PDA

Bekijk Volledige Versie : Hans Feddema



assassijn
30-09-05, 12:00
Racistische sentimenten

http://www.maroc.nl/photopost/data/501/1anti_islam.gif

Hans Feddema

Door de rampzalige gevolgen van de orkaan Katrina in Louisiana en Mississippi komt in de Verenigde Staten een sluimerend racisme aan de oppervlakte. Ook in Nederland blijken we niet vrij van racistische sentimenten.

Orkanen komen geregeld voor in het zuidwesten van de VS. Het ligt daarom voor de hand dat men zich daarop goed voorbereidt. Een tsunami komt lang niet zo vaak voor en normaalgesproken al helemaal niet in de Indische Oceaan. In februari van dit jaar ben ik naar Sri Lanka gegaan om te helpen bij de opbouw van het door de tsunami getroffen dorp Dodanduwa. Ik kende het, deed er tot voor kort onderzoek. Een politicus vertelde me dat zijn land drie jaar eerder een nationaal rampenplan had opgesteld, maar dat dit door een plotselinge kabinetscrisis helaas in de la was blijven liggen.

De VS zijn geen ontwikkelingsland, maar een moderne supermacht, met militaire bases in het buitenland en een bezettingsmacht in Irak. Het is niet te vatten dat de dijken onder de maat waren in een dichtbevolkt gebied vol olieraffinaderijen. Na de ramp verliep de hulpverlening traag en chaotisch. De slachtoffers waren vooral arme zwarten die geen auto hebben. Dat riep meeleven op, maar ook racistisch cynisme. Blanken die wel over eigen vervoer beschikten, meenden dat de slachtoffers zich eerder uit de voeten hadden moeten maken. Vooroordelen jegens de zwarte medeburger bleken allerminst verdwenen.

Kritiek islam
Ook in Nederland steekt het racisme weer de kop op. Niet alleen in de volkswijken in de grote steden, maar ook bij mensen aan de top. Zij noemen het echter verhullend islamkritiek. Maar is dat geen hypocrisie? Begon het antisemitisme niet ook met angst en vooroordelen jegens de joden en de macht die zij zouden uitoefenen? Niet voor niets trok rabbijn Soetendorp een parallel met het antisemitisme toen een aantal columnisten een hetze begon tegen de islam en de leefwijze van moslims. Leon de Winter (Elsevier-columnist), Herman Philipse, Afshin Ellian (NRC-columnist), arabist Hans Jansen, Paul Scheffer, Paul Cliteur, Sylvain Ephimenco (Trouw-columnist) en Jaffe Vink (redacteur Letter&Geest van Trouw) laten zich buitengewoon kritisch uit over de islam en onderhouden toevallig of niet toevallig geregeld contact met VVD-kamerlid Ayaan Hirsi Ali. De tv-rubriek Netwerk bracht de groep medio december 2004 naar buiten tijdens een etentje samen met Hirsi Ali. Met elkaar kunnen de acht heel wat islamfobie teweegbrengen.

Een tegenvaller voor deze groep was de publicatie begin dit jaar van het pamflet “Gedoemd tot kwetsbaarheid” waarin schrijver Geert Mak waarschuwt tegen een op angst gebaseerde hetze tegen de islam. De druiven waren kennelijk zuur en de groep reageerde niet op de inhoud van het pamflet, maar richtte zich op vermeende vormfouten en speelde rancuneus op de persoon. Ephimenco noemde nog onlangs in zijn eerste column na de zomer Mak voor de zoveelste keer een onzorgvuldige professor, gemankeerde historicus, links-radicaal en deskundig in prietpraat.

De groep valt hiermee behoorlijk door de mand en brengt zo ook Hirsi Ali, die ze zegt te willen steunen in haar strijd, in diskrediet. Niet alle acht maken het overigens zo bont. De sympathieke Paul Cliteur met wie ik -- hij is net als ik woonachtig in Leiden -- enig contact onderhoud, stelt zich de laatste tijd bijvoorbeeld bewust terughoudend op. Het leek me hoe dan ook goed dat de lezers weten uit welke hoek de wind waait.

Periodiek eens wat kritiek op een religie kan beslist geen kwaad, mits die niet eenzijdig is en gedoseerd. Maar als een groep bewust erop uit is de religie van een minderheid van nieuwkomers constant aan te vallen, ontaardt dat algauw in een hetze en demonisering. Dat dit vijand- en gevaarlijk slachtofferdenken oproept en niet bevorderlijk is voor de vrede in de samenleving, kan een kind bedenken.
---
Dr. Hans Feddema is antropoloog, publicist en actief in de vredesbeweging

mark61
30-09-05, 12:35
Geplaatst door assassijn
De sympathieke Paul Cliteur met wie ik -- hij is net als ik woonachtig in Leiden -- enig contact onderhoud, stelt zich de laatste tijd bijvoorbeeld bewust terughoudend op.

Dat was toch omdat hij dacht dat 'ze' zn strot kwamen afsnijden? Of vergis ik me nou in de persoon? Heel sympathiek.


Dat dit vijand- en gevaarlijk slachtofferdenken oproept en niet bevorderlijk is voor de vrede in de samenleving, kan een kind bedenken.

Helaas wordt het land versjteerd door volwassenen.

Raar volk, die Leienaars. :vreemd:

waterfiets
30-09-05, 15:06
Weer iemand die verdedigd dat je anderen met dreiging van geweld monddood mag maken. Islamkritiek is n.l. racisme. Als ik Cliteur was zou ik dat contact maar snel verbreken met die heksenverbrander Hans Feddema.

Spoetnik
30-09-05, 15:31
Geplaatst door waterfiets
Weer iemand die verdedigd dat je anderen met dreiging van geweld monddood mag maken. Islamkritiek is n.l. racisme. Als ik Cliteur was zou ik dat contact maar snel verbreken met die heksenverbrander Hans Feddema.

Slechte lezer jij, hij spreekt zich niet uit tegen de islamkritiek maar de angst dat het groepje verspreid.

waterfiets
30-09-05, 15:49
Geplaatst door Spoetnik
Slechte lezer jij, hij spreekt zich niet uit tegen de islamkritiek maar de angst dat het groepje verspreid.

Er is niks mis met mijn leesvermogen hoor. Hij vergelijkt islamkritiek met anti-semitisme en racisme en geeft er direct maar een lijstje bij wie 'goed' en wie 'fout' in deze is. En dat Cliteur na veel bedreigingen van de buis verdwenen is plaatst hem nu in het 'goede' kamp zegt hij nog maar even fijjntjes met nadruk. Zo'n Hans Feddema zal ook wel achter Castro staan die zijn tegenstanders op laat pakken omdat ze voor democratie en vrijheid van meningsuiting pleiten. Dit soort types vind ik nog erger dan Wilders.

gh.wille
30-09-05, 16:25
Geplaatst door waterfiets
Er is niks mis met mijn leesvermogen hoor. Hij vergelijkt islamkritiek met anti-semitisme en racisme en geeft er direct maar een lijstje bij wie 'goed' en wie 'fout' in deze is. En dat Cliteur na veel bedreigingen van de buis verdwenen is plaatst hem nu in het 'goede' kamp zegt hij nog maar even fijjntjes met nadruk. Zo'n Hans Feddema zal ook wel achter Castro staan die zijn tegenstanders op laat pakken omdat ze voor democratie en vrijheid van meningsuiting pleiten. Dit soort types vind ik nog erger dan Wilders.

Ik heb de plaatsing ff doorgelezen , en de meeste namen zeggen mij niet veel , het enige wat op mij overkomt , en daar begon het ook mee weer de zoveelste keer alles aangrijpen wat er FOUT gaat in de U.S.A
Wat dat er nu met het ONDERWERP alszodanig te maken heeft doet er niet toe .
De rest is niet ter zake doende en zo er al een anti ISLAM ,,HETZE "
mocht heersen dan is dat te danken aan een bepaalde groep mensen die (over het algemeen het met de ISLAM ) niet zo nou nemen !
Of tot het extreme terug willen gaan in de tijd ,en daar bedoel ik dan de Middeleeuwen mee.
Verder wil ik me er niet mee bemoeien , want de boosdoener staat al bij voorbaat vast !

V.G.G

mark61
30-09-05, 16:42
Geplaatst door waterfiets
Er is niks mis met mijn leesvermogen hoor. Hij vergelijkt islamkritiek met anti-semitisme en racisme en geeft er direct maar een lijstje bij wie 'goed' en wie 'fout' in deze is. En dat Cliteur na veel bedreigingen van de buis verdwenen is plaatst hem nu in het 'goede' kamp zegt hij nog maar even fijjntjes met nadruk. Zo'n Hans Feddema zal ook wel achter Castro staan die zijn tegenstanders op laat pakken omdat ze voor democratie en vrijheid van meningsuiting pleiten. Dit soort types vind ik nog erger dan Wilders.

Ben bang dat ik in deze met Spoetnik mee ga. Bien étonnés de se trouver ensemble. :hihi:

assassijn
30-09-05, 18:37
Geplaatst door waterfiets
Er is niks mis met mijn leesvermogen hoor. Hij vergelijkt islamkritiek met anti-semitisme en racisme en geeft er direct maar een lijstje bij wie 'goed' en wie 'fout' in deze is. En dat Cliteur na veel bedreigingen van de buis verdwenen is plaatst hem nu in het 'goede' kamp zegt hij nog maar even fijjntjes met nadruk. Zo'n Hans Feddema zal ook wel achter Castro staan die zijn tegenstanders op laat pakken omdat ze voor democratie en vrijheid van meningsuiting pleiten. Dit soort types vind ik nog erger dan Wilders.

Er is niets mis met jouw leesvermogen, maar het begrijpend lezen schort het volgens mij aan.
Het is juist het woordje "islamkritiek" waar het om gaat.

RinC
30-09-05, 23:50
Ben Ut eens met Hans Feddema. Het moet afgelopen zijn met die handelaren in angst!

Soldim
01-10-05, 01:42
Geplaatst door RinC
Ben Ut eens met Hans Feddema. Het moet afgelopen zijn met die handelaren in angst!

Dat een aantal van de door Feddama genoemde personen "handelaren in angst" zijn, ben ik geheel met je eens. Maar zijn het ook racisten, zoals in geciteerd artikel wordt gesteld? Islamkritiek en/of islamfobie is iets heel anders als racisme.

RinC
01-10-05, 11:22
Geplaatst door Soldim
Dat een aantal van de door Feddama genoemde personen "handelaren in angst" zijn, ben ik geheel met je eens. Maar zijn het ook racisten, zoals in geciteerd artikel wordt gesteld? Islamkritiek en/of islamfobie is iets heel anders als racisme.

Die term is voor zn eigen rekening.

assassijn
01-10-05, 11:48
Geplaatst door Soldim
Dat een aantal van de door Feddama genoemde personen "handelaren in angst" zijn, ben ik geheel met je eens. Maar zijn het ook racisten, zoals in geciteerd artikel wordt gesteld? Islamkritiek en/of islamfobie is iets heel anders als racisme.

Islamkritiek zoals dat hier wordt beschreven kan leiden tot racisme. Het antisemitisme is ook niet in een dag ontstaan. De haat jegens Joden is ook vooraf gegaan door lange tijd van stigmatiseren en criminaliseren.
Het zijn juist de figuren die in hte artikel zijn genoemd die het geestelijk minder bedeelde deel van Nederland kan aanzetten tot racistische daden. Deze geestelijk minder bedeelden zullen zich door eerder genoemde personen gesterkt voelen in hun daden.
Dat is wat Geert Mak eerder schreef, en dat is wat Hans Feddema nu beschrijft.

Max Stirner
01-10-05, 13:20
Geplaatst door waterfiets
Er is niks mis met mijn leesvermogen hoor. Hij vergelijkt islamkritiek met anti-semitisme en racisme en geeft er direct maar een lijstje bij wie 'goed' en wie 'fout' in deze is. En dat Cliteur na veel bedreigingen van de buis verdwenen is plaatst hem nu in het 'goede' kamp zegt hij nog maar even fijjntjes met nadruk. Zo'n Hans Feddema zal ook wel achter Castro staan die zijn tegenstanders op laat pakken omdat ze voor democratie en vrijheid van meningsuiting pleiten. Dit soort types vind ik nog erger dan Wilders.


Vinnik ook.

Vooroordelen bestrijd je niet door iedereen zijn b*k te laten houden....

Swoesie
01-10-05, 16:15
Zomaar een observatie…….

Wat iedereen kan zien is dat een bepaalde groep mensen die 60 jaar geleden een traumatische oorlog heeft meegemaakt, zich anno 2005 nog steeds een slachtofferrol toedelen en toebedeeld krijgt. Deze groep maakt daar heel slim gebruik van en krijgen bakken geld, politieke steun en zelfs gratis wapens.

De daders doen dit anno 2005 met meer vernuft, zoals: mediabeheersing, belangenbehartiging en “slimme bommen`. In deze dader samenlevingen zien we dat bijvoorbeeld Islamitische kunstvoorwerpen meer GELD waard zijn geworden.

Antisemitisme is een psychologisch wapen geworden. Dit is inderdaad wat de Joodse = politiek gebruikt. De oorlog tegen de islam is een oorlog tegen gelovigen….. Ja. G a nou niet met zielige verhalen komen over mensen die vergast zijn in de Tweede= Westerse= Oorlog, tegen gelovigen. Vreemd dat veel oorlogen die door Westerse samenlevingen zijn begonnen en gevochten, Wereldoorlogen worden genoemd.!.

Ik denk dat er inmiddels Meer moslims zijn vervolgd, gemarteld en vermoord dan er in de Tweede= Westerse= Oorlog.
De huidige zogenaamde Anti=Terroristische wetgeving die gemaakt is heeft veel overeenkomsten met de wetgeving die gemaakt is ten tijde van het Hitler =Bewind. Wetgeving-regelgeving die gericht is tegen bepaalde groepen in een samenleving. In dit geval zijn het de Moslims….Ja. Politieke poepverhalen dat het niet zo is, bevestigd alleen maar hoe primitief de ontvanger is van deze boodschap.
Liefde is het antwoord

Hawa
01-10-05, 16:16
Gelukkig dat Hans die clownsekte in bekende burelen nu even ontmaskert...Gelukkig maar..menig Nederlander leest de krant en beziet media....Het is maar wat je eruit haalt...Maar vergelijkingen met Castro? Hollowee!! Altijd wat> Ligt Abbu Graib ook niet in Castro gebied! Ik wil Simon Wiestentahl,vrede zij met hem, nog wel even herhalen. Siemon heeft veel oorlogsmisdadigers opgespoord,waaronder Eichman..Deze Wiezenthal sprak aaan ons: er is nog nooit zoveel genocide gepleegd als na de tweede wereld oorlog,en met tranen in zijn ogen,deze man waarvan de hele familie bijna uitgeroeid is, vijfentachtig familieleden. Denk dan eens na. Deze man,individu! Pijn! Simon Wiezenthal heeft ervoor gezorgd dat de beulen van de holocaust achtervolgt en berecht zijn....EN DE REST KEEK ERNAAR*** God zij met hem!! En nu wij nog...Laat een misplaatst volk niet bloeden door deze betweters.....Alle hulde aan Hans!! (betweters zijn de clownen)

RinC
01-10-05, 17:19
Geplaatst door Max Stirner
Vinnik ook.

Vooroordelen bestrijd je niet door iedereen zijn b*k te laten houden....


Nou, als die handelaren in angst maar blijven strooien met vooroordelen en steeds worden uitgenodigd door media om iets te vertellen of te schrijven over de islam, dan vind ik wel dat ze een keer hun bekken dicht moeten houden. Maar je gal spuwen over de islam is echt een handel!

waterfiets
01-10-05, 17:37
Geplaatst door assassijn
Er is niets mis met jouw leesvermogen, maar het begrijpend lezen schort het volgens mij aan.
Het is juist het woordje "islamkritiek" waar het om gaat.

Raar dan dat ik daar toch altijd de hoogste cijfers in de klas voor had op school. Overigens vindt Feddema de term islamkritiek helemaal niet essentieel maar juist 'verhullend'. Voor Feddema is kritiek op de islam hetzelfde als anti-semitisme en racisme. Dat maakt hem tot een tegenstander van het vrije woord. Ik ben het met veel door hem genoemde personen vaak niet eens maar zijn stigmatisering van mensen en indeling in goeden en kwaden met demon AHA nog even apart genoemd als voorhoede van het kwaad vind ik ronduit stuitend. Dit soort mensen gaat op de stoel van God zitten. Ik ben voor een open discussie. Je hoort hem niet over de mensen die Cliteur bedreigd hebben. Hij vindt het alleen maar symphatiek dat hij nu zijn bek houdt. Dat maakt hem tot collaborateur met de religieus extremisten. Als iemand zijn column niet meer voor TV kan voorlezen omdat hij bedreigd wordt dan hoor je vierkant achter die bedreigde te gaan staan. Ook als je het vaak niet met hem eens bent (zoals in mijn geval). Wat doet Feddema?: er nog een schepje bovenop door voor inquisiteur te spelen.

Olive Yao
02-10-05, 13:30
De VS zijn geen ontwikkelingsland, maar een moderne supermacht, met militaire bases in het buitenland en een bezettingsmacht in Irak. Het is niet te vatten dat de dijken onder de maat waren in een dichtbevolkt gebied vol olieraffinaderijen.
Dat is heel goed te vatten. Dat heet “marktwerking”. Dankzij “marktwerking” hebben ze in de USA juist betere dijken. Ik vind dat ze de dijken in Nederland ook moeten privatiseren. Heeft Neelie Kroes al uitgelegd dat dijken dan veel goedkoper worden voor de wildwaterconsumenten?


Kritiek islam
Ook in Nederland steekt het racisme weer de kop op. Niet alleen in de volkswijken in de grote steden, maar ook bij mensen aan de top. Zij noemen het echter verhullend islamkritiek. Maar is dat geen hypocrisie? Begon het antisemitisme niet ook met angst en vooroordelen jegens de joden en de macht die zij zouden uitoefenen? Niet voor niets trok rabbijn Soetendorp een parallel met het antisemitisme toen een aantal columnisten een hetze begon tegen de islam en de leefwijze van moslims. Leon de Winter (Elsevier-columnist), Herman Philipse, Afshin Ellian (NRC-columnist), arabist Hans Jansen, Paul Scheffer, Paul Cliteur, Sylvain Ephimenco (Trouw-columnist) en Jaffe Vink (redacteur Letter&Geest van Trouw) laten zich buitengewoon kritisch uit over de islam en onderhouden toevallig of niet toevallig geregeld contact met VVD-kamerlid Ayaan Hirsi Ali. De tv-rubriek Netwerk bracht de groep medio december 2004 naar buiten tijdens een etentje samen met Hirsi Ali. Met elkaar kunnen de acht heel wat islamfobie teweegbrengen.

Een tegenvaller voor deze groep was de publicatie begin dit jaar van het pamflet “Gedoemd tot kwetsbaarheid” waarin schrijver Geert Mak waarschuwt tegen een op angst gebaseerde hetze tegen de islam. De druiven waren kennelijk zuur en de groep reageerde niet op de inhoud van het pamflet, maar richtte zich op vermeende vormfouten en speelde rancuneus op de persoon. Ephimenco noemde nog onlangs in zijn eerste column na de zomer Mak voor de zoveelste keer een onzorgvuldige professor, gemankeerde historicus, links-radicaal en deskundig in prietpraat.

De groep valt hiermee behoorlijk door de mand en brengt zo ook Hirsi Ali, die ze zegt te willen steunen in haar strijd, in diskrediet. Niet alle acht maken het overigens zo bont. De sympathieke Paul Cliteur met wie ik -- hij is net als ik woonachtig in Leiden -- enig contact onderhoud, stelt zich de laatste tijd bijvoorbeeld bewust terughoudend op. Het leek me hoe dan ook goed dat de lezers weten uit welke hoek de wind waait.

Periodiek eens wat kritiek op een religie kan beslist geen kwaad, mits die niet eenzijdig is en gedoseerd. Maar als een groep bewust erop uit is de religie van een minderheid van nieuwkomers constant aan te vallen, ontaardt dat algauw in een hetze en demonisering. Dat dit vijand- en gevaarlijk slachtofferdenken oproept en niet bevorderlijk is voor de vrede in de samenleving, kan een kind bedenken.
Dit vind ik slechte kritiek op de islamkritiek. Het is nl. geen inhoudelijke kritiek. Als je wilt laten zien dat de kritiek niet deugt, moet je kijken wat die kritiek inhoudt en waarom dat niet klopt.

Hij zegt:
1 het heet verhullend “islamkritiek” maar het is eigenlijk racisme
2 antisemitisme begon met angst en vooroordelen en zorgen om macht, dat proces speelt nu weer in verband met moslims en de islam, en dat is het licht waarin je “islamkritiek” moet bezien
3 enkele critici zijn buitengewoon kritisch en zijn er bewust op uit om de godsdienst van een minderheid constant aan te vallen
4 dit ontaardt al gauw in een hetze en in demonisering
5 zij kennen AHA en brengen haar in diskrediet
6 ze zijn het niet eens met Geert Mak

Commentaar:
1: Volgens mij kun je terechte kritiek leveren op bepaalde elementen en concrete vormen en uitingen van de moslimse godsdienst, en op de daarbij betrokken mensen. Dat is geen racisme.

2: Het is geen “islamofobie”. Een fobie is een irrationele angst. Kritiek (als onder 1) is geen angst en kan redelijk zijn. Macht is een universeel probleem in de wereld, ook macht verbonden aan levensbeschouwingen en ideologieën. Dat is een kwestie die altijd aandacht vergt.

3: Terechte kritiek is op zijn plaats zolang er niets verandert.

4: Dat is waar.

Veel kritiek op de moslimse godsdienst en bepaalde aanhangers vind ik wel terecht. Maar kritiek op veel andere zaken is net zo terecht en dringender nodig.

Max Stirner
02-10-05, 17:56
Geplaatst door RinC
Nou, als die handelaren in angst maar blijven strooien met vooroordelen en steeds worden uitgenodigd door media om iets te vertellen of te schrijven over de islam, dan vind ik wel dat ze een keer hun bekken dicht moeten houden. Maar je gal spuwen over de islam is echt een handel!


Ik kan me voorstellen dat je als moslim - en zeker als Marokkaan - soms nogal strontziek van de media-aandacht voor `jullie soort`. Dat je niet wordt gezien als individu, maar als onderdeel van een `probleemgroep`.

Censuur is echter geen oplossing. Zeg wat terug, hoe vermoeiend dat soms ook moge zijn.

NB: het is voor mij zonneklaar dat de gestoorde gekken die uit naam van de islam wereldwijd dood en verderf zaaien 100 x meer verantwoordelijkheid dragen voor de huidige islamfobie dan AHA, Cliteur en Ephimenco bij elkaar. Daar ligt het echte probleem.

Hawa
03-10-05, 14:59
Als je van de rotte appels uitgaat en de gezonde opvreet...blijft er volgens mij niks over..punt uit...Maar als we met zijn allen nu eens gezonde verstand gebruiken en al die traumaas eens gaan uitdiepen weten we precies hoe het nu zover is gekomen.. Maar Feddema(Hans) is er wel van overtuigt hoe meer je zeikt des te meer onheil je sticht. Het is maar welke individu deze artikelen leest. En plaatst. En intrepeteert..Hetzelfde kan je weer over de moslims zeggen,hoe ze ddenken,waar ze staan, etc.etc. Dus...we laten de gezonde appels nog maar even liggen en de rotte gooien we weg. En hoe meer grapjes over deze hele mikmak des te beter gaan we ons voelen. Het is gewoon absurd..De angst is beetje echt overdreven ook. Iemand spuugt Rita en Rita krijgt extra beveiliging. Dus! We moeten nog meer in de portmonnaie tastten,kost alleen maar geld. En er zijn genoeg goede voorbeelden over moslims.maar dat zie je niet genoeg..

Halouma
03-10-05, 20:02
Hoi,
Ik ben het deels met jullie eens. Ik heb documentaties van Geert Mak gelezen en vind de aanvallen die hij geniet irrelevant. Hij is in mijn ogen na deze oproerende jaren van veranderingen in Nederland, de eerste die met een kritische bril onderzoek heeft gedaan en rationeel is blijven denken. Hij relativeerde de oorzaak voor de ''moslim haat'' (oftewel angst) en veroordeelt (althans, hij is het er mee oneens maar brengt dit sympathiek) dit niet.

''Dat een aantal van de door Feddama genoemde personen "handelaren in angst" zijn, ben ik geheel met je eens. Maar zijn het ook racisten, zoals in geciteerd artikel wordt gesteld? Islamkritiek en/of islamfobie is iets heel anders als racisme.''

Handelaren in angst, sluit ik me helemaal bij aan. Ik denk dat men zo slecht nog niet is, maar simpelweg vreest. Angst voor het onbekende. Bovendien speelt de slechte economie ook een rol in dit plaatje. men moet tevens altijd de schuld geven aan iets, wat is er zo makkelijk om deze te schuiven op het makkelijkste doelwit?

En islamfobie, tja.. met inspanning, motivatie van ons allen (moslims) hebben we dit probleem snel de wereld (Nederland) uit. Helaas hoor ik velen om me heen spreken over verspilde moeite maar vind dit naive uitspraken. Dit is namelijk ook onze taak, een betere samenleving begint bij jezelf.

Erg idealistisch, maar zeker ook haalbaar!

Ramadan Moubarak, broeders en zusters
Groeten, HMA

edjez
05-10-05, 20:16
Ik zit alle reacties zo eens te lezen, maar ik vrees dat degenen om wie het gaat, de eikels door wie dit soort discussies ontstaan, hier niet komen.

En ik vrees nog meer dat het een beetje laat is om het tij te keren.

@Halouma:
Angst voor moslims heb ik niet. De meeste godsdiensten gaan wel uit van het "goede" in de mensen. Angst voor bepaalde groepen die zichzelf moslim noemen heb ik wel. En dan doel ik (sorry) op een flink aantal jongeren van Marokkaanse afkomst die zich ernstig misdragen. Laatste voorbeeld, kortgeleden ervaren:

Wachtend bij mijn huisarts komt een vrouw binnen met haar zoon van 12. Deze is met zijn voet tussen de spaken gekomen en het zag er niet best uit. Hij moest naar het ziekenhuis. Zij wil vervolgens met haar zoon op de fiets terug naar huis en vervoer regelen, maar helaas. Een groepje plaatselijke Marokkanen dat eerst langs de waterkant zat, blijkt haar fiets gejat te hebben die ze in de haast niet op slot gezet heeft. Gezien het feit dat het groepje haar heeft zien aankomen met gewond kind, nogal laag dat ze vervolgens haar fiets jatten.

Eén van de vele rotstreken die we zo hier meemaken in het dorp, door een klein groepje uitgehaald. Dit keer zonder geweld/bedreiging overigens.

Het Moslimgehalte in het verhaal is erg laag, eigenlijk niet aanwezig. En ik denk dat dat voor het merendeel van dit soort verhalen geldt. Maar hoe specifieker de rotte appels omschreven worden, hoe minder dat gewaardeerd wordt.

Wat raakt je het meest: "ik ben bang voor Moslims", of "ik ben bang voor Marokkanen"?

Herbert
08-10-05, 23:36
Pfff, Hans Feddema, nog politiek correcter dan Geert F* Mak!!!
Allemaal onzin; allochtonen hebben het prima hier! Marokko is een prachtig land, alleen.....geen werk. En geen werk betekent een armoedig bestaan!! Daarom zijn ze in Nederland en hebben ze het hier fantastisch naar hun zin. En dan al die onnozele autochtonen zoals onze Hans die beweren dat ze gediscrimineerd worden! Hahaha...gelul van de bovenste plank!!

Lieve Hans: probeer als niet moslim (= kafir)(of niet- Marokkaan) maar eens een menswaardig bestaan op te bouwen in bijv. Marokko. Het zal je helaas niet lukken, sukkel!
Omdat ze itt Nederlanders absoluut NIET tolerant zijn.

Gelukkig zijn er nog autochtonen (zoals mijzelf) die de zaken wel begrijpen. Wat te denken van Afrikanen die Melilla bestormen om 'Fort Europa" binnen te komen? Willen ze zo graag gediscrimineerd worden dan!? Alsof joden Auschwitz zouden bestormen om binnen te komen!?
Hansje!! Blijf lekker slapen!!!

Een (tolerante maar niet naieve autochtoon)

Henry
09-10-05, 02:58
Sorry maar ik vind het een slecht stuk. Allereerst past het niet om de ellende van de slachtoffers van Katrina als inleiding te gebruiken voor de rest. Dat is smakeloos. En hij heeft gelijk met de stelling dat de islamfobie wordt aangewakkerd. Maar de rest van dat stuk is zo paranoia dat het die stelling haast ontkracht. Alsof het een geheim is dat deze heren Hirsi ali kennen. Netwerk onthulde een etentje, poe hee. Is dat soms verboden, uit eten gaan? En is het zo vreemd dat die types elkaar kennen? Ze zijn het roerend eens dus zullen ze wel vaker bij elkaar op de koffie gaan.

Het gevaar zit denk ik niet in kritiek op de islam als levensbeschouwing, maar in de neiging die kritiek in een adem door te trekken naar alle moslims in nederland. Om vervolgens te betogen dat de islam (alle moslims) niet te verenigen is met moderne democratie en er zelfs op uit is die te verwoesten. Die vorm van kritiek leveren ontkent het individu en wil slechts een aspect van een minderheidsgroep erkennen namelijk het geloof. Zo worden moslims als groep langzaam 'ontmenselijkt', en individuen verwdijnen helemaal uit beeld. Dat is gevaarlijk.

assassijn
10-10-05, 19:59
Geplaatst door Herbert


Lieve Hans: probeer als niet moslim (= kafir)(of niet- Marokkaan) maar eens een menswaardig bestaan op te bouwen in bijv. Marokko. Het zal je helaas niet lukken, sukkel!
Omdat ze itt Nederlanders absoluut NIET tolerant zijn.


Een (tolerante maar niet naieve autochtoon)

Probeer jij eens als autochtoon een keer een reis door Marokko te maken. Wedden dat je een hoop Hollanders, Joden, Duitsers, Engelsen, Belgen, Fransen, Amerikanen en Spanjaarden tegenkomt die het wel is gelukt een menswaardig bestaan op te bouwen in bijv. Marokko.

Herbert
10-10-05, 22:12
Ja sure, omdat ze een zak met geld meenemen zeker! Ze hoeven daar geen bestaan op te bouwen, omdat ze al geld meenemen...met andere
woorden het zijn renteniers. En mensen met geld kunnen ALTIJD gaan en staan waar ze willen!!
De in Nederland wonende moslims zitten in een andere situatie:Ofwel ze werken ofwel ze ontvangen steun. Als buitenlander steun ontvangen in Marokko is absoluut onmogelijk en werk krijgen net zo goed.

Wat ik bedoel met tolerantie is respect voor andermans opvattingen of levenswijze. Waarom wordt Hasna al-Maroudi niet met rust gelaten? Maar nee, ze wordt geintimideerd en bedreigd omdat ze meningen verkondigd die mede-Marokkanen niet aanstaan en daarom is ze een hoer!
Marokkanen respecteren de mensenrechten sowieso beter dan de Nederlanders, zoals wel blijkt hoe ze de Afrikaanse vluchtelingen behandelen, gewoon zonder eten of drinken de woestijn in sturen!!
Over racisme gesproken! Trouwens iedere Marokkaan weet dat zwarten in Marokko als 3de rangs-burgers behandeld worden...

Hawa
11-10-05, 12:12
Het lijkt wel welles nietes spelletje....Over Hasna wordt te veel ophef overgemaakt,ook weer van Nederlandse kant wat ook weer nergens op slaat. Zij moet gewoon weer gaan schrijven:punt uit..Wat je zegt over de illegalen in Marokko is echt erg. Maar Maroc-regering wacht op 4 miljoen eurie om dit probleem aan te pakken. Je kan niet Marokko de schuld gaan geven voor deze Haulocaust..Europa is mede schuldig en dient zo spoedig mogelijk een oplossing te gaan zoeken. En je mag er ook wel even bij vertellen dat deze vluchtelingen opgevangen zijn door de plaatselijke bevolking...Dankje wel lieve Marokkanse burgers...Zo die zit...KIjk maar naar onze illegalen in Nederland is nog erger dan erg,en Nederlandse regering heeft wel geld hoor? Onmenselijk aan beide kanten...Kan mij wel voorstellen dat veel alochtonen niet zo blij zijn. Dat stond gisteren weer in de krant. En die blijheid heeft weer niks met geld te maken. Nee erbijhoren,gewoon normaal,er zijn,gewaardeerd worden,eens op een voetstuk zetten deze hele groep allochtonen..Wij als Nederlanders moeten een keer de deur openzetten en laten zien hoe gastvrij wel wij niet zijn..Zijn we ook wel,sommigen dan van ons volk die wel de handen uit de mouwen steken voor de armlastigen de uitgeprocedeerden en wat als niet. We kunnen niet steeds maar wijzen naar Marokkanen dat slaat nergens op..Marokkaanse regering,zeker moet veel veranderen,maar Nederlandse regering is echt slechte kabinet sinds tijden..We moeten met zijn allen hier door heen en nieuwe wegen gaan zoeken hoe het nu wel moet...

assassijn
11-10-05, 19:40
Geplaatst door Herbert
Ja sure, omdat ze een zak met geld meenemen zeker! Ze hoeven daar geen bestaan op te bouwen, omdat ze al geld meenemen...met andere
woorden het zijn renteniers. En mensen met geld kunnen ALTIJD gaan en staan waar ze willen!!


Tuurlijk. Jij noemt de vele Nederlanders die daar zijn blijven hangen in de jaren '70, en die de kost moeten verdienen met het verkopen van kleding en sieraden renteniers? Mensen die hard moeten werken voor hun geld noem jij renteniers....hahahaha, je leert hier echt elke dag wat bij.
Trek nog een blikje Hollandia open en deel je onwetendheid met ons.

Herbert
11-10-05, 23:01
Mensen die sinds de jaren 70 in Marokko leven en aan de kost moeten komen door het verkopen van kleding en sieraden? Tuurlijk die zullen er ook nog wel zijn...flower power...hippies die 30 jaar geleden vertrokken naar Marokko omdat ze hoorden over te gekke hasjiesj!

Mjah, sowieso een ongevaarlijk en uitstervend slag mensen.
Zo had je in die tijd ook westerlingen die naar India trokken omdat ze dachten daar wijsheid te vinden en onderweg bleven hangen in Afghanistan. De Taliban zal wel niet erg ingenomen zijn geweest met dat slag mensen haha....

Ik blijf volhouden: de meerderheid van westerlingen in Marokko hebben geld; als rentenier of als ondernemer en als je geld hebt, geeft dat je een zekere vrijheid.

Wat mij dwarszit is dat het zgn. altijd Nederlanders, westerlingen etc. schijnen te zijn die zouden discrimineren. Westerlingen zijn misschien niet beter maar zeker ook niet slechter dan moslims, Afrikanen, Aziaten etc. Dacht je dat Chinezen, Japanners of Koreanen niet discrimineren? Wist je dat Turken (Ottomanen) eeuwenlang Christenen roofden op de Balkan en als slaaf verkochtten? Of Afrikanen? Hutu's die 1 miljoen Tutsi's afslachten in 1994? Zeker ook de schuld van het Westen? Wel eens gehoord van Arabische slavenhandelaren? Ik wel! Mauretanië (buurland van Marokko) schafte de slavernij af in...1980! Dusss.....we zijn allemaal even goed of even slecht. Geen zielig gedoe meer van : "we worden gediscrimineerd!!"
Hoeveel autochtonen zijn niet het slachtoffer van Marokkaanse criminelen? Doe ff normaal, we moeten elkaar toch kunnen verdragen?

wytze
12-10-05, 09:28
Geplaatst door assassijn


Trek nog een blikje Hollandia open en deel je onwetendheid met ons.


:jeweetog: :duim:

assassijn
12-10-05, 22:06
Geplaatst door Herbert
Mensen die sinds de jaren 70 in Marokko leven en aan de kost moeten komen door het verkopen van kleding en sieraden? Tuurlijk die zullen er ook nog wel zijn...flower power...hippies die 30 jaar geleden vertrokken naar Marokko omdat ze hoorden over te gekke hasjiesj!



Waar heb je het allemaal over en waarom trek je er een hoop onzin bij?
Wel eens in Marokko geweest? Nee dus!
Ken je mensen die daar wonen? Nee dus?
Er wonen daar genoeg westerlingen die of ondernemer zijn, of daar gewoon werken.
Dingen roepen die zich alleen afspelen in jouw hoofd is niet echt de goede manier van discussieren. Van de hak op de tak springen, en allerlei onderwerpen erbij betrekken die er niets mee te maken hebben, is ook niet echt goed voor een discussie.

Conclusie: roepen dat westerlingen worden gediscrimineerd in Marokko zonder dat je er ooit bent geweest, of niemand kent die er woont, is kolder.
Ik kan het weten want ik kom daar regelmatig.

Als dat jouw manier van discussieren is, dan raad ik je toch aan om weer terug te gaan naar Marokko.nl.

assassijn
12-10-05, 22:07
Geplaatst door wytze
:jeweetog: :duim:

Ja toch :hihi:

jan1974
13-10-05, 10:47
Geplaatst door RinC
Nou, als die handelaren in angst maar blijven strooien met vooroordelen en steeds worden uitgenodigd door media om iets te vertellen of te schrijven over de islam, dan vind ik wel dat ze een keer hun bekken dicht moeten houden. Maar je gal spuwen over de islam is echt een handel!
Handelaren in angst worden ze genoemd. Handel is handel.

Het zijn juist deze mensen die met beide benen op de grond blijven staan. Iedereen loopt over van emotie en rent van hot naar her. Deze mensen blijven tenminste kalm en doen er hun voordeel mee. Je mag hun handel moreel verwerpelijk vinden, maar Nederland is toch al het Sodom en Gomorra van de wereld met hun legale prostitutie, "bejaardenmoord" (euthenasie) en liberaal drugsbeleid.

Herbert
13-10-05, 12:56
Kun je het niet meer volgen Appelsien? Wat is dat nou!? Okay, laat me het zo stellen; het feit dat je geregeld naar Marokko vertrekt, maar ook steeds weer terugkomt doet vermoeden dat het hier in Nederland allemaal wel losloopt met dat zogenaamde racisme en die ellendige islamofobie, waar onze Hans zich zo druk over maakt...anders was je toch wel ginder gebleven? ja toch, niet dan!?

Enne...ik naar Marokko? Ik ga liever gewoon dood...veel te veel allochtonen daar!?

assassijn
13-10-05, 13:09
Geplaatst door Herbert
Kun je het niet meer volgen Appelsien? Wat is dat nou!? Okay, laat me het zo stellen; het feit dat je geregeld naar Marokko vertrekt, maar ook steeds weer terugkomt doet vermoeden dat het hier in Nederland allemaal wel losloopt met dat zogenaamde racisme en die ellendige islamofobie, waar onze Hans zich zo druk over maakt...anders was je toch wel ginder gebleven? ja toch, niet dan!?

Enne...ik naar Marokko? Ik ga liever gewoon dood...veel te veel allochtonen daar!?

Ik volg het heel goed. Jij bent degene die van appels naar peren springt. We hadden het over westerlingen in Marokko, datgene wat jij er allemaal bijtrekt heeft er geen ene ruk mee te maken.

Hawa
13-10-05, 18:26
Je hoort bij de ppropaganda machine thuis..als je zegt dat Nederland euthanasie land ..drugs en hoerenland is...Hahaha....Wat een minkukel ben jij...Dat zegt t.v. station ..multimagnaat Fox ook al tegen zijn christen volk in Amerika...OOk in andere landen hoor je over dit fenomeen. Lekker makkelijk toch! Gelukkig sturen de meeste Nederlandse ouders hun kinderen naar reguliere scholen. IK hoop dat dit alleen maar toeneemt. Maar als iedereen zijn eigen schijnheilige hokje wil doorzeetten zal het nooit vrede worden op aarde. Wat zeggen de journalisten over de ramp in Kashmir....we hopen de India en pakistan samen gaan doen..Ja dan wordt het pas vrede...En door die Tjunami ramp ging het ook weer beter daar,maar die bevolkingsgroep is vredelievender dan menigeen doet geloven...De meesten mensen van die rampspoed zijn daadwerkelijk arm.. Zoals wij dat noemen..Hier in Nederland hebben we alles toch! Alleen die gemekker en beschimpen van elkaar...Ik heb net een boek uit over de begin jaren negentig..De eerste wereldoorlog...de ellende..veel joden hadden geen thuis en waren overal te vinden. Ze werden gediscrimineerd en niet zon beetje ook. Nederlanders waren erg goed in Negerslaven en onderdrukking van het joodse volk..Maar veel Nederlanders hebben hun leven gelaten in de concentratie kampen mede om hun naaste te helpen,de joden dus.
En wie zaten ook iin deze concentratie kampen,oook zigeneurs,criminelen en hoeren dus.Toen de oorlog op zijn eind was,werden deze mensen in die kampen,zo snel mogelijk terechtgesteld of er werden nog snel gasovens in gebruik gesteld...Praat mij niet over,hoe jij praat ,denk eens na...In die tijd was religie heilig gebied..en nu gebruikt men religie weer in zelfde contekst...En die kloterige Fascisten was voor vrouw alleen plaats voor kind en gezin....doeiiiiiiiiiiiiiiiii

Al Sawt
14-10-05, 01:24
Geplaatst door Herbert
Pfff, Hans Feddema, nog politiek correcter dan Geert F* Mak!!!
Allemaal onzin; allochtonen hebben het prima hier! Marokko is een prachtig land, alleen.....geen werk. En geen werk betekent een armoedig bestaan!! Daarom zijn ze in Nederland en hebben ze het hier fantastisch naar hun zin. En dan al die onnozele autochtonen zoals onze Hans die beweren dat ze gediscrimineerd worden! Hahaha...gelul van de bovenste plank!!

Lieve Hans: probeer als niet moslim (= kafir)(of niet- Marokkaan) maar eens een menswaardig bestaan op te bouwen in bijv. Marokko. Het zal je helaas niet lukken, sukkel!
Omdat ze itt Nederlanders absoluut NIET tolerant zijn. Tolerantie in Marokko is eeuwenoud dan die van Nederland of andere Europese land. Westerlingen leven als koningen in Marokko.

Tolerantie van Nederlanders is geen schijn, maar helaas vaak onderhevig aan angst en vooroordelen.

Een scherpe en niet naieve allochtoon.

jan1974
14-10-05, 10:47
Hawa, waarom ben ik nu opeens een minkukel, wat is dat nu weer voor woord en waar heb ik dat aan te danken?


Geplaatst door Hawa
Hier in Nederland hebben we alles toch! Alleen die gemekker en beschimpen van elkaar.

Het toont aan dat jij ook besmet bent met de Nederlandse cultuur van mekkeren en beschimpen. Volgens mij ben jij redelijk goed geintegreerd hier in Nederland.

Hawa
14-10-05, 23:01
Natuurlijk ben je geen minkukel..Is wel leuk woordje om op af te reageren.....En geintregreerd is het nooit helemaal toch! Geassilimileerd..geciviliseerd zijn allemaal westerse begrippen...en tijdverschijnselen..in koers van blank zijn...Dus iik blijf altijd mijn eigen...Nooit die klote begrippen....voor mij niet en voor niemand niet....Of hebben we die begrippen aan de arabieren of zwart mens of geel ras te danken...Ik geloof van niet....En daarom...hoe je het ook went of keert....hebben ze in westen ook zich vrijgevochten van die klote geloof,van onderdrukking..Met cruxifiks de mensen bekeren,denken dat het beter was voor hun bestwil...Nou kijk dan eens wat voor best wil er van over blijft...Het fort Marokko staat op instortten...En nu gaan ze die mensen in de dessert smijten als goddelozen..Ik dacht dat onze beschaving,christelijke beschaving,deze bevolkingsgroepen weelde heeft gebracht ..Maar nee....Bekeren en dan profiteren.....en daaruit moeten we nu wel iets leren....Sprinkhanen plagen,natuurrampen,de ozon laag en dan nog eens de alom gevreesde griepplaag...Ik hoop dat we de wapens en militaire shit voorgoed verdampen,,,en een s weten wat een druppel water betekent...water..ons bloed...ons leven.....zonder dat....kunnen we het wel vergeten....insha Allah....

Herbert
15-10-05, 05:01
Appelsien, je hebt gelijk...laat ik me tot Nederland beperken en het topic Westerlingen in Marokko laten rusten...
Ik zou zeggen tel je zegeningen! Je leeft in Nederland en dat is een welvarend, tolerant, open en democratisch land vol mogelijkheden tot ontplooing. Ik ben er zeker van dat je ze zult grijpen, want je bent verstandig toch?
Kies niet de weg die Samir A. en consorten hebben genomen, want die loopt dood. Uiteindelijk zullen ook Marokkanen hun plek weten te vinden net als al die andere etnische groeperingen die hier aan hun toekomst bouwen. Of we het leuk vinden of niet; we zijn tot elkaar veroordeeld!

Max Stirner
17-10-05, 16:40
Geplaatst door Al Sawt
Tolerantie in Marokko is eeuwenoud dan die van Nederland of andere Europese land. Westerlingen leven als koningen in Marokko.

Tolerantie van Nederlanders is geen schijn, maar helaas vaak onderhevig aan angst en vooroordelen.

Een scherpe en niet naieve allochtoon.


Ik ben nergens ter wereld (Europa, Azie, Afrika & Latijns Amerika) vaker opgelicht en lastiggevallen door gidsjes, verkopertjes en hasjdealertjes als in Marokko - vooral Tanger was behoorlijk k*t en vermoeiend.

Andere reizigers hadden hetzelfde probleem - vrouwelijke reizigers hadden trouwens nog wel meer problemen.

Meeste mensen zijn inderdaad heel aardig, gastvrij en behulpzaam (veel meer dan in Europa), maar het idee dat Westerlingen door iedereen in Marokko `als koningen behandeld worden` klopt absoluut niet.