PDA

Bekijk Volledige Versie : Massaproces ID-weigeraars 28 september



wytze
19-09-05, 16:17
Massaproces ID-weigeraars op woe 28 sept.
ID-mereet - 17.09.2005 13:44

In Utrecht worden op woensdag 28 september 250 personen voor het gerecht gedaagd die geweigerd hebben om zichzelf te criminaliseren. Massale aanwezigheid wordt gevraagd!

(16 september 2005 - Bericht van Meldpunt Misbruik Identificatieplicht)

P E R S B E R I C H T

Demonstratie tegen de wet op de uitgebreide identificatieplicht

Utrecht, 16 september 2005 -
Op woensdag 28 september 2005 organiseert het Meldpunt Misbruik Identificatieplicht gedurende de hele dag een demonstratie tegen de wet op de uitgebreide identificatieplicht. Op die dag worden bij de kantonrechter
de eerste 250 rechtzaken wegens het niet tonen van een geldig ID-bewijs gevoerd. Locatie: Voor het gerechtsgebouw, Vrouwe Justitiaplein 1, Utrecht

De wet op de uitgebreide ID-plicht die 1 januari 2005 van kracht geworden is, levert maandelijks meer dan 6000 bekeuringen op. Dat zijn er inmiddels dus al meer dan 50.000. De teller stond eind augustus op 46.487, waarvan 3.898 aan kinderen van 14 en 15 werden uitgedeeld. De uitgebreide ID-plichtwet maakt onnodig inbreuk op de rechtspositie en vrijheid van alle burgers. Wij willen niet dat iedereen vanaf 14 jaar strafbaar is als hij of zij zonder geldig legitimatiebewijs de deur uit gaat. We gruwen van een land waar iedereen als potentieel verdachte beschouwd wordt. We
zijn van mening dat de nieuwe wet, die bedoeld was om de veiligheid te verhogen, onveiligheid en criminaliteit bevorderd. We constateren dat de wet gebruikt wordt om burgers te intimideren en vooral het plegen van lichte overtredingen als lopen door rood licht en fietsen zonder achterlicht dubbel te beboeten

Op 28 september worden in Utrecht de eerste 250 rechtszaken wegens het niet tonen van een geldig ID-bewijs gevoerd. Bij die gelegenheid zal op het plein voor de rechtbank, onder het motto 'Afschaffen die wet!' worden
gedemonstreerd dat de onvrede mensen uit alle geledingen van de bevolking betreft.

De demonstratie duurt de hele dag, van 09:00-17:00 uur.
Locatie: voor het gerechtsgebouw, Vrouwe Justitiaplein 1,
Utrecht (2 min. Lopen vanaf station)

Voor meer informatie zie: http://www.ID-nee.nl

nl-x
19-09-05, 19:19
Hmm. Ik snap het punt niet. Je moet gewoon je ID mee hebben. Punt uit.

rja2
19-09-05, 20:54
Geplaatst door nl-x
Hmm. Ik snap het punt niet. Je moet gewoon je ID mee hebben. Punt uit.
Ik neem me paspoort niet meer mee.

Die is waarschijnlijk uit me jas gevallen denk ik, ik wou verleden maand een week naar Rome, ik kon me paspoort niet vinden, een noodpaspoort gekregen en een nieuw paspoort, 120 euro lichter.

Dus ik gebruik m'n rijbewijs, maar die heb ik ook niet altijd bij me.

Zwarte Schaap
19-09-05, 23:08
Ik heb op dit moment helemaal geen geldig identificatiebewijs meer. Soms houden ze wel eens een razzia in mijn wijk, maar gelukkig ben ik ze nog niet tegengekomen. Maar als ze me pakken moet ik zeker weten naar de cel.

wytze
21-09-05, 10:39
Geplaatst door nl-x
Hmm. Ik snap het punt niet. Je moet gewoon je ID mee hebben. Punt uit.


vanwaar de gehoorzaamheid aan deze plicht? heb je echt de indruk dat hiermee de veiligheid wordt vergroot?

nl-x
21-09-05, 14:39
Nee, ik vind gewoon dat als iemand iets doet, en daarvoor opgepakt wordt, dat hij niet gewoonweg ontkomt omdat zn identiteit niet kan worden vastgesteld.

Ik heb bijvoorbeeld zo vaak gehad dat ik boetes voor een zwartrijder (ik weet nog steeds niet wie) heb gehad, omdat hij steeds ontkwam door mn naam te noemen en een nep-geboortedatum er bij te verzinnen.

wytze
21-09-05, 14:43
Geplaatst door nl-x
Nee, ik vind gewoon dat als iemand iets doet, en daarvoor opgepakt wordt, dat hij niet gewoonweg ontkomt omdat zn identiteit niet kan worden vastgesteld.

Ik heb bijvoorbeeld zo vaak gehad dat ik boetes voor een zwartrijder (ik weet nog steeds niet wie) heb gehad, omdat hij steeds ontkwam door mn naam te noemen en een nep-geboortedatum er bij te verzinnen.



dat hangt voor mij een beetje van het soort actie af waarvoor iemand wordt opgepakt.

dat 2e is niet leuk idd.

nl-x
21-09-05, 14:53
Geplaatst door wytze
dat hangt voor mij een beetje van het soort actie af waarvoor iemand wordt opgepakt.

dat 2e is niet leuk idd.
Hoezo? Dus als je een licht delict begaat, dan mag je wel ontkomen door te roepen "Ik heb geen ID, maar mn naam is Klaas Vaak" ? Nee, gewoon ID mee hebben!

Kijk uiteindelijk ben ik het ook niet met genoemde methoden eens, maar het komt er gewoon op neer dat je je ID moet hebben.

Dus fiets je onbelicht, krijg je een boete. Kan je je zelf niet identificeren, dan moet de plisie gaan uitvinden of je echt bent, wie je zegt dat je bent. Tot die tijd blijf je bij ze (Ok, een vast aantal uren vastzitten slaat nergens op, het moet gewoon zijn 'tot is vastgesteld wie je echt bent'.) En als daar kosten voor zijn, moet je daar ook voor opdraaien. (Misschien is het bedrag dat nu gehanteerd wordt te hoog, dan moet daar wat aan worden gedaan.)

Oplossingen zoals wet afschaffen vind ik nutteloos dan wel dom. Ik zie eerder als oplossing om reeler om te gaan met overtreders. Dwz als iemand geen ID bij zich heeft, maar hij belt iemand die het komt brengen -> direct vrijlaten en gemaatke kosten laten betalen per acceptgiro.

wytze
21-09-05, 15:05
Geplaatst door nl-x
Hoezo? Dus als je een licht delict begaat, dan mag je wel ontkomen door te roepen "Ik heb geen ID, maar mn naam is Klaas Vaak" ? Nee, gewoon ID mee hebben!

Kijk uiteindelijk ben ik het ook niet met genoemde methoden eens, maar het komt er gewoon op neer dat je je ID moet hebben.

Dus fiets je onbelicht, krijg je een boete. Kan je je zelf niet identificeren, dan moet de plisie gaan uitvinden of je echt bent, wie je zegt dat je bent. Tot die tijd blijf je bij ze (Ok, een vast aantal uren vastzitten slaat nergens op, het moet gewoon zijn 'tot is vastgesteld wie je echt bent'.) En als daar kosten voor zijn, moet je daar ook voor opdraaien. (Misschien is het bedrag dat nu gehanteerd wordt te hoog, dan moet daar wat aan worden gedaan.)

Oplossingen zoals wet afschaffen vind ik nutteloos dan wel dom. Ik zie eerder als oplossing om reeler om te gaan met overtreders. Dwz als iemand geen ID bij zich heeft, maar hij belt iemand die het komt brengen -> direct vrijlaten en gemaatke kosten laten betalen per acceptgiro.




ik doelde meer op bijv. politieke acties zoals bezettingen oid waarbij mensen opgepakt worden en dan NN blijven

dat fietslicht voorbeeld heb ik wel een kanttekening bij. Agenten mogen naar ID vragen als dat voor de normale uitoefening van hun beroep nodig is. Tot 1 januari van dit jaar was mijn bankpasje voldoende ter identificatie als ik werd gestopt vanwege geen licht op m'n fiets. Dus zal ik nu ook mijn bankpas laten zien.
En het politiegedrag in deze is willekeurig. De een wordt gearresteerd vanwege geen ID, een ander is de bankpas nog steeds ok.

TonH
21-09-05, 15:09
Geplaatst door nl-x
Hoezo? Dus als je een licht delict begaat, dan mag je wel ontkomen door te roepen "Ik heb geen ID, maar mn naam is Klaas Vaak" ? Nee, gewoon ID mee hebben!

Kijk uiteindelijk ben ik het ook niet met genoemde methoden eens, maar het komt er gewoon op neer dat je je ID moet hebben.

Dus fiets je onbelicht, krijg je een boete. Kan je je zelf niet identificeren, dan moet de plisie gaan uitvinden of je echt bent, wie je zegt dat je bent. Tot die tijd blijf je bij ze (Ok, een vast aantal uren vastzitten slaat nergens op, het moet gewoon zijn 'tot is vastgesteld wie je echt bent'.) En als daar kosten voor zijn, moet je daar ook voor opdraaien. (Misschien is het bedrag dat nu gehanteerd wordt te hoog, dan moet daar wat aan worden gedaan.)

Oplossingen zoals wet afschaffen vind ik nutteloos dan wel dom. Ik zie eerder als oplossing om reeler om te gaan met overtreders. Dwz als iemand geen ID bij zich heeft, maar hij belt iemand die het komt brengen -> direct vrijlaten en gemaatke kosten laten betalen per acceptgiro.


Een tijd geleden heb ik hier ergens eens een stukje uit NRC gezet. Daarin wordt beschreven hoe de verslaggever getuigen was van een ongeluk en op de politie bleef wachten om verslag te doen. Een van de slachtoffers had daarom gevraagd. Toen de politie kwam vroegen ze om ID, bleek dat ze die niet bij zich had... kreeg ze een boete...

Dat soort dingen dus. :moe:

nl-x
21-09-05, 15:42
Geplaatst door TonH
Een tijd geleden heb ik hier ergens eens een stukje uit NRC gezet. Daarin wordt beschreven hoe de verslaggever getuigen was van een ongeluk en op de politie bleef wachten om verslag te doen. Een van de slachtoffers had daarom gevraagd. Toen de politie kwam vroegen ze om ID, bleek dat ze die niet bij zich had... kreeg ze een boete...

Dat soort dingen dus. :moe:
Ook dat heeft niets met de wet zelf te maken. De wet deugt en klopt. Alleen de uitvoering slaat nergens op. Er moet dus prioriteit worden gelegd bij plisie/justitie.

Zelfs al wil ik met mn auto alléén overdag rijden, als ik overdag zonder koplampen rijd, krijg ik een bekeuring.

Marsipulami
21-09-05, 16:42
Wat een gezeur zeg. Alle beschaafde landen hebben een identificatieplicht. Maar ik heb in België nog nooit gehoord van iemand die een boete kreeg omdat hij zijn ID-kaart niet bijhad. Ik heb de mijne nooit bij me. Alleen als ik verwacht dat ik ze ergens voor nodig ga hebben.

50000 extra boetes is wel een leuke bijverdienste voor de NL staat :p

wytze
21-09-05, 16:45
Geplaatst door Marsipulami
Wat een gezeur zeg. Alle beschaafde landen hebben een identificatieplicht.



dus nederland was tijdens WO2 wel een beschaafd land?

Marsipulami
21-09-05, 16:48
Geplaatst door wytze
dus nederland was tijdens WO2 wel een beschaafd land?

WOII heeft hier niets mee te maken. Tijdens WOII reden er ook treinen om joden te deporteren. Waarom schaffen jullie de treinen niet af ?

wytze
21-09-05, 17:06
Geplaatst door Marsipulami
WOII heeft hier niets mee te maken. Tijdens WOII reden er ook treinen om joden te deporteren. Waarom schaffen jullie de treinen niet af ?




dit topic gaat over ID plicht en jij stelt dat beschaafde landen dat allemaal hebben.
dan memoreer ik even aan de nazi's want dat is voor mij persoonlijk ook een hele belangrijke reden om tegen de ID plicht tezijn.

Prlwytzkofski
21-09-05, 18:36
Geplaatst door wytze
dus nederland was tijdens WO2 wel een beschaafd land?


Affirmation of the consequent.
This fallacy is an argument of the form "A implies B, B is true, therefore A is true." To understand why it is a fallacy, examine the truth table for implication given earlier. Here's an example:

"If the universe had been created by a supernatural being, we would see order and organization everywhere. And we do see order, not randomness -- so it's clear that the universe had a creator."

Yawn.

mark61
21-09-05, 19:55
Geplaatst door Prlwytzkofski
Yawn.

Zeg eh, die bijbel van jou, heb je die altijd op je nachtkastje liggen? Of is ie digitaal toegankelijk?

Prlwytzkofski
21-09-05, 20:01
Geplaatst door mark61
Zeg eh, die bijbel van jou, heb je die altijd op je nachtkastje liggen? Of is ie digitaal toegankelijk?

digitaal (http://www.infidels.org/news/atheism/logic.html#begging)

Deze (http://www.infidels.org/news/atheism/sn-python.html) is ook heel bruikbaar.

mark61
21-09-05, 20:06
Geplaatst door Prlwytzkofski
digitaal (http://www.infidels.org/news/atheism/logic.html#begging)

Deze (http://www.infidels.org/news/atheism/sn-python.html) is ook heel bruikbaar.

:hihi: Zozo, u geeft zich af met infidels. :rolleyes:

Prlwytzkofski
21-09-05, 20:15
Geplaatst door mark61
:hihi: Zozo, u geeft zich af met infidels. :rolleyes:

Ik ben niet eenkennig (http://www.papalencyclicals.net/).

mark61
21-09-05, 20:17
Geplaatst door Prlwytzkofski
Ik ben niet eenkennig (http://www.papalencyclicals.net/).

Jah, maar das oefenmateriaal.

TonH
21-09-05, 21:20
Geplaatst door nl-x
Ook dat heeft niets met de wet zelf te maken. De wet deugt en klopt. Alleen de uitvoering slaat nergens op. Er moet dus prioriteit worden gelegd bij plisie/justitie.

Zelfs al wil ik met mn auto alléén overdag rijden, als ik overdag zonder koplampen rijd, krijg ik een bekeuring.

Juist, het punt is de uitvoering. Maar de wet legitimeert de misbruik. En eigenlijk, dat is mijn sterke overtuiging, is hij daarvoor ook geschreven. Het dient niet, zoals in normale landen, het doel van identificatie indien nodig, maar als instrument van willekeur. En dat zie je dus ook gebeuren.