PDA

Bekijk Volledige Versie : 'I love-actie is waanzin'



Soldim
05-10-05, 04:55
'I love-actie is waanzin'

DEN HAAG - Twee Turkse culturele organisaties uit Den Haag en Leidschendam vegen de vloer aan met de I love-verkeerscampagne van minister Peijs.


Hasan Sahin, voorzitter van beide stichtingen, vindt dat de overheid de campagne in het Nederlands moet voeren. ,,Waarom staat er niet gewoon ’Ik hou van richting aangeven’ op die borden?'' Met een protestactie hoopt Sahin minister Peijs te overtuigen.

Automobilisten worden al weken bestookt met billboards, stickers en spotjes op radio en tv. Centrale boodschap: hou op de weg rekening met elkaar, dan wordt het een stuk gezelliger op de snelweg.

Uitstekende actie, vindt Sahin. Maar dat die campagne in het Engels wordt gevoerd, staat hem niet aan. ,,Een commercieel bedrijf moet zelf weten hoe het reclame maakt, want dat moet geld verdienen. De overheid moet informatiespotjes in het Nederlands uitzenden. Zij moet borg staan voor onze taal. Die borden moeten dus onmiddellijk worden aangepast.’’


Sahin stoorde zich al weken aan de verkeerscampagne. Omdat universiteiten en taalkundigen bleven zwijgen, nam hij de handschoen op. Gisteren stuurde hij ongeveer tweehonderd brieven en e-mails naar kennissen en betrokkenen bij de stichtingen Turkse Kunst en Kultuur Den Haag/Voorburg en Turks Cultureel Centrum Leidschendam.


Sahin roept iedereen op protestmailtjes te sturen naar het ministerie van Verkeer en Waterstaat en alle politieke partijen. Sahin zie gisteravond al veel steunbetuigingen te hebben ontvangen. ,,Niet alleen van Nederlanders, maar ook van allochtonen. Iedereen vindt het belachelijk. Er moet een einde komen aan deze taalcatastrofe.’’
Sahin realiseert zich dat het aanpassen van een miljoenencampagne veel geld kost. ,,Uiteraard. Maar ze hadden het ook in één keer goed kunnen doen. De Nederlandse overheid mag geen belastinggeld gebruiken om Engelstalige campagnes te voeren. Op deze manier wordt het Nederlands verkracht.’’

De overheidscampagne werd eerder al op de hak genomen op diverse websites. Op www.postbus44.nl kunnen automobilisten stickers kopen met teksten als ’I love 180 km/u’ en ’I love bumperkleven’. Volgens de maker van de site is de actie bedoeld als ’tegengas voor een mierzoete overheidscampagne’.

AD

waterfiets
05-10-05, 09:02
Ik vind dat een campagne vooral moet "werken" en als heel nederland na een doelpunt zingt "we are the champions" dan kan je je daar aan ergeren maar dat is nu eenmaal zo. In Amsterdam heb je nu de campagne:

I Amsterdam

Zwarte Schaap
05-10-05, 09:15
Dat is nu het schijnheilige van Nederland, het Turks en het Marokkaans terugdringen maar bij het Engels vollop slijmen en de eigen nationale taal te grabbel gooien.

NIS
05-10-05, 09:43
Waar ik me aan erger, is dat die campagne helemaal niet zoveel geld hoort te kosten. Het zijn gewoon, die ambtenaren daar die hun vriendjes uit het bedrijfsleven orders geven. Het bedrijf, dat deze campagne doet, is al jaren een vaste partner voor het ministerie. De slogan "Daar ik kan ik mee thuis komen" was ook bij de vorige campagne gebruikt. Met Photoshop wat knip en plakwerk en je hebt een paar miljoen verdient. Schande is dit..

Alle projecten die de overheid uitbesteed zijn gefraudeerd. Vriendjespolitiek en die ambtenaren geven niks om ons geld. Ze geven ook niks om het effect. Ze moeten zogenaamd laten zien, dat ze wat doen. Voor de rest helemaal geen zorgvuldigheid. Als hun salaris maar wordt gestort. Het weekend beginnen ze ook al op donderdag 15 uur.. :kwaad:

En die minister Peijs. Hebben jullie haar klederdracht gezien. Echt zo'n wijf, die alleen maar geeft om haar Cartier handtasjes en Chanel pakjes.. Dat is het enige wat ze graag wil doen. Shoppen met ons geld, till she drop. Die staat echt ver van de maatschappij. Die laat zich vast vervoeren door een helikopter om de file's te ontwijken. Die gaat echt niet kritish naar een offerte (of haar ambtenaren) kijken. Betuwelijn was ook al een flop. Ministers moeten kort gehouden worden. We kunnen zo alle ministers gaan analyseren. Bijna niemand doet daar zijn werk goed. Zullen we Hogervorst eens analyseren? Nee toch.. dat gaat veel tijd kosten.. En die gas van Onderwijs, die zijn diploma ook niet in 4 jaar gehaald heeft.. gaat ook veel tijd in zitten..

waterfiets
05-10-05, 10:07
Geplaatst door Zwarte Schaap
Dat is nu het schijnheilige van Nederland, het Turks en het Marokkaans terugdringen maar bij het Engels vollop slijmen en de eigen nationale taal te grabbel gooien.

Tja maar het is toch ook belachelijk dat alle gemeentelijke folders ook in het Turks en Marokkaans uitgegeven worden? In het Engels zie ik ze niet. Anglicismen zijn een mondiaal verschijnsel en hebben te maken met de invloed van de amerikaanse cultuur. Ook op de site van Marokkaanse rappers (engels) als Ali B. heeft men het over lyrics, bitches, mocro flavour, rhymes, chillen, chickies etc..

Ik dacht dat jij een skater was. Daar kan je amper een zin over spreken zonder anglicismen te gebruiken.

Zwarte Schaap
05-10-05, 10:14
Geplaatst door waterfiets
Tja maar het is toch ook belachelijk dat alle gemeentelijke folders ook in het Turks en Marokkaans uitgegeven worden? In het Engels zie ik ze niet. Anglicismen zijn een mondiaal verschijnsel en hebben te maken met de invloed van de amerikaanse cultuur. Ook op de site van Marokkaanse rappers (engels) als Ali B. heeft men het over lyrics, bitches, mocro flavour, rhymes, chillen, chickies etc..

Ik dacht dat jij een skater was. Daar kan je amper een zin over spreken zonder anglicismen te gebruiken.

We hebben het nu niet over informatiefoldertjes, die in wel 5 talen vertaald worden, of met amerikaanse leefstijl terminologie.

Dat heeft allemaal niets te maken met de overheidscampagne die in het Nederlands gevoerd zou moeten worden.

waterfiets
05-10-05, 10:36
Geplaatst door Zwarte Schaap
We hebben het nu niet over informatiefoldertjes, die in wel 5 talen vertaald worden, of met amerikaanse leefstijl terminologie.

Dat heeft allemaal niets te maken met de overheidscampagne die in het Nederlands gevoerd zou moeten worden.

Nou sterke argumenten ZS! :hihi:

Dolle Fatima
05-10-05, 11:08
Een turk die opkomt voor het Nederlands is eigenlijk best funny :D

Julien
05-10-05, 11:38
Geplaatst door Dolle Fatima
Een turk die opkomt voor het Nederlands is eigenlijk best funny :D

:hihi:

gekke turken :p

GTV
05-10-05, 13:25
Prima initiatief. Ik hoop dat de organisaties ook oproepen om alle informatie die in het Turks, Arabisch en andere vreemde talen wordt verstrekt door de overheid, te stoppen.

Zwarte Schaap
05-10-05, 14:30
Geplaatst door GTV
Prima initiatief. Ik hoop dat de organisaties ook oproepen om alle informatie die in het Turks, Arabisch en andere vreemde talen wordt verstrekt door de overheid, te stoppen.

Info in een andere dan het Nederlandse taal is om (belangrijke) overheidsinformatie bij elke burger in Nederland bekend te maken. Dat is iets anders dan deze campagne die niet op Engelsen gericht is maar wel (deels) in het Engels gehouden wordt.

GTV
06-10-05, 05:57
Geplaatst door Zwarte Schaap
Info in een andere dan het Nederlandse taal is om (belangrijke) overheidsinformatie bij elke burger in Nederland bekend te maken. Dat is iets anders dan deze campagne die niet op Engelsen gericht is maar wel (deels) in het Engels gehouden wordt.

Maar dat is net zo goed flauwekul...