PDA

Bekijk Volledige Versie : Allochtone jeugd met veel geld verdacht’



MaRiaH
02-10-05, 13:41
Allochtone jeugd met veel geld verdacht’

Door onze verslaggever
LEEUWARDEN

Antilliaanse of Marokkaanse jongeren die op straat worden aangetroffen met veel geld op zak, moeten kunnen verklaren hoe ze daar aan komen. Kunnen ze dat niet, dan moet het geld in beslag worden genomen.
Volgens de Friese korpschef Martin Sitalsing is dat een van de mogelijkheden om de criminaliteit onder deze groepen jongeren aan te pakken. „ Laat hen samen met hun ouders bij de politie komen en aantonen dat ze er op reguliere manier aan zijn gekomen.
Zo niet: in beslag nemen.”
Om de criminaliteit onder Antilliaanse en Marokkaanse jongeren te bestrijden, zouden ook hun ouders streng moeten worden aangepakt. Sitalsing wil ouders dwingen Nederlands te leren. Hij zei dit op een symposium over allochtoon jongerenbeleid in Leeuwarden.
Ouders zou je moeten kunnen aanspreken op het feit dat ze na twintig jaar in Nederland nog steeds geen Nederlands spreken, aldus Sitalsing. „ Ze participeren zelf niet in deze samenleving, maar laten hun kinderen hier wel opgroeien. Dwing hen alsnog Nederlands te spreken op straffe van financiële prikkels.”
Sitalsing zegt met zijn maatregelen juist te willen tegengaan dat Marokkanen en Antillianen steeds in de schoenen geschoven krijgen dat er onder hen meer criminaliteit voorkomt dan gemiddeld. „ Ik erger me gruwelijk aan het koppelen van etniciteit en criminaliteit. Ik zal me daar tegen blijven verzetten.”
Bestuurders hebben tegenover allochtonen en criminaliteit bovendien een dubbele moraal, vindt Sitalsing. „ Als ik van leer trek tegen onaangepaste plattelandsjeugd krijg ik ogenblikkelijk een behoorlijk aantal verontruste telefoontjes over waar ik het lef vandaan haal. Wanneer er sprake is van Antilliaanse of Marokkaanse overlastgevers, krijg ik die telefoontjes niet.”


Copyright (c)2005 De Gelderlander 01/10/2005
http://www.gelderlander.nl/

MaRiaH
02-10-05, 13:59
Sitalsing zegt met zijn maatregelen juist te willen tegengaan dat Marokkanen en Antillianen steeds in de schoenen geschoven krijgen dat er onder hen meer criminaliteit voorkomt dan gemiddeld. „ Ik erger me gruwelijk aan het koppelen van etniciteit en criminaliteit. Ik zal me daar tegen blijven verzetten.”

Ik snap deze redenering niet zo..
eerst stigmatiseren en dan zeggen dat je daar juist tegen bent.. :maf2: