PDA

Bekijk Volledige Versie : Als tuig aan het jubelen slaat



Juliette
21-09-05, 10:50
Geert Stadeus
21/09/2005

EEN week geleden werd ik ineens heel triestig. En bang. Ik zag spookbeelden van boekverbrandingen en besmeurde winkelruiten. Ik las dat in het Jubelpark drieduizend mensen hadden betoogd tegen holebi-adoptie. En nu zaterdag een tweede betoging, maar dan met vijfhonderd. Zeker moeilijker aan babysitters geraakt.

Holebi-adoptie. Dat je er niet echt voor bent, kan ik nog min of meer begrijpen. Maar er tégen. En dan nog gaan betogen. Hoe wrang. Hoezeer moet men daarvoor al niet vervallen zijn tot tuig van de richel. Heterotuig, weliswaar, maar toch. Het laatste wat we vandaag nodig hebben, zijn extremistische christenen. Aan opgepoetst nazisme heeft niemand een boodschap. Zag u ook die foto? Een lachende vader met een kleuter op de schouder, die meeliep in die optocht. Een man die met zijn eigen kind meeloopt in een betoging die anderen het recht op kinderen ontzegt, daar is iets mis mee. Met zo iemand wil ik nooit in aanraking komen. Nog liever ga ik een nacht op de lappen met een pas ontsnapte Freddy Horion dan dat ik met zo iemand oog in oog moet staan.

O, ze formuleren het zo eenvoudig. ,,Een kind = een vader + een moeder.'' Het verschil tussen optellen en vermenigvuldigen moeten ze nog leren, maar soit. Ik bén geen holebi, dus eigenlijk zijn het niet eens mijn zaken. Maar dat zijn het dus verdorie wel. Mag ik mezelf op deze bladzijde outen als een van die kinderen die niet is opgegroeid in dat ideale heterogezinnetje dat die betogers als het enig zaligmakende zien? O, niet dat mijn ouders van hetzelfde geslacht waren. Mijn vader was een mannetje en mijn moeder een vrouwtje. Maar mijn vader was erg ziek. Een schat van een man, een kerel waar mijn moeder voor door het vuur ging, maar zeker niet de man die het 'mannelijke' in mijn opvoeding in de verf zette. Een lieve man wiens onrust mij als kind ontging en wiens vermoeidheid ik twaalf jaar lang als 'rust' interpreteerde en dan ging hij dood. Ineens. Niet onaangekondigd, maar veel meer 'plots' kon het niet.

Mijn moeder heeft mij sinds mijn twaalfde alleen opgevoed. Dat mag van het tuig in het Jubelpark, want doodgaan verwijten ze niemand. Maar volgens hen hoor ik er dus wel bij, bij die kinderen die eigenlijk geen kans maken. Want zeg nu zelf: een vader tot je twaalfde, dat telt niet. Een vrouw die een puber alleen opvoedt, dat moeten die betogers wel behelpen vinden. Maar mijn moeder deed dat en ik ben niet opgegroeid voor galg en rad. Ik bedoel maar: die ideale heterosamenleving waarbij een fantastische mama en een onweerstaanbare papa zwanger worden en de kinderen feilloos opvoeden tot ze zelf oud genoeg zijn om hetzelfde te doen, waar zien de betogers dat? Er zal allicht wel ergens een Gallisch dorpje zijn dat de Romeinen hebben overgeslagen, maar verder zijn er toch vooral gezinnen zat waarbij een ouder gestorven is, verdwenen, of ervandoor met een ouder uit zo'n ander ideaal gezin. Ik ga tegenwoordig naar meer scheidingsfuiven dan naar trouwfeesten en ik ken voorbeelden van lui die samenblijven voor de kinderen, zodat die niet het slachtoffer worden van een scheiding - het slachtoffer zijn van een huwelijk is kennelijk heilzamer.

Ik ken een jongetje dat wordt opgevoed door twee vrouwen. Ik probeer wat hem te wachten staat, te vergelijken met mijn kinderjaren. Volgens mij zal hij eerder leren voetballen dan ik en zal hij niet veel 'mannelijks' missen in zijn leven. En niet omdat een van zijn mama's een manwijf is, hoor, sta mij toe dat cliché even onderuit te halen. Zijn mama's zijn twee leuke meiden die menige man het hoofd op hol brengen, maar hun interesses liggen nu eenmaal euh elders. Die jongen wordt heus niet anders opgevoed dan zijn vriendjes op school. Oké, zijn moeders vertonen een zekere onrust over zijn voorliefde voor musicals, maar hij mag met auto's spelen en ik gok dat hij binnen de drie jaar zijn eerste ruit inschopt, zoals het hoort.

Mensen die kinderen willen, die hebben al de voornaamste voorwaarde vervuld om kinderen te krijgen. Beschamend dat de samenleving hen zoveel in de weg legt. Als de grootste psychopaat van dorp X trouwt met de rottigste trut van stad Y, dan is er geen wet die hen verbiedt om het zoveelste niet echt helemaal gewenste kindje te maken. Het zoveelste gescheurde condoom dat na negen maanden ineens een naam moet krijgen. Wat is er nu op tegen dat homo's en lesbiennes kinderen opvoeden? Sommigen zeggen (alsof dat alleen al niet behoorlijk ongepast was) dat die kinderen dan wellicht ook holebi worden. Potsierlijk, gezien de meeste holebi's toch hetero-ouders hebben. Och, ik weet niet waarom ik de moeite doe om dit allemaal uit te vlooien. Ik wil alleen maar zeggen aan de betogers, dat dit geen betogingen waren tegen holebi's. Ze betoogden tegen alle andere Belgische hetero's die er niet bij waren. De stand is dus 10.361.388 tegen 3.000. Dat lucht ineens ongelooflijk op.

Geert Stadeus is de hoofdredacteur van Snoecks. 'Tegen beter weten in' verschijnt tweewekelijks op woensdag.

Copyright | De Standaard Online 2005

~Panthera~
21-09-05, 10:54
Een lachende vader met een kleuter op de schouder, die meeliep in die optocht. Een man die met zijn eigen kind meeloopt in een betoging die anderen het recht op kinderen ontzegt, daar is iets mis mee. Met zo iemand wil ik nooit in aanraking komen. Nog liever ga ik een nacht op de lappen met een pas ontsnapte Freddy Horion dan dat ik met zo iemand oog in oog moet staan.

:duim:

DeStorthoop
21-09-05, 12:38
Het enige nadelige wat ik kan ontdekken in opgevoed worden door een homo danwel lesbisch paar is het onbegrip van (een gedeelte van) de omgeving. Op die manier creeëren homo-haters hun eigen argumenten denk ik...

David
21-09-05, 13:12
Geplaatst door DeStorthoop
Het enige nadelige wat ik kan ontdekken in opgevoed worden door een homo danwel lesbisch paar is het onbegrip van (een gedeelte van) de omgeving. Op die manier creeëren homo-haters hun eigen argumenten denk ik...


Precies. Kinderen moeten niet worden opgevoed door homo's want dan worden ze gepest. Dat is het argument. Dat ze zelf niet moeten pesten, komt niet in ze op. Blame the victim, what else is new?

~Panthera~
21-09-05, 13:13
Geplaatst door David
Precies. Kinderen moeten niet worden opgevoed door homo's want dan worden ze gepest. Dat is het argument. Dat ze zelf niet moeten pesten, komt niet in ze op. Blame the victim, what else is new?


precies.

delirious
21-09-05, 13:13
Geplaatst door David
Precies. Kinderen moeten niet worden opgevoed door homo's want dan worden ze gepest. Dat is het argument. Dat ze zelf niet moeten pesten, komt niet in ze op. Blame the victim, what else is new?

Tis een Jank Argument.

David
21-09-05, 13:15
Geplaatst door delirious
Tis een Jank Argument.


Bij deze dan: boehoehoehoe!

Couscousje
21-09-05, 13:28
Geplaatst door David
Bij deze dan: boehoehoehoe!

Oh, there there... http://smile.smilies.nl/542.gif

Cc

~Panthera~
21-09-05, 13:29
Geplaatst door David
Bij deze dan: boehoehoehoe!



Ik jank ook ff mee. :wohaa:


Hier ! http://www.cosgan.de/images/midi/traurig/g045.gif

David
21-09-05, 13:31
Geplaatst door Couscousje
Oh, there there... http://smile.smilies.nl/542.gif

Cc


Thanks, babe. Feel better already.

Oeroeboeroe
21-09-05, 13:37
Geplaatst door David
Precies. Kinderen moeten niet worden opgevoed door homo's want dan worden ze gepest. Dat is het argument. Dat ze zelf niet moeten pesten, komt niet in ze op. Blame the victim, what else is new?

Yep.

Tomas
21-09-05, 13:39
Feit blijft: Naievelingen willen kinderen en arme sukkels krijgen kinderen.

David
21-09-05, 13:41
Geplaatst door Tomas
Feit blijft: Naievelingen willen kinderen en arme sukkels krijgen kinderen.


Daar zal het twistpunt wel liggen. Dat die nichten al zoveel vrijheid hebben die die arme heterosukkels niet hebben, en dan ook nog eens heel bewust voor kinderen kunnen kiezen als het hen uitkomt. De sukkels. Allemaal.

nl-x
21-09-05, 13:42
Bestaat er eigenlijk een verdeeldheid binnen de holebi's zelf ?

freya
21-09-05, 13:48
Geplaatst door Juliette
een betoging die anderen het recht op kinderen ontzegt,

En hoe zit het met het recht van kinderen om op te grooien in een liefdevol gezin?

Als ik moest kiezen tussen een kindertehuis of een holebi-stel, dan was die keuze heel snel gemaakt!

Tomas
21-09-05, 13:52
Vind het maar een maf woord. Alsof het stelletjes zijn die bestaan uit een homo en een lesbi.

David
21-09-05, 13:53
Geplaatst door nl-x
Bestaat er eigenlijk een verdeeldheid binnen de holebi's zelf ?


Ja. Er zijn van die homo-sukkels die zwaar aan het Stockholm syndroom lijden.

nl-x
21-09-05, 13:54
Hebben alleenstaanden eigenlijk ook recht op adopteren van kinderen ?

David
21-09-05, 13:55
Geplaatst door nl-x
Hebben alleenstaanden eigenlijk ook recht op adopteren van kinderen ?


Ja.

Tomas
21-09-05, 13:56
Geplaatst door David
Ja.

Bah. Vinn't maar tegennatuurlijk allemaal.

David
21-09-05, 13:58
Geplaatst door Tomas
Bah. Vinn't maar tegennatuurlijk allemaal.


Is het ook. Net als kleren dragen.

Tomas
21-09-05, 13:59
Geplaatst door David
Is het ook. Net als kleren dragen.

Het is echt geen toeval dat mijn benen in een broek passen, hoor.

nl-x
21-09-05, 14:00
Geplaatst door David
Is het ook. Net als kleren dragen.
Hartje winter neem ik het maar voor lief.

Maar idd. In de zomer zou het gewoon fijner zijn als iedereen naakt was :blowen:

nl-x
21-09-05, 14:01
Geplaatst door David
Ja. Er zijn van die homo-sukkels die zwaar aan het Stockholm syndroom lijden.
Wat een homofobe uitspraak :haha:

Tomas
21-09-05, 14:02
Geplaatst door nl-x
Maar idd. In de zomer zou het gewoon fijner zijn als iedereen naakt was :blowen:

Dan ben je niet echt kritisch.

nl-x
21-09-05, 15:00
Geplaatst door Tomas
Dan ben je niet echt kritisch.
Dat ben ik dan wel in naar wie ik kijk...

Bofko
21-09-05, 19:50
Geplaatst door nl-x
holebi's

Damn, dit is na ´van voren´ al het 2e Belgicisme dat de Nederlandsche taal binnensluipt.

tr_imparator
21-09-05, 20:06
wisten jullie dat `adoptie` een risicofactor voor kindermishandeling is en met name voor seksueel misbruik.. :moe:

David
22-09-05, 12:34
Geplaatst door tr_imparator
wisten jullie dat `adoptie` een risicofactor voor kindermishandeling is en met name voor seksueel misbruik.. :moe:


Wist je dat ouderschap kans geeft op ontspoorde kinderen en een nieuwe generatie criminelen? Dat vijf procent van kinderen die opgroeien in heterosexuele gezinnen homosexueel is? Dat bewezen is dat alcoholisten een vader en een moeder hebben? Dat als je ieder risico wilt uitsluiten, je het beste zelfmoord kunt plegen als je twee jaar oud bent?

DeStorthoop
22-09-05, 12:41
Geplaatst door David
Dat als je ieder risico wilt uitsluiten, je het beste zelfmoord kunt plegen als je twee jaar oud bent?

Postnatale- en auto-abortus zijn vooralsnog verboden in NL. :D

reason
22-09-05, 12:59
Het is niet terecht om deze mensen als ‘tuig’ te betitelen.
Zij hebben een bepaalde opvatting over de rol van het gezin in de samenleving, waarin homostellen niet de rol van ouders behoren te vervullen.
De gedachte is dat kinderen behoefte hebben aan, en recht op, een vader en een moeder.
In hun ogen is een consequentie van het homo-zijn nu eenmaal dat je geen kinderen kunt krijgen.
Zij vinden dat daar bij hoort dat adoptie dan evenmin mogelijk is, aangezien zo’n stel het kind geen vader en moeder kan bieden.
Die redenering is niet helemaal krankjorem, het sluit immers aan bij de natuurlijke gegevenheden.
Tegenargumenten als ‘soms moet een hetero de opvoeding alleen doen’, vind ik niet zo sterk. Immers, dan gaat het om gevallen waarin niet bewust die keuze is gemaakt; het is helaas zo gelopen. Dat is in mijn ogen geen argument om het eens te zijn met adoptie door homostellen.

Zelf ben ik tot een andere conclusie gekomen.
Als homo’s willen adopteren, dan zullen zij dat doen vanuit een diepgevoelde wens.
Ik ga er van uit dat adoptie pas na een screening zal kunnen, waarbij er sprake moet zijn van een stabiele en lang(er)durende relatie.
Ik denk dat een gemiddeld homostel dan even goed als een gemiddeld heterostel in staat zal zijn om kinderen fatsoenlijk op te voeden.

Maar ik respecteer dat mensen er anders over denken, en dat zij hun stem laten horen op grond van hun gevoel over wat juist is.

Tomas
22-09-05, 17:52
Geplaatst door reason
Het is niet terecht om deze mensen als ‘tuig’ te betitelen.
Zij hebben een bepaalde opvatting over de rol van het gezin in de samenleving, waarin homostellen niet de rol van ouders behoren te vervullen.
De gedachte is dat kinderen behoefte hebben aan, en recht op, een vader en een moeder.
In hun ogen is een consequentie van het homo-zijn nu eenmaal dat je geen kinderen kunt krijgen.
Zij vinden dat daar bij hoort dat adoptie dan evenmin mogelijk is, aangezien zo’n stel het kind geen vader en moeder kan bieden.
Die redenering is niet helemaal krankjorem, het sluit immers aan bij de natuurlijke gegevenheden.
Tegenargumenten als ‘soms moet een hetero de opvoeding alleen doen’, vind ik niet zo sterk. Immers, dan gaat het om gevallen waarin niet bewust die keuze is gemaakt; het is helaas zo gelopen. Dat is in mijn ogen geen argument om het eens te zijn met adoptie door homostellen.

Zelf ben ik tot een andere conclusie gekomen.
Als homo’s willen adopteren, dan zullen zij dat doen vanuit een diepgevoelde wens.
Ik ga er van uit dat adoptie pas na een screening zal kunnen, waarbij er sprake moet zijn van een stabiele en lang(er)durende relatie.
Ik denk dat een gemiddeld homostel dan even goed als een gemiddeld heterostel in staat zal zijn om kinderen fatsoenlijk op te voeden.

Maar ik respecteer dat mensen er anders over denken, en dat zij hun stem laten horen op grond van hun gevoel over wat juist is.

Ik respecteer het in de zin van: tolereren. Ik leef graag in een vrij land en dan is dit de consequentie. Een erg magere vorm van respect dus. Want ik vind het verders maar primitief bekrompen dom volk. En normaal gesproken noem je iemand die je respecteerd niet zo.