebben ze bij het RKnieuwsnet blijkbaar schijt aan. Haar naam staat ahum pontificaal vermeld, de pater blijft anoniem. Needless to say dat de brave pater nooit een dag gezeten heeft. Hoe zit het eigenlijk met de rechter en aanklager uit die zaak? Heerlijk rustige carrière gehad verder? Geen aanvechtingen van het geweten?

~Panthera~
18-09-05, 13:59
behalve de 50.000 wordt alles verder weer achter het altaar gedumpt. :moe:

Marsipulami
18-09-05, 14:03
Geplaatst door mark61
Daar hebben ze bij het RKnieuwsnet blijkbaar schijt aan. Haar naam staat ahum pontificaal vermeld,

RK nieuwsnet neemt het artikel vrijwel letterlijk over van het Laatste Nieuws. Alles behalve katholiek dus.

http://pdf.hln.be/hln/pdf/20050917/front/pages/GP001/articles/HLN-20050917-GP001018_body.html

En wat doet jou vermoeden dat ze niet akoord ging met het vermelden van haar naam ?


de pater blijft anoniem.

En wat is de meerwaarde van het vermelden van de naam van de overleden dader ? De naastbestaanden en familieleden van de dader te schande maken, die mogelijks part noch deel hadden aan het gebeuren ?


Needless to say dat de brave pater nooit een dag gezeten heeft .

Wellicht niet.


Hoe zit het eigenlijk met de rechter en aanklager uit die zaak? Heerlijk rustige carrière gehad verder? Geen aanvechtingen van het geweten?

Wat doet jou besluiten dat ze niet ter goeder trouw waren ? Mogelijks werden ze verkeerd geïnformeerd.

mark61
18-09-05, 14:24
Geplaatst door Marsipulami
RK nieuwsnet neemt het artikel vrijwel letterlijk over van het Laatste Nieuws. Alles behalve katholiek dus.

Ik noemde simpelweg de bron van je bericht. Zonder bijgedachten.


En wat doet jou vermoeden dat ze niet akoord ging met het vermelden van haar naam ?

Wat doet jou vermoeden dat ze het haar gevraagd hebben? Wat is de relevantie van haar naam?


En wat is de meerwaarde van het vermelden van de naam van de overleden dader ? De naastbestaanden en familieleden van de dader te schande maken, die mogelijks part noch deel hadden aan het gebeuren ?

Wat een consideratie met de dader allemaal. De man is nog dood ook. En de consideratie met het slachtoffer en haar familie?


Wat doet jou besluiten dat ze niet ter goeder trouw waren ? Mogelijks werden ze verkeerd geïnformeerd.

Jaja, een slachtoffer wordt veroordeeld als dader en niemand is daarvoor verantwoordelijk/ daaraan schuldig. Je wilde zeggen dat de pater en zijn kerk hebben lopen liegen? En dat de rechtbank / politie / OM niet de plicht hebben fatsoenlijk onderzoek te doen.

Hoe langer ik erover nadenk, hoe griezeliger ik het vindt. Pakistan aan de Schelde.

Marsipulami
18-09-05, 16:26
Geplaatst door mark61
Ik noemde simpelweg de bron van je bericht. Zonder bijgedachten.


Jaja.


Wat doet jou vermoeden dat ze het haar gevraagd hebben?

Het artikel verwijst naar een interview waar ze aan meegewerkt heeft.


Wat is de relevantie van haar naam?

Die vraag moet je eens aan het slachtoffer stellen. Misschien wil ze dat andere mensen weten wat haar overkomen is. Anderen willen dat weer niet. Dat is de keuze van het slachtoffer.


Wat een consideratie met de dader allemaal. De man is nog dood ook.

Die man heeft er dus geen last van. En familieleden van daders zijn ook slachtoffers. Of denk jij bijvoorbeeld dat de kinderen van Marc Dutroux blij zijn met hun bekende vader ?


En de consideratie met het slachtoffer en haar familie?

Die is bij jou blijkbaar niet aanwezig.



Jaja, een slachtoffer wordt veroordeeld als dader en niemand is daarvoor verantwoordelijk/ daaraan schuldig.

Toch wel, maar het komt er op aan van de juiste verantwoordelijken te kennen.


Je wilde zeggen dat de pater en zijn kerk hebben lopen liegen?

Dat lijkt mij zover geïnformeerd de meest plausibele hypothese. In hoeverre zijn kerk op de hoogte was dat weet ik niet. Maar het feit dat zijn kerk na vele jaren en veel te laat haar verantwoordelijkheid wil nemen, doet vermoeden dat de onderzoekscommissie over informatie beschikt die aangeeft dat de verantwoordelijkheid voor het toedekken niet uitsluitend bij de dader alleen ligt.


En dat de rechtbank / politie / OM niet de plicht hebben fatsoenlijk onderzoek te doen.

Materiele bewijzen zijn vaak onbestaande in zedenzaken zoals aanranding van de eerbaarheid. De enige bewijslast zijn vaak verklaringen die tegenstrijdig kunnen zijn. Hier een berichtje uit de oude doos. Het was niet enkel 55 jaar geleden dat rechters de bal wel eens mis sloegen.

Eerherstel pedofiliebeklaagden Saint-Omer

SPIJT FRANSE JUSTITIE-MINISTER OVER JURIDISCHE JANBOEL

Isa Van Dorsselaer 28/09/2004

BRUSSEL - Een half jaar geleden stonden ze als ,,monsters'' te schande voor het hof van assisen van Saint-Omer, gisteren zijn ze officieel ontvangen door de Franse minister van Justitie. In een symbolische ceremonie, een primeur voor Frankrijk, kregen zes mannen en vrouwen die onterecht beschuldigd waren dat ze deel uitmaakten van een pedoseksnetwerk, eerherstel. ,,Nu kan ik de draad van mijn leven weer oppikken.''

DE zaak zette Frankrijk in rep en roer. Op 4 mei was voor het hof van assisen van Saint-Omer het proces begonnen tegen zeventien mannen en vrouwen; ze werden beschuldigd van het misbruik van de kinderen van een van hen, Myriam Delay, in een pedoseksnetwerk in Outreau, in Noord-Frankrijk. Dertien van hen hielden hun onschuld staande. Na twee weken herriep Delay, die de beklaagden aan de galg had gepraat, haar verklaringen tegen die dertien. Op 2 juli werden zeven beklaagden vrijgesproken; zes anderen die ook onschuldig zeiden te zijn, zijn op basis van diezelfde verklaringen toch veroordeeld.

Wat volgde, was een nooit gezien gewetensonderzoek van de Franse justitie. De zeven beklaagden waren beroofd geweest van hun vrijheid, hun reputatie, hun familie, hun have en goed. Een van hen pleegde zelfmoord in zijn cel. Was de onderzoeksrechter niet te onervaren? Had de magistratuur zich niet te veel laten leiden, toen de zaak in 2001 losbarstte, door de woedende publieke opinie? Moest er niet zorgvuldiger worden omgesprongen met de verklaringen van kinderen in zaken van seksueel misbruik, en met de voorlopige hechtenis? In de naweeën van Outreau zijn volgens de Franse overheid zeker 1.000 mensen in voorlopige hechtenis weer vrijgelaten.

De minister van Justitie, Dominique Perben, heeft een commissie van advocaten, magistraten en juristen in het leven geroepen om zich hierover te buigen. Frankrijk moet lessen trekken uit wat hier is gebeurd, zei president Jacques Chirac in juli. ,,De schade geleden door de beklaagden moet worden goedgemaakt.''

Een symbolische stap is gisteren gedaan, voor het eerst in Frankrijk. De zes beklaagden zijn in Parijs ontvangen door de minister van Justitie, in een korte ceremonie van eerherstel. Met dat gebaar wil de overheid ,,de onrechtvaardigheid herstellen'', zei Perben. Sommige beklaagden zaten bijna drie jaar achter de tralies. ,,Na de gevangenis in een paleis van de Republiek staan, is een sterk gebaar van eerherstel'', zei een van de advocaten, Franck Berton.

,,Ik denk dat ik deze ontmoeting en deze handdruk nodig had om de draad van mijn leven weer te kunnen oppikken'', zei Pierre Martel, een van de zeven mensen die achteraf, in juli, is vrijgesproken. Volgens minister Perben krijgen de zeven ook een voorschot op de schadevergoeding. Excuses van de onderzoeksrechter in de zaak ,,die zijn werk niet gedaan heeft en dat niet wil erkennen'', zochten ze ook, maar die kwamen er (nog) niet.

Ondanks de vrijspraak blijven de beklaagden leven met een stigma. Martel werkt weer als taxichauffeur en wordt overspoeld met aanbiedingen. Maar David Brunet vertelde gisteren in Libération hoe hij nog altijd het hoederecht over zijn zoon niet heeft gekregen. ,,Ik kan hem nog altijd niet recht in de ogen zien wanneer hij 's zondags op bezoek komt.''

De bakkersvrouw Rosalyne Godard zou het liefst emigreren naar Canada. ,,Ik heb het gevoel dat ik gebrandmerkt ben.'' Ze hoopt dat dit persoonlijk drama leidt tot ,,hervormingen van het systeem''. Het enige dat haar voorlopig in Frankrijk houdt, is haar strijd om voor de zes andere beklaagden die wel veroordeeld werden, eerherstel te krijgen in beroep. Enkele van hen, onder wie de priester-arbeider van het dorpje, zijn voorlopig op vrije voeten. ,,We zijn allen onschuldig. Dat wij vrijgepleit zijn, en zij niet, is alleen te wijten aan het toeval.''

Delay en haar man en nog een echtpaar die allen hun betrokkenheid bij het misbruik toegeven, zijn ook veroordeeld.

©Copyright De Standaard


Hoe langer ik erover nadenk, hoe griezeliger ik het vindt. Pakistan aan de Schelde.

Wat komt Pakistan hier nou doen ?

Oeroeboeroe
18-09-05, 17:06
Geplaatst door Alcibiades
Volgens Mars is dus de privacy van het slachtoffer in het geding als de gegevens van de dader openbaar gemaakt worden.

:mrt2: Dat zie jij nou eens heel goed!


Maak er een gewoonte van!

Oeroeboeroe
18-09-05, 17:36
Geplaatst door Alcibiades
Het is gewoon maar een uitvlucht om alles onder tafel te kunnen houden, en nog een heel doorzichtige ook.

:ego: U is jurist?

Oeroeboeroe
18-09-05, 18:06
Geplaatst door Alcibiades
Hoezo?

PRIKVERBOD

Tussen 19.00 uur en 20.30 uur wordt er op zondag NIET geprikt op Maroc.nl.

http://www.cosgan.de/images/smilie/sportlich/a010.gif


:rood: