PDA

Bekijk Volledige Versie : Indonesische moslims dreigen christelijke school te vernietigen



Marsipulami
28-09-05, 21:07
Indonesische moslims dreigen christelijke school te vernietigen

"Wij zijn bereid om de bouw te bestrijden en daarvoor te sterven, om ons land te verdedigen"

Geplaatst op 28/9 '05 om 21:55u
Door Eric Masseus (Bron: Kath.net)



CIKAMPEK (RKnieuws.net) - Honderden moslims hebben voor een christelijke school een demonstratie gehouden en aangekondigd deze te willen vernietigen. Dit meldde UCAN. De school is op dit moment in aanbouw. Vrijdagavond vond een gebed in de school plaats. Daarna doken honderden moslims op die protesteerden tegen de bouw van de school, omdat deze volgens hen een "centrum van proselitisme" wordt.

De demonstranten behoren tot het Islam Defender Front , het Islam Defender’s Network en de Muslim Movement . In 2004 moesten de werkzaamheden aan de school meermaals worden gestopt, toen er vernielingen werden gepleegd en het tot andere gewelddadigheden kwam. De bedreigingen van de kant van de moslims zijn serieus: "Wij zijn bereid om de bouw te bestrijden en daarvoor te sterven om ons land te verdedigen," aldus een van hun woordvoerders.

Soldim
28-09-05, 21:25
Geplaatst door Marsipulami
. Daarna doken honderden moslims op die protesteerden tegen de bouw van de school, omdat deze volgens hen een "centrum van proselitisme" wordt.


Ze zijn dus eigenlijk bang dat mede-gelovigen niet intelligent genoeg zijn om te kiezen wat ze willen geloven?

Marsipulami
28-09-05, 21:30
Geplaatst door Soldim
Ze zijn dus eigenlijk bang dat mede-gelovigen niet intelligent genoeg zijn om te kiezen wat ze willen geloven?

Bwoah, ik begrijp die moslims wel. Dat is natuurlijk zo'n school van protestants evangelicale christenen. Die evangelicalen zijn voortdurend bezig met het verzieken van de relaties tussen moslims en christenen. Ik ken hun aanpak wel, alle listen en lagen en manipulaties zijn geoorloofd als het er op aankomt mensen in een kwetsbare en afhankelijke situatie te vervreemden van het geloof van hun ouders.

Maar goed, ik vind toch dat er ook geloofsvrijheid moet zijn in moslimlanden en dat ook moslims het recht moeten hebben om van overtuiging te veranderen als ze dat zelf echt wensen.

waterfiets
28-09-05, 21:48
Geplaatst door Marsipulami
Bwoah, ik begrijp die moslims wel.

Dit zijn berichten uit 2004 uit hetzelfde land ...

A petrol bomb was hurled at a Roman Catholic church in the Sleman regency of Yogyakarta province on Wednesday but caused no serious damage or casualties.

Mobs attacked four churches in two neighboring suburbs of the Indonesian capital Jakarta on June 6, slightly injuring a priest and causing some damage.

bron: The Jakarta Post


Maar ik begrijp ze wel met die opdringerige katholieke priesters in de buurt

Marsipulami
28-09-05, 21:53
Geplaatst door waterfiets
Dit zijn berichten uit 2004 uit hetzelfe land ...

A petrol bomb was hurled at a Roman Catholic church in the Sleman regency of Yogyakarta province on Wednesday but caused no serious damage or casualties.

Mobs attacked four churches in two neighboring suburbs of the Indonesian capital Jakarta on June 6, slightly injuring a priest and causing some damage.

Maar ik begrijp ze wel met die opdringerige katholieke priesters in de buurt

Het is zeker waar dat katholieken in moslimlanden slachtoffer zijn van de handelswijzen van evangelicale christenen. In Irak bijvoorbeeld waar er al langer christenen leven dan in Nederland, daar dreigen actueel alle christenen inclusief katholieken te moeten vluchten als gevolg van de conflicten die Amerikaans evangelicale zendelingen in het leven roepen sinds de invasie van de Amerikanen in Irak. De evangelicale christenen zijn alvast bedankt voor het helpen vernietigen van de oudste christelijke gemeenschappen ter wereld.

waterfiets
28-09-05, 21:58
Geplaatst door Marsipulami
Het is zeker waar dat katholieken in moslimlanden slachtoffer zijn van de handelswijzen van evangelicale christenen. In Irak bijvoorbeeld waar er al langer christenen leven dan in Nederland, daar dreigen actueel alle christenen inclusief katholieken te moeten vluchten als gevolg van de conflicten die Amerikaans evangelicale zendelingen in het leven roepen sinds de invasie van de Amerikanen in Irak. De evangelicale christenen zijn alvast bedankt voor het helpen vernietigen van de oudste christelijke gemeenschappen ter wereld.

Je hebt wel een rare wijze om de Godsdienstvrijheid te verdedigen.

Wortel
28-09-05, 22:00
De evangelicale christenen zijn alvast bedankt voor het helpen vernietigen van de oudste christelijke gemeenschappen ter wereld.

Daar sluit ik me geheel en al bij aan.

Of dit precies te vergelijken is met de situatie in Indonesie weet ik echter niet. Ik heb het idee dat het daar meer met politiek en landjepik te maken heeft dan met de inhoud van geloofsleer.

waterfiets
28-09-05, 22:20
Hieronder wat artikelen van een site die pleit voor mensenrechten (http://www.hrwf.net/) Human Rights Without Frontiers Int. Ik heb niet de indruk dat het in Indonesie om land gaat maar om opkomend moslim fundamentalisme dat tot geweld oproept tegen christelijke instellingen (maar ook tegen andere moslims). Dat Mars dit verdedigt verbaasd mij weinig daar de katholieke kerk wel vaker fascistische praktijken heeft verdedigd als het er zelf beter van dacht te worden:

• Church closing sparks public debate
• Islamic court system inaugurated in Indonesia's restive Aceh
• Two bombs explode at church in Ambon
• Indonesia Closes 12 Churches in Bandung
• 'Discriminatory' religion decree condemned
• Death toll rises in Sulawesi, Indonesia
• Correction to protestant pastor shot dead in Indonesia
• Protestant pastor shot dead during church service in Indonesia
• Four arrested over petrol bomb attack on church in Yogyakarta
• Five arrested over attack at Indonesian Christian school
• Indonesia mulls law that would ban conversion and restrict church building
• Militant gets 12 years for bombing Jakarta church
• Protestant Churches sustain attacks
• ‘Letter of Decision’ leads to church closures in Jakarta
• Indonesian pastor kidnapped and still missing

bron: PDF file
http://www.hrwf.net/html/2004PDF/Indonesia_2004.pdf

Marsipulami
28-09-05, 22:33
Geplaatst door waterfiets
Dat Mars dit verdedigt verbaasd mij weinig daar de katholieke kerk wel vaker fascistische praktijken heeft verdedigd als het er zelf beter van dacht te worden:


Het komt wel vaker voor dat mensen gaan schelden bij gebrek aan argumenten.

Marsipulami
29-09-05, 00:00
Geplaatst door Wortel
Daar sluit ik me geheel en al bij aan.

Zou jij de (protestants evangelische) "jeugd met een opdracht" dan niet beter verdedigen ? Je klinkt hier als iemand die zich bij het "kardinaal gezever" (dixit Wortel) van de katholieken aansluit. Foei !!

Wortel
29-09-05, 06:05
Zou jij de (protestants evangelische) "jeugd met een opdracht" dan niet beter verdedigen ? Je klinkt hier als iemand die zich bij het "kardinaal gezever" (dixit Wortel) van de katholieken aansluit. Foei !!

Heel af en toe ben ik het eens met een opinie die "ex cathedra" klinkt, maar dat maakt een dergelijke opinie nog niet direct specifiek Rooms Katholiek. Ik ben het namelijk zeker niet eens met de encycliek uit 1870 die spreekt over de onfeilbaarheid van het spreken "ex cathedra".

De term "kardinaal gezever" is echt tot je canon gaan behoren, geloof ik. Ik ben oprecht vereerd dat ik op die manier in de Moederkerk vereeuwigd mag zijn. :wink:

Die "jeugd met een opdracht" is nog mijlenver verwijderd van het gedachtengoed van Pat Robertson-achtige evangelicalen. Die laatsten verpesten het. Dit even voor de fine-tuning.

Marsipulami
29-09-05, 07:47
Geplaatst door Wortel
Ik ben het namelijk zeker niet eens met de encycliek uit 1870 die spreekt over de onfeilbaarheid van het spreken "ex cathedra".

Wat is daar mis mee ? (=serieuze vraag)

Wortel
29-09-05, 08:18
Wat is daar mis mee ? (=serieuze vraag)

De pretentie. Het komt op mij als hybris over.

waterfiets
29-09-05, 08:23
Geplaatst door Marsipulami
Het komt wel vaker voor dat mensen gaan schelden bij gebrek aan argumenten.

Ten eerste ga ik niet schelden en noem ik feiten ten tweede heb ik nu juist wel argumenten aangedragen in de vorm van rapporten over geweldsincidenten tegen christelijke kerken terwijl jij geweldsdaden vergoelijkt. Ik constateer dat je daarmee past in een traditie van de katholieke kerk die graag de andere kant uitkijkt en met twee maten meet als dat zo uitkomt in de eigen strategie.

Marsipulami
29-09-05, 10:04
Geplaatst door Wortel
De pretentie. Het komt op mij als hybris over.

Zo gek is die onfeilbaarheid (onvijlbaarheid) niet. Vaticanum I vondt plaats tegen de achtergrond van groeiend nationalisme en de opkomst van nationale kerken die elk hun eigen theologie gingen verkopen. Om schisma's tegen te gaan was er nood aan een hogere beroepsinstantie als kerkgemeenschappen er zelf niet uit geraakten en elkaar begonnen tegen te spreken inzake kwesties over geloof en zeden (zoals bijv. bij de protestanten het geval is).

Dus bij aanhoudende diepgaande meningsverschillen omtrent de geloofsleer kon men de zaak aan Rome voorleggen en dan is Rome de laatste instantie die beslist. Een beslissing waartegen geen beroep meer mogelijk is. Roma locuta causa finita.

Je kan het vergelijken met het Europees hof voor de rechten van de mens. Als men lokaal zijn gelijk niet kan halen, dan kan men het proberen op een hoger rechtsniveau. De onfeilbaarheid van de paus is een goed instrument om de boel bij elkaar te houden (cfr. Job Cohen). Niks mis mee dus. Protestanten kunnen daar nog veel van leren.

Wortel
29-09-05, 11:41
Hierin verschillen we gewoon van inzicht in kerkmodel. Aan alles is een achterkant en dus ook aan die onfeilbaarheid.
Je zult overigens zeker bekend zijn met die geschiedenis in 13zoveel, toen er ook een paus in Avignon zat, en er op een gegeven moment drie pausen waren.

Marsipulami
29-09-05, 12:25
Geplaatst door Wortel
Hierin verschillen we gewoon van inzicht in kerkmodel. Aan alles is een achterkant en dus ook aan die onfeilbaarheid.
Je zult overigens zeker bekend zijn met die geschiedenis in 13zoveel, toen er ook een paus in Avignon zat, en er op een gegeven moment drie pausen waren.

Ja hoor, ik ken de geschiedenis wel een beetje. Maar ik zie het verband niet tussen gebeurtenissen in de 14e eeuw en de optie van het eerste vaticaanse concilie om de bisschop van Rome discretionaire bevoegdheid te verlenen in geval van diepgaande meningsverschillen tussen plaatselijke kerken inzake geloof en zeden.

wytze
29-09-05, 12:33
er was van de week een radioprogramma over een dorpje in brazilie waar nu een burgemeester is die zich tot de evangelisten had bekeerd (vroeger was ik katholiek, nu ben ik christen geworden :jeweetog: )
sinds zijn bekering en het overdragen van de sleutel van het dorp aan God, gaat het een stuk beter met het dorp.
Gratis OV, criminaliteit sterk gedaald (de cellen worden nu als opslagplaats gebruikt en nog zowat.
de evangelisten winnen terrein op de katholieken in Brazilie.