PDA

Bekijk Volledige Versie : Ramadan begint woensdag



Marsipulami
03-10-05, 11:33
Ramadan begint woensdag


Geplaatst op 3/10 '05 om 11:16u
Door Theo Borgermans (Bron: ANP)


UTRECHT (RKnieuws.net) - Voor de "overgrote meerderheid" van de bijna een miljoen moslims in Nederland begint woensdag de vastenmaand ramadan. Dat heeft voorzitter A. Tonca van het Contactorgaan Moslims en Overheid (CMO) maandag gezegd.



De islam schrijft voor dat gelovigen tijdens ramadan van de eerste ochtendschemering tot zonsondergang niet eten, drinken, roken en vrijen. De ramadan begint zodra de nieuwe maan is verschenen. Moslimgeleerden verschillen echter van mening over de bepaling van de begindatum van de vastenmaand.

De meeste moslims van Turkse afkomst verlaten zich uitsluitend op astronomische berekeningen. Veel Marokkaanse moslims wachten op de eerste melding uit de islamitische wereld dat de nieuwe maan met het blote oog is waargenomen. Sommige Marokkanen en de meeste Surinaamse moslims houden vast aan waarneming met het blote oog in Nederland.

Marsipulami
03-10-05, 11:35
Ben benieuwd of de moslims er dit jaar zonder de gebruikelijke onderlinge chaos uit zullen geraken op welk tijdstip de ramadan begint en eindigt.

Karin.N
03-10-05, 12:33
Ongeacht het tijdstip van begin, wens ik een ieder een fijne ramadan toe :)

nl-x
03-10-05, 12:48
Jullie hebben het niet van mij hoor, maar ik heb gehoord dat de Ramadan SMS weer in aantocht is ... :nerveus:

Julien
03-10-05, 12:57
ik hoorde juist dat er dit jaar wél overeenstemming was met alle moslimgroepen in Nederland, dat de Ramadan voor iedereen op 5 oktober zou beginnen..

Joesoef
03-10-05, 17:29
Op 14-4-05 om 6:51 is de maan in Amsterdam voor 0,7% zichtbaar en als ie onder gaat om 18:22 voor 1,7%, dus 5 oktober is de eerste dag van het vasten. Hoewel, op 3 oktober om 15:50 is ie voor 0,1 % zichtbaar. Het zou dus.............

nl-x
03-10-05, 18:08
Geplaatst door Joesoef
Op 14-4-05 om 6:51 is de maan in Amsterdam voor 0,7% zichtbaar en als ie onder gaat om 18:22 voor 1,7%, dus 5 oktober is de eerste dag van het vasten. Hoewel, op 3 oktober om 15:50 is ie voor 0,1 % zichtbaar. Het zou dus.............
14-4-05 ?! Wat heeft april jl. in godsnaam mee te maken?

Joesoef
03-10-05, 18:19
Geplaatst door nl-x
14-4-05 ?! Wat heeft april jl. in godsnaam mee te maken?


04-10-05...... :ego:

mark61
03-10-05, 19:33
Geplaatst door Marsipulami
Ben benieuwd of de moslims er dit jaar zonder de gebruikelijke onderlinge chaos uit zullen geraken op welk tijdstip de ramadan begint en eindigt.

Wij hebben geen chaos, gewoon verschillende opvattingen die leiden tot 1 van 2 dagen.

Dat de Belgische overheid daarvan vorig jaar niet op de hoogte was, daar kunnen moslims niks aan doen.

Gaat dat Turkse parlementslid weer over bedoeïnen op kamelen beginnen? :hihi:

delirious
03-10-05, 19:34
Geplaatst door mark61
Wij hebben geen chaos, gewoon verschillende opvattingen die leiden tot 1 van 2 dagen.

Dat de Belgische overheid daarvan vorig jaar niet op de hoogte was, daar kunnen moslims niks aan doen.

Gaat dat Turkse parlementslid weer over bedoeïnen op kamelen beginnen? :hihi:

:hihi: Lakkerrr

Juliette
03-10-05, 20:41
Geplaatst door Marsipulami
Ben benieuwd of de moslims er dit jaar zonder de gebruikelijke onderlinge chaos uit zullen geraken op welk tijdstip de ramadan begint en eindigt.

WIE is er begonnen met het proberen perfect waarneembare natuurfenomenen in 1 of ander theoretisch kader te vertalen?

Marsipulami
03-10-05, 20:51
In België zijn de eerste incidenten tussen moslims gemeld.

Marsipulami
03-10-05, 21:08
Geplaatst door Juliette
WIE is er begonnen met het proberen perfect waarneembare natuurfenomenen in 1 of ander theoretisch kader te vertalen?

De koran ?

17:12.......En Wij hebben de nacht en de dag gemaakt tot twee tekenen, het teken van de nacht hebben Wij donker en het teken van de dag hebben Wij licht gemaakt, opdat gij overvloed moogt zoeken van uw Heer en opdat gij de jaren kunt tellen en (de tijd kunt) berekenen. En Wij hebben alles duidelijk verklaard.

10:5.....Hij is het, Die de zon tot een stralend licht maakte en de maan tot een helder licht en er stadia voor verordende, zodat gij het getal der jaren en het berekenen (van de tijd) mocht kennen. Allah heeft dit niet dan in waarheid geschapen. Hij zet de tekenen uiteen voor een volk, dat wil weten.

6:96.....Hij doet de dag aanbreken en Hij heeft de nacht voor rust ingesteld en de zon en de maan voor het uitrekenen (der jaargetijden). Dat is de ordening van de Almachtige, de Alwetende.

13:2......Allah is Hij, Die de hemelen heeft doen verrijzen zonder pilaren die gij kunt zien. Daarna zette Hij Zich op de troon. En Hij heeft de zon en de maan in dienst gesteld; elk volgt zijn baan tot een vastgestelde termijn. Hij regelt het al. Hij legt de tekenen duidelijk uit, opdat gij zeker zult zijn van de ontmoeting met uw Heer.

mark61
03-10-05, 21:17
Geplaatst door Juliette
WIE is er begonnen met het proberen perfect waarneembare natuurfenomenen in 1 of ander theoretisch kader te vertalen?

Wat bedoel je precies? In dit onderhavige geval gaat het tussen moslims die uitgaan van astronomische berekeningen (en dat als de geest van het voorschrift beschouwen), moslims die vinden dat je ambachtelijk moet waarnemen met het blote oog (bewolking leidt dan bijv. tot uitstel), en moslims die dat ook vinden, maar om de een of andere reden andere moslims die ergens anders ambachtelijk bezig zijn willen volgen. Wat technisch een vergissing is (als in SA, ver ten oosten van hier, de nieuwe maan wordt waargenomen geldt dat per definitie niet voor B of NL), magoed. Hoewel, dat verschil is kleiner dan 24 uur, denk ik, ben geen astronoom, dus dan maakt het niet uit.

mark61
03-10-05, 21:18
Geplaatst door Marsipulami
In België zijn de eerste incidenten tussen moslims gemeld.

Wat eigenaardig. Zitten jullie tweespalt te stoken?

mark61
03-10-05, 21:19
Geplaatst door Marsipulami
De koran ?.[/I]

Deze quotes zijn allemaal niet relevant voor de vaststelling van het begin van de Ramadan.

Juliette
03-10-05, 21:58
Geplaatst door mark61
Wat bedoel je precies? In dit onderhavige geval gaat het tussen moslims die uitgaan van astronomische berekeningen (en dat als de geest van het voorschrift beschouwen), moslims die vinden dat je ambachtelijk moet waarnemen met het blote oog (bewolking leidt dan bijv. tot uitstel), en moslims die dat ook vinden, maar om de een of andere reden andere moslims die ergens anders ambachtelijk bezig zijn willen volgen. Wat technisch een vergissing is (als in SA, ver ten oosten van hier, de nieuwe maan wordt waargenomen geldt dat per definitie niet voor B of NL), magoed. Hoewel, dat verschil is kleiner dan 24 uur, denk ik, ben geen astronoom, dus dan maakt het niet uit.

Nah. Dat het gewoon blijkbaar moeilijk is daar een concreet moment op te plakken (in onze tijdrekening). Maar niet dat me dat stoort. Ik stoor me meer aan mensen die zich daar wel aan storen & moslims dat nog kwalijk nemen ook.

En voor de rest ben ik altijd in voor 1 of andere filosofische beschouwing. :tik:

Juliette
03-10-05, 21:58
Geplaatst door mark61
Deze quotes zijn allemaal niet relevant voor de vaststelling van het begin van de Ramadan.

Was ik ook aan het denken maar je was me voor.

DEMOcraat
03-10-05, 22:08
Geplaatst door Joesoef
Op 14-4-05 om 6:51 is de maan in Amsterdam voor 0,7% zichtbaar en als ie onder gaat om 18:22 voor 1,7%, dus 5 oktober is de eerste dag van het vasten. Hoewel, op 3 oktober om 15:50 is ie voor 0,1 % zichtbaar. Het zou dus.............
http://www.antrovista.com/extra/index.php?pag=http://www.antrovista.com/extra/03-maan.htm&zm=http://www.google.nl/search?client=firefox-a&rls=org.mozilla%3anl-nl%3aofficial_s&hl=nl&q=maanstand&meta=&btng=google+zoeken

http://www.sansaar.nl/maanstanden/maanstanden.htm

ik hoorde net dat het morgen ramadan is..

mark61
03-10-05, 22:13
Geplaatst door Juliette
Nah. Dat het gewoon blijkbaar moeilijk is daar een concreet moment op te plakken (in onze tijdrekening).

Technisch gezien niet. Zie de Turken. Maar dat moment kiezen is een voor-rationele, laten we zeggen emotioneel-traditionele keuze. Das toch niet erg? Hooguit voor de buitenstaander wat verwarrend.


Maar niet dat me dat stoort. Ik stoor me meer aan mensen die zich daar wel aan storen & moslims dat nog kwalijk nemen ook.

Tja, die Mars heeft altijd wat last van repressieve tolerantie. Hij is dol op moslims, als ze maar wel doen wat hij zegt.


En voor de rest ben ik altijd in voor 1 of andere filosofische beschouwing. :tik:

Dan moet je niet bij de islamitische tijdrekening zijn.

Waar het hier om gaat is a) het islamitische (en joodse) axioma dat de dag bij het invallen van de duisternis begint; de grens tussen pakweg donderdag en vrijdag ligt niet om 12 uur 's nachts zoals bij ons, maar bij volledige duisternis (criterium: een witte draad niet meer van een zwarte kunnen onderscheiden); b) de keuze dat een nieuwe maand begint bij nieuwe maan, of liever vlak erna, wanneer de maan voor het eerst weer zichtbaar wordt.

In feite heeft elk systeem een probleem met het gegeven dat de omwenteling van de aarde (dag) niets te maken heeft met de baan van de maan (maand) of met de baan van de aarde om de zon (jaar). Die drie zijn niet echt in overeenstemming te brengen.

Oh pardon, daar vroeg je denk ik niet naar.

Ik denk dat veel verschillende volkeren begonnen zijn mystieke ideeën te koppelen aan natuurverschijnselen, ieder voor zich ergens anders. Het was blijkbaar ook gewenst om de tijd te meten en te berekenen, ws. om godsdienstige rituelen te kunnen vastleggen. En daar zijn van allerlei 'primitieve' volkeren verrassend ver in gekomen.

Maar waarom veel volkeren van zichzelf een 7 daagse week hebben weet ik niet. 3 weekse maanden van elk 10 dagen bestaan tenslotte ook (Romeinen). Maar Ghanezen deden bijvoorbeeld al aan 7 daagse weken voor ze ooit ne blanke hadden gezien. Fascinerend onderwerp, ik weet er geen klap van, en ik geloof ook niet dat er al te veel van bekend is.

Het Osmaanse rijk had drie verschillende tijdrekeningen tegelijk, en bij de introductie van het horloge was het een dolle boel. De dag en nacht werden a priori op ieder 12 uur gesteld, maar omdat men voor het begin uitging van zonsondergang moesten die horloges dus tig keer per dag worden bijgesteld, snap je? Met als gevolg dat afspraken (sessie van het parlement bijvoorbeeld - ik heb het nu over late 19e eeuw) in de soep liepen; iedereen kwam op een ander moment.

Te gek om over na te denken allemaal.

mark61
03-10-05, 22:16
Geplaatst door DEMOcraat
http://www.antrovista.com/extra/index.php?pag=http://www.antrovista.com/extra/03-maan.htm&zm=http://www.google.nl/search?client=firefox-a&rls=org.mozilla%3anl-nl%3aofficial_s&hl=nl&q=maanstand&meta=&btng=google+zoeken

http://www.sansaar.nl/maanstanden/maanstanden.htm

ik hoorde net dat het morgen ramadan is..

Ramadan moebarek!

Mag ik dat eigenlijk zeggen? :vreemd:

Marsipulami
03-10-05, 22:34
Geplaatst door mark61
Wat eigenaardig. Zitten jullie tweespalt te stoken?

Nee hoor, de ongelovigen herinneren moslims er alleen maar aan dat er slechts één God, één Ummah, één islam, één ramadan en één koran is. God gebruikt zelfs ongelovigen om aan moslims Zijn boodschap omtrent tawheed duidelijk te maken.

Joesoef
03-10-05, 22:35
Geplaatst door DEMOcraat
http://www.antrovista.com/extra/index.php?pag=http://www.antrovista.com/extra/03-maan.htm&zm=http://www.google.nl/search?client=firefox-a&rls=org.mozilla%3anl-nl%3aofficial_s&hl=nl&q=maanstand&meta=&btng=google+zoeken

http://www.sansaar.nl/maanstanden/maanstanden.htm

ik hoorde net dat het morgen ramadan is..


www.cybersky.com

mark61
03-10-05, 22:39
Geplaatst door Marsipulami
Nee hoor, de ongelovigen herinneren moslims er alleen maar aan dat er slechts één God, één Ummah, één islam, één ramadan en één koran is. God gebruikt zelfs ongelovigen om aan moslims Zijn boodschap omtrent tawheed duidelijk te maken.

Waarom zijn ze dan aan het knokken, dacht jij? Je zit ze toch niet met dagen te jennen?

Marsipulami
03-10-05, 22:49
Geplaatst door mark61
Waarom zijn ze dan aan het knokken, dacht jij? Je zit ze toch niet met dagen te jennen?

"Onwetendheid" is volgens mij de verklaring voor de onderlinge twisten. Voor "echte" moslims kan wetenschap en visuele waarneming niet in strijd zijn met elkaar. De waarneming van een volledig volle of een volledig nieuwe maan is afhankelijk van de plek op de wereldbol waar een moslim zich bevindt het verschil kan 24 uur zijn. Dus als Nederlandse moslims Saoudi Arabië of Marokko volgen dan zijn ze mogelijks in de fout want SA en Marokko (of Turkije) bevinden zich op een andere plek op de wereldbol dan Nederland.

~Panthera~
03-10-05, 22:51
Zou God wakker liggen van 24 uur, denken jullie ?

mark61
03-10-05, 22:52
Geplaatst door Marsipulami
"Onwetendheid" is volgens mij de verklaring voor de onderlinge twisten. Voor "echte" moslims kan wetenschap en visuele waarneming niet in strijd zijn met elkaar. De waarneming van een volledig volle of een volledig nieuwe maan is afhankelijk van de plek op de wereldbol waar een moslim zich bevindt het verschil kan 24 uur zijn. Dus als Nederlandse moslims Saoudi Arabië of Marokko volgen dan zijn ze mogelijks in de fout want SA en Marokko (of Turkije) bevinden zich op een andere plek op de wereldbol dan Nederland.

Daar zat ik ook aan te denken. Maar het verschil is in werkelijkheid niet groter dan 3 uur(B/NL - SA). Als daarbinnen de dagovergang plaatsvindt heb je een probleem, natuurlijk. Al maakt het niets uit, uiteindelijk. Het blijft een keuze waar jij en ik geen klap mee te maken hebben.

Marsipulami
03-10-05, 23:03
Geplaatst door mark61
Daar zat ik ook aan te denken. Maar het verschil is in werkelijkheid niet groter dan 3 uur(B/NL - SA). Als daarbinnen de dagovergang plaatsvindt heb je een probleem, natuurlijk. Al maakt het niets uit, uiteindelijk. Het blijft een keuze waar jij en ik geen klap mee te maken hebben.

Nee hoor, ik ben gelovig. Ik heb dus niks te maken met de laissez faire ideologie van ongelovige liberale individualisten die met een ander niks te maken willen hebben. Ik neem "onze" moslims en hun levensovertuiging ernstig en beschouw de islam niet als een vorm van folklore die men goedwillig minachtend mag tolereren in afwachting dat moslims hun overtuiging zullen droppen ten gunste van het atheïsme.

Julien
03-10-05, 23:10
ik ben het met Mars eens. waarom zou je als niet-moslim niet mogen zeggen dat het raar is dat er zoveel verschillende opvattingen zijn over wanneer de Ramadan begint? Dat vinden veel moslims namelijk zelf ook.

trouwens, bij de christenen is er ook onenigheid over wanneer het nou precies Kerstmis of Pasen is.

Julien
03-10-05, 23:16
en volgens het persbericht begint de Ramadan ook op woensdag...

PERSBERICHT

Voor het eerst gezamenlijke start van de Ramadan

De moskeeverenigingen UMMAO, Hollands - midden , Limburg, de Federatie Islamitische Organisaties Nederland en Imamvereniging Nederland verklaren dat de vastenmaand Ramadan dit jaar op 5 oktober 2005 van start zal gaan. In het verleden leidde het vaststellen van het begin en het einde van de Ramadan geregeld tot onenigheid onder moslims. Teneinde onduidelijkheid en misverstanden onder moslims te voorkomen, is besloten om dit jaar vooraf te bepalen op welke datum de Ramadan van start zal gaan.

In het verleden veroorzaakte met name de niet eenduidige berichtgeving over de waarneming van de nieuwe maan vanuit de islamitisch wereld de nodige onduidelijkheid.

Daarnaast komt het veelvuldig voor dat bepaalde islamitische regeringen moslims aan zich proberen te binden door de start van de Ramadan te manipuleren. Hierdoor wordt het moment dat moslims met vasten beginnen veelal bepaald door het islamitische land dat men wenst te volgen.

Teneinde dit jaar onduidelijkheid te voorkomen en gelijktijdig met de Ramadan te beginnen, zijn wij in gezamenlijkheid en samenwerking met de Europese Raad voor de Fatwa overeengekomen het begin van de maand Ramadan te laten afhangen van twee door de Sharia[1] gestelde voorwaarden; namelijk dat de maand dient te worden waargenomen met het oog en onderbouwd te worden door wetenschappelijke berekeningen door sterrenkundigen. Op basis van deze berekeningen is vastgesteld dat de nieuwe maan zal worden waargenomen op dinsdag 4 oktober 2005, en dus zal de eerste dag van de Ramadan 5 oktober zijn.

Wij rekenen in Nederland op eensgezindheid en streven daar naar. Voor de saamhorigheid die bij de Ramadan hoort en ter wille van de samenleving is het van belang dit uitgangspunt samen te hanteren. Wij wensen alle mensen in Nederland en de rest van de wereld een gezegende Ramadan toe met veel bezinning,voorspoed en geluk. Ook doen wij een oproep aan alle moskeeën en moslims om hun deuren zoveel mogelijk open te stellen en hun buren en buurtgenoten uit te nodigen mee te delen in de viering en beleving van de ramadan. Verder is er ter gelegenheid van de ramadan een internetsite geopend: www.ramadaninfo.nl



--------------------------------------------------Einde-------------------------------

Voor meer informatie:

Ahmed Marcouch, UMMAO 06-4563 4951

Abdelhamid Elaidi, Unie Marokkaanse Moskeeën Hollands Midden 0626278543

Alkhammar Albakkali, Vereniging Imams Nederland 0626280232

Yahia Bouyafa, Federatie Islamitische Organisaties Nederland, 0628482796

Elouardi Abdelkader, De islamitische Raad Limburg, 0622506964

Rabi'ah.
04-10-05, 05:32
Geplaatst door Julien
ik ben het met Mars eens. waarom zou je als niet-moslim niet mogen zeggen dat het raar is dat er zoveel verschillende opvattingen zijn over wanneer de Ramadan begint? Dat vinden veel moslims namelijk zelf ook.

trouwens, bij de christenen is er ook onenigheid over wanneer het nou precies Kerstmis of Pasen is.

Word.

Ja, ik geloof dat de oosters-orthodoxen beide feesten 2 maanden later vieren ofzo, toch? :hihi:

Marsipulami
04-10-05, 08:03
Ramadan in België begint dinsdag om 5.46 uur

Dinsdagochtend om klokslag 5.46 uur begint in België de ramadan, de vastenmaand voor moslims. Dat heeft de Moslimexecutieve in ons land maandagavond beslist.
In Nederland begint de vastenmaand woensdag.
Tijdens de ramadan, die 29 of 30 dagen duurt, mogen gelovige moslims van zonsopgang tot zonsondergang niet eten, drinken, roken of vrijen. De ramadan begint zodra de nieuwe maan is verschenen.

Theologen van de Moslimexecutieve bepalen de begindatum van de islamitische vastenmaand in functie van meteorologische gegevens en volgens de begindatum in de moslimlanden.
De ramadan begint zodra de nieuwe maan is verschenen. Moslimgeleerden verschillen echter van mening over de bepaling van de begindatum. De meeste moslims van Turkse afkomst baseren zich uitsluitend op astronomische berekeningen. Veel Marokkaanse moslims wachten op de eerste melding uit de islamitische wereld dat de nieuwe maan met het blote oog is waargenomen.

nl-x
04-10-05, 08:50
Ik vast al... Ramadan Moubarek!

MaRiaH
04-10-05, 09:13
Ik hoorde net dat de turken morgen beginnen.
De marokkanen vandaag..

anyway,

Ramadan Mubarak voor iedereen!

WatIsNjou?
04-10-05, 11:21
Geplaatst door Julien
en volgens het persbericht begint de Ramadan ook op woensdag...

PERSBERICHT

Voor het eerst gezamenlijke start van de Ramadan

De moskeeverenigingen UMMAO, Hollands - midden , Limburg, de Federatie Islamitische Organisaties Nederland en Imamvereniging Nederland verklaren dat de vastenmaand Ramadan dit jaar op 5 oktober 2005 van start zal gaan. In het verleden leidde het vaststellen van het begin en het einde van de Ramadan geregeld tot onenigheid onder moslims. Teneinde onduidelijkheid en misverstanden onder moslims te voorkomen, is besloten om dit jaar vooraf te bepalen op welke datum de Ramadan van start zal gaan.

In het verleden veroorzaakte met name de niet eenduidige berichtgeving over de waarneming van de nieuwe maan vanuit de islamitisch wereld de nodige onduidelijkheid.

Daarnaast komt het veelvuldig voor dat bepaalde islamitische regeringen moslims aan zich proberen te binden door de start van de Ramadan te manipuleren. Hierdoor wordt het moment dat moslims met vasten beginnen veelal bepaald door het islamitische land dat men wenst te volgen.

Teneinde dit jaar onduidelijkheid te voorkomen en gelijktijdig met de Ramadan te beginnen, zijn wij in gezamenlijkheid en samenwerking met de Europese Raad voor de Fatwa overeengekomen het begin van de maand Ramadan te laten afhangen van twee door de Sharia[1] gestelde voorwaarden; namelijk dat de maand dient te worden waargenomen met het oog en onderbouwd te worden door wetenschappelijke berekeningen door sterrenkundigen. Op basis van deze berekeningen is vastgesteld dat de nieuwe maan zal worden waargenomen op dinsdag 4 oktober 2005, en dus zal de eerste dag van de Ramadan 5 oktober zijn.

Wij rekenen in Nederland op eensgezindheid en streven daar naar. Voor de saamhorigheid die bij de Ramadan hoort en ter wille van de samenleving is het van belang dit uitgangspunt samen te hanteren. Wij wensen alle mensen in Nederland en de rest van de wereld een gezegende Ramadan toe met veel bezinning,voorspoed en geluk. Ook doen wij een oproep aan alle moskeeën en moslims om hun deuren zoveel mogelijk open te stellen en hun buren en buurtgenoten uit te nodigen mee te delen in de viering en beleving van de ramadan. Verder is er ter gelegenheid van de ramadan een internetsite geopend: www.ramadaninfo.nl



--------------------------------------------------Einde-------------------------------

Voor meer informatie:

Ahmed Marcouch, UMMAO 06-4563 4951

Abdelhamid Elaidi, Unie Marokkaanse Moskeeën Hollands Midden 0626278543

Alkhammar Albakkali, Vereniging Imams Nederland 0626280232

Yahia Bouyafa, Federatie Islamitische Organisaties Nederland, 0628482796

Elouardi Abdelkader, De islamitische Raad Limburg, 0622506964

vanwaar dan dit bericht?

Dit vind ik nou niet bepaald een vorm van eensgezindheid en saamhorigheid ??
Als je al van te voren gaat vaststellen dat de ramadan 5 oktober begint.
En dat terwijl je als organisatie geen rekening houd met andere Islamitische landen?