PDA

Bekijk Volledige Versie : Peace one day, briljant of bezopen?



DeStorthoop
22-09-05, 09:58
Heeft iemand gisteren (of eerder) naar de documentaire "peace one day" gekeken op nl 3?

Van de site peaceoneday.org (http://www.peaceoneday.org/page/home):


The Peace One Day film project began as the vision of British director Jeremy Gilley. Launched in 1999, with the support of countless individuals and organisations, the film documented and inspired the establishment of the United Nations International Day of Peace as a day of global ceasefire and non-violence, now fixed in the calendar as 21 September annually.

Twee dingen vielen me nogal op:

-De gretigheid waarmee de "world leaders" over elkaar heen buitelden om maar zo breedsprakig mogelijk aan te geven wat een fantàààstisch idee het is. Is dat puur hypocrisie, of zouden er ook nog mensen (in de zin van regeringsleiders e.d.) zijn die daadwerkelijk en oprecht naar vrede streven?

-De manier waarop de filmmaker afgeserveerd wordt bij de Arabische Liga op het moment dat hij zijn introductiefilm laat zien. In die film komen allerlei mensen aan het woord die het initiatief onderschrijven. De Dalai Lama en Kofi Annan maar ook Shimon Peres, die (in mijn ogen) logischerwijs op weinig sympathie van de Liga kan rekenen. Nu vind ik het persoonlijk een _beetje_ dom en getuigen van typisch westerse ongevoeligheid om bij de Arabische Liga Peres aan te voeren als je pleitbezorger, aan de andere kant vond ik de reactie van de gedelegeerden van de Liga ook ietwat buiten proportie. Hadden die niet over hun hart kunnen strijken en het initiatief kunnen onderschrijven voor wat het (in mijn ogen) is; een al dan niet naïeve poging om de wereldvrede iets dichterbij te brengen?

wytze
22-09-05, 10:03
Geplaatst door DeStorthoop
Heeft iemand gisteren (of eerder) naar de documentaire "peace one day" gekeken op nl 3?

Van de site peaceoneday.org (http://www.peaceoneday.org/page/home):



Twee dingen vielen me nogal op:

-De gretigheid waarmee de "world leaders" over elkaar heen buitelden om maar zo breedsprakig mogelijk aan te geven wat een fantàààstisch idee het is. Is dat puur hypocrisie, of zouden er ook nog mensen (in de zin van regeringsleiders e.d.) zijn die daadwerkelijk en oprecht naar vrede streven?




ja.






zolang het niet langer dan 1 dag duurt.

waterfiets
22-09-05, 10:05
Ik denk dat de meeste politici het als een public relations mogelijkheid zien. Ik moest wel lachen toen Peres in beeld verscheen op die vergadering van de Arabische Liga en vond de reactie van de Palestijnse vertegenwoordiger wel begrijpelijk maar ook nogal kinderachtig.
Het heeft iets heel naiefs dat vechten voor één dag per jaar dat er niet gevochten wordt op aarde maar tegelijkertijd ook wel iets moois.

DeStorthoop
22-09-05, 10:28
Dank voor jullie reacties. :)


Geplaatst door waterfiets
Het heeft iets heel naiefs dat vechten voor één dag per jaar dat er niet gevochten wordt op aarde maar tegelijkertijd ook wel iets moois.

Dat heb ik nou ook. Aan de ene kant zat ik met plaatsvervangde schaamte te kijken, aan de andere kant vroeg ik me constant af wie nou eigenlijk de gek is. Het houd me toch wel bezig... vandaar dit topic.

Mooi vond ik de analyse van de VN afgezant voor het Midden Oosten (geloof ik) die stelde dat het allemaal op perceptie neerkwam. Hoe zien "wij" de wereld, en hoe zien "zij" hem. Klinkt allemaal nogal filosofisch, maar het biedt wel handvaten wat betreft de te volgen koers om tot verbetering te komen. Jammer dan weer dat hij van mening was dat er altijd (gewapende) conflicten zullen zijn. Persoonlijk denk ik dat deze eeuw vol zit met dingen die in de wereldgeschiedenis nog nooit zijn voorgekomen, waarom zou wereldvrede anders zijn?

GiovanniHN
22-09-05, 12:08
Er is al een dag vrede, we noemen het Kerst.

~Panthera~
22-09-05, 14:26
Geplaatst door GiovanniHN
Er is al een dag vrede, we noemen het Kerst.


Ja, als er iets "gemaakt" is, is dat het wel: volgende dag slaat iedereen elkaar de hersens weer in. :moe:

GiovanniHN
22-09-05, 14:33
Geplaatst door ~Panthera~
Ja, als er iets "gemaakt" is, is dat het wel: volgende dag slaat iedereen elkaar de hersens weer in. :moe:


Maar dat is juist het hele idee achter 'peace one day'. Een dagje geen oorlog en dan weer :terrorist

Het lijkt me daarom een verstandiger idee om gewoon 365 vrede te hebben. Of altijd vrede en dan één dag oorlog. Dat zouden we dan kunnen doen op de geboortedag van Adolf Hitler.

~Panthera~
22-09-05, 14:36
Geplaatst door GiovanniHN

Het lijkt me daarom een verstandiger idee om gewoon 365 vrede te hebben.


Kijk, DIT lijkt me een prima idee. :duim:


Als iedereen nu even meewerkt. :hihi:

DeStorthoop
22-09-05, 18:58
Geplaatst door ~Panthera~
Kijk, DIT lijkt me een prima idee. :duim:


Als iedereen nu even meewerkt. :hihi:

Ik heb alleen een intentieverklaring voor je. :rambo:

~Panthera~
22-09-05, 20:13
Geplaatst door DeStorthoop
Ik heb alleen een intentieverklaring voor je. :rambo:


Dat is al heel mooi. :duim: