PDA

Bekijk Volledige Versie : Paleisroof Marokko Loopt Fataal Af



Afrux
28-09-05, 17:18
Door onze correspondent

Madrid, 23 september

Terwijl het Marokkaanse parlement debatteert over een nieuwe wetgeving die martelpraktijken gaat aanpakken,kampt het land met een schandaal waarbij een van de verdachten het politieverhoor niet heeft overleefd. Het gaat uitgerekend over berovingen in een paleis van Mohammed VI, de koning die van mensenrechten een van de hoofdpunten in zijn beleid heeft gemaakt.

De Marokkaanse koning beschikt over een twintigtal paleizen verspreid door het hele land, die het gehele jaar klaar staan om de vorst tijdens zijn reizen onderdak te bieden. Bij afwezigheid van de koning is roof en gesjoemel binnen de paleismuren vanouds een incidentele bijverdienste voor het personeel. Onder koning Hassan II werden dit soort schandalen zorgvuldig binnenskamers opgelost. Maar zijn zoon Mohammed VI werd vorig jaar al het slachtoffer van een veelbesproken paleisroof in Agadir, waarbij de lokale paleismanager enkele maanden in het gevang verdween.

Vorige week werd bekend dat negentien arrestaties zijn verricht in verband met het verdwijnen van 'waardevolle objecten'en het indienen van valse facturen bij een van de twee paleizen die de koning in Marrakech aanhoudt.De kwestie overschreed de grenzen van een gebruikelijke paleisroof,nadat bekend werd dat een van de verdachten, de groothandelaar in levensmiddelen Hassan Zubairi,tijdens het verhoor begin deze maand op het politiebureau overleed.

De familie van Zubairi,die zich vrijwillig bij de politie had gemeld,sprak onmiddelijk de verdenking uit dat hij was doodgemarteld en eiste een onderzoek.Maar de betrokken officier van justitie kwam met een autopsierapport waarin volgens hem sprake was van een plotseling probleem met hart en longen.De drie autopsieartsen hadden geen spoor van geweld ontdekt, zo beweerde de aanklager beslist. Afgelopen weekeinde publiceerde het onafhankelijke weekblad Al Ayam evenwel het autopsieresultaat: het slachtoffer bleek te zijn verwond aan zijn hoofd,keel en handen.Dood door marteling is niet uitgesloten.

De invloedrijke commentator Aboubakr Jamai noemde in zijn column in het onafhankelijke weekblad Le Journal de dood van Zubairi een metafoor van hoe de autoriteiten met de Marokkaanse burgers omgaan. Hij hekelde daarbij het onvermogen van de nieuwe koning om na zes jaar regeren binnen de veiligheidsdiensten een cultuur te creeren van respect voor de burgerrechten en 'simpelweg voor de wet'.

NRC Handelsblad, 23-09-2005

Afrux
28-09-05, 17:21
Nu begrijp ik waarom de monarchie in Marokko het land 250 miljoen dollar (of was het Euro) kost.. Als je zoveel paleizen hebt... dan mag je jezelf oprecht Koning van de Armen noemen. Hij is de koning en zij zijn de armen.



Become a member of M.A.R : Mouvement pour l'Autonomie du Rif., right now!
http://www.rif-autonome.com/

gh.wille
28-09-05, 20:44
Geplaatst door Afrux
Nu begrijp ik waarom de monarchie in Marokko het land 250 miljoen dollar (of was het Euro) kost.. Als je zoveel paleizen hebt... dan mag je jezelf oprecht Koning van de Armen noemen. Hij is de koning en zij zijn de armen.



Become a member of M.A.R : Mouvement pour l'Autonomie du Rif., right now!
http://www.rif-autonome.com/

Ooit beter geweest ? het kon nog erger : idi Amin ,Jean Bokassa, Saddam Hoessijn , de Sjah , Haile Selassie , De Franse Koningen, de Tsaar van Rusland , Alle SULTANS en nog veel meer om op te noemen, zij leefden alle in Onvoorstel bare Luxe en overdadige weelde , terwijl (hun letterlijk ) Volk bijkans in grote armoede leefden !
Het verklaard tevens dat nog steeds vele Marokkanen hun leven zelfs durven te wagen om maar deze kant op te komen , en dolgraag zich in een andere Monarchie willen vestigen n.l :nl: !

V.G.G.

Afrux
28-09-05, 21:36
Ik was vergeten bij te melden dat het om een jaarlijke bedrag gaat.

Het zijn niet alleen de marokkanen, maar ook de rest van Tamazgha (Noord Afrika). Uit onderzoek is gebleken dat 80% van de jongeren weg willen naar het beloofde westen. Maar ook uit donker afrika en landen als china geldt hetzelfde. Vagen betekent het hun dood. In de rifgebergte wordt de middenlandse zee ook wel's drijvende graf genoemd. het is niet voor niets dat het onderwerp in tientallen liedjes voorkomt....


Geplaatst door gh.wille
Ooit beter geweest ? het kon nog erger : idi Amin ,Jean Bokassa, Saddam Hoessijn , de Sjah , Haile Selassie , De Franse Koningen, de Tsaar van Rusland , Alle SULTANS en nog veel meer om op te noemen, zij leefden alle in Onvoorstel bare Luxe en overdadige weelde , terwijl (hun letterlijk ) Volk bijkans in grote armoede leefden !
Het verklaard tevens dat nog steeds vele Marokkanen hun leven zelfs durven te wagen om maar deze kant op te komen , en dolgraag zich in een andere Monarchie willen vestigen n.l :nl: !

V.G.G.

Al Sawt
28-09-05, 21:51
Ik ben volkomen met je eens, Afrux.
Geplaatst door Afrux




Become a member of M.A.R : Mouvement pour l'Autonomie du Rif., right now!
http://www.rif-autonome.com/ Maar deze tekst doet me walgen van walging.

Oproepen tot autonomie staat gelijk aan uitroepen tot destabilisatie.

M-sab3a
28-09-05, 21:57
ik heb hekel gehad aan hassan 2 ik heb hekel aan mo nummer 6 en ik krijg hekel aan hassan 3 als ik die kring in mijn handen krijg draai ik zijn nek om.

Malcolm_X
28-09-05, 23:52
Als ze nou het voorbeeld namen van mensen zoals Omar Ibn el Chattaab (ra), de tweede khalief in de islam. Hij regeerde over land van noord - afrika tot aan indie, maar sliep zelfs onder een boom en had slechts een of twee stukken kleding.
Of de khalief Omar ibn abdelazziz, die als hij de nationale schatkamer inkwam zijn neus dichtkneep omdat hij bang was dat hij de geur ruikt van de parfums die waren opgeslagen in de schatkamer. Hij was zo bang hiervoor omdat het niet zijn bezit was maar toebehoorde tot het volk.

maar jah tegenwoordig lah howlah wallah qoewatah illa billah

gh.wille
29-09-05, 00:05
Geplaatst door Afrux
Ik was vergeten bij te melden dat het om een jaarlijke bedrag gaat.

Het zijn niet alleen de marokkanen, maar ook de rest van Tamazgha (Noord Afrika). Uit onderzoek is gebleken dat 80% van de jongeren weg willen naar het beloofde westen. Maar ook uit donker afrika en landen als china geldt hetzelfde. Vagen betekent het hun dood. In de rifgebergte wordt de middenlandse zee ook wel's drijvende graf genoemd. het is niet voor niets dat het onderwerp in tientallen liedjes voorkomt....

Die liedjes ken ik niet ,maar kan me er wel wat bij voorstellen .
Zoals ik al eerder heb vermeld ,ik ken Marokko helaas alleen maar van boeken en foto,s en reportages, van de leef omstandigheden is mij weinig bekend , jammer maar als al dat geld (of groot deel) daarvan eens besteed werd aan het bouwen van toeristen (hotels enz ) of van mijn part wintersport centra in het land waar de Berbers de weg weten (GIDS) enz , dan zou dat geld van zelf ten goede komen aan de bevolking ! Het is mijn inziens te zot voor woorden ,DAT EEN LAND MET ZULKE UNIEKE MOGELIJKHEDEN , nog steeds als ARM gerekend moet worden .

:jammer:

Afrux
29-09-05, 09:26
Geplaatst door Al Sawt
Ik ben volkomen met je eens, Afrux.Maar deze tekst doet me walgen van walging.

Oproepen tot autonomie staat gelijk aan uitroepen tot destabilisatie.

Dat is de grootste onzin die ik ooit gehoord heb. Autonomie is de enige weg naar echte ontwikkeling. Destabilisatie, separatisme en al die retoriek is verleden tijd en achterhaald. Wat is mis met Spanje? of al die andere ontwikkelde federaties. Wat te denken van de verenigde arabische emiraten met een paar honderd duizend mensen die 7 landen hebben of zo... Niet eens federaties...


Nee Autonomie is goed voor Arif. Het zijn steeds meer stemmen in Marokko die ijveren voor regionalesering. Dat wil zeggen dat het economisch beleid niet meer uit Rabat georganiseerd wordt. Natuurlijk blijft de politieke en militaire (politie, gendarmes, etc) geregeld van Rabat.


Misschien komt er een einde aan die tientallen miljarden die jaarlijks uit Arif weggehaald worden en nooit terug komen. Met het geld van Arif worden regios ontwikkeld terwijl ARif economisch geboycot is voor 40 jaar. Dit is geen geheim..

het zij trouwens niet alleen Irifiyyen die autonomie willen. Het is denk ik veel beter voor het land.

je moet je emoties opzij laten en logisch proberen na te denken...

Cherry Bo
29-09-05, 10:11
Geplaatst door gh.wille

maar als al dat geld (of groot deel) daarvan eens besteed werd aan het bouwen van toeristen

:hihi:

N0bel
29-09-05, 11:33
Geplaatst door Afrux
Uit onderzoek is gebleken dat 80% van de jongeren weg willen naar het beloofde westen.
Een paar van hen ruilen tegen die snertjochies die het hier maar niks vinden. Iedereen gelukkig.
Het leven is zo eenvoudig.

gh.wille
29-09-05, 13:28
Geplaatst door Cherry Bo
:hihi:

Dat heet de boel verknippen .
:giechel:

gh.wille
30-09-05, 16:45
Geplaatst door gh.wille
Dat heet de boel verknippen .
:giechel:

Weet je wat ,er komt gewoon weer een vervolg op deze topic .
:haha: