PDA

Bekijk Volledige Versie : Pastoor wil kerk verhuren aan moslims



Marsipulami
23-09-05, 21:48
Pastoor Muizen wil kerk verhuren


Geplaatst op 23/9 '05 om 22:33u
Door Theo Borgermans (Bron: VRT)


MECHELEN (RKnieuws.net) - Het parochiebestuur van Muizen (Mechelen) ziet het niet zitten om de Sint-Lambertuskerk aan niet-katholieken te verhuren. Pastoor Jan Anthonis wil zijn kerk op termijn aan onder meer islamieten verhuren voor bijvoorbeeld uitvaartplechtigheden.



Zo wil Anthonis het plaatsgebrek voor dergelijke diensten in Muizen opvangen. Het Muizense kerkbestuur ziet een aantal praktische problemen en steunt het ideetje van de pastoor voorlopig niet. (tb)

~Panthera~
23-09-05, 22:12
Parochiebestuur afschieten, probleem opgelost.

:hihi:

gh.wille
23-09-05, 22:19
Geplaatst door ~Panthera~
Parochiebestuur afschieten, probleem opgelost.

:hihi:

Ach ,het zijn tenslotte maar,,muizenisse" om daar een probleem van te maken.
:D

~Panthera~
23-09-05, 22:20
Geplaatst door gh.wille
Ach ,het zijn tenslotte maar,,muizenisse" om daar een probleem van te maken.
:D


Precies, geen probleem zoeken als het er niet hoeft te zijn. :hihi:

gh.wille
23-09-05, 22:26
Geplaatst door ~Panthera~
Precies, geen probleem zoeken als het er niet hoeft te zijn. :hihi:

Stom overigens want wat maakt het nu uit , of je een Kerk door andere laat benutten het is toch ook een Godshuis ,en geen feestzaal !
:vreemd:

~Panthera~
23-09-05, 22:31
Geplaatst door gh.wille
Stom overigens want wat maakt het nu uit , of je een Kerk door andere laat benutten het is toch ook een Godshuis ,en geen feestzaal !
:vreemd:

Exact, alsof ze er ik weet niet wat van willen maken. :rolleyes:

Eke
23-09-05, 22:51
wie is trouwens 'de baas' van die kerk? is dat niet de pastoor ? die is toch onderdeel van de RKkerk ?

ik denk trouwens dat onwetenheid een grote rol speelt bij de lui.

ze zouden eens op bezoek moeten gaan bij gelovigen in een moskee.

en hun ogen, oren en hart wijd open zetten voor hun eigen landgenoten en medegelovigen notabene.
en dat mag best wel ook kritisch zijn. je moet van je hart geen moordkuil maken maar alleen door te praten/luisteren kun je kijken of je (voor)oordelen juist zijn.


ik denk soms dat het 'slechte nieuws'van de minderheid beter bij de mensen blijft hangen en beeldvormend werkt dan het 'goede nieuws' van de meerderheid.
daar moet binnen een samenleving rekening mee gehouden worden.

gh.wille
23-09-05, 23:43
Geplaatst door Eke
wie is trouwens 'de baas' van die kerk? is dat niet de pastoor ? die is toch onderdeel van de RKkerk ?

ik denk trouwens dat onwetenheid een grote rol speelt bij de lui.

ze zouden eens op bezoek moeten gaan bij gelovigen in een moskee.

en hun ogen, oren en hart wijd open zetten voor hun eigen landgenoten en medegelovigen notabene.
en dat mag best wel ook kritisch zijn. je moet van je hart geen moordkuil maken maar alleen door te praten/luisteren kun je kijken of je (voor)oordelen juist zijn.


ik denk soms dat het 'slechte nieuws'van de minderheid beter bij de mensen blijft hangen en beeldvormend werkt dan het 'goede nieuws' van de meerderheid.
daar moet binnen een samenleving rekening mee gehouden worden.

Het (probleem) van deze goedwillende Pastoor zit ,m weer in dat stomme geld , de parochie raad heeft veel in de melk te brokkelen , de pastoor is geplaatst door de bisschop waar deze Kerk weer ondervalt , en als de Kerk indertijd door de (Parochie gebouwd ) is, heeft zelfs een Bisschop er weinig over te zeggen , anders is het als de kerk door het bisdom is gebouwd (lees bekostigd ).
Dat het ook anders kan ,is een feit er gaan steeds meer kerken zamen,
R.K met Protestanten en ik meen zelf ook Moslims , dus het ligt echt aan die ,,achterlijke eikels " van de parochie raad, volgens mij .

:boos:

Eke
24-09-05, 09:13
Geplaatst door gh.wille
Het (probleem) van deze goedwillende Pastoor zit ,m weer in dat stomme geld , de parochie raad heeft veel in de melk te brokkelen , de pastoor is geplaatst door de bisschop waar deze Kerk weer ondervalt , en als de Kerk indertijd door de (Parochie gebouwd ) is, heeft zelfs een Bisschop er weinig over te zeggen , anders is het als de kerk door het bisdom is gebouwd (lees bekostigd ).
Dat het ook anders kan ,is een feit er gaan steeds meer kerken zamen,
R.K met Protestanten en ik meen zelf ook Moslims , dus het ligt echt aan die ,,achterlijke eikels " van de parochie raad, volgens mij .

:boos:


wordt de parochieraad gekozen door de kerkelijke gemeenteleden?

dan zou vanuit de leden een veranderende mentaliteit ingezet kunnen worden ten aanzien van Moslimgelovigen en dit zou de Raad kunnen beinvloeden.hun Raad.
We hebben zeker MET ZIJN ALLEN een verantwoordelijkheid om de ethinische spanningen in onze samenleving te doen afnemen.

En als gelovige weet je dat moslims je broeders zijn.Of minstens je neven en nichten ! ;) en als je het gesprek, het kontakt aangaat met elkaar voel je dat ook...

we zijn allemaal afstammelingen van het Geloof van Abraham, dus waarom moeilijk doen?


het emailadres van de Sint Lambertuskerk ?dat is vast te vinden !

PS 'k wil trouwens graag weten hoe Moslimgelovigen tegen deze zaak aankijken en tegen het intrekken in een kerk.

freya
24-09-05, 09:26
Geplaatst door gh.wille
Het (probleem) van deze goedwillende Pastoor zit ,m weer in dat stomme geld , de parochie raad heeft veel in de melk te brokkelen , de pastoor is geplaatst door de bisschop waar deze Kerk weer ondervalt , en als de Kerk indertijd door de (Parochie gebouwd ) is, heeft zelfs een Bisschop er weinig over te zeggen , anders is het als de kerk door het bisdom is gebouwd (lees bekostigd ).
Dat het ook anders kan ,is een feit er gaan steeds meer kerken zamen,
R.K met Protestanten en ik meen zelf ook Moslims , dus het ligt echt aan die ,,achterlijke eikels " van de parochie raad, volgens mij .

:boos:

In Amsterdam is het bisdom Haarlem gewoon eigenaar van de kerkgebouwen en dat bisdom weigert om kerkgebouwen aan andere religies af te staan. Dat breken ze de boel nog liever af.

Dat gebeurde bij mij in de buurt, met een kerk waar nb een door het vaticaan erkende Mariaverschijning heeft plaatsgevonden. Plat gegooid voor nieuwbouw :moe:

En in de Baarsjes staat de chasee-kerk al jaren leeg. Een gigantisch gebouw dat op de monumentenlijst staat en dus niet afgebroken kan worden. Milli Gurus wilde het wel overkopen voor een nieuwe moskee, maar daar kon geen sprake van zijn natuurlijk. Dus wordt er even verderop een grote hele nieuwe moskee gebouwd.

De stad staat vol met dat soort gigagebouwen, waar op zondag maar 1,5 paardenkop in zit. In veel kerken wordt de mis dan ook in een zijkapelletje gehouden en blijft die hele grote ruimte in feite ongebruikt.

Wat zou je niet allemaal kunnen doen met die ruimte? :)

Marsipulami
24-09-05, 09:50
Parochiekerken in België zijn geen eigendom van de kerk, maar van de overheid. Dat is al zo sedert Napoleon de kerk heeft onteigend. Het beheer (in strikt materiële zin) van zo'n kerk is in handen van een 'kerkfabriek'. Dat is een lokaal clubje van mensen dat subsidiedossiers moet rond krijgen als er herstellings en restauratiewerken moeten worden uitgevoerd. De inhoud van de erediensten en de activiteiten die plaats vinden in een kerk is dan weer eerder zaak van de pastoor en het parochieteam dat hem helpt.

Pastoors zijn zelf ook ambtenaren van de staat. Ze worden betaald door de overheid, die zich echter niet mag moeien met de inhoud van hun werk en met hun benoeming (of afzetting).

De verkoop van een kerkgebouw aan bv de moslims is in die zin dus ook een beslissing die de overheid moet goedkeuren.

Wat die pastoor in Muizen betreft, die wil zijn kerk niet verkopen maar verhuren. Om ze op die manier ook door moslims te laten gebruiken. Praktisch is dat natuurlijk onhaalbaar om er ook tijdelijk een moskee van te maken. Ik denk bijvoorbeeld aan de honderden stoelen die op de stoep moeten gezet. Het honderden kilo's wegende kruisbeeld dat is vastgemaakt aan het gewelf boven het altaar. De andere beelden en schilderijen die moeten verwijderd of minstens afgedekt worden.

Eke
24-09-05, 15:12
Geplaatst door Marsipulami
Praktisch is dat natuurlijk onhaalbaar om er ook tijdelijk een moskee van te maken. Ik denk bijvoorbeeld aan de honderden stoelen die op de stoep moeten gezet. Het honderden kilo's wegende kruisbeeld dat is vastgemaakt aan het gewelf boven het altaar. De andere beelden en schilderijen die moeten verwijderd of minstens afgedekt worden.

Bedankt voor je toelichting over de gang van zaken, Mars.

Toch zie ik, net als de pastoor wel mogelijkheden .Je hebt een opslagruimte nodig voor de mooie oude kerkbanken ('k heb even gegoogled voor een plaatje van de kerk, vond een piepkleine afbeelding die niet overgezet kon worden. Zo te zien was het een oud Godshuis.).Verder heb je scheidingswanden nodig.Moderne stapelstoelen.
Ik heb eens een kerk gezien die door deze in- en uit-schuifbare wanden meerdere funkties had gekregen.O.a. bibliotheek, plek voor muziekuitvoeringen , exposities en zondags ruimte voor de kerkdiensten
En waarom zouden Moslims er geen uitvaartdiensten kunnen houden(dat willen ze in Muizen) ?

Marsipulami
24-09-05, 17:25
Geplaatst door Eke
Bedankt voor je toelichting over de gang van zaken, Mars.

Toch zie ik, net als de pastoor wel mogelijkheden .Je hebt een opslagruimte nodig voor de mooie oude kerkbanken ('k heb even gegoogled voor een plaatje van de kerk, vond een piepkleine afbeelding die niet overgezet kon worden. Zo te zien was het een oud Godshuis.).Verder heb je scheidingswanden nodig.Moderne stapelstoelen.
Ik heb eens een kerk gezien die door deze in- en uit-schuifbare wanden meerdere funkties had gekregen.O.a. bibliotheek, plek voor muziekuitvoeringen , exposities en zondags ruimte voor de kerkdiensten
En waarom zouden Moslims er geen uitvaartdiensten kunnen houden(dat willen ze in Muizen) ?

Moderne stapelstoelen, in- en uitschuifbare wanden ? Theoretisch is dat misschien mogelijk, maar in de praktijk vraagt dat heel zware investeringen. Bovendien denk ik dat ook nadien weinig moslims kandidaat zullen zijn voor een gebedshuis dat ze moeten delen met christenen. Moslims kunnen beter een nabijgelegen feestzaal huren, dat is goedkoper zowel voor de kerk als voor de moslims.

De enige oplossing is dat moslims de zaak helemaal overnemen. Maar dan hebben de christenen weer geen gebedsruimte.

Verder denk ik dat er een kerkelijke wet bestaat die zegt dat RK kerken niet mogen worden overgedragen op andere geloofsgemeenschappen (tenzij Rome daar uitzonderlijk toestemming voor geeft).

Maar hoe dat precies in België moet is niet duidelijk, omdat niet de kerk zelf maar de staat eigenaar is van de kerkgebouwen. Maar ik denk dat de kerk wel vetorecht heeft om een beslissing van de staat eventueel te verhinderen. Maar dat de staat bereid is om katholieke kerkgebouwen over te dragen aan de islam, daar twijfel ik ook wel aan. Ik denk dat de seculiere overheid nog minder dan de kerkelijke overheid geneigd zal zijn om kerkgebouwen over te dragen aan de moslims.

Juliette
24-09-05, 19:24
Ik ken het kerkje van Muizen toevallig goed. (woon er vlakbij). De beweegredenen van die pastoor zijn alleszins ok. Zijn kerk open voor iedereen. Dat is zijn droom. Moslim, vrijzinnig , ... het maakt hem echt niet uit. Het is ook niet de 1ste keer dattie met zo'n voorstel komt. En steeds weer krijgt ie bezwaren van de conservatievere "goegemeente" over zich heen.

De praktische bezwaren zijn miniem aangezien het een modern gebouw is. Expliciete verwijzingen naar het RK geloof zijn dan ook redelijk abstract. (geen gesleur met zware heiligenbeelden dus).

Bezwaren van moslims hoeven ook niet echt.
Ik geloof dat AARDIG hier eens stelde dat de ruimte er niet zoveel toe doet. Als je maar kan bidden. Maar dat hoorde ik ook al van andere moslims die ik ken.

Marsipulami
24-09-05, 19:34
Geplaatst door Juliette
Bezwaren van moslims hoeven ook niet echt.
Ik geloof dat AARDIG hier eens stelde dat de ruimte er niet zoveel toe doet. Als je maar kan bidden. Maar dat hoorde ik ook al van andere moslims die ik ken.

Ik denk dat de doorsnee katholiek er nauwelijks bezwaren tegen zou hebben dat er moslims in zijn/haar kerk bidden. Maar omgekeerd denk ik dat moslims de voorkeur geven aan een sportzaal boven een kerk als het er op aankomt.

Cherry Bo
24-09-05, 21:09
Zouden katholieken/christelijken zo nu en dan ook in een moskee terecht kunnen?

MaRiaH
24-09-05, 21:27
Geplaatst door Cherry Bo
Zouden katholieken/christelijken zo nu en dan ook in een moskee terecht kunnen?

iedereen is er welkom hoor, net als in de kerk. je kunt zo binnenlopen. (meestal)

wel ff je schoenen uit doen. :o



(ja ik weet dat je dat niet bedoelt.. :haha: )

gh.wille
25-09-05, 00:43
Geplaatst door Juliette
Ik ken het kerkje van Muizen toevallig goed. (woon er vlakbij). De beweegredenen van die pastoor zijn alleszins ok. Zijn kerk open voor iedereen. Dat is zijn droom. Moslim, vrijzinnig , ... het maakt hem echt niet uit. Het is ook niet de 1ste keer dattie met zo'n voorstel komt. En steeds weer krijgt ie bezwaren van de conservatievere "goegemeente" over zich heen.

De praktische bezwaren zijn miniem aangezien het een modern gebouw is. Expliciete verwijzingen naar het RK geloof zijn dan ook redelijk abstract. (geen gesleur met zware heiligenbeelden dus).

Bezwaren van moslims hoeven ook niet echt.
Ik geloof dat AARDIG hier eens stelde dat de ruimte er niet zoveel toe doet. Als je maar kan bidden. Maar dat hoorde ik ook al van andere moslims die ik ken.

Zo denken er veel mensen o.a ik zelf ook over maar , zolang als je mensen hebt die elkaar geen ,,duimbreed " te gemoed willen komen .
Blijft er een hiaat tussen de mensen van veschillende geloven , en dat is
nu NET de BEDOELING ,van dit soort lui .

V.G.G.