PDA

Bekijk Volledige Versie : Massale uitval allochtonen hoger onderwijs



Couscousje
22-09-05, 12:10
Allochtone studenten haken in het hoger onderwijs massaal af, zo meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek. Autochtonen halen drie keer zo vaak een diploma in dat onderwijstype als allochtonen.

Het afhaken van de allochtone studenten, die eerder probleemloos havo en atheneum doorliepen, zou mede te maken hebben met taalproblemen. Veel allochtonen kiezen voor een studie economie of rechten. ''Ze denken van economie rijk te worden en een rechtenstudie staat in de landen van herkomst hoog in aanzien. Maar in de loop van de studie wordt de taal toch een probleem'', zo zegt de voorzitter van de examencommissie heao van de Hogeschool van Amsterdam. Ook worden allochtone studenten te weinig gestimuleerd van huis uit. Zij die wel een stimulans krijgen, redden het vaak wel.

Verder speelt mee bij het afhaken van allochtone studenten dat men geld wil verdienen, omdat men bijvoorbeeld gaat trouwen. De studieadviseur aan de juridische faculteit van de Universiteit Leiden merkt verder op dat Marokkaanse en Turkse studenten lastig kunnen inschatten hoe moeilijk een studie is: ''Autochtone studenten hebben generaties lang ervaring met het Nederlandse onderwijssysteem en krijgen waarschuwingen mee van ouders, ooms en tantes die ervaring met studeren hebben. Bij de meeste allochtone studenten is dat niet het geval.''

Nederlands Dagblad

Cc

Mill
22-09-05, 12:20
Hehe, eindelijk eens wat media-aandacht voor allochtonen.

Wassouf
22-09-05, 12:50
Te veel haast, te veel verwachtingen van buitenaf en te veel hooi op de vork nemen!

Je kan toch niet studeren ondertussen sparen voor je bruiloft of je bruiloft houden grrrrr

Kan wel maar het gaat wel ten koste van de een of de ander...

Nederlandse manier van studeren lijkt me wel chill, me me and myself :D

Zaiyo
22-09-05, 13:01
Geplaatst door Wassouf
Te veel haast, te veel verwachtingen van buitenaf en te veel hooi op de vork nemen!

Je kan toch niet studeren ondertussen sparen voor je bruiloft of je bruiloft houden grrrrr

Kan wel maar het gaat wel ten koste van de een of de ander...

Nederlandse manier van studeren lijkt me wel chill, me me and myself :D

Daarbij draagt die vork de last van nog te behalen studiepunten van de afgelopen 3 studiejaren plus het gewicht van een afstudeerproject dat nog in de kinderschoenen staat :aanwal:

Overigens stromen Marokkanen en Turken relatief vaker door naar het HBO en het WO

Wassouf
22-09-05, 13:16
Geplaatst door Zaiyo
Daarbij draagt die vork de last van nog te behalen studiepunten van de afgelopen 3 studiejaren plus het gewicht van een afstudeerproject dat nog in de kinderschoenen staat :aanwal:

Overigens stromen Marokkanen en Turken relatief vaker door naar het HBO en het WO

Allah m3ak zet m door!

Mark
22-09-05, 15:53
Mooi, minder concurrentie voor mij op de arbeidsmarkt :duim:

Wassouf
22-09-05, 16:03
Geplaatst door Mark
Mooi, minder concurrentie voor mij op de arbeidsmarkt :duim:

De een zijn dood is de ander zijn brood yek

Mark
22-09-05, 16:09
Geplaatst door Wassouf
De een zijn dood is de ander zijn brood yek

precies, het is natuurlijk heel naar enzo maar ik moet ook aan mezelf denken he :haha: