PDA

Bekijk Volledige Versie : Marokkanen vasten vaker dan Turken en hebben een actiever religieus gedrag.



Zwarte Schaap
04-10-05, 15:05
Marokkanen vasten vaker dan Turken

DEN HAAG (ANP) – Meer Marokkaanse dan Turkse moslims in Nederland vasten alle dagen van de vastenmaand ramadan. Die begint voor de meeste moslims in ons land woensdag. Van de Turken onthield ruim 60 procent zich tijdens de laatste ramadan overdag van eten, drinken, roken en seksuele gemeenschap. Bij de Marokkanen lag dat percentage boven de 80.

Dat blijkt uit het onderzoek Leefsituatie Allochtone Stedelingen, waarvan de resultaten in het pasverschenen Jaarrapport Integratie van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP), het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en het Wetenschappelijk Onderzoeks– en Documentatiecentrum (WODC) staan. Het betreft een onderzoek onder ruim 3000 Turken, Marokkanen, Antillianen en Surinamers in de vijftig grootste Nederlandse gemeenten.

Van de Marokkanen deed 3 procent geheel niet mee aan de ramadan. Bij de Turken ging dat voor maar liefst 18 procent op. Bij hen is ook een generatieverschil te zien. Van de eerste generatie Turken vast tweederde elke dag, van de tweede generatie nog maar 53 procent. Bij de Marokkanen zijn de percentages vrijwel gelijk (88 tegen 83).

Marokkaanse moslims vertonen in het algemeen een „actiever religieus gedrag” dan hun Turkse geloofsgenoten, blijkt uit het onderzoek. Van de Marokkanen bidt bijna tweederde vijf keer per dag, van de Turken nog geen 30 procent. Een groter percentage van de Turken (34) bidt nooit. Van de Marokkanen bidt slechts 16 procent nooit.

Bij zowel Turkse als Marokkaanse moslims gaat eenderde wekelijks of vaker naar de moskee. Bij beide groepen bezoeken jongeren, de tweede generatie en hoogopgeleiden minder vaak religieuze bijeenkomsten in de moskee.

Marokkaanse moslims hebben vaker orthodoxe opvattingen dan hun Turkse geloofsgenoten. Meer Marokkanen dan Turken vinden bijvoorbeeld dat moslimmeisjes buitenshuis een hoofddoek moeten dragen, dat de regels van de islam streng moeten worden nageleefd en dat moslims de plicht hebben om de islam in Nederland te verspreiden.


Bron: Reformatorisch Dagblad 04/10/05

tr_imparator
04-10-05, 15:46
Er zijn groepen Turken, ook bijvoorbeeld alevieten, die zich niet houden aan godsdienst'regels', waar ze de nut niet van inzien(volgens hun). Zogenaamd 'moderne' Turken..

tr_imparator
04-10-05, 15:47
Geplaatst door Zwarte Schaap
dat moslims de plicht hebben om de islam in Nederland te verspreiden.



die moslims hebben die plicht ook niet. (wat ze er ook mee bedoelen?)

Soldim
04-10-05, 15:52
Geplaatst door Zwarte Schaap
Meer Marokkaanse dan Turkse moslims in Nederland vasten alle dagen van de vastenmaand ramadan.

Weet iemand welk percentage van de Marokanen/Turken in Nederland zich als moslim beschouwt?

Een mogelijk verschil is, dat een minder religieuze Marokaan zich geen moslim meer noemt, terwijl een minder religieuze Turk zich nog steeds moslim voelt.

tr_imparator
04-10-05, 16:02
Geplaatst door Soldim
Weet iemand welk percentage van de Marokanen/Turken in Nederland zich als moslim beschouwt?

Een mogelijk verschil is, dat een minder religieuze Marokaan zich geen moslim meer noemt, terwijl een minder religieuze Turk zich nog steeds moslim voelt.

je 'achterliggende' gedachte is: dat Marokkanen zich eerder niet-moslim zouden noemen als zij wat minder religieuz zijn dan dat Turken dat zouden doen?

ik denk het niet..ik denk dat Turken minder religieuz zijn en dan vooral het westelijke gedeelte van Turkije.

mijn moeder zegt wel soms voor de gein ''die zijn 'voorbij' de europeanen'' als ze bijvoorbeeld dames ziet in een topje die gewoon aan het wandelen zijn in de stad..(dat zie je niet op een zomerse dag in Amsterdam)

Soldim
04-10-05, 16:12
Geplaatst door tr_imparator
je 'achterliggende' gedachte is: dat Marokkanen zich eerder niet-moslim zouden noemen als zij wat minder religieuz zijn dan dat Turken dat zouden doen?


Yep, dat was iets wat ik me afvroeg; but I stand corrected:



ik denk het niet..ik denk dat Turken minder religieuz zijn en dan vooral het westelijke gedeelte van Turkije.

tr_imparator
04-10-05, 16:19
Geplaatst door Soldim
Yep, dat was iets wat ik me afvroeg; but I stand corrected:

Dat is dan een conclusie die nogal 'praecox' is genomen.

Zwarte Schaap
04-10-05, 16:37
Ik vraag me het nut af van zulke shit. Waarom moeten Turken en Marokkanen altijd tegen elkaar afgezet worden? Waarom worden andere moslims niet genoemd?

NIS
04-10-05, 16:44
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ik vraag me het nut af van zulke shit. Waarom moeten Turken en Marokkanen altijd tegen elkaar afgezet worden? Waarom worden andere moslims niet genoemd?

Vroeg ik me net ook af..

Pixelshade
04-10-05, 16:52
Geplaatst door tr_imparator
Er zijn groepen Turken, ook bijvoorbeeld alevieten, die zich niet houden aan godsdienst'regels', waar ze de nut niet van inzien(volgens hun). Zogenaamd 'moderne' Turken..

Wat ik over de Alevieten gelezen hebt is dat het niks met de Islam heeft te maken, maar dat het meer een humanistisch geloof is met wat aspecten uit zowel de Islam als het Christendom. Vasten en bidden doen ze zo ie zo niet aan.

La Nobele
04-10-05, 16:53
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ik vraag me het nut af van zulke shit. Waarom moeten Turken en Marokkanen altijd tegen elkaar afgezet worden? Waarom worden andere moslims niet genoemd?

De Turken zijn gewoon een stuk hipper dan de conservatieve mocros, blijkbaar. Ik weet niet of die constatering onder 'tegen mekaar afzetten' valt. En het onderzoek betrof ook zwarte moslims: Surinamers en Antillianen.

Eerst las ik trouwens de titel verkeerd: "Marokkanen vaker vast dan Turken". Ergens was dat de strekking van het artikel ook wel, maar dan anders.

Joesoef
04-10-05, 16:57
Hoe zit dat percentage bij schijnheiligen?

La Nobele
04-10-05, 16:58
Geplaatst door Joesoef
Hoe zit dat percentage bij schijnheiligen?

Vervolg ze, zou ik zeggen: dan ben je er in no time achter. Lijkt me wel een plan voor een hardliner als jij.

tr_imparator
04-10-05, 17:26
Geplaatst door La Nobele
De Turken zijn gewoon een stuk hipper dan de conservatieve mocros, blijkbaar. Ik weet niet of die constatering onder 'tegen mekaar afzetten' valt. En het onderzoek betrof ook zwarte moslims: Surinamers en Antillianen.

Eerst las ik trouwens de titel verkeerd: "Marokkanen vaker vast dan Turken". Ergens was dat de strekking van het artikel ook wel, maar dan anders.


wat bedoel je met hipper? dat dames bijvoorbeeld zonder hoofddoek rondlopen? Ik denk dat dat vaker het geval is bij Marokkaanse meisjes.

Kan ik hieruit dan trekken dat Marokkanen hipper zijn dan Turken? Nee.

idemdito met het vasten.

Rourchid
04-10-05, 18:16
Geplaatst door Zwarte Schaap

Ik vraag me het nut af van zulke shit. Waarom moeten Turken en Marokkanen altijd tegen elkaar afgezet worden? Waarom worden andere moslims niet genoemd?


Dat zal wel met de grootte van de zogenoemde populaties te maken hebben.
Een groep moet een bepaalde grootte hebben voordat je met een steekproef die het gedrag van enkelen beschrijft, het gedrag van de volledige populatie kunt voorspellen.
Turken vergelijken met Marokkanen is een beetje een trend aan het worden: http://www.maghrebmagazine.nl/2005/09/23/islamlog-vergelijkt-turken-en-marokkanen.