PDA

Bekijk Volledige Versie : Voor Wortel: Paus Benedictus een man van verzoening met een open geest



Marsipulami
26-09-05, 22:02
Zwitserse kritische theoloog Hans Küng ontvangen door de paus

Kreeg in 1979 doceerverbod van Vaticaan

Geplaatst op 26/9 '05 om 17:07u
Door Theo Borgermans (Bron: AFP, RKnieuws.net)



VATICAANSTAD (RKnieuws.net) - Paus Benedictus XVI heeft zaterdag de kritische Zwitserse theoloog Hans Küg ontvangen in zijn zomerresidentie in Castel Gandolfo, zo maakte de woordvoerder van de H. Stoel maandag bekend. Het Vaticaan legde de vooruitstrevende theoloog in 1979 een doceerverbod op.

Volgens woordvoerder Joaquin Navarro-Valss verliep de ontmoeting tussen Benedictus XVI, de oude prefect van de Congregatie voor de doctrine van het geloof, en de 76-jarige Kung "in een vriendschappelijk klimaat". De twee die elkaar goed kennen hebben besloten niet in détail te treden over de leerstellingen waarin de Zwitserse theoloog grondig afwijkt van de officiële leer van de Kerk. De paus prees Kung wel omdat die het denken over de morele waarden gemeenschappelijk aan heel de mensheid én de dialoog tussen geloof en wetenschap heeft bevorderd. Kung erkende op zijn beurt de inspanningen van de huidige paus om de dialoog tussen de godsdiensten te bevorderen.

Hans Kung werkte mee aan de totstandkoming van het Tweede Vaticaans Concilie (1962-1965). In 1960 werd hij professor in de katholieke universiteit van Tübingen. Kung schreef onder meer een boek over de Kerk. Daarin stelde hij onder meer dat hij de kerk als institutie verfoeit. Volgens Kung streefde Jezus naar een gemeenschap van principieel gelijkwaardige broeders en zusters en niet naar een machtsapparaat waarin de helft van de bevolking (de vrouwen) geen plaats heeft. Een kerkelijke constitutie met bisschoppen als middelpunt heeft Jezus nooit gewild maar is het resultaat van een functionele ontwikkeling geconstrueerd door mensen, aldus Kung.

De Zwitsere theoloog pleitte eerder ook al voor de samenroeping van een echt oecumenisch concilie in de vorm van Vaticanum III "om de kerk van het katholicisme tot echte katholiciteit te leiden" en waarbij samen met andere godsdiensten en niet-gelovigen gezocht wordt naar een gemeenschappelijke ethos voor de wereld. Volgens sommigen zou een Derde Vaticaans Concilie in de huidige tijdsgeest wel eens tot een radicalisering kunnen leiden met besluiten die het tegendeel zijn van wat Hans Küng beoogt. (tb)

Marsipulami
27-09-05, 15:32
Küng enthousiast na ontmoeting met paus

Hilversum (Van onze redactie) 26 september 2005 - De Zwitserse theoloog Hans Küng beschouwt de ontmoeting die hij eergisteren met paus Benedictus XVI had als een “zeer significante gebeurtenis”. Dat heeft de dissidente godgeleerde vandaag tegenover The Associated Press gezegd.

Meer positieve intenties
“Ik weet zeker dat dit in de katholieke wereld en zelfs daarbuiten wordt beschouwd als een hoopvol teken. Het laat namelijk zien dat hij [de paus] meer positieve intenties heeft dan wellicht in het begin zichtbaar was”, aldus Küng vanuit zijn woning in de Duitse universiteitsplaats Tübingen.

Zeer constructief en vriendelijk
Volgens de Zwitser duurde de audiëntie een paar uur. “Het was een zeer constructief en zelfs vriendelijk gesprek”, zegt Küng. “Dat hij met mij heeft gesproken is een zeer significante gebeurtenis. Vijfentwintig jaar lang heb ik zijn voorganger gevraagd om mij te ontvangen”. Johannes Paulus II heeft Küng nooit in audiëntie ontvangen. Gedurende zijn pontificaat in 1979 verloor Küng zijn officiële leerbevoegdheid als rooms-katholiek theoloog. De voornaamste reden voor deze straf was zijn aanval op het dogma van de pauselijke onfeilbaarheid.

Collega’s
De beide priesters Hans Küng en Joseph Ratzinger leerden elkaar kennen in de jaren zestig toen zij als theologische experts assisteerden bij het Tweede Vaticaans Concilie. Later werden zij collega’s aan de theologische faculteit van de universiteit van Tübingen. Het was Küng die het faculteitsbestuur wist te overtuigen om Ratzinger als docent aan te stellen.

Weer als in gelukkige jaren
Küng over Ratzinger: “Na het grote conflict van 1979 en 1980, hebben we elkaar ontmoet in 1983.” Volgens de Zwitser was die ontmoeting “een behoorlijk gespannen situatie”. De ontmoeting eergisteren had een andere lading: “Nu kreeg ik de indruk dat hij dezelfde persoon was die ik kende uit die gelukkige jaren in Tübingen”.