PDA

Bekijk Volledige Versie : Debat met Verdonk: Van multiculturalisme naar assimilatiebeleid.



Zwarte Schaap
28-09-05, 23:03
In debat met minister Verdonk:

Is het integratiebeleid uit balans?

Debat met: Rita Verdonk, minister voor Vreemdelingenonderdrukking en Assimilatie;(ZS)

Dominic Schrijer, PvdA-deelgemeentebestuurder in Charlois; prof. Hans Adriaansens, voorzitter Raad voor Maatschappelijke Ontwikkeling (onder voorbehoud) en prof. Ruben Gowricharn, hoogleraar multiculturele samenleving, Universiteit van Tilburg.

Moderator: Jeroen Visser.

In het denken over integratie van immigranten worden van oudsher twee tegengestelde posities ingenomen: multiculturalisme en assimilatie. In het verleden volgde de overheid het zogenoemde laissez faire multiculturalisme. Men ging hierbij uit van de heilzame werking van diversiteit. Het koesteren van culturele verschillen zou de wegbereider zijn voor integratie, emancipatie en maatschappelijke cohesie. Inmiddels is de schaduwzijde van een te welwillend multiculturalisme steeds zichtbaarder geworden in het bijzonder door de toenemende onrust en botsingen tussen autochtonen en moslims. Het kabinet heeft daarom de Raad voor Maatschappelijke Ontwikkeling (RMO) de opdracht gegeven onderzoek te doen naar de gevolgen van etnische concentratie voor integratie.

Het laissez faire multiculturalisme is in het beleid omgeslagen naar assimilatie, aldus het RMO. Dit is ook wat critici minister Verdonk verwijten: het willen uitvlakken van alle verschillen van immigranten ten opzichte van de autochtone meerderheid. De RMO constateert in haar advies dat deze visie (assimilatie) te weinig oog heeft voor de positieve waarde die de meeste verschillen met zich meebrengen. De RMO presenteert dan ook een nieuw model. Dit model heet: Eenheid, verscheidenheid en binding. In het advies van de RMO wordt gewezen op de beperkte werking van restrictieve maatregelen als spreiding en op de waarde van verscheidenheid.

Tijdens dit Thermometerdebat gaat minister Verdonk in debat met beleidsmakers en critici. Hoe wil de minister integratie en maatschappelijke cohesie in de komende jaren bevorderen? Welke rol ziet zij weggelegd voor het maatschappelijk middenveld en voor zelforganisaties van immigranten? Wat gaat minister Verdonk doen met het advies van de RMO? Deelt zij de visie van de RMO over het spreidingsbeleid? En wat zijn haar concrete plannen voor de komende twee jaar van deze regeringsperiode?


Donderdag 29 september 2005, 20.00 uur

Kriterion, Groot Handelsgebouw, Rotterdam

Rourchid
29-09-05, 16:33
Geplaatst door Zwarte Schaap

Debat met: Rita Verdonk, minister voor Vreemdelingenonderdrukking en Assimilatie;(ZS)


Ik heb me toch echt een halve minuut af lopen vragen waarom hier (ZS) achter staat.............

Geplaatst door Zwarte Schaap

In het denken over integratie van immigranten worden van oudsher twee tegengestelde posities ingenomen: multiculturalisme en assimilatie.


De afgelopen 30 jaar is vanuit de ivoren besruurstorens waargenomen dat de bevolkingssamenstelling van Nederland verandert.
Met de burgers van dit land is nooit gecommuniceerd en daadoor kunnen zowel de term 'multiculturalisme' als 'assimilatie' gezien worden als termen die de vervreemding tussen overheid en burgers uitdrukt.

Geplaatst door Zwarte Schaap

De RMO constateert in haar advies dat deze visie (assimilatie) te weinig oog heeft voor de positieve waarde die de meeste verschillen met zich meebrengen.


Op een gegeven moment zal de term 'pluralisme' als spiksplinternieuwe vinding geďntroduceerd worden.

Geplaatst door Zwarte Schaap

Dit model heet: Eenheid, verscheidenheid en binding.


Beter en korter: samenleving.

Geplaatst door Zwarte Schaap

Donderdag 29 september 2005, 20.00 uur


Tijdverspilling, het enige waar het op uitdraait is dat weer vastgesteld wordt dat er twee smaken Moslims zijn: 1. de geassimileerde 2. de terroristische.

Enige achtergrondinformatie over de relatief onbekende Professor Ruben Gowricham die zichzelf graag profileert als een Surinaamse Hindoestaan:

"Zondagmiddag 14 maart: Ruben Gowricham 'Een ideale samenleving? Multiculturaliteit in Suriname'
Suriname is al langer dan Nederland een multiculturele samenleving. Hoe functioneert het land van creolen, Hindostanen, Chinezen, Javanen, indianen, boslandcreolen, Libanezen, blanken en alles wat daartussen zit? En wat betekent multicultureel in Suriname; vermenging van culturen of bevolkingsgroepen die gescheiden van elkaar samenleven? Zou het Surinaamse model een voorbeeld kunnen zijn voor Nederland? Ruben Gowricham neemt de veelgeroemde raciale stabiliteit die Suriname ooit de kwalificatie ‘multiracial paradise’ gaf kritisch onder de loep."
Bron: http://www.kit.nl/net/KIT_Agenda/event_details.aspx?ActiviteitID=1207&ApplicationID=0

"Econoom en socioloog Ruben Gowricham beweert in zijn boek dat bij ‘gekleurde armoede’ niet alleen financiële maar ook culturele, psychologische en politieke factoren een rol spelen. Gowricharn bespreekt vijf oorzaken voor armoede onder allochtonen. Met de heersende individualistische, louter financiële optiek lukt het niet de armoede op te lossen. De overheid draagt op tal van plaatsen zelfs bij aan de totstandkoming van de problematiek. De auteur pleit voor onorthodoxe methoden om gekleurde armoede aan te pakken zoals daadwerkelijke bestrijding van achterstand en achterstelling, differentiatie van het minimumbehoeftenpakket en uitbreiding van de territoriale werkingssfeer van de bijstandwet."
Bron: http://www.telemaat.org/allochtonentelefoon/boek_at.html

freya
29-09-05, 20:24
:cheefbek: Als ik dit nou eerder had geweten.............

Dan was ik naar ZS in live-action gaan kijken :D

Die is vast makkelijk te herkennen als hij zwaaiend met statistieken de zaalmicrofoon kaapt :strik:

Zwarte Schaap
29-09-05, 21:04
Geplaatst door freya
:cheefbek: Als ik dit nou eerder had geweten.............

Dan was ik naar ZS in live-action gaan kijken :D

Die is vast makkelijk te herkennen als hij zwaaiend met statistieken de zaalmicrofoon kaapt :strik:

Het is helaas afgezegd wegens een spoeddebat in de tweede kamer of zo.

TonH
29-09-05, 21:08
Geplaatst door Zwarte Schaap
Het is helaas afgezegd wegens een spoeddebat in de tweede kamer of zo.

Ja het debat of een voetballer van Feyenoord Nederlander mag worden of niet... :moe:

mark61
29-09-05, 21:09
G-o-w-r-i-c-h-a-r-n

Moeilijk, dat allochtoonse gedoe.

freya
29-09-05, 22:57
Geplaatst door Zwarte Schaap
Het is helaas afgezegd wegens een spoeddebat in de tweede kamer of zo.

Ben ik ff blij dat ik niet helemaal naar Rotjeknor ben afgereist :maf2:

Zwarte Schaap
29-09-05, 23:41
Geplaatst door freya
Ben ik ff blij dat ik niet helemaal naar Rotjeknor ben afgereist :maf2:

Ik was dus onderweg naar de discussie en op ongeveer de helft van de loopafstand naar dat gebouw kwam ik langs cafe de Unie waar ook veel debatten plaatsvinden. Ik dacht laat ik even kijken wat het preciese nummer van de zaal en zo is. Lees ik al op de deur debat gaat niet door, toen dacht ik zo wat een geluk dat ik dichtbij woon, toen hoopte ik maar dat niemand van het prikbord door mijn toedoen er naar toe was vertrokken.

Ron Haleber
30-09-05, 09:39
Geplaatst door freya
Ben ik ff blij dat ik niet helemaal naar Rotjeknor ben afgereist :maf2:

Hopelijk komt ze nog naar de hoofdstad... De voige keer heeft een zekere Mo El Aissati toen met haar de degens gekruist. :wijs:

freya
30-09-05, 12:06
Geplaatst door Ron Haleber
Hopelijk komt ze nog naar de hoofdstad... De voige keer heeft een zekere Mo El Aissati toen met haar de degens gekruist. :wijs:

De laatste keer dat ze in de hoofdstad was is ze weggejouwd :stout:


Die durft voorlopig niet meer :roken: