PDA

Bekijk Volledige Versie : Hoge minaretten en kerktorens in Rotterdam in de ban



Marsipulami
23-09-05, 08:46
Hoge minaretten en kerktorens in Rotterdam in de ban


Geplaatst op 23/9 '05 om 8:45u
Door Theo Borgermans (Bron: Nederlands Dagblad)


ROTTERDAM (RKnieuws.net) - Rotterdam probeert te voorkomen dat er bij moskeeën in de stad hoge minaretten worden gebouwd. Wethouder Marco Pastors (Leefbaar Rotterdam) wil de uitzonderingspositie van kerken en moskeeën opheffen.




Pastors doet al sinds zijn aantreden in 2002 pogingen een minarettenverbod voor elkaar te krijgen, maar stuit iedere keer op hevig verzet. Hij ziet liever helemaal geen zichtbare moskeeën in de stad, zeker niet als ze er oosters uitzien. "Zolang integratie nog een probleem is, moeten we er geen meer bij hebben’’, zei Pastors eerder over de minaretten.

De ’moskeenota’, waarin Pastors dit verwoordde, werd vorig jaar door de gemeenteraad verworpen. Nu wil de Leefbaar-wethouder de uitzonderingspositie van kerken en moskeeën wegnemen. Torens tot 35 meter die bij gebedshuizen horen, mogen nu altijd worden gebouwd, ongeacht het bestemmingsplan.

Aan die afwijkende behandeling moet een einde komen, omdat religieuze gebouwen geen groter maatschappelijk belang vertegenwoordigen dan andere gebouwen, stelt het Rotterdamse college van burgemeester en wethouders in een verklaring. Of moskeeën, kerken en de gemeenteraad het hiermee eens zijn, moet de komende weken blijken.

mark61
23-09-05, 09:30
Net oostenrijk. :vreemd: Misschien kan Pastors emigreren.

Wortel
23-09-05, 09:32
Wat doen we met de Euromast?

mark61
23-09-05, 09:34
Geplaatst door Wortel
Wat doen we met de Euromast?

Die bieden we aan SA. Met Pastors erbij als koster.

observer
23-09-05, 09:46
ik vind het al raar dat die uitzonderingspositie bestaat, idem met geluidsoverlast

Wortel
23-09-05, 09:54
Die bieden we aan SA. Met Pastors erbij als koster.

Leuk idee. Kan hij daar hoog van de toren blazen.

tr_imparator
23-09-05, 10:17
ik zie liever een groot vet mooie moskee dan paar kleine neppe moskeetjes. Staat ook beter in de stad. Idemdito met kerken ed

nard
23-09-05, 10:19
Geplaatst door mark61
Die bieden we aan SA. Met Pastors erbij als koster.

:D

't Idéé .........

Gerard074
23-09-05, 12:10
Geplaatst door tr_imparator
ik zie liever een groot vet mooie moskee dan paar kleine neppe moskeetjes. Staat ook beter in de stad. Idemdito met kerken ed

mee eens, tot voor kort in Rotterdam in veel achteraf straatjes kleine moskeeën, dat ziet er niet uit. Mevlana en de nieuwe moskee op zuid zijn mooie gebouwen en passen veel beter bij de stad.

wytze
23-09-05, 12:18
ik zie alleen maar hele hoge kantoren als ik r'dam cs uitkom (iets dat gelukkig niet zo vaak voorkomt)

mogen die ook weg?




en die erasmusbrug vin ik ook veel te hoog :nerd:

Gerard074
23-09-05, 12:20
Geplaatst door wytze
ik zie alleen maar hele hoge kantoren als ik r'dam cs uitkom (iets dat gelukkig niet zo vaak voorkomt)

mogen die ook weg?




en die erasmusbrug vin ik ook veel te hoog :nerd:


als je de komende 10 jaar cs r'dam uitkomt stap je zo in een bouwput, lijken die gebouwen nog hoger.

TonH
23-09-05, 12:27
Geplaatst door wytze
ik zie alleen maar hele hoge kantoren als ik r'dam cs uitkom (iets dat gelukkig niet zo vaak voorkomt)

mogen die ook weg?




en die erasmusbrug vin ik ook veel te hoog :nerd:

Yep, hier zet je toch geen hogen gebouwen tussen? Dat is helemaal in strijd met het karakter van die stad...

http://img356.imageshack.us/img356/5033/200502070001emcic4kj.jpg

wytze
23-09-05, 12:31
Geplaatst door Gerard074
als je de komende 10 jaar cs r'dam uitkomt stap je zo in een bouwput, lijken die gebouwen nog hoger.



bij jullie ook al? maken ze daar ook een noord-zuid lijn?

Gerard074
23-09-05, 13:15
Geplaatst door wytze
bij jullie ook al? maken ze daar ook een noord-zuid lijn?

Vernieuwingsdrang van LR is niet te stoppen, komt een volledig nieuw CS en iets met randstadrail, is in 2015 helemaal klaar, is dus te overzien :huil:

Zwarte Schaap
23-09-05, 13:56
Leefbaar Rotterdam zit vol met vastgoed magnaten die hun belangen via deze partij behartigen. Goedkope sociale woningbouw wordt allemaal vervangen door duurdere woningen. Waarschijnlijk gaan ze ervanuit dat een opvallende moskee toekomstige autochtone bewoners wegjaagt.

Marsipulami
23-09-05, 13:58
Ik vind het wel een erg goed voorstel. Men zou het best met terugwerkende kracht uitvoeren. Dus alle kerktorens in Rotterdam een stuk eraf tot op de voorgeschreven hoogte. Dat zou een extra toeristische attractie en bijhorende inkomsten opleveren voor Rotterdam. Miscchien maakt zo'n architecturale ingreep Rotterdam wel tot een internationaal bedevaartsoord voor overtuigde atheïsten :p

Gerard074
23-09-05, 14:02
Geplaatst door Zwarte Schaap
Leefbaar Rotterdam zit vol met vastgoed magnaten die hun belangen via deze partij behartigen. Goedkope sociale woningbouw wordt allemaal vervangen door duurdere woningen. Waarschijnlijk gaan ze ervanuit dat een opvallende moskee toekomstige autochtone bewoners wegjaagt.

ben blij dat er maart 2006 raadsverkiezingen zijn en dat deze haatzaaiers weggevaagd gaan worden. (daar ga ik gemakshalve maar vanuit) en dat het voor bv. Crooswijk nog niet te laat is.

observer
23-09-05, 16:03
Geplaatst door Gerard074
Vernieuwingsdrang van LR is niet te stoppen, komt een volledig nieuw CS en iets met randstadrail, is in 2015 helemaal klaar, is dus te overzien :huil: is geen lr idee vorige college was er al mee bezig alleen die had een peperduur plan 2 miljard ofzo met oa meer tentoonstellingruimte dan heel rotterdam nu heeft, dit plan is simpeler en goedkoper


ik zie alleen maar hele hoge kantoren als ik r'dam cs uitkom (iets dat gelukkig niet zo vaak voorkomt) je mist het punt voor die gebouwen is toestemming nodig, voor elk gebouw van elke hoogte is toestemming met bijbehorende procedures, bezwaren etc nodig

behalve religieuze gebouwen die mogen tot 35 meter zonder toestemming of inspraak bouwen