PDA

Bekijk Volledige Versie : IVF voor asielzoeker



Marsipulami
30-09-05, 09:10
IVF voor asielzoeker

Van onze redacteur

BRUSSEL - Het OCMW van Knokke-Heist heeft de vraag naar een vruchtbaarheidsbehandeling goedgekeurd van een asielzoeker en zijn vrouw.



SINDS juli 2003 worden vruchtbaarheidsbehandelingen in ons land terugbetaald. Elke vrouw jonger dan 42 heeft recht op zes behandelingen in een van de achttien Belgische fertiliteitsscentra. De tussenkomst maakt dat, in plaats van op zijn minst 1.250 euro per poging, slechts 150 tot 250 euro moet worden betaald.

De nieuwe regeling heeft een boom veroorzaakt in het aantal behandelingen. In 2004 werden 13.556 behandelingen uitgevoerd, een stuk meer dan de 9.091 van 2003. Het OCMW van Knokke-Heist kreeg enige tijd geleden een vraag voor een vruchtbaarheidsbehandeling van een asielzoeker.

,,We hebben daar lang over gediscussieerd'', aldus OCMW-voorzitter Kathleen Van der Hooft (VLD). ,,Ik zou daar liever niet over moeten beslissen, maar uiteindelijk hebben we in eer en geweten geprobeerd een humane oplossing te vinden. Wie zijn wij om te beslissen dat iemand geen recht heeft op een kind?''

Van der Hooft beklemtoont dat de behandeling Knokke ,,geen frank'' zal kosten. ,,De federale overheidsdienst Maatschappelijke Integratie betaalt het gedeelte dat het ziekenfonds normaal voor zijn rekening neemt en het remgeld is ten laste van de asielzoeker.''

Het gewezen VLD-kamerlid denkt niet dat het volgen van een vruchtbaarheidsbehandeling problemen kan opleveren als de asielzoeker uitgewezen zou worden. ,,Die twee zaken staan volledig los van elkaar. Als je in het midden van een reeks behandelingen bij de tandarts zit, kun je ook worden uitgewezen.''

Vlaams Belang heeft een klacht ingediend bij de provinciegouverneur van West-Vlaanderen. ,,Ik heb alle vertrouwen in de beslissing van de provincie'', aldus Van der Hooft. De OCMW-voorzitter is wel verontwaardigd dat Vlaams Belang het dossier aan Het Laatste Nieuws heeft doorgespeeld. ,,Het is niet omdat je naar het OCMW moet stappen, dat je geen recht meer hebt op privacy.''

Frank De Smet, de fractieleider van Vlaams Belang in Knokke-Heist, verklaarde in het bericht dat het de partij niet uitmaakt dat het om een allochtoon gaat, en bovendien een asielzoeker wiens aanvraag al een keer is geweigerd. ,,Feit is wel dat zo'n behandeling stukken van mensen kost, 2.860 euro om precies te zijn. Waar zijn we dan mee bezig?''




30/09/2005 Steven Samyn,

©Copyright De Standaard

mark61
30-09-05, 11:53
Geplaatst door Marsipulami
...en het remgeld is ten laste van de asielzoeker.''

I beg your pardon? Normaal kan ik algemeen beschaafd Vlaams wel volgen.

Bofko
30-09-05, 12:04
Geplaatst door mark61
I beg your pardon? Normaal kan ik algemeen beschaafd Vlaams wel volgen.

Het remgeld is het verschil tussen kosten vam behandeling en wat het het ziekenfonds betaald. Afkomstig van remboursgeld , denk ik.

Komt in het rijtje lelijke vlaamse afkortingen als unief en holebi. :belgie:

mark61
30-09-05, 12:06
Geplaatst door Bofko
Het remgeld is het verschil tussen kosten vam behandeling en wat het het ziekenfonds betaald. Afkomstig van remboursgeld , denk ik.

Komt in het rijtje lelijke vlaamse afkortingen als unief en holebi. :belgie:

Ik vind holebi heel mooi. :ego:

Dank u voor uw diensten. U vervult een brugfunctie tussen diep diep Zuidnederlanders en Noordnederlanders?

Bofko
30-09-05, 12:13
Geplaatst door mark61
Ik vind holebi heel mooi. :ego:

Ach schei toch uit man . Zelden zo“n lilluk woord gezien.


Geplaatst door mark61

Dank u voor uw diensten. U vervult een brugfunctie tussen diep diep Zuidnederlanders en Noordnederlanders?

Neuh, de Limburgers moet hun eigen boontjes maar doppen.

:D

mark61
30-09-05, 12:15
Geplaatst door Bofko
Ach schei toch uit man . Zelden zo“n lilluk woord gezien.

Hmm, het lijkt wel wat op okapi.


Neuh, de Limburgers moet hun eigen boontjes maar doppen.

:D

Die zijn niet diep diep, maar diep. Daar hebben we sjaen voor.

Bofko
30-09-05, 14:10
Geplaatst door mark61
Hmm, het lijkt wel wat op okapi.

:zozo: Overvloedig gebruik van klinkers en korte lettergrepen. Dan zul je italiaans ook wel een mooie taal vinden.



Geplaatst door mark61

Die zijn niet diep diep, maar diep. Daar hebben we sjaen voor.

Venlo is zo ongeveer half-Duits dacht ik.

~Panthera~
30-09-05, 14:12
Eigen bijdrage dus. :moe:

mark61
30-09-05, 14:22
Geplaatst door Bofko
:zozo: Overvloedig gebruik van klinkers en korte lettergrepen. Dan zul je italiaans ook wel een mooie taal vinden.

Daar zitten veels te veel medeklinkers in. Overigens is het Nederlands een taal met voorliefde voor regelmatige afwisseling van klinkers en medeklinkers. Wat dat betreft is het net Turks.

Neem nou Russisch...


Venlo is zo ongeveer half-Duits dacht ik.

De arme meid.

mark61
30-09-05, 14:22
Geplaatst door ~Panthera~
Eigen bijdrage dus. :moe:

Ja, we gaan der een beetje overbevolking subsidiėren. Oei, het gebeurt al. :hihi:

Bofko
30-09-05, 14:50
Geplaatst door mark61
Daar zitten veels te veel medeklinkers in.

Huh ?

mark61
30-09-05, 14:53
Geplaatst door Bofko
Huh ?

Schriftelijk. Auditief komt het inderdaad tamelijk klinkerig over. :)