PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Ik kan niet anders dan bezwijken onder de druk'



Soldim
03-10-05, 15:43
'Ik kan niet anders dan bezwijken onder de druk'

http://www.mediatref.com/hasna_el_maroudi.jpg

De Marokkaanse studente Hasna El Maroudi kreeg zoveel agressieve reacties op een column over onbegrip tussen Berbers en Arabieren dat zij is gestopt. ,,Ik durf niet meer te schrijven wat ik wil.''

Door Olga van Ditzhuijzen en Derk Stokmans

ROTTERDAM, 3 OKT. Vier maanden heeft Hasna El Maroudi het volgehouden. De bedreigingen op straat, via internet, over de telefoon. Bijna dagelijks hoorde de columniste van NRC Handelsblad en de jongerensite Spunk.nl dat ze een ,,kankerhoer'' was, dat ze afgemaakt zou worden. Allemaal vanwege een column die El Maroudi begin juni schreef over de haat tussen Arabieren en Berbers.

De bedreigingen werden de 20-jarige studente aan de kunstacademie vorige week te veel. Ze liet afgelopen donderdag in haar laatste column op de site van Spunk weten dat ze ermee stopte: ,,Ik kan niet anders dan bezwijken onder de druk. Ik durf niet meer te schrijven wat ik wil.'' Afgelopen zaterdag stond de column in NRC Handelsblad.

Hasna El Maroudi schreef sinds augustus vorig jaar over haar leven als ,,moderne Marokkaanse''. Ze had het over de moord op cineast Theo Van Gogh, over de achterdocht van autochtone Nederlanders, over de islam. Maar het was haar column van 11 juni in deze krant (die op 2 juni op Spunk.nl stond) die het voorlopige einde inleidde. Daarin beschreef ze de haat en het onbegrip tussen Berbers en Arabieren. ,,De Berbers waren vroeger de baas in Marokko en om die reden verwijten zij ons, de Arabieren, dat wij hun land hebben ingepikt. Wij vinden op onze beurt de Berbers onontwikkeld en primitief, bijvoorbeeld omdat zij alle berggeiten naar Nederland laten overkomen. Het zijn de Berbers die het criminele pad verkiezen en het zijn dus de Berbers die de Marokkanen een slechte naam bezorgen.''

Spunk.nl ontving meer dan duizend reacties op haar column en een naschrift waarin Hasna El Maroudi schreef dat het als een ,,luchtige, ironische'' column bedoeld was en zich verontschuldigde: ,,Misschien ben ik een beetje doorgeschoten in mijn uitlatingen, maar ik wilde daarmee de spot drijven met een denkwijze die mij bij Arabische jongeren is opgevallen.''

Het hielp allemaal niet meer. Hoewel de reacties op spunk.nl ook over het door beschreven onderwerp gingen - waarbij beide kampen elkaar de huid volscholden - moest El Maroudi het al gauw persoonlijk ontgelden. ,,Buitengewoon tragisch'' noemt Spunk-uitgever Frank Bierens de bedreigingen aan haar adres. Nog nooit had hij zulke extreme reacties op een column meegemaakt. De meest bedreigende zijn verwijderd.

Op de website van het Platform Marokkaanse Jongeren Utrecht konden bezoekers een standaardbrief downloaden om aangifte tegen El Maroudi te doen. Op de fora van websites als www.amazigh.nl en www.maroc.nl werd de columniste bedreigd. Op die laatste site schreef een zekere 'Parisièn' naar aanleiding van een optreden van de columniste bij een praatprogramma op de radio: ,,Hopelijk wordt ze de volgende opname door iemand opgewacht a là Pim Fortuyn.'' Aan dat programma deed ook columnist Asis Aynan mee, die in reactie op de column van El Maroudi de spot dreef met Arabieren. Het is jammer, zegt Aynan, zelf van Berberse afkomst, dat El Maroudi niet doorgaat met schrijven. ,,Juist om het debat over Berbers en Arabieren in gang te zetten. Het was zo goed omdat eindelijk Marokkanen zélf over dit onderwerp in discussie gingen.''

Ook Folkert Jensma, hoofdredacteur van NRC Handelsblad betreurt het dat de columniste stopt: ,,Het waren hele openhartige inkijkjes in een gesloten wereld''. De krant heeft de bedreigingen volgens de hoofdredacteur doorgespeeld naar de Rotterdamse politie. ,,Eigenlijk wil je je niet bij zoiets neerleggen.''

,,Ik ben nog steeds trots op die column, maar nu denk ik toch had ik die column maar nooit geschreven'', zegt El Maroudi. De eerste dagen na de column gebeurde er weinig. Maar na een paar weken begon de ellende. Vage kennissen van vroeger sms'ten haar opeens dat ze haar nooit meer wilden spreken. Op straat, in de trein op school, overal werd ze nageschreeuwd, beledigd, een enkele keer bespuugd, vertelt El Maroudi, wiens foto op de fora van Marokkaanse websites circuleert. ,,Op een gegeven moment liep ik met een petje en grote zonnebril op straat.'' In haar eigen wijk probeerde de bestuurder van een geblindeerde auto haar aan te rijden. ,,Toen dat niet lukte draaide hij zijn raampje open en dreigde hij me af te maken'', vertelt de columniste. Na dat incident deed ze aangifte bij de politie.

Haar leven is veranderd, zegt ze. Ze is bang, denkt de hele dag aan de bedreigingen. Ze ging er ook slechter door schrijven: ,,Ik werd voorzichtig, ging opeens praten over de meubeltjes die ik op vakantie in Marokko had gekocht.'' Wat ze nu gaat doen weet ze nog niet. Misschien, denkt ze, moet ze maar onder pseudoniem gaan schrijven.


NRC 3 oktober 2005

sjaen
03-10-05, 16:05
Schandalig!, wat een k*tmentaliteit hebben die klojo's.

http://www.cosgan.de/images/midi/konfus/c060.gif

Couscousje
03-10-05, 16:12
Lullig voor d'r.

Misschien dat ze nu wat minder laatdunkend doet over Berbers.

Werd er maar vaker zo fel en eenduidig gereageerd op zulke nazi-uitlatingen.

Ik lig niet wakker om een racistje dat nu het slachtoffertje probeert uit te hangen.

Cc

David
03-10-05, 16:14
Jammer dat ze stopt, ik vond haar stukjes altijd erg grappig. Dat stukje over Berbers was niet haar beste, het was inderdaad een beetje beledigend en generaliserend. Maar om daar nou zo hysterisch op te reageren dat het kind daardoor stopt is erg sneu. Tenslotte had ze een paar weken later een stukje geschreven waarin ze min of meer haar excuses aanbood en alles uitlegde. Wat is dat toch met mensen dat ze zonodig moeten spugen?

Enfin, ik wens haar sterkte toe!

Couscousje
03-10-05, 16:22
Geplaatst door David
Jammer dat ze stopt, ik vond haar stukjes altijd erg grappig. Dat stukje over Berbers was niet haar beste, het was inderdaad een beetje beledigend en generaliserend. Maar om daar nou zo hysterisch op te reageren dat het kind daardoor stopt is erg sneu. Tenslotte had ze een paar weken later een stukje geschreven waarin ze min of meer haar excuses aanbood en alles uitlegde. Wat is dat toch met mensen dat ze zonodig moeten spugen?

Enfin, ik wens haar sterkte toe!

Gatverdamme, wat kan jij lekker denigrerend doen.

"een beetje beledigend"

Flikker toch op, het was een verschrikkelijk akelig stuk tekst over een groep mensen waarvan het overduidelijk was dat ze bij 1 van hen een gigantisch blauwtje heeft gelopen, want het is vrijwel iedereen een raadsel waarom je zoiets naars wilt schrijven, in een landelijke krant nog wel, als je niet ontzettend getraumatiseerd bent. En dat ze later een stukje schrijft waarin ze haar excuses aanbiedt, dat moet ze zelf weten. Dat heeft ze echter pas gedaan nadat ze zag hoe zwaar in de achting van haar hele omgeving daalde. Kennelijk moest er veel gebeuren voordat Hasna haar excuses aan bood. Dat 1 of andere halve gare daarin reden ziet om haar aan te rijden, is niet de verantwoordelijkheid van de Berbers, of beter de Imazighen, want die zijn in tegenstelling tot de Berbers wel leuk, alsdus de co-lum-nis-te, waarvan ons helder licht Hasna beweerde dat het een stam binnen de Berbers was, terwijl dat kind te onnozel was om te realiseren dat Imazighen de officiele benaming was van de Berbers. Weet je ook meteen met wat voor wonderkind je hier te maken hebt. In plaats van dat het NRC zo een suf artikel plaatst als hierboven, zouden ze dat haatzaaiende wicht eens de laan uit moeten sturen wegens opruiing.

And you can quote me on that, NRC, onder eigen naam, want ik denk tenminste na over wat ik zeg.

Cc

Couscousje
03-10-05, 16:27
Mocro: De Berbers

'Ben je soms van de verkeerde kant?' vraagt hij terwijl zijn borsthaar me schaamteloos aankijkt. 'Hoe bedoel je?' Ik doe alsof ik nergens vanaf weet. 'Nou precies zoals ik het zeg. Ben je Berbers of van de verkeerde kant? Arabisch dus?' In een poging arrogant over te komen houdt hij zijn hoofd omhoog. Helaas kan hij z'n hoofd niet stil houden en ziet het er meer uit alsof hij een tik heeft of geestelijk niet helemaal in orde is. Stiekem denk ik 'Logisch, wat verwacht je anders van zo'n stinkberber.' Zijn barbaarse uiterlijk verraadde hem meteen al. Welke degelijke Arabier zou immers zo met zijn borsthaar te koop lopen? Ik ken er geen.

De vete tussen Arabieren en Berbers duurt al jaren. De Berbers waren vroeger de baas in Marokko en om die reden verwijten zij ons, de Arabieren, dat wij hun land hebben ingepikt. Wij vinden op onze beurt de Berbers onontwikkeld en primitief, bijvoorbeeld omdat zij alle berggeiten naar Nederland laten overkomen. Het zijn de Berbers die het criminele pad verkiezen en het zijn dus de Berbers die de Marokkanen een slechte naam bezorgen. Waar hij de suggestie vandaan haalt dat ìk van de verkeerde kant zou zijn is me dus een groot raadsel.

Eigenlijk is het natuurlijk te gek voor woorden om nog steeds te ruziën over een gebeurtenis die rond 670 na Christus heeft plaatsgevonden. Om die reden antwoordde ik poeslief 'Ik ben Arabisch van afkomst.' 'Ja, ja,' zei hij met de meest vervelende toon van de wereld en een blik vol minachting. Hij liet zijn ogen over mijn lichaam glijden. 'Ben je islamitisch?' vervolgde hij zijn vragenvuur. Ik antwoordde met een volmondig 'ja', maar hij leek het niet te horen. Ik ben een Arabier en het dus niet waard om naar te luisteren.

Vroeger kon het me niets schelen of iemand Arabisch of Berbers was. Terwijl mijn nichtjes zich druk maakten om een Berbers meisje dat zei dat ze Arabisch was, hield ik me meer bezig met andere dingen. Nu ik ouder ben en de irritatie van de andere kant leer kennen, bemerk ik ook bij mezelf een opgekropte woede. Het merendeel van de Marokkanen in Nederland is Berbers, dus genoeg aanleiding om me aan ze te ergeren. Zoals wanneer ik op een bruiloft aan tafel word gezet met alleen maar Berberse vrouwen om mij heen. De Berberse taal klinkt mij vreemder in de oren dan Chinees, dus mijn hele avond is bij voorbaat al vergald. De meeste Berbers spreken wel Arabisch, maar vertikken het om de taal van de elitairen te spreken. Gooi daar bovenop dat bij Berberse bruiloften de mannen en vrouwen gescheiden feest moeten vieren en mijn avond is zeker weten naar de knoppen.

Maar hoewel in de minderheid, er zijn ook nog leuke berbers. De Imazighen komen bijvoorbeeld van een stam die niet kijkt naar afkomst en dus geen onderscheid maakt tussen verschillende Marokkanen. Er was eens een tijd dat ik tot eenzelfde soort positieve toekomstgezinde Marokkanen hoorde, maar inmiddels ben ik verpest. Ik vraag me af hoe dat komt. Ben ik geïndoctrineerd of zijn de Berbers gewoon echt heel stom?

Aldus de co-lum-nis-te Hasna. :rolleyes:

En nu met de huub huub huub Barbatruuk van Sou3adje... erbij:

'Ben je soms van de verkeerde kant?' vraagt hij terwijl zijn borsthaar me schaamteloos aankijkt. 'Hoe bedoel je?' Ik doe alsof ik nergens vanaf weet. 'Nou precies zoals ik het zeg. Ben je Arisch of van de verkeerde kant? Joods dus?' In een poging arrogant over te komen houdt hij zijn hoofd omhoog. Helaas kan hij z'n hoofd niet stil houden en ziet het er meer uit alsof hij een tik heeft of geestelijk niet helemaal in orde is. Stiekem denk ik 'Logisch, wat verwacht je anders van zo'n stinkjood.' Zijn übermensch-uiterlijk verraadde hem meteen al. Welke degelijke Ariër zou immers zo met zijn borsthaar te koop lopen? Ik ken er geen.

De vete tussen Ariërs en Joden duurt al jaren. De Ariërs waren vroeger de baas in Europa en om die reden verwijten zij ons, de joden, dat wij hun land hebben ingepikt. Wij vinden op onze beurt de Ariërs onontwikkeld en primitief, bijvoorbeeld omdat zij alle joodse geiten naar Europa laten overkomen. Het zijn de joden die het criminele pad verkiezen en het zijn dus de joden die de Europeanen een slechte naam bezorgen. Waar hij de suggestie vandaan haalt dat ìk van de verkeerde kant zou zijn is me dus een groot raadsel.

Eigenlijk is het natuurlijk te gek voor woorden om nog steeds te ruziën over een gebeurtenis die rond 1940-1945 na Christus heeft plaatsgevonden. Om die reden antwoordde ik poeslief 'Ik ben Europees van afkomst.' 'Ja, ja,' zei hij met de meest vervelende toon van de wereld en een blik vol minachting. Hij liet zijn ogen over mijn lichaam glijden. 'Ben je Hitler sympthisant?' vervolgde hij zijn vragenvuur. Ik antwoordde met een volmondig 'ja', maar hij leek het niet te horen. Ik ben een joodse en het dus niet waard om naar te luisteren.

Vroeger kon het me niets schelen of iemand joods of Arisch was. Terwijl mijn nichtjes zich druk maakten om een joods meisje dat zei dat ze Arisch was, hield ik me meer bezig met andere dingen. Nu ik ouder ben en de irritatie van de andere kant leer kennen, bemerk ik ook bij mezelf een opgekropte woede. Het merendeel van de Nederlanders in Europa is joods, dus genoeg aanleiding om me aan ze te ergeren. Zoals wanneer ik op een bruiloft aan tafel word gezet met alleen maar joodse vrouwen om mij heen. De Hebreeuwse taal klinkt mij vreemder in de oren dan Chinees, dus mijn hele avond is bij voorbaat al vergald. De meeste joden spreken wel Nederlands, maar vertikken het om de taal van de elitairen te spreken. Gooi daar bovenop dat bij joodse bruiloften de mannen en vrouwen gescheiden feest moeten vieren en mijn avond is zeker weten naar de knoppen.

Maar hoewel in de minderheid, er zijn ook nog leuke joden. De Israeliërs komen bijvoorbeeld van een stam die niet kijkt naar afkomst en dus geen onderscheid maakt tussen verschillende joden. Er was eens een tijd dat ik tot eenzelfde soort positieve toekomstgezinde joden hoorde, maar inmiddels ben ik verpest. Ik vraag me af hoe dat komt. Ben ik geïndoctrineerd of zijn de joden gewoon echt heel stom?

Tadaa!

Zie ik jullie al mailen als eens gek naar het MDI?

Cc

David
03-10-05, 16:40
Geplaatst door Couscousje
Gatverdamme, wat kan jij lekker denigrerend doen.

"een beetje beledigend"

Flikker toch op, het was een verschrikkelijk akelig stuk tekst over een groep mensen waarvan het overduidelijk was dat ze bij 1 van hen een gigantisch blauwtje heeft gelopen, want het is vrijwel iedereen een raadsel waarom je zoiets naars wilt schrijven, in een landelijke krant nog wel, als je niet ontzettend getraumatiseerd bent. En dat ze later een stukje schrijft waarin ze haar excuses aanbiedt, dat moet ze zelf weten. Dat heeft ze echter pas gedaan nadat ze zag hoe zwaar in de achting van haar hele omgeving daalde. Kennelijk moest er veel gebeuren voordat Hasna haar excuses aan bood. Dat 1 of andere halve gare daarin reden ziet om haar aan te rijden, is niet de verantwoordelijkheid van de Berbers, of beter de Imazighen, want die zijn in tegenstelling tot de Berbers wel leuk, alsdus de co-lum-nis-te, waarvan ons helder licht Hasna beweerde dat het een stam binnen de Berbers was, terwijl dat kind te onnozel was om te realiseren dat Imazighen de officiele benaming was van de Berbers. Weet je ook meteen met wat voor wonderkind je hier te maken hebt. In plaats van dat het NRC zo een suf artikel plaatst als hierboven, zouden ze dat haatzaaiende wicht eens de laan uit moeten sturen wegens opruiing.

And you can quote me on that, NRC, onder eigen naam, want ik denk tenminste na over wat ik zeg.

Cc


Inderdaad, zo had ik het niet bekeken. Domme column.

Max Stirner
03-10-05, 16:41
Geplaatst door Couscousje


Misschien dat ze nu wat minder laatdunkend doet over Berbers.

Cc


Denk je? Misschien is ze wel bevestigd in haar mening dat Berbers vaak een beetje primitief zijn....

:D

Couscousje
03-10-05, 16:44
Geplaatst door Max Stirner
Denk je? Misschien is ze wel bevestigd in haar mening dat Berbers vaak een beetje primitief zijn....

:D

Dat is niet raar als ze steeds worden geconfronteerd met Arabisch grut als Hasna.

Cc

Soldim
03-10-05, 16:51
Geplaatst door Max Stirner
Denk je? Misschien is ze wel bevestigd in haar mening dat Berbers vaak een beetje primitief zijn....


Het is inderdaad op z'n zachtst gezegt opmerkelijk dat de meeste opmerkingen van Berberse kant karikatuur-bevestigend zijn :rolleyes:

Couscousje
03-10-05, 16:58
Geplaatst door Soldim
Het is inderdaad op z'n zachtst gezegt opmerkelijk dat de meeste opmerkingen van Berberse kant karikatuur-bevestigend zijn :rolleyes:

Dat is niet zo moeilijk, aangezien er maar 1 manier is waarop iemand over wie het gaat kan reageren op deze haatzaaierij.

Zou ze die onzin over joden hebben geroepen, dan zouden de joden ook karikatuur-bevestigend hebben gereageerd.

Maar het zijn altijd de mensen die niet aangesproken worden, die het allemaal beter weten, nietwaar Soldim/Max Stirner/David en NRC?

:rolleyes: in het kwadraat voor jou.

Cc

Max Stirner
03-10-05, 17:05
Geplaatst door Couscousje
Dat is niet zo moeilijk, aangezien er maar 1 manier is waarop iemand over wie het gaat kan reageren op deze haatzaaierij.

Cc


:zegniets:



Lief dat ook jij ff-ies onze vooroordelen wilt bevestigen...... :p

Soldim
03-10-05, 17:09
Geplaatst door Couscousje
Dat is niet zo moeilijk, aangezien er maar 1 manier is waarop iemand over wie het gaat kan reageren op deze haatzaaierij.


Dat zou ik ook denken, het opmerkelijke is dat de meeste Berberse reactie's precies het omgekeerde daarvan zijn....

Joesoef
03-10-05, 17:17
Dom wicht, naast de column denkt ze ook nog eens zo.

Max Stirner
03-10-05, 17:22
Geplaatst door David
Inderdaad, zo had ik het niet bekeken.


Mietje....

:wink:

nl-x
03-10-05, 18:19
Heeft het er nou echt gestaan? Of staat het er nog? Op maroc.nl ?

Julien
03-10-05, 18:29
Het slaat natuurlijk nergens op dat ze zo bedreigd wordt. Een columniste moet gewoon haar mening kunnen geven. En ik begrijp juist dat die column sarcastisch was bedoeld.

Laat gewoon een berberse Marokkaanse een column schrijven over stereotypen van Arabische Marokkanen als wraak. Maar ga haar niet bedreigen :moe:

Couscousje
03-10-05, 18:33
Geplaatst door Julien
Het slaat natuurlijk nergens op dat ze zo bedreigd wordt. Een columniste moet gewoon haar mening kunnen geven. En ik begrijp juist dat die column sarcastisch was bedoeld.

Laat gewoon een berberse Marokkaanse een column schrijven over stereotypen van Arabische Marokkanen als wraak. Maar ga haar niet bedreigen :moe:

Ik geef er de liever voorkeur aan om haar rotsmoel tegen de muur te plakken, dank je vriendelijk.

Cc

nl-x
03-10-05, 18:40
Geplaatst door Julien
Het slaat natuurlijk nergens op dat ze zo bedreigd wordt. Een columniste moet gewoon haar mening kunnen geven. En ik begrijp juist dat die column sarcastisch was bedoeld.

Laat gewoon een berberse Marokkaanse een column schrijven over stereotypen van Arabische Marokkanen als wraak. Maar ga haar niet bedreigen :moe:
Kijkend naar de shoquerende bedreigingen op maroc.nl, denk ik dat de bedreigingen ook wel erg sarcastisch zijn.

Couscousje
03-10-05, 18:43
Geplaatst door nl-x
Kijkend naar de shoquerende bedreigingen op maroc.nl, denk ik dat de bedreigingen ook wel erg sarcastisch zijn.

Precies.

De "bedreigingen" zijn er ook om de "discussie uit te lokken".

Cc

nl-x
03-10-05, 18:50
Geplaatst door Couscousje
Oh, dit is overigens een verschrikkelijke bedreiging, kan ECHT niet, hoor, KAN NIET.

Ging iemand nog aangifte tegen mij doen? :moe:

Cc
Geen zorgen... De strafpunten volgen zo...

Maar uh... Waarom al die agressie? Berggeit? :)

Couscousje
03-10-05, 18:59
Geplaatst door nl-x
Geen zorgen... De strafpunten volgen zo...

Maar uh... Waarom al die agressie? Berggeit? :)

Riffijnse, een volbloed, jawel.

Problemen mee, Aradier? :p

Cc

nl-x
03-10-05, 19:04
Geplaatst door Julien
ik heb het niet over 'bedreigingen' op maroc.nl (sowieso getuigt het niet van lef om op internet als een anonieme schijterd iemand te bedreigen), maar over randdebielen die haar proberen aan te rijden en dan een raampje naar beneden doen en zeggen "ik maak je af"!

Eek.... Was zij dat ?! :dood: Ja, maar ik had het helemaal niet over haar artikel :zozo:

Macamba
04-10-05, 00:10
Het verbaast me enorm dat iedereen hier over de inhoud van haar columns zit te zeuren, maar dat niemand voor het principe opkomt:

1. in Nederland mag je schrijven wat je wil.
2. als je een probleem hebt met iemands (geschreven) mening dan stap je naar de rechter: die oordeelt
3. onder alle omstandigheden blijf je met je tengels van iemand af

Een korte karakterschets van de bedreigers:

lange tenen
kort lontje
weinig hersens
groot mondje

Couscousje
04-10-05, 08:40
Geplaatst door Macamba
Het verbaast me enorm dat iedereen hier over de inhoud van haar columns zit te zeuren, maar dat niemand voor het principe opkomt:

1. in Nederland mag je schrijven wat je wil.
2. als je een probleem hebt met iemands (geschreven) mening dan stap je naar de rechter: die oordeelt
3. onder alle omstandigheden blijf je met je tengels van iemand af

Een korte karakterschets van de bedreigers:



lange tenen
kort lontje
weinig hersens
groot mondje

:rolleyes:

Zal ik eens beginnen over dat walgelijke gegeneraliseer van je of heb je zelf al door dat je jezelf compleet belachelijk maakt?

1. In Nederland mag je ook zeggen wat je wil. Waarvan akte, aldus alle Berbers die dat onnozele trutje heel erg duidelijk hebben gemaakt wat ze van haar vinden, op het Internet, in de kranten, op de radio en jawel, recht in haar gezicht, iets waar ze zelf de ballen niet voor had.
2. Er zijn genoeg aangiftes gedaan tegen die Arabische nazi, maar zoals het Nederland zo ontzettend typeert: daar hoor je niets meer van.
3. Wie zou haar in hemelsnaam willen aanraken? Sterker nog, het feit dat haar Amazigh-liefde niet met haar van bil wilde, is de gehele oorzaak van haar trauma. Om nu een heel volk ter verantwoording te roepen voor het feit dat 1 kneus haar "zogenaamd" wilde aanrijden, want persoonlijk geloof ik geen malse kut van die bewering, is weer een typische autochtone reactie van de eerste orde.

Mag ik een korte karakterschets geven van jouw persoontje:

hypocriet
achterbaks
racistisch
meten met 2 maten
oogkleppen
onredelijk
redneck
IQ van een pinda
rechtse sympathieen.

Ik dank u vriendelijk voor uw aandacht.

Cc

Nelis70
04-10-05, 08:59
Geplaatst door Couscousje
Mocro: De Berbers

'Ben je soms van de verkeerde kant?' vraagt hij terwijl zijn borsthaar me schaamteloos aankijkt. 'Hoe bedoel je?' Ik doe alsof ik nergens vanaf weet. 'Nou precies zoals ik het zeg. Ben je Berbers of van de verkeerde kant? Arabisch dus?' In een poging arrogant over te komen houdt hij zijn hoofd omhoog. Helaas kan hij z'n hoofd niet stil houden en ziet het er meer uit alsof hij een tik heeft of geestelijk niet helemaal in orde is. Stiekem denk ik 'Logisch, wat verwacht je anders van zo'n stinkberber.' Zijn barbaarse uiterlijk verraadde hem meteen al. Welke degelijke Arabier zou immers zo met zijn borsthaar te koop lopen? Ik ken er geen.

De vete tussen Arabieren en Berbers duurt al jaren. De Berbers waren vroeger de baas in Marokko en om die reden verwijten zij ons, de Arabieren, dat wij hun land hebben ingepikt. Wij vinden op onze beurt de Berbers onontwikkeld en primitief, bijvoorbeeld omdat zij alle berggeiten naar Nederland laten overkomen. Het zijn de Berbers die het criminele pad verkiezen en het zijn dus de Berbers die de Marokkanen een slechte naam bezorgen. Waar hij de suggestie vandaan haalt dat ìk van de verkeerde kant zou zijn is me dus een groot raadsel.

Eigenlijk is het natuurlijk te gek voor woorden om nog steeds te ruziën over een gebeurtenis die rond 670 na Christus heeft plaatsgevonden. Om die reden antwoordde ik poeslief 'Ik ben Arabisch van afkomst.' 'Ja, ja,' zei hij met de meest vervelende toon van de wereld en een blik vol minachting. Hij liet zijn ogen over mijn lichaam glijden. 'Ben je islamitisch?' vervolgde hij zijn vragenvuur. Ik antwoordde met een volmondig 'ja', maar hij leek het niet te horen. Ik ben een Arabier en het dus niet waard om naar te luisteren.

Vroeger kon het me niets schelen of iemand Arabisch of Berbers was. Terwijl mijn nichtjes zich druk maakten om een Berbers meisje dat zei dat ze Arabisch was, hield ik me meer bezig met andere dingen. Nu ik ouder ben en de irritatie van de andere kant leer kennen, bemerk ik ook bij mezelf een opgekropte woede. Het merendeel van de Marokkanen in Nederland is Berbers, dus genoeg aanleiding om me aan ze te ergeren. Zoals wanneer ik op een bruiloft aan tafel word gezet met alleen maar Berberse vrouwen om mij heen. De Berberse taal klinkt mij vreemder in de oren dan Chinees, dus mijn hele avond is bij voorbaat al vergald. De meeste Berbers spreken wel Arabisch, maar vertikken het om de taal van de elitairen te spreken. Gooi daar bovenop dat bij Berberse bruiloften de mannen en vrouwen gescheiden feest moeten vieren en mijn avond is zeker weten naar de knoppen.

Maar hoewel in de minderheid, er zijn ook nog leuke berbers. De Imazighen komen bijvoorbeeld van een stam die niet kijkt naar afkomst en dus geen onderscheid maakt tussen verschillende Marokkanen. Er was eens een tijd dat ik tot eenzelfde soort positieve toekomstgezinde Marokkanen hoorde, maar inmiddels ben ik verpest. Ik vraag me af hoe dat komt. Ben ik geïndoctrineerd of zijn de Berbers gewoon echt heel stom?

Aldus de co-lum-nis-te Hasna. :rolleyes:

En nu met de huub huub huub Barbatruuk van Sou3adje... erbij:

'Ben je soms van de verkeerde kant?' vraagt hij terwijl zijn borsthaar me schaamteloos aankijkt. 'Hoe bedoel je?' Ik doe alsof ik nergens vanaf weet. 'Nou precies zoals ik het zeg. Ben je Arisch of van de verkeerde kant? Joods dus?' In een poging arrogant over te komen houdt hij zijn hoofd omhoog. Helaas kan hij z'n hoofd niet stil houden en ziet het er meer uit alsof hij een tik heeft of geestelijk niet helemaal in orde is. Stiekem denk ik 'Logisch, wat verwacht je anders van zo'n stinkjood.' Zijn übermensch-uiterlijk verraadde hem meteen al. Welke degelijke Ariër zou immers zo met zijn borsthaar te koop lopen? Ik ken er geen.

De vete tussen Ariërs en Joden duurt al jaren. De Ariërs waren vroeger de baas in Europa en om die reden verwijten zij ons, de joden, dat wij hun land hebben ingepikt. Wij vinden op onze beurt de Ariërs onontwikkeld en primitief, bijvoorbeeld omdat zij alle joodse geiten naar Europa laten overkomen. Het zijn de joden die het criminele pad verkiezen en het zijn dus de joden die de Europeanen een slechte naam bezorgen. Waar hij de suggestie vandaan haalt dat ìk van de verkeerde kant zou zijn is me dus een groot raadsel.

Eigenlijk is het natuurlijk te gek voor woorden om nog steeds te ruziën over een gebeurtenis die rond 1940-1945 na Christus heeft plaatsgevonden. Om die reden antwoordde ik poeslief 'Ik ben Europees van afkomst.' 'Ja, ja,' zei hij met de meest vervelende toon van de wereld en een blik vol minachting. Hij liet zijn ogen over mijn lichaam glijden. 'Ben je Hitler sympthisant?' vervolgde hij zijn vragenvuur. Ik antwoordde met een volmondig 'ja', maar hij leek het niet te horen. Ik ben een joodse en het dus niet waard om naar te luisteren.

Vroeger kon het me niets schelen of iemand joods of Arisch was. Terwijl mijn nichtjes zich druk maakten om een joods meisje dat zei dat ze Arisch was, hield ik me meer bezig met andere dingen. Nu ik ouder ben en de irritatie van de andere kant leer kennen, bemerk ik ook bij mezelf een opgekropte woede. Het merendeel van de Nederlanders in Europa is joods, dus genoeg aanleiding om me aan ze te ergeren. Zoals wanneer ik op een bruiloft aan tafel word gezet met alleen maar joodse vrouwen om mij heen. De Hebreeuwse taal klinkt mij vreemder in de oren dan Chinees, dus mijn hele avond is bij voorbaat al vergald. De meeste joden spreken wel Nederlands, maar vertikken het om de taal van de elitairen te spreken. Gooi daar bovenop dat bij joodse bruiloften de mannen en vrouwen gescheiden feest moeten vieren en mijn avond is zeker weten naar de knoppen.

Maar hoewel in de minderheid, er zijn ook nog leuke joden. De Israeliërs komen bijvoorbeeld van een stam die niet kijkt naar afkomst en dus geen onderscheid maakt tussen verschillende joden. Er was eens een tijd dat ik tot eenzelfde soort positieve toekomstgezinde joden hoorde, maar inmiddels ben ik verpest. Ik vraag me af hoe dat komt. Ben ik geïndoctrineerd of zijn de joden gewoon echt heel stom?

Tadaa!

Zie ik jullie al mailen als eens gek naar het MDI?

Cc

Leuk idee, matig uitgevoerd.
Ariërs zijn bv geen algemeen erkend ras, alleen maar een rotsmoes van H om een volk uit te roeien, en nog een lading zigeuners en gehandicapten.
Verder: Berbers en Arabieren zijn bevolkingsgroepen in 1 land. Ariërs en Joden niet, want er bestaat geen Ariër.
Verder: je suggereert alleen maar dat zij gedumpt is door een Amazigh, je voert geen enkel bewijs hiervoor op en je gebruikt het wel als argument.

MaRiaH
04-10-05, 09:11
tja.. tis niet zo slim van haar..
zij weet ook wel hoe gevoelig dit soort dingen liggen..

en ze mag dus niet verbaasd zijn dat ze erg heftige reacties krijgt..

maar bedreigingen en bespugen en omver rijden vind ik way too far..
lijkt nergens op.

Couscousje
04-10-05, 09:23
Geplaatst door Nelis70
Leuk idee, matig uitgevoerd.
Ariërs zijn bv geen algemeen erkend ras, alleen maar een rotsmoes van H om een volk uit te roeien, en nog een lading zigeuners en gehandicapten.
Verder: Berbers en Arabieren zijn bevolkingsgroepen in 1 land. Ariërs en Joden niet, want er bestaat geen Ariër.
Verder: je suggereert alleen maar dat zij gedumpt is door een Amazigh, je voert geen enkel bewijs hiervoor op en je gebruikt het wel als argument.

Ging jij nog een punt maken?

Cc

Couscousje
04-10-05, 09:25
Geplaatst door MaRiaH
tja.. tis niet zo slim van haar..
zij weet ook wel hoe gevoelig dit soort dingen liggen..

en ze mag dus niet verbaasd zijn dat ze erg heftige reacties krijgt..

maar bedreigingen en bespugen en omver rijden vind ik way too far..
lijkt nergens op.

Weet je wat pas nergens op lijkt?

99% geeft een reactie op papier of op Internet.

1 persoon bespuugt haar.

1 persoon "probeert" haar om te rijden, want ik geloof er nog steeds niets van.

En nu probeert men de eerdere 99% ter verantwoording te roepen voor wat 1 of 2 personen hebben gedaan.

Wederom: meten met 2 maten.

Cc

Julien
04-10-05, 09:34
Geplaatst door Couscousje
Weet je wat pas nergens op lijkt?

99% geeft een reactie op papier of op Internet.

1 persoon bespuugt haar.

1 persoon "probeert" haar om te rijden, want ik geloof er nog steeds niets van.

En nu probeert men de eerdere 99% ter verantwoording te roepen voor wat 1 of 2 personen hebben gedaan.

Wederom: meten met 2 maten.

Cc

ik vind het ook niet kunnen om de hele groep dan te beschuldigen. maar die 2% die wel haar echt bedreigd heeft, mag van mij best aangepakt worden. Je zult toch kenbaar moeten maken dat je zo niet met iemand mag omgaan, ook al heeft ze je beledigd.
Anders veranderen we zo in een 3e wereldland waar om de paar jaar een oorlog uitbreekt of gaan we terug naar de tijd van de Neanderthalers.
Gewoon tot 10 tellen.

MaRiaH
04-10-05, 09:43
Geplaatst door Couscousje
Weet je wat pas nergens op lijkt?

99% geeft een reactie op papier of op Internet.

1 persoon bespuugt haar.

1 persoon "probeert" haar om te rijden, want ik geloof er nog steeds niets van.

En nu probeert men de eerdere 99% ter verantwoording te roepen voor wat 1 of 2 personen hebben gedaan.

Wederom: meten met 2 maten.

Cc

Ik begreep dat ze ook dreigbrieven heeft gehad en met de dood is bedreigd..
dat kan natuurlijk ook niet..en dat is strafbaar

Maar ik ben het wel met jou eens dat nu "alle berbers"als groep daarop aangesproken worden.
klopt ook niet., dat kan niet iedereen aangerekend worden.

Couscousje
04-10-05, 09:53
Geplaatst door MaRiaH
Ik begreep dat ze ook dreigbrieven heeft gehad en met de dood is bedreigd..
dat kan natuurlijk ook niet..en dat is strafbaar

Maar ik ben het wel met jou eens dat nu "alle berbers"als groep daarop aangesproken worden.
klopt ook niet., dat kan niet iedereen aangerekend worden.

Ik denk dat die dreigbrieven niet bestaan. Ik denk dat ze opmerkingen als "ik maak je af, kutwijf" als dreigbrieven categoriseert.

Het is gewoon een ontzettend pathetisch kind.

Again: lullig voor d'r.

Cc

Nelis70
04-10-05, 09:55
Geplaatst door Couscousje
Weet je wat pas nergens op lijkt?

99% geeft een reactie op papier of op Internet.

1 persoon bespuugt haar.

1 persoon "probeert" haar om te rijden, want ik geloof er nog steeds niets van.

En nu probeert men de eerdere 99% ter verantwoording te roepen voor wat 1 of 2 personen hebben gedaan.

Wederom: meten met 2 maten.

Cc

Je leest haar verhaal slecht. Ze geeft aan meer dan de door jou genoemde 2 reacties te hebben gekregen.
Welke reden heb jij aan te nemen dat ze niet geïntimideerd is door een automobilist?

Weet je wat volgens mij het probleem is: ik hoor zo vaak Marokkanen roepen dat je niet een groep mag afrekenen op 1 of 2 extremen, maar het gaat niet om 1 of 2 extremen. Het zou vreselijk veel goodwill kweken als Marokkanen regelmatig zouden laten merken dat ook zij bepaald gedrag van landgenoten afkeuren, en toegeven dat er problemen zijn onder Marokkanen, die niet goed te praten zijn, ipv meteen in de verdediging te schieten.

Nelis70
04-10-05, 09:57
Geplaatst door Couscousje
Ging jij nog een punt maken?

Cc
Had ik volgens mij al gedaan.
Ik heb een dikke kanttekening geplaatst bij je verhaal, en ik heb aangegeven dat ik het best een goed idee vind.

AARDIG
04-10-05, 10:00
Geplaatst door Soldim
Het is inderdaad op z'n zachtst gezegt opmerkelijk dat de meeste opmerkingen van Berberse kant karikatuur-bevestigend zijn :rolleyes:

Niet liegen!

De Berbers begonnen met gewoon commentaar.


je raakt de kluts kwijt meid ga wat nuttigs doen in plaats van bevolkingsgroepen zo simpel te beschrijven...wat ben jij ondiplomatiek, je was in het begin genuaceerder. ik genoot van je eerst colums maar nu ben je diep gezakt....


Ik wil absoluut niet negatief overkomen, maar ik ben bang dat ik niet goed begrijp wat je met dit soort columns wilt bereiken. Mijn persoonlijke uitgangspunt -voor wat dat waard is - is dat er in principe geen barrieres tussen culturele of etnische groepen mogen bestaan, en dat we ons daartegen moeten blijven verzetten. Deze reactie is niet naar of negatief bedoeld, maar opbouwend.


Ik ben een enorme fan van je, ik bewonder al je columns, maar mijn respect voor jou heeft dus echt een enorme klap opgelopen..

Ik ben een berber.. en ik herken me totaal niet in jou beeld over berbers..

Ga eens wat berbers leren kennen in plaats de fobie van je ouders over te nemen! Alsof de Arabieren zo 'heilig' zijn..

En je bent geen Arabier! Maar een Afrikaan! Een Marokkaanse Afrikaan....
3-6-2005 0:08 -- door MoMo


hallo mensen,

ik heb dus net even al die reacties door mogen lezen die er tot nu toe zijn....en ik d8 zo al marokkaan (berber), laat ik ook maar mn zegje doen.

ten eerste wil ik graag ten orde brengen dat er niets zoiets is als 'geen vooroordelen hebben'. elk mens heeft vooroordelen over iets. maakt niet uit hoe, je hebt toch een bepaald beeld van dingen waar je eigenlijk geen drol verstand van hebt.

ten tweede; moet ik zeggen hasna, dat ik je collumn wel kan begrijpen, ik kom als je mede landgenoot ook geregeld dat soort jongens tegen. maar vind het wel jammer dat je meteen alle berbers ervan verwijt zo te zijn.... trust me, ken genoeg jongen die fijn naar school gaan en hun mbo/hbo dilpomaatje halen en netjes aan hun toekomst werken.

maar het is zoals je zegt een soort van 'vete'' tussen de arabieren en de berbers (waar ik persoonlijk heel erg veel afstand van hou, want vindt het maar onzin).

en voor het geval mensen me persoonlijk willen gaan aanvallen en met vragen komen of ik het gymnasium heb gedaan or whatever... the answer is no.. ben er trots op om te vermelden dat ik de mavo heb gedaan, net een mbo opleiding heb afgerond (spw4) en in september met een hbo opleiding lichamelijk opvoeding begin... ik neem kennelijk de lange weg, maar ik kom er wel. en een heleboel andere allochtone jongeren met mij.

dus houd allen alsjeblieft op met het gelul van 'gymnasium dit' en 'wvo dat'. als jongeren in deze tijd iets willen, dan zullen ze het ook bereiken. ook al kom je van een lbo-cultuur en wil je de universiteit bereiken (zoals bij mij het geval is) ze zullen het bereiken. so what als ze er iets langer over doen..

dus dit is wel zo'n beetje wat ik wil zeggen. het zal voor sommigen een beetje onsamenhangend overkomen en vol met spelfouten.. maar hey, ben ook maar mensenlijk..

kijk uit naar de reacties, alvast bedankt voor het lezen.

groetjes,

nadia
3-6-2005 23:15 -- door nadia



Geweldig hoe de gemiddelde poster, die tot voor deze column nog nóóit gehoord had over het verschil tussen Berbers en Arabieren, zich direct bij Hasna aansluit en Berbers gaat lopen afzeiken. Heb je jezelf wel eens afgevraagd hoe een vooroordeel ontstaat? Lees dan bovenstaande reacties nog maar eens door en zie een vooroordeel ontstaan omdat 1 (niet objectief) persoon het lanceert.

Natuurlijk maak ik mijzelf net zo hard schuldig aan het hebben van vooroordelen ten opzichte van bepaalde etnische groepen. Wel onthou ik altijd dat ze op individueel niveau lang niet altijd waar zijn.

Off-topic: gymnasium halen op je 18e stelt niet meer voor dan vmbo halen op je 16e. Vmbo-ers kunnen op hun 18e bovendien vaak veel beter op eigen benen staan dan gymnasiasten.
3-6-2005 11:39 -- door dexter

Waarop de rechtsextrimistische autochtoontjes beledigend beginnen te reageren. Ongenuanceerd. Dus als de Berbers primitief zijn, wat zijn jou soortgenoten dan? (Blijvend in het wij-zij verhaal.)


Ben jij toevallig zo'n Berber (van de verkeerde kant) die z'n opleiding niet heeft afgemaakt, een strafblad heeft en nu thuis zit met een bijstand uitkering en nu over straat loopt, meisjes nasist en zina zina roept en verder goed oplet of iemand iets zegt waardoor je je beledigd zou kunnen voelen.

GA TOCH FIETSEN (NAAR MAROKKO).
2-6-2005 14:44 -- door


ik leg het nog één keer uit voor allerlei Berberse en andere sukkels:

- door een goede opleiding af te maken krijg je respect
- door een strafblad krijg je alleen maar minachting en kun je je grote bek houden
2-6-2005 15:14 -- door


Verander Berber in Marokkaan en verander Arabier in Nederlander et voila, het probleem van deze dag.
2-6-2005 16:26 -- door


@ MoMo

heb jij niks beters te doen dan standaardopmerkingen te maken die echt geen indruk te maken?

get a life.

en ik geloof niet dat jij mijn post over Marokkanen die Afrikanen zijn goed gelezen of begrepen hebt.

Ik ben trouwens niet gediend van een kleinerend toontje van een kutmarokkaan. Mag jij wel internetten in de gevangenis? Of ben jij al weer vrij?

goed, nou nog even naar de w.c., mijn achterste afvegen met wat blaadjes uit de Koran en het geheel in de w.c. gooien.

kusjes.
5-6-2005 14:19 -- door

Deze reacties zijn uit de eerste zestig gevist. Berbers en andere mensen die gezond reageren. En extremistische autochtoontjes die dit soort crap verkondigen. Ja, als daarna irritante sj*tjochies komen schelden en doen. Moet je niet raar opkijken. Probeer je leugens dus lekker voor je te houden Soldim.

salinger
04-10-05, 10:07
alhier heb ik nog een aardig overzicht met de genenkaart van de verschillende etnische groepen (ras mag immers niet meer gebezigd worden).

Interessant is dat Berbers qua genenkaart nogal uniek zijn - er zijn zelfs mensen geweest die hebben beweerd dat berbers van Atlantis zijn gekomen!

Overigens liggen de IQ-scores voor Noord-afrikaanse landen duidelijk hoger dan de rest van afrika - desalniettemin zijn de scores met een gemiddelde van 85 niet erg hoog.

Couscousje
04-10-05, 10:12
Geplaatst door Nelis70
Had ik volgens mij al gedaan.
Ik heb een dikke kanttekening geplaatst bij je verhaal, en ik heb aangegeven dat ik het best een goed idee vind.

Dat was geen punt wat je maakte, maar wat loze opmerkingen die kant noch wal raakten.

De woorden Berbers/Arabier zijn vervangen door de woorden Joden/Ariers, om de racistische grondslag van haar column te onthullen.

Cc

Pytaghoras
04-10-05, 10:20
Geplaatst door Julien
Het slaat natuurlijk nergens op dat ze zo bedreigd wordt. Een columniste moet gewoon haar mening kunnen geven. En ik begrijp juist dat die column sarcastisch was bedoeld.

Laat gewoon een berberse Marokkaanse een column schrijven over stereotypen van Arabische Marokkanen als wraak. Maar ga haar niet bedreigen :moe:

Noem een paar woorden in haar column die een vorm hebben van humor of Satire. In haar column is het 'stijlmiddel' nergens te vinden. Het kindje Hasna begint met een objectieve geschiedenisles over berbers, gevolgd door negatieve oordeel. Dat is nou het gevaarlijkste van wat ze heeft geschreven. Dat ze zulke kut reaties krijgt, is haar schuld.

MaRiaH
04-10-05, 10:26
Nog meer reacties op haar vertrek:

http://www.spunk.nl/comments/view_comments.asp?pid=1127989342218&family=article

Nido
04-10-05, 10:42
Ik vind haar onwetend en best wel zielig...

:jammer:

Nelis70
04-10-05, 10:46
Geplaatst door Couscousje
Dat was geen punt wat je maakte, maar wat loze opmerkingen die kant noch wal raakten.

Cc
Het was wel een punt, alleen het was een genuanceerd punt, zeg maar, een niet-schreeuwerig punt.


Geplaatst door Couscousje

De woorden Berbers/Arabier zijn vervangen door de woorden Joden/Ariers, om de racistische grondslag van haar column te onthullen.
Cc
Dat had ik begrepen, en dat kan je ook uit mijn reactie lezen. Ik zei ook dat ik dat goed vond gedaan. Maar ik zei ook dat die vervanging zijn beperkingen kent, omdat de verhouding Berber-Arabier een andere is dan Joden - Arier. Er bestaan namelijk geen Ariërs als bevolkingsgroep.

Nelis70
04-10-05, 10:49
Geplaatst door AARDIG
Niet liegen!

De Berbers begonnen met gewoon commentaar.












Waarop de rechtsextrimistische autochtoontjes beledigend beginnen te reageren. Ongenuanceerd. Dus als de Berbers primitief zijn, wat zijn jou soortgenoten dan? (Blijvend in het wij-zij verhaal.)









Deze reacties zijn uit de eerste zestig gevist. Berbers en andere mensen die gezond reageren. En extremistische autochtoontjes die dit soort crap verkondigen. Ja, als daarna irritante sj*tjochies komen schelden en doen. Moet je niet raar opkijken. Probeer je leugens dus lekker voor je te houden Soldim.

Je hebt wel de reacties uitgezocht die in je straatje pasten, want er staan een stuk meer standpunten in, die een heel ander beeld geven.

Julien
04-10-05, 10:52
Geplaatst door Pytaghoras
Dat ze zulke kut reaties krijgt, is haar schuld.

ik vind van niet. je moet maar tot 10 tellen. gelijk iemand met de dood bedreigen en bespugen zijn primitieve reacties van neanderthalers.

Couscousje
04-10-05, 10:52
Geplaatst door Nelis70
Het was wel een punt, alleen het was een genuanceerd punt, zeg maar, een niet-schreeuwerig punt.


Dat had ik begrepen, en dat kan je ook uit mijn reactie lezen. Ik zei ook dat ik dat goed vond gedaan. Maar ik zei ook dat die vervanging zijn beperkingen kent, omdat de verhouding Berber-Arabier een andere is dan Joden - Arier. Er bestaan namelijk geen Ariërs als bevolkingsgroep.

Die verhouding doet er absoluut niet toe.

Het gaat om een racistische uitlating, of die nu wel of niet "klopt" is niet de discussie.

Het gaat er juist om dat als je zulke dingen zegt, dat je fout bezig bent.

Er had net zo goed Chinees, Turk, Koreaan, Zimbabwaan of Canadees kunnen staan.

Cc

Couscousje
04-10-05, 10:53
Geplaatst door Julien
ik vind van niet. je moet maar tot 10 tellen. gelijk iemand met de dood bedreigen en bespugen zijn primitieve reacties van neanderthalers.

Dat vind ik nou ook van de autochtonen, maar aangezien die niet bepaald uitblinken in het goede voorbeeld geven, doen wij dat lekker ook niet.

Cc

Nelis70
04-10-05, 11:22
Geplaatst door Couscousje
Die verhouding doet er absoluut niet toe.

Het gaat om een racistische uitlating, of die nu wel of niet "klopt" is niet de discussie.

Het gaat er juist om dat als je zulke dingen zegt, dat je fout bezig bent.

Er had net zo goed Chinees, Turk, Koreaan, Zimbabwaan of Canadees kunnen staan.

Cc
Die verhouding doet er wel toe.

En haar stukje zou je inderdaad racistisch kunnen noemen, als je niet haar andere stukjes zou hebben gelezen. Als je haar andere stukje hebt gelezen, zou je het ook als erg cynisch kunnen interpreteren. Ze vraagt zich immers ook ergens af "Ben ik nou zo verpest ...."

AARDIG
04-10-05, 11:23
Geplaatst door Nelis70
Je hebt wel de reacties uitgezocht die in je straatje pasten, want er staan een stuk meer standpunten in, die een heel ander beeld geven.

Niet liegen! Straatjes en vriendjespolitiek dat laat ik aan pseudo-rechtsextremistische-journalisten over. Ik nuanceer de boel, door een objectief beeld te geven. Berbers beginnen met normale reacties. Autochtonen schelden de boel bij elkaar. Daarna komt marokko.nl gespuis de boel op een gelijk treetje zetten met de gelijkgezinden. Oorzaak gevolg principe. Dat posten noem ik objectiviteit. Waar menig medium zich mee profileert, maar nimmer weet te klaren.

Nelis70
04-10-05, 11:26
Geplaatst door Couscousje
Dat vind ik nou ook van de autochtonen, maar aangezien die niet bepaald uitblinken in het goede voorbeeld geven, doen wij dat lekker ook niet.

Cc

Ik heb niet het idee dat de autochtonen het slechter doen dan de allochtonen.

Maar je idee om ook lekker niet het goede voorbeeld te geven, spreekt mij wel aan. En dan ga ik jou slaan, en jij mij, en dan sla ik jou nog een keer, en dan sla jij mijn vader, en dan schop ik jouw zus, en dan verkracht jij mijn dochter, en dan vermoord ik jou, en dan vermoordt jouw broer mij, en dan vermoordt mijn broer jouw broer. Klinkt gaaf. Doen?

Couscousje
04-10-05, 11:30
Geplaatst door Nelis70
Die verhouding doet er wel toe.

En haar stukje zou je inderdaad racistisch kunnen noemen, als je niet haar andere stukjes zou hebben gelezen. Als je haar andere stukje hebt gelezen, zou je het ook als erg cynisch kunnen interpreteren. Ze vraagt zich immers ook ergens af "Ben ik nou zo verpest ...."

Nee, hoor.

Cc

Couscousje
04-10-05, 11:31
Geplaatst door Nelis70
Ik heb niet het idee dat de autochtonen het slechter doen dan de allochtonen.

Maar je idee om ook lekker niet het goede voorbeeld te geven, spreekt mij wel aan. En dan ga ik jou slaan, en jij mij, en dan sla ik jou nog een keer, en dan sla jij mijn vader, en dan schop ik jouw zus, en dan verkracht jij mijn dochter, en dan vermoord ik jou, en dan vermoordt jouw broer mij, en dan vermoordt mijn broer jouw broer. Klinkt gaaf. Doen?

De werkelijkheid is:

Jij slaat mij, mijn achterban vermoordt jou, je familie en je buren.

Cc

AARDIG
04-10-05, 11:33
Geplaatst door Nelis70
Ik heb niet het idee dat de autochtonen het slechter doen dan de allochtonen.

Precies. En om dat idee (lees: stereotypering) in stand te houden, hebben "jullie" "vrijheidssprekers" à la Hasna nodig.

Asma2
04-10-05, 11:42
Geplaatst door AARDIG
Precies. En om dat idee (lees: stereotypering) in stand te houden, hebben "jullie" "vrijheidssprekers" à la Hasna nodig.

AARDIG en Cctje,

Come on........laat hun.

Het is vandaag een pracht van een dag....laat je niettt gek maken door haar slachtofferol en al dieeeeeeeeee autochtone achterban van haar.

Couscousje
04-10-05, 11:53
Geplaatst door Asma2
AARDIG en Cctje,

Come on........laat hun.

Het is vandaag een pracht van een dag....laat je niettt gek maken door haar slachtofferol en al dieeeeeeeeee autochtone achterban van haar.

Geen punt, ik heb net zo goed een autochtone achterban.

Alleen is die van mij niet zo een ramptoerist.

Cc

Nelis70
04-10-05, 12:08
Geplaatst door AARDIG
Precies. En om dat idee (lees: stereotypering) in stand te houden, hebben "jullie" "vrijheidssprekers" à la Hasna nodig.

Wel in de context lezen graag. Het was een ontkenning van wat Couscousje schreef. Kijk maar:


Geplaatst door Couscousje
Dat vind ik nou ook van de autochtonen, maar aangezien die niet bepaald uitblinken in het goede voorbeeld geven, doen wij dat lekker ook niet.

Cc

Ik heb niet het idee dat de autochtonen het slechter doen dan de allochtonen.

Couscousje
04-10-05, 12:11
Geplaatst door Nelis70
Hahahaha, en jij scheldt anderen uit voor nazi.
Je hebt je gelijk gediskwalificeert als criticaster van Hasna. En je hebt laten zien dat je niet met ironie om kan gaan. Efficente communicatie man, goed gedaan.

Gediskwalificeerd door wie?

Door jou?

HAHAHA.

Get lost.

Cc

Nelis70
04-10-05, 12:11
Geplaatst door AARDIG
Niet liegen! Straatjes en vriendjespolitiek dat laat ik aan pseudo-rechtsextremistische-journalisten over. Ik nuanceer de boel, door een objectief beeld te geven. Berbers beginnen met normale reacties. Autochtonen schelden de boel bij elkaar. Daarna komt marokko.nl gespuis de boel op een gelijk treetje zetten met de gelijkgezinden. Oorzaak gevolg principe. Dat posten noem ik objectiviteit. Waar menig medium zich mee profileert, maar nimmer weet te klaren.

Ik heb de eerste 10 reacties even gescand, en volgens mij zijn die van zowel autochtonen en allochtonen, en allemaal vrij neutraal. Maar ik zal er, als ik tijd heb vanmiddag, nog eens naar kijken. Wie weet heb ik verkeerd gekeken.

Nelis70
04-10-05, 12:12
Geplaatst door Couscousje
Gediskwalificeerd door wie?

Door jou?

HAHAHA.

Get lost.

Cc

Nee man, gediskwalificeerd door jezelf. Je was daar zo succesvol in, dat je daar niemand anders voor nodig had.

Couscousje
04-10-05, 12:15
Geplaatst door Nelis70
Ik heb de eerste 10 reacties even gescand, en volgens mij zijn die van zowel autochtonen en allochtonen, en allemaal vrij neutraal. Maar ik zal er, als ik tijd heb vanmiddag, nog eens naar kijken. Wie weet heb ik verkeerd gekeken.

Ik weet wel zeker dat jij een heel verkeerde kijk op zaken hebt.

Cc

Couscousje
04-10-05, 12:16
Geplaatst door Nelis70
Nee man, gediskwalificeerd door jezelf. Je was daar zo succesvol in, dat je daar niemand anders voor nodig had.

En dat bepaal jij eventjes?

Ik dacht het niet.

Is dit de "verheven" autochtone manier om te reageren op zaken waar je het niet mee eens bent?

Je maar eens het recht toeeigenen de ander te "diskwalificeren"? :haha:

Jij hebt wederom totaal niet door dat je jezelf onsterfelijk belachelijk maakt.

Again: get lost!

:zwaai:

Cc

Tamza_N_Rif
04-10-05, 13:02
Cc en AARDIG :duim: voor jullie reacties. Heb er zo te lezen niets bij toe te voegen.

Wide-O
04-10-05, 13:08
Geplaatst door Pytaghoras
In haar column is het 'stijlmiddel' nergens te vinden.

Ik heb die column even rustig gelezen en herlezen, en ik moet je gelijk geven. Heel vreemde column, "stijlfiguur" lijkt me een cop-out. Opborrelen van jarenlang ongenoegen lijkt me dichter bij de waarheid.

Asma2
04-10-05, 14:00
Geplaatst door Wide-O
Ik heb die column even rustig gelezen en herlezen, en ik moet je gelijk geven. Heel vreemde column, "stijlfiguur" lijkt me een cop-out. Opborrelen van jarenlang ongenoegen lijkt me dichter bij de waarheid.

Iemand die het licht heeft gezien.... :lole:

Asma2
04-10-05, 14:01
Geplaatst door Tamza_N_Rif
Cc en AARDIG :duim: voor jullie reacties. Heb er zo te lezen niets bij toe te voegen. \

Idd, een voorbeeld voor vele!!

Nelis70
04-10-05, 14:08
Geplaatst door Couscousje
En dat bepaal jij eventjes?

Ik dacht het niet.

Is dit de "verheven" autochtone manier om te reageren op zaken waar je het niet mee eens bent?

Je maar eens het recht toeeigenen de ander te "diskwalificeren"? :haha:

Jij hebt wederom totaal niet door dat je jezelf onsterfelijk belachelijk maakt.

Again: get lost!

:zwaai:

Cc
Tjonge man, moet ik dan alles twee keer schrijven?
Jij reageert op mijn ironische opmerking over het feit dat onze discussie nogal hard werd met dat je zowel mijn familie en mijn buren en mijn weet ik veel wie nog meer om zeep zal helpen. En daarnaast beticht je anderen ervan als nazi's te reageren. Heb je dan helemaal geen reflectie? Zie je niet dat dat krommer is dan een cirkel? Zie je niet dat je daarmee jezelf tegenspreekt?
Zie je dat dan echt niet?

Couscousje
04-10-05, 14:36
Geplaatst door Nelis70
Tjonge man, moet ik dan alles twee keer schrijven?
Jij reageert op mijn ironische opmerking over het feit dat onze discussie nogal hard werd met dat je zowel mijn familie en mijn buren en mijn weet ik veel wie nog meer om zeep zal helpen. En daarnaast beticht je anderen ervan als nazi's te reageren. Heb je dan helemaal geen reflectie? Zie je niet dat dat krommer is dan een cirkel? Zie je niet dat je daarmee jezelf tegenspreekt?
Zie je dat dan echt niet?

Eigenlijk kun jij maar beter helemaal niets meer schrijven.

Deze topic is al belachelijk genoeg zonder jouw debiele bijdragen.

Cc

Max Stirner
04-10-05, 14:37
Geplaatst door Couscousje
Dat vind ik nou ook van de autochtonen, maar aangezien die niet bepaald uitblinken in het goede voorbeeld geven, doen wij dat lekker ook niet.

Cc


Niet alleen primitief dus maar ook nog ns kuddedieren die achter de verkeerde herder aanlopen.....


:jammer:

Couscousje
04-10-05, 14:45
Geplaatst door Max Stirner
Niet alleen primitief dus maar ook nog ns kuddedieren die achter de verkeerde herder aanlopen.....


:jammer:

Komende van een autochtoon die zelf niet weet wat beschaving inhoudt, kan ik daar alleen maar keihard om lachen.

:haha:

Cc

Soldim
04-10-05, 14:48
Geplaatst door AARDIG
Niet liegen!

De Berbers begonnen met gewoon commentaar.


De eerste Berberse reactie's op Spunk waren inderdaad redelijk genuanceerd. Die op maroc.nl al een stuk minder (zie deze maroc.nl draad (http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=145442) voor een aantal minder genuanceerde Berberse reactie's, en geen rechts extremist in beeld.



Deze reacties zijn uit de eerste zestig gevist. Berbers en andere mensen die gezond reageren. En extremistische autochtoontjes die dit soort crap verkondigen. Ja, als daarna irritante sj*tjochies komen schelden en doen. Moet je niet raar opkijken.




Probeer je leugens dus lekker voor je te houden Soldim.

Waar heb ik gelogen??!! Sterker nog, ook wanneer ik in deze draad kijk (naar oa de reactie's van Cc) en een aantal andere op maroc.nl, werkt het toch echt bevestigend voor het beeld dat Hasna van Berbers geschetst heeft. Als iemand je bevolkingsgroep generaliserend beschrijft als barbaarse, agressieve intolerante sukkels dan kan ik me voorstellen dat je het als een belediging opvat. Maar als een niet onaanzienlijk deel van die bevolkingsgroep vervolgens reageert als, eh ... barbaarse, agressieve en intolerante sukkels zou je je ook kunnen afvragen hoe ze tot die opinie gekomen is.

Max Stirner
04-10-05, 14:50
Geplaatst door Couscousje
Komende van een autochtoon die zelf niet weet wat beschaving inhoudt, kan ik daar alleen maar keihard om lachen.

:haha:

Cc


:(

Zwarte Schaap
04-10-05, 14:56
Diep triest deze gevolgen van de onwetendheid van de Marokkanen. De meesten zijn zo dom dat ze hun eigen geschiedenis niet kennen en zich allerlei identiteiten aanmeten die niet eens van hun zijn. En als klap op de vuurpijl gaan ze elkaar met deze identiteiten om de oren slaan, terwijl ze in feite 1 en hetzelfde volk zijn.

Genetische onderzoeken hebben al vele malen bewezen dat Marokkanen vrijwel allemaal imazighen zijn. Een onderzoek naar de Mtalsa in de Rif en zogenaamde arabieren uit het zuiden van Marokko heeft al onomstotelijk bewezen dat er vrijwel geen genetisch verschil was tussen deze arabieren en imazighen.

Het enige verschil is dat diegenen die zich arabier noemen iets meer overeenkomsten met zwart-afrika hebben. Van een arabische genenpool is geen sprake. Het zijn dus voornamelijk imazighen met wat genen die afstammen van slaven en slavinnen die zich de rol van arabier hebben aangemeten.

Frankrijk heeft gretig gebruik willen maken van de onwetendheid van de mensen en heeft die onwetendheid alleen maar versterkt.

At the bottom of the scale in the hierarchy were the Arabs and Berbers , followed by the Jews, then the settlers of non-French origin (ZS: zoals Sylvain Ephimenco) , or neo-French as they were sometimes called. At the top were the settler of French origin and the recently arrived French. Although these chapters are essentially a synthesis of existing literature, Gosnell does a fine job of demonstrating the ambiguities and contradictions inherent in the quest for Frenchness and its uneven acquisition throughout the settler and “indigenous” populations. Gender, class, ethnicity, or generation conditioned the attainment of French identity, which was, Gosnell declares, a battlefield where rival, and unequal, social groups constantly clashed. During the last three decades of colonial rule both the settler and “indigenous” populations moved away from the idea of Frenchness. The settlers formulated their own sense of identity as Algérianité, a concept that excluded the Arabs and Berbers but bound together the disparate groups of Europeans. The Muslim elites, on the other hand, endlessly frustrated in their attempts to redress the inequalities to which they were subjected, started to view the emerging nationalist movements as a better means of attaining their goals and hence their identity.

Meer tactieken van de Fransen om de onwetende imazighen te misbruiken door de verdeel en heerspolitiek is hier beschreven:

Imperial Identities : Stereotyping, Prejudice and Race in Colonial Algeria (Society and Culture in the Modern Middle East), Patricia M. E. Lorcin

Using colonial Algeria as the starting point of her analysis, Patricia Lorcin explores the manner in which ethnic categories and cultural distinctions are developed and used as instruments of social control in colonial society. She focuses on the colonial images of "good" Kabyle and "bad" Arab (usually referred to as the Kabyle Myth) and examines the circumstances out of which they arose, as well as the intellectual and ideological influences which shaped them.

Her study demonstrates how these images were used to negate the underlying beliefs and values of the dominated society and to impose French cultural, social and political values. By tracing the evolution of ethnic categories over time, Lorcin reveals their inherently unstable nature and the continual process of redefinition in accordance with circumstance and political or social expediency. She demonstrates how racial attitudes that where developing in Europe became a major influence on ethnic stereotyping in Colonial North afrika.

About the Author

Patricia Lorcin has a doctorate from Columbia University and presently lives in Abidjan.

Couscousje
04-10-05, 15:00
Geplaatst door Soldim
De eerste Berberse reactie's op Spunk waren inderdaad redelijk genuanceerd. Die op maroc.nl al een stuk minder (zie deze maroc.nl draad (http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=145442) voor een aantal minder genuanceerde Berberse reactie's, en geen rechts extremist in beeld.





Waar heb ik gelogen??!! Sterker nog, ook wanneer ik in deze draad kijk (naar oa de reactie's van Cc) en een aantal andere op maroc.nl, werkt het toch echt bevestigend voor het beeld dat Hasna van Berbers geschetst heeft. Als iemand je bevolkingsgroep generaliserend beschrijft als barbaarse, agressieve intolerante sukkels dan kan ik me voorstellen dat je het als een belediging opvat. Maar als een niet onaanzienlijk deel van die bevolkingsgroep vervolgens reageert als, eh ... barbaarse, agressieve en intolerante sukkels zou je je ook kunnen afvragen hoe ze tot die opinie gekomen is.

Wat bevestigt het dan?

Naar mijn weten ben ik absoluut niet barbaars, absoluut niet intolerant (dat kan ik eerder van nitwits als Nelis70 en Max Stirner zeggen) en absoluut niet agressief. In tegendeel, ik ben verreweg 1 van de beschaafdste personen die dit forum kent. Dat iemand als jij dat wel wil beweren en het "bevestigend" vindt, is alleen maar omdat jij zo vastgeroest zit in je racistische opvattingen en vooroordelen, dat je iedere letter die uit mijn vingers voortvloeit zult opvatten als barbaars, intolerant of agressief, ongeacht wat ik zeg.

En dat geldt voor de meeste reacties van autochtonen op dit hele "drama."

Cc

Max Stirner
04-10-05, 15:00
.

Soldim
04-10-05, 15:12
Geplaatst door Couscousje
Wat bevestigt het dan?

Naar mijn weten ben ik ... en absoluut niet agressief. In tegendeel, ik ben verreweg 1 van de beschaafdste personen die dit forum kent.




Geplaatst door Couscousje
Ik geef er de liever voorkeur aan om haar rotsmoel tegen de muur te plakken


;)

Couscousje
04-10-05, 15:21
Geplaatst door Soldim
;)

Beschaafd: blijk gevend van hogere beschaving en zorgvuldige opvoeding.

In jouw woordenboek betekent beschaafd dat je een zielige, ruggegraatloze, achterbakse slijmjurk en allemansvriendje moet zijn. Gelukkig bezigt niet iedereen jouw woordenboek. De enige gepaste en beschaafde reactie op zulke haatdragendheid, is dat kutkind een gratis extreme make-over te bezorgen, dat is de enige correcte manier van hiermee omgaan. Bewoordingen als "agressief" gebruiken laten we wel over aan slijmbakken zonder enig eergevoel zoals jij, die hebben het immers ook uitgevonden.

Cc

Max Stirner
04-10-05, 15:32
Geplaatst door Couscousje


Naar mijn weten ben ik absoluut niet barbaars, absoluut niet intolerant (dat kan ik eerder van nitwits als Nelis70 en Max Stirner zeggen) en absoluut niet agressief. In tegendeel, ik ben verreweg 1 van de beschaafdste personen die dit forum kent.

Cc


Amen. Je bent hooguit een beetje hysterisch.

Jammer dat je zonodig het Neanderthaler-gedrag van anderen wil goedpraten door te stellen dat `Hasna er hopelijk wat van geleerd heeft`.

Couscousje
04-10-05, 15:38
Geplaatst door Max Stirner
Amen. Je bent hooguit een beetje hysterisch.

Jammer dat je zonodig het Neanderthaler-gedrag van anderen wil goedpraten door te stellen dat `Hasna er hopelijk wat van geleerd heeft`.

Ik ben ook niet hysterisch.

En ik praat niets goed, ik ben het er ronduit mee eens dat anderen zich gedragen zoals ze zich hebben gedragen, het is hun goed recht om dat walgelijke vrouwspersoontje te laten merken wat ze van haar vinden. Doet zij toch ook?

Cc

maestro
04-10-05, 15:39
Bedreigde columniste durft niet meer te schrijven
De Marokkaanse columniste Hasna El Maroudi schreef columns over het leven van een Marokkaans meisje, maar is hier per direct mee gestopt. Na een column van haar hand in NRC-Handelsblad werd ze op grote schaal bedreigd, zelfs met de dood. Uiteindelijk werd de druk haar te groot.

De 20-jarige Marokkaanse studente schreef columns voor NRC-Handelsblad in het jongerenkatern Spunk. Begin juni schreef ze hier over de tegenstellingen tussen Arabieren en Berbers. Dit riep heftige reacties op. Ze werd bedreigd via internet en telefoon, maar ook op straat en op school. Bekenden wilden niets meer met haar te maken hebben, terwijl op internetforums naast foto's van haar vele bedreigingen circuleerden. In haar buurt werd ze zelfs bijna aangereden door een auto. Inmiddels gaat ze onherkenbaar over straat.

El Maroudi had nooit verwacht dat de column zo'n impact zou hebben. Op dit moment overheerst de angst en durft ze niet meer te schrijven wat ze wil. TweeVandaag spreekt met minister Verdonk en het VVD-kamerlid Hirsi Ali over de kwestie.

Nelis70
04-10-05, 15:43
Geplaatst door Couscousje
Eigenlijk kun jij maar beter helemaal niets meer schrijven.

Deze topic is al belachelijk genoeg zonder jouw debiele bijdragen.

Cc
Je wordt steeds duidelijker: eerst beledigen, daarna volstrekt niet ingaan op wat ik zeg en gaan schelden.
Kom, gooi er nog wat gescheld tegenaan.

salinger
04-10-05, 15:47
Geplaatst door Zwarte Schaap

Genetische onderzoeken hebben al vele malen bewezen dat Marokkanen vrijwel allemaal imazighen zijn. Een onderzoek naar de Mtalsa in de Rif en zogenaamde arabieren uit het zuiden van Marokko heeft al onomstotelijk bewezen dat er vrijwel geen genetisch verschil was tussen deze arabieren en imazighen.


Ik lees op verschillende sites dat de berbers in marokko op ongeveer 80% van de bevolking worden geschat m.b.v. genetische profielen. Er is echter slechts 40% van de bevolking die zichzelf berber noemt.

Berbers zijn een mengvorm tussen negroide en caucasische groepen.

Bij het vaststellen van individuele genetische verschillen en een zekere erfelijke aanleg te erkennen voor persoonlijke eigenschappen (bijvoorbeeld IQ, agressie, libido etc.), is het de vraag waarom er geen verschillen kunnen bestaan tussen verschillende etnische groepen.

Het lijkt mij niet onwaarschijnlijk dat integratieproblemen voor een deel zijn terug te voeren op de genetische aanleg van immigranten. Zo worden aziatische groepen in Nederland, alsook in Amerika of ergens anders (voor zover ik weet), in een samenleving nooit als een probleem ervaren.

Max Stirner
04-10-05, 15:50
Geplaatst door Couscousje
Ik ben ook niet hysterisch.

En ik praat niets goed, ik ben het er ronduit mee eens dat anderen zich gedragen zoals ze zich hebben gedragen, het is hun goed recht om dat walgelijke vrouwspersoontje te laten merken wat ze van haar vinden. Doet zij toch ook?

Cc


En iedereen heeft daarvoor zijn eigen manieren, afhankelijk van zijn beschaving.

Couscousje
04-10-05, 15:56
Geplaatst door Nelis70
Je wordt steeds duidelijker: eerst beledigen, daarna volstrekt niet ingaan op wat ik zeg en gaan schelden.
Kom, gooi er nog wat gescheld tegenaan.

Zodra je een gevoelige snaar raakt bij de ander, wordt het onmiddelijk getypeerd als "schelden".

Ga toch spelen, ventje.

Cc

Couscousje
04-10-05, 15:57
Geplaatst door Max Stirner
En iedereen heeft daarvoor zijn eigen manieren, afhankelijk van zijn beschaving.

Of in jouw geval: het gebrek eraan.

Cc

Max Stirner
04-10-05, 16:13
Geplaatst door Couscousje
Of in jouw geval: het gebrek eraan.

Cc


Het zieken van uitgelulde Neanderthaler-beschermstertjes heeft niets met een gebrek aan beschaving te maken.

Nelis70
04-10-05, 16:16
Geplaatst door Couscousje
Zodra je een gevoelige snaar raakt bij de ander, wordt het onmiddelijk getypeerd als "schelden".

Ga toch spelen, ventje.

Cc

Mooie bloemlezing uit je bijdragen


Geplaatst door Couscousje

De enige gepaste en beschaafde reactie op zulke haatdragendheid, is dat kutkind een gratis extreme make-over te bezorgen

laten we wel over aan slijmbakken zonder enig eergevoel zoals jij

nitwits als Nelis70

De werkelijkheid is:
Jij slaat mij, mijn achterban vermoordt jou, je familie en je buren.

Deze topic is al belachelijk genoeg zonder jouw debiele bijdragen.

Komende van een autochtoon die zelf niet weet wat beschaving inhoudt, kan ik daar alleen maar keihard om lachen.
Cc
Sterkte verder couscousje, ik denk dat we voorlopig uitgepraat zijn.
Don't get lost

Nelis70
04-10-05, 16:19
Geplaatst door Couscousje
Zodra je een gevoelige snaar raakt bij de ander, wordt het onmiddelijk getypeerd als "schelden".

Ga toch spelen, ventje.

Cc

Ach, en je hebt ook pas 32 waarschuwingen gehad :)

Soldim
04-10-05, 16:20
Geplaatst door Couscousje
Bewoordingen als "agressief" gebruiken laten we wel over aan slijmbakken zonder enig eergevoel zoals jij, die hebben het immers ook uitgevonden.


<leest reactie oproepende post na />
<leest andere posts in deze draad na />
<fronst wenkbrouwen />

En waar ben ik dan agressief?!

berbersetamasin
04-10-05, 16:25
tssssssssss.die meid is gewoon zielig ze ik ben een berberse en wa da zei der zegt das gewoon ni normaal het is ni omdat da bij jullie zo gaat da da overal zo is he

en verder aan alle mocro's en moslims in heel de wereld veeeeeeeeeel succes in de ramadan

Zwarte Schaap
04-10-05, 16:44
Geplaatst door salinger
Ik lees op verschillende sites dat de berbers in marokko op ongeveer 80% van de bevolking worden geschat m.b.v. genetische profielen. Er is echter slechts 40% van de bevolking die zichzelf berber noemt.

Berbers zijn een mengvorm tussen negroide en caucasische groepen.

Bij het vaststellen van individuele genetische verschillen en een zekere erfelijke aanleg te erkennen voor persoonlijke eigenschappen (bijvoorbeeld IQ, agressie, libido etc.), is het de vraag waarom er geen verschillen kunnen bestaan tussen verschillende etnische groepen.

Het lijkt mij niet onwaarschijnlijk dat integratieproblemen voor een deel zijn terug te voeren op de genetische aanleg van immigranten. Zo worden aziatische groepen in Nederland, alsook in Amerika of ergens anders (voor zover ik weet), in een samenleving nooit als een probleem ervaren.

Nutteloos je reaktie, vooral de bewering dat imazighen een mengvorm zijn tussen negers en blanken. Ik weet niet wat je allemaal hier zit te zwetsen maar ik heb het direct verwezen naar de vuilverbrandigsoven.

Couscousje
04-10-05, 17:03
Geplaatst door Nelis70
Mooie bloemlezing uit je bijdragen


Sterkte verder couscousje, ik denk dat we voorlopig uitgepraat zijn.
Don't get lost

Een bloemlezing is het inderdaad.

Ik vind jouw teksten de moeite van het citeren echter niet waard, zo belachelijk waren ze.

Cc

Couscousje
04-10-05, 17:04
Geplaatst door Nelis70
Ach, en je hebt ook pas 32 waarschuwingen gehad :)

Ik heb ook 3 miljoen berichten op dit forum.

:zwaai:

Cc

Couscousje
04-10-05, 17:05
Geplaatst door Soldim
<leest reactie oproepende post na />
<leest andere posts in deze draad na />
<fronst wenkbrouwen />

En waar ben ik dan agressief?!

:rolleyes:

Hulp nodig met lezen?

Cc

Soldim
04-10-05, 17:15
Geplaatst door Couscousje
:rolleyes:

Hulp nodig met lezen?

Cc

Blijkbaar :D

Dus, nogmaals, vertel me waar ik agressief ben, en vooral waar ik agressiever ben dan jij....

Couscousje
04-10-05, 17:34
Geplaatst door Soldim
Blijkbaar :D

Dus, nogmaals, vertel me waar ik agressief ben, en vooral waar ik agressiever ben dan jij....

Dan mag jij mij eerst vertellen waar je leest dat ik zeg dat jij agressief bent.

Cc

Soldim
04-10-05, 17:43
Geplaatst door Couscousje
Dan mag jij mij eerst vertellen waar je leest dat ik zeg dat jij agressief bent.

Cc



Bewoordingen als "agressief" gebruiken laten we wel over aan slijmbakken zonder enig eergevoel zoals jij, die hebben het immers ook uitgevonden.

Soldim
04-10-05, 17:46
Geplaatst door M-sab3a
hasna lieve schat? ik wens je de aids. en mag je kop kapot barsten door kanker.ga de kont van theo likken in de hel.?

Kijk, dat bedoel ik nu met barbaars, intolerant en agressief :rolleyes:

Couscousje
04-10-05, 17:58
Geplaatst door Soldim


En wat staat daar nou precies, Soldim?

Dat je het woord "agressief" gebruikt, of dat je agressief bent?

Cc

ikbenwieikben
04-10-05, 18:10
Geplaatst door Soldim
'Ik kan niet anders dan bezwijken onder de druk'

http://www.mediatref.com/hasna_el_maroudi.jpg

De Marokkaanse studente Hasna El Maroudi kreeg zoveel agressieve reacties op een column over onbegrip tussen Berbers en Arabieren dat zij is gestopt. ,,Ik durf niet meer te schrijven wat ik wil.''

Door Olga van Ditzhuijzen en Derk Stokmans

ROTTERDAM, 3 OKT. Vier maanden heeft Hasna El Maroudi het volgehouden. De bedreigingen op straat, via internet, over de telefoon. Bijna dagelijks hoorde de columniste van NRC Handelsblad en de jongerensite Spunk.nl dat ze een ,,kankerhoer'' was, dat ze afgemaakt zou worden. Allemaal vanwege een column die El Maroudi begin juni schreef over de haat tussen Arabieren en Berbers.

De bedreigingen werden de 20-jarige studente aan de kunstacademie vorige week te veel. Ze liet afgelopen donderdag in haar laatste column op de site van Spunk weten dat ze ermee stopte: ,,Ik kan niet anders dan bezwijken onder de druk. Ik durf niet meer te schrijven wat ik wil.'' Afgelopen zaterdag stond de column in NRC Handelsblad.

Hasna El Maroudi schreef sinds augustus vorig jaar over haar leven als ,,moderne Marokkaanse''. Ze had het over de moord op cineast Theo Van Gogh, over de achterdocht van autochtone Nederlanders, over de islam. Maar het was haar column van 11 juni in deze krant (die op 2 juni op Spunk.nl stond) die het voorlopige einde inleidde. Daarin beschreef ze de haat en het onbegrip tussen Berbers en Arabieren. ,,De Berbers waren vroeger de baas in Marokko en om die reden verwijten zij ons, de Arabieren, dat wij hun land hebben ingepikt. Wij vinden op onze beurt de Berbers onontwikkeld en primitief, bijvoorbeeld omdat zij alle berggeiten naar Nederland laten overkomen. Het zijn de Berbers die het criminele pad verkiezen en het zijn dus de Berbers die de Marokkanen een slechte naam bezorgen.''

Spunk.nl ontving meer dan duizend reacties op haar column en een naschrift waarin Hasna El Maroudi schreef dat het als een ,,luchtige, ironische'' column bedoeld was en zich verontschuldigde: ,,Misschien ben ik een beetje doorgeschoten in mijn uitlatingen, maar ik wilde daarmee de spot drijven met een denkwijze die mij bij Arabische jongeren is opgevallen.''

Het hielp allemaal niet meer. Hoewel de reacties op spunk.nl ook over het door beschreven onderwerp gingen - waarbij beide kampen elkaar de huid volscholden - moest El Maroudi het al gauw persoonlijk ontgelden. ,,Buitengewoon tragisch'' noemt Spunk-uitgever Frank Bierens de bedreigingen aan haar adres. Nog nooit had hij zulke extreme reacties op een column meegemaakt. De meest bedreigende zijn verwijderd.

Op de website van het Platform Marokkaanse Jongeren Utrecht konden bezoekers een standaardbrief downloaden om aangifte tegen El Maroudi te doen. Op de fora van websites als www.amazigh.nl en www.maroc.nl werd de columniste bedreigd. Op die laatste site schreef een zekere 'Parisièn' naar aanleiding van een optreden van de columniste bij een praatprogramma op de radio: ,,Hopelijk wordt ze de volgende opname door iemand opgewacht a là Pim Fortuyn.'' Aan dat programma deed ook columnist Asis Aynan mee, die in reactie op de column van El Maroudi de spot dreef met Arabieren. Het is jammer, zegt Aynan, zelf van Berberse afkomst, dat El Maroudi niet doorgaat met schrijven. ,,Juist om het debat over Berbers en Arabieren in gang te zetten. Het was zo goed omdat eindelijk Marokkanen zélf over dit onderwerp in discussie gingen.''

Ook Folkert Jensma, hoofdredacteur van NRC Handelsblad betreurt het dat de columniste stopt: ,,Het waren hele openhartige inkijkjes in een gesloten wereld''. De krant heeft de bedreigingen volgens de hoofdredacteur doorgespeeld naar de Rotterdamse politie. ,,Eigenlijk wil je je niet bij zoiets neerleggen.''

,,Ik ben nog steeds trots op die column, maar nu denk ik toch had ik die column maar nooit geschreven'', zegt El Maroudi. De eerste dagen na de column gebeurde er weinig. Maar na een paar weken begon de ellende. Vage kennissen van vroeger sms'ten haar opeens dat ze haar nooit meer wilden spreken. Op straat, in de trein op school, overal werd ze nageschreeuwd, beledigd, een enkele keer bespuugd, vertelt El Maroudi, wiens foto op de fora van Marokkaanse websites circuleert. ,,Op een gegeven moment liep ik met een petje en grote zonnebril op straat.'' In haar eigen wijk probeerde de bestuurder van een geblindeerde auto haar aan te rijden. ,,Toen dat niet lukte draaide hij zijn raampje open en dreigde hij me af te maken'', vertelt de columniste. Na dat incident deed ze aangifte bij de politie.

Haar leven is veranderd, zegt ze. Ze is bang, denkt de hele dag aan de bedreigingen. Ze ging er ook slechter door schrijven: ,,Ik werd voorzichtig, ging opeens praten over de meubeltjes die ik op vakantie in Marokko had gekocht.'' Wat ze nu gaat doen weet ze nog niet. Misschien, denkt ze, moet ze maar onder pseudoniem gaan schrijven.


NRC 3 oktober 2005


so ik vind het egt erg voor je
doei

M-sab3a
04-10-05, 18:17
Geplaatst door Soldim
Kijk, dat bedoel ik nu met barbaars, intolerant en agressief :rolleyes:
nee hoor dat is beledigen.zie je hoe makkelijk je iemand kan beledigen?

tr_imparator
04-10-05, 18:23
Vat het niet te persoonlijk op, maar kan je a.u.b. een keer proberen om in alinea's te schrijven en ook interpunctie e.d. te gebruiken?



Geplaatst door Hawa
Waar maken jullie je nu druk over....


We maken ons nergens druk over. Het enige wie zich nu druk maakt is Hasna.




nu kan holocaust er wel weer bij..zijn jullie allergisch voor berggeiten...

Nee.



Hasna is jonge bloem,meisje,in haar ontwikkeling,haar colom in NRC.. Ik heb haar altijd aanbeden,zij schrijft wat ze ziet in een lachwekkende kontekst.. Jullie zijn zielig en echt gefrustreerd...Dat is niet haar probleem...

dan is dit een leermoment voor haar. Je hebt altijd aanbeden wat ze schreef? O, ja? daar geloof ik niks van. Niet wij, maar Hasna is zielig en gefrusteerd. Dat is haar probleem.

Er is zo een turks spreekwoord: 'kendi dusen, aglamaz'.. oftewel..wie zelf valt, huilt niet.


Als een berggeit haar begluurt en haar weet te zeggen wat hij denkt te zeggen..dat pik je toch niet....Dat pikken jullie toch ook niet van dde Nederlanders....

Ik weet niet hoe het zit met jou, maar ik publiceer en vervolgens generaliseer geen nare ervaringen die ik heb meegemaakt.



Doe normaal en laat haar schrijven wat ze wil schrijven...Er is niks mis met dit meisje..er is iets met jullie genen....

Niemand houdt haar tegen. Ze stopt zelf.


Ik probeer steeds op deze maroc.nl...Marokkanen in goed dag licht te stellen t.ov. de Nederlanders....

Ik heb geen verantwoordelijkheidsbesef wat mijn andere landgenoten doen. Dat is de verantwoordelijkheid van de individu die iets doet. Het is raar dat dat zou wel wordt t.o.v. autotochtonen, maar niet t.ov. bijvoorbeeld Marokkanen. Daar moet het altijd gegeneraliseerd worden. ALs een marokkaan iets niet goed doet, dan is het met de hele groep mis. Dat is ook precies hoe jij denkt.





Maar ach! Ga toch een keer ruimdenkend denken.dit is een land om te denken wat je wil...

Marokko niet?



Ga dan eens uitleggen dan wat die klootzak van een Lover-Boy zegt! Ja die Nederlandse meisjes heb je er zo onder, de Marokkaanse geen problemen mee, en die zwarten waren gelijk al hoer toen ze geboren werden.....Maak je daar dan eens druk om....stelletje zwerfkatten.....

daar doe ik ook uitspraken over. Maar ik hou het altijd individueel. Ik ga niet een hele groep demoniseren, danwel in diskrediet brengen.

Het is stom dat ze zo een achtelijk stuk neerzet. Ze kan dan ook van het zelfde type berichten terugverwachten.


Laat Hasna met rust...zij is met ontwikkeling bezig....

Misschien moet haar moeder haar wat opvoeding bijbrengen? Zij bakt er eerlijk gezegd shit van.



niet met bovenstaande gedoe wat sommigen van jullie zeggen...Nederland is er voor iedereen..maar wat jullie doen ...is barbaars....

Nederland is er voor iedereen, maar wat WIJ?? doen is barbaars? ..wat doen wij dan? ik dacht alleen dat het alleen maar die 3-4 personen zijn die barbaars aan het doen zijn. Inclusief Hasna.



Een zelfbevestiging hoe de Nederlanders denken..sommigen dan....Ga zo door...en je komt nooit meer aan werk..met je bekrompen ideeen....

:ego:



Waarom gaan jullie dan niet zeiken over stukje BURKA~!~in Belgie....Nee daar hoor ik niemand over....Nooit gelezen zeker....Praat jezelf de ondergang in...Nee...ik hou van Berbers...zeer zekerr....maar niet op deze manier....Onderdrukking is wat anders dat dit stukje colom wat Hasna heeft geschreven..nee de arrogante manier waarop....Je je moet gedragen blijkbaar...Lijkt wel een heksenjacht..Nouja zeg...de boekenweek is begonnen..de zwaar gerformeerden laten kinderen niet op school komen...nouja zeg...doe normaal....jullie zijn de bergggeiten van Marokko....En wat is daar mis mee.....Niks dus! Ga eens bij je zelf afvragen..wie je bent.....ik ben...ik denk!!! Niemand is meer of minder..Nooit niet...En dat heeft Hasna nooit bedoeld....denk toch even na zeg.......vrede met iedereen.....RAMADAN MOUBAREK..........OF PRAAT JE NOG ZO KROM........de WAARHEID ACHTERHAALD JEWEL....ELK VOGELTJE ZINGT ZOALS HIJ/Zij GEBEKT IS....Bevrijd eerst jezelf,dan zul jew je land bevrijden..Ware slavernij komt niet voort uit kkolonisatie maar uit onze eigen houding en interne onenigheid en corruptie......(citaten laatste van Hanan Ashrawi..vader van haar Faisal Hussein) vrijheidsstrijder 1948,vrede zij met hem...)

Sry maar heb geen zin meer om de rest van je shit te reageren..ik zie wel ergens Ramadan Moubarek staan. ik wens je hetzelfde.

Couscousje
04-10-05, 18:35
Geplaatst door tr_imparator
Vat het niet te persoonlijk op, maar kan je a.u.b. een keer proberen om in alinea's te schrijven en ook interpunctie e.d. te gebruiken?




We maken ons nergens druk over. Het enige wie zich nu druk maakt is Hasna.




Nee.




dan is dit een leermoment voor haar. Je hebt altijd aanbeden wat ze schreef? O, ja? daar geloof ik niks van. Niet wij, maar Hasna is zielig en gefrusteerd. Dat is haar probleem.

Er is zo een turks spreekwoord: 'kendi dusen, aglamaz'.. oftewel..wie zelf valt, huilt niet.



Ik weet niet hoe het zit met jou, maar ik publiceer en vervolgens generaliseer geen nare ervaringen die ik heb meegemaakt.




Niemand houdt haar tegen. Ze stopt zelf.



Ik heb geen verantwoordelijkheidsbesef wat mijn andere landgenoten doen. Dat is de verantwoordelijkheid van de individu die iets doet. Het is raar dat dat zou wel wordt t.o.v. autotochtonen, maar niet t.ov. bijvoorbeeld Marokkanen. Daar moet het altijd gegeneraliseerd worden. ALs een marokkaan iets niet goed doet, dan is het met de hele groep mis. Dat is ook precies hoe jij denkt.






Marokko niet?



daar doe ik ook uitspraken over. Maar ik hou het altijd individueel. Ik ga niet een hele groep demoniseren, danwel in diskrediet brengen.

Het is stom dat ze zo een achtelijk stuk neerzet. Ze kan dan ook van het zelfde type berichten terugverwachten.



Misschien moet haar moeder haar wat opvoeding bijbrengen? Zij bakt er eerlijk gezegd shit van.




Nederland is er voor iedereen, maar wat WIJ?? doen is barbaars? ..wat doen wij dan? ik dacht alleen dat het alleen maar die 3-4 personen zijn die barbaars aan het doen zijn. Inclusief Hasna.




:ego:



Sry maar heb geen zin meer om de rest van je shit te reageren..ik zie wel ergens Ramadan Moubarek staan. ik wens je hetzelfde.

:lole:

Go tr_imparator!

Cc

Max Stirner
04-10-05, 18:43
Geplaatst door tr_imparator
Niemand houdt haar tegen. Ze stopt zelf.



:slapen:

Hawa
04-10-05, 19:16
Wie de bal kaatst kan ze terug verwachten....Maar spuugen en bedreigingen zijn toch van de zotte.. Oke! Iedereen zegt haar/of zijn menig niks mis mee. Het ligt nogal gevoelig..Deze cretologie had ze ook kunnen zeggen over Arabieren,maar hier was een Berber het slachtoffer.. Hebben jullie weleens gehoord van Fatima Mernissi,zij is Berbers hoor.!! Zij schrijft mooie boeken..Zowaar zij denkt. Ik hoor daar niemand over...Zij komt oorspronkelijk uit Fes..Politieke Haram...Het dakterras....Zij schrijft nog veel meer boeken,over het wel en wee in Marokko.. Ook over Marokkaanse vrouwen hoe ze leven in Marokko...Mooie verhalen,echt de moeite waard. Zoals het leven is. Zoals de vrouw zich behelpt in haar doen en laten.. Opvoeden moet Hasna worden door haar moeder....die berggeit niet dan!!!! Hoe haal je het in je hoofd....Mannen cultuur.....jullie zeggen dingen en als wij iets mededelen trappen jullie de bal feilloos terug...Lekker makkelijk..Ik denk aan mijn zoon,puber,hij doet steeds hetzelfde met mij....Alles in de overtreffende trap...Maar hij is kind,opgroeiende fase..ik ben niet diegene die zijn argumenten moet gaan bestrijden...laat hem maar raaskalven,zijn hormonen zijn in de war.....Maar ach....Jullie Berbers hebben geweldige cultuur,wat willen jullie nu doen dan...spuugen..en dreigen...nee...dat is slecht daglicht...ga dan stukje schrijven over arabieren dan.....zoiets in zelfde trant.....Je kan iemand niet van de balk afstoten...die iets verkeerds in jullie ogen heeft gezegd....Ik weet inmiddels wel wat Hasna bedoeld..diegene..die ene persoon...niet jullie groep malloten.....Als ik slechte relatie heb gehad met marokkaan is niet heel Marokko slecht??? Alhoewel het allang weer goed is...iedereen valt zich weleens een buil....Langzamerhand heb je wel idee hoe het wel moet....insha Allah..en Ramadan Moubarek..en lang leve het woord.....we lopen toch niet op slappe koord....die je smoord..in je zijn en dijn...Dus kom op Berbers...zeg nu iets ddoms over Arabieren....blijven we lekker klieren...maar woord...rede..niet onderdrukking..gewoon zoals we zijn...we kunnen elke dag leren...maar bang worden...is niet niks...Maw het lijkt wel dat jullie daar goed in zijn...ga nu maar eens andere medaille laten zien.....Gewoon puur...natuur....en niet zo arrogant..van.....kijken...je kleren van je lijf scheuren....hoe dik je lul wel niet is...hoe dik is je ziel...mannen....ja mannen....ik hou van jullie maar soms......

tr_imparator
04-10-05, 19:30
Geplaatst door Hawa
Wie de bal kaatst kan ze terug verwachten....Maar spuugen en bedreigingen zijn toch van de zotte.. Oke! Iedereen zegt haar/of zijn menig niks mis mee. Het ligt nogal gevoelig..Deze cretologie had ze ook kunnen zeggen over Arabieren,maar hier was een Berber het slachtoffer.. Hebben jullie weleens gehoord van Fatima Mernissi,zij is Berbers hoor.!! Zij schrijft mooie boeken..Zowaar zij denkt. Ik hoor daar niemand over...Zij komt oorspronkelijk uit Fes..Politieke Haram...Het dakterras....Zij schrijft nog veel meer boeken,over het wel en wee in Marokko.. Ook over Marokkaanse vrouwen hoe ze leven in Marokko...Mooie verhalen,echt de moeite waard. Zoals het leven is. Zoals de vrouw zich behelpt in haar doen en laten.. Opvoeden moet Hasna worden door haar moeder....die berggeit niet dan!!!! Hoe haal je het in je hoofd....Mannen cultuur.....jullie zeggen dingen en als wij iets mededelen trappen jullie de bal feilloos terug...Lekker makkelijk..Ik denk aan mijn zoon,puber,hij doet steeds hetzelfde met mij....Alles in de overtreffende trap...Maar hij is kind,opgroeiende fase..ik ben niet diegene die zijn argumenten moet gaan bestrijden...laat hem maar raaskalven,zijn hormonen zijn in de war.....Maar ach....Jullie Berbers hebben geweldige cultuur,wat willen jullie nu doen dan...spuugen..en dreigen...nee...dat is slecht daglicht...ga dan stukje schrijven over arabieren dan.....zoiets in zelfde trant.....Je kan iemand niet van de balk afstoten...die iets verkeerds in jullie ogen heeft gezegd....Ik weet inmiddels wel wat Hasna bedoeld..diegene..die ene persoon...niet jullie groep malloten.....Als ik slechte relatie heb gehad met marokkaan is niet heel Marokko slecht??? Alhoewel het allang weer goed is...iedereen valt zich weleens een buil....Langzamerhand heb je wel idee hoe het wel moet....insha Allah..en Ramadan Moubarek..en lang leve het woord.....we lopen toch niet op slappe koord....die je smoord..in je zijn en dijn...Dus kom op Berbers...zeg nu iets ddoms over Arabieren....blijven we lekker klieren...maar woord...rede..niet onderdrukking..gewoon zoals we zijn...we kunnen elke dag leren...maar bang worden...is niet niks...Maw het lijkt wel dat jullie daar goed in zijn...ga nu maar eens andere medaille laten zien.....Gewoon puur...natuur....en niet zo arrogant..van.....kijken...je kleren van je lijf scheuren....hoe dik je lul wel niet is...hoe dik is je ziel...mannen....ja mannen....ik hou van jullie maar soms......

Probeer nu je hulpvraag in niet meer dan 30 woorden in algemeen beschaafd Nederlands op te schrijven.

Couscousje
04-10-05, 19:31
Geplaatst door tr_imparator
Probeer nu je hulpvraag in niet meer dan 30 woorden op te schrijven in algemeen beschaafd Nederlands.

Ah, toe nou! Doe nog 1 poging om het te ontleden! :giechel:

Ik geloof in je!

Cc

renzo
04-10-05, 19:31
Ik begrijp niet waarom mensen zich zo druk maken. Als alles in die bewuste column onjuist is, dan negeer je het toch gewoon?? Het ziet er naar dat de columniste een tere snaar heeft geraakt.

Dat mensen haar het zwijgen willen opleggen met doodsbedreigingen is ronduit walgelijk. Die mensen snappen niet hoe het hier in een vrije samenleving werkt: daar mag je zeggen wat je wilt. Sorry, maar het is zo. In andere landen/culturen mag veel minder...

tr_imparator
04-10-05, 19:41
Geplaatst door Joacim
BERBER VAN NOORD-MAROKKO

Auteur: AISSATI
ISBN: 9054600616
Bindwijze: Gebonden
Incl.Software: Nee
Genre: Taal leerboeken
Versie: Nederlands
Uitgever: Bulaaq,

Onze prijs: € 43,50

Indicatie van de levertijd: Dit artikel is nog niet verschenen, levertijd is onbekend.


Misschien is dit wat?

http://www.nnbh.com/base/76/images/9044604376.jpg

Soldim
04-10-05, 19:42
Geplaatst door Couscousje
Dan mag jij mij eerst vertellen waar je leest dat ik zeg dat jij agressief bent.


Er staat:



Bewoordingen als "agressief" gebruiken laten we wel over aan slijmbakken zonder enig eergevoel zoals jij, die hebben het immers ook uitgevonden.


Je zegt dus dat je woorden als agressief overlaat aan mensen zoals ik, die het woord hebben uitgevonden.

Het stijlfiguur dat je gebruikt (het woord "agressief" hebben uitgevonden), kan niets anders impliceren dan dat mijn bevolkingsgroep agressief is, en dus ik agressief ben.

Hawa
04-10-05, 20:38
Hey mannen...stelletje platzakken zonder doel en maar strijden voor goede...Jullie blijven steken achter moeders rokken. Lekker beschermt niewaar......En als bonte trut hola Hasna zich voorbij bonjourt..breekt de hel los....Blijf maar lekker steken....Zoek maar een vrouw die alles op je bord smijt wat je graag lust....Ja die worst...daar ging het toch om!!!Hey imperator...nu je zin...korte woord....En als je niet lust...Jammer dan....

tijnovic
04-10-05, 21:15
Ik wil nog even reageren op de column:(beetje laat misschien..) Ik vind het inderdaad over the top, maar ik kan de zin er niet van inzien om het te publiceren/schrijven. 'een discussie uitlokken' jaja.. hoe had ze dat in gedachten dan? Verder wil ik er niet eens op ingaan.. Ik begrijp gewoon niks van deze column, hij staat gewoon vol met grove beledigingen. Grappig bedoeld.. hmm.. i don't know..

Zwarte Schaap
04-10-05, 21:34
Geplaatst door M-sab3a
nee hoor dat is beledigen.zie je hoe makkelijk je iemand kan beledigen?

:hihi:

Als theo het smerig varken discrimineert en mensen tot het bot toe beledigt en vernedert is het een strijder voor de vrijheid van meningsuiting. Wanneer deze onwetende Hasna discrimineert en beledigt is het vrijheid van meningsuiting en de discusie uitlokken.

Maar wanneer jij terugscheldt en ze voor alles en nog wat uitmaakt dan ben je agressief, ben je intolerant, zaai je terreur en ben je barbaars bezig. Je moet de vernederingen zwijgzaam doorstaan.

Dat is een zuiver geval van hypocrisie en schijnheiligheid. In dit land zet men liever de allochtonen (Hirsi Ali, Hasna, Afsin Elian ..etc..) zelf in om de hete kastanjes van discriminatie, vooroordelen en assmilatie voor de hypocriete autochtonen uit het vuur te halen in ruil voor wat bekendheid etc..

Zo kunnen de hypocrieten zelf nooit beschuldigt worden.

Rourchid
04-10-05, 21:37
Geplaatst door tr_imparator
Misschien is dit wat?

http://www.nnbh.com/base/76/images/9044604376.jpg
Niet duur en uit voorraad leverbaar.

Als je wat langere zinnen in het Nederlands wil schrijven is basis het uit elkaar houden van de beperkende bijzin en de uitbreidende bijzin een nuttige vaardigheid..
1. De beperkende bijzin
In deze zin wordt noodzakelijke informatie gegeven over het antecedent om dit te kunnen indentificeren. In het Nederlands wordt hij gevolgd door een komma.
De man die me gisteren uitnodigde, is een Chileen
2. De uitbreidende bijzin.
In deze bijzin wordt aanvullende informatie gegeven over een antecedent dat (ook zonder bijzin) al voldoende geïdentificerd is. Hij staat tussen komma's
Román, die mij gisteren uitnodigde, is een Chileen.

Rourchid
04-10-05, 21:39
Geplaatst door Hawa
En als bonte trut hola Hasna zich voorbij bonjourt..breekt de hel los.
Aqemmum yeqnen war t ttidfen bu yizan.
let. ver.: Een gesloten mond krijgt geen vliegen binnen.
nl. ver.: Zwijgen voorkomt roddelen/risico’s

Cherry Bo
04-10-05, 21:52
Bah wat een hetze!

Macamba
04-10-05, 22:18
t.a.v. Couscousje:

'Ladies and gentlemen of the jury: I rest my case...'

Couscousje
04-10-05, 22:24
Geplaatst door Macamba
t.a.v. Couscousje:

'Ladies and gentlemen of the jury: I rest my case...'

I did, didn't I?

Al was het wel een enorme piece of cake, dit keer, vooral jou van de tafel vegen.

:zwaai:

Cc

assiwan
04-10-05, 22:28
k roep alle Marokkanen in Nederland op om de Arabische identiteit per direct te elimineren.
Moussa Aynan | 14.06.2005 | 15:37:10 | Views: 1307 | nieuws

Een column van Asis Aynan

STOP

-
'De Berbers waren vroeger de baas in Marokko en om die reden verwijten zij ons, de Arabieren, dat wij hun land hebben ingepikt. Wij vinden op onze beurt de Berbers onontwikkeld en primitief, bijvoorbeeld omdat zij alle berggeiten naar Nederland laten overkomen.'

-

Dit schreef de 'Arabische' Spunk columniste Hasna El Maroudi op 02 juni 2005 in NRC. Deze primitieve gedachte zou kunnen worden weerlegd met gegronde argumenten.

Maar ik kies ervoor met harde woorden terug te slaan. Laten we het een keer hardop zeggen. Arabieren sporen voor geen meter. Een volk dat altijd imperialisme als credo heeft kan niet goed snik zijn. Eeuwenlang hebben ze geprobeerd overal waar mogelijk het Arabisme op te leggen of je er nu wel of niet van gediend was. Zelfs in tijden waar de Arabier, deze tijd, geen snars meer te vertellen heeft is er een superioriteitsgevoel. Er wordt namelijk vaak verwezen naar de hoogtij dagen van het Arabische rijk dat tot ver in het Spaanse Andalusië reikte. De Arabier was heer en meester, dit is inmiddels honderden jaren geleden. Zelfs Arabisch wordt als een hemelse klank gezien, want deze wordt in het hiernamaals gesproken. Het Arabisch imperialisme zet zich tegenwoordig voort in types zoals Bin Laden en Al-Zawahiri. Want deze jongens zijn helemaal niet bezig met een religieuze oorlog maar strijden voor een groot Arabisch rijk.

-

In Nederland is dit superioriteitsgevoel ook vaak aanwezig. Om precies te zijn bij de Marokkaan. En hier is iets vreemds aan de hand Over het algemeen kunnen we vaststellen dat bijna alle Marokkanen in Nederland een Amazigh achtergrond hebben. Vele van deze Imazighen, in de volksmond berbers genoemd, zien zichzelf als Arabier. Hier is dus het oude Arabische imperialistische karakter dat er ooit in is gestampt nog goed terug te zien. Het grote probleem is hier dat deze niet-Arabieren, want dat zijn het, hun eigen achtergrond proberen te slopen. De Amazigh achtergrond moet verbannen worden uit het denken. Dit gebruik speelt zich nooit in de openbaarheid af maar dit gebeurt allemaal achter de ramen waar de schotel voor hangt. Kinderen wordt structureel aangeleerd dat de Amazigh een dommerd is. Het zijn boeren die zeer primitief ingesteld zijn. Het is een agrariër in zijn doen en laten. Sterker nog, de criminele Amazigh bezorgt de Marokkanen in Nederland een slechte naam. De Arabier is degene die het zo goed doet. Ook is de Amazigh een eerste klasse barbaar. Hij heeft geen religie maar hij is ook geen atheïst want dat woord kent hij niet. De Amazigh is gewoon een verschrikking.

-

Totale onzin natuurlijk maar het is een veel gedeelde mening. Een deze mening is er een die gevaarlijk, ongezond en schizofreen is. Wanneer we kijken naar een demonstratie voor een vrij Palestina dan trekt deze duizenden Marokkanen. Terwijl een demonstratie tegen de onderdrukking van de Amazigh omdat de Marokkaanse overheid haar eigen bevolking mishandelt trekt maar 200 honderd mensen. De nep Arabier demonstreert niet omdat hij vindt dat de Palestijnen onderdrukt worden. Nee, hij demonstreert omdat hij er heilig van overtuigd is in de bres te springen voor zijn Arabische broeders, voor zijn bloedverwanten.

-

Een rare gang van zaken natuurlijk die dient op te houden. Ik roep daarom ook alle Marokkanen in Nederland op om de Arabische identiteit per direct te elimineren. Daarnaast te stoppen met het indoctrineren van de kinderen want het enige dat er van komt is schizofrenie.


Asis Aynan
http://www.denieuwesamenleving.nl/showarticle.php?articleID=58

Zwarte Schaap
04-10-05, 22:47
Geplaatst door assiwan
Totale onzin natuurlijk maar het is een veel gedeelde mening. Een deze mening is er een die gevaarlijk, ongezond en schizofreen is. Wanneer we kijken naar een demonstratie voor een vrij Palestina dan trekt deze duizenden Marokkanen. Terwijl een demonstratie tegen de onderdrukking van de Amazigh omdat de Marokkaanse overheid haar eigen bevolking mishandelt trekt maar 200 honderd mensen. De nep Arabier demonstreert niet omdat hij vindt dat de Palestijnen onderdrukt worden. Nee, hij demonstreert omdat hij er heilig van overtuigd is in de bres te springen voor zijn Arabische broeders, voor zijn bloedverwanten.


Dat komt vooral doordat anti-islam berberisten (met hun alcoholreputatie en onsympatieke gedrag) een verkeerde nadruk op hun identiteit leggen waardoor ze voor andere Marokkanen onoverbrugbare drempels opwerpen.

La Nobele
04-10-05, 22:51
Oh, nou wordt het helemaal leuk in Nederland.

Nu gaan niet de mocros hun strijd uitvechten, nee, nu gaan de Arabieren en de Berbers hun strijd uitvechten.

En bij de Arabieren en de Berbers onderling zijn er vast nog wel (riffies en sousies, om mee te beginnen?) vetes te beslechten.

Dan had ik het nog niet eens over de wahabibi (or whatever) en soenni en shiiten en salafi en what not.

Dat gaat nog leuk worden hier.

Ik wil graag met iemand het fenomeen 'cultuurverrijking' bespreken.

Macamba
04-10-05, 22:55
Beste Couscousje,

Nog veel afleveringen van de Gilmore Girls kijken, en goed je best doen op school, en dan komt het vast nog wel allemaal goed met jou!

Zet 'm op!!!

:knipoog:

Couscousje
04-10-05, 23:07
Geplaatst door Macamba
Beste Couscousje,

Nog veel afleveringen van de Gilmore Girls kijken, en goed je best doen op school, en dan komt het vast nog wel allemaal goed met jou!

Zet 'm op!!!

:knipoog:

Die poging tot een kleinerend toontje is uitermate lachwekkend. :haha:

You amuse me, redneckje.

Cc

Macamba
04-10-05, 23:20
Daar ben ik blij om, m'n lieve kleine berggeitje!

Marrakechi1981
04-10-05, 23:23
Als ik het allemaal zo even snel doorlees, is dit duidelijk een verkeerde opzet. De discussie over wrijvingen tussen arabieren en berbers moet wel degelijk gevoerd worden, maar door de berbers allerlei dingen te verwijten is dat heel dom. Zo voer je in mijn ogen geen discussie. We leven in een maatschappij waarbij je jezelf moet bewijzen (zoals ieder ander), want ik voel mij zeker niet vertegenwoordigd door wie dan ook. En die slechte naam van marokkanen vind ik ookwel overdreven. Natuurlijk speelt het wel, maar bij mij heeft het geen invloed en in mijn doen en laten en heb ik er weinig last van. Om terug te komen op het onderwerp zijn de oorzaken van de wrijvingen tussen marokkanen onderling allemaal in het verleden te vinden en dan zou ik weleens nieuwe argumenten willen horen, want marokko is wel degelijk veranderd, alleen jammer dat het bij de marokkanen zo lang duurt.

Zwarte Schaap
04-10-05, 23:37
Geplaatst door Max Stirner
Gut-a-gut.

Jij zegt toch ook wat je wil? Over hypocriete NL`ers, zionisten, homo's en weet-ik-veel-wie? Niemand die je foto op internet plaatst, niemand die je een doodsbedreiging stuurt, niemand die je in je gezicht spuugt en niemand die je probeert dood te rijden.

Dat soort reacties zijn voorbehouden aan primitieve debielen, simple as that.

By the way, ik heb allang doodsbedreigingen gehad. Haar foto vind je gewoon op het NRC website.

Voorts ging mijn reaktie niet over de debielen maar over de domheid van onwetende Marokkanen die hun geschiedenis niet kennen en in het geval van hasna zich ook nog laten misbruiken. Er stonden daar discriminerende en fout voorgestelde zaken waartegen de krant haar best wel hadden kunnen beschermen alvorens tot publicatie over te gaan.

La Nobele
04-10-05, 23:52
Hm... En vormen de Arabieren nog wel één blok? Of zijn die, when the shit hits the fan, ook weer onder te verdelen in tig subclubjes?

En om het makkelijk te maken - Nederlanders zijn altijd organisators - hebben die Arabische subclubjes ook nog enigszins beef met mekaar?

Nou we toch bezig zijn: welke berberse clubjes hebben beef met mekaar en welke berberse subclubjes hebben beef met de Arabische subclubjes en zo ja dan welke?

U begrijpt: al dit maakt het makkelijker om de doodsbedreigingen wat makkelijker te duiden. Want dat niemand die wil, dat staat als een paal boven water. En dat moet de Nederlandse staat oplossen, want zo niet, dan zijn de Hollanders de barbaren want de beef-berbers en beef-Arabieren zitten op NL bodem. Dus Berbers en Arabieren, roept u maar: wie moet er in het gevang?

Max Stirner
05-10-05, 00:17
Geplaatst door Zwarte Schaap
By the way, ik heb allang doodsbedreigingen gehad. Haar foto vind je gewoon op het NRC website.

Voorts ging mijn reaktie niet over de debielen maar over de domheid van onwetende Marokkanen die hun geschiedenis niet kennen en in het geval van hasna zich ook nog laten misbruiken. Er stonden daar discriminerende en fout voorgestelde zaken waartegen de krant haar best wel hadden kunnen beschermen alvorens tot publicatie over te gaan.


OK. Maar het gaat mij om het principe: dat hele artikel interesseert me in feite geen mallemoer, ik heb het maar met een half oog gelezen... :)

Mijn reactie ging over het feit dat ze (in ieder geval naar eigen zegge) onder dreiging van fysiek geweld monddood wordt gemaakt en dat veel mede-prikkers dat eigenlijk wel prima vinden.

Dat maakt me pissig, want vrijheid van meningsuiting geldt voor iedereen: ook voor racistische tr*tjes met een snor.

La Nobele
05-10-05, 00:23
Geplaatst door Max Stirner

Mijn reactie ging over het feit dat ze (in ieder geval naar eigen zegge) onder dreiging van fysiek geweld monddood wordt gemaakt en dat veel mede-prikkers dat eigenlijk wel prima vinden.

Je moet je aanpassen aan de nieuwe wereld, Max. Toen Theo werd afgeslacht was ook het motto "Tsja, had hij dat maar niet moeten zeggen" bon ton.

Kortom: omarm de cultuurverrijking van geweld, agressie en moord. Zij die dat normaal vinden, maken deel uit van de maatschappij. Onze maatschappij, welteverstaan. En ze eisen hun plek dus ook een plek voor hun manier van denken.

Zwarte Schaap
05-10-05, 00:34
Geplaatst door Max Stirner
OK. Maar het gaat mij om het principe: dat hele artikel interesseert me in feite geen mallemoer, ik heb het maar met een half oog gelezen... :)

Mijn reactie ging over het feit dat ze (in ieder geval naar eigen zegge) onder dreiging van fysiek geweld monddood wordt gemaakt en dat veel mede-prikkers dat eigenlijk wel prima vinden.

Dat maakt me pissig, want vrijheid van meningsuiting geldt voor iedereen: ook voor racistische tr*tjes met een snor.

Een ordinaire scheldpartij op internet kan best wel intimiderend overkomen vooral als ze beweren dat ze een make-over nodig heeft. Kijk dan heb je de poppen echt aan het dansen en ze had trouwens bij NMO een dolce gabbana truitje aan, en niet zoals ze beweren dat het een goedkope truitje was. En weet je wat erg was dat ze haar make-up afkeurden. Nou dat is echt erg.

chirpy
05-10-05, 08:21
Geplaatst door Couscousje
Lullig voor d'r.

Misschien dat ze nu wat minder laatdunkend doet over Berbers.

Werd er maar vaker zo fel en eenduidig gereageerd op zulke nazi-uitlatingen.

Ik lig niet wakker om een racistje dat nu het slachtoffertje probeert uit te hangen.

Cc

En zo proberen deze zielige Berbers zichzelf schoon te praten in plaats van naar zichzelf te kijken en er lering uit te trekken.
Een verwijzing naar de nazipraktijken is in dit geval volkomen idioot en getuigt van een kortzichtigheid die stuitend is.

Zwarte Schaap
05-10-05, 08:27
Geplaatst door assiwan
Wat een bullshit verhaaltje, ben je hier aan het vertellen zeg. Waarom haal je de Islam erbij, zijn de Imazighen die vandaag in Arif zitten dan geen moslims, of zijn ze minder moslim dan de Irakezen en de Palestijnen, nu je hierbij de Islam bijbetrekt, idioot.

Houd je vooroordelen in het vervolg bij je, mafkees.

Doordat de imazighen van de Rif juist zo islamitisch zijn en de amazighbewegingen hier in NL vaak geleid worden door alcoholische anti-islam activisten zijn ze niet populair onder de Amazighen zelf.


Het is gewoon een feit, dat de Marokkanen meer sympatiek hebben voor andere volkeren, dan hun eigen volk, en dat is altijd al zo geweest, en dat is waar Asis Aynan op doelt, en nergens betrekt hij de Islam erbij, tenzij jij het arabisme niet kan onderscheiden van de Islam, maar dat is dan weer jouw probleem, ik heb dat probleem in ieder geval niet. Kijk dit is dus een onzinverhaaltje, waaruit leid jij dat af, doordat Marokkanen solidair zijn met Palestijnen?? Als je de aandacht van de Marokkanen wilt trekken moet je dat op eigen kracht doen en niet door anderen af te vallen.

Couscousje
05-10-05, 08:39
Geplaatst door Max Stirner
OK. Maar het gaat mij om het principe: dat hele artikel interesseert me in feite geen mallemoer, ik heb het maar met een half oog gelezen... :)

Mijn reactie ging over het feit dat ze (in ieder geval naar eigen zegge) onder dreiging van fysiek geweld monddood wordt gemaakt en dat veel mede-prikkers dat eigenlijk wel prima vinden.

Dat maakt me pissig, want vrijheid van meningsuiting geldt voor iedereen: ook voor racistische tr*tjes met een snor.

En jij vindt niet dat racisten monddood gemaakt moeten worden?

Cc

Couscousje
05-10-05, 08:39
Geplaatst door Tinky
I will say this only once...

Geen grap met couscousje... ze snoert ieders mond.. hahaha

:blauwkus:

Cc

Couscousje
05-10-05, 08:40
Geplaatst door chirpy
En zo proberen deze zielige Berbers zichzelf schoon te praten in plaats van naar zichzelf te kijken en er lering uit te trekken.
Een verwijzing naar de nazipraktijken is in dit geval volkomen idioot en getuigt van een kortzichtigheid die stuitend is.

Dat vindt jij, maar wie ben jij nou? :rolleyes:

Cc

Couscousje
05-10-05, 08:41
Geplaatst door chirpy
Ik houd erg van couscous, maar nu jij je naam eraan hebt verbonden, ga ik andere gerechten zoeken.
Wat ben jij een gefrustreerd mens.

Oh, boehoe! Want ik vind jouw mening toch ZO belangrijk! :haha:

Cc

Zwarte Schaap
05-10-05, 09:47
Geplaatst door marouane27
nou dan zal ik ook maar even reageren op hasna.

1 ze noemt ons achterlijk dus wij berbers zijn achterlijk,mijn antwoord daarop is ,hansa gefustreerd vrouwtje het waren toch echt arabieren die met vliegtuigen gebouwen binnen vlogen.

2.Ze noemt ons barbaren,mijn antwoord daarop is ,sorry hasna moet je toch even al weer de waarheid vertellen en voor de zoveelste keer erop wijzen dat deze reactie van jou voorkomt uit je fustratie,s,want mijn antwoord daarop is ,het zijn niet de berbers die anno 2005 bij elke oorlog betrokken zijn ,maar toch echt de arabieren hasna.

Het is bij de arabieren over het algemeen toch bekend dat hun jaloezie en hun fustratie,s altijd de schuld is van andere bevolkingsgroepen,zoals een minister in engeland zei de arabieren hebben op barbaardaden na niks bij gedragen aan deze wereld.ik kan u een paar voorbeelden noemen ,in marokko is het de schuld van de berbers,het is dan niet zo gek denk ik als je daar ziet dat de berbers geen honger lijden en in de beste huizen wonen,en de bedrijven daar bezitten ,dus hasna europa heeft ons zeker wat opgeleverd ,integenstelling tot julllie arabieren ,die nog teeds in overbevolkte krottenwijken wonen in casablanca en rabat waar jullie ow zo trots op zijn ,daarbij komt dat zonder de berbers marokko nu niet eens zou bestaan maar nu onderdeel zou zijn van spanje ,wat ik als berber overigens helemaal niet erg vind,want kijk wat arabische invloeden ons hebben gebracht alleen ellende en haat ,en denk dat we als we nu nog steeds onder de spanjaarden vielen nu een heel stuk verder waren kwa ontwikkeling.want geloof het of niet hasna die arabische wereld waar jou zogenaamd zo trots op bent die heeft samen niet eens het nationaal inkomen van spanje alleen .het enige wat ik als berber me eigen volk kwalijk kan nemen is dat ze zich voor het karretje van de arabieren laten spannen dat is het enige wat ik achterlijk aan hun vind,wij berbers hebben geen problemen met het westen ,wij berbers hebben geen problemen met israel,wij berbers hebben geen oorlog met niemand niet integenstelling tot de arabieren ,dus hasna voordat je hier je fustratie,s gaat uitspuwen over volkeren die jou niks misdaan hebben ,zou ik de hand in eigen boezem steken en bij je eigen arabieren nagaan waarom ze zoveel haat en fustratie,s in zich hebben,en haat jegens andere volkeren (amerika,de berbers,turken,europa)en nogmaals arabieren hebben niks bijgedragen aan deze wereld ,loop al nu uit te kijken naar het moment dat de landen die nu olie hebben als het op is ,weer gekluisterd zullen zijn aan onwikkelingshulp en toeval ofniet die zal dus bij de gehate westen vandaan komen. hoogachtend een berber.

Flikker toch op met je domme berbernationalisme. Door zulke debielen brengen jullie de Amazighen alleen maar een slechte naam. We hebben in Marokko geen behoefte aan domme nationalisme dat het volk verdeelt.

salinger
05-10-05, 09:50
Geplaatst door Zwarte Schaap
Nutteloos je reaktie, vooral de bewering dat imazighen een mengvorm zijn tussen negers en blanken. Ik weet niet wat je allemaal hier zit te zwetsen maar ik heb het direct verwezen naar de vuilverbrandigsoven.


1)
The races of mankind have been fairly well delineated by modern genetic distance plots, with Mongoloids forming a cluster to the left, Caucasoids to the upper right, and Negroids to the lower right. Groups of known mixed origin (Lapps, Saharan Berbers, East Indians) are expectedly in intermediate positions. (zie ook figuur eerder gepost)

2)
The genetically predominant ancestors of the Berbers appear to have come from the east - from East Africa, the Middle East, or both - but the details of this remain unclear. However, significant proportions of the Berber gene pool derive from more recent immigration of Arabs, Europeans, and sub-Saharan Africans.

The Y chromosome is passed exclusively through the paternal line. According to Bosch et al. 2001, "the historical origins of the NW African Y-chromosome pool may be summarized as follows: 75% NW African Upper Paleolithic (H35, H36, and H38), 13% Neolithic (H58 and H71), 4% historic European gene flow (group IX, H50, H52), and 8% recent sub-Saharan African (H22 and H28)". They identify the "75% NW African Upper Paleolithic" component as "an Upper Paleolithic colonization that probably had its origin in eastern Africa."

Nebel et al. 2002 states that H71 reflects "recent gene flow caused by the migration of Arabian tribes in the first millennium of the Common Era

Wide-O
05-10-05, 09:51
Geplaatst door Zwarte Schaap
We hebben in Marokko geen behoefte aan domme nationalisme dat het volk verdeelt.

Vraagje: speelt deze "tweedeling" ook echt in Marokko zelf, of is het eerder een fenomeen dat zich buiten Marokko afspeelt ?

Zwarte Schaap
05-10-05, 10:01
Geplaatst door Wide-O
Vraagje: speelt deze "tweedeling" ook echt in Marokko zelf, of is het eerder een fenomeen dat zich buiten Marokko afspeelt ?

In Marokko wordt het door het volk niet echt serieus genomen.

RinC
05-10-05, 10:01
Geplaatst door Zwarte Schaap
Flikker toch op met je domme berbernationalisme. Door zulke debielen brengen jullie de Amazighen alleen maar een slechte naam. We hebben in Marokko geen behoefte aan domme nationalisme dat het volk verdeelt.


Eens!

Zwarte Schaap
05-10-05, 10:04
Geplaatst door salinger
1)
The races of mankind have been fairly well delineated by modern genetic distance plots, with Mongoloids forming a cluster to the left, Caucasoids to the upper right, and Negroids to the lower right. Groups of known mixed origin (Lapps, Saharan Berbers, East Indians) are expectedly in intermediate positions. (zie ook figuur eerder gepost)

2)
The genetically predominant ancestors of the Berbers appear to have come from the east - from East Africa, the Middle East, or both - but the details of this remain unclear. However, significant proportions of the Berber gene pool derive from more recent immigration of Arabs, Europeans, and sub-Saharan Africans.

The Y chromosome is passed exclusively through the paternal line. According to Bosch et al. 2001, "the historical origins of the NW African Y-chromosome pool may be summarized as follows: 75% NW African Upper Paleolithic (H35, H36, and H38), 13% Neolithic (H58 and H71), 4% historic European gene flow (group IX, H50, H52), and 8% recent sub-Saharan African (H22 and H28)". They identify the "75% NW African Upper Paleolithic" component as "an Upper Paleolithic colonization that probably had its origin in eastern Africa."

Nebel et al. 2002 states that H71 reflects "recent gene flow caused by the migration of Arabian tribes in the first millennium of the Common Era

Daar staat saharan Berbers, geen Berbers.

salinger
05-10-05, 10:36
Moreover, Berber maternal lineages vary from region to region. In the case of the northwestern coastal Berbers, maternal European lineages are predominant; this isn't the case with the Saharan Berbers like Tauregs.

About 75% of Northwest Africans live on the coast. Berber groups such as the Rifains and Kabyles have the least sub-Saharan admixture (~2%) and the highest European admixture (~15%); Arabic-speaking groups have about 7% sub-Saharan admixture overall.

Berbers zijn dus, al was het maar door de subcategorieen waarvan je zelf het bestaan aangeeft, qua paternale lijn een mix-vorm.

Zwarte Schaap
05-10-05, 10:41
Geplaatst door salinger
Moreover, Berber maternal lineages vary from region to region. In the case of the northwestern coastal Berbers, maternal European lineages are predominant; this isn't the case with the Saharan Berbers like Tauregs.

About 75% of Northwest Africans live on the coast. Berber groups such as the Rifains and Kabyles have the least sub-Saharan admixture (~2%) and the highest European admixture (~15%); Arabic-speaking groups have about 7% sub-Saharan admixture overall.

Berbers zijn dus, al was het maar door de subcategorieen waarvan je zelf het bestaan aangeeft, qua paternale lijn een mix-vorm.

Het ligt er maar net aan hoe je het leest.

Lucotte, Gerard "North African Genes in Iberia Studied by Y-Chromosome DNA Haplotype 5 "
Human Biology - Volume 73, Number 5, October 2001, pp. 763-769
Wayne State University Press

Abstract

The frequency of haplotype 5 at the Y-chromosome-specific DNA polymorphism (p49/TaqI) was reported in a study of 487 males originating from five different geographic locations in Iberia and North Africa. The highest frequency of haplotype 5 (68.9%) was previously observed in Berbers from Morocco, and it has been established that this haplotype is a characteristic Berber haplotype in North Africa.

The relative frequencies of haplotype 5 distribution show a geographical gradient of decreasing frequency according to latitude in Iberia: 40.8% in Andalusia, 36.2% in Portugal, 12.1% in Catalonia, and 11.3% in the Basque Country; such a cline of decreasing frequency of haplotype 5 from the south to the north in Iberia clearly establishes a gene flow from North Africa towards Iberia.

Zwarte Schaap
05-10-05, 10:55
Geplaatst door marouane27
ach zwarte schaap komt het soms hard aan de waarheid,dat is nogal een probleem voor jullie arabieren,de feiten zijn er dat jullie arabieren niet in staat zijn om een democratie op te bouwen waar de vrijheden niet gewaarborgd zijn voor iedereen en een hele grote bek op zetten tegen volkeren die jullie onder tussen voeden he ,zonder amerika had het arabische rasje geen eten hoor ,en kan je een voorbeeld noemen ,het is amerika die vecht voor de vrijheid van de irakezen het is amerika die ervoor wil zorgen dat het afgelopen is met het gedonder in het midden oosten,en dat er vrede komt ,maar goed zal jullie arabieren maar eerst even de betekenis van vrede geven die schijnt bij jullie heel onbekend te wezen. vrede betekend namelijk dat je in harmonie naast elkaar kan leven en zonder haat oorlog en bloedvergieten,en dat ongeacht geloof of geaardheid je iedereen moet respecteren,ja meneer de arabier dus ook respect voor de joden en de homo,s en de vrouwen,maar de arabische overheersing heeft het aardig verpest voor deze bevolkingsgroepen uit fustratie haat en onmacht.en ik ben geen nationalist maar iemand die hier de waarheid vertelt ,maar dat hoef ik denk ik de nederlanders niet meer te vertellen denk ik want die zijn er sinds 11 septemeber ook wel achter gekomen ,hoe de arabieren werkelijk in elkaar zitten.en daar bij komt dat jullie arabieren ,sorry als het beledigend en hard aan komt toch echt de barbaren zijn en de achterlijken onder deze wereld,kan je een paar voorbeelden noemen de arabische millitie,s in sudan bv,en de barberen in irak die elkaar afslachtn dus jullie slachten niet alleen maar andere volkeren af als beesten maar ook je eigen soort dan vraag ik me dan af hoe dom en achterlijk ken je wezen,en ik ben moslim ja ,maar ik hang de ware islam aan de islam die mij verplicht met andere volkeren in vrede te leven ongeacht afkomst geloof of ras of geaardheid of kleur,mag ik jullie arabieren erook op attenderen dat jullie al 65 jaar geleden ook al zaten te flirten met hitler in de hoop hulp te krijgen om de joden uit te roeien,je kan het niet geoven,maar zoals het staat geschereven zo is het ook gegaan ,of ga je nu weer in de verdedeging schieten en zeggen dat het niet waar is en weer de islam erbij halen,om mij weer voor het block te zetten ,dat hebben die arabische helden van jullie toch ook gedaan op die manier om zieltjes te winnen ,en oja jullie arabische helden daar bedoel ik dus mee ,dhr osama binladen,dhr ayman alzawahiri,en de heer alzarqawie,ja dat zijn figuren die worden in de arabische wereld op handen en voeten gedragen he .en het is over het algemeen bekend dat de arabische wereld niks maar dan ook helemaal niks aan de wereld heeft bijgedragen kwa vrede of op economische gebied,je kan die amerika haten ,maar het was die zelfde amerika die voor de rechten opkwam van de moslims in bosnie,en waar waren de arabieren toen,juist die waren incest aan het plegen met hun dochters,en mensen te excuteren in het openbaar en te onthoofden ,daar schijnen jullie wel heel goed in te zijn ,maar door dat jullie arabieren te veel incest plegen krijg je binnen de arabische wereld veel afwijkingen waardoor dus de inntteligentie vermogen altijd maar het zelfde zal blijven ,dus als vader dacht aanslagen plegen is goed en terreur verheerlijkte dan zal zoonlief dat ook wel denken he?,want het is immers wel zo vader zo zoon. en ja het is ook een feit dat onder arabische gezag in marokko men ook geen stap verder is gekomen maar dat land nog steeds het niveau heeft van de middeleeuwen en zo kan ik je nog een paar arabische landen noemen ,heel noord afrika bevoorbeeld,en het midden oosten ,is het dan toeval dat volkeren die islamitisch zijn en het een beetje goed voor elkaar hebben en met andere in vrede kunnen leven niet arabisch zijn ,nee ik denk het niet ,kijk naar turkije kijk naar indonesie kijk naar malesiehet niveau en die ontwikkelingen in die landen daar kunnen de arabieren alleeen maar van watertanden. dus zou hier tegen die arabieren zeggen ga maar verder waar jullie goed in zijn ,AANSLAGEN PLEGEN EN TERREUR VERHEERLIJKEN,en blijf vooral aljazeer kijken ,want dan zul je heel intelligent worden hoor.hoogachtend de berebr>

Sorry gozer het is mij een beetje te dom allemaal wat je allemaal bij elkaar geharkt hebt om er serieus op in te gaan. Beter doe je dat niet meer want je haalt onze naam alleen maar omlaag door zulke onzin namens mijn volk te verspreiden.

elbasque
05-10-05, 11:06
alle berberapen nog aan toe!

laat die meid met rust...gewoon jaloezie dat ze veel mooier en slimmer is dan jullie berberse kroeskoppen.

salinger
05-10-05, 11:23
Geplaatst door Zwarte Schaap
Het ligt er maar net aan hoe je het leest.

Lucotte, Gerard "North African Genes in Iberia Studied by Y-Chromosome DNA Haplotype 5 "
Human Biology - Volume 73, Number 5, October 2001, pp. 763-769
Wayne State University Press

Abstract

The frequency of haplotype 5 at the Y-chromosome-specific DNA polymorphism (p49/TaqI) was reported in a study of 487 males originating from five different geographic locations in Iberia and North Africa. The highest frequency of haplotype 5 (68.9%) was previously observed in Berbers from Morocco, and it has been established that this haplotype is a characteristic Berber haplotype in North Africa.

The relative frequencies of haplotype 5 distribution show a geographical gradient of decreasing frequency according to latitude in Iberia: 40.8% in Andalusia, 36.2% in Portugal, 12.1% in Catalonia, and 11.3% in the Basque Country; such a cline of decreasing frequency of haplotype 5 from the south to the north in Iberia clearly establishes a gene flow from North Africa towards Iberia.


Uitgaande van de meest algemene indeling die antropologen gebruiken, namelijk: caucascoid, negroid en mongloid, kan gesteld worden dat berbers tussen caucasoid en negroid vallen waarbij in subgroepen de verhouding caucasoid \ negroid ancestry sterk verschillen. De caucasoid is pre-dominant, in sommige groepen is sub-saharan ancestry sterk vertegenwoordigd.

The haplotype 5 distribution is idd uniek - en komt alleen voor in bovengenoemde landen. Een reden waarom sommige het zelfs een aanwijzing noemen voor het vroegere bestaan van atlantis.

ook leuk is: http://imazighen.vze.com/, maar die ken je vast al.
Weet je ook welke subgroep jij bent ingedeeld? (ik zou het van mezelf trouwens niet weten - lijkt me wel erg interessant om je eigen paternale lijn te kennen).

Zwarte Schaap
05-10-05, 11:39
Geplaatst door marouane27
en oja lieve hasna ,als die arabische vrouwen het zo goed voor elkaar hebben in marokko ,waarom lieten ze zich dat naakt fotograferen door een belg die zei als ik je lichaam mag fotograferen dan neem ik je mee naar europa? is het mischien toch niet zo dat de arabieren in marokko nog steeds dromen van europa ,om wegt te komen uit de ellende daar wara ze zich nu in bevinden .


hahaahahahhaah .sorry kan alleen maar lachen als ik dat volk zie of hoor praten,het lijkt 1 al een grap dat volk ,geen eer geen trots geen waarde,worden wereld wijd aangevallen ,dus aan de ene kant begrijp ik ook wel de woede van jullie arabieren hoor ,jullie voelen je minderwaardig ,maar tegelijker tijd staan jullie machteloos en kunnne jullie er niks aan doen ,ja dat komt mischien door het feit dat jullie geen legers hebben ,maar alleen maar met stenen kunnen gooien ,sorry ik stop er nu mee want een collega van mij loopt me hier nu raar en te kijken en te vragen waarom ik huil,en zo hard moet lachen ,ja ik vind jullie arabieren heel grappig krijg tranen in me ogen van het lachen ,ik stop ,kom straks terug als ik uitgelachen ben.

Je bent met bovenstaand stuk minstens even onwetend en dom bezig als die Hasna. Je voert uit wat de fransen tijdens de kolonisatie niet lukte, haat zaaien tussen onwetenden die uiteindelijk hetzelfde volk zijn.

Oow ja ik durf zelfs te beweren dat van de vrouwen die door de Belg zijn misbruikt minstens 80 % pure amazighen zijn. Maar dat maakt voor jou niets uit, als het zogenaamde arabische vrouwen zijn vind je het niet erg. Wat een onwetendheid.

Zwarte Schaap
05-10-05, 11:45
Geplaatst door marouane27
ach zwarte schaap arme zieltje ,kan je nou echt niet tegen de waarheid ,het past blijkbaar niet in jou straatje he,en jou volk de arabische,nou soory maar wil daar als rifijn zijnde totaal niks mee te maken hebben ,loop het liefst met een boog om ze heen,doe ik ok tijdens me vakantie in marokko ,want dat nare volk blijft plakken aan je ,en voor je het weet ben je bedonder waar je bijstond.dus zwarte schaapje daaag.en ga je ergens anders fustreren oke ,alvast bedankt.

Ter informatie: Zwarte Schaap is een Riffie met als hoofdstam de Ait Waryagher.

Zwarte Schaap
05-10-05, 11:54
Geplaatst door elbasque
alle berberapen nog aan toe!

laat die meid met rust...gewoon jaloezie dat ze veel mooier en slimmer is dan jullie berberse kroeskoppen.

Hey Baskische bergslak, imazighen hebben van nature sluik haar, kroeshaar tref je niet in het Noorden aan. Dat tref je eerder aan in het gebied waar Hasna vandaan komt.

Daarnaast blinkt ze niet uit in intelligentie als ze beweert dat imazighen een sub-stam zijn van de berbers.

elbasque
05-10-05, 11:59
Geplaatst door Zwarte Schaap
Hey Baskische bergslak, imazighen hebben van nature sluik haar, kroeshaar tref je niet in het Noorden aan. Dat tref je eerder aan in het gebied waar Hasna vandaan komt.

Daarnaast blinkt ze niet uit in intelligentie als ze beweert dat imazighen een sub-stam zijn van de berbers. Riffijnse berg-aap, wil je nu ook beweren dat imazighen van nature blond haar en blauwe ogen hebben,of zijn die eerder te vinden in het gebied waar Hasna vandaan komt?

daarnaast is ze gewoon veel mooier dan jullie behaarde berberaapjes en ze is veel slimmer dan 100 berberapen bij elkaar.

assiwan
05-10-05, 12:00
Geplaatst door Zwarte Schaap
Doordat de imazighen van de Rif juist zo islamitisch zijn en de amazighbewegingen hier in NL vaak geleid worden door alcoholische anti-islam activisten zijn ze niet populair onder de Amazighen zelf.

Kijk dit is dus een onzinverhaaltje, waaruit leid jij dat af, doordat Marokkanen solidair zijn met Palestijnen?? Als je de aandacht van de Marokkanen wilt trekken moet je dat op eigen kracht doen en niet door anderen af te vallen.

Azul,

Wie zegt, dat de Amazigh-beweging anti-Islam is? zo ja, kom met namen, welke verenigingen, welke Amazigh-activisten zijn anti-Islamitisch, dwaas. De Amazigh-beweging is de enigste beweging die wat voor Arif doet, zowel hier als in Arif.

Misbruik de Islam niet, dwaas, om de Amazigh-beweging een slechte naam te geven. De mensen die ik ken, van de amazigh-beweging zijn allemaal moslims en zeker niet Anti-Islam.

Blair maar lekker verder, schapie.

Zwarte Schaap
05-10-05, 12:12
Geplaatst door elbasque
Riffijnse berg-aap, wil je nu ook beweren dat imazighen van nature blond haar en blauwe ogen hebben,of zijn die eerder te vinden in het gebied waar Hasna vandaan komt?

daarnaast is ze gewoon veel mooier dan jullie behaarde berberaapjes en ze is veel slimmer dan 100 berberapen bij elkaar.

Ga ergens anders je kinderachtige scheldpartij houden. Je beweringen druipen van de domheid dat ik daar mijn tijd niet aan wens te besteden. Kom maar terug als je een basisintelligentie hebt verworven.

Fleurrr
05-10-05, 12:13
De bedoeling van Hasna's column was voor de mensen onder ons die het nog niet hebben begrepen, om te laten zien, hoe stom die vete tussen berbers en arabieren eigenlijk is en dat ze eigenlijk beide net zo stom zijn. Like over the top.. een ironische overdrijving.. maar omdat men slechts flarden van deze column leest is hij volledig uit verband getrokken en zitten we nu met een grote hissyfit en mediahype die ook voor Hasna, niet leuk is.

elbasque
05-10-05, 12:14
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ga ergens anders je kinderachtige scheldpartij houden. Je beweringen druipen van de domheid dat ik daar mijn tijd niet aan wens te besteden. Kom maar terug als je een basisintelligentie hebt verworven. ach,kwam dat hard aan?yep,dat blonde haar en blauwe ogen hebben de Riffijnse berggeiten van de spanjaarden geërft.triest maar waar.

Zwarte Schaap
05-10-05, 12:15
Geplaatst door assiwan
Azul,

Wie zegt, dat de Amazigh-beweging anti-Islam is? zo ja, kom met namen, welke verenigingen, welke Amazigh-activisten zijn anti-Islamitisch, dwaas. De Amazigh-beweging is de enigste beweging die wat voor Arif doet, zowel hier als in Arif.

Misbruik de Islam niet, dwaas, om de Amazigh-beweging een slechte naam te geven. De mensen die ik ken, van de amazigh-beweging zijn allemaal moslims en zeker niet Anti-Islam.

Blair maar lekker verder, schapie.


http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?postid=2135630#post2135630

Zwarte Schaap
05-10-05, 12:22
Geplaatst door elbasque
ach,kwam dat hard aan?yep,dat blonde haar en blauwe ogen hebben de Riffijnse berggeiten van de spanjaarden geerft.triest maar waar.

Spanjaarden zijn natuurlijk van nature blond met blauwe ogen, ja hoor !

Ik kom zelf uit een familie met roodharigen en blonde Riffijnen mijn overgrootvader, is 104 geworden overleden in 1984. Die is met zijn rode haren en sproeten geboren voordat er maar 1 spanjool voet op riffijnse aarde durfde te zetten.

Voorts mag je nog een keer zien hoe ver de mannelijke Imazighen genen in Spanje zijn doorgedrongen:

The highest frequency of haplotype 5 (68.9%) was previously observed in Berbers from Morocco, and it has been established that this haplotype is a characteristic Berber haplotype in North Africa.

The relative frequencies of haplotype 5 distribution show a geographical gradient of decreasing frequency according to latitude in Iberia: 40.8% in Andalusia, 36.2% in Portugal, 12.1% in Catalonia, and 11.3% in the Basque Country; such a cline of decreasing frequency of haplotype 5 from the south to the north in Iberia clearly establishes a gene flow from North Africa towards Iberia.

1 op de 9 Basken heeft dus onze Amazigh genen.

Amenzu
05-10-05, 12:24
Het is altijd zo geweest, terwijl de Berbers de enige islamitische etniciteit die voor 99% bekeerd zijn tot islam. Bij de Arabieren bijvoobeeld is het minder dan 70%. Zodra je het over je rechten hebt, ben je een anti moslim.

Aan de ander kant worden we in Marokko ook door dezelfde Arabierengezien als achterlijk door dezelfde Arabierenen minder ontwikkeld omdat onze moeders en zussen hoofdoeken dragen en redelijk conservatief islamitrisch .

De targiek van de berbers....





Geplaatst door assiwan
Azul,

Wie zegt, dat de Amazigh-beweging anti-Islam is? zo ja, kom met namen, welke verenigingen, welke Amazigh-activisten zijn anti-Islamitisch, dwaas. De Amazigh-beweging is de enigste beweging die wat voor Arif doet, zowel hier als in Arif.

Misbruik de Islam niet, dwaas, om de Amazigh-beweging een slechte naam te geven. De mensen die ik ken, van de amazigh-beweging zijn allemaal moslims en zeker niet Anti-Islam.

Blair maar lekker verder, schapie.

salinger
05-10-05, 12:24
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ter informatie: Zwarte Schaap is een Riffie met als hoofdstam de Ait Waryagher.

en al een uitstrijkje laten maken van je Y-chromosoom en je mtdna? Altijd leuk om te weten waar je voorouders vroeger hebben rondgestruind.

Zwarte Schaap
05-10-05, 12:28
Geplaatst door salinger
en al een uitstrijkje laten maken van je Y-chromosoom en je mtdna? Altijd leuk om te weten waar je voorouders vroeger hebben rondgestruind.

Nergens voor nodig, ik weet dat ik op en top amazigh ben. Mijn uiterlijk laat niets te raden over. Voorts ken ik de directe geschiedenis van mijn voorouders tot ca 300 jaar terug, dat is ruim voldoende om te weten wie en wat ik ben.

assiwan
05-10-05, 12:29
Geplaatst door Zwarte Schaap
http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?postid=2135630#post2135630

Ik moet je helaas teleurstellen met je generaliserende vooroordelen jegens de Imazighen die opkomen voor hun taal, cultuur en land.

Ik ken geen Salima belhaj, ik heb ook niet kunnen uitmaken of zij wel uberhaupt tot de Amazigh-beweging hoort.
En hey schapie als een individu bepaalde gedachtes erop houdt wil dat toch niet zeggen dat de gehele groep ook zo denkt.

Wat jij doet is hetzelfde als wat de Arabische-nationalisten doen, ons beschuldigen van dingen die niet kloppen. En jij als Awayegher moet wel beter weten, nu in Tmassint er een grote crisis is ontstaan.

elbasque
05-10-05, 12:31
Geplaatst door Zwarte Schaap


1 op de 9 Basken heeft dus onze Amazigh genen. yep en de aarde is plat and pigs fly.

Zwarte Schaap
05-10-05, 12:37
Geplaatst door assiwan
Ik moet je helaas teleurstellen met je generaliserende vooroordelen jegens de Imazighen die opkomen voor hun taal, cultuur en land.

Ik ken geen Salima belhaj, ik heb ook niet kunnen uitmaken of zij wel uberhaupt tot de Amazigh-beweging hoort.
En hey schapie als een individu bepaalde gedachtes erop houdt wil dat toch niet zeggen dat de gehele groep ook zo denkt.

Wat jij doet is hetzelfde als wat de Arabische-nationalisten doen, ons beschuldigen van dingen die niet kloppen. En jij als Awayegher moet wel beter weten, nu in Tmassint er een grote crisis is ontstaan.
Je moet zorgvuldiger mijn reakties lezen om te weten wat ik schrijf. Je leest te snel en trekt te snel je eigen conclusies.

Trouwens ga eens onder de oudere imazighen vragen wat hun stoorde bij de imazighen bewegingen.

Momenteel stoor ik mijzelf heel erg aan de domme anti-arabieren propaganda van de imazighen bewegingen. Zo houden ze zelf de mythe in stand dat Marokkanen uit arabieren en Imazighen bestaan terwijl ze vrijwel allemaal zelf imazighen zijn.

Je creert je eigen probleem dus.

Amenzu
05-10-05, 12:39
Geplaatst door Zwarte Schaap
Je moet zorgvuldiger mijn reakties lezen om te weten wat ik schrijf. Je leest te snel en trekt te snel je eigen conclusies.

Trouwens ga eens onder de oudere imazighen vragen wat hun stoorde bij de imazighen bewegingen.

Momenteel stoor ik mijzelf heel erg aan de domme anti-arabieren propaganda van de imazighen bewegingen. Zo houden ze zelf de mythe in stand dat Marokkanen uit arabieren en Imazighen bestaan terwijl ze vrijwel allemaal zelf imazighen zijn.

Je creert je eigen probleem dus.


Dit is je conclusie, naar mijn mening vecht de amazigh beweging niet tegen de arabieren , maar tegen de arabische en gearabiseerde onderdrukkers die van het racistische arabische nationalisme hun geloof hebben gemaakt.

Ansari
05-10-05, 12:39
Wel grappig hoe bepaalde berbers reageren (overal op allerlei internetforums) die arabieren voor alles en nog wat uitmaken, maar nu dezelfde shit terug in hun gezicht gesmeten wordt dan wordt er zo verbaasd en hysterisch gereageerd.

En dan heb je de media die deze trieste zielen maar al te graag willen gebruiken om moslims tegen elkaar op te zetten.

Proficiat.

Zwarte Schaap
05-10-05, 12:45
Geplaatst door Amenzu
Dit is je conclusie, naar mijn mening vecht de amazigh beweging niet tegen de arabieren , maar tegen de arabische en gearabiseerde onderdrukkers die van het racistische arabische nationalisme hun geloof hebben gemaakt.

De arabischtallige imazighen lijden evenveel als de tamazightsprekenden onder de corruptie en onderdrukking van de schoothondjes van Europa.

De grootste onderdrukker in de Rif is zelf een amazigh, je weet meneer de shrif, die alle ontwikkeling tegenhoudt, mensen van hun geode land onteigent en alleen zijn zakken vult.

Abelone
05-10-05, 12:52
Geplaatst door Ansari
Wel grappig hoe bepaalde berbers reageren (overal op allerlei internetforums) die arabieren voor alles en nog wat uitmaken, maar nu dezelfde shit terug in hun gezicht gesmeten wordt dan wordt er zo verbaasd en hysterisch gereageerd.

En dan heb je de media die deze trieste zielen maar al te graag willen gebruiken om moslims tegen elkaar op te zetten.

Proficiat.

Had je het over de NL-media? Deze pagina's bewijzen dat die niets te maken hebben met alle langlopende vetes.
Wat een gekonkel. Het lijkt de Peloponnesische Oorlog wel (zonder die democratie dan).

Syphax
05-10-05, 12:53
Geplaatst door Ansari
Wel grappig hoe bepaalde berbers reageren (overal op allerlei internetforums) die arabieren voor alles en nog wat uitmaken, maar nu dezelfde shit terug in hun gezicht gesmeten wordt dan wordt er zo verbaasd en hysterisch gereageerd.

En dan heb je de media die deze trieste zielen maar al te graag willen gebruiken om moslims tegen elkaar op te zetten.

Proficiat.
Diezelfde Imazighen worden dan vooral bekritiseerd en gecorrigeerd door andere Imazighen, maar die worden nu dus ook meegenomen in het vooroordeel.
Dit is niet vergelijkbaar. Iemand die hier op het forum gaat zitten schelden op Arabieren en vice versa is even iets heel anders als Hasna
die nu op tournee gaat met haar bullshit.
Maar maak je niet druk, dit zal vast wel meer Imazighen aanzetten om ook van dat podium gebruik te maken.

Zwarte Schaap
05-10-05, 13:18
Geplaatst door My little pony
Een meisje van 21 willen aanrijden in een geblindeerde auto.
Alleen maar omdat ze op haar eigen wijze iets schrijft over wat iedereen om zich heen kan constateren.....
Aiaiaiaiaiaiaiaiaiai.

Ik durf te wedden dat ze geen aangifte bij de politie heeft gedaan.


Kan er iemand op dit forum nog met droge ogen beweren dat we te maken met een bevolkingsgroep die normaal kan reageren en communiceren? Het is dom en racistisch om bepaalde reakties van bepaalde mensen de hele bevolkingsgroep aan te rekenen en in het negatieve te betrekken.

Abelone
05-10-05, 13:23
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ik durf te wedden dat ze geen aangifte bij de politie heeft gedaan.

Ergo?


Het is dom en racistisch om bepaalde reakties van bepaalde mensen de hele bevolkingsgroep aan te rekenen en in het negatieve te betrekken.

Dan is het maar goed dat jij je altijd zo genuanceerd uitlaat over westerlingen: een zeer leerzaam tegengewicht, dat ben je.

Hako
05-10-05, 13:38
het is trouwens imazighen en niet berbers zij is ze de echte barbaar
die haat aan het verspreiden is. en trouwens als we het over de arabieren het gaan hebben wat hebben die goeds gedaan in marokko,
De imazighen onder drukken terwijl het hun land is, wie is er nou en barbaar de arabieren of de imazighen, en dat ze achterlopen dat komt door jullie ARABIEREN, DOOR DIE KLOTE ONDER DRUKKING VAN DE ARABIEREN, DUS LUL NIET MEID ALS JE NIET WEET HOE HET ZIET,
ik weet dat je aandacht wil maar niet op iemands ander rug.

amid
05-10-05, 14:05
Geplaatst door elbasque
ach,kwam dat hard aan?yep,dat blonde haar en blauwe ogen hebben de Riffijnse berggeiten van de spanjaarden geërft.triest maar waar.

Beste Baskische "vriend'',


Je hebt gelijk als je stelt dat Spaanse soldaten zich tijdens de kolonisatie(1884-1956) van Noord Marokko stelselmatig aan verkrachtingen hebben schuldig gemaakt (in mijn visie, niet een historisch feit om als Spanjaard trots op te zijn). Dat hieruit een enkele keer een kind met blauwe ogen voortgekomen is, is niet meer dan redelijk aanneembaar.
Wat je in je kortzichtig betoogje vergeten bent te vermelden is dat de kans dat jij Amazigh bloed in je hebt aanzienlijk groter is dan andersom (denk hierbij aan de Moorse bezetting van Spanje INCLUSIEF jouw Baskenland van 711 tot 1492).
Verder moet je het volgende eens goed in ogenschouw nemen:
Dat veel Marokkanen met blauwe ogen ergens in hun voorouders iemand van Spaanse afkomst zouden hebben, stel je ook goed, MAAR
je moet er wel de juiste feiten en argumenten bij betrekken.
Omstreeks 1530 tot 1780 floreerde de slavenhandel door het islamitische Noord Afrika (inclusief Marokko) in christelijke blanke slaven.
De vermenging zal zich hoogstwaarschijnlijk in deze periode afgespeeld hebben, daar zowel mannen als vrouwen en kinderen gevangen genomen werden.
Kortweg om je uit je onwetende en arrogante droom te wekken, het zijn niet de Spaanse kolonisten waar sommige Noord Afrikanen hun blauwe ogen aan te danken hebben, maar aan de Spaanse, Italiaanse Franse en soms zelfs Britse slavinnen die op de Middellandse zee gevangen genomen werden.
Ik vermeld voor de volledigheid dat ik geen voorstander ben van slavernij, en bovenstaande ook niet verheerlijk, ik ben WEL een voorstander van een CORRECTE vermelding van historische gegevens met indien nodig de daarbij behorende verwijzingen en passende data.

Met vriendelijke groet,
KT

bronvermelding:
http://researchnews.osu.edu/archive/whtslav.htm
http://dsc.discovery.com/news/briefs/20040322/slave.html
http://www.guardian.co.uk/guardianweekly/story/0,12674,1171347,00.html

Zwarte Schaap
05-10-05, 14:23
Geplaatst door amid
Beste Baskische "vriend'',


Je hebt gelijk als je stelt dat Spaanse soldaten zich tijdens de kolonisatie(1884-1956) van Noord Marokko stelselmatig aan verkrachtingen hebben schuldig gemaakt (in mijn visie, niet een historisch feit om als Spanjaard trots op te zijn). Dat hieruit een enkele keer een kind met blauwe ogen voortgekomen is, is niet meer dan redelijk aanneembaar.
Wat je in je kortzichtig betoogje vergeten bent te vermelden is dat de kans dat jij Amazigh bloed in je hebt aanzienlijk groter is dan andersom (denk hierbij aan de Moorse bezetting van Spanje INCLUSIEF jouw Baskenland van 711 tot 1492).
Verder moet je het volgende eens goed in ogenschouw nemen:
Dat veel Marokkanen met blauwe ogen ergens in hun voorouders iemand van Spaanse afkomst zouden hebben, stel je ook goed, MAAR
je moet er wel de juiste feiten en argumenten bij betrekken.
Omstreeks 1530 tot 1780 floreerde de slavenhandel door het islamitische Noord Afrika (inclusief Marokko) in christelijke blanke slaven.
De vermenging zal zich hoogstwaarschijnlijk in deze periode afgespeeld hebben, daar zowel mannen als vrouwen en kinderen gevangen genomen werden.
Kortweg om je uit je onwetende en arrogante droom te wekken, het zijn niet de Spaanse kolonisten waar sommige Noord Afrikanen hun blauwe ogen aan te danken hebben, maar aan de Spaanse, Italiaanse Franse en soms zelfs Britse slavinnen die op de Middellandse zee gevangen genomen werden.
Ik vermeld voor de volledigheid dat ik geen voorstander ben van slavernij, en bovenstaande ook niet verheerlijk, ik ben WEL een voorstander van een CORRECTE vermelding van historische gegevens met indien nodig de daarbij behorende verwijzingen en passende data.

Met vriendelijke groet,
KT

bronvermelding:
http://researchnews.osu.edu/archive/whtslav.htm
http://dsc.discovery.com/news/briefs/20040322/slave.html
http://www.guardian.co.uk/guardianweekly/story/0,12674,1171347,00.html

Wat je zegt is deels waar, maar het roodhaar en blond haar component onder de Marokkanen is veel ouder dan de slavernij. De Imazighen zijn na de lappen uit Finland de oudste blanke volk. Voorts zou je dus meer blondharigen moeten treffen in de plaatsen waar veel slaven werden verhandelt, en dat is meer Sale, Tanger etc.. De Rif was nu niet de plek waar de Europese slaven verhandelt en/of tewerkgesteld werden.

Conclusie roodharigen en blondharigen uit de Rif hebben een andere geschiedenis die veel verder teruggaat dan de recente slavernij.

laladnadoria25
05-10-05, 14:27
Geplaatst door Couscousje
Gatverdamme, wat kan jij lekker denigrerend doen.

"een beetje beledigend"

Flikker toch op, het was een verschrikkelijk akelig stuk tekst over een groep mensen waarvan het overduidelijk was dat ze bij 1 van hen een gigantisch blauwtje heeft gelopen, want het is vrijwel iedereen een raadsel waarom je zoiets naars wilt schrijven, in een landelijke krant nog wel, als je niet ontzettend getraumatiseerd bent. En dat ze later een stukje schrijft waarin ze haar excuses aanbiedt, dat moet ze zelf weten. Dat heeft ze echter pas gedaan nadat ze zag hoe zwaar in de achting van haar hele omgeving daalde. Kennelijk moest er veel gebeuren voordat Hasna haar excuses aan bood. Dat 1 of andere halve gare daarin reden ziet om haar aan te rijden, is niet de verantwoordelijkheid van de Berbers, of beter de Imazighen, want die zijn in tegenstelling tot de Berbers wel leuk, alsdus de co-lum-nis-te, waarvan ons helder licht Hasna beweerde dat het een stam binnen de Berbers was, terwijl dat kind te onnozel was om te realiseren dat Imazighen de officiele benaming was van de Berbers. Weet je ook meteen met wat voor wonderkind je hier te maken hebt. In plaats van dat het NRC zo een suf artikel plaatst als hierboven, zouden ze dat haatzaaiende wicht eens de laan uit moeten sturen wegens opruiing.

And you can quote me on that, NRC, onder eigen naam, want ik denk tenminste na over wat ik zeg.

Cc

wat heeft ze eigenlijk geschreven

Irnas
05-10-05, 14:54
Hasna is een lelijk zwarte vrouw, maar ze vindt dat de Amazigh natie van Canarische eilanden tot Egypte een barbaarse uiterlijk heeft. Dit zou je niet verwachten van een lelijk negerin als Hasna.

De heel wereld wordt opgeblazen door de Arabieren. Arabieren blazen bommen in Marokko, Turkije, Saoedie-Arabie, Irak, Spanje, Israël, Rusland, Amerika, Kenia en overal in de wereld. Het lijkt alsof ons planeet aangevallen is door buitenaarde wezens die Arabieren heten. Maar Hasna besteed geen aandacht aan deze barbarij van haar Arabische volk. Ze vindt dat Imazighen Barbaren zijn.
Amsterdam is vol met Arabische criminelen. Neem een keer tram 5 en je ziet die criminelen Allemaal Arabische spreken. Casablanca is het hoofdstad van criminaliteit in het continent Afrika. En deze stad is bewoond door de Arabieren niet door Imazighen. Maar Hasna ziet Imazighen als criminelen en niet haar eigen volk.

Heb je geteld hoeveel volkeren, talen, culturen en beschavingen door de Arabieren zijn uitgeroeid? Ontelbaar. Maar Hasna ziet berbers als het kwaad en niet het kwaad zelf (Arabieren dus).
Het bericht van Hasna zal in ieder form verwijderd worden omdat het racistisch is. Zelfs in het Amazigh forum zoals maroc.nl die het Arabische kwaad beschremt, zal dat soort berichten niet toestaan. Maar de racistische uitspraken van de lelijke negerin Hasna, worden gezien als ‘Vrijheid van meningsuiting”.

Iedereen zegt "jammer dat ze gestopt is" met het discrimineren. Wie gediscrimineerd wil worden door de arabieren, moet wonen in die Arabische en gearabiseerde landen. In Europa zijn we samen tegen racisme. Een zwarte racist zoals Hasna horen in Saoedie-Arabie te wonen.

Zwarte Schaap
05-10-05, 14:58
Geplaatst door Irnas
Hasna is een lelijk zwarte vrouw, maar ze vindt dat de Amazigh natie van Canarische eilanden tot Egypte een barbaarse uiterlijk heeft. Dit zou je niet verwachten van een lelijk negerin als Hasna.

De heel wereld wordt opgeblazen door de Arabieren. Arabieren blazen bommen in Marokko, Turkije, Saoedie-Arabie, Irak, Spanje, Israël, Rusland, Amerika, Kenia en overal in de wereld. Het lijkt alsof ons planeet aangevallen is door buitenaarde wezens die Arabieren heten. Maar Hasna besteed geen aandacht aan deze barbarij van haar Arabische volk. Ze vind dat Imazighen Barbaren zijn.
Amsterdan is vol met Arabische criminelen. Neem een keer tram 5 en je ziet die criminelen Allemaal Arabische spreken. Casablanca het hoofdstad van criminaliteit in het continent Afrika. En deze stad is bewoond door de Arabieren niet door Imazighen. Maar Hasna ziet Imazighen als criminelen en niet haar eigen volk.

Heb je geteld hoeveel volkeren, talen, culturen en beschavingen door de Arabieren zijn uitgeroeid? Ontelbaar. Maar Hasna ziet berbers als het kwaad en niet het kwaad zelf (Arabieren dus).
Het bericht van Hasna zal in ieder form verwijderd worden omdat het racistisch is. Zelfs in het Amazigh forum zoals maroc.nl die het Arabische kwaad beschremt, zal dat soort berichten niet toestaan. Maar de racistische uitspraken van de lelijke negerin Hasna, worden gezien als ‘Vrijheid van meningsuiting”.

Iedereen zegt "jammer dat ze gestopt is" met het discrimineren. Wie gediscrimineerd wil worden door de arabieren, moet wonen in die Arabische en gearabiseerde landen. In Europa zijn we samen tegen racisme. Een zwarte racist zoals Hasna horen in Saoedie-Arabie te wonen.

Beter doe je geen uitspraken over arabieren en negerinnen, dat laat alleen zien dat je dom bent in deze materie. Heb je kritiek op hasna vanwege haar domme discriminerende opmerkingen dan moet je dat niet aanvallen met minstens net zulke domme discriminerende opmerkingen.

Irnas
05-10-05, 15:08
Geplaatst door Zwarte Schaap
Beter doe je geen uitspraken over arabieren en negerinnen, dat laat alleen zien dat je dom bent in deze materie. Heb je kritiek op hasna vanwege haar domme discriminerende opmerkingen dan moet je dat niet aanvallen met minstens net zulke domme discriminerende opmerkingen.
Het reageren op een racist negerin doe ik op mijn eigen manier. Hasna in zwart en lelijk. Dat is wat ik gezien heb. Het is geen racisme om te zeggen dat iemand zwart is, als ze zwart is. Dat de hele wereld wordt opgeblazen door de Arabieren , is geen vooroordeel maar werkelijkheid. Dat Casablanca het hoofdstad is van de criminaliteit in Afrika, zijn niet mijn woorden, maar van de Arabische kranten in Marokko.
Dat Amsterdam vol is met Arabische criminelen, is wat ik zef gezien en meegemaakt heb. Geloof je dat niet. Neem tram 5 een keer.

hipediehop
05-10-05, 15:09
:student: Ik spreek berbers arabisch en dombotaal speciaal voor mensen als hasna. Alles wat ik aan dombo hasna kwijt wil is, jij moet alles eerst kijken zien bij jezelf ja goed goed, dan lullen over andere goed goed.:maf2:
Mischien dat wel nu duidelijk zijn ja.

Zwarte Schaap
05-10-05, 15:39
Geplaatst door Irnas
Het reageren op een racist negerin doe ik op mijn eigen manier. Hasna in zwart en lelijk. Dat is wat ik gezien heb. Het is geen racisme om te zeggen dat iemand zwart is, als ze zwart is. Dat de hele wereld wordt opgeblazen door de Arabieren , is geen vooroordeel maar werkelijkheid. Dat Casablanca het hoofdstad is van de criminaliteit in Afrika, zijn niet mijn woorden, maar van de Arabische kranten in Marokko.
Dat Amsterdam vol is met Arabische criminelen, is wat ik zef gezien en meegemaakt heb. Geloof je dat niet. Neem tram 5 een keer.

Hasna is een arabischsprekende thamazight. Domme imazighen die hun geschiedenis niet kennen denken dat iedereen die geen thamazight spreekt maar een arabier is in Marokko.

Nelis70
05-10-05, 15:50
Geplaatst door Zwarte Schaap
Beter doe je geen uitspraken over arabieren en negerinnen, dat laat alleen zien dat je dom bent in deze materie. Heb je kritiek op hasna vanwege haar domme discriminerende opmerkingen dan moet je dat niet aanvallen met minstens net zulke domme discriminerende opmerkingen.

En zo is het. :lole:

Nelis70
05-10-05, 15:54
Geplaatst door Irnas
Het reageren op een racist negerin doe ik op mijn eigen manier. Hasna in zwart en lelijk. Dat is wat ik gezien heb. Het is geen racisme om te zeggen dat iemand zwart is, als ze zwart is.



Nee, het is meer kleurenblind om te zeggen dat iemand zwart is, als iemand dat niet is.
En bovendien, je zei niet dat ze zwart was, je zei zwart en lelijk, en dus wilde je wel degelijk verband tussen zwart en minderwaardig brengen.


Dat de hele wereld wordt opgeblazen door de Arabieren , is geen vooroordeel maar werkelijkheid. Dat Casablanca het hoofdstad is van de criminaliteit in Afrika, zijn niet mijn woorden, maar van de Arabische kranten in Marokko.



Misschien moet je eens in Mogadishu gaan kijken, of Lagos, of Johannesburg, etc.



Dat Amsterdam vol is met Arabische criminelen, is wat ik zef gezien en meegemaakt heb. Geloof je dat niet. Neem tram 5 een keer.

Marrakechi1981
05-10-05, 16:06
Wat speelt er eigenlijk nog van dit allemaal? Berbers vinden arabieren te modern en arabieren berbers te ouderwets? Ik vind het allemaal maar afdwalen. Ik heb eerder gezegd dat de meeste argumenten voor de wrijving tussen arabieren en berbers uit het verleden komen, blijven we soms ook nog jaaaaaren over nazi's praten?

~Panthera~
05-10-05, 16:12
http://www.cosgan.de/images/smilie/konfus/p035.gif Wat is de stand, inmiddels ?

Pytaghoras
05-10-05, 16:13
Als men iemand verwijt van racisme, dan moet hij zelf geen racistische uitspraken doen. Hasna heeft (on)bewust een fout gemaakt en heeft voor al deze onrust gezorgd. Ze had moeten realiseren dat haar woorden voor onrust kunnen zorgen onder sommige mensen. Het ergste vind ik dat de (extreme) rechtse Nederlanders nu gebruik maken van deze onrust. Dat komt ons helemaal niet ten goede of je nou een Arabier bent of een Amazigh.

Denk na mens!

Soldim
05-10-05, 16:14
Geplaatst door ~Panthera~
http://www.cosgan.de/images/smilie/konfus/p035.gif Wat is de stand, inmiddels ?

Berbers 68 - Arabieren 12 - Nederlanders - 1


:wohaa: :wohaa: :wohaa:

Lebedew
05-10-05, 16:20
Wat mij het meest verontrust, is dat de mening van Hasna over de berbers (Imazighen) veel voorkomend is bij Marokkanen. Sterker nog, er is jarenlang een hele beweging geweest van de post-koloniale machthebbers in Marokko, die ervoor gezorgd hebben dat alles wat maar riekt naar Amazigh, stelselmatig een kopje kleiner gemaakt werden. Deze ratten in de regering zijn er nog steeds en zorgen ervoor dat de vernieuwingen in het Amazigh-onderwijs en andere infrastructuur in Amazigh gebieden tegengehouden worden. Zij zijn nog altijd het grootste probleem in de bloei van de economie van heel Marokko, daar ze het begrip corruptie haast lijken te hebben uitgevonden.
Rond 1900 was er een sultan in Marokko (voorvader van de huidige koning) die over veel van de Amazigh gebieden geen controle kon uitoefenen. In z'n eigen onnozelheid probeerde hij belasting te innen in de afgelegen hoge Atlas. Hij moest het bekopen met de dood, aangezien de Imazighen heilig geloofden in hun eigen vrijheid (Amazigh=vrije mens).
Het is kenmerkend voor de relatie tussen Imazighen en de huidige Arabisch-nationalistische machthebbers in de afgelopen eeuw geweest. Van Abdelkrim (de Riffijnse held die de Spaanse bezetter vernietigende nederlagen toebracht en na de onafhankelijkheid van Marokko verbannen werd i.p.v geeerd te worden voor zijn uitzonderlijke prestaties), tot de huidige demontraties en molestaties in Tmassint (dit naar aanleiding van het verdwijnen van miljoenen aan hulp voor wederopbouw na de aardbeving). Zij zijn het die de lange arm van de regering hebben aangewend om de geemigreerde Imazighen en in het bijzonder de Riffijnen, te vertegenwoordigen middels de Arabische taal die velen niet machtig zijn en ze onder de duim te houden door overal verklikkers van de geheime dienst Amicales neer te zetten. Het is wel duidelijk dat er vrees bestaat jegens Imazighen. Dezelfde vrees die de Spanjaarden gevoeld moeten hebben toen ze het land van Abdelkrim en onze voorouders binnenvielen. Dezelfde vrees die Sultan Hassan 1 voelde toen hij z'n hand uitstak om de vrije Atlas-bewoners te onderwerpen. Dan zijn we maar barbaars en agressief. We zijn tenminste nog altijd vrij en hebben nog altijd onze trots. En geen Hasna, Uri Rosenthal of Lonsdaler die dat van ons kan afpakken.

Hako
05-10-05, 16:37
Geschiedens


De oorspronkelijke bevolking van Marokko werd gevormd door de imazighen. Na de val van Carthago in de tweede eeuw, kwam ook Marokko onder Romeins bestuur. Na de van van het Romeinse Rijk waren het respectievelijk de vandalen (429) en het Byzantijnse Rijk (533) die het land veroverden.


In 682 veroverde het Arabische Rijk het land en werd de islam geintrodueerd.

Hawa
05-10-05, 16:41
Een meisje van 20 schrijft colomms in NRC-handelsbald...Wie leest ooit die krant! Niemand niet..Dit stukje is al vanaf juni ja toch! En nu beginnen jullie over eigen strijdt in eigen land. Haar woorden,haar uitdrukkingen doen niks aan discriminatie af..Ja toch wel..De hel brandt nu los...En nu komt Rita ook weer aanzaaien...Kijk dat bedoel ik dus...Kunnen we zelf de boel niet oplossen...Wat een shit zeg....Vertegenwoordigt Hasna Arabische kliek! Nee dus! Alleen Hasna geeft oordeel over gramschap van een riffie...En daarom! Schiet zij uit als een raket..Begrijpelijk! Haar leven,vrije leven,altijd is er komentaar,kritiek. Toon eens respect...laat haar schrijven wat ze wil...Zij staat niet in dienst van Nederlanders. Dat maakt zwarte schaap er weer van..Nee ze staat in dienst van vrije woord..Hou toch op met deze mallotige discussie..Laat haar schrijven,zij doet het goed,zij heeft dat inzich dat schrijven.....Geef haaar kans,en bestraf haar niet door jullie eigen frustratie....En wat moet Rita hier nu meedoen dan,die hellefeeks....Geef Kalou maar stuatus dom wijf....Bemoei je niet met deze zaken,anders bemoei je ook nergens mee. En Theo en HAA..kan je hier niet mee vergelijken..HAA staat in dienst van politieke partij...Dit meisje is onschuldig...zij vecht voor zelfstandigheid.en vrijheid....Iedereen toch....niet op de kast jongens en meisjes.....Laat haar schrijven wat ze wil.....Ik ben blij met haaar, zij schrijft echt mooie dingen,wil niet zeggen dat ik deze verhaal serieus heb genomen,ik vind aardig stukje..ik zie het gewoon voor mij,,,die lapzwans die even voor mij wil denken,,,noiuja dan krijg je zoiets....Hahaha.....dommerikken....

Pytaghoras
05-10-05, 16:47
Geplaatst door ~Panthera~
http://www.cosgan.de/images/smilie/konfus/p035.gif Wat is de stand, inmiddels ?

De stand is alsvolgt: De kameel heeft gepoept en liet de omgeving stinken. Als reactie gooide de berber(aap) 2 kokosnoten naar beneden en kwamen op het hoofd van onze kameel. De koe aan de overkant was aan het grazen. Opeens hoorden wij "moooooooe, moooooooooooooe, wat is de stand, inmiddels".

Soldim
05-10-05, 16:49
Geplaatst door Zwarte Schaap
Wat je zegt is deels waar, maar het roodhaar en blond haar component onder de Marokkanen is veel ouder dan de slavernij. De Imazighen zijn na de lappen uit Finland de oudste blanke volk.

Finnen zijn een maken deel uit van het blanken van het Indo-Germaanse volk. Maken de Imazighen daar ook deel van uit, of heeft het een andere afstamming?

Lebedew
05-10-05, 16:49
Geplaatst door Hako
Geschiedens


De oorspronkelijke bevolking van Marokko werd gevormd door de imazighen. Na de val van Carthago in de tweede eeuw, kwam ook Marokko onder Romeins bestuur. Na de van van het Romeinse Rijk waren het respectievelijk de vandalen (429) en het Byzantijnse Rijk (533) die het land veroverden.


In 682 veroverde het Arabische Rijk het land en werd de islam geintrodueerd.
Sterker nog, het Romeinse rijk is ook sterk beinvloed door de Imazighen. Zo is de keizerlijke dynastie van Septimus Severus van Amazigh orgine.
De belangrijke kerkvader Augustinus, tijdens het Byzantijnse rijk, is ook van Amazigh oorsprong. Wat een barbaars volk he, die Imazighen.

Syphax
05-10-05, 17:11
Geplaatst door Hawa
Een meisje van 20 schrijft colomms in NRC-handelsbald...Wie leest ooit die krant! Niemand niet..Dit stukje is al vanaf juni ja toch! En nu beginnen jullie over eigen strijdt in eigen land. Haar woorden,haar uitdrukkingen doen niks aan discriminatie af..Ja toch wel..De hel brandt nu los...En nu komt Rita ook weer aanzaaien...Kijk dat bedoel ik dus...Kunnen we zelf de boel niet oplossen...Wat een shit zeg....Vertegenwoordigt Hasna Arabische kliek! Nee dus! Alleen Hasna geeft oordeel over gramschap van een riffie...En daarom! Schiet zij uit als een raket..Begrijpelijk! Haar leven,vrije leven,altijd is er komentaar,kritiek. Toon eens respect...laat haar schrijven wat ze wil...Zij staat niet in dienst van Nederlanders. Dat maakt zwarte schaap er weer van..Nee ze staat in dienst van vrije woord..Hou toch op met deze mallotige discussie..Laat haar schrijven,zij doet het goed,zij heeft dat inzich dat schrijven.....Geef haaar kans,en bestraf haar niet door jullie eigen frustratie....En wat moet Rita hier nu meedoen dan,die hellefeeks....Geef Kalou maar stuatus dom wijf....Bemoei je niet met deze zaken,anders bemoei je ook nergens mee. En Theo en HAA..kan je hier niet mee vergelijken..HAA staat in dienst van politieke partij...Dit meisje is onschuldig...zij vecht voor zelfstandigheid.en vrijheid....Iedereen toch....niet op de kast jongens en meisjes.....Laat haar schrijven wat ze wil.....Ik ben blij met haaar, zij schrijft echt mooie dingen,wil niet zeggen dat ik deze verhaal serieus heb genomen,ik vind aardig stukje..ik zie het gewoon voor mij,,,die lapzwans die even voor mij wil denken,,,noiuja dan krijg je zoiets....Hahaha.....dommerikken....

Zij vecht voor zelfstandigheid en vrijheid. Hmm...belangerijk als in het vrije woord van El Moumni die ook bedreigd en bespuugd werd, en daar hebben we het bewijs zelfs van op tv kunnen zien!!!
Ik kan me alleen niets meer herrinneren van verontwaardigde Hollandse media die daar oor naar had..integendeel!!
Men was verontwaardigd dat hij niet berecht is voor zijn uitlatingen. Het feit dat hij bedreigd werd was in dattum zelfs een beetje gerechtigheid voor menigeen.

Dat die Hasna Moubarouth 'Arabische' is maakt het geheel nog iets pittiger van aard. Zoals Cc al heeft duidelijk gemaakt aan yemmek, is het vergelijkbaar met een hedendaagse Duitser die schrijft dat alle Joden eigenlijk maar zielig, dom en weet ik veel wat zijn.
Moet jij eens proberen voor die Duitser op te komen!!!!!!
Vrijheid van meningsuiting lijkt alleen maar relevant naar gelang het een bepaalde groep uitkomt.
Ik ben er van overtuigd dat een hele hoop van die mensen de lul uit hun broek lachen!!!




Hawa betekent lucht, en dat is meer dan toepasselijk voor jou.
Wat een waardeloze bijdrage ben jij!!

Kernbom..
05-10-05, 17:12
Geplaatst door Couscousje
Ik spreek de enige taal die Aradieren verstaan.

En dat de Joden de nazi's nazi's noemden, maakte hen ook niet racistisch, dus in mijn geval is het ook niet zo.



Cc

Ik vond het best doeltreffend wat je met dat stuk tekst deed, maar nu drijf je toch wel ver door. Omdat Joden de Duitsers nazi's noemden mogen Berbers Arabieren Aradieren noemen. Dus ik als blanke mag een neger dan ook Nikker noemen. Net zolang totdat die rotjoden spijt betuigen, en toegeven dat ze verkeerd bezig waren.

Je bent de Jood nu wel op de klassieke manier aan het gebruiken.
Hou daar mee op.

Couscousje
05-10-05, 17:15
Geplaatst door Kernbom..
Ik vond het best doeltreffend wat je met dat stuk tekst deed, maar nu drijf je toch wel ver door. Omdat Joden de Duitsers nazi's noemden mogen Berbers Arabieren Aradieren noemen. Dus ik als blanke mag een neger dan ook Nikker noemen. Net zolang totdat die rotjoden spijt betuigen, en toegeven dat ze verkeerd bezig waren.

Je bent de Jood nu wel op de klassieke manier aan het gebruiken.
Hou daar mee op.

Ik hou nergens mee op, ik maak een heel duidelijk en voor velen pijnlijk punt.

De joden wezen de nazi's op hun wandaden.

De Berbers wijzen de Arabieren op hun wandaden. Lik-op-stuk beleid, heet dat.

Echter, geindoctrineerde sufferds zoals jij vinden dat laatste niet kunnen, omdat de Arabieren moord en brand gillen om het feit dat er onthuld wordt wat voor leed zij veroorzaken. Om te beginnen niet in het minst zo een om te kotsen column van een intens slecht schrijfstertje a la Hasna.

Ik stel voor dat jij eens ophoudt met dat gejank en een daadwerkelijk luistert naar wat we zeggen.

Of geef op zijn minst toe dat je niet wilt luisteren, wellicht omdat je jezelf herkent in de aantijgingen.

Cc

Irnas
05-10-05, 17:39
Geplaatst door Zwarte Schaap
Hasna is een arabischsprekende thamazight. Domme imazighen die hun geschiedenis niet kennen denken dat iedereen die geen thamazight spreekt maar een arabier is in Marokko.
Hasna is inderdaad een Amazigh vrouw net als 99,99 procent van de Marokkanen. Hasna lijkt niet op de Arabieren in het midden oosten, maar op Isousian. Haar uiterlijk verraad haar wortels. Ze is een gearabiseerde tasousit. En uit haar uiterlijk kan ik alleen concluderen dat ze uit de omgeving van dukkala (casa, rabat, jadida, ed) komt. Dit gebied was in staat om de Arabische bezetting van Noord Afrika door Idris 2 buiten hun gebied te houden.
Maar Hasna is door de Arabieren geëvolueerde door Arabische racist en een soldaat van de Arabische bezetter. Ik ga niet met haar om als een Amazigh vrouw omdat ze geen Tamazight spreekt en omdat ze een hekel heeft aan haar eigen Amazigh volk, taal en cultuur.
Mijn boodschap aan haar is het volgende: Je hebt afstand genomen van de taal, cultuur en de geschiedenis van je Amazigh voorouders. Dus je moet ook afstand nemen van het land van je voorouders. Je voorouders beschrijf je als barbaren, dus verlaat hun land.

Soldim
05-10-05, 18:05
Geplaatst door Irnas
Maar Hasna is door de Arabieren geëvolueerde door Arabische racist en een soldaat van de Arabische bezetter. Ik ga niet met haar om als een Amazigh vrouw omdat ze geen Tamazight spreekt en omdat ze een hekel heeft aan haar eigen Amazigh volk, taal en cultuur.


Tsjonge, dus Hasna is niet de enige die bevooroordeeld blijkt ;)




Mijn boodschap aan haar is het volgende: Je hebt afstand genomen van de taal, cultuur en de geschiedenis van je Amazigh voorouders. Dus je moet ook afstand nemen van het land van je voorouders. Je voorouders beschrijf je als barbaren, dus verlaat hun land.


1. Ze is al in Nederland, dus Marokko verlaten hoeft niet.

2. Impliceer je echt dat wanneer je de autochtone bewoners van een land als barbaren klasificeert je het land beter zou kunnen verlaten? Dat lijkt me toch niet zo'n goede zet. En het zou zo rustig worden op maroc.nl :(

Wide-O
05-10-05, 18:07
Geplaatst door Soldim
En het zou zo rustig worden op maroc.nl :(

Je zit een beetje te zuigen Soldim.

Tinkerbell
05-10-05, 18:08
Ach wat een dom schaapje....


Ze is mijn woorden niet waard...

maar wel...


TFOEEEE GAVES! :kotsen:

Couscousje
05-10-05, 18:11
Geplaatst door Wide-O
Je zit een beetje te zuigen Soldim.

Allah zij dank voor weldenkende Belgen.

Cc

rai-mix-party
05-10-05, 18:12
Wie wat zaait zal het het ook oogsten. Zij bekritiseerd de Berberse bevolking in een negatieve zin. Dus zal zij ook bekritiseerd worden in een negatieve zin. Wat had ze verwacht!!!!!!!

Haat tussen mensen stichten op deze manier is nooit goed!
Vrede tussen alle bevolkingsgroepen. De dood maakt ook geen uitzondering tussen ras, bevolkingsgroep, etc. We gaan allemaal ooit dood. Dus laten wij het vredig houden tot die tijd.
groetjes Nadia

Soldim
05-10-05, 18:15
Geplaatst door Wide-O
Je zit een beetje te zuigen Soldim.

Dat was niet mijn bedoeling (zoals de waard is, etc.....).

Ik vond het een aantal nogal domme opmerkingen, van Irnas. Met conclussie's die als een tang op een varken slaan. Er zijn legio argumenten om a. de huidige bewoners van willekeurig welk land als barbaren te bestemplen en b. er zijn volgens mij geen mensen op aarde wiens voorouders geen barbaren geweest zijn.....

Rousseau
05-10-05, 18:20
Hasna heeft een column geschreven die veel mensen in het verkeerde keelgat is geschoten. Waarom vraagt deze Berber zich af? Hebben we niets beters te doen? De halve wereld staat in brand, dichter bij huis doen wij het veel slechter dan andere bevolkingsgroepen in het onderwijs en zijn wij nummero uno wat betreft werkloosheid. En waar maken wij mocro's ons druk om? Om iemand die te kort door de bocht redeneert. So motherfucking what? Klim zelf in de pen, of kun je niet schrijven? Of heb je geen leven? Waarom kunnen wij Marokkanen zo weinig hebben? Voelen we ons beter dan anderen? Get a fucking life!
Of ben ik geen echte Berber omdat ik mij niet druk maak om een discussie die gevoerd wordt door mensen zonder historische kennis?
Je deugt voor geen meter als je mensen gaat bedreigen omdat je het niet met ze eens bent. Daar is een rechter voor. Anders rot je op naar een bananenrepubliek!

Marrakechi1981
05-10-05, 18:46
Reminder: De maand van o.a BEZINNING is net begonnen...

Couscousje
05-10-05, 18:47
Geplaatst door Marrakechi1981
Reminder: De maand van o.a BEZINNING is net begonnen...

Dat kan Hasna niets schelen, die komt liever op TV.

Cc

Marrakechi1981
05-10-05, 18:49
Ach ja ik neem het allemaal met een korreltje zout, het is voor mij de zoveelste storm in een glas water......Kunnen we het nu eindelijk over de leuke dingen hebben?!

Couscousje
05-10-05, 18:50
Geplaatst door Marrakechi1981
Ach ja ik neem het allemaal met een korreltje zout, het is voor mij de zoveelste storm in een glas water......Kunnen we het nu eindelijk over de leuke dingen hebben?!

Yep, van mij wel.

Er valt toch niets nieuws meer bij te dragen aan deze topic.

Cc

Kernbom..
05-10-05, 18:56
Geplaatst door Couscousje
Ik hou nergens mee op, ik maak een heel duidelijk en voor velen pijnlijk punt.

De joden wezen de nazi's op hun wandaden.

De Berbers wijzen de Arabieren op hun wandaden. Lik-op-stuk beleid, heet dat.

Echter, geindoctrineerde sufferds zoals jij vinden dat laatste niet kunnen, omdat de Arabieren moord en brand gillen om het feit dat er onthuld wordt wat voor leed zij veroorzaken. Om te beginnen niet in het minst zo een om te kotsen column van een intens slecht schrijfstertje a la Hasna.

Ik stel voor dat jij eens ophoudt met dat gejank en een daadwerkelijk luistert naar wat we zeggen.

Of geef op zijn minst toe dat je niet wilt luisteren, wellicht omdat je jezelf herkent in de aantijgingen.

Cc


Ik vroeg alleen of je de Jood niet continu (nogmaals, het stuk was leuk gevonden) als soort van zondebok (in dit geval voor generaliseren) voor je kar wilde spannen. Meer niet. Het heeft dus niets te maken met het punt wat je over de wandaden van Arabieren wilde maken. Daar weet je mijn mening niet over. Dus waarom heel die tirade?

Of geef op z'n minst toe dat je niet meer kunt luisteren, omdat je weer vervalt in een blinde afzeikwoede. Ik heb daar geen zin in.

doei.

mark61
05-10-05, 18:56
Geplaatst door Abelone
Ergo?



Dan is het maar goed dat jij je altijd zo genuanceerd uitlaat over westerlingen: een zeer leerzaam tegengewicht, dat ben je.

-wicht, wicht.

mark61
05-10-05, 19:05
Geplaatst door salinger
Het lijkt mij niet onwaarschijnlijk dat integratieproblemen voor een deel zijn terug te voeren op de genetische aanleg van immigranten. Zo worden aziatische groepen in Nederland, alsook in Amerika of ergens anders (voor zover ik weet), in een samenleving nooit als een probleem ervaren.

imbeciel :hihi:

Hamas_C
05-10-05, 19:06
Salaam, k hoop dat jullie het leuk vinden deze mooie en heilige maand, en dat jullie het zonder problemen overleven;)

Maar over dat leuke meid....k vind haar echt leuk;)

Ik ben half berber en half arabier.....En ik vind dat je mag zeggen wat je wilt...doe ik namelijk ook;)

Maar ik vind het zwak als je je zelf niet kan verdedigen dat je gaat huilen.....Als jij niet met feiten kunt komen.....dan moet je niet praten...en als je over een gevoelig onderwerp praat, moet je niet zeggen: IK DENK.....Dat of Dit..........Dan moet je zeggen: Het is.... En dat staat DAARZO...en Hierzo....Dan kunnen er niks tegen op brengen...


Maar als jij praat of schrijft over bepaalde dingen.....En mensen voelen zich nu van uit de ACHTER DEUR aangevallen, en dat begrijp ik.....En je komt alleen met onzin theorieen...dan kun je dit verwachten, hier in Nl, in Marokko en in Frankrijk of Engeland....Dus niet zielig doen, en maak je opleiding af....en doe waar je goed in bent, leef voor je zelf.. en laat andere in hun waarde....

En dit is trouwens een bekend geval....Als jij je niet beter kunt prijzen, moet je de andere afkraaken...

Groetjes van Hamas_C!!
Groetjes van Samm

chiko24
05-10-05, 19:09
EEEen opmerking: igggtfoeeeeeeeeeee a tagjult an chitaaan

mark61
05-10-05, 19:21
Geplaatst door Soldim
Finnen zijn een maken deel uit van het blanken van het Indo-Germaanse volk. Maken de Imazighen daar ook deel van uit, of heeft het een andere afstamming?

Hou op man met die gekke racistische praat. Indo-Germaans is een onzinterm bedacht door de nazi's; in any case slaat die alleen op taal.

Rassen bestaan niet, het zijn constructen.

chiko24
05-10-05, 19:27
Geplaatst door Hamas_C
Ben het helemaal met je eens....K ben namelijk half berber en half arabier....Maar nogmaals......de helft van Tanger is berbers....Is dat ookal verkeerd...

Kijk aub niet naar waar je vandaan komt, kijk in wat ze geloven...

Ik heb liever een Nederlandse moslim vriend, dan een Marokkaanse joodse vriend!

Stel je prioriteiten goed in, als jij je moslim broeder steekt, weet dan dat hij jou terug wilt steken, maar vergeet ook niet dat de niet moslims jou ookal willen steken....wie blijft erover?? NIEMAND!!

Wees sterk in die hersen cel van je...en denk niet wij en hun in de zin van afkomst of kleur....Maar in geloof, hun knielen ook 5 maal daags richting MEKKA...

Groetjes van Hamas_C
Groetjes van Samm

PS. wat deed jij bij de hoe-ren? ;)


Hahahahah gepakt wat deed jij bij de hoeren???, maar ben het ook met je eens

Couscousje
05-10-05, 19:37
Geplaatst door Kernbom..
Ik vroeg alleen of je de Jood niet continu (nogmaals, het stuk was leuk gevonden) als soort van zondebok (in dit geval voor generaliseren) voor je kar wilde spannen. Meer niet. Het heeft dus niets te maken met het punt wat je over de wandaden van Arabieren wilde maken. Daar weet je mijn mening niet over. Dus waarom heel die tirade?

Of geef op z'n minst toe dat je niet meer kunt luisteren, omdat je weer vervalt in een blinde afzeikwoede. Ik heb daar geen zin in.

doei.

Wat zeur je nou over het woord "Jood"? Ik gebruik het helemaal niet als zondebok, maar als vergelijking. En inderdaad, ik span dat voor mijn karretje en daar is helemaal niets mis mee. Doe alsjeblieft niet of Joden een of andere uitzonderingspositie hebben wat betreft het gebruiken van hun benaming, triester dan dat kan echt niet meer.

Cc

Soldim
05-10-05, 19:45
Geplaatst door mark61
Hou op man met die gekke racistische praat. Indo-Germaans is een onzinterm bedacht door de nazi's; in any case slaat die alleen op taal.


Zo'n onzin is Indo-Germaans niet, je kunt er een heel stel termen voor bedenken die de lading min of meer dekken. Het is een term die, in iedergeval door een aantal historische, gebruikt wordt voor het volk dat rond 5000 BC in het gebied dat nu ruwweg de Oekraine is leefde. Daar kregen ze problemen (lees werden verdreven door een ander volk), een deel trok richting het zuid-oosten, een ander deel richting het westen.

Op hun toch naar het westen kwamen ze in botsing met de kelten, wier cultuur ze verder naar het westen dreven.




Rassen bestaan niet, het zijn constructen.

Dat ben ik geheel met je eens. Volken met verschillende achtergronden bestaan echter wel, met de aantekening dat ze ontzettend vermengd zijn met andere volken. Ik vroeg er in dit geval na omdat ik een paar dagen geleden las dat de Egyptenaren wellicht een blank volk waren dat ergens vandaan kwam en rond de nijl- delta neerstreek. Als een paar eeuwen (millenia) een ander blank volk het gebied een tikkeltje westerlijke binnen gallopeerd is er wellicht een verband....?

Kernbom..
05-10-05, 19:56
Geplaatst door Couscousje
Wat zeur je nou over het woord "Jood"? Ik gebruik het helemaal niet als zondebok, maar als vergelijking. En inderdaad, ik span dat voor mijn karretje en daar is helemaal niets mis mee. Doe alsjeblieft niet of Joden een of andere uitzonderingspositie hebben wat betreft het gebruiken van hun benaming, triester dan dat kan echt niet meer.

Cc

Joden hebben geen uitzonderingspositie. Maar bij jou overduidelijk wel.
Over triest gesproken..

Overigens een vergelijking die kant nog wal raakt. Jij vergoeielijkt jouw generalisatie Aradier, met de aanduiding Nazi voor iemand die een aanhanger is van het nationaal socialisme. De nazi's nazi's noemen is

a: geen generalisatie
b: geen scheldwoord (gewoon een afkorting).

Dat je de Jood er wanhopig bij wilde slepen spreekt hier wel overduidelijk uit. Er zijn veel betere voorbeelden die veel meer voor de hand liggen.


(En ja, ik zeur over het woord Jood zoals jij over de Berber. Ben misschien autochtoon en nederlander, maar een 100% kaaskop zeker niet. :wink: )

catch28
05-10-05, 20:14
[i]
Rassen bestaan niet. het zijn constructen.

Dat ben ik geheel met je eens. [/B]

ik niet.

rassen bestaan en de onderverdeling werkt ook, alhoewel niet zo goed als appels en peren - maar dat maakt niks uit.

Puur op vorm van skelet en schedel kan al 95% (zo niet meer) van de mensen worden ingedeeld in een ras. Dat geeft al aan dat de verdeling werkt.

Ook op genetische basis zijn er heel duidelijk groepen aan te merken, net zoals zs zijn afkomst.

Het punt van kritiek is, zo neem ik aan, dat er veel mengvormen zijn, en geen harde grenzen, maar dat maakt het begrip 'ras' niet minder toepasbaar.

of ras verder gaat dan uiterlijke kenmerken en is veel interessanter en - zo vind ik ook - veel controversieler.

Soldim
05-10-05, 21:05
Geplaatst door catch28
ik niet.

rassen bestaan en de onderverdeling werkt ook, alhoewel niet zo goed als appels en peren - maar dat maakt niks uit.


Geef mij dan de definitie van 'ras'....



Puur op vorm van skelet en schedel kan al 95% (zo niet meer) van de mensen worden ingedeeld in een ras. Dat geeft al aan dat de verdeling werkt.


Op basis van schedel, en vooral skelet is inderdaad een goede onderverdeling te maken. Je kunt mensen dan in het algemeen in twee klassen verdelen, mannen en vrouwen :D

Ook op genetische basis zijn er heel duidelijk groepen aan te merken, net zoals zs zijn afkomst.



Het punt van kritiek is, zo neem ik aan, dat er veel mengvormen zijn, en geen harde grenzen, maar dat maakt het begrip 'ras' niet minder toepasbaar.


Punt is dat de spreiding van genen en dus eigenschapped zo verspreidt is, dat er geen onderscheid bestaat. Bekijk een willekeurig genetisch patroon, en geen wetenschapper zal kunnen zeggen van wat voor bevolkings groep die afkomstig is. Uiteraard zijn bepaalde eigenschappen oververtegenwoordigd in bepaalde groepen, maar veruit de meeste kunnen bij alle mensen voorkomen.



of ras verder gaat dan uiterlijke kenmerken en is veel interessanter en - zo vind ik ook - veel controversieler.

Uiterlijke kenmerken zeggen over het algemeen zeer weinig over de genetische afkomst van iemand....

Juliette
05-10-05, 21:27
Veel commotie voor n slechte columniste. Negeren gewoon. Zoveel woorden zijn haar stukjes niet waard.

Nelis70
05-10-05, 21:32
Coucousje:
"Ik spreek de enige taal die Aradieren verstaan.

En dat de Joden de nazi's nazi's noemden, maakte hen ook niet racistisch, dus in mijn geval is het ook niet zo."



Geplaatst door Kernbom..


Overigens een vergelijking die kant nog wal raakt. Jij vergoeielijkt jouw generalisatie Aradier, met de aanduiding Nazi voor iemand die een aanhanger is van het nationaal socialisme. De nazi's nazi's noemen is

a: geen generalisatie
b: geen scheldwoord (gewoon een afkorting).



:handbang: :handbang: handbang :handbang:

Couscousje
05-10-05, 21:35
Geplaatst door Kernbom..
Joden hebben geen uitzonderingspositie. Maar bij jou overduidelijk wel.
Over triest gesproken..

Overigens een vergelijking die kant nog wal raakt. Jij vergoeielijkt jouw generalisatie Aradier, met de aanduiding Nazi voor iemand die een aanhanger is van het nationaal socialisme. De nazi's nazi's noemen is

a: geen generalisatie
b: geen scheldwoord (gewoon een afkorting).

Dat je de Jood er wanhopig bij wilde slepen spreekt hier wel overduidelijk uit. Er zijn veel betere voorbeelden die veel meer voor de hand liggen.


(En ja, ik zeur over het woord Jood zoals jij over de Berber. Ben misschien autochtoon en nederlander, maar een 100% kaaskop zeker niet. :wink: )

Zo wanhopig was ik niet.

Ik vind de wanhoop eerder spreken uit jouw hysterische reactie:

"Hou op! Hou op! Blijf van het woord jood af! Hou op!"

Dus ga fijn tegen iemand anders aan krijsen, viswijf.

Ik leen me daar namelijk niet voor.

Cc

Couscousje
05-10-05, 21:36
Geplaatst door Nelis70
Coucousje:
"Ik spreek de enige taal die Aradieren verstaan.

En dat de Joden de nazi's nazi's noemden, maakte hen ook niet racistisch, dus in mijn geval is het ook niet zo."




:handbang: :handbang: handbang :handbang:

Ja, ook jouw argumenten stellen geen malse kut voor.

Dus je kunt je inderdaad aansluiten bij die andere.

Cc

RinC
05-10-05, 21:40
Geplaatst door Juliette
Veel commotie voor n slechte columniste. Negeren gewoon. Zoveel woorden zijn haar stukjes niet waard.


En daar is alles mee gezegd ;)

Deze topic gaat op slot!