PDA

Bekijk Volledige Versie : Het water van de profeten



mark61
02-10-05, 12:38
Water in de geschiedenis van het Midden-Oosten

Een verschroeiend hete zomerdag in Damascus, Syrië. Een taxichauffeur staat met een tuinslang zijn smerige auto te wassen: schoon drinkwater loopt in grote hoeveelheden over straat, en dat terwijl de boeren buiten de stad vaak moeite hebben hun gewassen te besproeien. Een scène die absurd lijkt, maar in het Midden-Oosten tot de dagelijkse realiteit behoort. Hoe heeft het zover kunnen komen?

Water is de belangrijkste natuurlijke grondstof in het Midden-Oosten en Noord-Afrika; belangrijker dan de olie waarover oorlogen worden uitgevochten. Er bestaan alternatieven voor olie, maar water is onvervangbaar en de vaak onderhuids spelende waterconflicten zullen dan ook met steeds hardere middelen worden uitgevochten.

http://www.amerigo.nl/middenoosten/9025418481bk.jpg

Francesca de Châtel
geschiedenis
paperback
320 blz
isbn 9025418481
contact
euro 24,90

~Panthera~
02-10-05, 12:39
Zou dat, wereldwijd, niet het grootste conflict kunnen worden ?

mark61
02-10-05, 12:40
Geplaatst door ~Panthera~
Zou dat, wereldwijd, niet het grootste conflict kunnen worden ?

Is het hier en daar al.

~Panthera~
02-10-05, 12:49
Geplaatst door mark61
Is het hier en daar al.


K was er al bang voor. :moe:

Bofko
02-10-05, 12:49
Het ontzilten van zeewater naar drinkwater lijkt me een minder grote klus dan het zoeken, oppompen en raffineren van olie.

mark61
02-10-05, 12:51
Geplaatst door Bofko
Het ontzilten van zeewater naar drinkwater lijkt me een minder grote klus dan het oppompen en raffineren van olie.

Wel als het net zoveel kost. Water is nu nagenoeg gratis, ook in gebieden met weinig water. Het is inderdaad verbluffend om vast te stellen, zoals de schrijfster doet, dat mensen in gebieden waar weinig water is er net zo verspillend mee omgaan als wij hier.

Wat valt er trouwens te ontzilten in pakweg Jordanië?

Bofko
02-10-05, 12:58
Geplaatst door mark61

Wat valt er trouwens te ontzilten in pakweg Jordanië?

Ja hallo mark. Duitsland heeft zelf ook geen olie maar importeert het.

Dit zeggende besef ik nu dat water nog niet onder het handelsverkeer valt. Daar zal het wel naar toe moeten.

tr_imparator
02-10-05, 13:05
kunstmatige berg is dat een idee? ruimte genoeg :D

mark61
02-10-05, 13:06
Geplaatst door Bofko
Ja hallo mark. Duitsland heeft zelf ook geen olie maar importeert het.

Dit zeggende besef ik nu dat water nog niet onder het handelsverkeer valt. Daar zal het wel naar toe moeten.

Precies. Dat gaat een hoop geld kosten.

mark61
02-10-05, 13:07
Geplaatst door tr_imparator
kunstmatige berg is dat een idee? ruimte genoeg :D

Start digging. :)

Je hebt kans dat in de nabije toekomst bijv. Syrië 'zijn' water 'terug' komt halen bij Turkije. Ze waren niet zo blij met de GAP, geloof ik.

Joesoef
02-10-05, 15:36
Men is al heel ver op het gebied van membraam technieken, ontziling, reinigen, fluitje van een cent.

Tomas
02-10-05, 15:41
Volgens mij ook. Dit is nu echt een politiek "probleem" dat achter de feiten aanloopt. Zolang er voldoende energie is, is er drinkwater. Energie daar gaat het om.

Mark
02-10-05, 17:17
Hier in Qatar was ik elke dag mijn 4wd met vers drinkwater uit de desalination fabriek :)

En benzine verbranden we gewoon voor de lol buiten :lole:

:p