PDA

Bekijk Volledige Versie : Darth Sidious vs. George Bush



_h4T3D_sE7eN
29-09-05, 11:24
Zoek de verschillen:

http://www.baldrhetoric.com/graphix/emperor.gif http://www.ruggedelegantliving.com/a/images/President.George.W.Bush.jpg


Het was de houdbaarheid van het moment die er toe deed. Met een messcherpe analyse van de verhoudingen tussen alles wat religieus en niet-religieus is, kreeg hij mijn aandacht op een manier zoals ik nog nooit aandacht heb geschonken aan wat dan ook.
“Heb je die Star Wars films wel eens gezien?”, vroeg hij. “Zowel de Annikan Skywalker als de Luke Skywalker trilogieën zijn een voorbeeldige illustratie van hoe schijndemocratieën opboksen tegen het oeroud bekende communisme, en iedere vorm die daar op lijkt.”
In eerste instantie ging ik er van uit dat hij net iets te diep in het glaasje heeft gekeken. Ik dacht terug aan “The Phantom Menace”, het eerste deel waarin Luke Skywalker’s vader als piepjonge vondeling onder de hoede kwam van Jedi Master Qui Gon, en later leerling werd van Obi Wan Kenobi.
“De Jedi Masters kun je vergelijken met de rechtsgeleerden. Bewakers van de rechtvaardigheid van een religie, die staat voor innerlijke vrijheid. Dat is iets wat de Sith Lords nooit zouden kunnen ervaren, omdat zij uitgaan van onderdrukking van de ander, om zelf vrij te kunnen zijn. Ken je Darth Sidius nog? Ik zeg je, George Bush!”, klonk hij overtuigd van zijn eigen theorie.
Kijk, nu begon het wat logischer te klinken. Als je ziet hoe Darth Sidius tekeer gaat in zowel de Annikken als de Luke trilogieën, ontkom je er niet aan om George Bush te herkennen in die zwarte cape.
“Afgezien van de harde plooien op het gezicht van Sidius, is de politieke tactiek die deze kwaadaardige Sith Lord hanteerde om aan de macht te komen vergelijkbaar aan de manipulatie die George Bush hanteert”, vervolgde hij.

Het was tijd om repliek te geven. “Hoe kun je nu de Jedi orde vergelijken met islamitische rechtsgeleerden? Ze zullen ongetwijfeld voor hetzelfde staan in theorie, maar de inhoudelijkheden van beide theorieën staan zo ver van elkaar dat de vergelijking niet opgaat”, probeerde ik maar even.
“Daar ga je de mist in”, antwoordde hij op een bijna kwade toon. “Ten eerste, redeneert de gemiddelde Jedi Master vanuit het welzijn van zijn medemens. Vanuit dat standpunt formuleert de rechtsgeleerde ook jurisprudentie, uitgaande van het welzijn van de wereld om zich heen. Nooit zichzelf op de eerste plaats rekenend en altijd filosoferen in het belang van het grote collectief. De Jedi Warriors kun je vergelijken met de massa die faalt om de jurisprudentie van de rechtsgeleerde uit te voeren. Want feit blijft wel dat zowel die massa als de Jedi Warriors hebben gefaald. Anders was die massa nu niet de gebeten hond, en hadden de Sith Lords nooit de macht gegrepen. Eigen schuld, dikke bult.”

Het hele verhaal begon steeds meer logica te bevatten. De stelling an sich zou je doen schaterlachen: Star Wars is de documentatie van alle kromheden in de Westerse wereld, zij het gebracht met een vleugje artistiek camerawerk en hedendaagse special effects. Dat laatste is waarschijnlijk puur gedaan om de amusementswaarde van deze eigenlijke documentaire hoog te houden. Maar denk je er niet bij door, zul je een ieder die deze stelling ergens laat vallen, vierkant uitlachen. Maar zo belachelijk is de redenering eigenlijk niet eens.

Hij vervolgde: “Je kunt Darth Sidius ook met Adolf Hitler vergelijken, omdat hij het democratisch gehalte middels een uitgekookte tactiek verwijderde uit ‘Het Systeem’". Hij verbeterde zichzelf: "Eigenlijk zou de voorganger van Sidius, Darth Levit, meer aanspraak maken op de Hitler-kwalificatie. De vergelijking tussen Sidius en Bush is veel reëler, omdat zowel Bush als Sidius hun Senaat in tact hielden maar deze middels een manipulatie die zijn gelijke niet kent, de volksvertegenwoordigers liet meegaan in de uitvoering van raadsbesluiten die allesbehalve de wil van het volk vertegenwoordigden. Dit wordt voor het gemak ‘democratie’ genoemd, maar zowel onder moslims als onder de Jedi’s is er maar 1 aspect wat werkelijk inhoud geeft aan de term ‘democratie’: constante consultatie met het volk.”

“Kijk, in het Westen wordt al gauw van een dictatuur gesproken als er 1 leider is die de beslissingen neemt,” ging hij verder, terwijl ik ademloos zat te luisteren en deze nieuwe benadering van het geheel probeerde te verwerken in mijn processor. Ik was 2 stappen verwijderd van een syntax error.
“Ook in die systemen wordt de gedachte van democratie in stand gehouden maar in werkelijkheid is er een mandaat afgegeven en zie maar of de beloften worden nagekomen. Simpele zielen, die na het mislukken van hun geliefde politici dan zeggen: na het verstrijken van de termijn wordt het wel beter. Maar het wordt niet beter. Want na het verstrijken van die termijn wordt er wederom een mandaat voor een bepaalde termijn gegeven aan een nieuwe kwibus en is het afwachten op de resultaten. De democratie zoals wij die hedendaags in onze Westerse wereld kennen is geen democratie maar een verkapte vorm van dictatuur. Het is democratisch tot aan het moment dat de verkiezingen zijn geweest. Zodra de gekozen politicus op zijn troon kan plaatsnemen is het exit democratie, enter dictatuur. En dat allemaal op basis van een paar debatten en wat leuke woorden waar nooit iets van terecht komt. Wij accepteren die dictatuur omdat we vooraf weten dat het tijdelijk is” .

Hij pauzeerde. Je kon zien dat hij kwaad werd als hij hieraan dacht. Terwijl hij mij dit vertelde ging hij steeds harder praten en steeds heviger ademen. Zijn leeftijd en levenswijsheid konden worden opgemerkt aan zowel zijn uiterlijk als zijn woorden. En vooral de inhoud van zijn woorden maakten indruk.

“Volgende week begint de Ramadan”, zei ik. “De Jedi’s hebben geen vorm van Ramadan”, probeerde ik de luchtigheid erin te houden.
Hij veerde op. “Als de mensen op Aarde zouden doen wat God van hen had verlangd, zouden ook de moslims geen Ramadan nodig hebben. Saamhorigheid zou een gewoonte zijn, en niet een schaars goed zoals dat nu is. Zelfs de olieprijs zou niet kunnen tippen aan de beursprijs van saamhorigheid, als het een verhandelbaar goed zou zijn”. Ik hield mijn mond maar dicht. De man had echt wijsheid. En ik deed maar alsof.

Na een korte onderbreking ging hij verder met zijn vergelijking tussen Darth Sidius, George Bush, de Jedi Warriors en de moslims, de rechtsgeleerden en de Jedi Masters en de hele Jedi opvatting in vergelijking met de religie van de Sith.
“Ik had vorige week iemand op bezoek die mij om deze uitleg vroeg. Na afloop vergeleek hij de Joden met de Sith Lords en noemde het Jodendom het kwaad van de wereld. Ik heb geprobeerd hem te overtuigen van het feit dat de ongelovige, van God losgeslagen agnostici tussen de Joden en Moslims zijn gaan staan en voor verdeeldheid hebben gezorgd. Verdwaalde zielen, die agnostici”.
Ik moest er wel om lachen. Typisch om de Joden weer overal de schuld van te geven. Niet dat het lieverdjes zijn geweest, maar dit is ook weer onterecht. Maar ik hield wijselijk mijn mond. Ik zat niet te wachten op wederom een genuanceerde uitbrander.
“Zo ook de Sith. Het is geen kwestie van goed of slecht meer, het is een kwestie van interpretatie. Want voor de Sith is de Jedi manier de verkeerde, en andersom vice versa. Maar geen van beiden zal de toenadering zoeken naar elkaar. Dus hoe goed is de Jedi religie, als je in ogenschouw neemt dat dit hoort te staan voor rechtvaardigheid en saamhorigheid?”. Nu had ik hem: “Dus gaat de vergelijking met moslims en islamitische rechtsgeleerden niet op!”. Hij glimlachte.

“Fout, m’n jong. Althans, je zoekt de vergelijking in de verkeerde hoek. Je moet nu niet proberen beide zodanig samen te passen dat ze identiek zullen zijn. Uiteraard zijn er verschillen die niet zijn te overbruggen. Maar die verschillen zijn van het soort die er niet toe doen in de praktijk. Wat er wel toe doet, is dat de Jedi met zijn lichtzwaard zwaait om rechtvaardigheid te beschermen en de rechtsgeleerde met zijn handgeschreven jurisprudentie uitleg probeert te geven en zijn menselijk intellect gebruikt als wapen. Alleen is de eigen aanhang van de rechtsgeleerde selectief blind voor wat de rechtsgeleerde probeert uit te leggen.
In veel gevallen loopt de Jedi religie achter op die van de moslims. En in de gevallen waarin de Jedi achterhaald is, gaat de vergelijking eerder op met het Christendom. Tel uit je winst”.
----------------------------------------------

© Marcel