PDA

Bekijk Volledige Versie : ‘Modern Western Philosophy Seeks the Way Out in the Spiritual World of the East’



tr_imparator
02-10-05, 13:32
‘Modern Western Philosophy Seeks the Way Out in the Spiritual World of the East’
By Cagri Cobanoglu
Published: Friday, September 30, 2005
zaman.com


The First International Conference of the Asian Philosophical Association has started at Fatih University in Istanbul. Philosophical Association of Korea Chairman Professor Choi Woo-Won spoke at the conference, where "local globalism" (dubbed ‘Glocalism’) will be discussed, expressed that the modern Western philosophy has come closer and closer to the spiritual world of the East.

Glocalism is also understood as the phenomenon of global rapprochement between all societies and civilizations sustaining at the same time their cultural characteristics. The opening speech of the conference co-organized by Fatih University, Daedong Philosophical Association of Korea and Kobe University of Japan was made by Fatih University Board of Trustees member Professsor Serif Ali Tekalan. Tekalan expressed that chaos has increased in our age where education has become more individualist. When people have an attitude of not accepting the "other," Tekalan said, philosophers can find answers to the problems of humanity.


Professor Alparslan Acikgenc, Fatih University's Dean of the Faculty of Arts and Sciences, announced that they want to hold the second of the meeting in Korea. Turkish Philosophy Association Deputy Chairman Ahmet Inam said: "The richness and deepness of Asian wisdom cannot be communicated to world culture. Socio-economic reasons as well as our laziness and heedlessness play a role in this." Inam wished the continuance of this kind of meetings organized "with the aim of discovering the Asian wisdom." "Problems on the earth lead us to great doctrines of Asia. We must also discover the effects of the invisible on the visible world," Professor Choi Woo-Won said.


Modern Western philosophy has more and more approached the spiritual world of the East according to Woo-Won, who said: "Western civilization has lost its direction. Therefore, the Western philosophy, too, is at a turning point. We see that the Asian societies rise at this point." Professor Ken’ichi Sudo from University of Kobe emphasized that the West is influential in cultural life and make its values to be accepted by others. The last speech of the opening part was made by University Rector Turgut Balkas. Local globalism means that human beings preserve their colors along with their partnership with each other.


The conference will be made up of 25 sessions for 123 participants from 19 countries and will end on Sunday, October 2.

Olive Yao
02-10-05, 13:54
het oosten:
Nirvana, in boeddhisme, kun je omschrijven als de toestand van volledige uitdoving van de wil (aldus Schopenhauer).

het westen:
Na de christelijke tijd, zeg na 1600, is in Europa de levens- en wereldbeschouwing utilitarisme ontwikkeld.
Utilitarisme zegt: mensen willen gelukkig zijn, richt de wereld zo in dat ze het kunnen zijn.
Geluk kun je opvatten in termen van optimale wensvervulling, waarbij alle wensen meetellen, ook geestelijke, spirituele.
(Dat is door de dominantie van economie in de westerse wereld in de knel gekomen).

het oosten ontmoet het westen:
Nirvana is dus een toestand van optimale wensvervulling.

Anders gezegd, zowel in het oosten als in het westen heb je al lang levensbeschouwelijke filosofieën waarin de wil een centrale rol speelt.

Wat in het westen niet deugt is de ideologie van de plutocratie, de geldheerschappij. Die ideologie gaat bankroet, en misschien zijn wij getuige van het langzame doorbreken van het besef daarvan.

Zowel in het westen als in het oosten bestaan veel betere ideeën.
Ik hoop dat ook moslims daaraan hun steentje zullen bijdragen.

tr_imparator
02-10-05, 13:57
Geplaatst door Olive Yao

Ik hoop dat ook moslims daaraan hun steentje zullen bijdragen.

wat een droge eind.. :moe: alsof moslims geen steentje bijgedragen hebben of zijn.,.

:knife_hea

mark61
02-10-05, 13:59
Geplaatst door tr_imparator
‘Modern Western Philosophy Seeks the Way Out in the Spiritual World of the East’

Alweer?

Stelletje heidenen. Zwarte Schaap heeft gelijk.


"Problems on the earth lead us to great doctrines of Asia. We must also discover the effects of the invisible on the visible world," Professor Choi Woo-Won said.

Dat lijkt me nog een hele klus. Is de mensheid al een slordige 3,5 miljoen jaar mee bezig. Gelukkig gaat het licht weer aan vanavond. Welke wereldproblemen hebben ze in Azië ooit met filosofie opgelost dan?


"Western civilization has lost its direction.

Says who?


We see that the Asian societies rise at this point."

Waar heeft hij het over dan? De omzet van Samsung? De decennialange geestelijke stagnatie in Japan?

Zelden zo'n hoop onzin op 1 congres gezien. Wel leuk dat Turkije eindelijk eens naar het oosten kijkt. De laatste keer dat ze dat deden was om te kijken of ze de islam naar Japan konden verspreiden.

Olive Yao
02-10-05, 14:05
Geplaatst door tr_imparator
wat een droge eind.. :moe: alsof moslims geen steentje bijgedragen hebben of zijn.,.

:knife_hea
Een steentje bijdragen aan een alternatief voor de geldheerschappij, bedoel ik natuurlijk.
Verklaren moslims duidelijk dat ze op grond van hun levensbeschouwing kritisch tegenover economische groei, de consumptiemaatschappij en wereldwijd kapitalisme staan? Is dat een maatschappelijke beweging?

Kritiek daarop komt eerder uit het westen zelf dan uit het oosten:


Geplaatst door Mark61
Waar heeft hij het over dan? De omzet van Samsung? De decennialange geestelijke stagnatie in Japan?

tr_imparator
02-10-05, 14:14
Geplaatst door Olive Yao


Verklaren moslims duidelijk dat ze op grond van hun levensbeschouwing kritisch tegenover economische groei en de consumptiemaatschappij staan? Is dat een maatschappelijke beweging?




ja en ja?

of nee..dat wordt onmogelijk gemaakt? dunno..

het zou wel beter zijn als we islamitisch konden bankieren, ten minste voor de armen onder ons.

mark61
02-10-05, 14:15
Geplaatst door Olive Yao
Een steentje bijdragen aan een alternatief voor de geldheerschappij, bedoelde ik natuurlijk.
Verklaren moslims duidelijk dat ze op grond van hun levensbeschouwing kritisch tegenover economische groei, de consumptiemaatschappij en wereldwijd kapitalisme staan? Is dat een maatschappelijke beweging?

Kritiek daarop komt eerder uit het westen zelf dan uit het oosten:

Honderd jaar geleden was er nog even een anti-materialistisch drive in het islamitische denken. Snel uitgedoofd wegens reactionaire 'oplossingen'. Overigens zijn er in islamitische landen natuurlijk bewegingen tegen de kapitalistische maatschappij. Marokko, Egypte, o.a.

U quootte mij? :) Ow sorry, zag de dubbele punt over het hoofd.

Olive Yao
02-10-05, 14:16
Geplaatst door tr_imparator
ja en ja?

of nee..dat wordt onmogelijk gemaakt? dunno..

het zou wel beter zijn als we islamitisch konden bankieren, ten minste voor de armen onder ons.
Zulke dingen bedoel ik.

mark61
02-10-05, 14:19
Geplaatst door tr_imparator
ja en ja?

of nee..dat wordt onmogelijk gemaakt? dunno..

het zou wel beter zijn als we islamitisch konden bankieren, ten minste voor de armen onder ons.

Is dat niet kapitalistisch? Het komt juist niet van de grond doordat het alleen 1 aspectje uit de constructie trekt, nl. rente. Zodat het systeem niet meer functioneert. Waar is het alternatief?

Sowieso een wel erg mager antwoord op kapitalisme.

Olive Yao
02-10-05, 14:20
Geplaatst door mark61
Honderd jaar geleden was er nog even een anti-materialistisch drive in het islamitische denken. Snel uitgedoofd wegens reactionaire 'oplossingen'. Overigens zijn er in islamitische landen natuurlijk bewegingen tegen de kapitalistische maatschappij. Marokko, Egypte, o.a.
Ja ... en juist waar moslims hun levensbeschouwing en wat-spiritualiteit-heet belangrijk vinden, kunnen ze een belangrijke bijdrage leveren aan een alternatief.

mark61
02-10-05, 14:24
Geplaatst door Olive Yao
Ja ... en juist waar moslims hun levensbeschouwing en wat-spiritualiteit-heet belangrijk vinden, kunnen ze een belangrijke bijdrage leveren aan een alternatief.

Alleen worden die bewegingen met grof geweld de kop ingedrukt voordat ze 'piep' kunnen zeggen. Lastig is ook dat ze zich zelf afgeven met terreur.

tr_imparator
02-10-05, 14:46
Geplaatst door mark61
Is dat niet kapitalistisch? Het komt juist niet van de grond doordat het alleen 1 aspectje uit de constructie trekt, nl. rente. Zodat het systeem niet meer functioneert. Waar is het alternatief?

Sowieso een wel erg mager antwoord op kapitalisme.

wat voor constructies ken je? (ik heb helemaal geen eco gehad..ik heb geen verstand van marktwerking etc)

mark61
02-10-05, 16:22
Geplaatst door tr_imparator
wat voor constructies ken je? (ik heb helemaal geen eco gehad..ik heb geen verstand van marktwerking etc)

Ik ken er maar twee. Kapi en commi. Iets anders moet nog bedacht worden.

Mark
03-10-05, 08:02
Smerige hippies....

Er is werkelijk niets dat wij kunnen leren van andere wereld delen, de enige reden dat azie het steeds beter doet is omdat ze onze organisatievormen en technieken hebben gekopieerd. Duizenden jaren van die spirituele onzin hebben ze nooit iets goeds gebracht.

mark61
03-10-05, 09:40
Geplaatst door Mark
Smerige hippies....

Er is werkelijk niets dat wij kunnen leren van andere wereld delen, de enige reden dat azie het steeds beter doet is omdat ze onze organisatievormen en technieken hebben gekopieerd. Duizenden jaren van die spirituele onzin hebben ze nooit iets goeds gebracht.

Dat denk ik ook. Nou ja, machteloze vakbonden natuurlijk.

Gnosis
03-10-05, 12:01
Geplaatst door Mark
Smerige hippies....

Er is werkelijk niets dat wij kunnen leren van andere wereld delen, de enige reden dat azie het steeds beter doet is omdat ze onze organisatievormen en technieken hebben gekopieerd. Duizenden jaren van die spirituele onzin hebben ze nooit iets goeds gebracht.

Tuurlijk kunnen wij niets leren van andere werelddelen, wij zijn immers het Grote Westen. Wat een onzin. Slecht verholen imperialisme waar Harry Mulisch zich ook schuldig aan maakt.


Daarom is de graeco-joods-christelijke traditie in dit opzicht superieur aan alle andere - ook wat gevaarlijkheid betreft. - Mulisch

Gadverdamme. Ik krijg er een vieze smaak van in mijn mond, maar ik zal proberen niet teveel emotie in het spel te brengen. :)

Ik denk dat je het Nirvana niet kunt vergelijken of combineren met het Utilitarianisme. Op het materiele vlak wil iedereen wat anders en de wensen lopen te zeer uiteen om aan ieders behoefte te doen, want de wens van de ene persoon is schadelijk voor de andere.
Juist de geestelijke behoeften moet gevoed worden, omdat we ons te zeer richten naar de wereld buiten ons. En inderdaad, daar maakt het Oosten zich ook schuldig aan, we zitten allemaal gevangen in maya.
Trouwens, er zijn veel mensen die Utilitarianisme zien als een excuus voor een berekende moraal, m.a.w. het gaat meer om de kwantioteit dan de kwaliteit.

En juist de Oosterse mystieke stromingen (Boeddhisme, Taoïsme, Hinduïsme, Islam, Zoraostrianisme etc. etc.) vinden een mooi knooppunt met de moderne wetenschap waar het gaat over LICHT.
Geestelijk en materieel licht verbindt de binnen met de buitenwereld. Toepassingen voor een universele, niet fossiele energiebron, alternatieve genezing, maar ook Westerse geneeskunde, noem maar op.

De Kabbalistische traditie, die ten grondslag ligt aan zowel het Judaïsme, als het Jodendom, het Christendom en de Islam, is te verenigen met de fysica, omdat zij uitgaat van LICHT. Door middel van dit element wordt de zichtbare met de onzichtbare wereld in verband gebracht.

Wij hebben een cultuurgebonden voorkeur voor wetenschap, een objectieve kijk naar de wereld die de wetenschap ons zegt te bieden en daarom schuiven we de Oosterse mystiek met hun subjectieve ervaringswereld af. Maar juist in die subjectieve geest ligt de sleutel naar objectiviteit, omdat het bewustzijn ons verbindt als levende wezens en ons met de wereld waar wij in leven.
Objectieve kennis bestaat niet, omdat wij altijd uitgaan van aannames, in plaats daarvan hebben we besef.
Meditatie, contemplatie en zelf-realisatie zijn een manier om ons besef en gevoel van eenheid te vergroten en versterken.
Het Oosten geeft ons tal van disciplines, manieren, hulpmiddelen om de wereld van de geest te onderzoeken. Het enige wat ons ervan weerhoudt die wereld te onderzoeken is onze eigen wil, die voornamelijk gericht is op eten, schijten, slapen, zich voortplanten en zijn eigen gelijk halen.

Willen we onderzoeken of we wat hebben aan die Oosterse zienswijzen, dan rest ons niets dan het zelf te ondervinden en dan pas oordelen of we er wel of niet wat aan hebben.


I live for the statement that the mind rules the body, vice versa is for sluts. - Rudeboy