PDA

Bekijk Volledige Versie : Nog zo een verrassend onderzoekje: werkloosheid onder allochtonen flink gestegen.



Cheren23
20-09-05, 17:08
De werkloosheid onder allochtonen is de laatste jaren flink gestegen, zo laat het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) weten in haar vandaag gepubliceerde 'Jaarrapport Integratie 2005'. In 2001 was 9% van de allochtonen werkloos, nu is dat al 16%. Voornaamste reden is de economische malaise en het feit dat veel allochtonen tijdelijk werk hebben.

Het Planbureau zegt dat allochtonen nog steeds een grote leerachterstand hebben ten opzichte van autochtonen, maar dat ze wel bezig zijn met een inhaalslag.

Verder constateert het SCP dat Turken en Marokkanen wederzijds respect missen voor hun cultuur. Verder maken volgens het Planbureau veel Nederlanders zich zorgen over de positie van moslimvrouwen. De helft van de autochtone maar ook van de Turkse en Marokkaanse bevolkingsgroep vindt dat de westerse leefwijze niet samengaat met die van moslims. Zo'n 50% van de Turken en 30% van de Marokkanen is van mening dat Nederlandse vrouwen teveel vrijheden hebben.

Van de autochtone bevolking vindt 75% een allochtone partner voor het eigen kind bezwaarlijk. Maar ook onder Turken en Marokkanen wordt -veel meer dan onder andere allochtone groepen- een autochtone partner voor het kind als onwenselijk gezien.

Percentages
Ander cijfers zijn onder meer: 80 tot 90% van de Turkse, Marokkaanse en Surinaamse immigranten die in 2003 naar Nederland kwamen, deden dat om een gezin te stichten (huwelijk) of voor gezinshereniging. Van de Turken en Marokkanen trouwde in 2001 circa 90% met een partner uit de eigen herkomstgroep. Rond 60% van de partners werd uit het herkomstland naar Nederland gehaald. Antillianen trouwden in 2001 in ongeveer 50% van de gevallen met een autochtone Nederlander.

Meer dan 60% van de Marokkanen bidt vijf maal daags; bij de Turken is dit bijna 30%, terwijl een derde van hen nóóit bidt. Turken, Marokkanen en Somaliërs hebben in hun vrije tijd weinig contact met autochtonen. Iraniërs daarentegen zijn sterk op autochtonen gericht.

Het aantal asielzoekers daalde van circa 30.000 in 2000 tot ruim 9.000 in 2003.

Van jongemannen in de leeftijd van 18 tot 24 jaar wordt ruim 18% van de Marokkanen verdacht van criminaliteit. Bij Antilliaanse mannen van diezelfde leeftijd is dat ruim 13%, en bij autochtone Nederlandse leeftijdgenoten is dit bijna 4%.

Tenslotte: al sinds begin jaren negentig beoordeelt een groot deel van de Nederlandse bevolking de aanwezigheid van allochtonen als negatief. Ongeveer 50% van de Nederlanders vindt dat er teveel allochtonen in Nederland zijn en woont liever niet naast allochtone buren. De opvattingen over de multi-etnische samenleving lijken met de jaren steeds negatiever te zijn geworden, met name ten aanzien van moslims. Andersom heerst onder veel - met name hoogopgeleide - moslims zorg over het maatschappelijke klimaat.

assassijn
20-09-05, 18:03
100.000 onderzoeken per jaar als het om allochtonen gaat, en nooit moeten ze mij of iemand uit mijn omgeving hebben:cheefbek:

Joesoef
20-09-05, 18:05
:moe:

assassijn
20-09-05, 18:07
Geplaatst door Joesoef
:moe:

Ga, ga, ga. Jullie zijn te sterk op autochtonen gericht:ego:

Joesoef
20-09-05, 18:22
Vraag ik mij zomaar even af. Wat is een autochtoon?

Sou
20-09-05, 18:56
Meer dan 60% van de Marokkanen bidt vijf maal daags; bij de Turken is dit bijna 30%, terwijl een derde van hen nóóit bidt.

Verklaring voor werkloosheid? :cheefbek:. Of gewoon overbodig?







Thalla,
Sou

Wide-O
20-09-05, 19:00
Geplaatst door Joesoef
Vraag ik mij zomaar even af. Wat is een autochtoon?

Een woord.

mark61
20-09-05, 19:05
Geplaatst door Cheren23
Zo'n 50% van de Turken en 30% van de Marokkanen is van mening dat Nederlandse vrouwen teveel vrijheden hebben.

Jaja, die achterlijke Turken....


Meer dan 60% van de Marokkanen bidt vijf maal daags;

Ik geloof ter geen ruk van. Sjo.

Wide-O
20-09-05, 19:08
Geplaatst door mark61
Ik geloof ter geen ruk van. Sjo.

"38 % wurgt de babysit."

(voor de kenners)

Joesoef
20-09-05, 20:09
Geplaatst door Cheren23


Meer dan 60% van de Marokkanen bidt vijf maal daags




Zijn de rest van de cijfers net zo betrouwbaar?

observer
20-09-05, 20:57
zag net een antiliaan in het nieuws die klaagde over dat hij zo moeilijk werk kan vinden, kwam door zijn huidkleur, 14 tellen later zegt hij dat hij geen diploma's heeft

wie houdt nu wie voor de gek?>

Joesoef
20-09-05, 21:05
Geplaatst door observer
zag net een antiliaan in het nieuws die klaagde over dat hij zo moeilijk werk kan vinden, kwam door zijn huidkleur, 14 tellen later zegt hij dat hij geen diploma's heeft

wie houdt nu wie voor de gek?>

http://www.snowagent.com/thanks4info.jpg

MaRiaH
20-09-05, 23:51
Geplaatst door Cheren23
1)De helft van de autochtone maar ook van de Turkse en Marokkaanse bevolkingsgroep vindt dat de westerse leefwijze niet samengaat met die van moslims.

2)Zo'n 50% van de Turken en 30% van de Marokkanen is van mening dat Nederlandse vrouwen teveel vrijheden hebben.


Deze twee conclusies vond ik het meest shockerend!

1) De eerste betekent een nauwelijks te overbruggen kloof. zeer zorgelijk, voor iedereen in de samenleving. :knife_hea

2) Deze tast rechtstreeks de gelijke rechten van vrouwen aan...
Ze hebben dan wel niet geconcretiseerd welke vrijheden ze bedoelen maar dat laat zich raden. Van het feit dat het expliciet genoemd wordt gaan mijn haren al overeind.. :droef:

Dit blijft een grote valkuil voor het welslagen van integratie want dit punt hangt ws. nauw samen met punt 1)

Al met al vind ik het onderzoek niet erg hoopvol..
Ik blijf van mening dat de tijd ons zal leren dat het wel zal samengaan..
:boeps:

Bofko
21-09-05, 00:00
Geplaatst door MaRiaH
Deze twee conclusies vond ik het meest shockerend!

1) De eerste betekent een nauwelijks te overbruggen kloof. zeer zorgelijk, voor iedereen in de samenleving. :knife_hea

2) Deze tast rechtstreeks de gelijke rechten van vrouwen aan...
Ze hebben dan wel niet geconcretiseerd welke vrijheden ze bedoelen maar dat laat zich raden. Hier gaan mijn haren van overeind..

Dit blijft een grote valkuil voor het welslagen van integratie want dit punt hangt ws. nauw samen met punt 1)

Al met al vind ik het onderzoek niet erg hoopvol..
Ik blijf van mening dat de tijd ons zal leren dat het wel zal samengaan..
:boeps:

Eerlijk gezegd denk ik dat geen enkel maatschappelijk onderzoek shockerend kan zijn.
Er is een groot verschil tussen wat mensen denken en daadwerkelijke consekwenties daarvan in de praktijk.
Voorbeeld: Laat de mensen maar eens vrijuit (en anoniem) denken over oplossingen voor criminaliteit. Wat er dan gebeurt is dat de onderbuik ruimte krijgt om zich uit te spreken. Je kunt het amper ´denken´noemen.

MaRiaH
21-09-05, 00:34
Geplaatst door Bofko
Eerlijk gezegd denk ik dat geen enkel maatschappelijk onderzoek shockerend kan zijn.
Er is een groot verschil tussen wat mensen denken en daadwerkelijke consekwenties daarvan in de praktijk.
Voorbeeld: Laat de mensen maar eens vrijuit (en anoniem) denken over oplossingen voor criminaliteit. Wat er dan gebeurt is dat de onderbuik ruimte krijgt om zich uit te spreken. Je kunt het amper ´denken´noemen.

ja dat is wel zo...

maar 50% van autochtonen en 50% van alle turken en 50% van alle marokkanen vindt dat de westerse leefwijze niet samengaat met die van moslims.

Dat heeft wel degelijk consequenties voor het samenleven..
:jammer:

Oeroeboeroe
21-09-05, 01:00
Geplaatst door Wide-O
Een woord.

:lachu: Klopt. Wat is het alternatief? Vier woorden.

:verward: Schiet mij maar lek.

:cheefbek: Als ik wordt uitgemaakt voor VVD'er, dan knik ik beleefd. En vervolgens stuur ik een gepeperde factuur. Dan doe ik een schietgebedje. En dan ga ik roken.

TonH
21-09-05, 01:07
Geplaatst door Cheren23

Van jongemannen in de leeftijd van 18 tot 24 jaar wordt ruim 18% van de Marokkanen verdacht van criminaliteit. Bij Antilliaanse mannen van diezelfde leeftijd is dat ruim 13%, en bij autochtone Nederlandse leeftijdgenoten is dit bijna 4%.

Deze blijft altijd mijn favoriet... prachtig. Hoeveel van deze percentages worden ook daadwerkelijk veroordeeld? Lijkt lekker veel op de terroristen heden ten dage... alle moslim een terrorist, of in ieder geval verdacht. Alleen wordt er niemand veroordeeld. En waarom wordt maar 4% van de autochtonen verdacht? Zal er ook niks mee te maken hebben dat leden van die andere groepen 'eng' gevonden worden. Gelet ook op volgend stuk:


Tenslotte: al sinds begin jaren negentig beoordeelt een groot deel van de Nederlandse bevolking de aanwezigheid van allochtonen als negatief. Ongeveer 50% van de Nederlanders vindt dat er teveel allochtonen in Nederland zijn en woont liever niet naast allochtone buren. De opvattingen over de multi-etnische samenleving lijken met de jaren steeds negatiever te zijn geworden, met name ten aanzien van moslims. Andersom heerst onder veel - met name hoogopgeleide - moslims zorg over het maatschappelijke klimaat.

observer
21-09-05, 10:02
2)Zo'n 50% van de Turken en 30% van de Marokkanen is van mening dat Nederlandse vrouwen teveel vrijheden hebben. dit zijn ongetwijfeld dezelfde mensen die vinden dat nederland niets over hun vrouwen en hun kleding te zeggen heeft

hoezo pot en ketel

MaRiaH
21-09-05, 12:22
Geplaatst door observer
dit zijn ongetwijfeld dezelfde mensen die vinden dat nederland niets over hun vrouwen en hun kleding te zeggen heeft

hoezo pot en ketel

:lole:
dat zou kunnen, maar je weet het niet zeker..

RinC
21-09-05, 13:25
En Mariah, waarom vindt je dit niet shockerend? :moe:


Ongeveer 50% van de Nederlanders vindt dat er teveel allochtonen in Nederland zijn en woont liever niet naast allochtone buren.

oorlam
21-09-05, 15:02
Men vergeet bij deze cijfers steeds te vermelden dat het AANTAL allochtonen stijgt (door volgmigratie, importhuwelijken e.d.), terwijl het aantal autochtonen daalt (vergrijzing, lagere geboortecijfers).

Indien men die cijfers mee berekent, dan is de conclusie dat de werkloosheid onder autochtonen veel meer stijgt dan de werkloosheid onder allochtonen.

MaRiaH
21-09-05, 23:37
Geplaatst door RinC
En Mariah, waarom vindt je dit niet shockerend? :moe:

Ja dat vind ik op zich wel shockerend, maar dat had ik helaas wel verwacht.. en daarom was het geen schok meer.. snappie? :melig2:

Die andere cijfers vind ik schokkender omdat dat niet meer de vooroordelen betreft, maar de intentie van mensen en hun hoop op een gemeenschappelijke samenleving..

En wat moet je nou als zowel 50% allochtonen als 50% van de autochtonen niet meer geloven dat ze samen kunnen leven.. ??? :jammer:

:loog:

TonH
22-09-05, 00:55
Geplaatst door MaRiaH
Ja dat vind ik op zich wel shockerend, maar dat had ik helaas wel verwacht.. en daarom was het geen schok meer.. snappie? :melig2:

Die andere cijfers vind ik schokkender omdat dat niet meer de vooroordelen betreft, maar de intentie van mensen en hun hoop op een gemeenschappelijke samenleving..

En wat moet je nou als zowel 50% allochtonen als 50% van de autochtonen niet meer geloven dat ze samen kunnen leven.. ??? :jammer:

:loog:

Niks. Die verdienen elkaar?

Iglo
22-09-05, 09:57
Geplaatst door MaRiaH
ja dat is wel zo...

maar 50% van autochtonen en 50% van alle turken en 50% van alle marokkanen vindt dat de westerse leefwijze niet samengaat met die van moslims.

Dat heeft wel degelijk consequenties voor het samenleven..
:jammer: Dit is imo ook het grootste probleem hiermee in Nederland, niet de criminaliteit, niet terroristjes, zeker niet de Islam, niet racisme, maar een enorme kloof die alleen maar breder lijkt te worden.

MaRiaH
22-09-05, 10:41
tja... :droef: