PDA

Bekijk Volledige Versie : Antiracismecampagne schokt oorlogsslachtoffers in Nederland



Marsipulami
27-09-05, 21:21
Antiracismecampagne schokt oorlogsslachtoffers in Nederland


14:32:46


rr
AMSTELVEEN - Een joodse organisatie in Nederland heeft haar antiracismecampagne in treinstations aangepast omdat de posters hevige emoties opwekten bij oorlogsslachtoffers. De posters toonden foto’s van joden die tijdens de Tweede Wereldoorlog met treinen van de Nationale Spoorwegen (NS) naar doorgangs- en vernietigingskampen werden getransporteerd.

De campagne, een initiatief van de organisatie Centraal Joods Overleg (CJO) in samenwerking met de NS, is gericht tegen racisme en wil eveneens de rol van de spoorwegen bij de deportatie van ruim 100.000 Nederlandse joden belichten. De campagne zou normaal donderdag worden gelanceerd. Het CJO ziet nu echter af van de foto’s op de posters als gevolg van enkele tientallen geschokte reacties. Op de affiches staan nu enkel de teksten ,,Vroeger vertrok hier de trein naar Auschwitz. Wanneer wordt de wereld wijzer?'' en ,,Toen moesten de joden oprotten. Wie nu?''.
Juist omdat het CJO de gevoeligheden in joodse kringen kent, had het enkele maanden geleden een groot aantal joodse organisaties ingelicht over de campagne, zo stelt de woordvoerder van de organisatie. Aangezien het CJO daarop geen negatieve reacties had ontvangen, was het orgaan ervan uitgegaan dat het de campagne volgens plan kon doorzetten. Nu op het laatste moment blijkt dat de campagne toch emoties losmaakt bij oorlogsgetroffenen, wil het CJO daar alsnog rekening mee houden.

De campagne begint donderdag op station Muiderpoort in Amsterdam, vanwaar precies 62 jaar geleden bij de laatste grote deportatie 11.000 joden werden weggevoerd.

27/09/2005 -

MaRiaH
27-09-05, 22:03
ik kan me voorstellen dat slachtoffers en nabestaanden die foto's als zeer schokkend ervaren..

Toch denk ik dat het effect van de campagne daarmee groter is dan alleen die teksten.

Alhoewel de link wel duidelijk zal zijn voor de meeste mensen.
Of racisten die link willen zien betwijfel ik. :aanwal:

Wanneer je sommige uitspraken van mensen linkt aan de jodenvervolging zeggen ze altijd dat dat iets heel anders is..

ter illustratie:
Ooit had ik een discussie met een nogal domme Nederlandse dame, waarin ze beweerde dat alle buitenlanders gewoon in een kamp in Australie gezet moesten worden en ik opmerkte: "zeker per trein ook nog?" Vervolgens moest ik (natuurlijk) uitleggen dat ik linkte naar de jodendeportaties.
Ze zei toen: "hoezo dat is heel anders... , ik zeg toch niet dat ze dood moeten? " :fpotver:
:jammer:

Marsipulami
27-09-05, 22:14
Geplaatst door MaRiaH
...nogal domme Nederlandse...

tautologie :boer:

MaRiaH
27-09-05, 22:18
Geplaatst door Marsipulami
tautologie :boer:


ey Belgje..
Nog niet zo heel lang geleden hoorde jullie gewoon bij de NEDERLANDEN hoor... :fpuh:


:haha:

gh.wille
27-09-05, 22:38
Geplaatst door MaRiaH
ik kan me voorstellen dat slachtoffers en nabestaanden die foto's als zeer schokkend ervaren..

Toch denk ik dat het effect van de campagne daarmee groter is dan alleen die teksten.

Alhoewel de link wel duidelijk zal zijn voor de meeste mensen.
Of racisten die link willen zien betwijfel ik. :aanwal:

Wanneer je sommige uitspraken van mensen linkt aan de jodenvervolging zeggen ze altijd dat dat iets heel anders is..

ter illustratie:
Ooit had ik een discussie met een nogal domme Nederlandse dame, waarin ze beweerde dat alle buitenlanders gewoon in een kamp in Australie gezet moesten worden en ik opmerkte: "zeker per trein ook nog?" Vervolgens moest ik (natuurlijk) uitleggen dat ik linkte naar de jodendeportaties.
Ze zei toen: "hoezo dat is heel anders... , ik zeg toch niet dat ze dood moeten? " :fpotver:
:jammer:

Op zich had het wel meer effect gehad denk ik ,maar hoe lang denk je dat dit soort foto,s was blijven hangen zonder beklad te worden ?
En dat had dan nog meer effect gehad maar dan in negatieve zin denk ik .
En wat die ,,dame ""betreft : Die Spoort Niet !
Dus zal ze ook wel niet op een station komen om de de : Boot in te gaan .

:verward:

DeStorthoop
27-09-05, 22:44
,,Toen moesten de joden oprotten. Wie nu?''

Dit is wel de subtiele toon die je aan moet slaan om te zorgen dat je boodschap begrepen wordt, denk ik. Aan de andere kant, ik ken er die hier zonder blikken of blozen "feyenoord" op zouden antwoorden...

Ik vind het nogal een dilemma, enerzijds ben ik er nog al voor om mensen zo nu en dan met de smerige feiten te confronteren. Dit soort dingen moeten niet te abstract worden vind ik. Om dezelfde reden zou ik graag wat meer van de burgerslachtoffers in Irak op het nieuws willen zien. Hoe onprettiger mensen zich erbij gaan voelen hoe beter lijkt me. Anderzijds roepen dit soort beelden natuurlijk herinneringen op bij de slachtoffers, de impact daarvan mag je denk ook niet onderschatten. Wat weegt er zwaarder?

MaRiaH
27-09-05, 22:45
Geplaatst door gh.wille
Op zich had het wel meer effect gehad denk ik ,maar hoe lang denk je dat dit soort foto,s was blijven hangen zonder beklad te worden ?
En dat had dan nog meer effect gehad maar dan in negatieve zin denk ik .

ja dat is ook wel weer zo.. en dat kan nog veel pijnlijker zijn voor nabestaanden en slachtoffers.


En wat die ,,dame ""betreft : Die Spoort Niet !

dat lijdt geen twijfel..
helaas kan ik wel een boek schrijven over dit soort voorbeelden ..
van enkelen verwacht je het, van anderen juist niet..
treurig..

:huil:

Marsipulami
27-09-05, 22:47
Geplaatst door MaRiaH
ey Belgje..
Nog niet zo heel lang geleden hoorde jullie gewoon bij de NEDERLANDEN hoor... :fpuh:


:haha:

Huh ? Het was net andersom. Jij hebt zeker nog nooit gehoord van Leo Belgicus ?

http://dutchrevolt.leidenuniv.nl/Nederlands/images/atlas93.jpg

MaRiaH
27-09-05, 22:48
Geplaatst door DeStorthoop
[BHoe onprettiger mensen zich erbij gaan voelen hoe beter lijkt me. Anderzijds roepen dit soort beelden natuurlijk herinneringen op bij de slachtoffers, de impact daarvan mag je denk ook niet onderschatten. Wat weegt er zwaarder? [/B]

Op persoonlijke titel: Ik vind bestrijden van (neo)racisme belangrijker dan de confrontatie van slachtoffers..
hoe verdrietig ook.. hun pijn kan leed van anderen voorkomen.

MaRiaH
27-09-05, 22:49
Geplaatst door Marsipulami
Huh ? Het was net andersom. Jij hebt zeker nog nooit gehoord van Leo Belgicus ?



:lole: :lol: :lole:

hij is leuk.. :hihi:

DeStorthoop
27-09-05, 22:52
Geplaatst door Marsipulami
Huh ? Het was net andersom. Jij hebt zeker nog nooit gehoord van Leo Belgicus ?

:haha: Dus dat is wat er bij onze zuiderburen onderwezen word.

MaRiaH
27-09-05, 22:58
Geplaatst door DeStorthoop
:haha: Dus dat is wat er bij onze zuiderburen onderwezen word.

geschiedvervalsing door de katholieken..:haha:

:melig: :knipoog:

Marsipulami
27-09-05, 23:04
Geplaatst door DeStorthoop
:haha: Dus dat is wat er bij onze zuiderburen onderwezen word.

Het zijn nu eenmaal de historische feiten ;) De Nederlanders zijn begonnen met ruzie maken tegen de Belgen. Lees even onderstaande vrucht van de Nederlandse cultuur en gedachtengang.

Een strijdlied van de vrijwillige milities die deelnamen aan de zesdaagse veldtocht in 1830.

Maar eenmaal komt de dag,
waarop wij allen wachten;
dan gaan wij naar de grens
om de Belgen af te slachten.

Dan schiet de 'zeven-veld'
met welgerichte schoten
dat godvergeten tuig
kartetsen voor de kloten.

En 's avonds in 't kwartier
dan naaien wij de wijven;
de kerels hakken wij
de lullen van hun lijven.

En mocht er onverhoopt
nog ooit een kind van komen
dan hangen wij dat kreng
te spartelen in de bomen.


Het gaat al heel lang goed met de Groot Nederlandse gedachte.

gh.wille
27-09-05, 23:24
Geplaatst door MaRiaH
:lole: :lol: :lole:

hij is leuk.. :hihi:

Ja en mooi , helaas is er slechts ,,De LEEUW van VLAANDEREN " van overgebleven.
:hihi:

Iglo
28-09-05, 00:18
Geplaatst door Marsipulami
Huh ? Het was net andersom. Jij hebt zeker nog nooit gehoord van Leo Belgicus ?

http://dutchrevolt.leidenuniv.nl/Nederlands/images/atlas93.jpg Merk op waar in deze grafische weergave de hersens van de leeuw zitten, en waar de onderbuik en het achterwerk.

Marsipulami
28-09-05, 00:29
Geplaatst door Iglo
Merk op waar in deze grafische weergave de hersens van de leeuw zitten.

Die hersenen liggen in de buurt van de gemeente Urk, symbool van protestantse bekrompenheid en Nederlandse oogkleppenmentaliteit.

DeStorthoop
28-09-05, 01:32
Geplaatst door Marsipulami
Die hersenen liggen in de buurt van de gemeente Urk, symbool van protestantse bekrompenheid en Nederlandse oogkleppenmentaliteit.

Misschien moet je eerst het door jezelf geplaatste lied nog eens lezen. Mocht je vergeten zijn met wie je te maken hebt. :D