PDA

Bekijk Volledige Versie : Zorgen omdat in toenemende mate hoogopgeleide Turken Nederland verlaten.



Zwarte Schaap
27-09-05, 20:14
Zorg om Turkse uittocht

ROTTERDAM- Vooraanstaande Turken in Rotterdam en de rest van het land maken zich zorgen over het toenemend aantal hoogopgeleide Turkse jongeren dat Nederland de rug toekeert. Dat aantal neemt elk jaar toe.

Turkse Nederlanders vrezen dat het vertrek van aansprekende voorbeelden uit Nederland op den duur het integratieproces van Turken kan belemmeren.Zij houden daarom morgen een debat hierover in de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Hieraan zullen bekende Nederlandse Turken als het kamerlid Albayrak en het Rotterdams gemeenteraadslid Erdal, deelnemen.

Centrale vraag tijdens het debat met studenten van de Erasmus Universiteit is of deze uittocht een slechte zaak is voor Nederland, omdat zo een belangrijke kennisinvestering verloren gaat.
Vorig jaar vertrokken zo’n vierduizend Turken uit Nederland, om zich voorgoed te vestigen in Turkije. Zo’n achthonderd van hen waren jongeren van de tweede generatie. Het jaar daarvoor waren dat er nog maar 669.

Ook dit jaar hebben veel jongeren hun koffers gepakt, aldus Erdal, die zelf onlangs twee goede vrienden zag emigreren.
Volgens Erdal is het vertrek vooral een probleem voor de grote steden van Nederland. ,,Rotterdam heeft bijvoorbeeld al grote moeite om hoogopgeleiden aan de stad te binden. Als we ook nog succesvolle Turkse en Marokkaanse jongeren kwijtraken, is het einde zoek. Dan blijft hier alleen de problematische groep over.’’

De groei van de Turkse economie speelt volgens hem een rol bij het besluit van deze emigranten, maar ook het sociale klimaat in Nederland van de afgelopen jaren is vaak van doorslaggevend belang.
Overigens keren niet alleen vaker Turkse jongeren Nederland de rug toe. Ook steeds meer Marokkaanse jongeren besluiten het land te verlaten.

Vorig jaar ging het om ruim 850 leden van de tweede generatie.
In Rotterdam wonen ruim 70.000 Turken en Marokkanen. Een groot deel hiervan behoort tot de tweede generatie.

Bron: AD/Rotterdams Dagblad 27/09/05


Een Marokkaanse vriend van mij is vandaag geemigreerd naar Australie. Ik vroeg hem waarom? Hij zei me: ''Ik heb genoeg van dit Nederland''.

freya
27-09-05, 20:24
Geplaatst door Zwarte Schaap
Zorg om Turkse uittocht



Mijn Turkse buurman begon er laatst ook al over, die heeft verschillende vrienden die al vertrokken zijn en veel meer die het overwegen.

Ansari
27-09-05, 20:41
Vanzelfsprekend lijkt me...

Dolle Fatima
28-09-05, 11:47
Wie wil er nou niet weg uit nederland?
:argwaan:

_h4T3D_sE7eN
28-09-05, 11:51
Ierland is ook een paradijs. :D

Mark
28-09-05, 12:04
Het gras is altijd groener aan de overkant.

Sorry lieve mensen op dit moment wordt je als arabisch uitziend persoon vrijwel nergens met open armen ontvangen.

_h4T3D_sE7eN
28-09-05, 12:25
Geplaatst door Mark
Het gras is altijd groener aan de overkant.

Sorry lieve mensen op dit moment wordt je als arabisch uitziend persoon vrijwel nergens met open armen ontvangen.


Hou jij liever je mond dicht, relveroorzakende latex-dragende Duitse nichterige CockRing-bezoekende Prodigyluisterende darmkanaalbewandelaar. :hihi:

oorlam
28-09-05, 12:57
Gelukkig blijven er nog voldoende pensioenbetalers over om mijn pensioen later te kunnen uitbetalen!

Mark
28-09-05, 13:25
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
Hou jij liever je mond dicht, relveroorzakende latex-dragende Duitse nichterige CockRing-bezoekende Prodigyluisterende darmkanaalbewandelaar. :hihi:

zei je dat ook tegen de personeelsfunctionarissen in je onderzoek? :argwaan:

MaRiaH
28-09-05, 13:28
Geplaatst door Mark
Het gras is altijd groener aan de overkant.

Sorry lieve mensen op dit moment wordt je als arabisch uitziend persoon vrijwel nergens met open armen ontvangen.

ik heb er geen enkele last van..
en ik kom overal.. :knipoog:

MaRiaH
28-09-05, 13:36
Ff ontopic:

het was te verwachten, ook begrijpelijk
maar geeft ook duidelijk het knelpunt aan in Nederland.

Nu wordt het eens tijd dat men er wat mee doet.
Zij zijn in principe de toekomst van Nederland..

de grote pensioengolf komt eraan en dan zitten we hier met de gebakken peren..

In aansluiting op de onderzoeken hier reeds eerder geplaatst moeten bedrijven, werkgevers en HR afdelingen eens grondig worden voorgelicht over cultuurverschillen om vooroordelen weg te nemen.
Want ze zijn werkelijk groot. het is echter verdomd moeilijk ze daarvan te overtuigen. (en dan heb ik het nog niet over vooroordelen tav. vrouwen, gelovigen, limburgers, surinamers etc)

Andersom zou ik pleiten dat iedere schoolverlater voordien een gedegen sollicitatietraining krijgt, waarin ook cultuurverschillen aan de orde komen. (ja ook voor autochtonen).

Het lijkt een druppel op de gloeiende plaat, maar ik ben ervan overtuigd dat je de kloof zo kan dichten.
We moeten iedereen zien te behouden en laten deelnemen aan de arbeidsmarkt, ongeacht opleidingsniveau.

Mark
28-09-05, 13:47
Geplaatst door MaRiaH

de grote pensioengolf komt eraan en dan zitten we hier met de gebakken peren...

die babyboomers gaan gewoon massakampen in om kosten te drukken...

_h4T3D_sE7eN
28-09-05, 13:53
Geplaatst door Mark
zei je dat ook tegen de personeelsfunctionarissen in je onderzoek? :argwaan:


Ik deed er zelf niet aan mee, vrind. :D

MaRiaH
28-09-05, 14:07
Geplaatst door Mark
die babyboomers gaan gewoon massakampen in om kosten te drukken...

dat is een goed synoniem voor verzorgingshuizen ja :fplet:

Mark
28-09-05, 14:10
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
Ik deed er zelf niet aan mee, vrind. :D

was toch een uitgelezen kans om nog meer afgewezen marokkanen te krijgen? :D

_h4T3D_sE7eN
28-09-05, 14:22
Geplaatst door Mark
was toch een uitgelezen kans om nog meer afgewezen marokkanen te krijgen? :D


Ik word overal geaccepteerd. Weet jij toch ! :D

tr_imparator
28-09-05, 15:00
ik heb nog wel vertrouwen in de Nederland..veel mensen zeggen dan ''wacht maar tot je werkt''.... :rolleyes:

assassijn
28-09-05, 19:35
Het was te verwachten. Ook de Marokkaanse Nederlanders beginnen zich te roeren als het gaat om remigratie of emigratie naar andere landen.
Het zal hier over een jaar of 50 best spannend worden. De vergrijzing zal dan toeslaan in heel Europa.
De lage lonen landen beginnen er economisch gezien steeds beter voor te staan, en straks zullen ze hun eigen arbeidskrachten hard nodig hebben.