PDA

Bekijk Volledige Versie : Bisschop Muskens wil tweede pinksterdag inruilen voor suikerfeest (Eid El-Fitr)



Marsipulami
24-09-05, 22:05
Muskens wil tweede pinksterdag inruilen voor suikerfeest
Pleidooi voor dialoog met moslims

Geplaatst op 24/9 '05 om 9:38u
Door Theo Borgermans (Bron: Reformatorisch Dagblad)



BREDA (RKnieuws.net) - De Bredase bisschop Muskens wil de tweede pinksterdag inruilen voor een islamitische feestdag, bijvoorbeeld het suikerfeest. Hij schrijft dat in Centraal Weekblad van deze week.



In het artikel ”Zijn wij naïef in onze dialoog met moslims?” gaat Muskens in op de noodzaak van de dialoog met de moslims. „Aan ons is de opdracht om deze dialoog concreet vorm te geven. De ervaring leert dat deze dialoog niet allereerst over theologische onderwerpen moet gaan. We verschillen immers diepgaand over centrale geloofspunten als de Drie-eenheid en de plaats van Jezus Christus in het heilsbestel. De dialoog moet plaatsvinden in het gewone leven.”

Het is niet genoeg om in sociaal opzicht zij aan zij met moslims te staan. Er is meer nodig, zoals het inruilen van een christelijke feestdag voor een islamitische, bijvoorbeeld het suikerfeest. „Tweede Pinksterdag komt hiervoor het meest in aanmerking. Binnen de christelijke liturgie heeft deze dag geen betekenis meer. De Paastijd wordt immers op Pinksterzondag afgesloten. Met zo’n stap kunnen we het vertrouwen van de moslims winnen.”

Dit vertrouwen is hard nodig in de komende tijd, aldus Muskens. „We staan voor grote uitdagingen om vorm te geven aan een samenleving waarin twee culturen elkaar niet alleen gedogen maar ook met elkaar optrekken. In een vertrouwvol klimaat kunnen christenen en islamieten op zoek gaan naar datgene wat hen bindt en scheidt. Ze kunnen spreken over de relatie tussen de islam en geweld, de godsdienstvrijheid en de plaats van de vrouw binnen de islam. Omgekeerd mogen de moslims vragen stellen bij onze sexuele moraal en onze eigen godsdienstigheid.”

Zwarte Schaap
24-09-05, 22:15
Geplaatst door Marsipulami
Ze kunnen spreken over de relatie tussen de islam en geweld , de godsdienstvrijheid en de plaats van de vrouw binnen de islam . Omgekeerd mogen de moslims vragen stellen bij onze sexuele moraal en onze eigen godsdienstigheid.”

Muskens, sodemieter toch op man met je vooroordelen, hou je tweede pinksterdag maar.

nard
24-09-05, 22:38
Geplaatst door Zwarte Schaap
Muskens, hou je tweede pinksterdag maar.

Hm, 't wordt riskant, maar we zijn t voor de tweede keer eens deze week. Geen fratsen.

gh.wille
24-09-05, 22:46
Geplaatst door Zwarte Schaap
Muskens, sodemieter toch op man met je vooroordelen, hou je tweede pinksterdag maar.

Nou, nou heb je eindelijk iemand die een voorstel doet , is het weer niet goed.
De goede man is volgens mij niet erg goed op de hoogte ,want het Suikerfeest komt toch na de Ramadan, die binnenkort aan vangt , en dan vind ik 2e Pinksterdag wel als mosterd na de maaltijd komen , of zit ik er nu ook naast ?
:vreemd: :)

Zwarte Schaap
24-09-05, 22:56
Geplaatst door nard
Hm, 't wordt riskant, maar we zijn t voor de tweede keer eens deze week. Geen fratsen.

Christenen hoeven voor mij niets in te leveren, ze moeten hun verworvenheden niet zonder slag en stoot opgeven. Wat mij betreft moeten ze gewoon goed op hun hoede blijven dat hun rechten niet ingeperkt worden in deze anti-islam hype en laten ze maar eens goed achter hun oor krabben wat hun vrijheid werkelijk bedreigt.

MaRiaH
24-09-05, 23:21
Geplaatst door Zwarte Schaap
Christenen hoeven voor mij niets in te leveren, ze moeten hun verworvenheden niet zonder slag en stoot opgeven. Wat mij betreft moeten ze gewoon goed op hun hoede blijven dat hun rechten niet ingeperkt worden in deze anti-islam hype en laten ze maar eens goed achter hun oor krabben wat hun vrijheid werkelijk bedreigt.

Nou daar ben ik het ook helemaal mee eens. :lole:

Al die inperking van rechten en uitbreiding van de bevoegdheden van politiediensten en aivd, onder het mom van bestrijden van terrorisme, legt beperkingen op aan de burgers van dit land.

En wat nu als er 'one day' een regering komt die misbruik wil maken van die nieuwe bevoegdheden.
De ware terreur is de angst die regeert. :moe:

MaRiaH
24-09-05, 23:25
Geplaatst door gh.wille
Nou, nou heb je eindelijk iemand die een voorstel doet , is het weer niet goed.
De goede man is volgens mij niet erg goed op de hoogte ,want het Suikerfeest komt toch na de Ramadan, die binnenkort aan vangt , en dan vind ik 2e Pinksterdag wel als mosterd na de maaltijd komen , of zit ik er nu ook naast ?
:vreemd: :)

Nee je zit er inderdaad naast.

ze bedoelen niet dat suikerfeest op 2e pinksterdag moet worden gevierd .. :giechel:

Nederland levert een vrije dag in op 2e pinksterdag en krijgt er een vrije dag voor terug op de dag dat het suikerfeest wordt gevierd.
gewoon na de ramadan dus.

nard
24-09-05, 23:27
Geplaatst door Zwarte Schaap
Christenen hoeven voor mij niets in te leveren, ze moeten hun verworvenheden niet zonder slag en stoot opgeven. Wat mij betreft moeten ze gewoon goed op hun hoede blijven dat hun rechten niet ingeperkt worden in deze anti-islam hype en laten ze maar eens goed achter hun oor krabben wat hun vrijheid werkelijk bedreigt.

Duidelijk.
En als dat dan via juridische processen gebeurd, die zeer afgewogen, humaan en Verlicht zijn?

Wizdom
24-09-05, 23:29
Bedankt Musters... Ik neem liever een dag vrij... Over Islamitische zaken wordt niet onderhandeld....

gh.wille
24-09-05, 23:47
Geplaatst door MaRiaH
Nee je zit er inderdaad naast.

ze bedoelen niet dat suikerfeest op 2e pinksterdag moet worden gevierd .. :giechel:

Nederland levert een vrije dag in op 2e pinksterdag en krijgt er een vrije dag voor terug op de dag dat het suikerfeest wordt gevierd.
gewoon na de ramadan dus.

O, op die manier , nou daar schiet je ook niks mee op , en de 2e Kerstdag , zeker ingeruild voor het Offerfeest , kan makkelijk want iedereen heeft zich toch al vol gegeten , en kunnen we weer gaan smullen ,een maandje later .
:blij:


p.s Ik wist het echt niet ,van 2e Pinksterdag .

Oeroeboeroe
25-09-05, 00:00
:boogie: Graag. Effe wennen, maar ook qua monarchie zal er binnenkort wel iets veranderen......so.........................waarom niet?

Oeroeboeroe
25-09-05, 00:01
Eid-El-Fitr...

Geen frietjes.

Bedankt Mars.

Cirkel rond.

En nu graag een punt...

Zwarte Schaap
25-09-05, 00:05
Geplaatst door nard
Duidelijk.
En als dat dan via juridische processen gebeurd, die zeer afgewogen, humaan en Verlicht zijn? Gewoon dat ook via juridische en andere (maatschappelijke) processen zeer afgewogen en verlicht beantwoorden.

Marsipulami
25-09-05, 00:16
Die tweede Pinksterdag is helemaal geen feestdag. Dat feest is op eerste Pinksterdag. Pinksteren valt altijd op een zondag, dus christenen zijn op die dag sowieso vrij.

Die tweede pinksterdag als vrije dag is een zaak waar de vakbonden voor gestreden hebben eerder dan de kerk. Die vakbonden zullen het wel niet erg vinden als die wordt ingeruild voor een andere vrije dag elders op het jaar bv Eid El-Fitr.

Ik zie als voornaamste obstakel het feit dat Eid El-Fitr niet voorspeld kan worden op voorhand (althans door de Marokkaanse moslims - men wacht op de nieuwe maan) is heel vervelend vanuit organisatorisch oogpunt. (Bv. Om het offerfeest te vieren hadden de Belgische gemeenten vorig jaar de slachthuizen, en andere slachtvloeren ingehuurd op een bepaalde dag, ophaaldiensten voor slachtafval geëngageerd, politiediensten voor toezicht gevraagd, enz. Uiteindelijk bleek in laatste instantie dan weer de datum verschoven te worden waarmee de organisatie toch weer een chaos werd). Turken en Marokkanen vieren Eid El-Fitr soms op een andere dag, enz.

Oeroeboeroe
25-09-05, 00:35
Geplaatst door MaRiaH
Nee je zit er inderdaad naast.

ze bedoelen niet dat suikerfeest op 2e pinksterdag moet worden gevierd .. :giechel:

Nederland levert een vrije dag in op 2e pinksterdag en krijgt er een vrije dag voor terug op de dag dat het suikerfeest wordt gevierd.
gewoon na de ramadan dus.

Eens.

Oeroeboeroe
25-09-05, 00:39
Geplaatst door Marsipulami
Muskens wil tweede pinksterdag inruilen voor suikerfeest
Pleidooi voor dialoog met moslims

Geplaatst op 24/9 '05 om 9:38u
Door Theo Borgermans (Bron: Reformatorisch Dagblad)



BREDA (RKnieuws.net) - De Bredase bisschop Muskens wil de tweede pinksterdag inruilen voor een islamitische feestdag, bijvoorbeeld het suikerfeest. Hij schrijft dat in Centraal Weekblad van deze week.



In het artikel ”Zijn wij naïef in onze dialoog met moslims?” gaat Muskens in op de noodzaak van de dialoog met de moslims. „Aan ons is de opdracht om deze dialoog concreet vorm te geven. De ervaring leert dat deze dialoog niet allereerst over theologische onderwerpen moet gaan. We verschillen immers diepgaand over centrale geloofspunten als de Drie-eenheid en de plaats van Jezus Christus in het heilsbestel. De dialoog moet plaatsvinden in het gewone leven.”

Het is niet genoeg om in sociaal opzicht zij aan zij met moslims te staan. Er is meer nodig, zoals het inruilen van een christelijke feestdag voor een islamitische, bijvoorbeeld het suikerfeest. „Tweede Pinksterdag komt hiervoor het meest in aanmerking. Binnen de christelijke liturgie heeft deze dag geen betekenis meer. De Paastijd wordt immers op Pinksterzondag afgesloten. Met zo’n stap kunnen we het vertrouwen van de moslims winnen.”

Dit vertrouwen is hard nodig in de komende tijd, aldus Muskens. „We staan voor grote uitdagingen om vorm te geven aan een samenleving waarin twee culturen elkaar niet alleen gedogen maar ook met elkaar optrekken. In een vertrouwvol klimaat kunnen christenen en islamieten op zoek gaan naar datgene wat hen bindt en scheidt. Ze kunnen spreken over de relatie tussen de islam en geweld, de godsdienstvrijheid en de plaats van de vrouw binnen de islam. Omgekeerd mogen de moslims vragen stellen bij onze sexuele moraal en onze eigen godsdienstigheid.”

:romance: Zolang we niet de Joden, de Inuit, China, de Kaaimaneilandjes en Afrika vergeten, vind ik het een prima plan dat uitgevoerd moet worden.

Marsipulami
25-09-05, 00:59
Katholieke reacties:


Geplaatst op 24/9 '05 9:55u
--------------------------------------------------------------------------------
Klik hier om het oorspronkelijke artikel "Muskens wil tweede pinksterdag inruilen voor suikerfeest" te lezen

Schandelijk! Verraad
Reageer | Reageer met citaat | Print

Arminius

Geplaatst op 24/9 '05 10:00u
--------------------------------------------------------------------------------
Deze bisschop is een visionair! Prachtig verwoord hoe hij de dialoog wil aangaan.

Een land is niet van iemand of één volk. Een land maak je met de inwoners, een bevolking is dynamisch en er vinden verschuivingen plaats. Een nieuwe realiteit vraagt nieuwe instituties!


Reageer | Reageer met citaat | Print

Umberto3
Geplaatst op 24/9 '05 10:13u
--------------------------------------------------------------------------------
Pure illusie! Wij hopen de moslims met onze "edelmoedigheid" te stichten en tot openheid aan te zetten. Zij zien in deze initiatieven alleen de zoveelste bevestiging van onze zwakte. Na zoveel jaren van bouwen van moskeen bij ons, zie ik geen klokkentoren bijkomen in hun landen (integendeel!). Christenen worden in moslimlanden vermoord op de ingang van de kerk. Meer dan excuses van de regering voor het ´late ingrijpen´ van de politie horen we niet.

Trouwens: hebben moslims dat inruilen van feesten echt gevraagd? Ik denk dat ze dit feest (tenminste op school) al ongehinderd vieren.
Reageer | Reageer met citaat | Print

advanh
Geplaatst op 24/9 '05 10:37u
--------------------------------------------------------------------------------
"Verraad!" is nogal een overtrokken reactie, ik lees nergens dat bisschop Muskens wil overgaan tot de islam.
Alleen is mij niet duidelijk waarom Tweede Pinksterdag zou moeten worden afgeschaft. Zou het dan zó onmogelijk zijn om te zeggen: er is een X-aantal vrije dagen, en het staat elke godsdienst vrij om zelf te bepalen welke dat voor haar leden zijn? Als moslims willen werken op Tweede Pinksterdag maar vrij willen hebben op het Suikerfeest, dan is daar toch niks op tegen?
Verder is de gedachte dat godsdiensten elkaar respectvol zouden bevragen heel interessant, al vind ik de gedachte dat moslims christenen zouden bevragen over hun sexuele moraal een tikje bizar: in de islam is de vrouw nog méér een tweederangs-burger dan zij in de christelijke godsdienst al is! Dus van een dergelijke bevraging verwacht ik geen heil.
Reageer | Reageer met citaat | Print

Umberto3
Geplaatst op 24/9 '05 11:01u
--------------------------------------------------------------------------------
Dialoog is uiteraard wenselijk. Een praktisch probleem: met wie ga je dialogeren? Moslims hebben geen centrale autoriteit/vertegenwoordiging. Kies je één of meer gesprekpartners, dan zul je altijd horen dat andere moslimgroeperingen zich daar niet in erkennen. Dit probleem kunnen wij zeker niet oplossen.
Reageer | Reageer met citaat | Print

vaelouwe

Geplaatst op 24/9 '05 11:16u
--------------------------------------------------------------------------------
Kan het afschaffen van een dag die in het teken staat van Christus, op de lange duur uiteindelijk vruchten dragen?
Reageer | Reageer met citaat | Print

Helena
Geplaatst op 24/9 '05 11:27u
--------------------------------------------------------------------------------
Dit probleem heb je bij christenen toch ook? Hoeveel verschillende christelijke kerken en groeperingen bestaan er wel niet? Wie moet daar de woordvoerder zijn. Ookal denken sommigen dat het duidelijk alleen de paus zou zijn, er bestaan echt nog veel meer christenen dan alleen de RK...
En ook: de christelijke sexuele moraal is toch te bevragen? Wat is daar erg aan?

De positie van vrouwen is bij de islam niet per definitie slechter dan bij christenen.
Wat betreft de positie van vrouwen moeten de christenen eerst eens de hand in eigen boezem steken.
(Vrouwen mogen bijv. wel imam worden, dat zegt wel iets over hoe ´zij´ ook met vrouwen omgaan....)

Fundamentalisten komen in elke godsdienst en overal voor, dus ook zowel bij christenen als bij moslims.
De Clu-clux-clan bijv. is een ´mooi´ voorbeeld van chr. fundis...

Christenen en moslims hebben een geschiedenis met elkaar, dat er wederzijds gemoord werd, en bedreigd.

Maar, dit vind ik geen reden om Muskens´idee daarom af te wijzen: Het is een goede zaak, wanneer je alle mogelijkheden aangrijpt om vredig samen te leven met je naasten.
Jezus droeg ons zelfs op om niet alleen God en je naaste lief te hebben, maar ook:
Heb uw vijand lief.
En de meeste moslims in Nederland (op een kwade kleine club van fundamentalisten en bijna terroristen na) zijn nog niet eens vijanden!

Ik vind het eerlijk gezegd niet zo´n gek idee om zo´n (zelfs theologisch) marginale chr. feestdag te ruilen voor een voor moslims héél erg belangrijke feestdag.
Een mooi gebaar!

P.S.: vaelouwe, Eerste Pinksterdag blijft gewoon!!
Reageer | Reageer met citaat | Print

vaelouwe

Geplaatst op 24/9 '05 11:35u
--------------------------------------------------------------------------------
Een mooi gebaar!

Ja naar wie, naar Christus of naar moslims?

Reageer | Reageer met citaat | Print

Helena
Geplaatst op 24/9 '05 12:11u
--------------------------------------------------------------------------------

Een mooi gebaar!

Ja naar wie, naar Christus of naar moslims?

Naar Christus èn naar moslims!

Zoals gezegd heeft Jezus Christus zèlf ons opgedragen om zèlfs onze vijanden lief te hebben! (Trouwens, de meeste moslims zijn géén vijand!)

We leven in deze wereld nu eenmaal samen met allerlei verschillende mensen.
Als we proberen vrede te stichten, en respect tonen voor onze naasten
(en dat is ook: een ander zijn of haar eigen religie laten vieren, bijvoorbeeld)
dan treden we in Zijn voetstappen.
Zo zie ik dat.

We moeten niet zo bang zijn om iets te verliezen.
Sowieso is ´Gods Rijk niet van deze wereld´.
En, ik geloof echt, dat het in de lijn van Gods wil is om vrede te stichten...
Reageer | Reageer met citaat | Print

vaelouwe

Geplaatst op 24/9 '05 12:36u
--------------------------------------------------------------------------------
Zoals gezegd heeft Jezus Christus zèlf ons opgedragen om zèlfs onze vijanden lief te hebben! (Trouwens, de meeste moslims zijn géén vijand!)

Dat is waar, maar moslims zijn géén vijanden van Christus en van ons!
Christus wil dat alle volken hem kennen, dat bereik je dus niet door dagen die aan Hem zijn gewijd bij het oud vuil te zetten!

Marsipulami
25-09-05, 01:02
Asperges Me

Geplaatst op 24/9 '05 12:45u
--------------------------------------------------------------------------------
In dialoog met Rome lijkt het mijs wijs het Emiritaat in het Bredaase Bisdom eerder in te laten gaan.
Reageer | Reageer met citaat | Print

Fabienne2
Geplaatst op 24/9 '05 12:46u
--------------------------------------------------------------------------------
In Nederland hebben ze al zo weinig kerkelijke feestdagen vergeleken met ons. Ze moeten werken op Allerheiligen en Maria Tenhemelopneming terwijl wij gelegenheid hebben om ons geloof te belijden. Bisschop Muskens wil blijkbaar nog minder christendom. Ocharme Nederland.
Reageer | Reageer met citaat | Print

joris2

Geplaatst op 24/9 '05 12:50u
--------------------------------------------------------------------------------
Beste Vaelouwe,


Christus wil dat alle volken hem kennen, dat bereik je dus niet door dagen die aan Hem zijn gewijd bij het oud vuil te zetten!

Is 2e Pinksterdag aan Christus gewijd?


Joris
Reageer | Reageer met citaat | Print

vaelouwe

Geplaatst op 24/9 '05 13:09u
--------------------------------------------------------------------------------
Ja in zekere mate wel, alleen de naam al doet ons in meer of mindere mate terugdenken aan de uitstorting van de Heilige Geest!
Reageer | Reageer met citaat | Print

Helena
Geplaatst op 24/9 '05 13:12u
--------------------------------------------------------------------------------

In Nederland hebben ze al zo weinig kerkelijke feestdagen vergeleken met ons. Ze moeten werken op Allerheiligen en Maria Tenhemelopneming terwijl wij gelegenheid hebben om ons geloof te belijden. Bisschop Muskens wil blijkbaar nog minder christendom. Ocharme Nederland.
Beste Fabienne2, dat is niet wat Muskens wil... en dat weet u ook wel.

Op Tweede Pinksterdag zijn de meubelboulevards open. En meer van dat soort ongein.
Bovendien: Het Pinksterfeest wordt nog wel gevierd, namelijk op Eerste Pinksterdag!

Ik begrijp de weerzin niet, om een ander ook iets te gunnen.
Wat is dit voor onwil?


Voordat het lukt om alle mensen ter wereld volgeling van Christus te maken, kunnen we beter proberen elkaar ruimte te geven, ten dienste van vredig samenleven.
Dat is ook: de wil van God doen, denk ik.

Er komt alleen maar ruzie of oorlog van wanneer een christen tegen moslims zegt: "Wordt allen christen", en tegelijkertijd een moslim tegen christenen zegt: "Wordt allen moslim".

Dan lijkt me Muskens´ voorstel meer zoden aan de dijk zetten.
Dan geven christenen het goede voorbeeld!
Ookal zouden anderen dat misschien een zwaktebod vinden.. vind ik niet interessant.
Het gaat om: Heb God lief, en heb uw naaste lief gelijk uzelf! Daar gaat het uiteindelijk om!

Wat volgens sommigen dan ook moslims nalaten tegenover christenen, moet voor ons christenen geen reden zijn om zelf de fout in te gaan.

Reageer | Reageer met citaat | Print

vaelouwe

Geplaatst op 24/9 '05 13:15u
--------------------------------------------------------------------------------

Heb God lief, en heb uw naaste lief gelijk uzelf! Daar gaat het uiteindelijk om!

Niet helemaal!
Christus heeft ons ook opgedragen elkaar lief te hebben zoals Hij ons heeft lief gehad!

M.a.w. als wij denken elkaar lief te hebben met het één of het ander, vraagt hij ons dit te toetsen aan wat Hij ons heeft geleerd over liefhebben!



Dan lijkt me Muskens´ voorstel meer zoden aan de dijk zetten.
Dan geven christenen het goede voorbeeld!

Het goede voorbeeld waarvan?
Van het afstoten van een dag gewijd aan onze Heiland en verlosser!
Reageer | Reageer met citaat | Print

joris2

Geplaatst op 24/9 '05 13:30u
--------------------------------------------------------------------------------
Beste Vaelouwe,


Ja in zekere mate wel, alleen de naam al doet ons in meer of mindere mate terugdenken aan de uitstorting van de Heilige Geest!

In zekere mate?

Pinksteren doet niet alleen "in meer of mindere mate terugdenken aan de uitstorting van de Heilige Geest", het *is* het feest daaraan gewijd.
Pinksteren is dus gewijd aan (de uitstorting van) de Heilige Geest.
En is dus niet gewijd aan Christus.
Enige zorgvuldigheid op dat gebied is toch niet te veel gevraagd?
Het dogma van de Triniteit kent geen hiërarchie, en de Heilige Geest is derhalve geen aanhangsel van de Vader of Jezus Christus, maar een zelfstandige Persoon gelijkwaardig aan Hen.


Joris
Reageer | Reageer met citaat | Print

vaelouwe

Geplaatst op 24/9 '05 13:31u
--------------------------------------------------------------------------------
Christus staat alleen niet los van de Heilige Geest!

KKK,

Op de dag van Pinksteren (aan het einde van de zeven weken van de paastijd) wordt het Pasen van Christus vervuld in de uitstorting van de heilige Geest, die getoond, gegeven en meegedeeld wordt als goddelijke persoon: vanuit zijn volheid verspreidt Christus, de Heer, de Geest in overvloed.

Op deze dag wordt de heilige Drieëenheid ten volle geopenbaard. Sinds deze dag wordt het door Christus aangekondigde koninkrijk opengesteld voor hen die in Hem geloven: als mensen van vlees en bloed hebben zij in het geloof reeds deel aan de gemeenschap van de heilige Drieëenheid. Door zijn komst - en deze blijft voortduren - doet de heilige Geest de wereld binnengaan in de "eindtijd", de tijd van de kerk, het reeds geërfde, maar nog niet voltooide koninkrijk
Reageer | Reageer met citaat | Print

Thomaspriest
Geplaatst op 24/9 '05 13:33u
--------------------------------------------------------------------------------
Wat leven we in een verdraagzame cultuur dat een bisschop zo’n voorstel doet. In de moslimlanden gaat het er harder aan toe.
Reageer | Reageer met citaat | Print

Fabienne2
Geplaatst op 24/9 '05 13:34u
--------------------------------------------------------------------------------
Hoewel ik helemaal niet akkoord ben om een christelijke feestdag te gaan inruilen vraag ik me wel af wat we er mee verliezen op gelovig gebied. Hoeveel mensen gaan op tweede Pinksterdag nog naar de kerk ? Het is een dag vakantie maar geen dag waarop mensen religieuze dingen gaan doen.
Misschien een opdracht naar onze bisschoppen om de Heilige Geest centraal te zetten en er iets op te organiseren, bijvoorbeeld een dag voor de nieuwe bewegingen.
Reageer | Reageer met citaat | Print

MaRiaH
25-09-05, 01:05
Geplaatst door Marsipulami
Katholieke reacties:

leuk om te lezen..

Marsipulami
25-09-05, 01:07
Helena
Geplaatst op 24/9 '05 13:37u
--------------------------------------------------------------------------------
Ja, Vaelouwe, en??
Wat bedoel je?
Bedoel je met dat ´wij mensen moeten elkaar liefhebben, zoals Hij ons liefheeft´ ook: "Heb zèlfs uw vijanden lief?" Dit is wat Jezus ons heeft laten zien en voorgedaan!

Zelfs je vijanden liefhebben! En dat zijn moslims niet. Dus wat bedoel je met toetsen?

Wat is er verkeerd aan Muskens´ suggestie (want meer dan een suggestie is het niet)?

Trouwens, voor mijn part wordt het suikerfeest een extra feestdag (en niet in plaats van Tweede Pinksterdag)... maar daar zal ´de (burgerlijke) overheid´ niet blij mee zijn, misschien.

Als er iemand supergenuanceerd is over de (on)mogelijkheid van dialoog met moslims, dan is het wel Mgr. Muskens. Lees zijn boek "Wees niet bang" er maar eens op na. Hij heeft jaren in (moslimland) Indonesie gewoond.


P.S. Thomaspriest: Zou u willen dat wij in ´onze christenlanden´ het voorbeeld van fundamentalistische moslimlanden navolgen???
Ik in elk geval niet!
Ik dacht dat Jezus het oudtestamentische "Oog om oog, tand om tand", heeft vernieuwd naar het nieuwtestamentische "Keer ook uw andere wang toe".
Ik zie geen reden om moslimlanden na te volgen...
Eerder: "Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet!"
Reageer | Reageer met citaat | Print

vaelouwe

Geplaatst op 24/9 '05 13:40u
--------------------------------------------------------------------------------
Katechismus,

"VADER, (...) dit is het eeuwige leven, dat zij U kennen, de enige ware God en Hem die Gij hebt gezonden, Jezus Christus" (Joh. 17,3). "God, onze heiland (...) wil dat alle mensen gered worden en tot de kennis van de waarheid komen" (1 Tim. 2,3-4). "Bij niemand anders is dan ook de redding te vinden en geen andere Naam onder de hemel is aan de mensen gegeven waarin wij gered moeten worden" (Hand. 4,12) dan de naam van JEZUS.


Als we dit werkelijk geloven hoe kunnen we dan ooit een dag die n.b. in het teken staat van de uitstorting van de Heilige Geest afschaffen!
Reageer | Reageer met citaat | Print

Helena
Geplaatst op 24/9 '05 13:50u
--------------------------------------------------------------------------------


Als we dit werkelijk geloven hoe kunen we dan een dag die in het teken staat van de Heilige Geest afschaffen!
Zullen we dan met z´n allen gewoon bij de burgerlijke overheid proberen voor elkaar te krijgen om er voor moslims een extra feestdag bij te krijgen, als wij ´onze dagen´ willen behouden?
Zijn wij daar toe bereid?

Een ander zijn of haar eigen geloof gunnen, is niet in strijd met zelf een goed christen proberen te zijn.
Wanneer ik respect toon voor een naaste, doe ik daarmee mijn God niet tekort.
Reageer | Reageer met citaat | Print

vaelouwe

Geplaatst op 24/9 '05 14:07u
--------------------------------------------------------------------------------
Op grond van de zonde van de ergernis kan de overheid beslissen moslims, hindoes etc.etc. hun eigen feestdagen te verlenen lijkt mij!
Maar dan moet er wel sprake zijn van werkelijke ergernis bij deze groepen, en niet van een misplaatst sinterklaasje (kijk ons eens) spelen door de overheid en door ons!

KKK,

De eerbied voor de ziel van de naaste: de ergenis

Ergernis is de houding die of het gedrag dat anderen ertoe brengt om kwaad te begaan. Degene die aanstoot geeft, wordt een verleider voor zijn naaste. Hij tast zowel de deugd als de rechtschapenheid aan; hij kan zij n broeder meetrekken in het geestelijk verderf. De ergernis is een zware zonde, als men door handeling of een verzuim een andere persoon vrijwillig tot een zware zonde brengt.
Ergernis kan ook ontstaan door wettelijke voorschriften of instellingen, door de mode of door de publieke opinie
Reageer | Reageer met citaat | Print

Helena
Geplaatst op 24/9 '05 15:26u
--------------------------------------------------------------------------------

Op grond van de zonde van de ergernis kan de overheid beslissen moslims, hindoes etc.etc. hun eigen feestdagen te verlenen lijkt mij!
Maar dan moet er wel sprake zijn van werkelijke ergernis bij deze groepen, en niet van een misplaatst sinterklaasje (kijk ons eens) spelen door de overheid en door ons!
(...)

Vaelouwe, waarom haalt u dit er nu bij, over die ´zonde van de ergernis´?
Snap ik niet...
Reageer | Reageer met citaat | Print

Antoon van Gemert
Geplaatst op 24/9 '05 15:26u
--------------------------------------------------------------------------------
De discussie over het afschaffen van ´minderwaardige´ Rooms-Katholieke feestdagen bestaat al jaren,terwijl het juist zo zou moeten zijn dat de reeds afgeschafte Kerkelijke feestdagen (zoals men die nog kent in België en Duitsland) weer in ere hersteld zouden moeten worden!

De suggestie van bisschop Muskens betekent niets meer dan een zoveelste uitholling van het Rooms-Katholieke geloof.

Want stel dat we Tweede Pinksterdag zouden opgeven dan zullen Tweede Kerstdag en Tweede Paasdag als snel volgen!

Toen Jezus zei: "Heb uw vijanden lief" betekent dit volgens mij niet je eigen geloof verloochenen en uithollen om anderen te plezieren en hun ´vertrouwen te winnen´, maar juist je eigen geloof trouw te blijven in dagen van vervolging (zoals tijdens Jezus´ openbare leven),zelfs tot in de dood en diegene die je dit kwaad aandoet te vergeven.

Deze uiting van onvoorwaardelijke liefde zou juist de eenheid onder ons moeten versterken: "Congregavit nos in unum Christi amor/De liefde van Christus heeft ons allen tot eenheid gebracht".

Deze eenheid is echter verworden tot een ruïne, waarvan nog steeds een en ander afbrokkelt.

Alleen, de ook door onze Heilige Vader Paus Benedictus XVI, zo gewenste eenheid onder de Christenen (het terugbrengen van de verloren schapen naar de ene ware Kerk!), zal de uitdagingen en vervolgingen van de nabije toekomst het hoofd kunnen bieden!




Reageer | Reageer met citaat | Print

Monk

Geplaatst op 24/9 '05 15:45u
--------------------------------------------------------------------------------
+Pax

Ik heb het al eerder gevraagd, maar waar komen die 2e dagen vandaan, hoe zijn deze ontstaan en waarop gebaseerd.

Ik hoef geen 2e pinksterdag, kerstdag, paasdag ik heb aan 1 dag voldoende, daarbij raken de 2e dagen steeds meer geseculariseerd door dat men massaal naar de "meubelshows" trekt.

Maar waar in de historie vinden deze 2e dagen hun oorsprong, en waarom is er geen 3e dag

MVGMonk
Reageer | Reageer met citaat | Print

Helena
Geplaatst op 24/9 '05 16:28u
--------------------------------------------------------------------------------
(...)
Toen Jezus zei: "Heb uw vijanden lief" betekent dit volgens mij niet je eigen geloof verloochenen en uithollen om anderen te plezieren en hun ´vertrouwen te winnen´, maar juist je eigen geloof trouw te blijven in dagen van vervolging (zoals tijdens Jezus´ openbare leven),zelfs tot in de dood en diegene die je dit kwaad aandoet te vergeven.
(...)


Als je een ander iets gunt, ben je je eigen geloof niet ontrouw! Als je het geloof van een ander respecteert, ben je je eigen geloof niet ontrouw.
Je zou je eigen geloof ontrouw zijn, wanneer je bijvoorbeeld zou gaan zeggen dat Jezus niét de Weg, de Waarheid en het Leven zou zijn, terwijl je dat wèl gelooft in je hart. Dat zou verloochenen zijn. En zelfs Petrus verloochende Jezus, en juist hij kreeg een reuze verantwoordelijkheid op zijn schouders.

Jezus werd vervolgd, niet door de Romeinen, maar door ZIJN EIGEN MENSEN, dié wilden hem kwijt!
En, wij worden niét vervolgd.

Vertrouwen winnen .... vertrouwen...
Dit heeft m.i. ook alles met geloven te maken...
Zoals ook vrede stichten, vrede bewaren. Goed met je naaste samen er een leefbare samenleving van maken...

Waarom reageren sommigen toch vaak zo verongelijkt op Mgr. Muskens

Reageer | Reageer met citaat | Print

Monk

Geplaatst op 24/9 '05 16:35u
--------------------------------------------------------------------------------
+Pax

Waarom reageren sommigen toch vaak zo verongelijkt op Mgr. Muskens

Omdat het een MAN van LIEFDE is en dat ook uitdraagt, en zijn KKK heeft opgeborgen, weet je nog dat hij zei "arme neem maar een brood", dat is geen stelen.

Omdat hij de geboden ten leven uitvoert, zie eerdere discussie over geboden ten leven:

http://www.rorate.com/rorate/scripts/fshow.php?id=121002

Ik hou veel van Mgr.Muskens, een man met een GROOT hart, een man van GOD

MVGMonk

MVGMonk
Reageer | Reageer met citaat | Print

Helena
Geplaatst op 24/9 '05 16:42u
--------------------------------------------------------------------------------
voor Monk
Bedankt!
Ik sluit me bij uw/jouw lof voor Mgr. Muskens aan!

Reageer | Reageer met citaat | Print

Marsipulami
25-09-05, 01:09
Monk

Geplaatst op 24/9 '05 16:55u
--------------------------------------------------------------------------------
+Pax

Waarom reageren sommigen toch vaak zo verongelijkt op Mgr. Muskens

Ik ben nog 1 ding vergeten:

Omdat hij als Bischop durft te zeggen: "Ruil tweede pinksterdag in voor het suiker feest".

Wat een moed!!!!

MVGMonk


Reageer | Reageer met citaat | Print

Dirk
Geplaatst op 24/9 '05 17:19u
--------------------------------------------------------------------------------
Een teken van zwakheid!
Dialoog is niet besteed aan wie 100% overtuigd is van het eigen gelijk, en de ander ziet als ongelovige. Dat is realiteit. De rest is pure naïviteit.
Reageer | Reageer met citaat | Print

Arminius

Geplaatst op 24/9 '05 17:24u
--------------------------------------------------------------------------------
De rest is pure naïviteit.

Ik noem dat relativiteit
Reageer | Reageer met citaat | Print

zita

Geplaatst op 24/9 '05 17:38u
--------------------------------------------------------------------------------
De positie van vrouwen is bij de islam niet per definitie slechter dan bij christenen.
Wat betreft de positie van vrouwen moeten de christenen eerst eens de hand in eigen boezem steken.
(Vrouwen mogen bijv. wel imam worden, dat zegt wel iets over hoe ´zij´ ook met vrouwen omgaan....)


Het is even off topic, maar even een voorbeeld hoe het islam met vrouwen omgaat: in de vakantie logeerden wij in een studentenhuis in Hongarije. Daar woonden ook arabische studenten met hun gezin. De vrouwen en kinderen mochten de hele dag niet naar het buitenlucht, in de hitte.Het is gewoon barbaars! En dan maar zwijgen over het reht van vaders om hun dochters te vermoorden, ze worden er nooit strafrechtelijk voor vervolgd in sommige landen! En dan maar de Katholieke Kerk verwijten doen over de positie van de vrouw!!!
Dat een vrouw zelf zoiets kan beweren!
Hierbij protesteer ik krachtig tegen deze zienswijze.

(Ik wordt dan liever maar geen imam, maar ik wil wel naar buiten!)
Reageer | Reageer met citaat | Print

Hans0166

Geplaatst op 24/9 '05 18:13u
--------------------------------------------------------------------------------
als je dit onderwerp liturgisch bekijkt is er volgens niets aan de hand, 2e pinksterdag bestaat niet, is gewoon weer tijd door het jaar. En praktisch gezien is een vrije dag ergens in het jaar erbij ook niet verkeerd toch? Wil je het Suikerfeest niet vieren, ga je toch gewoon een dagje naar de Efteling of zo...
Reageer | Reageer met citaat | Print

Helena
Geplaatst op 24/9 '05 18:20u
--------------------------------------------------------------------------------
Beste Zita, ik reageer dan ook maar even ´off topic´.

Natuurlijk zijn er vreselijke misstanden , ook juist naar vrouwen toe. Ik heb dan ook grote bewondering voor bijvoorbeeld Ayaan Hirsi Ali!

Ik wilde dit enkel noemen, om aan te geven, dat wij een heel erg negatief beeld hebben van de Islam, terwijl er punten te noemen zijn, waarin zij ´moderner´ blijken te zijn dan wij in de RKK.

Het is echt noodzakelijk dat wij moslims, die onze naasten zijn, met respect proberen te benaderen.
Wij leven samen, onontkomelijk.
Respecteren betekent ook: vooroordelen proberen even terzijde te schuiven, en elkaar echt te zien en als mensen te accepteren en respecteren.
Bisschop Muskens voorstel is als het ware een vredespijp aanbieden, zo zou ik het ook wel willen noemen.
Géén zwaktebod, maar het getuigt van grote moed! (Ben ik met Advh eens.)

Ik geef toe dat het heel moeilijk wordt, wanneer je te maken krijgt met fundamentalisten en/of terroristen.
Maar die onmogelijke gesprekspartners vind je overal!!! Niet alleen bij moslims, maar ook bij christenen en atheïsten.

Daarom dus niet alle moslims over één kam scheren!!!!!!!

En dus ook daarom mijn voorbeeld: Soms zijn moslims ´vooruitstrevender´ dan wij denken.

Dus niét dit voorbeeld om te doen alsof het niet verschrikkelijk is waartegen bijv. Hirsi Ali zich teweer stelt.




P.S. Dirk, ook christenen zijn ervan overtuigd dat zij gelijk hebben, nl. dat Jezus de Weg de Waarheid en het Leven is bijv.
Kan niemand met christenen een dialoog aangaan? Zijn wij zo star??

[250 woorden]
Reageer | Reageer met citaat | Print

arnoverhoeven
Geplaatst op 24/9 '05 18:20u
--------------------------------------------------------------------------------
deze reactie getuigt van grote dwaasheid. De bisschop is een mens met een optimistische levensvisie, die niet in enge hokjes wil denken.
Reageer | Reageer met citaat | Print

Eric W.

Geplaatst op 24/9 '05 19:17u
--------------------------------------------------------------------------------
Waarom reageren sommigen toch vaak zo verongelijkt op Mgr. Muskens

Beste Monk,

Hierop kan ik alleen een persoonlijk antwoord geven: omdat deze bisschop m.i. vaker handelt en spreekt in strijd met de belangen van onze Kerk en onze Europese cultuur.


Monseigneur Tiny 3,

Ik heb een aantal vragen voor u. Ik zou het op prijs stellen als u een keer zelf antwoord zou willen geven op dit forum. Het gaat immers over uw suggesties.

Vraag hoe kunt u de volgende uitspraken met elkaar combineren.

´´ In de islam ziet Muskens het bieden van perspectief niet terug. Die is volgens hem ,,altijd verbonden geweest met bloedvergieten en oorlog. Vanaf de eerste dag heeft Mohammed oorlog gevoerd.´´

versus:

,,Er wordt wel beweerd dat de multiculturele samenleving in Nederland mislukt is, maar die moet er wel komen. Er is immers geen enkel alternatief.´´

http://islaammail.com/iforum/forum posts.asp?TID=3933&PN=5

Eerder deed Muskens de suggestie om een tweede pinksterdag als vrije dag in te ruilen voor een islamitische feestdag en om wereldwijd God met ´Allah´ aan te spreken. "Die ideeën heb ik nog, al ben ik me ervan bewust dat het moment er niet naar is.

http://ww.katholieknederland.nl/actualiteit/2004/11/nieuws 561033.html

versus:

Er is meer nodig, zoals het inruilen van een christelijke feestdag voor een islamitische, bijvoorbeeld het suikerfeest. „Tweede Pinksterdag komt hiervoor het meest in aanmerking.

Monseigneur, graag een antwoord.

Bij voorbaat H. Dank.

H. Groet,

Eric
Reageer | Reageer met citaat | Print

Monk

Geplaatst op 24/9 '05 19:31u
--------------------------------------------------------------------------------
+Pax

Helaas ERIK W werken de linken in je bijdrage niet. dus heb ik ze hier gerepareert

http://ww.katholieknederland.nl/actualiteit/2004/11/nieuws_561033.html

http://islaammail.com/iforum/forum_posts.asp?TID=3933&PN=5

Beste Monk,

Hierop kan ik alleen een persoonlijk antwoord geven: omdat deze bisschop m.i. vaker handelt en spreekt in strijd met de belangen van onze Kerk en onze Europese cultuur.

Maar veel spreekt in het belang van de kleine man, of in dit geval de multiculturele samenleving die onvermijdelijk er aan komt, in dat geval is het maar waar je de priotiteiten legt

MVGMonk
Reageer | Reageer met citaat | Print

Eric W.

Geplaatst op 24/9 '05 19:44u
--------------------------------------------------------------------------------
Beste Monk,

Hartelijk dank voor je reparatie.
Dit zal mgr. Muskens ook op prijs stellen.


H. Groet,

Eric

Marsipulami
25-09-05, 01:13
Monk

Geplaatst op 24/9 '05 19:49u
--------------------------------------------------------------------------------
+Pax

Beste Monk,

Hartelijk dank voor je reparatie.
Dit zal mgr. Muskens ook op prijs stellen.

H. Groet,

Eric

Graag gedaan, ook ik hoop dat de Mgr. er blij mee zal zijn

MVGMonk
Reageer | Reageer met citaat | Print

fa-cactus

Geplaatst op 24/9 '05 19:53u
--------------------------------------------------------------------------------
Grote moed?

Mijns inziens getuigt het als bisschop voorstellen van het vervangen van (nog) een christelijke feestdag door een moslimfeest niet van grote moed maar van grote lafheid.

Zoals in een bijdrage in het begin van deze draad sluit ik mij aan bij de daar geopperde wens, dat deze man beter met vervroegd emeritaat zou gaan.

Met welke stommiteiten gaat hij anders nog voor de dag komen?

Uitverkoop van het christelijk geloof en de westerse cultuur, beter kan men het niet verwoorden!

En de boer? Hij ploegde voort...
Reageer | Reageer met citaat | Print

Arcangeli
Geplaatst op 24/9 '05 19:53u
--------------------------------------------------------------------------------
Omdat ik een Christen ben (en dus volgeling van Christus) magik Zijn werk en dat van de Apostelen niet teniet doen door die gedenkwaardige momenten zomaar in te ruilen voor een godsdienst die claimt dat Christus geen God is. "Wie niet voor mij is , is tegen mij!" (wie de schoen past trekke hem aan!)
Reageer | Reageer met citaat | Print

dominica
Geplaatst op 24/9 '05 20:06u
--------------------------------------------------------------------------------

Grote moed?

Mijns inziens getuigt het als bisschop voorstellen van het vervangen van (nog) een christelijke feestdag door een moslimfeest niet van grote moed maar van grote lafheid.

Zoals in een bijdrage in het begin van deze draad sluit ik mij aan bij de daar geopperde wens, dat deze man beter met vervroegd emeritaat zou gaan.

Met welke stommiteiten gaat hij anders nog voor de dag komen?

Uitverkoop van het christelijk geloof en de westerse cultuur, beter kan men het niet verwoorden!

En de boer? Hij ploegde voort...


Fa-lena ik moet je bijtreden. 2e pinksterdag is een verworvenheid van de Christenheid.
Dialoog met moslims??? Bijna niet mogelijk!
Reageer | Reageer met citaat | Print

zita

Geplaatst op 24/9 '05 20:17u
--------------------------------------------------------------------------------

Reageer | Reageer met citaat | Print

Arminius

Geplaatst op 24/9 '05 20:18u
--------------------------------------------------------------------------------
Steeds weer wordt er opgeroepen tot angst en verwerpt men de dialoog. Als voorbeelden worden moslimlanden aangehaald waar inderdaad soms heel verkeerde zaken gebeuren. Ik kom uit Limburg en zie hier elke dag wat we verwezenlijkt hebben met dialoog.

Het zijn steeds weer bepaalde Vlaams Nationalisten en Marokaanse fundamentalisten die een apartheid willen kweken. Zij zijn het die geen dialoog willen want anders is hun zogenaamde bestaansrecht weg.

Wat Muskens zegt is zeer wijs! Een belangrijke bevolkingsgroep als de moslims hebben recht op een feestdag. Als we alle practiserende christenen zouden moeten optellen van alle denominaties dan zul je zien dat er een overdreven aantal christelijke feestdagen zijn. Eentje afstaan aan een andere groep kan echt geen kwaad.

Uiteindelijk zal iedereen er zich bij neer moeten leggen dat de moslims burgers zijn zoals jij en ik. Bevolkingsgroepen tegen elkaar opzetten en dualiseren komt niemand ten goede. Het amerikaans model kan ons tot op zekere hoogte als voorbeeld dienen. Daar kunnen in één straat tien godsdiensten hun gebedshuis hebben en dat gaat goed. Iedereen is er Amerikaan.
Reageer | Reageer met citaat | Print

Monk

Geplaatst op 24/9 '05 20:33u
--------------------------------------------------------------------------------
+Pax

Hoi Dominica!!!

2e pinksterdag is een verworvenheid van de Christenheid.

Waarop is deze dag dan gebasseerd, waar in de historie, ergens komen die 2e dagen vandaan, maar volgens mij hebben ze niets met de religie ( meer ) uitstaande.

Dit is de 4e keer dat ik op het forum vraag "waar komen de 2e feestdagen vandaan, waarop zijn ze gebasseerd, nog nooit antwoord gehad.

MVGMonk

p.s.ARMINIUS

Reageer | Reageer met citaat | Print

dominica
Geplaatst op 24/9 '05 20:38u
--------------------------------------------------------------------------------
Het amerikaans model kan ons tot op zekere hoogte als voorbeeld dienen. Daar kunnen in één straat tien godsdiensten hun gebedshuis hebben en dat gaat goed. Iedereen is er Amerikaan.


America is geen is geen land met cultuur maar een land met Protestant economische ethiek vanuit het protestantisme,waar de problemen met geld worden opgelost. .Gewoon een monocultuur.Europa met zijn verscheidenheid in katholicisme spanjaarden, italianen, duitsers fransen,een multicultuur in RK geloof! Ieder zoals zij Katholiek wilden zijn,zoals de Kerk het aangepast aan hun cultuur aanbiedt.Totale eigenheid daarin!!

Reageer | Reageer met citaat | Print

Leo S

Geplaatst op 24/9 '05 20:41u
--------------------------------------------------------------------------------
We kunnen lang en breed over een eventueel inleveren van de tweede Pinksterdag spreken, maar het is een voorstel van mgr.Muskens, wat waarschijnlijk niet verder komt dan R.K. Nieuwsnet.
Noch politici, noch anderen die hier invloed op uit kunnen oefenen zullen er iets over horen.

Conclusie: Als deze draad verdwenen is, is ook de discussie verdwenen en zal deze dag blijven zoals ze was.
Reageer | Reageer met citaat | Print

Monk

Geplaatst op 24/9 '05 20:43u
--------------------------------------------------------------------------------
+Pax

LEO zoveel nuchterheid in 1 bijdrage is een zeldzaamheid die we moeten koesteren

Maar ik weet nog steeds niet waar die 2e feestdagen vandaan komen

MVGMonk
Reageer | Reageer met citaat | Print

Marsipulami
25-09-05, 01:17
Computoon

Geplaatst op 24/9 '05 20:47u
--------------------------------------------------------------------------------



2e pinksterdag is een verworvenheid van de Christenheid.

Als tweede pinksterdag een verworvenheid van de christenheid zou zijn, dan zou deze dag in alle christelijke landen als verplichte feestdag gevierd worden. Dat is niet het geval.

"In Nederland en enkele andere landen zoals Duitsland, wordt ook tweede pinksterdag gevierd als zondag. Maar liturgisch is het geen feest. (...) Op de maandag na Pinksteren (tweede pinksterdag dus, C.) gaat "de tijd door het jaar" weer verder."
(Uit: Kostersboek)

Het is ook na Pinksteren (= de zondag) dat de Paaskaars wordt gedoofd. Die brandt dus niet meer op tweede pinksterdag.

Pasen heeft een octaaf, evenals Kerstmis. "Dat betekent dat de liturgie van de acht dagen na het eigenlijke feest helemaal in het teken staat van dat feest", aldus voornoemde bron. Pinksteren heeft geen octaaf.

Ik meen overigens, dat we al eerder een draad hebben gehad die met dit thema samenhing. Toen heb ik het idee genoemd, om tweede pinksterdag als vrije dag in stand te houden, Koninginnedag en Bevrijdingsdag samen te voegen en de aldus vrijgekomen feestdag te bestemmen voor een feestdag voor de moslims.
De reacties daarop waren wisselend, herinner ik me nog wel.
Reageer | Reageer met citaat | Print

Arminius

Geplaatst op 24/9 '05 21:08u
--------------------------------------------------------------------------------
America is geen is geen land met cultuur maar een land met Protestant economische ethiek vanuit het protestantisme,waar de problemen met geld worden opgelost. .Gewoon een monocultuur.Europa met zijn verscheidenheid in katholicisme spanjaarden, italianen, duitsers fransen,een multicultuur in RK geloof! Ieder zoals zij Katholiek wilden zijn,zoals de Kerk het aangepast aan hun cultuur aanbiedt.Totale eigenheid daarin!!

Amerika kent een liberaal model wat betreft inwijkelingen, dit is zo historisch gegroeid. Ik wil enkel aangeven dat men daar de verschillen heeft aanvaard en er zelfs een handelmerk van heeft gemaakt. Iedereen die belastingen betaalt heeft er volle rechten. P.S. Nederland is geen katholiek land! Nederland WAS een protestants land, toen een gemengd (protestants/katholiek) land en nu een pluriform land.
Reageer | Reageer met citaat | Print

fa-cactus

Geplaatst op 24/9 '05 21:25u
--------------------------------------------------------------------------------
Het Pinksterfeest en tweede Pinksterdag

Beste Monk,

Mag ik zo vrij zijn te proberen op jouw vraag een antwoord te geven?

Je vraagt je af waar die twee "feestdagen" vandaan komen. Maar het gaat niet om twee feestdagen maar slechts om het ene grote en belangrijke Pinksterfeest. Dat valt altijd op een zondag, dus om de betekenis ervan te onderstrepen wordt er een vrije dag aan toegevoegd, net zoals aan Kerstdag.

Op Pinksteren vieren we de nederdaling van de Heilige Geest, zoals je wel weet. Jezus heeft toch beloofd: Ik zal je Mijn Geest zenden, de Trooster en Helper. Hij is het dus, die troostende Helper, die we mogen verwelkomen en vieren in grote dankbaarheid. Hij immers bracht alles weer in herinnering bij de apostelen. Hij brandde ook een vuur in hun hart, zodat ze alle angst aflegden, de deuren en ramen openden en naar buiten gingen om blijmoedig en met volle overtuiging te spreken over de Christus die zij (de joden) gekruisigd hadden, maar die drie dagen na zijn dood was verrezen, die 40 dagen lang aan hen verschenen was na zijn Verrijzenis, dan ten hemel was opgestegen, om daar te zetelen aan de rechterhand van zijn Vader.

Vandaar heeft Hij de Geest gezonden, om ons te ontbranden met zijn Vuur en van ons overtuigde, moedige christenen te maken, die in alle omstandigheden, tot in de marteldood, voor Hem zouden getuigen.

Velen hebben sindsdien hun leven geofferd voor Christus, want de leerling is niet beter dan de Meester!

Reageer | Reageer met citaat | Print

Arminius

Geplaatst op 24/9 '05 21:31u
--------------------------------------------------------------------------------
Juist verwoord FA, het pinksterfeest heeft een mooie inhoud en valt op zondag. Op die dag vieren wij christenen dat ook, de liturgie vindt dan plaats. Maar men wil er een betaalde feestdag van maken en dat gaat niet op zondag natuurlijk. Daarom op pinkstermaandag.

Vandaar dat Muskens zegt dat dit waarschijnlijk de beste dag is om "af te staan". Op pinkstermaandag is er immers theologisch en liturgisch gezien niet zo heel veel te vieren. En Pinksteren blijft gewoon in zijn waarde.
Reageer | Reageer met citaat | Print

cbutter
Geplaatst op 24/9 '05 21:48u
--------------------------------------------------------------------------------
Niet alleen ziet als ongelovige maar ook als honden.
Reageer | Reageer met citaat | Print

fa-cactus

Geplaatst op 24/9 '05 22:09u
--------------------------------------------------------------------------------
Onduidelijkheid

Beste c(christelijke) b(oter)?,

Kan je je kleine bijdrage alsjeblief verduidelijken? Ook korte tussenkomsten kunnen nuttig zijn... als we ze tenminste begrijpen.

Wil je daarom proberen uit te leggen wat je hier bedoelt? Bedankt en wees welkom bij de wisselende, wervelende woordenkramers...
Reageer | Reageer met citaat | Print

Amandus

Geplaatst op 24/9 '05 23:18u
--------------------------------------------------------------------------------
Ik denk dat er iets misgelopen is met boter zijn posting. Maar hij bedoelt waarschijnlijk dat de moslims ons niet simpelweg beschouwen als ongelovigen, maar ons tevens aanduiden met het koosnaampje ’christenhonden’.
Heeft Mohammed dat niet gezegd trouwens: ’ik zend jullie als lammetjes tussen de honden’?
Reageer | Reageer met citaat | Print

fa-cactus

Geplaatst op 24/9 '05 23:31u
--------------------------------------------------------------------------------
Koosnaampjes

Beste Amandus,

Je hebt me hartelijk doen lachen... Begrijpe wie het begrijpen kan.

Maar mag ik je nu ook eens een vraag stellen? Wil je voor mij de letters rond dat kruis eens uitleggen en misschien heel de betekenis van dat Christussymbool?

Gegroet o Kruis, onze enige Hoop !
Reageer | Reageer met citaat | Print

Zanne
Geplaatst op 25/9 '05 0:54u
--------------------------------------------------------------------------------
Ik wacht op de eerste moslim feestdag die in een moslimland omgezet wordt in een christelijke feestdag.
Verder vraag ik me ook af of de moslims daar nu werkelijk op aan het wachten zijn. Zal dan de verstandhouding plots beter zijn? Zullen er dan geen aanslagen meer gepleegd worden? Gaan we daarmee de terroristische dreiging afwenden? Of moeten we nog veel meer Christelijke feestdagen inruilen? Misschien bekeren we ons beter allemaal tot de Islam, zou dat geen teken van verzoening zijn?

Reageer | Reageer met citaat | Print

Marc T.G.M.J.Nieuwenhuys
Geplaatst op 25/9 '05 1:03u
--------------------------------------------------------------------------------
Schandelijk of verraad wil ik het niet noemen. Wel kwalificeer ik de bisschop van Breda als een ongeleid projectiel.
Wanneer wordt hij 75? Hij mag ook wel met vervroegd emeritaat.
Reageer | Reageer met citaat | Print

Oeroeboeroe
25-09-05, 01:46
:maf2: :zwaai: Tukze, Mars. You did it again.

Rourchid
25-09-05, 07:21
Geplaatst door Marsipulami

Ik zie als voornaamste obstakel het feit dat Eid El-Fitr niet voorspeld kan worden op voorhand (althans door de Marokkaanse moslims - men wacht op de nieuwe maan) is heel vervelend vanuit organisatorisch oogpunt.


Dit riekt naar calvinisme.

nard
25-09-05, 08:28
Geplaatst door Zwarte Schaap
Gewoon dat ook via juridische en andere (maatschappelijke) processen zeer afgewogen en verlicht beantwoorden.

Dan heb je de ironie van de Verlichting nog niet helemaal door, komt me voor.

Je zou toch ongeveer wel zo ver moeten zijn....

Wortel
25-09-05, 08:41
Dit riekt naar calvinisme.

Inderdaad, en daar is niks mis mee. Wellicht zou in deze een voorbeeld genomen kunnen worden aan de manier waarop de Paasdatum van de kerk -geheel volgens de maankalender en ook het belangrijkste feest van de christenheid- wordt bepaald.

Rourchid
25-09-05, 10:39
Geplaatst door Wortel
Inderdaad, en daar is niks mis mee. Wellicht zou in deze een voorbeeld genomen kunnen worden aan de manier waarop de Paasdatum van de kerk -geheel volgens de maankalender en ook het belangrijkste feest van de christenheid- wordt bepaald.
En ik maar denken dat 'Kerst' het belangrijkste 'feest' van de christenheid is.

Marsipulami
25-09-05, 10:40
Geplaatst door Joacim
Dit riekt naar calvinisme.

De Turken kunnen Eid El-Fitr en de andere islamitische feestdagen 100 jaar op voorhand berekenen. Ze beroepen zich voor deze werkwijze zelfs op de koran.


17:12.......En Wij hebben de nacht en de dag gemaakt tot twee tekenen, het teken van de nacht hebben Wij donker en het teken van de dag hebben Wij licht gemaakt, opdat gij overvloed moogt zoeken van uw Heer en opdat gij de jaren kunt tellen en (de tijd kunt) berekenen. En Wij hebben alles duidelijk verklaard.

10:5.....Hij is het, Die de zon tot een stralend licht maakte en de maan tot een helder licht en er stadia voor verordende, zodat gij het getal der jaren en het berekenen (van de tijd) mocht kennen. Allah heeft dit niet dan in waarheid geschapen. Hij zet de tekenen uiteen voor een volk, dat wil weten.

6:96.....Hij doet de dag aanbreken en Hij heeft de nacht voor rust ingesteld en de zon en de maan voor het uitrekenen (der jaargetijden). Dat is de ordening van de Almachtige, de Alwetende.

13:2......Allah is Hij, Die de hemelen heeft doen verrijzen zonder pilaren die gij kunt zien. Daarna zette Hij Zich op de troon. En Hij heeft de zon en de maan in dienst gesteld; elk volgt zijn baan tot een vastgestelde termijn. Hij regelt het al. Hij legt de tekenen duidelijk uit, opdat gij zeker zult zijn van de ontmoeting met uw Heer.

Marsipulami
25-09-05, 10:42
Geplaatst door Joacim
En ik maar denken dat 'Kerst' het belangrijkste 'feest' van de christenheid is.

Pasen is belangijker, maar minder gecommercialiseerd.

Rourchid
25-09-05, 10:59
Geplaatst door Marsipulami
Pasen is belangijker, maar minder gecommercialiseerd.
Frappant, ik ken vele Zuid-Amerikanen die Pasen en met name Tweede Paasdag als een vrij onbestemde vrije dag zien.
Het accent ligt ook meer op Carnaval, maar Kerst wordt nu al voobereid.

Orakel
25-09-05, 11:04
Wat is er aan de hand met deze Muskens? Spreekt hij in tongen of wordt hij telkenmale verkeerd aangehaald?


Muskens ziet geen toekomst voor islam

van onze redactie kerk

TERNEUZEN - De islam heeft volgens bisschop Tiny Muskens van Breda op lange termijn weinig tot geen overlevingskansen. Voor het christendom en het boeddhisme ziet hij wel toekomst. Muskens zei dit gisteren in verzorgingshuis De Blide in Terneuzen, waarhij discussieerde over zijn biografie Wees niet bang.


De bisschop wees erop dat het christendom en het boeddhisme de mens perspectief bieden. ,,Hoe ontkom je aan ziekte en ellende. Daar hebben we in het christendom wel een aantal antwoorden op.'' In de islam zie Muskens het bieden van perspectief niet terug. Die is volgens hem ,,altijd verbonden geweest met bloedvergieten en oorlog. Vanaf de eerste dag heeft Mohammed oorlog gevoerd.'' Over het hindoeïsme merkte Muskens op dat dit niet kan bestaan zonder kastenstelsel. ,,Sociaal gezien heeft deze godsdienst dan ook geen toekomst.''

Voor het echter zover is, ziet Muskens toch nog wel de nodige problemen ontstaan tussen de wereldgodsdiensten. Dat heeft volgens hem alles te maken met de komende hegemonie van landen als bijvoorbeeld India en China. ,,Daarbij vergeleken zijn de huidige problemen met Marokkanen en Turken in Nederland slechts een kleinigheid.''

Muskens ontkent dat hij een nieuw vijandbeeld aan het creëren is. Volgens hem is er op dit moment geen andere keus dan proberen vreedzaam samen te leven met islamieten. ,,Er wordt wel beweerd dat de multiculturele samenleving in Nederland mislukt is, maar die moet er wel komen. Er is immers geen enkel alternatief.''

http://www.nd.nl/newsite/artikel.asp?id=59879

mark61
25-09-05, 12:34
Geplaatst door Orakel
Wat is er aan de hand met deze Muskens? Spreekt hij in tongen of wordt hij telkenmale verkeerd aangehaald?

Moet nodig geëxorceerd worden. Vade retro!

ronald
25-09-05, 13:37
Geplaatst door Oeroeboeroe
:romance: Zolang we niet de Joden, de Inuit, China, de Kaaimaneilandjes en Afrika vergeten, vind ik het een prima plan dat uitgevoerd moet worden.


Heeft Muskens in eerste instantie z'n Hervormde broeders geraadpleegd? Of is het toch maar een loze belofte?

rja2
25-09-05, 14:02
Geplaatst door Marsipulami
Muskens wil tweede pinksterdag inruilen voor suikerfeest

Wat is dat voor onzin.

Ik wil niet vrij hebben als het Suikerfeest is,daar heb ik niks mee.

Tweede pinksterdag is gewoon een traditie in Nederland, op die dag ga ik meestal een dagje uit.

Cherry Bo
25-09-05, 14:14
Geplaatst door Marsipulami
Omgekeerd mogen de moslims vragen stellen bij onze sexuele moraal en onze eigen godsdienstigheid.”

Dat kan nog gezellig worden, op suikerfeest. :stout:

Cherry Bo
25-09-05, 14:15
Geplaatst door Marsipulami
Omgekeerd mogen de moslims vragen stellen bij onze sexuele moraal

Niet aan mij. :ego:

Marsipulami
25-09-05, 14:30
Geplaatst door Joacim
Frappant, ik ken vele Zuid-Amerikanen die Pasen en met name Tweede Paasdag als een vrij onbestemde vrije dag zien.
Het accent ligt ook meer op Carnaval, maar Kerst wordt nu al voobereid.

Het zal wel kloppen wat je zegt. Ik redeneer eerder vanuit christelijk theologisch oogpunt. Maar ook dat is allemaal relatief. Voor kinderen is wellicht Sinterklaas een veel belangrijker christelijk feest dan Pasen, alhoewel paaseieren rapen in de tuin ook wel als een sensatie beleefd kan worden.

Marsipulami
25-09-05, 14:44
Geplaatst door rja2
Wat is dat voor onzin.

Ik wil niet vrij hebben als het Suikerfeest is,daar heb ik niks mee.

Tweede pinksterdag is gewoon een traditie in Nederland, op die dag ga ik meestal een dagje uit.


Ik wil wel vrij op het suikerfeest. Lijkt me een leuk idee. Bovendien, al die leefbare politici en hun aanhangers die niet mogen gaan werken omdat het suikerfeest is en de winkels die gesloten zijn. :D

Verder denk ik dat de moslims steeds meer hun stempel op de toekomst van Europa zullen drukken. Zo'n vrije dag op het suikerfeest -of het er komt of niet- is nog maar een begin. Ik zie de toekomst vol vertrouwen tegenmoet.

Marsipulami
25-09-05, 14:50
Geplaatst door Orakel
Wat is er aan de hand met deze Muskens? Spreekt hij in tongen of wordt hij telkenmale verkeerd aangehaald?

Misschien denkt hij gewoon genuanceerd over een aantal dingen tot frustratie van het journalistieke bedrijf.

MaRiaH
25-09-05, 19:50
Geplaatst door Joacim
Frappant, ik ken vele Zuid-Amerikanen die Pasen en met name Tweede Paasdag als een vrij onbestemde vrije dag zien.
Het accent ligt ook meer op Carnaval, maar Kerst wordt nu al voobereid.

De tweede pinksterdag en paasdag is er een beetje bij bedacht.. en geen officiele christelijke feestdag.

Bijv. in de VS of Duitsland kennen ze die dagen niet.

Kerst en pasen en carnaval (begin van de vasten) zijn allemaal belangrijk, maar de kerst heeft vaak iets speciaals voor mensen.

Ik hou wel van een feestje ik vier gewoon alles..
kerst, offerfeest, suikerfeest, carnaval, pasen, sinterklaas.. etc.
gezellig hoor. :)

MaRiaH
25-09-05, 19:53
Weet iemand dit?
Wat ik nooit heb gesnapt is dat het joodse pesach anders valt dan het christelijke pasen.
Aangezien zij het nieuwe testament niet erkennen zullen ze ook wel niet de verrijzenis vieren van jezus. .

Wat vieren ze dan met Pesach?
waarom valt het op andere dagen?

thnx.

ronald
25-09-05, 20:23
Geplaatst door MaRiaH
Weet iemand dit?
Wat ik nooit heb gesnapt is dat het joodse pesach anders valt dan het christelijke pasen.
Aangezien zij het nieuwe testament niet erkennen zullen ze ook wel niet de verrijzenis vieren van jezus. .

Wat vieren ze dan met Pesach?
waarom valt het op andere dagen?

thnx.


Pesach begint op de 15de van de maand Niesan. De eerste van de maand begint bij nieuwe maan...enz. Bij het Paasfeest wordt ook de datum berekend vanaf de nieuwe maan; dus ook afhankelijk van de nieuwe maan. Dit feest is door het Christendom verbonden ivm het Pesachfeest-Laatste avondmaal. Aangezien het om dezelfde nieuwe maan gaat, vallen deze twee feesten samen. Heeft dus niets met erkenning van het NT te maken maar met de overname van Nieuwe Maan-tijden. Zo telt men van Pesach door naar Shawuot (50 dagen) en vanaf Pasen telt men ook 50 dagen door tot Pinksteren. Ook dit feest valt dan vaak samen.
Aangezien Pesach 7 dagen duurt en Pasen altijd op zondag valt, is het samenvallen wel ergens in die 7 dagen gelijk. Pesach kan op elke dag van de week beginnen.

Marsipulami
25-09-05, 20:46
Geplaatst door MaRiaH

Aangezien zij het nieuwe testament niet erkennen zullen ze ook wel niet de verrijzenis vieren van jezus. .

Wat vieren ze dan met Pesach?
waarom valt het op andere dagen?

thnx.

De joden vieren met Pesach de uittocht uit Egypte en de doortocht door de Rode zee.

Die symboliek: van het land van slavernij naar het beloofde land, de bevrijding van de mens, de opstanding, enz. daarover gaat zowel het joodse als het christelijke paasfeest.

Die doortochtsymboliek van het joodse pesachfeest wordt door christenen toegepast op het Christus gebeuren. God blijft zijn volk trouw ook in de meest uitzichtloze momenten. Op het moment dat de joodse vluchtelingen voor de Rode zee stonden met achter zich de legers van de Farao leek alle hoop verloren. Men kon niet meer vooruit want daar was de zee die als een muur de hoop teniet deed en de weg naar de toekomst versperde. Precies op dat moment openbaart Gods' grootheid zich en wel in de meest uitzichtloze momenten. God biedt een uitweg ondanks de schijn van het tegendeel, voor wie op Hem durft vertrouwen. De zee ging open.

Die gedachtengang kan je toepassen op Jezus waarvan zijn leerlingen dachten dat hij een koninklijke messias zou gaan worden, hij stierf echter een slavendood aan het kruis. En dat kruisgebeuren -dat in het christelijk geloof uitmondt in verrijzenis- lijkt een beetje op die doortocht door de Rode zee waar ook alle hoop verloren leek. Momenten van uiterste negativiteit en wanhoop monden door Gods' toedoen uit in het tegendeel, zoals elke nieuwe morgen geboren wordt in het diepste duister van de nacht. Zo ook op het pesach/paasfeest. Wie zijn vertrouwen durft stellen op God, voor hem/haar is er hoop (toekomst/verrijzenis) ondanks de schijn van het tegendeel.

(Tot zover een stukje authentieke Marsipulaamse theologie :p )

Al Sawt
25-09-05, 23:04
Geplaatst door Zwarte Schaap
Muskens, sodemieter toch op man met je vooroordelen, hou je tweede pinksterdag maar. Enig vorm van zelfreflectie kent hij niet.

Oeroeboeroe
25-09-05, 23:12
Geplaatst door MaRiaH
Weet iemand dit?
Wat ik nooit heb gesnapt is dat het joodse pesach anders valt dan het christelijke pasen.
Aangezien zij het nieuwe testament niet erkennen zullen ze ook wel niet de verrijzenis vieren van jezus. .

Wat vieren ze dan met Pesach?
waarom valt het op andere dagen?

thnx.

Heeft iets met maanstanden en kalenders te maken, staat mij bij.

Oeroeboeroe
25-09-05, 23:14
Geplaatst door ronald
Pesach begint op de 15de van de maand Niesan. De eerste van de maand begint bij nieuwe maan...enz. Bij het Paasfeest wordt ook de datum berekend vanaf de nieuwe maan; dus ook afhankelijk van de nieuwe maan. Dit feest is door het Christendom verbonden ivm het Pesachfeest-Laatste avondmaal. Aangezien het om dezelfde nieuwe maan gaat, vallen deze twee feesten samen. Heeft dus niets met erkenning van het NT te maken maar met de overname van Nieuwe Maan-tijden. Zo telt men van Pesach door naar Shawuot (50 dagen) en vanaf Pasen telt men ook 50 dagen door tot Pinksteren. Ook dit feest valt dan vaak samen.
Aangezien Pesach 7 dagen duurt en Pasen altijd op zondag valt, is het samenvallen wel ergens in die 7 dagen gelijk. Pesach kan op elke dag van de week beginnen.

Wow. Dat is nog eens info!

http://www.cosgan.de/images/smilie/froehlich/e030.gif

gh.wille
25-09-05, 23:51
Geplaatst door MaRiaH
De tweede pinksterdag en paasdag is er een beetje bij bedacht.. en geen officiele christelijke feestdag.

Bijv. in de VS of Duitsland kennen ze die dagen niet.

Kerst en pasen en carnaval (begin van de vasten) zijn allemaal belangrijk, maar de kerst heeft vaak iets speciaals voor mensen.

Ik hou wel van een feestje ik vier gewoon alles..
kerst, offerfeest, suikerfeest, carnaval, pasen, sinterklaas.. etc.
gezellig hoor. :)

FEESTNEUS !

:fparty:
p.s je doet ook zeker niet aan de ,,lijn " ?

MaRiaH
25-09-05, 23:59
Geplaatst door ronald
Pesach begint op de 15de van de maand Niesan. De eerste van de maand begint bij nieuwe maan...enz. Bij het Paasfeest wordt ook de datum berekend vanaf de nieuwe maan; dus ook afhankelijk van de nieuwe maan. Dit feest is door het Christendom verbonden ivm het Pesachfeest-Laatste avondmaal. Aangezien het om dezelfde nieuwe maan gaat, vallen deze twee feesten samen. Heeft dus niets met erkenning van het NT te maken maar met de overname van Nieuwe Maan-tijden. Zo telt men van Pesach door naar Shawuot (50 dagen) en vanaf Pasen telt men ook 50 dagen door tot Pinksteren. Ook dit feest valt dan vaak samen.
Aangezien Pesach 7 dagen duurt en Pasen altijd op zondag valt, is het samenvallen wel ergens in die 7 dagen gelijk. Pesach kan op elke dag van de week beginnen.

Ok dat dacht ik al. Bedankt.
Maar wat vieren joden nu precies met Pesach.
Laatste avondmaal schrijf je. maar zou je me kunnen vertellen wat Pesach inhoud.

alvast bedankt.. :blij:

EDIT: ok lees net dat Mars het al heeft toegelicht.
thnx anyway.

MaRiaH
26-09-05, 00:02
Geplaatst door Marsipulami
De joden vieren met Pesach de uittocht uit Egypte en de doortocht door de Rode zee.


Jij ook bedankt.

als dit klopt hoeft Ronald mijn vorige vraag niet meer toe te lichten.. ;)

MaRiaH
26-09-05, 00:05
Geplaatst door gh.wille
FEESTNEUS !

:fparty:
p.s je doet ook zeker niet aan de ,,lijn " ?

Dat hoef ik niet nee..ik heb nog nooit gelijnd.

Ik ben gezegend met een goddelijk lichaam, :melig2:
ik kan eten wat ik wil en ik blijf slank.. :haha:

Moet er wel bij zeggen dat ik van nature al niet hou van zoet, snoep en slagroom
en dol ben op fruit en groente.. :maf2:

gh.wille
26-09-05, 00:53
Geplaatst door MaRiaH
Dat hoef ik niet nee..ik heb nog nooit gelijnd.

Ik ben gezegend met een goddelijk lichaam, :melig2:
ik kan eten wat ik wil en ik blijf slank.. :haha:

Moet er wel bij zeggen dat ik van nature al niet hou van zoet, snoep en slagroom
en dol ben op fruit en groente.. :maf2:

Erg gezond !
:duim:
En goed slapen , ga ik nu ook doen .
Goede nacht vrienden .
:zwaai:

ronald
26-09-05, 04:22
Geplaatst door MaRiaH
Ok dat dacht ik al. Bedankt.
Maar wat vieren joden nu precies met Pesach.
Laatste avondmaal schrijf je. maar zou je me kunnen vertellen wat Pesach inhoud.

alvast bedankt.. :blij:

EDIT: ok lees net dat Mars het al heeft toegelicht.
thnx anyway.

Christenen met Pasen dood van Jezus met daar aan gekoppeld zijn opstanding.
Joden uittocht uit Egypte. Dat vierde Jezus ook op het laatste avondmaal; de zogenaamde "seder-avond".

MaRiaH
26-09-05, 11:16
Geplaatst door ronald
Christenen met Pasen dood van Jezus met daar aan gekoppeld zijn opstanding.
Joden uittocht uit Egypte. Dat vierde Jezus ook op het laatste avondmaal; de zogenaamde "seder-avond".

thnx.
:fplayer:

oorlam
26-09-05, 15:29
Als tweede Pinksterdag wordt ingeruild voor het suikerfeest, dan is het niet meer dan normaal dat tweede Paasdag wordt ingeruild voor het Joodse Loofhuttenfeest.

Waarschijnlijk kunnen we dan nog wat andere christelijke dagen afschaffen om de Hindu-gemeenschap ook hun eigen feestdagen te gunnen, en verder mogen we evenmin de boeddhistische feestdagen vergeten.

MaRiaH
26-09-05, 15:32
Geplaatst door oorlam
Als tweede Pinksterdag wordt ingeruild voor het suikerfeest, dan is het niet meer dan normaal dat tweede Paasdag wordt ingeruild voor het Joodse Loofhuttenfeest.

Waarschijnlijk kunnen we dan nog wat andere christelijke dagen afschaffen om de Hindu-gemeenschap ook hun eigen feestdagen te gunnen, en verder mogen we evenmin de boeddhistische feestdagen vergeten.

Hier heb je zeker een punt.
Ik zat ook al te bedenken dat we dan wel met iedereen rekening moeten houden..
geen uitzonderingsposities scheppen. :knipoog:

Marsipulami
26-09-05, 15:42
Geplaatst door oorlam
Als tweede Pinksterdag wordt ingeruild voor het suikerfeest, dan is het niet meer dan normaal dat tweede Paasdag wordt ingeruild voor het Joodse Loofhuttenfeest.

Ik stel voor dat het minimum aantal aanhangers van een religie 1000 000 mensen moet zijn om in aanmerking te komen voor een feestdag. Het belang van het jodendom wordt sowieso al overal systematisch overschat terwijl het om hooguit enkele tienduizenden personen gaat.

oorlam
26-09-05, 17:47
Geplaatst door Marsipulami
Ik stel voor dat het minimum aantal aanhangers van een religie 1000 000 mensen moet zijn om in aanmerking te komen voor een feestdag. Het belang van het jodendom wordt sowieso al overal systematisch overschat terwijl het om hooguit enkele tienduizenden personen gaat.

Wat maakt dat nu uit? Uiteindelijk leven de Joden hier al EEUWEN langer dan sommige andere volgelingen van een religie.

Heb je iets tegen Joden soms?

mark61
26-09-05, 18:25
Wat dacht je van het hele zooitje afschaffen en hier en daar een boxing day invoeren?

Cherry Bo
26-09-05, 19:26
Geplaatst door mark61
Wat dacht je van het hele zooitje afschaffen en hier en daar een boxing day invoeren?

Ja, net als Tae Bo, maar dan anders...

Religaerobics ! :rambo:

gh.wille
26-09-05, 21:17
Geplaatst door mark61
Wat dacht je van het hele zooitje afschaffen en hier en daar een boxing day invoeren?

Helemaal niet ik gun ieder zijn feestdag , we zijn er al een paar kwijt o.a bevrijdingsdag !
Trouwens wat zit ik te zeuren ik ben elke dag al vrij .

:D

MaRiaH
26-09-05, 21:19
Geplaatst door gh.wille
Trouwens wat zit ik te zeuren ik ben elke dag al vrij .

:D

:melig:

gh.wille
26-09-05, 21:33
Geplaatst door MaRiaH
:melig: :

Kan ik toch niet helpen , dat jij jalours ben.
:)

MaRiaH
26-09-05, 21:35
Geplaatst door gh.wille
:

Kan ik toch niet helpen , dat jij jalours ben.
:)

ik ben zeker jaloers..
niet omdat ik niet wil werken, meer omdat ik liever meer tijd had willen besteden aan mijn lieve dochtertje.. :jammer:

Oeroeboeroe
26-09-05, 21:52
Geplaatst door oorlam
Als tweede Pinksterdag wordt ingeruild voor het suikerfeest, dan is het niet meer dan normaal dat tweede Paasdag wordt ingeruild voor het Joodse Loofhuttenfeest.

Waarschijnlijk kunnen we dan nog wat andere christelijke dagen afschaffen om de Hindu-gemeenschap ook hun eigen feestdagen te gunnen, en verder mogen we evenmin de boeddhistische feestdagen vergeten.

What the heck. Just do it.