PDA

Bekijk Volledige Versie : Jongens worden agressief van vecht- en krachtsport



sjaen
28-09-05, 09:15
Jongens worden agressief van vecht- en krachtsport

starttijd=00:00:00&speelduur=00:00:00

Jongens tussen 11 en 16 jaar die aan vecht- of krachtsport doen, zijn gewelddadiger dan hun leeftijdsgenoten die zulke sporten niet beoefenen.
Dit blijkt uit onderzoek door de Universiteit van Bergen (Noorwegen). Het blad 0/25 meldt dat morgen.

Kracht- en vechtsporten als boksen, worstelen en gewichtheffen leiden volgens de onderzoekers tot een toename van asociaal gedrag. De bijna 500 onderzochte jongens raken vaker betrokken bij vechtpartijen, gebruiken daarbij vaker ’wapens’, spijbelen meer, stelen vaker en vernielen meer dan jongens die dergelijke sporten niet beoefenen.

Bij jongens die in de loop van het onderzoek een sportschool gingen bezoeken is een stijgende lijn te signaleren in het aantal asociale voorvallen waarbij ze zijn betrokken.

Een verrassende uitkomst, vindt hoogleraar jeugdbescherming Wim Slot. „Het is een goed onderzoek. Vaak denken we dat het agressieve jongens zijn die gaan vechtsporten maar hier zijn ook jongens ondervraagd die eerst niet sportten en toen ook minder agressief waren.”

Volgens de onderzoekers is het vooral de macho-omgeving van sportscholen die het asociale gedrag versterkt. De ontwikkeling van fysieke kracht en het beheersen van vechttechnieken zorgen ervoor dat ze buiten de sportschool deze ’kwaliteiten’ willen gebruiken. Ook karate, judo en aikido leidden tot asocialer gedrag, zij het in mindere mate. ,,Vechtsporten zijn dus toch minder onschuldig dan je denkt”, aldus Wim Slot, die al 25 jaar kickbokst. Hij adviseert ouders om te kijken of de sportschool deugt.

De Boksbond is verbaasd „Veel jongens gaan juist boksen om hun agressiviteit te beteugelen en dat lukt meestal.”

Op een forum van het openbaar ministerie is bijna iedereen het oneens met de stelling ’van vechtsport wordt je gewelddadig’. Men denkt dat vechtsport zorgt voor discipline, zelfcontrole en het kwijtraken van agressie.

Bron: Trouw

Bofko
28-09-05, 09:24
Geplaatst door sjaen
Op een forum van het openbaar ministerie is bijna iedereen het oneens met de stelling ’van vechtsport wordt je gewelddadig’. Men denkt dat vechtsport zorgt voor discipline, zelfcontrole en het kwijtraken van agressie.

Onterechte generalisatie dus.

Ik kan het me bij jonge en labiele pubers wel voorstellen. De training geeft ze een psychische en fysieke voorsprong op ongetrainden. En ze zullen er dan vaker gebruik van maken denk ik dan.

freya
28-09-05, 09:33
Geplaatst door sjaen
Jongens tussen 11 en 16 jaar die aan vecht- of krachtsport doen, zijn gewelddadiger dan hun leeftijdsgenoten die zulke sporten niet beoefenen.
Dit blijkt uit onderzoek door de Universiteit van Bergen (Noorwegen). Het blad 0/25 meldt dat morgen.

Kracht- en vechtsporten als boksen, worstelen en gewichtheffen leiden volgens de onderzoekers tot een toename van asociaal gedrag. De bijna 500 onderzochte jongens raken vaker betrokken bij vechtpartijen, gebruiken daarbij vaker ’wapens’, spijbelen meer, stelen vaker en vernielen meer dan jongens die dergelijke sporten niet beoefenen.

Bij jongens die in de loop van het onderzoek een sportschool gingen bezoeken is een stijgende lijn te signaleren in het aantal asociale voorvallen waarbij ze zijn betrokken.

Een verrassende uitkomst, vindt hoogleraar jeugdbescherming Wim Slot. „Het is een goed onderzoek. Vaak denken we dat het agressieve jongens zijn die gaan vechtsporten maar hier zijn ook jongens ondervraagd die eerst niet sportten en toen ook minder agressief waren.”

Volgens de onderzoekers is het vooral de macho-omgeving van sportscholen die het asociale gedrag versterkt. De ontwikkeling van fysieke kracht en het beheersen van vechttechnieken zorgen ervoor dat ze buiten de sportschool deze ’kwaliteiten’ willen gebruiken. Ook karate, judo en aikido leidden tot asocialer gedrag, zij het in mindere mate. ,,Vechtsporten zijn dus toch minder onschuldig dan je denkt”, aldus Wim Slot, die al 25 jaar kickbokst. Hij adviseert ouders om te kijken of de sportschool deugt.

De Boksbond is verbaasd „Veel jongens gaan juist boksen om hun agressiviteit te beteugelen en dat lukt meestal.”

Op een forum van het openbaar ministerie is bijna iedereen het oneens met de stelling ’van vechtsport wordt je gewelddadig’. Men denkt dat vechtsport zorgt voor discipline, zelfcontrole en het kwijtraken van agressie.

Bron: Trouw

Maar het is ook gewoon een bepaald soort jongens dat voor een vechtsport kiest.

Dat jongens die gaan puberen ook agressiever worden verbaast mij helemaal niet. Dus ik zou de opzet van dat onderzoek wel eens willen zien.

assassijn
28-09-05, 11:49
Onderzoek is gewoon onzin.
Het zijn juist jongeren die aan vechtsport doen die weten hoe om te gaan met geweld. Ze hoeven zich tegenover niemand te bewijzen omdat ze al weten tot wat ze in staat zijn. Het zijn ook over het algemeen vechtsporters die rustiger zijn, en die eerder weglopen bij een ruzie dan gastjes die niet aan vechtsport doen.....uitzonderingen daargelaten.

~Panthera~
28-09-05, 11:55
Geplaatst door assassijn
Onderzoek is gewoon onzin.
Het zijn juist jongeren die aan vechtsport doen die weten hoe om te gaan met geweld. Ze hoeven zich tegenover niemand te bewijzen omdat ze al weten tot wat ze in staat zijn. Het zijn ook over het algemeen vechtsporters die rustiger zijn, en die eerder weglopen bij een ruzie dan gastjes die niet aan vechtsport doen.....uitzonderingen daargelaten.


Vind ik te gemakkelijk, ik zou het zoeken in het achterliggend geloof.

:hihi:

freya
28-09-05, 11:59
Geplaatst door ~Panthera~
Vind ik te gemakkelijk, ik zou het zoeken in het achterliggend geloof.

:hihi:


:fplet:

DeStorthoop
28-09-05, 12:15
Geplaatst door assassijn
Onderzoek is gewoon onzin.
Het zijn juist jongeren die aan vechtsport doen die weten hoe om te gaan met geweld. Ze hoeven zich tegenover niemand te bewijzen omdat ze al weten tot wat ze in staat zijn. Het zijn ook over het algemeen vechtsporters die rustiger zijn, en die eerder weglopen bij een ruzie dan gastjes die niet aan vechtsport doen.....uitzonderingen daargelaten.

Da's ook mijn ervaring eigenlijk. Aan de andere kant is het me wel opgevallen dat vechtsporten voor tot agressie geneigde "stoere jongens" heel interessant zijn, maar meestal niet voor langere tijd. Ik denk dat als je beginnende vechtsporters (korter dan een jaar bezig) buiten beschouwing laat, je een heel ander plaatje krijgt.

waterfiets
28-09-05, 12:20
Ik denk dat "vecht- en kracht-sport" ook wel een enorme generalisatie is. Welke vechtsport en hoe wordt deze gegeven? Ik denk dat daar enorme verschillen tussen bestaan. Je kan iemand leren om zich zo nodig ferm te verdedigen maar tegelijkertijd ook de zelfbeheersing en vredelievendheid van een pacifist bijbrengen. Maar je kan er ook een opgefokte vechtmachine van maken.

Gnosis
28-09-05, 17:16
Yeah, net als computerspelletjes zeker. Het ligt in de aard van het beestje om de vechtsport te gebruiken of misbruiken en zij die het misbruiken zijn alsnog in de minderheid in mijn ervaring en zoals Storthoop zegt denk ik dat je een ander beeld krijgt als je degene die langer dan een jaar aan vechtsport doen weghaalt.

Wide-O
28-09-05, 17:35
Geplaatst door DeStorthoop
Da's ook mijn ervaring eigenlijk. Aan de andere kant is het me wel opgevallen dat vechtsporten voor tot agressie geneigde "stoere jongens" heel interessant zijn, maar meestal niet voor langere tijd. Ik denk dat als je beginnende vechtsporters (korter dan een jaar bezig) buiten beschouwing laat, je een heel ander plaatje krijgt.

Klopt. Jongens die het doen om lekker wat keet te schoppen vallen in een goede sportschool al snel af.

Charlie
28-09-05, 17:44
Geplaatst door Wide-O
Klopt. Jongens die het doen om lekker wat keet te schoppen vallen in een goede sportschool al snel af.

Ach, het is hetzelfde als bezit van een vuurwapen, als je zoiets in bezit hebt, zal je het vroeg of laat gebruiken.Mensen die zo graag aan een vechtsport willen gaan doen, willen nu eenmaal graag vechten.

Wide-O
28-09-05, 18:02
Geplaatst door Charlie
Ach, het is hetzelfde als bezit van een vuurwapen, als je zoiets in bezit hebt, zal je het vroeg of laat gebruiken.Mensen die zo graag aan een vechtsport willen gaan doen, willen nu eenmaal graag vechten.

En dat doen ze dan ook in de gym of tijdens competitie.

(nog los van het feit dat je hier strafbaar bent als je gevechtstechnieken inzet buiten de daartoe bestemde plaats)

assassijn
28-09-05, 18:56
Geplaatst door ~Panthera~
Vind ik te gemakkelijk, ik zou het zoeken in het achterliggend geloof.

:hihi:

:fpuh:


Maar ik geef je wel gelijk. Die k*t-boeda aanhangers zijn zo agressief als de pest.

~Panthera~
28-09-05, 18:58
Geplaatst door assassijn
:fpuh:


Maar ik geef je wel gelijk. Die k*t-boeda aanhangers zijn zo agressief als de pest.


1-1 :fpuh:

:hihi:

assassijn
28-09-05, 19:05
Geplaatst door DeStorthoop
Da's ook mijn ervaring eigenlijk. Aan de andere kant is het me wel opgevallen dat vechtsporten voor tot agressie geneigde "stoere jongens" heel interessant zijn, maar meestal niet voor langere tijd. Ik denk dat als je beginnende vechtsporters (korter dan een jaar bezig) buiten beschouwing laat, je een heel ander plaatje krijgt.

Je hebt inderdaad altijd van die sjonnies die op een vechtsport om de naam van de vechtsport. Iedereen moet weten dat ze aan die vechtsport doen in de hoop dat iedereen bang van ze wordt. Gelukkig zijn dan soort trieste figuren in de minderheid, en overleven ze een sportschool niet erg lang.
De beste vechters die echt goed zijn in hun sport zijn vrijwel altijd hele rustige gasten.

MO_NL
29-09-05, 11:11
http://www.krux.nl/uploadedImgs/NEWS/vechtsport.jpg

wytze
29-09-05, 11:38
Geplaatst door assassijn
:fpuh:


Maar ik geef je wel gelijk. Die k*t-boeda aanhangers zijn zo agressief als de pest.




je begrijpt het niet. dat is puur in het kader van de AUWM meditatie.

DeStorthoop
29-09-05, 12:02
Geplaatst door MO_NL
http://www.krux.nl/uploadedImgs/NEWS/vechtsport.jpg

Iets lager en die gast gaat neer. :D