PDA

Bekijk Volledige Versie : Helft Marokkaanse kinderen groeien op in armoede



TonH
28-09-05, 16:10
Helft Marokkaanse kinderen in armoede

http://www.maroc.nl/photopost/data/501/1maroc_kids.jpg

MARCEL WIEGMAN

AMSTERDAM - Steeds meer Marokkaanse kinderen hebben het slecht. De helft van de Marokkaanse kinderen in Amsterdam, ruim elfduizend, groeit op in armoede.

Ten opzichte van 2003 is de armoede in de stad erger geworden. Ruim 75.000 huishoudens, 18,5 procent van het totaal, leeft op of onder het minimum. Dat is vastgesteld op 10.042 euro netto per jaar voor een alleenstaande of 14.346 euro netto voor een gezin. In 2003 zat 17,7 procent op of onder deze bijstandsnorm.

Het aantal kinderen tot achttien jaar dat opgroeit in een huishouden met een minimuminkomen, steeg van 39.079 tot 40.560 vorig jaar. Het aantal Marokkaanse kinderen in armoede steeg explosief met twaalf procent. Terwijl van hen 46 procent opgroeit in armoede, geldt datzelfde voor dertien procent van de autochtone kinderen.

Met een kleine 25 procent is Bos en Lommer het stadsdeel met de meeste armoede. In Geuzenveld-Slotermeer steeg het aandeel minima in één jaar tijd met ruim tien procent.

PvdA-wethouder Ahmed Aboutaleb van Sociale Zaken spreekt van 'segregatie' in de stad en het ontstaan van 'een etnisch eenzijdig samengestelde onderklasse'. ''Dit leidt tot instabiliteit.''

De cijfers komen uit de Amsterdamse Armoedemonitor van bureau Onderzoek en Statistiek (O + S).

© Het Parool, 28-09-2005

TonH
28-09-05, 16:12
Armoede in Amsterdam toegenomen
28 september 2005 - Herbert Raat
Het aantal Amsterdamse huishoudens dat moet rondkomen van een minimuminkomen is in 2004 verder gestegen met ruim 3700 gezinnen. Was er in 2003 nog 17,7% van de huishoudens afhankelijk van een inkomen tot 105% van het wettelijk sociaal minimum, in 2004 ging het om 18,5% van de huishoudens. Dit blijkt uit de Amsterdamse Armoedemonitor over 2004.

Uit de monitor blijkt dat steeds meer Amsterdammers te maken krijgen met armoede. Het gaat om mensen die moeten rondkomen van een inkomen tot 105% van het wettelijk sociaal minimum. In 2004 kwam dit neer op een inkomen van € 10.042,43 netto per jaar voor een alleenstaande en € 14.346,34 voor huishoudens die bestaan uit meer volwassenen en/of kinderen. Gericht armoedebeleid blijft dan ook bittere noodzaak.

Maatregelen
Wethouder Ahmed Aboutaleb: “Werk blijft het middel om aan armoede te ontkomen. Daarom zal het college in het beleidskader Werk voor 2006 met nieuwe voorstellen komen. Om armoede niet van generatie op generatie over te laten gaan is blijvende aandacht nodig voor kinderen die opgroeien in een huishouden met een minimuminkomen. Zo wordt er in 2005 voor het eerst een gemeentelijke regeling uitgevoerd om kinderen uit minimahuishoudens een tegemoetkoming te geven voor school- en reiskosten. Het college van B&W zal zich sterk blijven maken om met dit soort maatregelen kinderen een eerlijke kans te geven.”

Belangrijke punten uit de monitor zijn:
Het aantal kinderen dat opgroeit in een huishouden met een minimuminkomen in Amsterdam is in 2004 verder gestegen tot boven de 40.000. Dit is een toename van 1481 ten opzichte van 2003.
Meer dan een kwart van de minimajongeren (27,5%) is van Marokkaanse afkomst. Het aantal Marokkaanse kinderen dat opgroeit in minimahuishoudens is twee keer sneller gestegen dan gemiddeld: 46% van hen zijn minimakinderen. Het aantal Surinaamse en Antilliaanse/Arubaanse minimakinderen is licht gedaald. 13% van de kinderen van autochtone afkomst groeit op een minimumhuishouden.
Er zijn steeds meer langdurige minima. Bijna zeven van de tien minimahuishoudens (68,5%) leefden in 2004 drie jaar of langer van het sociaal minimum, terwijl dat in 2003 65% was.
Het aantal buurtcombinaties waar meer dan 40% van de kinderen tot de minima behoort, is ten opzichte van 2003 verdubbeld van acht naar zestien. Het aantal huishoudens met een minimuminkomen is in 2004, vergeleken met 2003, in alle stadsdelen toegenomen. Deze toename is met 10,6% het sterkst in Geuzenveld-Slotermeer. Een kwart van de minimahuishoudens woont in Amsterdam-Noord of Zuidoost.
Het aantal huishoudens dat in 2004 kwijtschelding van de gemeentebelasting heeft gekregen is met 23% gestegen tot 52.811.
In 2004 hebben 6986 huishoudens gebruik gemaakt van de Amsterdamse regeling Plusvoorziening 65+.
Het aantal aanmeldingen voor schuldhulpverlening is in 2004 met 8% gestegen. Deze stijging is lager dan in 2003. Door extra capaciteitsinzet zijn de wachtlijsten voor de schuldhulpverlening teruggelopen van 16,7% in 2003 naar 3,6% in 2004.
In 2004 heeft Amsterdam een aantal maatregelen getroffen om de armoede vooral bij jongeren en ouderen tegen te gaan. Zo is er voor Amsterdamse minimajongeren een schoolkostenvergoeding (€ 250,-), een OV-vergoeding (€ 150,-) en de PC-regeling. Voor ouderen (65+) die langer dan drie jaar van een minimuminkomen leven is er de Plusregeling. Zij krijgen een extra bijdrage van € 162,- voor een alleenstaande en € 231,- voor (on)gehuwd samenwonenden. Ook compenseert de gemeente de kosten van de gestegen eigen bijdrage voor de aanvullende ziektekostenverzekering, zodat een goede ziektekostenverzekering ook voor de Amsterdamse minima bereikbaar blijft.

De uitkomsten uit de monitor worden betrokken bij de behandeling van de Herijking Armoedebestrijding.


Armoedemonitor8: http://www.amsterdam.nl/contents/pages/8175/amsterdamsearmoedemonitor8-concept2.doc

freya
28-09-05, 18:07
Het gaat goed met Nederland :moe:




het ontstaan van 'een etnisch eenzijdig samengestelde onderklasse'

Hoezo ontstaan?
Die bestaat al veel te lang :moe:

TonH
29-09-05, 01:44
Vreemd. Ik vind dit het meest schokkende nieuws van de laatste tijd in NL. Een halve generatie die onder die omstandigheden moet opgroeien terwijl er 100den miljoenen in de afgelopen jaren aan beleid is besteed om dat te voorkomen. Geen effect gehad...

Maar het interesseert dus ook hier niemand?

Soldim
29-09-05, 01:57
Geplaatst door TonH

Het aantal kinderen tot achttien jaar dat opgroeit in een huishouden met een minimuminkomen, steeg van 39.079 tot 40.560 vorig jaar. Het aantal Marokkaanse kinderen in armoede steeg explosief met twaalf procent. Terwijl van hen 46 procent opgroeit in armoede, geldt datzelfde voor dertien procent van de autochtone kinderen.



Droge cijfers, droeve cijfers.

Maar erg duidelijk wordt het allemaal niet weergegeven.... wat speelt een rol? Zijn er veel een ouder gezinnen? Wat is de exacte instroom - uitstroom (ie zijn het armen die van een andere locatie naar Amsterdam/Bos en Lommer verhuizen, en mensen die een baan vinden en vertrekken? Gezinnen die onder de armoede grens leven en nog een kind krijgen?

freya
29-09-05, 09:40
Geplaatst door Soldim
Droge cijfers, droeve cijfers.


Maar erg duidelijk wordt het allemaal niet weergegeven.... wat speelt een rol? Zijn er veel een ouder gezinnen?

Ja en? Dan hadden ze maar getrouwd moeten blijven?




Wat is de exacte instroom - uitstroom (ie zijn het armen die van een andere locatie naar Amsterdam/Bos en Lommer verhuizen, en mensen die een baan vinden en vertrekken?

Vergeet het maar. Weet je wel hoe moeilijk het is om een huis te krijgen in Amsterdam?



Gezinnen die onder de armoede grens leven en nog een kind krijgen?

Ach, jij wil mensen met te weinig inkomen maar meteen sterilliseren?
:kotsen:

Prlwytzkofski
29-09-05, 09:51
Geplaatst door freya
Ja en? Dan hadden ze maar getrouwd moeten blijven?


Dat zeg jij. Hij niet.


Geplaatst door freya
Ach, jij wil mensen met te weinig inkomen maar meteen sterilliseren?

Dat zeg jij. Hij niet.


Geplaatst door freya
:kotsen:

Je moet dus vanjezelf kotsen.
Terecht.

wytze
29-09-05, 10:27
ff kijken. marokkanen zijn zwaar oververtegenwoordigd in de armoedecijfers en in de criminaliteitscijfers.
Zou er een verband zijn tussen die twee?

Couscousje
29-09-05, 10:30
Dan vraag ik me toch echt af waar ze die Prada's en Louis Vuitton tasjes van betalen...

Cc

freya
29-09-05, 10:46
Geplaatst door Prlwytzkofski
Dat zeg jij. Hij niet.


Dat zeg jij. Hij niet.



Je moet dus vanjezelf kotsen.
Terecht.

Hou toch eens op met dat analyseren van discussietechnieken. :moe:

Als de vorm waarin ik schrijf je niet bevalt, dan lees je er maar gewoon overheen of reageer inhoudelijk.

freya
29-09-05, 10:48
Geplaatst door wytze
ff kijken. marokkanen zijn zwaar oververtegenwoordigd in de armoedecijfers en in de criminaliteitscijfers.
Zou er een verband zijn tussen die twee?

Tsssss, hoe kom je nou op dat idiote idee? :confused:

observer
29-09-05, 13:43
die is er altijd geweest alleen waren het in het verleden veenarbeiders en later mensen die uit limburg etc naar de grote stad kwamen

dus zegt niet zoveel

zelfs de randverschijnselen (grote gezinnen, wijken met zelfde afkomst ) zijn niet anders

salinger
29-09-05, 13:51
en mocht de overheid iets willen doen, denk dan aan de wijze woorden"

Schaf het minimumloon af:

"Zo op het eerste oog is de wet op het minimumloon geen werkgelegenheidswet, maar een werkloosheidswet. Zij verplicht een werkgever er niet toe om een werknemer aan te nemen tegen het minimumloon of welk ander loon dan ook. Zij dwingt de werkgever om de werknemer niet aan te nemen tegen bepaalde loonniveau’s, namelijk die onder het wettelijk minimumloon. Zij dwingt de werknemer ertoe, hoe graag hij ook een baan zou aannemen voor een salaris dat onder het minimumloon ligt, de baan niet aan te nemen. Zij dwingt de werknemer die de keuze heeft tussen een laag betaalde baan en werkloosheid, te kiezen voor werkloosheid. De wet verhoogt evenmin de lonen; zij kapt gewoon de banen weg die niet aan de standaard voldoen."


Als de overheid werkelijk wat wil doen om de armoede te bestrijden kan zij het beste de barrières wegnemen die voorkomen dat mensen hun eigen positie verbeteren.

mark61
29-09-05, 13:59
Geplaatst door salinger
hoe graag hij ook een baan zou aannemen voor een salaris dat onder het minimumloon ligt,

Waarom zou die gekke masochist dat willen?

wytze
29-09-05, 14:07
Geplaatst door freya
Tsssss, hoe kom je nou op dat idiote idee? :confused:



ja, sorry. tkwam zomaar ff bij me op. kweet ook niet waarom. tis idd wrsch wel erg vergezocht.

mark61
29-09-05, 14:27
Geplaatst door wytze
ja, sorry. tkwam zomaar ff bij me op. kweet ook niet waarom. tis idd wrsch wel erg vergezocht.

Tis voornamelijk heel romantisch. Robin Hood enzo.

Het zal niet zo zijn dat ongeïnteresseerde ouders de ongeschooldheids-vicieuze-cirkel laten voortduren, alsmede de wat-mijn-kinderen-buiten-uitspoken-is-mijn-zorg-niet-houding. Das allemaal wat minder romantisch.

wytze
29-09-05, 14:34
Geplaatst door mark61
Tis voornamelijk heel romantisch. Robin Hood enzo.



romantisch? robin hood?

niks daarvan. iedereen koopt van alles en nog wat en ik kan helemaal niks. geen school, geen werk en geen cent te makke. krijg de t*ring. hier met die centen.


niks robin hood.

mark61
29-09-05, 15:23
Geplaatst door wytze
romantisch? robin hood?

niks daarvan. iedereen koopt van alles en nog wat en ik kan helemaal niks. geen school, geen werk en geen cent te makke. krijg de t*ring. hier met die centen.


niks robin hood.

Schijnt een gevoel te zijn dat je daar om de een of andere reden recht op zou hebben.

Zwarte Schaap
29-09-05, 15:45
Geplaatst door wytze
ff kijken. marokkanen zijn zwaar oververtegenwoordigd in de armoedecijfers en in de criminaliteitscijfers.
Zou er een verband zijn tussen die twee?

Nee want het ligt aan de cultuur en hun geloof die ze leert dat ze geen respect hoeven te tonen voor de normen, waarden en verlichte verworvenheden van dit land zoals onze huidige overheid, wetenschappers en terrorisme deskundigen ons doet geloven. Daarom moieten we harde maatregelen treffen en strenge wetten aannemen die eerst voor hen maar daarna voor iedereen gelden.


(Voorts moet het beeld genuanceerd worden dat Marokkanen de nummer 1 zijn die criminaliteitsstatistieken aanvoeren. Marokkanen zijn nooit verder dan de derde plaats gekomen in de criminaliteitsstatistieken.

Ondanks dat men ze harder, sneller en eerder straft en minder vaak doorverwijst naar Buro Halt, komen Marokkanen relatief gezien ergens op de vijfde plaats.

Ondanks dat :

- de politie en burgers meer op marokkanen letten,
- zij eerder worden verdacht,
- minder snel hun zaken worden geseponeerd,
- minder snel worden doorverwezen naar Buro halt,
- eerder en harder worden bestraft,
- mensen in het land het meest Marokkanen verafschuwen,
- ze het minst kans maken op een baan wegens discriminatie en vooroordelen,
- ze vaker wonen in te kleine huizen in oude drukke agressieve stadscentra,
- ouders hebben die het vaakst ongeletterd zijn,
- en zich daardoor het minst kunnen verweren tegen de verspreiding van vooroordelen en beschimping van media politici en wetenschappers
- etc...etc...

kunnen we concluderen dat Marokkanen gezien hun 5 de plaats een zeer goede resultaat boeken vergeleken met de andere allochtone groepen. Kennelijk hebben Marokkanen iets wat hun sterker maakt / een extra bescherming geeft tegen deze veelvoud van drempels.

Maar wat zou die Marokkanen nu die extra kracht en bescherming geven?)

Zwarte Kat
29-09-05, 15:49
Geplaatst door TonH
Vreemd. Ik vind dit het meest schokkende nieuws van de laatste tijd in NL.

Als we overtreffende trap gaan doen dan vind ik het nieuws dat er hier in Amsterdam jaarlijks duizenden mensen sterven aan de gevolgen van autovervuiling toch een stuk erger.
Maar goed, dit terzijde......

wytze
29-09-05, 15:55
Geplaatst door Zwarte Schaap


kunnen we concluderen dat Marokkanen gezien hun 5 de plaats een zeer goede resultaat boeken vergeleken met de andere allochtone groepen.




weet je ook wie er op de 1e t/m de 4e plaats staan?

wytze
29-09-05, 15:57
Geplaatst door mark61
Schijnt een gevoel te zijn dat je daar om de een of andere reden recht op zou hebben.




daar heb je wel een punt.
twordt tijd dat die k*twerklozen es gaan beseffen dat ze NERGENS recht op hebben. :kwaad:

TonH
29-09-05, 16:01
Geplaatst door Zwarte Kat
Als we overtreffende trap gaan doen dan vind ik het nieuws dat er hier in Amsterdam jaarlijks duizenden mensen sterven aan de gevolgen van autovervuiling toch een stuk erger.
Maar goed, dit terzijde......

Open een topic... (of 'up' er een) :fpetaf:

Zwarte Schaap
29-09-05, 16:05
Geplaatst door wytze
weet je ook wie er op de 1e t/m de 4e plaats staan?

Dat verschilt nogal eens per regio en per jaar. Meestal zijn het de oost-europeanen, antilianen, bepaalde asielzoekers, somaliers, kaapverdianen en surinamers die om die ''eer'' strijden.

wytze
29-09-05, 16:09
Geplaatst door Zwarte Schaap
Dat verschilt nogal eens per regio en per jaar. Meestal zijn het de oost-europeanen, antilianen, bepaalde asielzoekers, somaliers, kaapverdianen en surinamers die om die ''eer'' strijden.



en weet je toevallig ook of er iets bekend is over hun positie in de armoedestatistieken?

Zwarte Schaap
29-09-05, 16:25
Geplaatst door wytze
en weet je toevallig ook of er iets bekend is over hun positie in de armoedestatistieken?

Van de vier grootste groepen (Surinamers, Antilianen, Turken en Marokkanen) heb ik landelijke inkomensstatistieken gezien waaruit blijkt dat Marokkanen het met het minste geld moeten doen.

wytze
29-09-05, 16:57
Geplaatst door Zwarte Schaap
Van de vier grootste groepen (Surinamers, Antilianen, Turken en Marokkanen) heb ik landelijke inkomensstatistieken gezien waaruit blijkt dat Marokkanen het met het minste geld moeten doen.



Interessant.

freya
29-09-05, 17:07
Geplaatst door salinger

Als de overheid werkelijk wat wil doen om de armoede te bestrijden kan zij het beste de barrières wegnemen die voorkomen dat mensen hun eigen positie verbeteren.

:lol:

voor een hongerloontje werken is je eigen positie verbeteren?

Als het minimumloon wordt afgeschaft zullen er op termijn steeds meer mensen tot armoede vervallen zal je bedoelen.

Van wie is dat stukje tekst dat je citeert?

Soldim
29-09-05, 18:34
Zijn er veel een ouder gezinnen?


Geplaatst door freya
Ja en? Dan hadden ze maar getrouwd moeten blijven?


Een zeer genuanceerde en intelligente reactie :D . Wellicht heeft het invloed op mogelijk maatregelen...?


Wat is de exacte instroom - uitstroom (ie zijn het armen die van een andere locatie naar Amsterdam/Bos en Lommer verhuizen, en mensen die een baan vinden en vertrekken?

Vergeet het maar. Weet je wel hoe moeilijk het is om een huis te krijgen in Amsterdam?


Tegelijkertijd hoor je steeds vaker dat mensen wie het wel lukt zo snel mogelijk vertrekken -- dus lijkt het me dat er sprake is van een dynamische situatie ipv een statisch geheel.


Gezinnen die onder de armoede grens leven en nog een kind krijgen?

Ach, jij wil mensen met te weinig inkomen maar meteen sterilliseren?


Waar lees je dat? Ik heb het gevoel dat je meer reageert op iets dat jij wilt lezen, en waar je je tegen af wilt zetten dan op wat ik schrijf.

Dat neemt echter niet weg dat er sprake is van een andere problematiek wanneer de stijging van 1500 kinderen in familie's die in armoe leven veroorzaakt wordt door 1500 geboorten in gezinnen die onder de armoegrens leven, dan 1500 nieuw instromende families.

freya
29-09-05, 18:59
Geplaatst door Soldim


Een zeer genuanceerde en intelligente reactie :D . Wellicht heeft het invloed op mogelijk maatregelen...?



Tegelijkertijd hoor je steeds vaker dat mensen wie het wel lukt zo snel mogelijk vertrekken -- dus lijkt het me dat er sprake is van een dynamische situatie ipv een statisch geheel.



Waar lees je dat? Ik heb het gevoel dat je meer reageert op iets dat jij wilt lezen, en waar je je tegen af wilt zetten dan op wat ik schrijf.



Aangezien de droge antwoorden op de meeste van jouw vragen te halen zijn uit het artikel dat door TonH geplaatst werd onder het beginartikel, ga ik er idd van uit dat jij iets anders mee bedoelt.



Dat neemt echter niet weg dat er sprake is van een andere problematiek wanneer de stijging van 1500 kinderen in familie's die in armoe leven veroorzaakt wordt door 1500 geboorten in gezinnen die onder de armoegrens leven, dan 1500 nieuw instromende families.

De problematiek van een kind dat onder de armoedegrens moet opgroeien wordt daar helemaal niet anders van :moe:

Soldim
29-09-05, 19:14
Geplaatst door freya
Aangezien de droge antwoorden op de meeste van jouw vragen te halen zijn uit het artikel dat door TonH geplaatst werd onder het beginartikel,


Geen enkele vraag die ik heb gesteld kan door het lezen van dat artikel beantwoord worden. Indien je het tegenover gestelde beweerd, ga je gang!




ga ik er idd van uit dat jij iets anders mee bedoelt.


Dat heb je dan fout.

freya
29-09-05, 19:26
Goed dan nog een keer:


Geplaatst door Soldim
Droge cijfers, droeve cijfers.

Maar erg duidelijk wordt het allemaal niet weergegeven.... wat speelt een rol? Zijn er veel een ouder gezinnen?

Wat is in Godinsnaam het verschil of er nu wel of geen een oudergezinnen zijn? De gezinnen zijn arm. Daar gaat het om.
Een of twee ouders zou daar geen invloed op moeten hebben in een gezonde samenleving.



Wat is de exacte instroom - uitstroom (ie zijn het armen die van een andere locatie naar Amsterdam/Bos en Lommer verhuizen, en mensen die een baan vinden en vertrekken?

Herhaling: belachelijke vraag het is vrijwel onmogelijk om als nieuwkomer aan een huis in Amsterdam te komen en voor iemand met een laag inkomen (net boven de armoedegrens, zoals wanneer iemand net weer een baantje heeft kunnen bemachtigen) is het ook onmogelijk om een ander betaalbaar huis te vinden binnen 10 jaar ( zonder e.o.a. urgentieverklaring.



Gezinnen die onder de armoede grens leven en nog een kind krijgen?

In het tweede artikel wordt duidelijk gesproken over de stijging van het aantal GEZINNEN dat onder de armoede grens leeft.


Dus wat wil je nou eigenlijk zeggen met deze nogal domme vragen?


Als ik jou zo lees dan krijg ik wel erg het gevoel dat jij liever de oorzaken zou zoeken in losbandig gedrag ( eenoudergezinnen) en maar aanfokken ( arme gezinnen die meer kinderen krijgen) dan in falend sociaal beleid. :moe:

N0bel
29-09-05, 19:34
Geplaatst door freya
Godinsnaam

:rolleyes:

Bekt dat nou lekker, "godinverdomme!" roepen als je met een hamer op je duim slaat?

freya
29-09-05, 19:46
Geplaatst door N0bel
:rolleyes:

Bekt dat nou lekker, "godinverdomme!" roepen als je met een hamer op je duim slaat?

Nee, dan roep ik KUT!

Das ook vrouwelijk :D

TonH
29-09-05, 19:46
Geplaatst door N0bel
:rolleyes:

Bekt dat nou lekker, "godinverdomme!" roepen als je met een hamer op je duim slaat?

Ik kende een Duitse die riep ipv Scheisse in dat soort gevallen heel intens... Scheibenkleister!!!! :D

Soldim
29-09-05, 20:03
Geplaatst door freya
Wat is in Godinsnaam het verschil of er nu wel of geen een oudergezinnen zijn? De gezinnen zijn arm. Daar gaat het om.
Een of twee ouders zou daar geen invloed op moeten hebben in een gezonde samenleving.


Het is minder moeilijk om, met een gelijk budget, banen te creeeren voor gezinnen met twee volwassenen en kinderen dan voor gezinnen met een volwassene en kinderen. Omdat:

a. het minder moeilijk is een banen te vinden/creeeren zonder aandacht aan kinder opvang te moeten besteden

b. het makkelijker is een baan in ploegendienst of buiten kantooruren te vinden/creeeren wanneer kinder opvang geen rol speelt.



Herhaling: belachelijke vraag het is vrijwel onmogelijk om als nieuwkomer aan een huis in Amsterdam te komen en voor iemand met een laag inkomen (net boven de armoedegrens, zoals wanneer iemand net weer een baantje heeft kunnen bemachtigen) is het ook onmogelijk om een ander betaalbaar huis te vinden binnen 10 jaar ( zonder e.o.a. urgentieverklaring.


Dat gaat om de situatie binnen Amsterdam, feit is dat veel mensen die de armoe overwinnen zo snel mogelijk uit Amsterdam vertrekken. Hoewel de dynamiek op de huizenmarkt in Amsterdam inderdaad veel te wensen overlaat, is het zeker niet zo statisch als jij hier beweert.



In het tweede artikel wordt duidelijk gesproken over de stijging van het aantal GEZINNEN dat onder de armoede grens leeft.


So what? Het aantal gezinnen dat onder de armoe grens leeft is toegenomen met 3700, het aantal kinderen met 1500. Dat zijn zeer onvolledige gegevens. Om conclussies te kunnen trekken is het nodig te weten welk percentage van de bestaande en nieuwe gezinnen die onder de armoede grens leven kinderen hebben (en, zoals ik hierboven al aangaf, het zou helpen om de samenstelling van de gezinnen te kennen).

Ook de in- en uitstroom is van belang. 3700 meer gezinnen is een cijfer waarmee je weinig opschiet. Zijn dat alle gezinnen die voorheen al onder de armoede grens leefden, of 5700 gezinnen, omdat 2000 gezinnen nu boven de grens zitten? En kijkend naar de gezinnen die de armoe verslagen hebben, welke maatregelen hebben gewerkt, welke werken niet?



Dus wat wil je nou eigenlijk zeggen met deze nogal domme vragen?


Dat de gegeven cijfers weinig zeggend zijn. Ze signaleren een armoede probleem, maar geven niet voldoende details om aan te geven waardoor de problemen veroorzaakt worden en wat er gedaan kan worden om ze op te lossen.



Als ik jou zo lees dan krijg ik wel erg het gevoel dat jij liever de oorzaken zou zoeken in losbandig gedrag ( eenoudergezinnen) en maar aanfokken ( arme gezinnen die meer kinderen krijgen) dan in falend sociaal beleid.

Nogmaals, dat heb ik absoluut niet geschreven, en ik heb wel erg het gevoel dat jij bovenstaande erin wilt lezen zodat je je er tegen af kunt zetten. Het enige dat ik aangeef is dat de analyse in bovenstaande artikelen nogal slecht is, er weinig conclussie's aan verbonden kunnen worden en dus het aanwijzen van specifieke problemen en oplossingen onmogelijk is.

TonH
29-09-05, 20:51
Geplaatst door Soldim
Dat de gegeven cijfers weinig zeggend zijn.

Heb je hier iets meer aan?

Samenvatting
Eind 2004 zijn er in Amsterdam 75.348 huishoudens met een inkomen tot 105% van het wettelijk sociaal minimum. Dat is 18,5% van alle Amsterdamse huishoudens. In 2003 was dit 17,7%. In 2004 telt Amsterdam 3.783 meer minimahuishoudens dan in 2003. Ten opzichte van 2003 is het aantal minimahuishoudens twee keer zo sterk gestegen. In 2002 was er nog sprake van een daling in het aantal minimahuishoudens. In 2004 vertrokken er meer minima uit Amsterdam dan er naar de stad toe verhuisden.De toename komt voor het grootste deel door een inkomensterugval van de huishoudens.
De toename was in 2004 het sterkst onder de Turkse en Marokkaanse Amsterdammers met respectievelijk 9% en 12%.

In 2004 zijn 11.560 minimahuishoudens gevonden met schulden. Dat is ruim 16% van alle minimahuishoudens. Het daadwerkelijk aantal huishoudens met schulden zal hoger liggen. In 2003 had 12,9% van de minimahuishoudens schulden. Minimahuishoudens met kinderen hebben vaker schulden dan minimahuishoudens zonder kinderen.

Bijna zeven van de tien minimahuishoudens (68,5%) leven op dit moment drie jaar of langer van het sociaal minimum. In 2003 en 2002 lag dit percentage nog rond de 65%. In aantallen steeg het aantal langdurige minima in 2004 met 5.109 huishoudens (11%) tot 51.639.

De meeste minimahuishoudens wonen in Noord en Zuidoost. Het aantal minimahuishoudens nam het sterkst toe in Geuzenveld-Slotermeer, dat nu na Bos en Lommer het hoogste aandeel minimahuishoudens in Amsterdam kent.

Het aantal kinderen tot 18 jaar dat opgroeit in een huishouden met een minimuminkomen is gestegen van 39.079 in 2003 naar 40.560 in 2004, een toename van 1.481 kinderen.
In 2004 behoorden 32.600 kinderen het jaar ervoor ook al tot de minima.
Het aantal kinderen op het minimum met een Surinaamse en Antilliaanse/Arubaanse achtergrond is licht gedaald en het aantal minimakinderen met een Marokkaanse achtergrond steeg twee keer harder dan gemiddeld. In 2004 groeit 46% van de Marokkaanse kinderen op in een minimahuishouden, tegen 13% van de Nederlandse kinderen. Het aantal buurtcombinaties waar meer dan 40% van de kinderen tot de minima behoort is ten opzichte van 2003 verdubbeld van 8 naar 16.

Ten opzichte van 2003 is het aantal minimahuishoudens met een bijstandsuitkering als belangrijkste inkomensbron afgenomen van 38.869 tot 37.730 huishoudens. Er is een lichte stijging van het aantal minimahuishoudens met AOW, terwijl het aantal 65-plussers in Amsterdam licht is gedaald. Het aantal minimahuishoudens met een overig inkomen is met bijna een kwart toegenomen tot 21.498.

***********

http://img341.imageshack.us/img341/7903/huishoudtypen9it.jpg

En deze is ook leuk:

http://img198.imageshack.us/img198/1585/minimahuishoudens7yw.jpg
http://img198.imageshack.us/img198/3074/minimahuishoudensindex2hq.jpg

Kijk dat rapport eens door. Het is met 81 blz wel lang maar er staan veel tabellen in en ik vind het toch heel leesbaar.

TonH
29-09-05, 20:57
@ Soldim

Je vraagt toch ergens naar in- en uitstroom cijfers? Deze?

http://img121.imageshack.us/img121/2849/inuitstroom5fw.jpg

freya
29-09-05, 23:09
Daar komt dus mijn irritatie over het soort vragen dat Soldim stelt vandaan :moe:

Ik heb echt niet zo'n raport en/of tabellen nodig om te weten waardoor armoede veroorzaakt wordt :moe:


:regie: OMDAT MENSEN HUN BAAN KWIJTRAKEN EN/OF IN INKOMEN ACHTERUITGAAN, TERWIJL ALLERLEI KOSTEN ALLEEN MAAR STIJGEN!


Maar nee, Soldim wil graag horen dat het wel meevalt.
Misschien zijn die paar arme gezinnen in Nederland wel opgesplitst nadat ze eerst nog een tweeling hebben verwekt, voordat ze snel naar Amsterdam verhuisden.

WAKKER WORDEN! ER WORDEN TEGENWOORDIG WEER VOEDSELPAKKETTEN UITGEDEELD IN NEDERLAND!

:moe:

N0bel
29-09-05, 23:11
Geplaatst door freya
Nee, dan roep ik KUT!

Das ook vrouwelijk :D

Heel vrouwelijk ja. En doe je je bikinilijn met een machete?

freya
29-09-05, 23:20
Geplaatst door N0bel
Heel vrouwelijk ja. En doe je je bikinilijn met een machete?

Alleen als die heel, heel erg scherp is :roken:

Soldim
30-09-05, 01:41
Geplaatst door freya
Daar komt dus mijn irritatie over het soort vragen dat Soldim stelt vandaan :moe:


't Is beter je energie te besteden aan andere dingen dan irritatie over al dan niet relevante vragen. :ego:



Ik heb echt niet zo'n raport en/of tabellen nodig om te weten waardoor armoede veroorzaakt wordt :moe:

:regie: OMDAT MENSEN HUN BAAN KWIJTRAKEN EN/OF IN INKOMEN ACHTERUITGAAN, TERWIJL ALLERLEI KOSTEN ALLEEN MAAR STIJGEN!


Stijgende kosten maken voor dit onderzoek niets uit -- armoede grens is op 105% van het sociaal minimum inkomen gesteld -- volgens mij is dat de laatste jaren zeer weinig gestegen. Het gaat dus uitsluitend om mensen die inkomsten kwijt raken.

Uit het onderzoek blijkt dat het vaak gaat om mensen die minimale inkomsten uit een baan genieten. Het aantal huishoudens dat rond moet komen van een bijstandsuitkering is gedaalt.



Maar nee, Soldim wil graag horen dat het wel meevalt.
Misschien zijn die paar arme gezinnen in Nederland wel opgesplitst nadat ze eerst nog een tweeling hebben verwekt, voordat ze snel naar Amsterdam verhuisden.


Je moet wel ongelovelijk dom en kortzichtig zijn om mij voor de derde keer woorden in de mond proberen te leggen. Woorden die ik absoluut niet heb gebruikt, en ook nooit zal gebruiken, omdat ik simpleweg zo niet denk. :fpetaf:

Enkele andere interessante feiten, de instroom/uitstroom:


De toename van de instroom is vooral veroorzaakt door inkomensveranderingen. Van bijna 23.000 personen daalde het inkomen onder de minimagrens, terwijl bij ruim 13.000 personen het inkomen hier juist boven kwam. Ook het geboorte/sterfte saldo heeft voor toename van het aantal minima gezorgd. Hoewel het aantal geboortes binnen minimagezinnen iets boven dat van 2003 ligt, wordt de toename vooral veroorzaakt door het lagere aantal sterfgevallen in 2004.


Mensen die, ondanks de woningsnood en hoogte van de huren van en naar Amsterdam verhuizen:



In 2004 zijn er 3.068 minima naar Amsterdam verhuisd. De helft daarvan is afkomstig uit het buitenland, de andere helft uit een andere gemeente in Nederland. Deze minima komen uit alle delen van het land, maar het meest voorkomend zijn gemeentes uit de regio zoals Almere, Amstelveen, Haarlem en Purmerend. Tegelijkertijd komen ook relatief veel minima uit de andere drie grote steden van het land naar Amsterdam toe. Van de minima die vanuit het buitenland naar Amsterdam zijn verhuisd komen de meeste uit Marokko, Suriname en de Nederlandse Antillen.

In hetzelfde tijdsbestek hebben 4.291 minima Amsterdam verlaten. Van hen is 38% naar het buitenland geëmigreerd. Dat is 2% meer dan het jaar daarvoor. Het is niet bekend naar welke landen deze minima zijn geëmigreerd. Van de minima die in Nederland zijn gebleven is 10% naar Almere vertrokken. Daarna is Zaanstad de grootste bestemming (6%). Andere gemeentes komen veel minder vaak voor en zijn bijvoorbeeld Amstelveen, Haarlemmermeer en Purmerend.


Of die binnen Amsterdam verhuizen:



Ten slotte zijn er tussen in 2004 4.420 minima binnen Amsterdam naar een ander stadsdeel verhuisd. De meeste van hen gingen naar Amsterdam-Noord (14,2%). Daarna zijn Geuzenveld-Slotermeer (11%), Amsterdam-Centrum (9%) en Zeeburg (9%) het populairst onder de minima. De meeste minima die verhuizen naar een ander stadsdeel kiezen vaak een stadsdeel in de buurt van de oude woning. Geuzenveld-Slotermeer trekt vooral minima aan uit stadsdelen in west, te weten Bos en Lommer, De Baarsjes, Osdorp en Slotervaart. De minima die vertrekken uit Geuzenveld-Slotermeer kiezen het meest voor Amsterdam-Noord. Dit geldt ook voor de minima uit Amsterdam-Centrum, Westerpark, Zeeburg, Oost/Watergraafsmeer en Zuidoost.

wytze
30-09-05, 14:03
Geplaatst door TonH



***********
Kijk dat rapport eens door. Het is met 81 blz wel lang maar er staan veel tabellen in en ik vind het toch heel leesbaar.


waar kan ik dat rapport on line vinden?

wytze
30-09-05, 14:20
Geplaatst door TonH
Helft Marokkaanse kinderen in armoede


Met een kleine 25 procent is Bos en Lommer het stadsdeel met de meeste armoede. In Geuzenveld-Slotermeer steeg het aandeel minima in één jaar tijd met ruim tien procent.

© Het Parool, 28-09-2005



Hee, dat was me nog niet opgevallen. We staan op 1 :ego:
maar Geuzenveld is met een inhaalslag bezig. :aanwal:

vlegeltje
30-09-05, 14:49
Geplaatst door wytze
waar kan ik dat rapport on line vinden?

hier:
http://www.amsterdam.nl/nieuws/berichten/nieuws_2005/september_2005/armoede_in_amsterdam

wytze
30-09-05, 14:54
Geplaatst door vlegeltje
hier:
http://www.amsterdam.nl/nieuws/berichten/nieuws_2005/september_2005/armoede_in_amsterdam


dank je wel :duim:

TonH
30-09-05, 23:34
Geplaatst door wytze
waar kan ik dat rapport on line vinden?

In m'n 2e post en hier http://www.amsterdam.nl/contents/pages/8175/amsterdamsearmoedemonitor8-concept2.doc

TonH
30-09-05, 23:35
Ah, Vlegeltje had de link ook al... :fpetaf:

motransbeton
02-10-05, 00:15
Geplaatst door Zwarte Schaap
Nee want het ligt aan de cultuur en hun geloof die ze leert dat ze geen respect hoeven te tonen voor de normen, waarden en verlichte verworvenheden van dit land zoals onze huidige overheid, wetenschappers en terrorisme deskundigen ons doet geloven. Daarom moieten we harde maatregelen treffen en strenge wetten aannemen die eerst voor hen maar daarna voor iedereen gelden.


(Voorts moet het beeld genuanceerd worden dat Marokkanen de nummer 1 zijn die criminaliteitsstatistieken aanvoeren. Marokkanen zijn nooit verder dan de derde plaats gekomen in de criminaliteitsstatistieken.

Ondanks dat men ze harder, sneller en eerder straft en minder vaak doorverwijst naar Buro Halt, komen Marokkanen relatief gezien ergens op de vijfde plaats.

Ondanks dat :

- de politie en burgers meer op marokkanen letten,
- zij eerder worden verdacht,
- minder snel hun zaken worden geseponeerd,
- minder snel worden doorverwezen naar Buro halt,
- eerder en harder worden bestraft,
- mensen in het land het meest Marokkanen verafschuwen,
- ze het minst kans maken op een baan wegens discriminatie en vooroordelen,
- ze vaker wonen in te kleine huizen in oude drukke agressieve stadscentra,
- ouders hebben die het vaakst ongeletterd zijn,
- en zich daardoor het minst kunnen verweren tegen de verspreiding van vooroordelen en beschimping van media politici en wetenschappers
- etc...etc...

kunnen we concluderen dat Marokkanen gezien hun 5 de plaats een zeer goede resultaat boeken vergeleken met de andere allochtone groepen. Kennelijk hebben Marokkanen iets wat hun sterker maakt / een extra bescherming geeft tegen deze veelvoud van drempels.

Maar wat zou die Marokkanen nu die extra kracht en bescherming geven?)

Ik weet het ik weet het !!!!!

mag ik het zeggen ja mag ik oke hier komt ie.!!!

we zij harde werkers ja is dat het goede antwoord.

motransbeton
02-10-05, 00:32
schande & zonde zoveel arme troef!!

M-sab3a
02-10-05, 11:04
Geplaatst door wytze
ff kijken. marokkanen zijn zwaar oververtegenwoordigd in de armoedecijfers en in de criminaliteitscijfers.
Zou er een verband zijn tussen die twee?

criminaliteitcifers. ga jij je zus neuken.

wytze
02-10-05, 19:02
Geplaatst door M-sab3a
criminaliteitcifers. ga jij je zus neuken.



Begrijp me niet verkeerd. Er wordt vaak beweerd dat het vooral Marokkanen zijn die crimineel zijn waarbij dan de indruk wordt gewekt dat dat iets met het Marokkaans zijn te maken heeft.
Ik roep al jaren dat als dat al zo zou zijn, dat hoogstwaarschijnlijk meer te maken heeft met de sociaal economische positie.
Net zo als vroeger vooral de onderlaag van de arbeidersklasse de hoofdmoot van de gevangenisbevolking uitmaakte.

Max Stirner
02-10-05, 19:41
Geplaatst door wytze
Begrijp me niet verkeerd. Er wordt vaak beweerd dat het vooral Marokkanen zijn die crimineel zijn waarbij dan de indruk wordt gewekt dat dat iets met het Marokkaans zijn te maken heeft.
Ik roep al jaren dat als dat al zo zou zijn, dat hoogstwaarschijnlijk meer te maken heeft met de sociaal economische positie.
Net zo als vroeger vooral de onderlaag van de arbeidersklasse de hoofdmoot van de gevangenisbevolking uitmaakte.


Vanwaar dan het verschil met Turken?

Die behoren vaak ook tot de economische onderklasse, maar zijn niet of nauwelijks oververtegenwoordigd in de criminaliteitscijfers.

M-sab3a
02-10-05, 21:12
ieder mens is crimineel. hollanders turken en andere bevolkingsgroeppen hebben meer ervaring in criminaliteit. ze worden niet gouw gepakt.
marokkanen zijn beginers.

Zwarte Schaap
02-10-05, 21:32
Geplaatst door Max Stirner
Vanwaar dan het verschil met Turken?

Die behoren vaak ook tot de economische onderklasse, maar zijn niet of nauwelijks oververtegenwoordigd in de criminaliteitscijfers.

Dat is niet waar, het verschil met turken is op de totale criminaliteit niet zo groot. Een procentje of 2. Je hoort minder over ze in de politiek, media etc omdat Turken zich beter kunnen verdedigen en Turkije als land meer voor ze opkomt.

Maar dan kun je ook beter onderzoeken waarom het verschil tussen Surinamers, Antilianen, Marokkanen en Turken is? Waarom de moslimanalfabeten minder criminelen voortbrengen dan de leden van de voormalige kolonien terwijl die al langer en beter de taal en de gebruiken van de nederlander kennen en omgekeerd.

Tussen Turken en Marokkanen weet ik het wel. Turken zijn veel nationalistischer en trotser op hun cultuur en minder geassimileerd en hebben ook meer structuren waarbinnen ze dat kunnen beleven. Ze zijn beter georganiseerd. Dat komt voornamelijk omdat turken minder te lijden hebben van analfabetisme. Het verschil zit hem ook in het feit dat de Marokkaanse overheid organiseren lange tijd min of meer zag als samenspannen en is van huis uit vrijwel nooit gestimuleerd, bij de turken is dat heel anders. Marokkanen zijn meer geintegreerd en hebben daardoor ook meer losgeslagen idioten. Mijn stelling is dan ook des te midner je geintegreerd bent des te minder je voorkomt in de criminaliteitsstatistieken.

Ook wordt er natuurlijk meer jacht gemaakt op Marokkanen. De andere factoren heb ik al eerder hier in het topic vermeld.

Max Stirner
02-10-05, 23:01
Geplaatst door Zwarte Schaap [/i]
[B]Dat is niet waar, het verschil met turken is op de totale criminaliteit niet zo groot. Een procentje of 2. Je hoort minder over ze in de politiek, media etc omdat Turken zich beter kunnen verdedigen en Turkije als land meer voor ze opkomt.

Persoonlijk kom ik ze (Turken) ook veel minder vaak tegen in de hoedanigheid van irritant sissend drugsdealertje of als agressief provocerend k*tjochie in de stad, het uitgaanscircuit of het openbaar vervoer.


Maar dan kun je ook beter onderzoeken waarom het verschil tussen Surinamers, Antilianen, Marokkanen en Turken is? Waarom de moslimanalfabeten minder criminelen voortbrengen dan de leden van de voormalige kolonien terwijl die al langer en beter de taal en de gebruiken van de nederlander kennen en omgekeerd.

Is dat zo? Surinamers crimineler dan Mocros??


Tussen Turken en Marokkanen weet ik het wel. Turken zijn veel nationalistischer en trotser op hun cultuur en minder geassimileerd en hebben ook meer structuren waarbinnen ze dat kunnen beleven. Ze zijn beter georganiseerd. Dat komt voornamelijk omdat turken minder te lijden hebben van analfabetisme. Het verschil zit hem ook in het feit dat de Marokkaanse overheid organiseren lange tijd min of meer zag als samenspannen en is van huis uit vrijwel nooit gestimuleerd, bij de turken is dat heel anders. Marokkanen zijn meer geintegreerd en hebben daardoor ook meer losgeslagen idioten. Mijn stelling is dan ook des te midner je geintegreerd bent des te minder je voorkomt in de criminaliteitsstatistieken.

Zou kunnen, tklinkt vrij logisch, ik weet het eerlijk gezegd niet - ik kan niet overal verstand van hebben.... :D

mark61
02-10-05, 23:16
Geplaatst door Zwarte Schaap
Dat is niet waar, het verschil met turken is op de totale criminaliteit niet zo groot. Een procentje of 2. Je hoort minder over ze in de politiek, media etc omdat Turken zich beter kunnen verdedigen en Turkije als land meer voor ze opkomt.

Het zit hem vooral in het soort misdaden. Marokkanen zitten meer in zichtbare kleine criminaliteit, Turken in drugshandel, mensensmokkel en economische delicten. Dat valt allemaal wat minder op. Net als Chinese misdaad. De slachtoffers zijn veel minder vaak Hollanders.


Dat komt voornamelijk omdat turken minder te lijden hebben van analfabetisme.

Das helemaal niet waar. De Turken hier zijn net zo an- of alfabeet als de Marokkanen hier. Tis alleen dat Berbers 'op dood spoor' zitten omdat ze geen schriftcultuur hebben.


bij de turken is dat heel anders.

Wat weet jij toch altijd weer veel van Turken. Heb je er een studie van gemaakt? De Turkse overheid controleert en beheerst zijn onderdanen veel beter dan Marokko. Eigen initiatief wordt absoluut niet op prijs gesteld, zeker niet op godsdienstig gebied. Dat kan allemaal alleen buiten Turkije. Ik denk dat het enige verschil is dat ze in Marokko wat ehm, ongestructureerder en pluk-de-dagigger zijn. Turken zijn niet zo 'frivool'. Ik vond de atmosferen in beide landen enorm van elkaar verschillen.


Marokkanen zijn meer geintegreerd en hebben daardoor ook meer losgeslagen idioten.

Gedesintegreerd, bedoel je dus eigenlijk. Geen traditioneel houvast en geen nieuw houvast.


Ook wordt er natuurlijk meer jacht gemaakt op Marokkanen. De andere factoren heb ik al eerder hier in het topic vermeld.

De gemiddelde Hollander, politieagent kan geen Marokkaan van een Turk onderscheiden. Magoed, laat ook maar.

Zwarte Schaap
02-10-05, 23:20
Geplaatst door Max Stirner
Persoonlijk kom ik ze (Turken) ook veel minder vaak tegen in de hoedanigheid van irritant sissend drugsdealertje of als agressief provocerend k*tjochie in de stad, het uitgaanscircuit of het openbaar vervoer. Mischien wonen in jouw omgeving meer Marokkanen en wie weet kun je mischien het verschil niet zien en denk je maar marokkanen. In mijn buurt zijn het vooral de nederlanders die dronken schreeuwen en mensen lastig vallen, het is maar net waar je op let. Ik merkte dat bij me zelf, wanneer autochtone kinderen luidruchtig en lastig zijn dan denk ik eerder dat zijn jonge pubers, maar wanneer het Marokanen zijn ervaar ik het eerder als overlast. Ook ik ontkom niet aan de stigmatisering en vooroordelen.


Is dat zo? Surinamers crimineler dan Mocros??

In absolute cijfers zijn zowel de Antilianen en Surinamers meer vertegenwoordigt in de criminaliteitscijfers dan Marokkanen. In relatieve cijfers al helemaal dan zijn er heleboel nationaliteiten die Marokkanen voorbij schieten.

Max Stirner
02-10-05, 23:57
Geplaatst door Zwarte Schaap [/i]
[B]In mijn buurt zijn het vooral de nederlanders die dronken schreeuwen en mensen lastig vallen, het is maar net waar je op let. Ik merkte dat bij me zelf, wanneer autochtone kinderen luidruchtig en lastig zijn dan denk ik eerder dat zijn jonge pubers, maar wanneer het Marokanen zijn ervaar ik het eerder als overlast. Ook ik ontkom niet aan de stigmatisering en vooroordelen.

True.

MaRiaH
03-10-05, 00:02
ZS heeft toch wel gelijk over het verschil tussen Marokkanen en Turken.
Turken zijn minder geintegreerd en kunnen terug vallen op hele sterke onderlinge structuren. Ze hebben veel meer hun eigen identiteit behouden dan de marokkanen. Die laatsten worstelen juist met het integreren van hun eigen cultuur in de nederlandse. Juist dat zou vaak oorzaak van ontsporing bij enkele jongeren.

Er is een onderzoek naar gedaan, 2 jaar geleden ongeveer. dat bevestigde want ZS zegt.
ik ga es even zoeken naar de link.

Wat betreft de criminaliteitspercentages.. ik zag de laatste op CBS

antilianen staan bovenaan
dan surinamers
marokkanen
dan m.n. afrikaanse nieuwkomers (deze groep stijgt erg hard en men verwacht dat deze binnenkort de plaats van marokkanen en antillianen zal innemen)
turken
Nederlanders

Ik zal ze ook even opzoeken.

de verklaring van Mark61 over deze cijfers en het soort misdaad klopt ook; althans volgens het CBS.

Ik ga ff bronnen zoeken.


Interessant rapport over de huidige stand van zaken over integratie, sociaal-economische factoren, taal en islam:
Jaarrapport integratie 2005 CBS (http://www.cbs.nl/NR/rdonlyres/F019B5DE-15B7-4F87-9B1C-878117066EE8/0/2005jaarrapportintegratiepub.pdf)

MaRiaH
03-10-05, 00:19
Integratie
Uit het onderzoek blijkt niet waarom Marokkaanse jongeren gelukkiger zijn met Nederland dan Turken. Een mogelijke verklaring ligt in de mate van integratie. Uit eerder onderzoek van het WODC kwam naar voren dat Marokkanen beter cultureel geïntegreerd zijn dan Turken, omdat zij zich meer op de Nederlandse samenleving oriënteren. Turken daarentegen zijn vaker gericht op de eigen gemeenschap en integreren meer langs sociaal-economische weg door bijvoorbeeld de opzet van een eigen bedrijf.

De Nederlands-Marokkaanse studente Hind Shouli (21) is niet verbaasd over de verschillen tussen Turken en Marokkanen. In het NRC zegt zij: "De Turken zorgen voor minder problemen en doen het over het algemeen sociaal-economisch beter. Maar onderling vallen ze vaak terug op het Turks en zijn ze vooral trots op hun Turkse afkomst. Wij missen die sterke binding met het land van herkomst van onze ouders. Daardoor verloopt de sociaal-culturele integratie van Marokkanen in het algemeen sneller.

bron:integratiekaart WODC/ CBS

MaRiaH
03-10-05, 00:26
CBS rapport/ criminaliteitscijfer nader bekeken 2005

Uitsplitsing naar de verschillende herkomstgroepen geeft een heel divers
beeld. In Nederland waren er in 2002 in totaal 56 allochtone bevolkingsgroepen
met een bevolkingsomvang van minimaal 4.000 personen. Daarvan
tellen de Dominicaanse (5,9%) en Antilliaanse (5,6%) bevolkingsgroepen het hoogste percentage geregistreerde verdachten. Onder de bovenste vijftien bevolkingsgroepen met hoge verdachtenpercentages bevinden zich veel groepen van Afrikaanse herkomst. Angola (4,9%), (4,5%), Sierra Leone (3,9%),
Tunesië (3,7%) en Algerije (3,7%), Marokko (3,3%), Kaapverdië (3,3%), Nigeria (3,2%), Somalië (3,1%) en Ethiopië (2,7%) kennen hoge percentages.
Suriname (3,6%), de voormalige Sovjet-Unie (3,1%) en Iran (2,8% ) maken deel uit van de vijftien herkomstgroeperingen met de hoogste percentages.

In het hele rapport staan ook sociaal-economische oorzaken.
Voor wie het hele rapport wil lezen:

Rapport criminalteit allochtoon en autochtoon beter bekeken./cbs 2005 (http://www.cbs.nl/NR/rdonlyres/FA26E32C-250B-4D1D-B3B9-35085B6C48BC/0/2005verdachtvancriminaliteit.pdf)

M-sab3a
03-10-05, 17:17
Geplaatst door MaRiaH
ZS heeft toch wel gelijk over het verschil tussen Marokkanen en Turken.
Turken zijn minder geintegreerd en kunnen terug vallen op hele sterke onderlinge structuren. Ze hebben veel meer hun eigen identiteit behouden dan de marokkanen. Die laatsten worstelen juist met het integreren van hun eigen cultuur in de nederlandse. Juist dat zou vaak oorzaak van ontsporing bij enkele jongeren.

Er is een onderzoek naar gedaan, 2 jaar geleden ongeveer. dat bevestigde want ZS zegt.
ik ga es even zoeken naar de link.

Wat betreft de criminaliteitspercentages.. ik zag de laatste op CBS

antilianen staan bovenaan
dan surinamers
marokkanen
dan m.n. afrikaanse nieuwkomers (deze groep stijgt erg hard en men verwacht dat deze binnenkort de plaats van marokkanen en antillianen zal innemen)
turken
Nederlanders

Ik zal ze ook even opzoeken.

de verklaring van Mark61 over deze cijfers en het soort misdaad klopt ook; althans volgens het CBS.

Ik ga ff bronnen zoeken.


Interessant rapport over de huidige stand van zaken over integratie, sociaal-economische factoren, taal en islam:
Jaarrapport integratie 2005 CBS (http://www.cbs.nl/NR/rdonlyres/F019B5DE-15B7-4F87-9B1C-878117066EE8/0/2005jaarrapportintegratiepub.pdf)
ik geloof geen kut van. voor mij staan hollanders boven aan. ik ben altijd bedonderd en bestolen door hollanders.

Hawa
03-10-05, 17:30
Armoede in Nederland is realiteit!! Daar hoeven we geen rapport cijfers bij. Ik ben zelf alleenstaande ouder met twee opgroeiende kinderen. Gelukkig ben ik alleen vooral als je uitkering hebt,dat scheelt weer water uit de kraan en eten is niet zo belangrijk. Vaste lasten zijn de boosdoener..en Verzekeringen als je daar aan mee doet. Maar ik heb geen bijstands uitkering een weduwen pensioen. Ik hoef niet met die pakkelarrie elke keer naar bijstandsbureau. Maar als ik om mij heen kijk is het schrikbarend. Niemand houdt iets over. En als ze iets over houden is het voor eten,busvervoer,reparaties,cadeautjes,en onvoorziene dingen. Hoe meer personen in een gezin,des te meer te kwijt bent. Je betaalt de schulden van de kinderbijslag. Ik ga nooit op vakantie,soms,als het meezit. Maar mijn kinderen doen wel aan sport,daar investeer ik in. Als zal ik krom liggen dat geld moet er zijn. Als ik witte baan zou hebben dan krijg ik meer van de belastingen terug.Van de belastingen krijgen bijstandsgerechtigden ook geld terug,maar dit bedrag moet weer afgedragen worden aan sociale dienst. Ik vind dat deze groep deze bedrag zelf moet houden om de armoede drempel enigszins te slechtten. In het debat op prinsjesdag,minister de Geus in discussie met Surinaamse dame,die als vrijwilligster aan armoede bestrijding doet..Haar woorden..elke dag wordt er iemand uit huis gezet,zelfmoorden nemen toe,ik zet mij in,maar is dweilen met de kraan open. Minister de Geus zijn antwoord: Mensen zijn zelf verantwoordelijk,moeten werk zoeken,en hun schulden proberen te betalen.(Maar er is geen mogelijkheid om die schulden af te lossen,als je laag ingeschaald bent,hoe hard je ook werkt,hoe krom je ook ligt.) En notabene de kinderen van laaggeschoolden laten het afweten,op de scholen,en lopen op straat en vullen hun eigen zakken wel met louche praktijken..We weten zo langzamerhand wel dat de jongeren de toekomst zijn,maar deze jongeren uit laaggeschoolde milieus,zowel Nederlanders en andere allochtonen,vormen de basis van onheilspellende groeperingen,of te wel, lover boys, of te wel,nazi, en dan nog de heilige jihad..Drugskoeriers,poten rammers,gewetenloze misdadigers,..armoede...Ja! En dan nog de twee verdieners,werkloos,huis kwijt,bijstand!.Het ziet er echt miserabel uit..Ook de zelfstandige tweeverdieners betalen zich bllauw. En die willen ook wel land uit. He lossen we dit op! Weg met dit kabinet. Met hun terreurwetten en zogenaamde pleister op wonden,die uitpuilen van de etter....Alternatief.ga in de bibliotheek zitten,ga llezen,doe de gaskraan uit,alle lichten,ga met jas in de kamer hangen,zorg dat je nooit meer thuis bent..scheelt enorm in energie....

Swoesie
03-10-05, 19:51
Een Student of Love

Hai Peeps mag ik even……zomaar een observatie
Ten eerste denk ik dat zolang Economische Belangen belangrijker worden gevonden, dan de Menselijke Belangen en Waardigheid zal armoede alleen maar toenemen. Als je wilt weten Wie er rijker is geworden van de mensen die armer worden: Volg de Weg van het Geld………Het gaat niet slechter met de Nederlandse economie; er zijn bepaalde mensen die Meer moeten ontvangen.!!!

Wat betreft de Arbeidsrechten en Feitelijke Kansen kan een ieder waarnemen en zeggen: Het sociaal-economisch-systeem in bijvoorbeeld Nederland discrimineert rassen, kleuren, geslachten, religie, vrijheid- van meningsuiting, soort kleding tot aan zelfs bepaald soort maandverband. Sinds de dood van onze grote vriend Vincent van Gogh, is er in Nederland voor het eerst met Geknepen-Politieke-Billen openlijk toegegeven dat werkgevers gewoon discrimineren op allerlei gebieden.

Hoop dat we in de toekomst met z’n allen een Gezonder Arbeids-Ethos voor alle mensen kunnen ontwikkelen.

Hawa, heb groot respect voor iedere vrouw in zo'n positie. Ik zou willen zeggen: Behoudt ten alle tijden de Rijkdom in je Hart, want geloof me: Er is geen grotere Armoede dan dat.

Hawa
04-10-05, 13:01
Je schrijft enorm waardevol stukje. Inderdaad. Je hart moet je nooit verliezen. En ook nooit bij de pakken neer gaan zitten. Ik schrijf soms best wel negatief,maar ik doe in de maatschappij positief. Als ik de zwervers zie, en ze verkopen de straatkrant,dan ben ik blij dat ik die kan kopen. Maak een praatje met hun en ga dan weer gelukkig naar huis. Ik kijk altijd naar wat ik wel heb,en niet wat ik niet heb. Smorgens vroeg zie ik iedereen scheuren in dikke auto met kinderen achter in.Maar het verbaasd mij dan wel dat ze geen geluk uitstralen. Als je goede hart hebt en je straalt positiviteit uit dan heb je echt de wereld aan je voeten, en dat bedoel jij ook swoesie, gracias,. en gezegende ramadan toegewenst... :Iluvu:

Elien
04-10-05, 13:11
vind je t gek de meeste hebben een sociale dienst en dan nog ook eens 5 kinderen, hoe kan je dan je kind geven wat t nodig heeft??

Hawa
04-10-05, 19:20
is fascistisch wat je denkt....vijf kinderen en sociale dienst....Ik heb vroeger ook weleens zoiets uitgeroepen wat jij nu roept....Ik zei van zoiets...kan je dan niet verbieden dan..dat die mensen kinderen krijgen,waar ze niet eens voor kunnen zorgen of iets aan kunnen bieden...Mijn vriend strafte mij gelijk in zijn woorden...Je denkt fascistisch!!! Ik schrok daarvan...Ik wil niet fascist zijn,die mensen uitmoorden op kleur en ras en belevings vrijheid...Ik schrok. IK kan niet slapen van die idee...En dat was in mijn tijd....De idee van ruim wonen was er nog niet,geboorte beperking begon er te komen...Alls je de beelden ziet van fotograaf Ed van der Elsken, schrik je echt! Armoede. Onmaatschappelijke gezinnen in armoede leven in Amsterdam..Of in andere steden,met de nek aangekeken....Wie ben jij om te oordelen.....Het zijn niet die gezinnen maar de politiek,of de hersenspoelingen,de stam,waaruit je uit komt....Maw Sesam en vermenigvuldig U!! Oke! Katholieken in die tijd hoe meer kinderen des te beter.....( vroeger dan) je betaalt als je naar hemel gaat..ander geen hemel....Altijd die geloven.....die stammen die de knuppel slaan op niet volwassen gegroeide hersene,,,te manipuleren....met God straft....als je niet doet wat ik zeg....En alles wat je doet in je leven....Allah weet alles....Nou ik weet dat ik leef...dat ik iedereen liefde kan geven....maar dit geneuzel....van......jou idee..is zwaar Hitler hoorrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr