PDA

Bekijk Volledige Versie : Allochtoon kind gezakt? Dan geen Oostenrijks paspoort



Marsipulami
23-09-05, 08:18
Allochtoon kind gezakt? Dan geen Oostenrijks paspoort

BRUSSEL - In Oostenrijk is ophef ontstaan over een nieuwe nationaliteitswet, meer bepaald een passus over schoolgaande kinderen. Allochtone kinderen die een jaar moeten zittenblijven, riskeren hun recht op Oostenrijks staatsburgerschap.



De regeling maakt deel uit van een nieuwe wet over het Oostenrijks staatsburgerschap. Als ingeburgerde allochtone ouders voor hun schoolgaande kinderen een Oostenrijks paspoort aanvragen, wordt gecheckt of het kind het voorgaande jaar niet is blijven zitten op school.

Is dat wel het geval, dan krijgt het kind geen Oostenrijks paspoort. Dat geldt uiteraard alleen voor allochtone kinderen, niet voor Oostenrijkse zittenblijvers.

De enige uitweg voor de kleine zittenblijvers is dat ze met goed gevolg het gebruikelijke inburgeringexamen afleggen. Dat behelst in elk geval een examen Duits op het niveau van veertienjarigen - ook af te leggen door negenjarige zittenblijvers - en mogelijk zelfs de verdere inburgeringtest over de kennis van de historische ontwikkeling van Oostenrijk, van de deelstaat waarin de kinderen wonen, de spelregels van de rechtsstaat en de fundamenten van de Oostenrijkse democratie.

In Oostenrijk regeert sinds 2000 de omstreden coalitie van christen-democratische ÖVP en de extreem-rechtse FPÖ van Jörg Haider, die met een afscheuring van zijn oude partij intussen is gemuteerd tot het ,,Verbond voor de Toekomst van Oostenrijk'' (BZÖ).

De oppositie bekritiseert het voorstel scherp, noemt het ,,mensonwaardig'' en ,,onvoorstelbaar cynisch''. Dat zette de minister van Binnenlandse Zaken Liese Prokop (ÖVP) gisteren ertoe aan enkele wijzigingen voor te stellen. Kinderen vanaf negen jaar zouden dan alleen een positief cijfer moeten hebben voor hun examens Duits, vooraleer hun Oostenrijks paspoort te krijgen, of een alternatief examen moeten doen dat aan hun leeftijd is aangepast.

Of die wijzigingen het halen, is nog de vraag. De ,,veiligheidswoordvoerster'' van de BZÖ, de voormalige topkandidate Helene Partik-Pable, zei gistermiddag dat de voorstellen tot wijziging ,,onaanvaardbaar'' zijn. ,,Omdat er niet valt af te dingen op de kennis van het Duits voor het verwerven van het staatsburgerschap''. De BZÖ wil dus vasthouden aan het originele voorstel.

Mensenrechtenorganisaties onderzoeken of zo'n regel voor negenjarigen niet strijdig is met de conventie voor de kinderrechten van de Verenigde Naties.

(jdc)


23/09/2005 (jdc)

©Copyright De Standaard

mark61
23-09-05, 09:24
Soort heel groot Rotterdam, dat nazirijkje.

tr_imparator
23-09-05, 10:05
lol.. :gechoquee

Heena
23-09-05, 10:17
Geplaatst door tr_imparator
lol.. :gechoquee



Hoi Hoi..... ;)


Alles goeddd?

tr_imparator
23-09-05, 10:21
Geplaatst door Heena
Hoi Hoi..... ;)


Alles goeddd?

ye :p



met jou ook?



doen we ff net alsof we elkaar kennen...

:D

Heena
23-09-05, 10:22
Geplaatst door tr_imparator
ye :p



met jou ook?



doen we ff net alsof we elkaar kennen...

:D


Hahaha yaah leuk toghhh....


Waar was je all die tijd....


Met mIJ gaat ook goed....

Heb NOw eenmaal nix te doen :p

tr_imparator
23-09-05, 10:30
Geplaatst door Heena
Hahaha yaah leuk toghhh....


Waar was je all die tijd....


Met mIJ gaat ook goed....

Heb NOw eenmaal nix te doen :p


ik was op vakantie.. en jij? waar was jij?

ik moet zo gaan...kut inbelverbinding :moe: ..wacht op me ADSL verbinding..had niet betaald, hebben ze het afgesloten....moet ik nu 40 euro administratiekosten betalen..echt niet dus..

heb ook niet veel te doen, eigenlijk wel..maaar geen zin :D

Heena
23-09-05, 10:32
Geplaatst door tr_imparator
ik was op vakantie.. en jij? waar was jij?

ik moet zo gaan...kut inbelverbinding :moe: ..wacht op me ADSL verbinding..had niet betaald, hebben ze het afgesloten....moet ik nu 40 euro administratiekosten betalen..echt niet dus..

heb ook niet veel te doen, eigenlijk wel..maaar geen zin :D



Ooow waar was je op vakantie geweest? :o



DAs minder he.... :maf3:



K moet straks ook weg...


Maar hoe oud ben je... :p...


En waar kom je vandaan:p