PDA

Bekijk Volledige Versie : Duitsers integreren moeizaam!



RinC
27-09-05, 11:14
Duitsers integreren moeizaam
door onze correspondent

AMSTERDAM - In ons land wonende Duitsers krijgen een steeds slechter beeld van ons. Hoe langer Duitse immigranten in ons land wonen, hoe meer ze een hekel krijgen aan Nederlanders.

Dat blijkt uit onderzoek onder 340 Duitse immigranten aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Bijna veertig procent heeft na de komst uit Duitsland een negatiever beeld gekregen van Nederlanders.

Hoewel de cultuur in het thuisland veel meer op die van ons lijkt dan bijvoorbeeld bij Turkse immigranten, integreren ook de Duitsers maar moeizaam. Driekwart van de immigranten noemt zich liever Europeaan of Duitser dan Nederlander.

Als ze hier komen, hebben de Duitsers een hoge pet op van Hollanders.

"Ze vinden Nederlanders vriendelijker, gezelliger, humoristischer, ongecompliceerder en toleranter dan Duitsers. Dat beeld verandert als ze Nederlanders beter leren kennen. Dan zijn we ineens zuinig, betweterig en anti-Duits", stelt onderzoeker Mira Peeters-Bijlsma.

Oeroeboeroe
27-09-05, 11:30
Geplaatst door RinC
Duitsers integreren moeizaam
door onze correspondent

AMSTERDAM - In ons land wonende Duitsers krijgen een steeds slechter beeld van ons. Hoe langer Duitse immigranten in ons land wonen, hoe meer ze een hekel krijgen aan Nederlanders.

Dat blijkt uit onderzoek onder 340 Duitse immigranten aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Bijna veertig procent heeft na de komst uit Duitsland een negatiever beeld gekregen van Nederlanders.

Hoewel de cultuur in het thuisland veel meer op die van ons lijkt dan bijvoorbeeld bij Turkse immigranten, integreren ook de Duitsers maar moeizaam. Driekwart van de immigranten noemt zich liever Europeaan of Duitser dan Nederlander.

Als ze hier komen, hebben de Duitsers een hoge pet op van Hollanders.

"Ze vinden Nederlanders vriendelijker, gezelliger, humoristischer, ongecompliceerder en toleranter dan Duitsers. Dat beeld verandert als ze Nederlanders beter leren kennen. Dan zijn we ineens zuinig, betweterig en anti-Duits", stelt onderzoeker Mira Peeters-Bijlsma.

:verward: Gelijk hebben ze, die Duitsers. Erger me al jaren aan hoe die mensen hier vaak behandeld worden (met name hoe er over ze gesproken wordt). Nogmaals: er is geen Europeaan die zoveel op de Nederlander lijkt als de Duitser (generaliserend gesproken). En die oorlog is echt al heel lang voorbij. We hebben allemaal al lang weer genoeg fietsen.

waterfiets
27-09-05, 11:36
Een vriend van mij is naar Duitsland geemigreerd (sindsdien noem ik hem allochtoon) en hij heeft weer grote moeite met het gebrek aan humor van de Duitsers en het gebrek aan fantasie/verbeelding/creativiteit. En het altijd maar bijzonder serieus zijn.

Maar het is waar dat Nederlanders niet aardig zijn tegen Duitsers. Door 40-45.

MaRiaH
27-09-05, 11:37
Geplaatst door RinC
Duitsers integreren moeizaam
door onze correspondent

Dat beeld verandert als ze Nederlanders beter leren kennen. Dan zijn we ineens zuinig, betweterig en anti-Duits", stelt onderzoeker Mira Peeters-Bijlsma.

Ze zijn juist goed geintegreerd..
Typisch Nederlands om altijd wat te zeiken.. :corcky:

DeStorthoop
27-09-05, 12:01
Aan de andere kant doen de heren (en dames) Duitsers er goed aan het gedrag en de instelling van hun hier en-masse vakantie vierende landgenoten eens onder de loep te nemen. Een jaartje te Renesse werkzaam zijn als winkelbediende, kelner of een ander beroep wat door de voornamelijk uit Nordrein-Westfalen afkomstige Duitse toerist als "laag" wordt gezien ontneemt je al snel de lust tot nuanceren.

Bofko
27-09-05, 12:04
Geplaatst door RinC
[B]Duitsers integreren moeizaam
/B]

Vooral de Ossies hebben dat. :chinees:

Prlwytzkofski
27-09-05, 12:08
Geplaatst door DeStorthoop
Aan de andere kant doen de heren (en dames) Duitsers er goed aan het gedrag en de instelling van hun hier en-masse vakantie vierende landgenoten eens onder de loep te nemen. Een jaartje te Renesse werkzaam zijn als winkelbediende, kelner of een ander beroep wat door de voornamelijk uit Nordrein-Westfalen afkomstige Duitse toerist als "laag" wordt gezien ontneemt je al snel de lust tot nuanceren.

Hollanders op wintersport; daar loop ik in een boog omheen..

MaRiaH
27-09-05, 12:23
Geplaatst door Prlwytzkofski
Hollanders op wintersport; daar loop ik in een boog omheen..

Nou pfff.. en in de zomer naar Spanje zul je mij NOOIT zien..
en Griekenland ook niet meer..

wat een volk die hollanders.. je zou je de ogen uit de kop schamen.. verveeld

Bofko
27-09-05, 12:25
Geplaatst door MaRiaH

wat een volk die hollanders.. je zou je de ogen uit de kop schamen.. verveeld

Héhe, eindelijk heb je hem door. Dit roept Zwarte Schaap al jaren.

Oeroeboeroe
27-09-05, 12:30
Geplaatst door MaRiaH
Nou pfff.. en in de zomer naar Spanje zul je mij NOOIT zien..
en Griekenland ook niet meer..

wat een volk die hollanders.. je zou je de ogen uit de kop schamen.. verveeld

:staart: Precies. Wat wij hier nodig hebben is langdurig bestuur door intelligente, beschaafde en sterke vrouwen van het merk manwijf , zogezegd.

MaRiaH
27-09-05, 12:33
Geplaatst door Oeroeboeroe
:staart: Precies. Wat wij hier nodig hebben is langdurig bestuur door intelligente, beschaafde en sterke vrouwen van het merk manwijf , zogezegd.

Maar wat denk je dat zij kunnen doen aan die excessen van bepaalde bevolkingsgroepen? Toch niet meer of minder dan wat ze er nu van maken?

Om het nuanceren moet ik er wel bij zeggen dat het om een bepaald slag volk gaat..

Niet alle Nederlanders zijn zo.. :vingers:

ik zie ook hele leuke gezellige beleefde vakantiegangers..
:haha:

DeStorthoop
27-09-05, 12:33
Geplaatst door Prlwytzkofski
Hollanders op wintersport; daar loop ik in een boog omheen..

In Antwerpen heb ik soms de neiging om Engels te gaan praten i.d.d. Zoals gezegd, er is geen Europeaan die zoveel op de Duitser lijkt als de Nederlander (generaliserend gesproken). :)

De ossies heb ik tijdens mijn vakanties aldaar altijd als bijzonder vriendelijk ervaren, i.t.t. de wessies. (of de Fransen for that matter) Behoorlijk subjectief natuurlijk, maar toch...

:roker:

MaRiaH
27-09-05, 12:36
Geplaatst door DeStorthoop
De ossies heb ik tijdens mijn vakanties aldaar altijd als bijzonder vriendelijk ervaren, i.t.t. de wessies. (of de Fransen for that matter) Behoorlijk subjectief natuurlijk, maar toch...

:roker:


Ik heb dezelfde ervaring..

Om het in eigen land te houden..

de limburgers vind ik, generaliserend, ook helemaal niet gezellig en vriendelijk.. vooral in groepsverband niet.
terwijl ze dat van zichzelf zo vinden.

:knipoog:

MaRiaH
27-09-05, 12:40
Geplaatst door Bofko
Héhe, eindelijk heb je hem door. Dit roept Zwarte Schaap al jaren.

ja maar schaap bedoelt ALLE nederlanders..
ik bedoel dat asovolk dat naar Spanje en Griekenland gaat om te rellen..
:hihi:

Bofko
27-09-05, 12:42
Geplaatst door MaRiaH
ja maar schaap bedoelt ALLE nederlanders..
ik bedoel dat asovolk dat naar Spanje en Griekenland gaat om te rellen..
:hihi:

I know, i know.

Ik rukte het ook maar gewoon uit de contekst.

MaRiaH
27-09-05, 12:47
Geplaatst door Bofko
I know, i know.

Ik rukte het ook maar gewoon uit de contekst.


ach why not..
we zijn nu toch met zn allen aan het generaliseren.. :stout:

:hihi:

Bofko
27-09-05, 13:01
Geplaatst door MaRiaH
ach why not..
we zijn nu toch met zn allen aan het generaliseren.. :stout:

:hihi:
:gechoquee

Ik zal nu ook eens even niet-generaliseren :

Niet alle Friezen zijn stug.
Enkele Limburgers zijn gezellig.
Sommige Belgen zijn dom.

DeStorthoop
27-09-05, 13:10
Geplaatst door Bofko
:gechoquee

Ik zal nu ook eens even niet-generaliseren :

Niet alle Friezen zijn stug.
Enkele Limburgers zijn gezellig.
Sommige Belgen zijn dom.

Ik ben zelfs wel eens een niet-zuunige Zeeuw tegengekomen. Maar laten we de "we zijn allemaal mensen" cliché's een keer achterwege laten, het lucht eigenlijk wel op dat generaliseren. :D

Zwarte Schaap
27-09-05, 13:27
Geplaatst door RinC
Duitsers integreren moeizaam
door onze correspondent

AMSTERDAM - In ons land wonende Duitsers krijgen een steeds slechter beeld van ons. Hoe langer Duitse immigranten in ons land wonen, hoe meer ze een hekel krijgen aan Nederlanders.

Dat blijkt uit onderzoek onder 340 Duitse immigranten aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Bijna veertig procent heeft na de komst uit Duitsland een negatiever beeld gekregen van Nederlanders.

Hoewel de cultuur in het thuisland veel meer op die van ons lijkt dan bijvoorbeeld bij Turkse immigranten, integreren ook de Duitsers maar moeizaam. Driekwart van de immigranten noemt zich liever Europeaan of Duitser dan Nederlander.

Als ze hier komen, hebben de Duitsers een hoge pet op van Hollanders.

"Ze vinden Nederlanders vriendelijker, gezelliger, humoristischer, ongecompliceerder en toleranter dan Duitsers. Dat beeld verandert als ze Nederlanders beter leren kennen. Dan zijn we ineens zuinig, betweterig en anti-Duits", stelt onderzoeker Mira Peeters-Bijlsma.

Zou het dit onderzoek zijn?:

Project: Duitsers in Nederland. Een onderzoek naar de identiteit van in Nederland woonachtige Duitsers
Print View

Samenvatting In dit onderzoek zal worden gekeken naar de gevolgen die het negatieve beeld van Nederlanders tegenover Duitsers in Duitsland heeft voor de identiteit van uit Duitsland afkomstige mensen die in Nederland wonen. Daarbij zal met name gekeken word naar de rol van het sociale netwerk en de massamedia.

Looptijd 12/1996 - 09/2001

Status afgesloten

Betrokken organisaties
Penvoerder: Communicatiewetenschap (RU)

Betrokken personen
Onderzoeker: Drs. M. Peeters-Bijlsma
Promotor: Prof.dr. J. Peters
Promotor: Prof.dr. K. Renckstorf

Classificatie
A82000 : sociale omstandigheden
A86000 : communicatie
D66000 : communicatiewetenschap

Trefwoorden
NOD beeldvorming / duitsland / identiteit / massamedia / nederland / sociale netwerken


Ik heb ergens gelezen dat de immigrerende Duitsers in meerderheid in de grensstreken gaan wonen. Zo verduitsen langzaam aan de grensgebieden.

RinC
27-09-05, 14:02
Check de reacties van de Telegraaflezers :D

http://www.telegraaf.nl/binnenland/26084621/Duitsers_integreren_moeizaam.html

DeStorthoop
27-09-05, 14:55
Geplaatst door RinC
Check de reacties van de Telegraaflezers :D

http://www.telegraaf.nl/binnenland/26084621/Duitsers_integreren_moeizaam.html

Gatverdamme, daar lopen ze helemaal als gekken te nuanceren, moet je dit lezen:


Geplaatst door André
Gut, wat grappig dat je hier zoveel verschillende reacties ziet. Zou het er soms mee te maken hebben dat "de" arrogante Duitser, open Nederlander, zuinige Schot, domme Turk enz. helemaal niet bestaan? Misschien wonen er in èlk land wel heel verschillende mensen, zodat je er eigenlijk geen peil op kunt trekken. Alleen maar vooroordelen, zowel positieve als negatieve, maar de werkelijkheid is altijd anders.


Ja zo kandie wel weer hè. :mad:

Nog ff en m'n beeld van telegraaf-lezers mag er ook al aan geloven... :D

Oeroeboeroe
27-09-05, 15:09
Geplaatst door DeStorthoop
Telegraaf:D

...Wel een mooi klassiek Duits lettertype hanteert die krant, trouwens...:D

DeStorthoop
27-09-05, 15:27
Geplaatst door Oeroeboeroe
...Wel een mooi klassiek Duits lettertype hanteert die krant, trouwens...:D

:nl: Zou er een complot achter zitten?