PDA

Bekijk Volledige Versie : ,,Voedselpaketten voor slachtoffers Katrina worden verbrand''



Marsipulami
20-09-05, 15:50
,,Voedselpaketten voor slachtoffers Katrina worden verbrand''


13:22:23


belga
NEW ORLEANS - Honderden tonnen Brits voedsel voor de slachtoffers van de orkaan Katrina staan op het punt te worden verbrand. Het is door de Amerikaanse autoriteiten niet geschikt voor consumptie geacht. Dat schrijft de Britse krant Daily Mirror. Ook andere media berichten over chaos bij de hulpverlening.



Op gezag van het Britse ministerie van defensie schreef de krant dat 400.000 operationele voedselpaketten naar de VS zijn gestuurd. Bedoeling is eten te geven aan hongerige vluchtelingen tengevolge van de orkaan Katrina aan de Amerikaanse Golfkusten.

Eenmaal ter plaatse en al op weg voor distributie moest de hele voorraad op last van de Amerikaanse voedselautoriteit terug naar het warenhuis in Little Rock, in Arkansas, waar het eerder was opgeslagen.

Volgens een door de krant aangehaalde reddingswerker, die op anonimiteit stond, heeft de FDA dit voedsel niet geschikt bevonden voor consumptie. Het betreft nochtans voedsel dat op grond van normen van de NAVO Amerikaanse en Britse soldaten in Irak te eten krijgen.

Officieel luidt het volgens de bron van The Mirror dat de voedselpaketten ook vlees bevatten, uit Groot-Brittannië dat een BSE-verleden heeft. De voedselpaketten riskeren trouwens nog een reis, naar een verbrandingsinstallatie van de FDA, aldus de krant die de woorden ,,ziek makende waanzin" uit de mond van haar anonieme bron optekende.

Hulpverlening loopt mank

De Spiegel Online rapporteerde nog staaltjes van chaos en hulpeloosheid in de hulpverlening, in dit geval door de speciale administratie FEMA die reeds in opspraak kwam wegens slecht voorbereid te zijn geweest en veel te laat te hebben gereageerd op de catastrofe.

Zo had een verslaggever (van het tv-station MSNBC) de voorbije dagen opgemerkt dat aan vele wegrestaurants dozijnen trucks beladen met ijs en omgeven met stickers van de FEMA staan. Navraag bij een transportfirma leerde dat de trucks sedert twee weken van het ene naar het andere punt worden gestuurd, maar nog niet het rampgebied zijn kunnen binnenrijden. ,,Voor mijn zaak is de FEMA goed, want ik verdien per vrachtwagen 9.000 dollar. Maar als belastingbetaler moet ik me afvragen of dit geen verkwisting is", zo werd de bedrijfsleider geciteerd.

Anderzijds brulde een man uit New Orleans door de telefoon tegenover de zender WWL-AM dat de FEMA al dagenlang vrachtwagens met ijs stuurt, maar dat ,,daarbij generlei eten" is. Heb ik daarvoor jarenlang belastingen betaald, verzuchtte hij.

Twintig dagen na de ramp slapen nog steeds mensen onder de blote hemel of in vernielde huizen. Plaatselijke verantwoordelijken beklagen zich erover vele toezeggingen te hebben gekregen, maar nog niets concreets te hebben gezien. Steeds weer lijken er bij de FEMA communicatiestoornissen te zijn, elke beslissing dient een zegen van bovenaf te krijgen.

De FEMA heeft ook nog geen efficiënte registratie op poten gezet van de duizenden ontheemden. Vele mensen hebben reeds een noodonderkomen in Texas of elders verlaten, om een nieuw leven te beginnen. Duizenden zoeken nog naar verwanten.


20/09/2005 - ap - sdg

wytze
20-09-05, 15:57
Geplaatst door Marsipulami
,,Voedselpaketten voor slachtoffers Katrina worden verbrand''



Volgens een door de krant aangehaalde reddingswerker, die op anonimiteit stond, heeft de FDA dit voedsel niet geschikt bevonden voor consumptie. Het betreft nochtans voedsel dat op grond van normen van de NAVO Amerikaanse en Britse soldaten in Irak te eten krijgen.


20/09/2005 - ap - sdg


en wat krijgen die britse soldaten in Irak dan nu te eten? nou? he?

:mad:

k*tengelsen
:moe: