PDA

Bekijk Volledige Versie : Fouilleerbeleid Amsterdam voor rechter onderuit



TonH
29-09-05, 20:25
Forse kritiek op fouilleerbeleid
Het gerechtshof heeft donderdag stevige kritiek geuit op het preventief fouilleerbeleid van burgemeester Cohen.
Volgens het hof heeft Cohen veel te weinig argumenten om stadsdeel Centrum aan te wijzen als risicogebied. Een 56-jarige Amsterdammer die 1,5 jaar gele-den weigerde zich te laten fouilleren op het Waterlooplein werd donderdag vrijgesproken. Deze uitspraak heeft mogelijk grote gevolgen voor het pre-ventief fouilleren in het centrum.
Ieder jaar wordt opnieuw beoordeeld of de twee plekken waar preventief gefouilleerd mag worden (Centrum en Zuidoost) nog steeds risicogebied zijn. >>

"Argumenten Cohen niet goed genoeg"
<< Om een gebied als risicoplek te bestempelen moet Cohen met goede argumenten komen. Tot nu toe beriep Cohen zich er steeds op dat aantal vuurwapengerelateerde incidenten in het centrum en zuidoost nog niet is gedaald.
Maar volgens het gerechtshof is dat argument niet voldoende, bleek donderdag uit de uitspraak.
Volgens het hof is het beleid in strijd met de gemeentewet. Daarin staat dat de politie slechts binnen strikte grenzen en op grond van een goede motivatie preventief mag fouilleren. De uitspraak kan belangrijke gevolgen hebben voor het preventief fouilleren in de stad.

AT5-tekst

Zwarte Schaap
29-09-05, 20:44
'Hele etmaal fouilleren'

MARCEL WIEGMAN

AMSTERDAM - De Amsterdamse oud-hoofdcommissaris van politie Joop van Riessen pleit voor een sterke uitbreiding van de mogelijkheid toevallige voorbijgangers te fouilleren.

De Amsterdamse politie mag nu alleen in speciaal aangewezen gebieden in het centrum en in Zuidoost op van tevoren bepaalde tijdstippen mensen en voertuigen preventief controleren op drugs en wapens.

Ook het kabinet wil de mogelijkheden tot preventief fouilleren uitbreiden, maar Van Riessen gaat veel verder. Van Riessen vindt dat de politie 24 uur per dag, zeven dagen in de week in de hele stad haar gang moet kunnen gaan.


Bron: Het Parool 24/09/05



Fouilleerplan valt slecht

TON DAMEN

AMSTERDAM - De gemeenteraad ziet niets in het VVD-plan de politie overal in de stad mensen te laten fouilleren. Vrijwel alle fracties wijzen het door de VVD overgenomen pleidooi van oud-hoofdcommissaris Joop van Riessen af.

PvdA, D66, SP en GroenLinks zijn mordicus tegen, maar ook het CDA heeft grote aarzelingen. CDA-fractieleider Maurice Limmen: ''Ik kan me er niets bij voorstellen. Gaat de politie dan alle bewoners van verzorgingshuis Tabitha fouilleren? Wij vinden elk plan tegen criminaliteit en terreur belangrijk, maar de effectiviteit lijkt hier zoek te zijn.''

''De VVD lijkt wel dolgedraaid te zijn,'' zegt PvdA-fractieleider Lodewijk Asscher. ''Het gaat om het aanhouden van mensen die onschuldig zijn. We hebben preventief fouilleren toegelaten in het centrum en in Zuidoost, omdat daar veel wapens bleken te zijn.''

''Wij vragen ons af welk criterium de politie zal hanteren. Willekeur en discriminatie dreigen. Ik kan me toch niet voorstellen dat de VVD serieus wil dat de politie op grond van huidskleur fouilleert. Probeer je eigen reactie maar eens voor te stellen als je plotseling door de politie wordt aangehouden bij een buurtwinkel in Buitenveldert.''

Van Riessen werd na zijn afscheid van de Amsterdamse politie lid van de VVD . Donderdag nam de Amsterdamse VVD zijn voorstellen over. Ze worden opgenomen in het nieuwe verkiezingsprogramma.

Ook de nieuwe lijsttrekker van de VVD, wethouder Laetitia Griffith, staat volgens haar partijgenoten achter het plan. VVD-fractievoorzitter Eric van der Burg is enthousiast. ''In het centrum en Zuidoost zijn 49.000 mensen gefouilleerd. Daarbij werden 970 wapens gevonden. Dat betekent dat één op de vijftig mensen een slag-, steek- of schietwapen bij zich had.''

''Waarom doen we dit niet in Noord of Oud-West? Wij vinden dat de politie moet kunnen doen wat noodzakelijk is. Dan is het omslachtig als de politie eerst met de gemeenteraad in debat moet over de vraag of zij ook preventief mag fouilleren in Westerpark.''

Fractievoorzitter Maarten van Poelgeest van GroenLinks verzet zich principieel tegen preventief fouilleren. ''Dat gaat in tegen één van de fundamenten van de rechtsstaat, waarbij de burgers het monopolie van geweld in handen leggen van de overheid, op voorwaarde dat deze daar niet willekeurig gebruik van maakt. Wij vinden dat de politie alleen mensen mag fouilleren die worden verdacht van een misdrijf.''

GroenLinks meent dat preventief fouilleren zal uitdraaien op discriminatie. ''In korte tijd zal blijken dat alle Marokkaanse jongetjes steeds worden aangehouden. Dat gebeurt al bij de controle op het dragen van het identiteitsbewijs.''

SP-fractieleider Remine Alberts: ''Wij zijn tegen, omdat de nadruk ligt op repressie zonder dat gericht wordt gezocht. Het vreet manuren en het effect blijft duister.''

En D66-lijsttrekker Ivar Manuel: ''Wij hebben begrepen dat het fouilleren in Zuidoost tot eenzijdige aanhoudingen heeft geleid.''


Bron: Het Parool, 27/09/05

Zwarte Schaap
30-09-05, 23:24
Zo, vandaag ben ik tenauwernood ontsnapt aan een razzia in de Rotterdamse binnenstad (oude binnenweg). Voor mij was het spertijd want ik heb immers geen ausweis.

Het viel me op dat allochtonen het meest gecontroleerd werden en dat allochtoonse jongeren vaker tegen de muur moesten staan met hun benen wijd. Anderen werden ontspanner gefouilleerd en hoefden niet tegen de muur.

Ook werd er selectief gefouilleerd, velen konden gewoon doorlopen zoals ouderen, vrouwen en mannen van zo boven de 40.

Ik begin me steeds beter in te leven in de tweede wereld oorlog en zo. Ik zou het boek van Anne Frank moeten lezen omdat ik het nu veel intenser kan beleven en ervaren.

TonH
01-10-05, 00:10
Geplaatst door Zwarte Schaap
Zo, vandaag ben ik tenauwernood ontsnapt aan een razzia in de Rotterdamse binnenstad (oude binnenweg). Voor mij was het spertijd want ik heb immers geen ausweis.

Het viel me op dat allochtonen het meest gecontroleerd werden en dat allochtoonse jongeren vaker tegen de muur moesten staan met hun benen wijd. Anderen werden ontspanner gefouilleerd en hoefden niet tegen de muur.

Ook werd er selectief gefouilleerd, velen konden gewoon doorlopen zoals ouderen, vrouwen en mannen van zo boven de 40.

Ik begin me steeds beter in te leven in de tweede wereld oorlog en zo. Ik zou het boek van Anne Frank moeten lezen omdat ik het nu veel intenser kan beleven en ervaren.

Reis door de nacht, van Anne de Vries vond ik vroeger ook wel indringend. :)

MaRiaH
01-10-05, 00:52
GroenLinks meent dat preventief fouilleren zal uitdraaien op discriminatie. ''In korte tijd zal blijken dat alle Marokkaanse jongetjes steeds worden aangehouden. Dat gebeurt al bij de controle op het dragen van het identiteitsbewijs.''

SP-fractieleider Remine Alberts: ''Wij zijn tegen, omdat de nadruk ligt op repressie zonder dat gericht wordt gezocht. Het vreet manuren en het effect blijft duister.''


Mee eens.

:fpotver:

Karin.N
01-10-05, 11:00
Terecht.

Mensen die werkelijk kwaad in de zin hebben, zullen zich echt niet op laten pakken, weten wel welke plekken ze moeten vermijden.

Hier in Utrecht is er ook een gebied waar de politie preventief mag fouilleren, een wijk waar vooral moslims wonen, wel errug toevallig :kotsen: